بیوک

نگاهی به بیوک ریویرا 1965 گرن اسپرت، کوپه لوکسی که به ماسل کار تبدیل شد

نسل اول بیوک ریویرا که به‌عنوان یکی از زیباترین خودروهای آمریکایی تاریخ شناخته می‌شود، در سال ۱۹۶۵ به لطف پکیج گرن اسپرت، به خودرویی عضلانی تبدیل شد.

در اواخر دههٔ ۵۰، جنرال موتورز در حال تلاش برای پاسخ دادن به نسل دوم فورد تاندربرد بود که بخش جدیدی را بنام «خودروی لوکس شخصی» در بازار ایجاد و بسیار موفق عمل کرد. بدین منظور، در سال ۱۹۶۱ بخش طراحی این شرکت به ریاست «بیل میچل»، کانسپت چشمگیری را با کد XP-715 توسعه داد که با نام کادیلاک لاسال معرفی شد. علیرغم واکنش بسیار مثبت مردم به این کوپهٔ جذاب اما مقامات کادیلاک مختلف تولید آن بودند.

بااین‌حال، جنرال موتورز همچنان قصد داشت لاسال را تولید کند و به همین دلیل، رقابت بین دیگر برندهای این شرکت برای تصاحب این پروژه آغاز شد. بیوک که به دنبال مدل جدید و هیجان‌انگیزی برای احیای علاقهٔ خریداران به این برند بود، قانع‌کننده‌ترین پیشنهاد را ارائه کرد و به لطف میچل، پروژهٔ جدید خودروی لوکس شخصی جنرال موتورز را به دست آورد. بدین ترتیب، با تغییراتی اندک در طراحی اولیه، کانسپت لاسال XP-715 رسماً در اکتبر ۱۹۶۲ به بیوک ریویرا تبدیل شد.

آخرین و جذاب‌ترین نسخه نسل اول ریویرا

ریویرا در دو سال اول عرضه موفق به احیای برند بیوک شد و هرچند به فروش بیشتری از تاندربرد دست پیدا نکرد اما توانست با موفقیت خلأ یک خودروی لوکس شخصی در سبد محصولات جنرال موتورز را پر کند. این خودرو که به خاطر طراحی خیره‌کننده‌اش مورد تحسین جهانی قرار گرفت، در سال ۱۹۶۵ آخرین بهبودهای ظاهری خود را تجربه کرد و از همیشه زیباتر شد. اصلی‌ترین ویژگی ظاهری ریویرا ۱۹۶۵، جایگزینی چراغ‌های گرد قبلی با نمونه‌های مخفی عمودی در لبهٔ گلگیرها بود که پشت کاوری دوتکه پنهان شده و نمایی تهاجمی‌تر به ریویرا بخشیدند.

معرفی پکیج گرن اسپرت

برای مدل ۱۹۶۵ همچنین برای اولین بار پکیج گرن اسپرت هم برای ریویرا ارائه شد که پاسخ بیوک به پونتیاک GTO بود. هرچند این پکیج اولین بار برای اسکای‌لارک و با هدف رقابت مستقیم با GTO ارائه شده بود اما بیوک آن را برای ریویرا هم در نظر گرفت. ریویرا گرن اسپرت هم مثل اسکای‌لارک GS به نسخهٔ ویژه‌ای از پیشرانهٔ V8 موسوم به Nailhead یا سوپاپ میخی بیوک مجهز شد (این موتور به دلیل طراحی عمودی غیرمعمول سوپاپ‌ها و همین‌طور ساق بلند سوپاپ‌ها در بین علاقه‌مندان به سر میخی یا سوپاپ میخی شهرت یافت) اما بجای موتور ۶.۶ لیتری اسکای‌لارک، مهندسان برای ریویرا سراغ بزرگ‌ترین نسخهٔ این موتور با حجم ۷ لیتر رفتند.

این پیشرانه که سوپر وایلدکت نام گرفت، بر اساس موتور ۷ لیتری وایلدکت ساخته شد که برای نسخه‌های معمولی ریویرا هم قابل سفارش بود اما درحالی‌که وایلدکت با یک کاربراتور چهار دهنه ۳۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، سوپر وایلدکت به دو کاربراتور چهار دهنهٔ ۶۰۰-cfm، منیفولد هوای بزرگ‌تر و سیستم اگزوز با قطر کمی بیشتر مجهز شد. با این ارتقاءها، خروجی موتور به ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرد. هرچند این اعداد پیشرفت بزرگی را نسبت به موتور تک کاربرات وایلدکت نشان نمی‌داد اما در قیاس با پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری ۳۲۵ اسب بخاری استاندارد ریویرا ۱۹۶۵ بدون شک عضلانی‌تر بود.

کشتی زمینی سریع با مانورپذیری تحسین‌برانگیز

موتور سوپر وایلدکت در کنار گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک سوپر توربین که به‌زعم خیلی‌ها پیشرفته‌ترین گیربکس اتوماتیک آن زمان محسوب می‌شد و دیفرانسیل لغزش محدود که به‌صورت استاندارد با پکیج گرن اسپرت ارائه می‌شد، این کوپهٔ دو تنی را در کمتر از ۷.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. این عملکرد در کنار تایم ۱۵.۳ ثانیه‌ای ۴۰۰ متر، بدون شک ریویرا گرن اسپرت را به یک کشتی زمینی تبدیل می‌کرد که مقداری عضله را زیر لباس شیک خود پنهان کرده بود.

علاوه بر این، ریویرا ۱۹۶۵ مثل تمام بیوک‌های آن زمان به دلیل قدرت مانور بالا مورد تحسین قرار گرفت. هرچند اکسل صلب این خودرو ویژگی جدید و نوآورانه‌ای محسوب نمی‌شد اما مهندسان هندسهٔ متفاوتی را به کار گرفتند که منجر ارائهٔ سواری نرم و فرمان پذیری شگفت‌آوری برای چنین خودروی بزرگی شد. همچنین ریویرا از ترمزهای کاسه‌ای آلومینیومی بزرگ ۱۲ اینچی در جلو و عقب بهره می‌برد که جزء قوی‌ترین و بادوام‌ترین ترمزهای بازار بودند. هرچند پکیج گرن اسپرت برخلاف اسکای‌لارک برای ریویرا ارتقاء تعلیق را به همراه نداشت اما خریداران می‌توانستند پکیج هندلینگ را سفارش دهند که فنرها و کمک‌فنرهای هوی دیوتی با ۲۵ میلی‌متر ارتفاع کمتر را ارائه می‌کرد.

ارزش امروز ریویرا گرن اسپرت

در طول سال ۱۹۶۵ که آخرین سال تولید نسل اول ریویرا بود، بیوک مجموعاً ۳۴,۵۸۶ دستگاه از این ماشین به فروش رساند. بااین‌حال، ترکیب شخصیت لوکس ریویرا با پرفورمنس الهام گرفته از خودروهای عضلانی برای خریداران چندان جذاب نبود زیرا تنها حدود ۱۰ درصد از آن‌ها (۳,۳۵۴ دستگاه) پکیج گرن اسپرت را سفارش دادند. امروز میانگین ارزش نمونه‌های باقیماندهٔ ریویرا گرن اسپرت ۱۹۶۵ حدود ۹۰ هزار دلار است اما نمونه‌های بکر با آپشن‌های کمیاب با قیمت‌های بسیار بالاتری تا بیش از ۳۰۰ هزار دلار هم خریدوفروش می‌شوند.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    از جمله استثنائات طراحی هست که وقار و عضلانی رو با هم داره ازش خوشم میاد

    موافقم 24
    1. froG-driVer

      ۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1013 ديدگاه)

      جججججاااانننننن دارههههههه🤤🤤

      موافقم 12
  2. mercedes

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (425 ديدگاه)

    به سنش دقت کنید1965 ، همچین ماشینی رو ساختن.

    موافقم 21
    مخالفم 1
  3. (Ali(chevynova

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (7387 ديدگاه)

    شاهکار قرن
    طراحی این ماشین رو هم مهندس بیل میچل برعهده داشت
    ماشالاه اصالت
    ماشالاه طراحی
    ماشالاه قدرت و گشتاور
    ماشالاه ساخت امریکا

    موافقم 27
    مخالفم 7
    1. Taha Ayoobi

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4379 ديدگاه)

      چرا دیس میدید؟
      چون علی شوی تعریف کرد بد شد؟

      موافقم 21
      مخالفم 8
      1. (Ali(chevynova

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (7387 ديدگاه)

        اصلا اهمیت نداره دیسلایک
        کاره خودت رو بکن و لذت ببر

        موافقم 24
        مخالفم 6
        1. Taha Ayoobi

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (4379 ديدگاه)

          علی پرچمت بالاس👏👌

          موافقم 16
          مخالفم 9
      2. سوشیانت

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (3525 ديدگاه)

        طاها جان اینجا دیسلایک هیچ ارزشی نداره متاسفانه سایت پر هیتر شده

        موافقم 11
        مخالفم 6
        1. Taha Ayoobi

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (4379 ديدگاه)

          آخه بعضی مقاله ها بد فشاری میکنه بعضی هارو…

          موافقم 13
          مخالفم 6
  4. آرش

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (78 ديدگاه)

    یکی از ماشینهای مورد علاقه خدا بیامرز بود . سادگی اصالت زیبایی تجمل همه رو با هم تو یک زبان طراحی ارائه داده رنگش هم که دیگه هیچی مشخصات فنی هم عالی .

    موافقم 16
    مخالفم 1
  5. مهدی

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1738 ديدگاه)

    به نظرم یکی از زیباترین خودروهای تاریخ هست مدل ۶۵ ریویرا . حسرت هیچ ماشینی رو به اندازه این نداشتم

    موافقم 24
    مخالفم 1
    1. زیزیگولو

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (6038 ديدگاه)

      این نسل اول بیوک ریویرا بوده … نسلای بعدش زیباتر هم شدن

      موافقم 17
  6. راستگو

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (181 ديدگاه)

    بنطرتون B3تمیز ارزش خرید داره؟

    موافقم 12
    1. OM.01

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (552 ديدگاه)

      (بنطرتون B3تمیز ارزش خرید داره؟)

      بیوک تمیز نداریم هرکی بازسازی شده داشته باشه نمیفروشه مگر از ایران بخواد بره.
      اما درخصوص خود بیوک اسکای لارک باید بگم اگه پولشو داری جنرال سرویس انجام بدی و قطعات اصل از summit racing سفارش بدی و بیاری ببندی که نتیجش بشه B3 که تا 20 سال بعد هم کار کنه قطعا ارزش داره. البته یه 700یا 800میلیونی میشه انجام این کار. البته به شرطی که ماشین تصادف نکرده باشه و صاف کاری نشده باشه و شاسی سالم باشه. وگرنه هزینه بالاتر میره

      اما اگه بخواهی سمبل کاری بکنی به جای تعویض قطعه نو و اصل آمریکایی بری قطعاتی که عمرشونو کردن تعمیر کنی و یا قطعه فیک بندازی نیم کیلو بتونه بکنی و جای پیچ ها بری جوش بزنی سیم کشی اتاق رو نصفشو قطع کنی قطعا بیوک ارزش نداره نه خودتو اذیت کن نه ماشین بدبخت رو…

      تقریبا 99درصد بیوک های که برای فروش میزارن داغونن باید یه جنرال سرویس و restoration روشون انجام بشه. نواها و کاماروها هم همینطور.

      موافقم 18
      1. Taha Ayoobi

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (4379 ديدگاه)

        جنرال سرویس چیه؟

        موافقم 10
        1. (Ali(chevynova

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (7387 ديدگاه)

          سرویس کلی

          موافقم 12
      2. Gmsaeed

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        به نظر من اول آمریکا و دوم بنز آلمان
        یکی از بهترین طراحی هارو رو یه ماشین هایه کلاسیک داشتن

        موافقم 13
    2. مهدی

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1738 ديدگاه)

      به هیچ وجه

      موافقم 8
      مخالفم 6
    3. (Ali(chevynova

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (7387 ديدگاه)

      بیوک عالیه
      یه تمییزش رو بخر و از نعره موتور ۳۵۰ لذت ببر
      رفقای ما دارن و راضین، لوازمش هم زیاده

      موافقم 14
      مخالفم 6
      1. Taha Ayoobi

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (4379 ديدگاه)

        🙏

        موافقم 5
        مخالفم 2
  7. دایناسور دانا

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    آدم اینا رو میبینه آرزو میکنه تو دهه ۶۰ ۷۰ میلادی زندگی می‌کرد

    بعدشم میتونست تاریخ رو ببره جلوتر ۱۹۹۰ مثلا و درخشش ایمپرزا و لنسر اوولوشن رو میدید

    موافقم 15
    1. Taha Ayoobi

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4379 ديدگاه)

      اگه 1945 به دنیا بیای درست در میاد تاریخ ها.

      موافقم 9
      مخالفم 1
  8. amirboss

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (754 ديدگاه)

    تنها چیزی که خودروهای کلاسیک آمریکایی رو از دنیا جدا می‌کنه تخمین میزان حجم صندوق عقب خودرو بجای لیتر از جسد انسان هست.
    جدا از بحث فان بودنش واقعا طراحی های بزرگ و مجلل و جادار در کنار نرمی فوق العاده بالا و قدرت مانور پذیری خوب یه جورایی برخلاف قوانین فیزیک هست!
    امروزه به دنبال سبک کردن پلتفرم و ادوات خودروها برای مانور پذیری بالا و مصرف سوخت پایین هستن اما در گذشته نه میزان دی اکسیدکربن خروجی از موتور مدنظر بود نه مصرف سوخت و وزن و ابعاد.
    برای همینه که کلاسیک ها واقعا طعم ماشین میدن.

    موافقم 16
  9. shahriar

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    کاپوت به اون بزرگی جای سوزن انداختن نداره، اونم سال 1965… واقعا از نظر فنی و طراحی شاهکاره، فقط به سایز کمپرسور کولر دقت کنید!!!

    موافقم 15
  10. Taha Ayoobi

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4379 ديدگاه)

    ندیدم مثلش تا حالا.
    به کل ماشینای الان ترجیح‌ش میدم.
    واقعا شاهکاره، حالا فرض کن توی چه سالی اینو ساختن👏👏👏

    موافقم 15
  11. Parham

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (753 ديدگاه)

    آمریکا:
    ماشین❌
    کشتی✔️

    موافقم 20
  12. رضا

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشینهای آمریکایی حرف ندارن عشق من بیوک کادیلاک شورولت،. اصلا دنیای این ماشینها با بقیه فرق داره، هرچی بگم کم گفتم، یکی ازین کشتی هارو داشتم عشق میکردم باهاش. هرکسی تا سوارش نشده باشه نمیدونه چیه.

  13. Alireza

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    بیوک ریویرا با ظاهر جذاب و خفن فکر نکنم کسه باشه که با دیدن این ماشین عاشقش نشه

  14. داریوش

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا جالبه درحالیکه طراحی بشدت زیبا و دلنشینی داره، اون ابهت ماسل کار رو هم داره که نشان دهنده دقت طراحان این خودروست

  15. علی

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    شما اگه ریویرا رو میشناختی عکس تیپ 3 این خودرو میذاشتی که جز برترین های کوپه های تاریخ امریکا و جهان حساب میشه. اون مدل که شیشه عقب مورب و صندوق عقب شبیه کوروت قدیمی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا