بیوکتجربه و آزمایش

ملاقات با بیوک الکترا پارک اونیو 1977 در تهران

نام پارک اَوِنیو برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ از سوی بیوک مورد استفاده قرار گرفت. پارک اَوِنیو نام یک خیابان در منطقه اعیان‌نشین منهتن نیویورک است به همین دلیل بیوک این نام را برای یک‌تریم لوکس مختص مدل Electra برگزید. این تیپ بیشتر شامل تغییرات ظاهری و امکانات رفاهی می‌شد و درواقع هدف بیوک از عرضه تریم Park Avenue جذب مشتریان سخت پسند که به دنبال راحتی بیشتر هستند بود.

تیپ پارک اَوِنیو در مدل‌های ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶ شامل تغییرات ظاهری جزئی و اضافه شدن امکاناتی نظیر صندلی‌های راحت‌تر به همراه امکان سفارش‌تریم چرم، سیستم تهویه مطبوع، گرم‌کن شیشه‌ها، رینگ‌های ۱۵ اینچی و درنهایت موتور ۴۵۵ اینچ مکعبی می‌شد.

Buick Electra Limited 1975

اما در سال ۱۹۷۷ الکترا دچار یک فیس‌لیفت کلی و به‌وضوح دچار کاهش ابعاد در بدنه شد. موضوعی که تقریباً در تمام مدل‌های برندهای آمریکایی در آن زمان شاهد بودیم. این تغییرات به همین‌جا ختم نمی‌شد و بیوک مجبور به حذف پیشرانه ۴۵۵ اینچ مکعبی خود شد. بزرگ‌ترین پیشرانه الکترا یک نمونه ۴۰۳ اینچ مکعبی بود. در این سال نیز تیپ پارک اَوِنیو به‌عنوان یک‌تریم لوکس در دسترس بود اما در مدل‌های ۱۹۷۹ پارک اونیو دارای جلوپنجره و چراغ‌های عقب متفاوت نیز بود، این تغییرات هرچند کم اما آغازگر جدا شدن راه پارک اَوِنیو از الکترا بود به‌گونه‌ای که در سال ۱۹۷۹ پارک اَوِنیو با نمای جلوی متفاوت نسبت به الکترا روانه بازار شد.

'77 Buick Electra Park Avenue

سال ۱۹۸۰ الکترا وارد نسل پنجم خود شد و بازهم شاهد تغییرات گسترده ظاهری و فنی در این خودرو بودیم، بحران نفتی و همین‌طور تغییر سلیقهٔ مشتریان همچنان گریبان گیر برندهای آمریکایی بود تا حدی که بزرگ‌ترین موتور الکترا برای سفارش یک نمونه هشت سیلندر ۳۵۰ اینچ مکعبی بود که البته در سال ۱۹۸۱ این موتور نیز از سوی بیوک کنار گذاشته شد. در این نسل نیز تیپ پارک اَوِنیو همچنان به‌عنوان بالاترین سطح الکترا برای رقابت با کادیلاک و شورولت کاپریس در سبد محصولات بیوک قرار داشت، این نسل در سال ۱۹۸۴ به کار خود پایان داد تا با آغاز سال ۱۹۸۵ شاهد معرفی نسل جدید الکترا باشیم.

85-86 Buick Electra

چهره جدید و به دور از شکوه گذشته، کاهش ابعاد بدنه، محور محرک جلو و حذف پیشرانه‌های هشت سیلندر مواردی بودند که در این نسل نصیب خریداران شد! همچنین در ابتدا الکترا در مدل‌های کوپه و سدان عرضه می‌شد که نمونه کوپه در سال ۱۹۸۶ کنار گذاشته شد.

Buick Electra Park Avenue 1988

بیوک در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ یک مدل لوکس‌تر از الکترا با نام Park Avenue Ultra معرفی کرد این مدل که دارای مشخصه‌هایی نظیر کابین چرم، رینگ آلومینیومی، ترمز ضد قفل، تزئینات کرومی، تغییر در جلوپنجره و گرافیک چراغ‌ها، رودری‌های متفاوت، فرمان چرم، شیشه عقب کوچک به سبک خودروهای لیموزین و تغییرات دیگری می‌شد تا درنهایت قیمت نهایی این مدل از کادیلاک دویل بیشتر باشد و همین مسئله باعث فروش پایین این مدل شد.

سال ۱۹۹۰ بیوک مدل الکترا را برای همیشه بازنشسته کرد تا با آغاز سال ۱۹۹۱ مدل پارک اَوِنیو که تا پیش از این تنها یک‌تریم لوکس محسوب می‌شد به‌عنوان یک سدان لوکس که بر روی پلت فرم C جنرال موتورز پیاده‌سازی شده بود. بیوک در طراحی park Avenue نیم‌نگاهی به مدل‌های پیش از ۱۹۸۵ داشته به‌گونه‌ای که گرافیک چراغ‌ها و فرم جلوپنجره یادآور مدل‌های موفق آن سال‌ها بود. در سال ۱۹۹۲ بیوک اقدام به عرضه تریم لوکس ultra برای پارک اَوِنیو کرد که شامل یک پیشرانه ۳.۸ لیتری شش سیلندر سوپرشارژ دار و امکانات رفاهی بیشتر می‌شد، نسل اول پارک اَوِنیو در بازار اروپا نیز عرضه می‌شد اما با معرفی نسل دوم این خودرو در سال ۱۹۹۷ جنرال موتورز این خودرو را از سبد محصولات اروپایی خود حذف کرد.

نسل دوم با طراحی پخته‌تر و زیباتر و همین‌طور به‌روزرسانی‌هایی در بخش پیشرانه همراه بود اما همچنان مدل‌های سوپرشارژ تنها درتریم Ultra در دسترس بود. این نسل نیز پس از پشت سر گذاشتن به‌روزرسانی‌های مختلف در سال ۲۰۰۵ به کار خود پایان داد، اما در آوریل ۲۰۰۷ جنرال موتورز Park Avenue را به‌عنوان یک سدان لوکس متوسط مختص بازار چین معرفی کرد.

نسل سوم پارک اونیو در کارخانه شانگهای GM مونتاژ می‌شد و در پنج سطح مختلف قابل سفارش بود. در ابتدا دو موتور ۲.۸ لیتری و ۳.۶ لیتری شش سیلندر در دسترس بود اما در سال ۲۰۱۰ یک نمونه سه لیتری ۲۵۱ اسب بخاری جایگزین دو موتور قبلی شد. پارک اَوِنیو در سال ۲۰۱۲ به کار خود پایان داد تا شاهد قربانی شدن یکی دیگر از نام‌های پرافتخار گذشته باشیم.

بیوک الکترا پارک اونیو ۱۹۷۷

بیوک الکترا پارک اونیو 1977

به‌تازگی فرصتی دست داد تا با یکی از سالم‌ترین نمونه‌های بیوک پارک اَوِنیو موجود در کشور ملاقات داشته باشیم، خودروی مورد بررسی مدل ۱۹۷۷ است که درواقع نسل چهارم الکترا محسوب می‌شود.

بیوک الکترا پارک اونیو 1977

در نگاه اول ابعاد این خودرو است که توجه شما را به خود جلب می‌کند ابعادی که نگاه هر رهگذری را به‌سوی خود می‌چرخاند. نمای بیرونی خودرو دارای طراحی مکعبی است که البته این سبک طراحی در اکثر خودروهای دهه هفتاد آمریکا دیده می‌شود و با توجه به سلامت خودرو به‌خوبی شاهد این طراحی زیبا و چشم‌نواز هستیم،

نمای پشت بیوک الکترا پارک اونیو 1977

تمامی اجزای تزئینی با سلیقه و وسواس کامل در سر جای خود قرار گرفته‌اند به‌گونه‌ای که کمترین نقصی در نمای بیرونی دیده نمی‌شود همچنین رنگ مشکی بدنه نیز باعث بیشتر شدن ابهت این خودرو شده است. حال نوبت به بررسی کابین خودرو می‌رسد، حین ورود به کابین اولین نکته‌ای که متوجه آن می‌شوید سنگینی درها به نسبت خودروهای معمولی است و پس از آن تودوزی این خودرو است که شما را برای سوار شدن هر چه سریع‌تر به خودرو تشویق می‌کند.

داشبورد بیوک الکترا پارک اونیو 1977

تریم داخلی به سلیقهٔ مالک به رنگ قرمز و مشکی درآمده که همخوانی خوبی با رنگ بدنه ایجاد کرده است. همچنین در بخش‌هایی از داشبورد و رودری‌ها شاهد استفاده از چوب هستیم که هم باعث زیبایی هر چه بیشتر کابین شده و هم حس لوکس بودن را دوچندان می‌کند. صندلی‌های پارچه‌ای قرمز رنگ به‌خوبی بدن شما را در بر می‌گیرد و حس راحتی فوق‌العاده‌ای را در شما ایجاد می‌کند. بخش عقب کابین برای استفاده دو نفر در نظر گرفته شده هرچند با جمع کردن زیر آرنجی نفر سوم نیز می‌تواند به‌راحتی بر روی صندلی عقب جای بگیرد. در فضای جلو نیز با توجه به قرار داشتن اهرم تعویض دنده بر روی فرمان صندلی به‌صورت یکپارچه بوده البته صندلی‌های جلو نیز داری زیر آرنجی متحرک هستند.

صندلی بیوک الکترا پارک اونیو 1977

این خودرو از یک پیشرانه ۴۵۵ اینچ مکعبی و یا ۷.۵ لیتری بلوک بزرگ سود می‌برد که نیروی آن توسط یک گیربکس سه سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

چراغ بیوک الکترا پارک اونیو 1977

با قرار گرفتن در پشت فرمان خودرو اولین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند اهرم تنظیم ارتفاع فرمان است که در سمت چپ قرار دارد. برای شروع رانندگی سوئیچ را چرخانده و استارت می‌زنیم، همچون تمام خودروهای هشت سیلندر آمریکایی استارت این خودرو نیز با صدایی مهیب و گوش‌نواز همراه است که نوید یک سواری لذت‌بخش را می‌دهد. با قرار دادن اهرم دنده در حالت D به‌آرامی شروع به حرکت می‌کنیم.

عکس بیوک الکترا پارک اونیو 1977

در همان ابتدای حرکت سواری نرم خودرو نظر شما را به خود جلب خواهد کرد و سیستم تعلیق خودرو به‌خوبی از پس خیابان‌های پر از دست‌انداز برمی‌آید. با فشار دادن پای راست بر روی پدال گاز شاهد شتاب گیری عالی خودرو و حرکت سریع عقربه سرعت‌سنج که به مایل نیز نمایش داده می‌شود هستیم که نشان‌دهنده غلبه قدرت موتور بر وزن نسبتاً زیاد خودرو است.

صندلی عقب بیوک الکترا پارک اونیو 1977

رانندگی با این خودرو در شهر لذت‌بخش بوده و به شما حس متفاوتی می‌دهد هرچند ممکن است ابعاد بزرگ خودرو در ترافیک و یا پارک کردن خودرو کمی آزاردهنده به نظر بیاید.

در پایان از مالک محترم جناب آقای امیرحسین شریفی که وقت و خودرو خود را در اختیار ما گذاشتند کمال تشکر را داریم.

عکاس: ابوالفضل ابراهیمی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

سجاد عباسی

کارشناس مکانیک خودرو، علاقه‌مند به خودروهای کلاسیک

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. TML BN

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1059 ديدگاه)

    این همه زیبایی محاله جلال شکوه عظمت و واقعا بیوک و نوا اینها ماشین های قدرت مندی هستند و من کلا از این که گلگیر عقب میاد روی چرخ عقب واقعا خوشم میاد

    موافقم 81
    مخالفم 1
    1. محمد رستمی نژاد

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (74 ديدگاه)

      الله اکبر این همه جلال الله اکبر این همه شکوه

      موافقم 53
      مخالفم 6
    2. viper2

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      البته اون بیوکی که شما میگی اسکایلارکه با پلتفرم x body جی ام . که با نوا یکی هست.

      موافقم 27
      مخالفم 1
    3. viper2

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      اول که تشکر میکنم از عکاس محترم جناب ابلفضل ابراهیمی . دوم . اگه میشه در تست و بررسی های بعدی عکس از نیروگاه ماشین هم بذارید لطفا .

      موافقم 30
      مخالفم 2
      1. فقط کاربرات هشت دهنه

        ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (724 ديدگاه)

        این نیروگاه ماشین کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        موافقم 4
        مخالفم 23
        1. viper2

          ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1144 ديدگاه)

          منظورم موتورش بود شوخی کردم

          موافقم 19
      2. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

        ۱ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (2352 ديدگاه)

        داداش گذاشته که البته مشابه نیروگاه بیوئیک منظورم نیروگاه برق پشت سرش تو عکسه

        موافقم 10
        1. viper2

          ۱ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (1144 ديدگاه)

          😂 🤣🤣🤣

          موافقم 2
          مخالفم 1
  2. ارین صاحب جمعی

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1104 ديدگاه)

    واقعا آدم این کادیلاک ها و بیوک های قدیمی رو که میبینه این مبلمان قرمز رنگ رو میبینه انگار تمام روزتون میسازن ولی یک افسوسم میخوری که اینا رفتن و پلاستیک های تسلا شدن دلخوشی ما !!! خداوکیلی صندلی رو نگاه کن اون رنگ قرمزو نگاه کن بعد بیا کادیلاک ct6 الانم نگاه کن !!!!!

    موافقم 56
    مخالفم 3
    1. TML BN

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1059 ديدگاه)

      دقیقا ولی متاسفانه در این دنیا چیزی بسیار بسیار بدی به نام مد وجود داره و به نظرم درسته CT6 به نسخه های قبلی نمیرسه ولی خوب و لایقه نام کادیلاکه

      موافقم 34
      1. viper2

        ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1144 ديدگاه)

        مد خوبه ولی میاد و میره . اون چیزی که میمونه اصالت کلاسیکه . اصالت!

        موافقم 20
        مخالفم 2
  3. datsun

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3961 ديدگاه)

    دم صاحبش گرم که اینقدر تمیز نگهداری کرده انصافا این خودش موزه متحرکه آدم نمیدونه راجب این همه زیبایی و شکوه چی بگه.

    موافقم 40
    1. Clean energy (سلام فرمانده)

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      دقیقا
      دقیقا
      مواظبت خیلی مهمه
      فهم استفاده از این ماشینا واقعا مهمن
      اینارو که نباید آورد بیرون باهاش گاز داد
      باید گوشه گاراژ باشه و تر تمیز کسی که بهش علاقه داره مواظبش باشه
      (من یکی خودم چندان از کلاسیک خوشم نمیاد و به شخصه علاقه ندارم اینارو داشته باشم مگر معدود چیزایی…به قول معروف قدر زر زرگر شناسد و منم زرگر نیستم در این مورد)

      موافقم 17
      مخالفم 5
  4. محمد امین

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2187 ديدگاه)

    کیفیت و طراحی صندلی ها بینظیره..‌مثل مبلمان های سلطنتی هست ، شایدم بهتر

    موافقم 26
    مخالفم 1
  5. Farzad

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    درود بر آقای سجاد عباسی که انقدر به خودروهای کلاسیک علاقه مند هست ، به شخصه عاشق خودروهای کلاسیک هستم و از این جور مقاله ها استقبال میکنم .

    موافقم 25
    مخالفم 1
  6. viper2

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    خیلی تشکر میکنم از اقای عباسی بابت این مقاله .
    ماشین هم که نیاز به تعریف نداره .
    احتمالا هم موتور این ماشین همون ۳۵۰ goodwrench معروف هست که نیازی به تعریف نداره ‌ .

    .
    .
    .
    دوستان دقت کنید که بیوک برندی بین شورلت و کادیلاک هست حالا فرض کنید بیوک این بوده کادیلاک چی بوده و چقدر اپشن داشته

    موافقم 17
    مخالفم 1
    1. Iman99

      ۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      جدیدا رفتم تو نخ انجین 440 magnum ولی هنوز اطلاعاتشو کامل نکردم
      اگه نکاتی در این مورد داشتی یا در مقایسه با انجین های دیگه بگو
      این موتور های v8 امریکایی اینقدری تنوع دارن و همه کاری باهاشون کردن که هرچی بگردی هنوزم اطلاعات جدید پیدا میشه

      موافقم 11
      1. viper2

        ۱ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (1144 ديدگاه)

        والا هر سوالی باشه در خدمتت هستم ‌ .

  7. javadhy

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (331 ديدگاه)

    بیشترین چیزی که توی این ماشین منو جذب خودش کرد صندلی های فوق العاده زیباش بود
    در کل توی سواری های آمریکایی قدیمی کادیلاک ها و شورولت ایمپالا رو از همه بیشتر میپسندم
    دم صاحبش هم گرم واقعا لیاقت این خودرو رو داره تودوزی و کیفیت ادوات کابین انگار ماشین نو و صفر کیلومتر هست انقدر تمیز نگه داری شده

    موافقم 17
    مخالفم 2
  8. Ilia2008

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (163 ديدگاه)

    موتور قوی داره ، راحتی صندلی ها از توی عکس مشخصه ، بدنه هم قشنگ و بزرگ

    چی بهتر از این

    موافقم 13
    مخالفم 1
  9. ارش

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    یه قصر با شکوه و مجلل .

    موافقم 11
    مخالفم 2
  10. مازیار

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    برام همیشه سوال بوده که این طرح روکشهای صندلی در اثر استفاده معمول دفرمه نمیشن؟

    موافقم 10
    مخالفم 1
  11. JDM lover

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (885 ديدگاه)

    چقدر تمیز و عالی نگهداری کردن ازش واقعا فوق العاده است
    شما فقط صندلی ها رو ببین 😍
    چقدر طراحی با ابهتی داره
    بعد این همه سال هنوزم‌ طراحیش ادمو جذب میکنه ولی طراحی های امروزه رو ببینید
    حداکثر ده سال جذابیت دارن و بعدش جذابیت و گیرایی خودشونو از دست میدن

    از اقای عباسی هم خیلی ممنونم و همچنین از صاحب ماشین که گذاشت ما هم با جواهرش اشنا بشیم

    موافقم 13
    مخالفم 2
  12. ماکسیمیلیان

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (646 ديدگاه)

    یکی از بهترین مقاله های پدال؛ عالی تر و ظریف تر از همیشه!
    پی نوشت: عکاس حرفه ای هم کم اثر مگذاشت بر جذابیت😊.

    موافقم 12
    مخالفم 1
  13. Hadi

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (598 ديدگاه)

    شکوه و عظمت و قدرت و راحتی…
    لامصب صندلیاش مبل راحتیه…

  14. یوسف

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1048 ديدگاه)

    جالبه هر چی جلوتر اومد طراحیش زشت تر شد
    یه چرخ نسل اولش می‌ارزه به همه نسل هاش با در و همسایه

    موافقم 7
    مخالفم 1
  15. Alan.r

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    عاشق سدان های فول سایز کلاسیک آمریکایی هستم
    ظاهرشون خیییلی باشکوه و با اصالته همشون موتور های حجیم و قوی و گیربکس اتوماتیک سه سرعته داشتن با کیفیتی باور نکردنی و کابین سرشار از چرم و چوب و پارچه با کیفیت و آپشن های بسیار عالی(بعضی از این آپشن ها هنوز رو لگن های داخلی نصب نشدن) مثل کادیلاک الدورادو و فلیت وود

    موافقم 15
  16. ADAK

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1858 ديدگاه)

    واقعا اگه کسی بی غرض و صادقانه بخواد بگه (حتی امریکایی فن ها)
    بیشترین پسرفت را خودروسازی امریکا داشته انصافا
    اون همه شکوه و جلال جبروت
    مقایسه اش کنین با خودروسازی الان USA

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. Iman99

      ۲ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      مهم نیست چون الانشم برتری خودش رو داره فقط اولویت ها تغییر کرده وگرنه برتری امریکایی ها سر جاشه
      همون زمان که امریکا بهترین ماشین های جهان رو تولید میکرد و فقط مگر آلمانی ها یا اروپایی ها میتونسن باهاش رقابت کنن و واقعا ثابت کردن با فاصله زیاد بهترین هستن از همه نظر الانشم بعضی شرکت ها با تولیدات برتری مثل czinger c21 همین برتری رو در صورت لزوم ثابت کردن یا با تولید بهترین پیکاپ تراک ها و آفرودر ها و شاسی بلند ها این برتری رو ثابت کردن و نیازی به صرف سرمایه و وقت روی محصولاتی که مهم نیستن مثل سدان ها نمی‌بینن
      اونها الان با این وجود دارن میرن کره مریخ رو میگیرن و روی بالاترین تکنولوژی ها و پیشرفته ترین محصولات و علوم کار میکنن و چیزای دیگه واسشون مهم نیستن ولی در صورت لوزم این برتری خودشون رو ثابت میکنن همونطور که الانم ثابت کردن

      موافقم 8
      مخالفم 1
  17. Hadi

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (344 ديدگاه)

    میخاستم بدونم ساعت آنالوگش با باتری کار میکنه یا برق ماشین

    1. viper2

      ۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      با باطری ماشین کار میکنه . البته اون جریان به وسیله چنتا دستگاه(الان اسمش یادم نیست) کم میشه و به موتور ساعت میرسه

  18. ARMAN

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (325 ديدگاه)

    الان آدمای که هی به آمریکایی گیر میدن کجان؟
    جرات دارین بیاین به این گیر بدین.
    جرات دارین بیاین به پیکاپای آمریکایی گیر بدین

    1. viper2

      ۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      ای باریکلا .
      اره بیاین گیر بدین دیگه
      Porsche 911 بیا بینم چی میگی عمویی . چی شده؟ حسودیت شد این همه نفر از امریکایی و شکوهش تعریف میکنن؟
      Hamid بیا اینجا بینم . اینا همون لگنای ۵۰ سال پیشنا . بیا بین چجوری دارن ازش تعریف میکنن .
      چهره المانی فنا چقدر خنده داره الان .
      برید بدبختا پورشه کررا تقویت از بیوک ۳ دنده خورد .
      برید فشار‌ بخورید .

      موافقم 9
      مخالفم 3
  19. Aliakbarkhoei

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (146 ديدگاه)

    باشکوه مثل PARK AVENEU

    قصرِ متحرک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا