نام پارک اَوِنیو برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ از سوی بیوک مورد استفاده قرار گرفت. پارک اَوِنیو نام یک خیابان در منطقه اعیاننشین منهتن نیویورک است به همین دلیل بیوک این نام را برای یکتریم لوکس مختص مدل Electra برگزید. این تیپ بیشتر شامل تغییرات ظاهری و امکانات رفاهی میشد و درواقع هدف بیوک از عرضه تریم Park Avenue جذب مشتریان سخت پسند که به دنبال راحتی بیشتر هستند بود.
تیپ پارک اَوِنیو در مدلهای ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶ شامل تغییرات ظاهری جزئی و اضافه شدن امکاناتی نظیر صندلیهای راحتتر به همراه امکان سفارشتریم چرم، سیستم تهویه مطبوع، گرمکن شیشهها، رینگهای ۱۵ اینچی و درنهایت موتور ۴۵۵ اینچ مکعبی میشد.
اما در سال ۱۹۷۷ الکترا دچار یک فیسلیفت کلی و بهوضوح دچار کاهش ابعاد در بدنه شد. موضوعی که تقریباً در تمام مدلهای برندهای آمریکایی در آن زمان شاهد بودیم. این تغییرات به همینجا ختم نمیشد و بیوک مجبور به حذف پیشرانه ۴۵۵ اینچ مکعبی خود شد. بزرگترین پیشرانه الکترا یک نمونه ۴۰۳ اینچ مکعبی بود. در این سال نیز تیپ پارک اَوِنیو بهعنوان یکتریم لوکس در دسترس بود اما در مدلهای ۱۹۷۹ پارک اونیو دارای جلوپنجره و چراغهای عقب متفاوت نیز بود، این تغییرات هرچند کم اما آغازگر جدا شدن راه پارک اَوِنیو از الکترا بود بهگونهای که در سال ۱۹۷۹ پارک اَوِنیو با نمای جلوی متفاوت نسبت به الکترا روانه بازار شد.
سال ۱۹۸۰ الکترا وارد نسل پنجم خود شد و بازهم شاهد تغییرات گسترده ظاهری و فنی در این خودرو بودیم، بحران نفتی و همینطور تغییر سلیقهٔ مشتریان همچنان گریبان گیر برندهای آمریکایی بود تا حدی که بزرگترین موتور الکترا برای سفارش یک نمونه هشت سیلندر ۳۵۰ اینچ مکعبی بود که البته در سال ۱۹۸۱ این موتور نیز از سوی بیوک کنار گذاشته شد. در این نسل نیز تیپ پارک اَوِنیو همچنان بهعنوان بالاترین سطح الکترا برای رقابت با کادیلاک و شورولت کاپریس در سبد محصولات بیوک قرار داشت، این نسل در سال ۱۹۸۴ به کار خود پایان داد تا با آغاز سال ۱۹۸۵ شاهد معرفی نسل جدید الکترا باشیم.
چهره جدید و به دور از شکوه گذشته، کاهش ابعاد بدنه، محور محرک جلو و حذف پیشرانههای هشت سیلندر مواردی بودند که در این نسل نصیب خریداران شد! همچنین در ابتدا الکترا در مدلهای کوپه و سدان عرضه میشد که نمونه کوپه در سال ۱۹۸۶ کنار گذاشته شد.
بیوک در سالهای ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ یک مدل لوکستر از الکترا با نام Park Avenue Ultra معرفی کرد این مدل که دارای مشخصههایی نظیر کابین چرم، رینگ آلومینیومی، ترمز ضد قفل، تزئینات کرومی، تغییر در جلوپنجره و گرافیک چراغها، رودریهای متفاوت، فرمان چرم، شیشه عقب کوچک به سبک خودروهای لیموزین و تغییرات دیگری میشد تا درنهایت قیمت نهایی این مدل از کادیلاک دویل بیشتر باشد و همین مسئله باعث فروش پایین این مدل شد.
سال ۱۹۹۰ بیوک مدل الکترا را برای همیشه بازنشسته کرد تا با آغاز سال ۱۹۹۱ مدل پارک اَوِنیو که تا پیش از این تنها یکتریم لوکس محسوب میشد بهعنوان یک سدان لوکس که بر روی پلت فرم C جنرال موتورز پیادهسازی شده بود. بیوک در طراحی park Avenue نیمنگاهی به مدلهای پیش از ۱۹۸۵ داشته بهگونهای که گرافیک چراغها و فرم جلوپنجره یادآور مدلهای موفق آن سالها بود. در سال ۱۹۹۲ بیوک اقدام به عرضه تریم لوکس ultra برای پارک اَوِنیو کرد که شامل یک پیشرانه ۳.۸ لیتری شش سیلندر سوپرشارژ دار و امکانات رفاهی بیشتر میشد، نسل اول پارک اَوِنیو در بازار اروپا نیز عرضه میشد اما با معرفی نسل دوم این خودرو در سال ۱۹۹۷ جنرال موتورز این خودرو را از سبد محصولات اروپایی خود حذف کرد.
نسل دوم با طراحی پختهتر و زیباتر و همینطور بهروزرسانیهایی در بخش پیشرانه همراه بود اما همچنان مدلهای سوپرشارژ تنها درتریم Ultra در دسترس بود. این نسل نیز پس از پشت سر گذاشتن بهروزرسانیهای مختلف در سال ۲۰۰۵ به کار خود پایان داد، اما در آوریل ۲۰۰۷ جنرال موتورز Park Avenue را بهعنوان یک سدان لوکس متوسط مختص بازار چین معرفی کرد.
نسل سوم پارک اونیو در کارخانه شانگهای GM مونتاژ میشد و در پنج سطح مختلف قابل سفارش بود. در ابتدا دو موتور ۲.۸ لیتری و ۳.۶ لیتری شش سیلندر در دسترس بود اما در سال ۲۰۱۰ یک نمونه سه لیتری ۲۵۱ اسب بخاری جایگزین دو موتور قبلی شد. پارک اَوِنیو در سال ۲۰۱۲ به کار خود پایان داد تا شاهد قربانی شدن یکی دیگر از نامهای پرافتخار گذشته باشیم.
بیوک الکترا پارک اونیو ۱۹۷۷
بهتازگی فرصتی دست داد تا با یکی از سالمترین نمونههای بیوک پارک اَوِنیو موجود در کشور ملاقات داشته باشیم، خودروی مورد بررسی مدل ۱۹۷۷ است که درواقع نسل چهارم الکترا محسوب میشود.
در نگاه اول ابعاد این خودرو است که توجه شما را به خود جلب میکند ابعادی که نگاه هر رهگذری را بهسوی خود میچرخاند. نمای بیرونی خودرو دارای طراحی مکعبی است که البته این سبک طراحی در اکثر خودروهای دهه هفتاد آمریکا دیده میشود و با توجه به سلامت خودرو بهخوبی شاهد این طراحی زیبا و چشمنواز هستیم،
تمامی اجزای تزئینی با سلیقه و وسواس کامل در سر جای خود قرار گرفتهاند بهگونهای که کمترین نقصی در نمای بیرونی دیده نمیشود همچنین رنگ مشکی بدنه نیز باعث بیشتر شدن ابهت این خودرو شده است. حال نوبت به بررسی کابین خودرو میرسد، حین ورود به کابین اولین نکتهای که متوجه آن میشوید سنگینی درها به نسبت خودروهای معمولی است و پس از آن تودوزی این خودرو است که شما را برای سوار شدن هر چه سریعتر به خودرو تشویق میکند.
تریم داخلی به سلیقهٔ مالک به رنگ قرمز و مشکی درآمده که همخوانی خوبی با رنگ بدنه ایجاد کرده است. همچنین در بخشهایی از داشبورد و رودریها شاهد استفاده از چوب هستیم که هم باعث زیبایی هر چه بیشتر کابین شده و هم حس لوکس بودن را دوچندان میکند. صندلیهای پارچهای قرمز رنگ بهخوبی بدن شما را در بر میگیرد و حس راحتی فوقالعادهای را در شما ایجاد میکند. بخش عقب کابین برای استفاده دو نفر در نظر گرفته شده هرچند با جمع کردن زیر آرنجی نفر سوم نیز میتواند بهراحتی بر روی صندلی عقب جای بگیرد. در فضای جلو نیز با توجه به قرار داشتن اهرم تعویض دنده بر روی فرمان صندلی بهصورت یکپارچه بوده البته صندلیهای جلو نیز داری زیر آرنجی متحرک هستند.
این خودرو از یک پیشرانه ۴۵۵ اینچ مکعبی و یا ۷.۵ لیتری بلوک بزرگ سود میبرد که نیروی آن توسط یک گیربکس سه سرعته اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود.
با قرار گرفتن در پشت فرمان خودرو اولین نکتهای که جلب توجه میکند اهرم تنظیم ارتفاع فرمان است که در سمت چپ قرار دارد. برای شروع رانندگی سوئیچ را چرخانده و استارت میزنیم، همچون تمام خودروهای هشت سیلندر آمریکایی استارت این خودرو نیز با صدایی مهیب و گوشنواز همراه است که نوید یک سواری لذتبخش را میدهد. با قرار دادن اهرم دنده در حالت D بهآرامی شروع به حرکت میکنیم.
در همان ابتدای حرکت سواری نرم خودرو نظر شما را به خود جلب خواهد کرد و سیستم تعلیق خودرو بهخوبی از پس خیابانهای پر از دستانداز برمیآید. با فشار دادن پای راست بر روی پدال گاز شاهد شتاب گیری عالی خودرو و حرکت سریع عقربه سرعتسنج که به مایل نیز نمایش داده میشود هستیم که نشاندهنده غلبه قدرت موتور بر وزن نسبتاً زیاد خودرو است.
رانندگی با این خودرو در شهر لذتبخش بوده و به شما حس متفاوتی میدهد هرچند ممکن است ابعاد بزرگ خودرو در ترافیک و یا پارک کردن خودرو کمی آزاردهنده به نظر بیاید.
در پایان از مالک محترم جناب آقای امیرحسین شریفی که وقت و خودرو خود را در اختیار ما گذاشتند کمال تشکر را داریم.
عکاس: ابوالفضل ابراهیمی
TML BN
۳۱ خرداد ۱۴۰۱این همه زیبایی محاله جلال شکوه عظمت و واقعا بیوک و نوا اینها ماشین های قدرت مندی هستند و من کلا از این که گلگیر عقب میاد روی چرخ عقب واقعا خوشم میاد
محمد رستمی نژاد
۳۱ خرداد ۱۴۰۱الله اکبر این همه جلال الله اکبر این همه شکوه
viper2
۳۱ خرداد ۱۴۰۱البته اون بیوکی که شما میگی اسکایلارکه با پلتفرم x body جی ام . که با نوا یکی هست.
viper2
۳۱ خرداد ۱۴۰۱اول که تشکر میکنم از عکاس محترم جناب ابلفضل ابراهیمی . دوم . اگه میشه در تست و بررسی های بعدی عکس از نیروگاه ماشین هم بذارید لطفا .
فقط کاربرات هشت دهنه
۳۱ خرداد ۱۴۰۱این نیروگاه ماشین کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
viper2
۳۱ خرداد ۱۴۰۱منظورم موتورش بود شوخی کردم
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱ تیر ۱۴۰۱داداش گذاشته که البته مشابه نیروگاه بیوئیک منظورم نیروگاه برق پشت سرش تو عکسه
viper2
۱ تیر ۱۴۰۱😂 🤣🤣🤣
ارین صاحب جمعی
۳۱ خرداد ۱۴۰۱واقعا آدم این کادیلاک ها و بیوک های قدیمی رو که میبینه این مبلمان قرمز رنگ رو میبینه انگار تمام روزتون میسازن ولی یک افسوسم میخوری که اینا رفتن و پلاستیک های تسلا شدن دلخوشی ما !!! خداوکیلی صندلی رو نگاه کن اون رنگ قرمزو نگاه کن بعد بیا کادیلاک ct6 الانم نگاه کن !!!!!
TML BN
۳۱ خرداد ۱۴۰۱دقیقا ولی متاسفانه در این دنیا چیزی بسیار بسیار بدی به نام مد وجود داره و به نظرم درسته CT6 به نسخه های قبلی نمیرسه ولی خوب و لایقه نام کادیلاکه
viper2
۳۱ خرداد ۱۴۰۱مد خوبه ولی میاد و میره . اون چیزی که میمونه اصالت کلاسیکه . اصالت!
datsun
۳۱ خرداد ۱۴۰۱دم صاحبش گرم که اینقدر تمیز نگهداری کرده انصافا این خودش موزه متحرکه آدم نمیدونه راجب این همه زیبایی و شکوه چی بگه.
Clean energy (سلام فرمانده)
۳۱ خرداد ۱۴۰۱دقیقا
دقیقا
مواظبت خیلی مهمه
فهم استفاده از این ماشینا واقعا مهمن
اینارو که نباید آورد بیرون باهاش گاز داد
باید گوشه گاراژ باشه و تر تمیز کسی که بهش علاقه داره مواظبش باشه
(من یکی خودم چندان از کلاسیک خوشم نمیاد و به شخصه علاقه ندارم اینارو داشته باشم مگر معدود چیزایی…به قول معروف قدر زر زرگر شناسد و منم زرگر نیستم در این مورد)
محمد امین
۳۱ خرداد ۱۴۰۱کیفیت و طراحی صندلی ها بینظیره..مثل مبلمان های سلطنتی هست ، شایدم بهتر
Farzad
۳۱ خرداد ۱۴۰۱درود بر آقای سجاد عباسی که انقدر به خودروهای کلاسیک علاقه مند هست ، به شخصه عاشق خودروهای کلاسیک هستم و از این جور مقاله ها استقبال میکنم .
viper2
۳۱ خرداد ۱۴۰۱خیلی تشکر میکنم از اقای عباسی بابت این مقاله .
ماشین هم که نیاز به تعریف نداره .
احتمالا هم موتور این ماشین همون ۳۵۰ goodwrench معروف هست که نیازی به تعریف نداره .
.
.
.
دوستان دقت کنید که بیوک برندی بین شورلت و کادیلاک هست حالا فرض کنید بیوک این بوده کادیلاک چی بوده و چقدر اپشن داشته
Iman99
۱ تیر ۱۴۰۱جدیدا رفتم تو نخ انجین 440 magnum ولی هنوز اطلاعاتشو کامل نکردم
اگه نکاتی در این مورد داشتی یا در مقایسه با انجین های دیگه بگو
این موتور های v8 امریکایی اینقدری تنوع دارن و همه کاری باهاشون کردن که هرچی بگردی هنوزم اطلاعات جدید پیدا میشه
viper2
۱ تیر ۱۴۰۱والا هر سوالی باشه در خدمتت هستم .
javadhy
۳۱ خرداد ۱۴۰۱بیشترین چیزی که توی این ماشین منو جذب خودش کرد صندلی های فوق العاده زیباش بود
در کل توی سواری های آمریکایی قدیمی کادیلاک ها و شورولت ایمپالا رو از همه بیشتر میپسندم
دم صاحبش هم گرم واقعا لیاقت این خودرو رو داره تودوزی و کیفیت ادوات کابین انگار ماشین نو و صفر کیلومتر هست انقدر تمیز نگه داری شده
Ilia2008
۳۱ خرداد ۱۴۰۱موتور قوی داره ، راحتی صندلی ها از توی عکس مشخصه ، بدنه هم قشنگ و بزرگ
چی بهتر از این
ارش
۳۱ خرداد ۱۴۰۱یه قصر با شکوه و مجلل .
مازیار
۳۱ خرداد ۱۴۰۱برام همیشه سوال بوده که این طرح روکشهای صندلی در اثر استفاده معمول دفرمه نمیشن؟
JDM lover
۳۱ خرداد ۱۴۰۱چقدر تمیز و عالی نگهداری کردن ازش واقعا فوق العاده است
شما فقط صندلی ها رو ببین 😍
چقدر طراحی با ابهتی داره
بعد این همه سال هنوزم طراحیش ادمو جذب میکنه ولی طراحی های امروزه رو ببینید
حداکثر ده سال جذابیت دارن و بعدش جذابیت و گیرایی خودشونو از دست میدن
از اقای عباسی هم خیلی ممنونم و همچنین از صاحب ماشین که گذاشت ما هم با جواهرش اشنا بشیم
ماکسیمیلیان
۳۱ خرداد ۱۴۰۱یکی از بهترین مقاله های پدال؛ عالی تر و ظریف تر از همیشه!
پی نوشت: عکاس حرفه ای هم کم اثر مگذاشت بر جذابیت😊.
Hadi
۳۱ خرداد ۱۴۰۱شکوه و عظمت و قدرت و راحتی…
لامصب صندلیاش مبل راحتیه…
یوسف
۳۱ خرداد ۱۴۰۱جالبه هر چی جلوتر اومد طراحیش زشت تر شد
یه چرخ نسل اولش میارزه به همه نسل هاش با در و همسایه
Alan.r
۳۱ خرداد ۱۴۰۱عاشق سدان های فول سایز کلاسیک آمریکایی هستم
ظاهرشون خیییلی باشکوه و با اصالته همشون موتور های حجیم و قوی و گیربکس اتوماتیک سه سرعته داشتن با کیفیتی باور نکردنی و کابین سرشار از چرم و چوب و پارچه با کیفیت و آپشن های بسیار عالی(بعضی از این آپشن ها هنوز رو لگن های داخلی نصب نشدن) مثل کادیلاک الدورادو و فلیت وود
ADAK
۳۱ خرداد ۱۴۰۱واقعا اگه کسی بی غرض و صادقانه بخواد بگه (حتی امریکایی فن ها)
بیشترین پسرفت را خودروسازی امریکا داشته انصافا
اون همه شکوه و جلال جبروت
مقایسه اش کنین با خودروسازی الان USA
Iman99
۲ تیر ۱۴۰۱مهم نیست چون الانشم برتری خودش رو داره فقط اولویت ها تغییر کرده وگرنه برتری امریکایی ها سر جاشه
همون زمان که امریکا بهترین ماشین های جهان رو تولید میکرد و فقط مگر آلمانی ها یا اروپایی ها میتونسن باهاش رقابت کنن و واقعا ثابت کردن با فاصله زیاد بهترین هستن از همه نظر الانشم بعضی شرکت ها با تولیدات برتری مثل czinger c21 همین برتری رو در صورت لزوم ثابت کردن یا با تولید بهترین پیکاپ تراک ها و آفرودر ها و شاسی بلند ها این برتری رو ثابت کردن و نیازی به صرف سرمایه و وقت روی محصولاتی که مهم نیستن مثل سدان ها نمیبینن
اونها الان با این وجود دارن میرن کره مریخ رو میگیرن و روی بالاترین تکنولوژی ها و پیشرفته ترین محصولات و علوم کار میکنن و چیزای دیگه واسشون مهم نیستن ولی در صورت لوزم این برتری خودشون رو ثابت میکنن همونطور که الانم ثابت کردن
Hadi
۳۱ خرداد ۱۴۰۱میخاستم بدونم ساعت آنالوگش با باتری کار میکنه یا برق ماشین
viper2
۱ تیر ۱۴۰۱با باطری ماشین کار میکنه . البته اون جریان به وسیله چنتا دستگاه(الان اسمش یادم نیست) کم میشه و به موتور ساعت میرسه
ARMAN
۱ تیر ۱۴۰۱الان آدمای که هی به آمریکایی گیر میدن کجان؟
جرات دارین بیاین به این گیر بدین.
جرات دارین بیاین به پیکاپای آمریکایی گیر بدین
viper2
۱ تیر ۱۴۰۱ای باریکلا .
اره بیاین گیر بدین دیگه
Porsche 911 بیا بینم چی میگی عمویی . چی شده؟ حسودیت شد این همه نفر از امریکایی و شکوهش تعریف میکنن؟
Hamid بیا اینجا بینم . اینا همون لگنای ۵۰ سال پیشنا . بیا بین چجوری دارن ازش تعریف میکنن .
چهره المانی فنا چقدر خنده داره الان .
برید بدبختا پورشه کررا تقویت از بیوک ۳ دنده خورد .
برید فشار بخورید .
Aliakbarkhoei
۱۰ تیر ۱۴۰۱باشکوه مثل PARK AVENEU
قصرِ متحرک.