نسل اول بیوک ریویرا که بهعنوان یکی از زیباترین خودروهای آمریکایی تاریخ شناخته میشود، در سال ۱۹۶۵ به لطف پکیج گرن اسپرت، به خودرویی عضلانی تبدیل شد.
در اواخر دههٔ ۵۰، جنرال موتورز در حال تلاش برای پاسخ دادن به نسل دوم فورد تاندربرد بود که بخش جدیدی را بنام «خودروی لوکس شخصی» در بازار ایجاد و بسیار موفق عمل کرد. بدین منظور، در سال ۱۹۶۱ بخش طراحی این شرکت به ریاست «بیل میچل»، کانسپت چشمگیری را با کد XP-715 توسعه داد که با نام کادیلاک لاسال معرفی شد. علیرغم واکنش بسیار مثبت مردم به این کوپهٔ جذاب اما مقامات کادیلاک مختلف تولید آن بودند.
بااینحال، جنرال موتورز همچنان قصد داشت لاسال را تولید کند و به همین دلیل، رقابت بین دیگر برندهای این شرکت برای تصاحب این پروژه آغاز شد. بیوک که به دنبال مدل جدید و هیجانانگیزی برای احیای علاقهٔ خریداران به این برند بود، قانعکنندهترین پیشنهاد را ارائه کرد و به لطف میچل، پروژهٔ جدید خودروی لوکس شخصی جنرال موتورز را به دست آورد. بدین ترتیب، با تغییراتی اندک در طراحی اولیه، کانسپت لاسال XP-715 رسماً در اکتبر ۱۹۶۲ به بیوک ریویرا تبدیل شد.
آخرین و جذابترین نسخه نسل اول ریویرا
ریویرا در دو سال اول عرضه موفق به احیای برند بیوک شد و هرچند به فروش بیشتری از تاندربرد دست پیدا نکرد اما توانست با موفقیت خلأ یک خودروی لوکس شخصی در سبد محصولات جنرال موتورز را پر کند. این خودرو که به خاطر طراحی خیرهکنندهاش مورد تحسین جهانی قرار گرفت، در سال ۱۹۶۵ آخرین بهبودهای ظاهری خود را تجربه کرد و از همیشه زیباتر شد. اصلیترین ویژگی ظاهری ریویرا ۱۹۶۵، جایگزینی چراغهای گرد قبلی با نمونههای مخفی عمودی در لبهٔ گلگیرها بود که پشت کاوری دوتکه پنهان شده و نمایی تهاجمیتر به ریویرا بخشیدند.
معرفی پکیج گرن اسپرت
برای مدل ۱۹۶۵ همچنین برای اولین بار پکیج گرن اسپرت هم برای ریویرا ارائه شد که پاسخ بیوک به پونتیاک GTO بود. هرچند این پکیج اولین بار برای اسکایلارک و با هدف رقابت مستقیم با GTO ارائه شده بود اما بیوک آن را برای ریویرا هم در نظر گرفت. ریویرا گرن اسپرت هم مثل اسکایلارک GS به نسخهٔ ویژهای از پیشرانهٔ V8 موسوم به Nailhead یا سوپاپ میخی بیوک مجهز شد (این موتور به دلیل طراحی عمودی غیرمعمول سوپاپها و همینطور ساق بلند سوپاپها در بین علاقهمندان به سر میخی یا سوپاپ میخی شهرت یافت) اما بجای موتور ۶.۶ لیتری اسکایلارک، مهندسان برای ریویرا سراغ بزرگترین نسخهٔ این موتور با حجم ۷ لیتر رفتند.
این پیشرانه که سوپر وایلدکت نام گرفت، بر اساس موتور ۷ لیتری وایلدکت ساخته شد که برای نسخههای معمولی ریویرا هم قابل سفارش بود اما درحالیکه وایلدکت با یک کاربراتور چهار دهنه ۳۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد، سوپر وایلدکت به دو کاربراتور چهار دهنهٔ ۶۰۰-cfm، منیفولد هوای بزرگتر و سیستم اگزوز با قطر کمی بیشتر مجهز شد. با این ارتقاءها، خروجی موتور به ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرد. هرچند این اعداد پیشرفت بزرگی را نسبت به موتور تک کاربرات وایلدکت نشان نمیداد اما در قیاس با پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری ۳۲۵ اسب بخاری استاندارد ریویرا ۱۹۶۵ بدون شک عضلانیتر بود.
کشتی زمینی سریع با مانورپذیری تحسینبرانگیز
موتور سوپر وایلدکت در کنار گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک سوپر توربین که بهزعم خیلیها پیشرفتهترین گیربکس اتوماتیک آن زمان محسوب میشد و دیفرانسیل لغزش محدود که بهصورت استاندارد با پکیج گرن اسپرت ارائه میشد، این کوپهٔ دو تنی را در کمتر از ۷.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. این عملکرد در کنار تایم ۱۵.۳ ثانیهای ۴۰۰ متر، بدون شک ریویرا گرن اسپرت را به یک کشتی زمینی تبدیل میکرد که مقداری عضله را زیر لباس شیک خود پنهان کرده بود.
علاوه بر این، ریویرا ۱۹۶۵ مثل تمام بیوکهای آن زمان به دلیل قدرت مانور بالا مورد تحسین قرار گرفت. هرچند اکسل صلب این خودرو ویژگی جدید و نوآورانهای محسوب نمیشد اما مهندسان هندسهٔ متفاوتی را به کار گرفتند که منجر ارائهٔ سواری نرم و فرمان پذیری شگفتآوری برای چنین خودروی بزرگی شد. همچنین ریویرا از ترمزهای کاسهای آلومینیومی بزرگ ۱۲ اینچی در جلو و عقب بهره میبرد که جزء قویترین و بادوامترین ترمزهای بازار بودند. هرچند پکیج گرن اسپرت برخلاف اسکایلارک برای ریویرا ارتقاء تعلیق را به همراه نداشت اما خریداران میتوانستند پکیج هندلینگ را سفارش دهند که فنرها و کمکفنرهای هوی دیوتی با ۲۵ میلیمتر ارتفاع کمتر را ارائه میکرد.
ارزش امروز ریویرا گرن اسپرت
در طول سال ۱۹۶۵ که آخرین سال تولید نسل اول ریویرا بود، بیوک مجموعاً ۳۴,۵۸۶ دستگاه از این ماشین به فروش رساند. بااینحال، ترکیب شخصیت لوکس ریویرا با پرفورمنس الهام گرفته از خودروهای عضلانی برای خریداران چندان جذاب نبود زیرا تنها حدود ۱۰ درصد از آنها (۳,۳۵۴ دستگاه) پکیج گرن اسپرت را سفارش دادند. امروز میانگین ارزش نمونههای باقیماندهٔ ریویرا گرن اسپرت ۱۹۶۵ حدود ۹۰ هزار دلار است اما نمونههای بکر با آپشنهای کمیاب با قیمتهای بسیار بالاتری تا بیش از ۳۰۰ هزار دلار هم خریدوفروش میشوند.
مازیار
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳از جمله استثنائات طراحی هست که وقار و عضلانی رو با هم داره ازش خوشم میاد
froG-driVer
۱ خرداد ۱۴۰۳جججججاااانننننن دارههههههه🤤🤤
mercedes
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳به سنش دقت کنید1965 ، همچین ماشینی رو ساختن.
(Ali(chevynova
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳شاهکار قرن
طراحی این ماشین رو هم مهندس بیل میچل برعهده داشت
ماشالاه اصالت
ماشالاه طراحی
ماشالاه قدرت و گشتاور
ماشالاه ساخت امریکا
Taha Ayoobi
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳چرا دیس میدید؟
چون علی شوی تعریف کرد بد شد؟
(Ali(chevynova
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳اصلا اهمیت نداره دیسلایک
کاره خودت رو بکن و لذت ببر
Taha Ayoobi
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳علی پرچمت بالاس👏👌
سوشیانت
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳طاها جان اینجا دیسلایک هیچ ارزشی نداره متاسفانه سایت پر هیتر شده
Taha Ayoobi
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳آخه بعضی مقاله ها بد فشاری میکنه بعضی هارو…
آرش
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳یکی از ماشینهای مورد علاقه خدا بیامرز بود . سادگی اصالت زیبایی تجمل همه رو با هم تو یک زبان طراحی ارائه داده رنگش هم که دیگه هیچی مشخصات فنی هم عالی .
مهدی
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳به نظرم یکی از زیباترین خودروهای تاریخ هست مدل ۶۵ ریویرا . حسرت هیچ ماشینی رو به اندازه این نداشتم
زیزیگولو
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳این نسل اول بیوک ریویرا بوده … نسلای بعدش زیباتر هم شدن
راستگو
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳بنطرتون B3تمیز ارزش خرید داره؟
OM.01
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳(بنطرتون B3تمیز ارزش خرید داره؟)
بیوک تمیز نداریم هرکی بازسازی شده داشته باشه نمیفروشه مگر از ایران بخواد بره.
اما درخصوص خود بیوک اسکای لارک باید بگم اگه پولشو داری جنرال سرویس انجام بدی و قطعات اصل از summit racing سفارش بدی و بیاری ببندی که نتیجش بشه B3 که تا 20 سال بعد هم کار کنه قطعا ارزش داره. البته یه 700یا 800میلیونی میشه انجام این کار. البته به شرطی که ماشین تصادف نکرده باشه و صاف کاری نشده باشه و شاسی سالم باشه. وگرنه هزینه بالاتر میره
اما اگه بخواهی سمبل کاری بکنی به جای تعویض قطعه نو و اصل آمریکایی بری قطعاتی که عمرشونو کردن تعمیر کنی و یا قطعه فیک بندازی نیم کیلو بتونه بکنی و جای پیچ ها بری جوش بزنی سیم کشی اتاق رو نصفشو قطع کنی قطعا بیوک ارزش نداره نه خودتو اذیت کن نه ماشین بدبخت رو…
تقریبا 99درصد بیوک های که برای فروش میزارن داغونن باید یه جنرال سرویس و restoration روشون انجام بشه. نواها و کاماروها هم همینطور.
Taha Ayoobi
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳جنرال سرویس چیه؟
(Ali(chevynova
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳سرویس کلی
Gmsaeed
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳به نظر من اول آمریکا و دوم بنز آلمان
یکی از بهترین طراحی هارو رو یه ماشین هایه کلاسیک داشتن
مهدی
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳به هیچ وجه
(Ali(chevynova
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳بیوک عالیه
یه تمییزش رو بخر و از نعره موتور ۳۵۰ لذت ببر
رفقای ما دارن و راضین، لوازمش هم زیاده
Taha Ayoobi
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳🙏
دایناسور دانا
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳آدم اینا رو میبینه آرزو میکنه تو دهه ۶۰ ۷۰ میلادی زندگی میکرد
بعدشم میتونست تاریخ رو ببره جلوتر ۱۹۹۰ مثلا و درخشش ایمپرزا و لنسر اوولوشن رو میدید
Taha Ayoobi
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳اگه 1945 به دنیا بیای درست در میاد تاریخ ها.
amirboss
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳تنها چیزی که خودروهای کلاسیک آمریکایی رو از دنیا جدا میکنه تخمین میزان حجم صندوق عقب خودرو بجای لیتر از جسد انسان هست.
جدا از بحث فان بودنش واقعا طراحی های بزرگ و مجلل و جادار در کنار نرمی فوق العاده بالا و قدرت مانور پذیری خوب یه جورایی برخلاف قوانین فیزیک هست!
امروزه به دنبال سبک کردن پلتفرم و ادوات خودروها برای مانور پذیری بالا و مصرف سوخت پایین هستن اما در گذشته نه میزان دی اکسیدکربن خروجی از موتور مدنظر بود نه مصرف سوخت و وزن و ابعاد.
برای همینه که کلاسیک ها واقعا طعم ماشین میدن.
shahriar
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳کاپوت به اون بزرگی جای سوزن انداختن نداره، اونم سال 1965… واقعا از نظر فنی و طراحی شاهکاره، فقط به سایز کمپرسور کولر دقت کنید!!!
Taha Ayoobi
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ندیدم مثلش تا حالا.
به کل ماشینای الان ترجیحش میدم.
واقعا شاهکاره، حالا فرض کن توی چه سالی اینو ساختن👏👏👏
Parham
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳آمریکا:
ماشین❌
کشتی✔️
رضا
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ماشینهای آمریکایی حرف ندارن عشق من بیوک کادیلاک شورولت،. اصلا دنیای این ماشینها با بقیه فرق داره، هرچی بگم کم گفتم، یکی ازین کشتی هارو داشتم عشق میکردم باهاش. هرکسی تا سوارش نشده باشه نمیدونه چیه.
Alireza
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳بیوک ریویرا با ظاهر جذاب و خفن فکر نکنم کسه باشه که با دیدن این ماشین عاشقش نشه
داریوش
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعا جالبه درحالیکه طراحی بشدت زیبا و دلنشینی داره، اون ابهت ماسل کار رو هم داره که نشان دهنده دقت طراحان این خودروست
علی
۲۱ خرداد ۱۴۰۳شما اگه ریویرا رو میشناختی عکس تیپ 3 این خودرو میذاشتی که جز برترین های کوپه های تاریخ امریکا و جهان حساب میشه. اون مدل که شیشه عقب مورب و صندوق عقب شبیه کوروت قدیمی داره