یکی از قدیمیترین شغلهای مربوط به خودرو در ایران و جهان به جابجایی مسافر یا همان مسافرکشی مربوط میشود. از قدیمالایام تاکنون حمل مسافر وجود داشته است، از درشکههای مخصوص افراد ثروتمند گرفته تا پیکانهای نارنجی سالهای نه چندان دور و پژو و سمندهای کنونی که هریک به دنبال یک هدف هستند.
در این مطلب میخواهیم نگاهی داشته باشیم به مقوله تاکسیهای اینترنتی به ویژه اسنپ و تپسی به عنوان دو نمونه از بزرگترین تاکسیهای اینترنتی فعال در کشور. از آنجایی که وضعیت اقتصادی خانوارها تعریفی ندارد و برخی افراد به دنبال شغل دوم هستند، تاکسیهای اینترنتی میتوانند گزینه جذابی برای سرپرستان خانوار و حتی جوانانی باشد که فعلاً کار ثابتی ندارند. البته لازم به ذکر است فعالیت در تاکسیهای اینترنتی شغل اول بسیاری از افراد نیز محسوب میشود.
تاریخچه شکلگیری تاکسیهای اینترنتی امروزی به سال ۲۰۰۹ بازمیگردد. در آن زمان دو جوان خلاق با نام های گرت کمپ و تراویس کالانیک با مشکل گران بودن هزینه حملونقل مواجه شدند و پس از آن بود که راهی را برای حل این مشکل یافتند. به این ترتیب شرکت اوبر در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد. واژه اوبر از لغتی آلمانی به معنی فوقالعاده گرفته شده است. البته فعالیت اوبر در همان ابتدا به راحتی امروز نبود چراکه گوشیهای هوشمند همهگیر نشده بودند و از نظر اینترنت و ارتباطات نیز گستردگی کنونی وجود نداشت؛ اما اوبر آهسته و پیوسته به راه خود ادامه داد و با جذب سرمایههای لازم گسترش یافت و حالا میتوان اوبر را بزرگترین تاکسی اینترنتی دنیا دانست. این برنامه حمل مسافر اینترنتی طرفداران زیادی در دنیا دارد.
اما شکلگیری تاکسیهای اینترنتی در کشور ما به سالها بعد اختصاص دارد. در سال ۹۳ بود که شرکت اسنپ تحولی عظیم در حملونقل مسافر پدید آورد و البته در همان ابتدا مخالفان زیادی نیز داشت! در سال ۹۵ رقیب اسنپ با نام تپسی پای به میدان نهاد و این دو شرکت رقیب اصلی همدیگر محسوب میشوند. البته طی این سالها شرکتهای داخلی و خارجی دیگری نیز برای رقابت با اسنپ و تپسی شکل گرفتهاند اما نتوانستهاند به این دو شرکت برسند.
مسیر رو به جلوی اسنپ و تپسی نیز با مشکلاتی همراه بوده است. از مشکلات مربوط به رعایت قوانین کشور گرفته تا حفظ امنیت مسافر و حریم شخصی و… جزو این موارد بودهاند اما قاعدتاً چنین مشکلات معدودی نمیتواند هدف اصلی تاکسیهای اینترنتی که همان ارائه حملونقل ارزان و سریع است را به حاشیه براند.
اسنپ یا تپسی؟
همانطور که گفتیم این دو شرکت رقیب اصلی یکدیگر در زمینه حملونقل مسافر محسوب میشوند و به همین خاطر همواره مقایسه بین آنها صورت میگیرد. از نظر آماری باید گفت اسنپ از بابت تعداد دانلود در فضای مجازی و تعداد کاربر بسیار برتر از تپسی ظاهر میشود. از نظر شهرت و معروفیت در شهرهای کوچکتر نیز اسنپ بیشتر سر زبانها افتاده است اما از نظر خود اپلیکیشن و کاربری آن تفاوت چندانی بین اسنپ و تپسی وجود ندارد. باید به این نکته مهم اشاره کرد که اسنپ به یک سوپر اپلیکیشن تبدیل شده و در جدیدترین نسخه آن شاهد قابلیتهای متنوع همچون سفارش غذا، حمل بار و پیک و… خواهید بود. تپسی میزان کمیسیون خود از سفرها را ۱۵ درصد اعلام کرده است درحالیکه کمیسیون اسنپ در برخی شهرها ۱۵ درصد و در برخی دیگر نیز ۲۰ درصد است. این نکته را در نظر بگیرید که اکثر افراد تاکسیهای اینترنتی در کشور را با نام اسنپ میشناسند و در واقع نام این شرکت سر زبانها افتاده است و طبیعی خواهد بود که میزان سرویسهای آن بیشتر باشد. همچنین با نظاره بر شهرها و فعالیتها میتوان فهمید اسنپ در شهرهای کوچکتر نیز شهرت بیشتری دارد و به همین خاطر میزان سفرهای آن نیز بیشتر خواهد بود. تپسی نیز اخیراً در شهرهای کوچکتر فعال شده است و تبلیغات محیطی آن را میتوان در این شهرها مشاهده کرد.
درآمد اسنپ و تپسی
یکی از قابلیتهای خوب تاکسیهای اینترنتی برای راننده انعطافپذیری آن است. شما هر ساعتی از روز که بخواهید میتوانید فعالیت کنید و درآمد شما نیز به فاکتورهای متنوعی بستگی خواهد داشت. تعداد ساعات فعال، شلوغی یا خلوتی مسیر، رضایت مشتریان و… همگی جزو مواردی هستند که میتوانند روی درآمد راننده تأثیر بگذارند اما بر اساس تحقیق میدانی و مصاحبه با چندین راننده میتوان گفت درصورتیکه فعالیت متوسطی داشته باشید در روز درآمدی خواهید داشت که به عنوان شغل دوم بد نیست و میتوانید با آن برخی هزینههای زندگی را پوشش دهید.
البته هستند افرادی که اسنپ یا تپسی را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کردهاند و درآمد بالاتری دارند. همانطور که گفتیم معیار درآمد در تاکسیهای اینترنتی به فاکتورهای متنوعی بستگی دارد؛ مثلاً در ساعتهای اولیه صبح یا عصر میتوان سرویسهای بیشتری را انتخاب کرد چراکه در این ساعات کارمندان رفتوآمد دارند. اگر ترافیک خلوت باشد و مسیرها نیز پیچیدگیهای زیادی نداشته باشند شاید در یک ساعت بتوانید بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان کار کنید که البته این درآمد ناخالص شماست و باید از آن هزینههای جانبی را نیز کسر کنید.
در حالت خوشبینانه میتوانید روی درآمد حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی در بعد از ظهر یک روز با ترافیک روان و مسیرهای مناسب حساب کنید ولی این میزان درآمد قطعی نخواهد بود. این را در نظر داشته باشید که درآمد تاکسیهای اینترنتی نوسان زیادی دارد و همانند درآمد کارمندی نیست که همواره مبلغ مشخصی بوده و سر ماه دریافت میکنند. شاید در عرض چند ساعت سفرهای بسیار سرراست با هزینه مناسب را انتخاب کنید و شاید هم سفرهایی با ترافیک زیاد پیش بیاید؛ اما در هر صورت جیبتان خالی نخواهد ماند ولی بازهم باید گفت بهتر است به تاکسیهای اینترنتی به عنوان شغل دوم نگاه کنید تا دغدغه کمتری از بابت درآمد، استهلاک خودرو، خستگی جسمی و روحی و… داشته باشید.
توصیه ما این است که در زمان حضور در اسنپ یا تپسی دیدی واقعبینانه یا حتی بدبینانه به درآمد خود داشته باشید تا پس از گذشت چند ماه سرخورده نشوید چراکه هزینههای جانبی و استهلاک این کار بالاست و شاید نتواند انتظارات اولیه شما را برآورده کند.
فعالیت پیک موتوری در اسنپ نیز یکی از گزینههای جانبی است که نسبت به خودرو خطرات بیشتری دارد اما هزینههای آن بسیار کمتر است و میتوانید درآمد مشابهی را تجربه کنید. اسنپ فود نیز یک قابلیت دیگر است که به شما امکان فعالیت در یک محدوده مشخص را میدهد. اگر هم وانتبار داشته باشید میتوانید در بخش اسنپ بار فعالیت کنید هرچند به نظر میرسد میزان درآمد در این بخش محدودتر خواهد بود.
مزایای اسنپ و تپسی
منعطف بودن ساعات کاری یکی از اصلیترین دلایل حضور افراد در این برنامه است. آنطور که گفته شد بسیاری از افراد به خاطر کسب درآمد بیشتر به دنبال یک شغل دوم هستند و اسنپ و تپسی میتوانند درآمدی تضمین شده را در هر ساعت از شبانهروز برای کاربر به همراه داشته باشند. دیگر مزیت این برنامههای موبایلی فعالیت در مکانهای دلخواه است و اجباری وجود ندارد. در واقع محل کار شما خودروی شما خواهد بود و میتوانید مسیرهای دلخواه را انتخاب کنید.
تاکسیهای اینترنتی علاوه بر واریز هزینه حمل مسافر تسهیلات دیگری را نیز برای رانندگان در نظر گرفتهاند که از جمله آنها میتوان به تسهیلات دوگانهسوز کردن خودروها، تخفیف بیمه و قطعات یدکی و… اشاره کرد. اسنپ و تپسی حتی خدمات درمانی و رفاهی را نیز ارائه میکنند.
برای مثال اسنپ در بخش خدمات خودرویی خود با برخی فروشگاهها و تعمیرگاهها قراردادهایی در خصوص ارائه تخفیف برای رانندگان خود عقد کرده است. از جمله این تسهیلات میتوان به خرید روغنموتور، تعمیر خودروها با تخفیف، خرید لوازم جانبی، باتری و حتی گوشی موبایل اشاره کرد. همین خدمات را تپسی نیز ارائه میکند. البته باید میزان مفید بودن چنین طرحهایی را بهصورت دقیقتر از رانندگان تاکسیهای اینترنتی پرسوجو کرد.
در بخش خدمات رفاهی نیز اسنپ و تپسی طرحهای اقساطی خرید وسایل مختلف همچون گوشیهای هوشمند، لباس و استفاده از استخرها با تخفیف را ارائه کردهاند. این دو شرکت در بخش خدمات درمانی نیز با برخی کلینیکها همکاری میکنند تا خدمات پزشکی را با تخفیف به رانندگان خود عرضه کنند. تپسی چندی پیش با همکاری بانکها تسهیلات قرضالحسنه محدودی را نیز در برخی شهرها ارائه میکرد هرچند مبلغ آن بالا نبود.
معایب اسنپ و تپسی
فعالیت در تاکسیهای اینترنتی نیز مشکلات خاص خود را دارد. همانند تاکسیهای سنتی، در اسنپ یا تپسی نیز با مشکلات بدنی ناشی از نشستن طولانیمدت پشت فرمان روبرو خواهید شد به همین خاطر اگر میخواهید تندرستی خود را حفظ کنید حتماً پس از چند ساعت رانندگی، چنددقیقهای را استراحت کنید. مورد بعدی به رانندگی در هوای گرم یا سرد مربوط میشود که واقعاً کلافه کننده خواهد بود. یکی از معضلات فعالیت در تابستانها به کولر مربوط میشود. در گرمای شدید مسافر از راننده خواهد خواست کولر را روشن کنید در غیر این صورت نمره کمی به شما خواهد داد. از طرف دیگر کولر در درازمدت میتواند هزینههای نگهداری، استهلاک و مصرف سوخت خودروی شما را بیشتر کند.
دیگر عیب این برنامههای موبایلی به ترافیک شدید در برخی ساعات مربوط میشود که کلافه کننده خواهد بود. مشکل دیگر نیز به برخی مسافرین مربوط میشود که رفتارهایی دور از ادب با راننده دارند و گاها حتی منجر به شکایت نیز میشود. امتیازدهی به راننده میتواند یک نکته مثبت و یا منفی در نظر گرفته شود. اغلب اوقات کاربران آدرس درستی را اعلام نخواهند کرد و شما در شهرهای بزرگ با مشکلات زیادی در یافتن محل دقیق مسافران مواجه خواهید شد. این امر میتواند منجر به کاهش امتیاز شما و هدر دادن انرژی و هزینه بالای خودرو باشد اما در آخر شما هستید که امتیاز پایینی دریافت میکنید و هرچقدر نیز حق داشته باشید معمولاً مسافر چنین مواردی را قبول نخواهد کرد. همین بگومگوها با مسافران میتواند تبدیل به یک جنگ اعصاب و استرس شدید شود. در نهایت باید به قطعات یدکی گران نیز اشاره کنیم که در صورت خرابی خودرو هزینه زیادی را روی دوش راننده خواهند گذاشت.
نکته مهم دیگر عدم وجود رابطه کارفرمایی و کارگری تاکسیهای اینترنتی با رانندگان است و به این ترتیب خبری از بیمه تأمین اجتماعی نخواهد بود چراکه این شرکتها رانندگان را کارمند خود نمیدانند. البته رانندگان میتوانند خودشان را بیمه خویشفرما کنند که با توجه به توضیحات اسنپ، میزان درصد پرداختی رانندگان چند درصدی کمتر از حالت عادی خواهد بود. هرچند باید توجه داشته باشید حق بیمهای که پرداخت میکنید بخش قابلتوجهی از درآمد شما را به خود اختصاص خواهد داد و از این نظر شاید درآمد اسنپ و تپسی به اندازهای که انتظار دارید نرسد.
یکی از مهمترین معایب و یا به عبارتی اشکالاتی که رانندگان تاکسیهای اینترنتی مطرح میکنند به موضوع کمیسیون ارتباط دارد. تاکنون گلایهها و شکایتهای زیادی از سوی رانندگان در خصوص کمیسیون بالای اسنپ و تپسی گزارش شده است که در زمان شروع به کار باید این موضوع را نیز مدنظر داشته باشید. سالهای اولیه آغاز به کار این اپلیکیشنها حتی کمیسیونی گرفته نمیشد ولی رفتهرفته میزان کمیسیون افزایش یافت و حالا به ۱۵ تا ۲۰ درصد رسیده است. میزان کمیسیون بالا در کنار هزینههای سرسامآور تعمیرات خودرو و تأمین قطعات جانبی شاید برخی افراد را از فکر فعالیت در تاکسیهای اینترنتی منصرف کند. درهرحال این شما هستید که باید تصمیم نهایی را بگیرید.
جمعبندی
بهصورت کلی باید گفت فعالیت در تاکسیهای اینترنتی را میتوان یک گزینه ایده آل برای افرادی دانست که به دنبال درآمد بیشتر هستند و به این شغل به عنوان شغل دوم و جانبی نگاه میکنند. فعالیت در تاکسیهای اینترنتی میتواند نکات مثبت و منفی زیادی داشته باشد. اگرچه حضور در تاکسیهای اینترنتی شغل پر استرسی خواهد بود اما همیشه درآمد خواهد داشت و بی مسافر نخواهید ماند. در واقع میتوان از درآمد در این شغل مطمئن بود اما اینکه انتظار درآمد بالایی را داشته باشید واقعبینانه نخواهد بود مخصوصاً اینکه هزینههای جانبی بسیار خواهد بود.
برخی افراد معتقدند کار در شرکتها و دریافت درآمد ماهانه بهتر از کار کردن در اسنپ یا تپسی است چراکه فرد جایگاه بهتری دارد و از نظر مشکلات جسمی و روحی نیز تا حد زیادی وضعیت بهتری خواهد داشت. از طرف دیگر تاکسیهای اینترنتی انعطافپذیری بالایی دارند و در واقع شما رئیس خودتان خواهید بود. همچنین درآمد شما همیشه تضمین خواهد شد. حالا این شما هستید که باید تمامی قطعات این پازل را کنار هم بچینید تا ببینید آیا میتوانید در این شغل حضور پیدا کنید یا خیر.
ارسلان
۲۰ خرداد ۱۴۰۱بنده که حتی 1 بار هم از اسنپ و تپسی استفاده نکردم , و نسبت به فصل و ترافیک جاده از موتورسیکلت و ماشین شخصی استفاده کردم اسم هایی هم که انتخاب کردن کاملا گنگ هست و اصلا اشاره ای به کسب و کارشون نداره و کسی که با این شرکتها آشنایی نداره مثله دانشجوی خارجی که تازه اومده به ایران که مثلا زبان و ادبیات فارسی بخونه با شنیدن اسمشون فکرش همه جا میره جز اونجایی که باید بره
فقط تنها ایده شون این بوده که گفتن اسم خارجکی بزاریم که مثلا ما خیلی متدهای خارجکی داریم و کارمون درسته !!
NAVID۰۰۹۸
۲۰ خرداد ۱۴۰۱زمستون بود ، پشت چراغ قرمز با حدود ۳۰ متر فاصله تا چراغ این دستفروشها که گل میفروشند را دیدید حتماً ، بنده خدا به هر ماشینی میرسید اسنپ بود داد زد این چه وضعشه یعنی همه تو اسنپن ، خندهدار بود اما بیشتر گریه دار !
چندباری استفاده کردم و از دو جهت حالم گرفته شد :
۱- خودروهای پکیده که نه سیستم تهویهی درستی دارند نه لباس راننده تمیز و خوب بود و نه دلم میامد به راننده چیزی بگویم از سر دلسوزی !
۲- در چهرهی رانندهها که جوان بودند چیزی جز ناامیدی نمیدیدم و سکوت عجیبی داشتند مگر به حرف میاوردمشان اما لبخند نمیزدند ( خیلی حرفه یه جوان لبخند نزنه تو بهترین دورهی گذر زندگی یک انسان ) و همه مدارک تحصیلی هم داشتند و نوع سخن و اَدَبشان نشان میداد این کار اصلیشان نیست و از سر اجبار … !
نه دوست دارم نصیحت بشنوم و نه نصیحت بکنم ، اما چرا واقعاً ما ایرانیها سادهترین کارها را انجام میدهیم در حالی که همیشه هم در حسرت پولدار شدن به سر میبریم !
مطمئناً این عزیزان از سر مجبوری راننده شدهاند و شده تا به حال در زندگی برای اون چیزی که خواستهاند بجنگند و ریسک کنند تا سر حد مرگ که گریه کنند !
واقعاً میشه با روزی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومن زندگی کرد که این بندگان خدا با این گرانی و استهلاک زندگی میکنند ، آخر چطوری میشه ؟!
ما که هرچی سوار شدیم ماشینه داوغون بود و ماشین داغون هم استهلاک داره مطمئناً !
الان داشتم لایو نوید از ماشین3 را نگاه میکردم که رفته بود تو شوروم تویوتا داشت نشون میداد کرولا لوآپشن صفر ۷۰هزار درهم یا لندکروزر ۲۰۲۰ حدود ۲۵ هزار کارکرد حدود ۲۶۰ هزار درهم !
حالا کاری به اینا ندارم اما ببینید یه کارگر ساده آیا میتونه اون کرولا را بخره !
یا یه کارمند متوسط آیا میتونه اون لندکروزر را خیلی راحت بدون فکر و استرس بخره !
من نمیگم ایران دوبی بشه ، که نمیشه ، اما حداقل کاری کنه که قشر کارگر و کارمندش در کمترین حالت بتونه تیبا بخره و نه پراید یا آردی داغون بیاد از عمرش بزنه آخرشم هیچی به هیچی !
ای کاش پدال یه آماری هم از تعداد رانندگان این دو شرکت اینترنتی در ایرانِ ۸۵ میلیون نفری در میاورد و مقایسه میکرد با کشور ۳۸۰ میلیونی آمریکا !
سرمایههای ما نفت هست ، خاک هست ، معدن هست ، جنگل هست ، کشاورزی هست ، مراکز توریستی هست که دارند میسوزند ، اما خدا شاهده سوزش اصلی جوانانی هستند که یا مهاجرت میکنند برای شکوفایی یا اینقدر پاک هستند و نه دزدی میکنند نه از خانوادشون پول تو جیبی میگیرند و نه دنبال علافی و خوشگذرانی هستند اما با مدرکهای پوسیدهی دانشگاهی از ناامیدی دارند میسوزند و شدهاند راننده ! آن هم برای چقدر ، روزی ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومن ، این جوانان که دیگر نیاز به خدمت سربازی رفتن ندارند ، هروزشان در دوران خدمت سربازی میگذرد !
دلم ازین میسوزد که توانم در حد خودم و کارکنانم هست و نمیتوانم کاری برای اینها کنم جزء یه چیزی که همیشه هم به اطرافیانم گفتم و به هر کسی هم که برسم میگویم ( نیتتان پاک باشه ، توکل به خدا کنید و برای رسیدن به خواستههاتون بجنگید تا سر حد مرگ هم بجنگید اما ناامید نشوید ، نااُمیدی در تمام مراحل زندگی به سمتتان میاد اما نترسید و کاری که میدانید درسته را انجام دهید ، حالا چه مهاجرت چه بیزنس چه یادگیری تخصص و… )
راننده شدن ( منظورم تپسی و اسنپ هست و نه رانندگان عزیز ماشین سنگین ) برای کسیه که هیچ سوادی نداره یا نهایت بازنشسته هست که بخواهد تفریحی کار کند !
ایرانِ ما امروز تنها نیاز به یک مدیر دارد تا بتونه از نیروی انسانی فعال و جوان و باسواد استفاده کند و اگر نه از اینی هم که هستیم فلجتر میشویم !
البته همینطور که داریم پیش میرویم ، میترسم هروزمان به یادِ خوش دیروز بگذرد که همان هم ناخوش بود !
Ali
۲۰ خرداد ۱۴۰۱عالی بود
Reza Waffen SS
۲۱ خرداد ۱۴۰۱گل گفتی
صادق
۲۱ خرداد ۱۴۰۱بیجان و خسته شبانه روز دارم مسافر میبرم اصلا نمیدونم کجا دارم چیکار میکنم ،از ۱۰روز مسافرکشی ، ۳روزشو تعمیرگام ماشین خرابه
😭😭😭
علی
۲۱ خرداد ۱۴۰۱واقعا درست گفتید.من خودم تا چند ماه پیش اسنپ کار میکردم اسنپ کار کردن مثل این میمونه که از فردات قرض بگیری واسه امروزت که بگذره.با این هزینه های گرون خودرو هر چی کار میکنی باید بزاری برای هزینه خودرو پول بنزین واقعا حیف جوانی که از رو ناچاری داره این کارو میکنه
رسول
۲۱ خرداد ۱۴۰۱واقعیت هستش ،عالی بود
سید علی مشهد
۲۱ خرداد ۱۴۰۱عزیزم مخفف اسنپ میشه
ایمن =سریع=ناوگان پایدار
امیرشایان فرازی
۲۰ خرداد ۱۴۰۱تنها خوبیش اینه که درآمد تضمین شده داره
شایان
۲۱ خرداد ۱۴۰۱فکر کنم کارمند اسنپ باشی😂
کوروش
۲۲ خرداد ۱۴۰۱کار کردن در اسنپ و تپسی بجز وقت تلف کردن عمر و ازبین رفتن تدریجی ماشینتون هیچ چیزه دیگه ای نداره،کار کردن خر و خوردن یابو
mahdi-es17
۲۰ خرداد ۱۴۰۱حتی مجبور بشم کلیه خودم بفروشم با ماشینم کرایه کار نمیکنم حیفه
نمردیم از بدبختی
۲۰ خرداد ۱۴۰۱در آمده که خوبه هر روز برای کارم ۴۰ تومن پول اینو میدم
MAHDI
۲۰ خرداد ۱۴۰۱یک سال کامل بازاریاب شرکت تپسی بودم (در شیراز) به جرئت میگم افتضاح تر از اون نیست وقتی تجربه راننده ها که دوتاشو کار میکردن و وضعیت خودم تو اون شرکت و بازاریاب اسنپ که کنار هم بودیم با جرئت این حرفو میزنم اسنپ شرف داره بهش که البته اونم مالی نیستش
در مورد درآمد اینطوری حساب کنید که 30-35 درصد از درآمد سود شماست (در بلند مدت) باقی هزینه سوخت (با ماشین دوگانه سوز فابریکی) کمیسیون ، هزینه نگهداری خودرو شامل لوازم مصرفی و یدکی و اجرت تعویض و بیمه…
در کل درآمد ضعیفی هست و خرج یه خانواده رو به سختی میده مگه اینکه صبح تا شب روزی بیش از ۱۲ ساعت کار کنی (برده بودن نه رئیس خودت بودن!!!)
همچنین خستگی زیاد کمر درد اعصاب خوردی و فشار روانی زیاد با وضعیت رانندگی در ایران و خطرات تصادف و از کار افتادن ماشین به مدت چندین هفته یا ماه و بیکار شدن
در کل به عنوان شغل دوم یا بهتره بگم شغل سوم گزینه خیلی خوبی هست ولی شغل اصلی به هیچ وجه
مجید گل زاده
۲۰ خرداد ۱۴۰۱سلام
کلیه در برابر حفظ شرافت چیزی نیست،باید برای حفظ شرافت کار کنیم و پول تمیز به خانواده برسونیم،متاسفانه حجم زیادی از راننده های اینترنتی افرادی هستیم که دانشگاه رفتیم و نمرات خیلی بالایی داریم ولی متاسفانه در کشور و با مردمی زندگی میکنیم که فقط قُلُو تمدن داریم و جز خیانت به خودمون هیچی در چنته نداریم.
elman
۲۰ خرداد ۱۴۰۱من و خونوادم معمولاً مسیر های طولانی که با تاکسی یا اتوبوس خیلی کند و یا دیر میرسیم رو با اسنپ میریم . تا حالا با تپسی جایی نرفتیم ولی با توجه به تجربه ای که با اسنپ داشتیم میتونم بگم خیلی عالی بود . بدون اینکه حتی کمی حرف بزنن سریع و راحت ادم رو میرسونن به مقصد . تو موبایلشون یه نقشه مثله گوگل مپ هست که راه رو بهشون نشون میده . وقتی شما یه راننده رو پیدا کردید ، تو خود برنامه بصورت زنده نشون میده که راننده کجاست و چقدر با شما فاصله داره . بعد از پیدا کردن راننده شما میتونید مشخصات راننده و ماشینش و همچنین شماره پلاک رو ببینید تا در جاهای شلوغ که ماشین زیاد هست راننده رو پیدا کنید . بعد از اینکه به مقصد رسیدید میتونید هرجور که میخواید کرایه رو پرداخت کنید . ضمنا بعد از رسیدن به مقصد خود برنامه اسنپ از شما میپرسه که مسیری که با اسنپ رفتید چطور بود . مشکلی که داشت این بود که مسیر طولانی رو انتخاب میکرد و بخاطر همین کرایه گرون در میومد .
امیدوارم مفید بوده باشه .
حسین مامطیر ۲۴
۲۱ خرداد ۱۴۰۱با این تفاسیر باز هم مسافر از راننده سوال میکنه شما اسنپ یا تپسی هستید؟ مشخصات خودرو و راننده و پلاک خودرو. تماس میگیری رسیدم مسافر سوال میکنه رسیدی؟ کلی هم معطل میکنند آخر هم نمره پایین به راننده محترم میدهند.
سید مرتضی
۲۰ خرداد ۱۴۰۱در مورد تپسی که نوشتید 15 درصد به شما اشتباه گفتن 20 درصد می باشد لطفاً دقت کنید که دروغ ننویسید
امیر
۲۰ خرداد ۱۴۰۱اقدام به کسب در امد از طریق مسافرکشی با تاکسی های اینترنتی حماقت محضه ، به خاطر کرایه های پایین و کمسیون بالای شرکتهاش و غیره . ولی متاسفانه شخص از سر ناچاری تن به این کار میده و وقتی متوجه اشتباهش میشه که میبینه یه ماشین داغون با کلی هزینه رو دستش باد کرده. کارگری ساختمون بری شرف داره به رانندگی تاکسی اینترنتی.
کاف
۲۰ خرداد ۱۴۰۱متاسفانه به دلایل شرایط کشور مجبورم اسنپ کار کنم.به معنای واقعی برده ایم.اخر شبم که حساب کنی میبینی تهش هیچی نمونده جز اعصاب خوردی.بیشتر از بدن مسافرا از اعصابت کار میکشن.خدا وکیلی مفت نمیارزه تو اسنپ کار کردن.برا ده تومن کرایه انگار خریدنت.
محمد
۲۰ خرداد ۱۴۰۱من دو سال با اسنپ کار کردم هرگز روزی هزار تومان هم پس انداز نکردم این کار هیچ سودی برای راننده ندارد بعد از دو سال ماشین هم از بین خواهد رفت در در ایران با این قیمت خودرو ، لوازم یدکی، بیمه شخص ثالث ، دستمزد میکانیک ، روغن موتور ،بنزین، لاستیک خودرو و باطری ، و غیره کلا جز ضرر و زیان چیزی برای راننده ندارد وبعد از مدتی رانندگان این کار را کنار می گذارند و به همین دلیل این شرکت ها مجبور هستند در ۲۴ ساعت شبانه روز راننده جدید بگیرند
مهدی
۲۰ خرداد ۱۴۰۱فقط بردگی راننده ولی آقایی وسروری صاحب کار وسود عالی براشونم زندگی و مشکلات وهزینه های راننده مهم نیست فقط به منافع خودشون فکرمیکنند .
محمود
۲۲ خرداد ۱۴۰۱خرکاری کردن ما وپرشدن جیب یه عده فرصت طلب.نقطه افتضاح کمیسیون ونمره دادن مسافر وکرایه کم ومشکل اپلیکیشن دیگه چیزی نمونده
آتشگاه
۲۰ خرداد ۱۴۰۱من چند سال است در اسنپ کار میکنم. وظیفه خود میدانم از مسئولین اسنپ بدلیل عدم دریافت کمیسیون از بانوان سرپرست خانوار.برادران جانباز دفاع مقدس و عزیزان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد.تشکرنمایم.
همچنین از شهروندانی که اسنپ را برای سفر خود انتخاب مینمایند..
محمود صاحبی
۲۰ خرداد ۱۴۰۱سلام. من خودم راننده اسنپ هستم ولی بخدا بعضی وقتا واسه 10 تومن پول شیر بچم میمونم تا برسه به اجاره خونه و خرج خونه ولی ناچارم از همه چی بزنم واسه خونوادم.
بخدا منم دوست دارم یه کار آبرومند داشته باشم تا شرمنده زن و بچم نشم. ایشالاه خدا خودش مملکتو درستش کنه تا لااقل بچه هامون راننده اسنپ نشن…
(یه روز خوب میاد…)
H
۲۰ خرداد ۱۴۰۱قبلا راننده تپسی بودم اما بدلیل اینکه مسافر کمی داشت و مسیرهای مبدا رو خیلی دور میداد و کرایه ها هم کمتر بود رفتم اسنپ. الان دوتاش هم کار میکنم متاسفانه چن ماهی هستش که اسنپ هم مبدا رو خیلی دور کرده و باعث ناراحتی مسافر و راننده میشه و کرایه هاش هم کمه. با اینکه تاکسی اینترنتی شغل دوم من هستش در کل درامدش خیلی ناچیزه و چیزی که رانندگان قدیمی رو اذیت میکنه اینه که خودرو مال راننده هستش اما شرکت و مسافری که حتی یه ماشین هم ندارن بخودشون اجازه میدن امتیاز بدن و واسه راننده تصمیم بگیرن یعنی مسخره بازی بچگانه.
محمد
۱۹ مهر ۱۴۰۱همه جا حق با مشتریه
اگه مشتری نباشه جنابعالی بیکار میشی
حسام داداش
۲۰ خرداد ۱۴۰۱کی میگه ساعتی 40،50
من خودم در بدترین حالت ممکنه که مسافر کم باشه ساعتی 70کار میکنم.. گاهی ساعتی 100تا 120 هم میرسد
قنبری
۲۲ خرداد ۱۴۰۱داداش اون مبلغی که می فرمائید فقط از در آمد اسنپ حساب نکردی . در آمد جابجایی چیزهای دیگه که خودت بهتر از ما می دانی با در آمد اسنپ جمع زدی حساب کردی. و اسنپ پوشش خوبی برای امثال مثل شماست .دیگر رانندگان انسان های شریفی هستند و فقط نون حلال سر سفره شان می برند
پارسا
۹ تیر ۱۴۰۲یا اجازه…..زارررررررررررت
جهانمردی
۲۱ خرداد ۱۴۰۱با سلام
همین که مسافرین و راننده ها از دست این تاکسی تلفنی ها و رزوشن ها و تاکسی های خطی که فقط دنبال مسافر دربست بودند که گوش ببرند نجات پیدا کردند خدا را شکر ، خدا رحمت کنه پدر و مادر اون کسی که تاکسی اینترنتی را تو ایران راه اندازی کرد
احسان
۲۱ خرداد ۱۴۰۱بیشتر مسافران اسنپ و تپسی همون مسافران اتوبوس و مینی بوس قدیمن که سر دولتی این کرایه های مفت شخصی سوار شدن.بخاطر همین فرهنگ استفاده از تاکسی رو ندارند و وقتی سوار ماشین میشن انتظار دارن با اون دوزار پولی که اگر کورسی بخوان ب ن باید ۲ تا ۳ برابر هزینه کنن راننده رو خریدن.خانواده های اصیل تاکسی سوار هنوز از همون تاکسی زرد ها استفاده میکنند .بدون توهین به هر کسی اینو گفتم
داور
۲۱ خرداد ۱۴۰۱من راننده اسنپ هستم آنقدر به مسافر احترام میکنم دیگه از خودم بدم میاد ولی آخر سر مسافر نمره منفی میده دیگه کم مونده خایمالی مسافر مرد رو بکنم یا لیسه کشی مسافر زن
محمد
۱۹ مهر ۱۴۰۱بی تربیت
ایرانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۱اگه راننده سفر رو لغو کنه 2تومن جریمه میشه ولی مسافر لغو کنی هیچی به راننده نمیدن بعضی وقتا راننده چند کیلومتری طی میکنه برسه به مسافر که حتی جواب تلفنشم نمیده.
بعضی از مسافرا هم با کلی ناز و افاده سوار میشن انگار راننده برده پدرشونه
بیاید با همدیگه درست رفتار کنیم
حمید
۲۱ خرداد ۱۴۰۱باسلام،کارکردن درآسنپ وتپسی بجز وقت و ماشین واعصاب هیچ چیز مفیدی نداره،بخدابرای این مردم بی فرهنگ هرکاری که بکنید بازنگری خوبی ندارد من باحدود60سال سن و7سال کارکردن در اسنپ بجز یک ماشین داغون ویک اعصاب خراب چیزی عایدم نشد،مثال نگرد گشتم نبودراواقعا درمورداسنپ بجا گفتند چون اکثر مسافرین ازادم یک ربات میخوان که بدون هیچ صحبتی کاری به خواست اون کاری که مدنظرشان است برسندحالاراننده بدبخت جریمه میشه یانمیشه روکارندارن بعداز کاربایک نمره بسیاربدمهمونت میکنن تازه ازمزاحمت هاش که بگذریم چون طرف مشخص نیست 3تلی4دقیقه که میرسی بعداز 5دقیقه لغوسفر میزنن که آنهم کاری ازدست شما برنمیاد بایدروزازنو،بدنبال مسافربگردی تازه بعضی ها که پول ندارن شماره کارت رومیگیرن بعداز برات واریز کنن،ومشکل مهمترازهمه یاخودشرکت میباشد بااین طرحهای مزخرف تشویقی که دلشان بخواد،ایابدهند یاندهند چون ریش و قیچی دست خودشان است،خلاصه کارکردن دراسنپ،یادیگر شرکتهای اینترنتی جز خرحمالی باری دگرندارد،باتشکر
حسین نظری
۲۱ خرداد ۱۴۰۱سلام دوستان و همکاران عزیز. خواهش میکنم در اسنپ باکس ثبت نام نکنید کرایه ها خیلی پایین هست ولی بر عکس پورسانتش 20 درصد+500 برای بیمه که مینویسد از مشتری کسر گردید ولی دقت کنید از آخر از شما کسر میشود اگر بطور مثال 20 هزار سفری باشد 4 هزار پورسانت +500 تومان کسر میشه و صافی دست شما رو 15/500 تومان میگیرد خواهش میکنم نروید برین آزاد کار کنید. ممنون
مرتضی
۲۱ خرداد ۱۴۰۱دوتا شرکت …مثل بانکها و موسسات رباخواری اونی که قیمت میزنه حداقل ۱۸ درصدش میره کمسیون و عوارض شهرداری .شهرداری …وقتی طرح ترافیک و پولی میده چرا کمسیون میگیره ؟؟؟ در ضمن اسنپ و تپسی هیچ خدمات خودرویی نمیده همش دروغه چه گوشی قسطی چه لاستیک چه دیگر مزخرفاتی که اعلام میکنه با شرایطی که اعلام میکنن خیلی راحتتر از شرایط اینها میشه از بازار خرید کرد کلا خر حمالی و مفت بریه و کار کردن خر و خوردن یابو ..
ملت
۲۱ خرداد ۱۴۰۱من نمیتونم این مطلب رو به چه عنوان چاپ کردید؟؟برای تبلیغ،برای اطلاعرسانی،برای….برای هرچه بود بی معنی بود.
موزیگله
۲۱ خرداد ۱۴۰۱من حودم بصورت تفریحی هم اسنپ و هم تپسی کار میکنم متاسفانه بعضی از مسافرین محترم طلبکارند. آدرس مبدا یا مقصد را اشتباه میزنند و تقصیر اسنپ یا تپسی می اندازند. وقتی نمیتونند مبدا یا مقصد را درست بزنند چه ربطی به اسنپ داره. همچنین بعضی وقتها حدود 10 دقیقه در مبدا توقف داریم با مسافر محترم تماس میگیریم یا جواب نمیده یا بعداز 5 یا 6 بار تماس جواب میده. بعضی وقتها بجای مسافر باید آش یا جاکفشی یا غذا نمیدونم وسایل خونه یا کلی خرت و پرت جابجا کنی اگه من راننده شاکی بشم میگویند همکاران شما انجام میدهند در صورتیکه کار ما جابجایی مسافر هست . چند ماه پیش برای من درخواست اومده بود مسافر بعد از کلی توقف سطل آش آورده بهش میگم این چیه میگه آشه به همون آدرس مقصد ببر.لغو کردم متاسفانه اسنپ محترم جریمه ام کرد با پشتسبانی هم پیگیر میشی میگه خودمون پیگیر هستیم درصورتیکه تپسی و اسنپ بیشتر پیگیر کارهای مسافر هستند تا راننده. مسافر که سوار میشه بخصوص بعضی از خانمها تقاضای کشیدن سیگار داخل خودرو میکنند یا بضی هاشون سگ همراهشون هست و متاسفانه نمیدونم چی بگم.
مسعود علیزاده
۲۱ خرداد ۱۴۰۱اسنپ وتپسی بلای خانوادها ودردوبی درمان خانوادها چطور سازمان وشرکتی از قوانین خودروپیروی نمیشود……
حسینی پورسیان
۲۱ خرداد ۱۴۰۱بابا از قدیم گفتن ماشین سه چرخش برا خودش میچرخه یکیش برا صاحبش که الان اون یکی چرخ هم برا اسنپ میچرخه
شایان
۲۱ خرداد ۱۴۰۱کار کردن در اسنپ و تپسی مصداق بیگاریه ، حیف ماشین و عمرتون که رو این شغل بذارین، از قدیم گفتن ماشین نون نمیده حالا چه برسه به اینکه ۲۰ درصد هم به این شرکت های مفت خور اسنپ و تپسی بدی
امید
۲۱ خرداد ۱۴۰۱همه به نحوی از دید خودشون گله دارن از این کار و فکر میکنن نظر خودشون درست هست .یکی فکرش اینه داره سود هم میکنه با کار در این شرکت ها و دیگری که داره با درآمد بالا در این شرکت ها میناله و میگه ضرر در ضرر هست .۵سال شد کارم خدمات به مردم در ناوگان تاکسی اینترنتی ولی یکی در سال اول بهم گفت برو سیگار گوشه خیابان بفروش مسافر کشی نکن. الان بحرفش واقعا رسیدم .ولی حیف که ماشین مدل ۹۵ تبدیل شد به مدل ۸۵.خدا داند بعد ابن آیا وسیله ای خواهم داشت یا بی وسیله بشم. برم مثل آقایی که سر گلوبندگ داره مسافر سوار میکنه بدون داشتن خودرو روزی یک میلیون درآمد داره .فقط میتونم بگم خدایا شکرت همین و بس.اگر این حرفا برا فاطی تنبون میشد خوب بود .روزگاره سر همه گرمه و گربه داره کار خودشو میکنه .اره جونم .یا
حق خسته نباشی ای دلاور
سیاوش راد
۲۱ خرداد ۱۴۰۱خدائیش یه سری مردم بدبخت که ازروناچاری وبیکاری تواین دوشرکت کارمیکنن دارن استثمار میشن با این کرایها