بیوک

نگاهی به شرایط امروز بیوک، اقدامات درست و اشتباهات برند اصیل آمریکایی

در این مطلب نگاهی داریم به اقدامات مؤثری که بیوک برای بهبود و تغییر تصویر خود انجام داده و کوتاهی‌هایی که در این مسیر داشته است.

بیوک یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان آمریکا محسوب می‌شود و زمانی با تولید خودروهایی مثل ریویرا و رودمستر که آرزوی خیلی‌ها بودند، نماد ثروت و جایگاه اجتماعی محسوب می‌شد. امروز اما این برند بخش بزرگی از شکوه گذشتهٔ خود را از دست داده است. البته بیوک سخت در حال تلاش است تا با اقداماتی مثل تمرکز روی شاسی‌بلندها، تصویر ضعیف خود را اصلاح و سبد محصولاتش را بروز کند اما هنوز چالش‌های پیش روی این برند آمریکایی قرار دارد که باید بر آن‌ها فائق آید. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به آنچه که بیوک درست انجام داده و جاهایی که نیاز به بهبود دارد.

حرکت به سمت الکتریکی‌سازی

بیوک با معرفی سری جدید الکترا، حرکت به سمت الکتریکی‌سازی را آغاز کرده است. این سری با کراس‌اوور الکترا E5 آغاز می‌شود که قرار است در سال ۲۰۲۵ وارد بازار شود. با این کار، بیوک می‌تواند خریداران خودروهای الکتریکی را هم به سمت خود جذب کند. هرچند فروش خودروهای الکتریکی با سرعتی که انتظار می‌رفت رشد نمی‌کند ولی برای بیوک مهم است که گزینهٔ خودروی الکتریکی را هم به خریداران خود ارائه کند. الکترا E5 در حال حاضر در چین عرضه می‌شود و ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۴ راهی بازار آمریکا شود ولی این کار به سال ۲۰۲۵ موکول شد.

به‌روزرسانی سبد محصولات

سدان‌ها دیگر در بازار محبوبیت ندارند و به همین دلیل، بیوک تمام تمرکز خود را روی شاسی‌بلندها گذاشته است. شاسی‌بلند سه ردیفهٔ انکلیو هم‌اکنون عنوان پرچم‌دار بیوک را یدک می‌کشد و همراه با مدل‌های کوچک‌تر انویژن، انکور GX و انویستا، حال و هوایی از تجمل را بدون ورود کامل به قلمروی خودروهای لوکس ارائه می‌کند. کابین این خودروها از طراحی‌های شیک، آخرین تکنولوژی‌ها و متریال باکیفیت بهره می‌برد که به بهبود تصویر بیوک کمک می‌کند. همچنین برای هر چهار خودروی مذکور، نسخهٔ اونیر هم ارائه می‌شود که زیربرندی مثل دنالی جی‌ام‌سی محسوب می‌شود و نمایانگر لوکس‌ترین و مجهزترین نسخهٔ محصولات بیوک است. بیوک همچنین به‌تازگی از سیستم رانندگی خودکار سوپر کروز جنرال موتورز هم بهره‌مند شده است. نسل جدید انکلیو اولین مدل بیوک است که با این تکنولوژی پیشرفته به بازار عرضه می‌شود.

تغییر تصویر بیوک

بیوک سخت در تلاش است تا تصویر خود را از خودروی پدربزرگ‌ها به برندی با محصولات لوکس و جذاب تغییر دهد. اولین گام در این زمینه، به‌روزرسانی سبد محصولات بود و سپس نوبت به تغییر لوگو رسید. این لوگو که به سه سپر شهرت دارد، به‌تازگی با هدف مدرن‌سازی و در عین حفظ اصالت و از نو طراحی شده است و با جای دادن رنگ‌های قرمز، سفید و آبی به شکل خطوط باریکی در سمت راست هر سپر و حذف حلقهٔ دور لوگو، شیک و کاملاً مدرن به نظر می‌رسد. این لوگوی جدید نشان می‌دهد که خودروهای الکتریکی آینده و مدل‌های لوکس اونیر بیوک دیگر فقط مخصوص افراد سالخورده نیستند. تغییر لوگو گامی در جهت درست است ولی تأثیرگذاری این تغییر به زمان نیاز دارد.

فراموشی پرفورمنس

پرفورمنس یکی از بخش‌هایی است که بیوک می‌تواند رشد زیادی را در آن تجربه کند. این شرکت زمانی خودروهای اسپرت جذابی مثل GSX و GNX را در سبد محصولات خود داشت ولی امروز هیچ مدل پرفورمنسی در بین خودروهای بیوک برای جلب‌توجه علاقه‌مندان به رانندگی دیده نمی‌شود. آخرین خودروی اسپرت بیوک سدان رگال GS بود که در سال ۲۰۲۰ کنار گذاشته شد. درحالی‌که کادیلاک مدل‌های پرفورمنس قدرتمند و جذابی را به بازار عرضه می‌کند، بیوک صرفاً به ساخت خودروهای آرام و راحت پایبند است؛ بنابراین، اگر بیوک می‌خواهد جذابیت خود را افزایش دهد، باید تولید مدل‌های اسپرت و پرفورمنس را در دستور کار قرار دهد.

طراحی محافظه‌کارانه

خودروهای بیوک راحت و قابل‌اطمینان هستند ولی در طراحی حرف چندانی برای گفتن ندارند زیرا این برند به استفاده از طراحی‌های محافظه‌کارانه در خودروهای خود تمایل دارد که هیجان‌انگیز نیست. درنتیجه، در دورانی که خریداران به دنبال طراحی‌های جسورانه و ساختارشکن هستند، خودروهای بیوک بیش‌ازحد سنتی به نظر می‌رسند. البته این برند با کانسپت وایلدکت ظاهری تهاجمی را به نمایش گذاشت ولی این زبان طراحی در خودروهای تولیدی بعدی بسیار ساده‌تر شد.

جمع‌بندی

بیوک در مسیر درستی قرار دارد ولی همچنان با مشکل تصویر قدیمی و عدم تولید مدل‌های اسپرت دست‌وپنجه نرم می‌کند. بیوک با برطرف کردن این چالش‌ها می‌تواند بیش‌ازپیش خود را در بازار مطرح کند. این اقدامات برای پاسخگویی به نیازهای خریداران امروزی خودرو ضروری است و اگر بیوک بتواند این تغییرات را ایجاد کند، نه‌تنها همچنان به حیات خود ادامه خواهد داد بلکه رشد خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۷ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. POUYAN

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (211 ديدگاه)

    بیوک = نمایندگی جنرال موتورز در چین

    موافقم 65
    مخالفم 12
    1. (Ali(chevynova

      ۱۴ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (7438 ديدگاه)

      بیوک=خار چشم حسودان

      موافقم 57
      مخالفم 70
      1. misha

        ۱۵ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (101 ديدگاه)

        دوست عزیز، من عشق و علاقه شمارو به خودروسازی آمریکا درک میکنم، و اینکه فقط یک متعصب بدون دانش میتونه منکر تاریخ پرشکوه خودروسازی امریکا باشه، تاریخی که هنوز با کوروت و موستانگ و اسکالِید و… ادامه داره
        اما مشخصا در مورد بیوایک
        سالهای سال بود که زیر پوست هر بیوایکی یک اوپل نفس میکشید، ریبج کردن محصولات اقتصادی اوپل و اضافه کردن تزئینات لوکس و انواع گرم کن شده بود هویت بیوایک، البته که اصلا نمیشه گفت خودروهای بدی بودن، برعکس کاملا قابل اعتماد و پر از امکانات بود، اما هیچ نشانی از مثلا ریویرا توی اِنکور پیدا نمیشه، هر چی که هست اوپلِ
        این واقعیت امروز دنیای خودروسازی هست و فقط شامل یک برند یا قاره نمیشه، حتی مرسدس بنزی که تو کشور ما پرستیده میشه هم یک محصول از رنو فرانسه رو ریبج میکنه که بتونه اندک فروشی رو تو اون بخش بازار تجربه کنه!
        تویوتایی که افسانه ای ترین مدلش صرفا یک بی ام و z4 هست با کمترین تغییر!
        و و و

        موافقم 8
        مخالفم 2
    2. زیزیگولو

      ۱۴ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (6040 ديدگاه)

      درسته که زیباست ….. ولی اون هیبت و صلابتی که ماشینای آمریکایی باید داشته باشن نداره

      موافقم 46
      مخالفم 6
    3. علی Shelby

      ۱۴ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (606 ديدگاه)

      بیوک سخت در تلاش است تا تصویر خود را از خودروی پدربزرگ‌ها به برندی با محصولات لوکس و جذاب تغییر دهد.
      اگر کسی اونقدر خودرو شناس نباشه دقیقا همین طوری فکر میکنه . خودروی پدر بزرگ ها

      موافقم 28
      مخالفم 5
    4. پیام

      ۱۴ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (2183 ديدگاه)

      یعنی بیوک با اون کانسپتش گفته هیچ برندی حرف مفت نزنه ها!!!

      موافقم 17
      مخالفم 16
      1. JaMsHiD-B

        ۱۴ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (3093 ديدگاه)

        به کانسپت بود که پژو در قله خودروسازی جهان قرار داشت

        موافقم 17
        مخالفم 4
    5. همایون

      ۱۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (850 ديدگاه)

      اگه اینجوری نبود که رفته بود پیش پونتیاک.جنرال موتورز هیچ رحمی نداره انقدر زیرمجموعه داشت که از خداش بود از شرشون راحت شه تا متمرکز شه روی کارش و از سقوطش جلوگیری کنه این وسط بیوک حتی نسبت به پونتیاک با اون سابقه نزدیکتر بود به ورشکستگی.اما تمرکز روی بازار روبه‌رشد چین نتیجه داد و بیوک رو نجات داد الانم تمام سعیشو میکنه که روی خط راه بره و اشتباه نکنه اگه فقط کراس‌اور تولید میکنه چاره‌ای نداره چون جنرال‌موتورز مثل کادیلاک و شورولت دستشو باز نذاشته واسه ریسک کردن و باید رو پای خودش وایسه و از طرفی گاو شیرده باشه واسه شرکت مادر تا با سودش به بقیه برندها برسه حتی از تکنولوژی روز شرکتم هم دیرتر از همه برندها بهره میبره

  2. Titanium

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (80 ديدگاه)

    به نظرم بیوک پتانسیل پرفورمنس خوب برای خودروهاش رو داره

    موافقم 30
    مخالفم 4
  3. ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (5211 ديدگاه)

    خداوند به کادیلاک و بیوک میوک شورلت واین ماشین آمریکایی ها به شرکتشون کمک کنه انشالله که بیان دوباره ماشین درست حسابی درست کنن انشالله
    و بیان یه پس گردنی به مدیر شرکت ایران خودرو و سایپا و مدیران خودرو اینا بزنن و پرتشون کنن بیرون بعد ماشین های با ارزش و زیبای خود را به ایران بیاورند

    موافقم 62
    مخالفم 1
    1. کی‌کسری

      ۱۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (11 ديدگاه)

      دوست عزیز، خودروی ام‌وی‌ام ۳۵۰ محصول مدیران خودرو، خودش یه نمونه‌ی فیس‌لیفت از بیوک اکسل برای بازار ایرانه. ضمناً یه فیس‌لیفت از نسل بعدی بیوک اکسل هم توی ایران وجود داره به اسم بسترن بی‌۳۰ تولید شده توسط گروه بهمن!

      چطور شما از برندهای جنرال‌موتورز انتظار دارید که به دست‌نشانده‌های خودشون در داخل ایران پس‌گردنی بزنند؟!

      موافقم 2
      مخالفم 4
  4. (Ali(chevynova

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (7438 ديدگاه)

    بیوک عزیز باید با نگاه به اون گذشته درخشان و الماس نشان دهه های ۴۰ تا ۷۰ ، باید تغییراتی در جهت بهبود اون جایگاه خاصی که داشت قدم برداره
    بیوک همیشه محبوب پیرمردان ثروتمند بود و همین باعث رویگردانی جوانترها از اون بود، هرچند در دورانهایی بیوک با معرفی گرند اسپورت و گرند نشنال خواست غیر اینرو نشون بده ولی خوب اونجور که باید نشد

    الان بیوک با تجربه بیش از ۱۲۰ سال خودروسازی میدونه که باید محافظ کارانه عمل کنه تا نه اصالت نابش ضربه بخوره و نه همچنان محبوب میانسالان به بالا باشه

    و در اخر
    ماشالاه الکترا ۲۲۵ مدل ۷۲
    ماشالاه ریوریا مدل ۷۱ دم قایقی
    ماشالاه گرند اسپورت ۱۹۶۵
    ماشالاه موتور ۴۵۵ بیوک با ۶۹۰ نیوتن گشتاور در ۱۹۷۰

    موافقم 43
    مخالفم 22
  5. Nismo

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1614 ديدگاه)

    از قدیمی ترین خودروساز آمریکا
    تبدیل شد به یه کراس اوور ساز چینی
    باید مثل پونتیاک و الدزمبیل و پلیموث کنار میرفت

    موافقم 23
    مخالفم 23
  6. 718

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (35 ديدگاه)

    فروش بیوک در امریکا از کادیلاک بیشتره. البته فروش بالایی ندارند کلا سال گذشته ۱۶۷ هزار دستگاه بیوک فروخته شد.کدی جون هم ۱۴۶ هزارتا. هردو به شدت به چین متکی هستند. با سختتر شدن رقابت در چین این دوتا هم احتمالا فقط به امریکا تکیه کنند و خارج از امریکا خریدار نداشته باشه. در کل اوضاع جالبی نیست

    موافقم 31
    مخالفم 7
    1. (Ali(chevynova

      ۱۴ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (7438 ديدگاه)

      شکر خدا ولی کادیلاک مثل بنز برای چین سهامش نشده و تماما مالکیت امریکا داره

      موافقم 17
      مخالفم 29
  7. محمد

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1322 ديدگاه)

    بیوک از لاماری ایما کپی کرده‌.
    لاماری ایما قبل از این خودرو‌های جدید بیوک عرضه شده.
    در ضمن سبک طراحی چینیا‌ رو به خودش گرفته.
    جا داره بگیم ماشاالله اصالت چینی بیوک.😁

    موافقم 25
    مخالفم 21
    1. (Ali(chevynova

      ۱۴ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (7438 ديدگاه)

      اصالت چینی بنز با سهامداری جیلی رو هم از یاد مبریم
      و همچنین اصالت ناب بحرینی مکلارن و اصالت خالص هندی جگوار و لندروور😁

      موافقم 12
      مخالفم 26
      1. محمد

        ۱۴ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1322 ديدگاه)

        برای من که مهم نیست اینایی که گفتی.
        من اگر به خودروسازی علاقه داشته باشم تویوتا هست‌.

        موافقم 25
        مخالفم 4
        1. (Ali(chevynova

          ۱۴ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (7438 ديدگاه)

          برات مهم باشه یا نه واقعیتی بود که گفتم

          موافقم 6
          مخالفم 17
    2. Titanium

      ۱۴ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (80 ديدگاه)

      لاماری خودش کپی اوروسه
      لاماری نیست که باکتریه

      موافقم 9
      مخالفم 3
  8. گاس فرینگ

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (464 ديدگاه)

    بیوک باید جایگاه فعلی کادیلاک رو میداشت
    و کادیلاک رقیب بنتلی و رولزرویس میبود
    ولی الان بیوک تقریبا یه برند سردرگم بین شورلت و کادیلاکه
    توی بخش پرفورمنس جی ام سری v کادیلاک و همینطور کوروت رو داره و نیازی به بیوک نمیبینه

    موافقم 13
  9. حمیدرضا

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (361 ديدگاه)

    حیف از بیوک با اون سابقه درخشان. ی ماشین مثل گرندنشنال میخوایم ازش

    موافقم 13
  10. KAIZEN

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    بنظر من ایرادات بیوک علاوه بر موارد بالا، موارد زیر هم هستند:
    1. استفاده از انجینهای 3 سیلندر کم توان
    2. نداشتن محصولات هیبریدی
    3. استفاده از الگوهای چینی در طراحی محصولات جدید
    4. تمرکز صرف به کراس اوورها و نداشتن سدانها و شاسی بلندهای فول سایز مثل کادیلاک و لکسوس و ..
    5. رویگردانی از سلایق آمریکایی و توجه صرف به سلایق چینی ها

    موافقم 15
    مخالفم 2
  11. GENERAL CORVETTE

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (88 ديدگاه)

    بیوک باید وارد بازار خاورمیانه بشه برای
    فروش بیشتر
    مدل های برقی هم صادر کنه اروپا

    موافقم 6
    مخالفم 5
  12. Taha Ayoobi

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4876 ديدگاه)

    بیوک برندیه که پتانسیل اینو داره همه رقبا و بزنه کنار.
    ولی متاسفانه با اون دوران فاصله داره.
    من خودم از طراحی های بیوک خیلی خوشم میاد، خیلی خوشگل‌ان و سبک خودشو داره.
    قبول دارم آمریکایی نیست ولی خیلی خوشگله.
    نمیدونم اینو کی گفته که محصولاتش تو طراحی حرفی ندارن،
    هم خوشگله هم سبک خودشو داره، حتما باید مثل چینی ها هر 17 ساعت طراحی شو دگرگون کنه تا جسورانه باشه؟
    کابین محصولاتش هم خیلی فوق‌العاده اس.
    لوگوش هم به بهترین شکل مدرن شده

    موافقم 6
    مخالفم 7
  13. Taha Ayoobi

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4876 ديدگاه)

    بیوک به 1 دلیل برگشتش به اوج سخته،
    اونم اینه که محصولات بیوک قدیما همه سدان بودن،
    الان دیگه سدان طرفداری نداره و کار خیلی سخته.
    ولی بهترین راه برای بازگشت برند ها به دوران قدیمشون و دوران خوبشون، احیا نام های قدیمی به بهترین شکله، اونم بیوک که چه اسم هایی داره.
    اگه جی‌ام واقعا بخواد بیوکو برگردونه باید سدان هارو بیاره و به موتور ها یه حال و هوایی بده.
    راستی از اینم خیلی خوشم نمیاد که سوپر کروز رو روی همه محصولات دارن میذارن، یاد اون موقع میوفتم که همه ماشین های جی‌ام قطعات مشترک داشتن.
    مثلا سوپر کروز تهش باید برا شوی و کادیلاک باشه، یا مثلا کادیلاک و جی ام سی.
    بیوک شوی بادی جدا داشته باشن.

    موافقم 7
    مخالفم 6
  14. Saeed Jame

    ۱۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (67 ديدگاه)

    پاک نکن کامنتو این یک
    دوم اینکه الان مثلا تو میکوبی تو کله بنز و امثالش که سهامش دست شرکتای دیگست چیو میخای ثابت کنی؟
    امریکایی فلان بهمان اوج قدرت و دقت سهامشون ۱۰۰ خودشونه اصالت دارن چی دست تورو میگیره اون شرکت و فروششو کرده و کامنتای مضحک تو به هیچ جاشون برنمیخوره پس الکی نیا ماشاالله ماشالله کن امریکایی داری نوش جونت مصرفتو بکن لذت ببر به بقیه چیکار داری که همش ترول و تیکه به شرکتای دیگ به شعور و شخصیت دیگران تو سایت احترام بذار تا احترام ببینی یا علی🙏

    موافقم 12
    مخالفم 3
  15. محسن

    ۱۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من ۴۰۵ دوگانه رو توی ایران بیشتر ترجیح میدم

    موافقم 1
    مخالفم 5
  16. nima.jdm

    ۱۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (430 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/01/Buick-6.jpg
    این یکم شبیه شاهین خودمونه

    موافقم 2
    مخالفم 3
  17. arash

    ۱۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (116 ديدگاه)

    روزگاری جوانان عصیانگر و ناامید و دلخور و افسرده ایرانی از طاغوت زمانه بیوک ایران و کادیلاک ایرن یا شورولت ایران سوار میشدند مثل اینکه آینده بیوک هم نابسامان است مثل آینده تیر و تاری که آن جوانان که الان پیرمرد شده اند برای ما به تصویر کشیدند لذا بیوک هم به زودی نابود خواهد شد همانگونه که قبل تر برند های جذاب پنتیاک الدزمبیل ساترن مرکوری پلیموت هامر ایگل ورشکسته و به تاریخ پیوستند.

    موافقم 5
    مخالفم 2
  18. محمد

    ۱۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (79 ديدگاه)

    در بعضی اخبار احتمال خرید بیوک توسط سایک بوده نمیدونم تا چقدر صحت داره

  19. دیمن

    ۱۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (163 ديدگاه)

    اون زمانی که ما با بیوک دونات میزدیم، ماشین چینی وجود خارجی نداشت

    موافقم 3
    مخالفم 2
  20. خوزستان پلاک اروند

    ۱۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    کاشکی بجای اینکه ماشین های برقی میومدن ماشین های هیبریدی داشتیم.حداقل یه رگه بنزین با یه صدا توش بود.دلم میخواد یه ماشین با پنج و نیم متر طول و یه موتور وی ۸ با ۶ لیتر حجم بدون هیچ توربو یا موتور الکتریکی بیاد بازار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا