بیوک

بیوک بلک هاوک، محصولی وحشی و جذاب که تولید نشد!

اگر هرگز نام بلک هاوک به گوش شما نخورده مشکلی نیست! این یک پرنده کمیاب است. در واقع این تنها بلک هاوک تاریخ بیوک است که حاصل نبوغ میشائیل دابل، مدیر خودروهای سفارشی بیوک بوده است. خودروی موردبحث به خاطر گرامی داشت یک‌صد سالگی بیوک در سال ۲۰۰۳ تولید شده و ظاهر بسیار جذابی دارد. بلک هاوک یک کوپه/کانورتیبل با سقف تاشدنی بوده و در کل یک خودروی سفارشی برای گرامی داشت تاریخ پرافتخار بیوک است. این خودرو دقیقاً از همان نوع محصولات وحشیانه‌ای است که بیوک می‌توانست در عصر حاضر تولید کند.

اما در بطن این خودرو یک محصول کاملاً شناخته شده و عادی یعنی بیوک ریویرا ۱۹۹۶ قرار دارد. خوشبختانه این چیزی از ظاهر ریویرا دیفرانسیل جلو در بلک هاوک دیده نمی‌شود. بیوک بلک هاوک از خودروی Y جاب ۱۹۴۰ الهام گرفته و دارای قطعاتی از خاطره‌انگیزترین محصولات تاریخ این خودروساز می‌باشد. برای مثال جلوپنجره از بیوک ۱۹۳۹ گرفته شده و برخی قطعات بیوک رودمستر ۱۹۴۱ و ۱۹۴۸ نیز در آن به چشم می‌خورند. حتی چراغ‌های جلو نیز ما را به یاد Y جاب می‌اندازند.

بلک هاوک بجای طراحی دیفرانسیل جلوی ریویرا از طراحی دیفرانسیل عقب استفاده می‌کند. این خودرو همچنین فاصله بین محوری بیشتری نسبت به ریویرا دارد. البته که استایل عالی این خودرو بدون وجود یک پیشرانه پرقدرت کامل نخواهد بود به همین خاطر زیر کاپوت بلک هاوک همان پیشرانه بکار رفته در بیوک ۴۵۵ مدل ۱۹۷۰ قرار دارد. این پیشرانه قدرت ۴۶۳ اسب بخاری تولید کرده و گیربکس 4L80E اتوماتیک نیز نیرو را به چرخ های عقب می‌رساند.

بلک هاوک همچنین سیستم تعلیق مستقل شورولت کوروت را قرض گرفته و بنابراین همه‌چیز این خودرو متعلق به بیوک نیست اما خب همکاری بین اعضای یک خانواده امری معمول است. داخل کابین نیز به اندازه ظاهر آن احساس‌برانگیز بوده و بازهم چیز خاصی از ریویرا در بلک هاوک دیده نمی‌شود. صندلی‌ها، پانل درب‌ها و داشبورد با چرم رنگ روشن پوشانده شده و تریم چوب واقعی نیز در فرمان و برخی جاهای دیگر دیده می‌شود.

بلک هاوک یک خودروی سفارشی تولید شده توسط شرکت‌های متفرقه نبوده و توسط خود بیوک تولید شده است. این خودرو به حدی خوب است که در فیلم پسران بد ۲ به عنوان خودروی شخصی ویل اسمیت ظاهر شده و هم‌اکنون توسط Mecum حراج شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. 🔥A.H MOTORS🔥

    ۱۹ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (495 ديدگاه)

    Wow!

    موافقم 6
    مخالفم 1
  2. امیرشایان فرازی

    ۱۹ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (458 ديدگاه)

    چقدر زیبا بود
    حیف که تولید نشد 😔😔😔

    موافقم 21
    مخالفم 3
  3. آمریکایی باز

    ۱۹ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (30 ديدگاه)

    ۱ من از همه چیزش خوشم اومد به جز فرمون
    ۲ شما هم مثل من فکر می کنید همین دیروز این ماشین تراحی شده یا نه👍👍👍👍یا من روانی شدم 🤔🤔🤔🤔

    موافقم 22
    مخالفم 5
  4. کافر مقدس

    ۱۹ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    بیوک دهه 50 جز اون کمپانی های دارای تکنولوژی خاص بود که حتی تا دهه 80 هم ادامه داد با اسکرین تاچ که دکور نبود و خیلی هم کاربردی بود . ریموت کی لس همون دهه 80 جز آپشن های خاص بیوک بود

    https://www.youtube.com/watch?v=iIBd6ww4SYI&ab_channel=RE

    دهه 70 هم از چیزی مثل ایربگ بهره میبرد که اون موقع اسم ش متفاوت بود ولی همون تکنولوژی بعد ها ختم به تولید و استاندارد شدن چیزی به اسم ایربگ شد . حتی شورولت و الدزمبیل در مدل ناینتی ایت از ایربگ های بیوک استفاده میکرد
    https://www.gminsidenews.com/threads/1973-chevy-with-airbags.80787/page-2#post-1769255

    البته کادیلاک ایربگ های مختص خودش رو داشت
    https://automotivemileposts.com/cadillac/cadi1974acrs.html
    خیلی از کمپانی ها به رشد صنعت خودرو کمک کردن از جمله بیوک . حالا درسته در حال حاضر تو ایران ملت یقه جر میدن برای برند های خارجی که هیچ ارتباطی جز اینترنت باهاشون ندارن . ولی تک تک کمپانی های امریکایی-اروپایی-زاپنی همه دست بب دست هم به صنعت خودرو و توسعه ش رشد و تفکر ارائه دادن

    موافقم 16
    مخالفم 5
    1. viper

      ۱۹ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      ممنون بابت اطلاعات مفید

      خیلی جالبه اولین کارخونه خودروسازی امریکا بیوک بود در سال ۱۸۹۹ و اولین کارخانه ای که موتور های پوشراد رو طراحی کرد و اختراع کرد بیوک بود .

      (بیوک به خاطر پوش راد ها همیشه دوستت داریم )

      موافقم 8
      مخالفم 5
    2. سید جواد روحانی . طرفدار بنز

      ۱۹ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (527 ديدگاه)

      شرکت های آمریکایی همیشه در بحث امکانات رفاهی پیشرو بودن ولی همیشه در مقابل تغییرات کلی شاسی و پیکربندی و موتور مقاومت های خاص و بعضا جذابی از خودشون نشون دادن نمونش استفاده چندین و چند ساله از موتور های کایوت ، ls ، همی ، پوشراد و ….. هست که خیلی وقته در این خودروها استفاده میشه و بعضی وقتا مثل gt500 کاملا انتخاب درستیه و بعضی وقت ها مثل کوروت zr1 قبلی بهترین انتخاب نیست ولی هر چقدر که در این موضوع از خودشون مقاومت نشون میدن ، در بحث طراحی سعی میکردن نو آور باشن ( مخصوصا سالهای ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۰ ) که البته هر وقت از اصالتشون دور شدن شکست خوردن و عملا در بخش طراحی های نوآورانه تا اوایل دهه ۲۰۰۰ استعداد نداشتن و خیلی وقتها زشت خودروهای تاریخ از جمله pt کروزر ، آزتک ، میتسوبیشی / دوج چارجر ، ریویرا بلوگایی رو ساختن ولی قبل از دهه ۷۰ و بعد از بحران های دهه ۲۰۰۰ دوباره خودشونو جمع و جور کردن و در حال حاضر اکثرا طراحی های عامه پسند و تو دل برویی دارن که همونطور که گفتم رازشم بازگشت نسبی طراحی ها به اصالت گذشتشون یا متاسفانه بعضی وقتها متمایل شدنشون به سمت اروپاییاس ( کامارو بهترین مثاله ) ، در کل آمریکا هیچ وقت خودروسازی بی حاشیه و آرام و راکدی نداشته و همیشه رقابت های لفظی و فراز و نشیب های خاصی داشته که حتی همین الانم در مصاحبه های مدیرعامل جیپ در مورد ماشینای فورد میتونین بهش پی ببرین ، خب شاید بعضیا اینارو دوست نداشته باشن ولی من از اینکه آمریکایی ها به صورت کاملا رو با هم دیگه بحث و جدل میکنن خوشم میاد و به نظرم به این صنعت در این کشور روح خاصی میبخشه که دوست داشتنیه و اونو متفاوت از صنایع خودرویی دیگر کشور ها میکنه ، حتی من که عاشق سبک اروپاییم این بحث های جذاب باعث میشه که رقابت دوتا آفرودر معمولی مثل برانکو و جیپ بعضا برای من دنبال کننده حساستر از رقابتهایی شه که از نظر ماشینی ارزش بیشتری دارن ، اما همون چاشنی بحث هست که این اتفاق رو رقم میزنه

      امیدوارم تونسته باشم منظورمو انتقال بدم

      موافقم 6
      مخالفم 6
      1. R@m!n

        ۱۹ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (2240 ديدگاه)

        البته موتورای همی و ls پوشراد هستن و موتور GT500 میل لنگ تخت با سوپرشارژ و کایوتی موتور modular هست که با پوشراد تفاوت نسبتا زیادی داره، صرفا خواستم تفکیک کنم این قضیه رو.

        قضیه موتورای پوشراد بخاطر سنت یا مقاومت نیست بلکه بخاطر پایین اوردن هزینه های تولید هست. با بهتر شدن اوضاع آمریکایی ها می بینیم که دیگه این موتورا جایگاهی ندارن. فورد 10 سال زود تر شروع کرد، جی ام و داج هم به زودی با این موتورا خداحافاظی می کنن.

        موافقم 7
        مخالفم 3
        1. سید جواد روحانی . طرفدار بنز

          ۱۹ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (527 ديدگاه)

          میدونم آقا رامین فقط اینارو کلی کنار هم گذاشتم وگرنه کایوت خودم تو یه پستی فرقشو با پوشراد توضیح دادم

          موافقم 5
          مخالفم 1
        2. R@m!n

          ۱۹ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (2240 ديدگاه)

          خیلیم عالی 👍

          موافقم 1
          مخالفم 1
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۱۹ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (10478 ديدگاه)

    ماشین جالبیه در زمان خودش ، اما انگاری در یک گاراژ شخصی ساخته و پرداخته شده و نه یک کارخانه‌ی عظیم !

    موافقم 12
    مخالفم 2
  6. viper

    ۱۹ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    سکوت بعدش درود
    ۴۵۵

    موافقم 3
    مخالفم 1
  7. امیرحسین

    ۱۹ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (300 ديدگاه)

    سلطان گاوچرونا
    به به
    خیلی خواسنی

    موافقم 5
    مخالفم 1
  8. مهردادکمال

    ۲۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2000 ديدگاه)

    از بیوک چی مونده الان چند تا کراس اور معمولی که گاهی دیدم با کیا و هیوندا مقایسه میکنن!!! یه زمانی از لحاظ لوکس بودن و طراحی در حد مرسدس و حتی بالاتر بود اما الان هیچ

    موافقم 1
    مخالفم 1
  9. حسین

    ۲۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    یاد آهنگ بلا چاو افتادم.
    این بیوک هم عاشقشم.مثل پانوز رودستر تو میدتون مدنسه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا