کسب و کار

اسنپ یا تپسی؟ درآمد، مزایا، معایب و هرآنچه باید بدانید

یکی از قدیمی‌ترین شغل‌های مربوط به خودرو در ایران و جهان به جابجایی مسافر یا همان مسافرکشی مربوط می‌شود. از قدیم‌الایام تاکنون حمل مسافر وجود داشته است، از درشکه‌های مخصوص افراد ثروتمند گرفته تا پیکان‌های نارنجی سال‌های نه چندان دور و پژو و سمندهای کنونی که هریک به دنبال یک هدف هستند.

در این مطلب می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به مقوله تاکسی‌های اینترنتی به ویژه اسنپ و تپسی به عنوان دو نمونه از بزرگ‌ترین تاکسی‌های اینترنتی فعال در کشور. از آنجایی که وضعیت اقتصادی خانوارها تعریفی ندارد و برخی افراد به دنبال شغل دوم هستند، تاکسی‌های اینترنتی می‌توانند گزینه جذابی برای سرپرستان خانوار و حتی جوانانی باشد که فعلاً کار ثابتی ندارند. البته لازم به ذکر است فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی شغل اول بسیاری از افراد نیز محسوب می‌شود.

snapp tap30

تاریخچه شکل‌گیری تاکسی‌های اینترنتی امروزی به سال ۲۰۰۹ بازمی‌گردد. در آن زمان دو جوان خلاق با نام های گرت کمپ و تراویس کالانیک با مشکل گران بودن هزینه حمل‌ونقل مواجه شدند و پس از آن بود که راهی را برای حل این مشکل یافتند. به این ترتیب شرکت اوبر در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد. واژه اوبر از لغتی آلمانی به معنی فوق‌العاده گرفته ‌شده است. البته فعالیت اوبر در همان ابتدا به راحتی امروز نبود چراکه گوشی‌های هوشمند همه‌گیر نشده بودند و از نظر اینترنت و ارتباطات نیز گستردگی کنونی وجود نداشت؛ اما اوبر آهسته و پیوسته به راه خود ادامه داد و با جذب سرمایه‌های لازم گسترش یافت و حالا می‌توان اوبر را بزرگ‌ترین تاکسی اینترنتی دنیا دانست. این برنامه حمل مسافر اینترنتی طرفداران زیادی در دنیا دارد.

اما شکل‌گیری تاکسی‌های اینترنتی در کشور ما به سال‌ها بعد اختصاص دارد. در سال ۹۳ بود که شرکت اسنپ تحولی عظیم در حمل‌ونقل مسافر پدید آورد و البته در همان ابتدا مخالفان زیادی نیز داشت! در سال ۹۵ رقیب اسنپ با نام تپسی پای به میدان نهاد و این دو شرکت رقیب اصلی همدیگر محسوب می‌شوند. البته طی این سال‌ها شرکت‌های داخلی و خارجی دیگری نیز برای رقابت با اسنپ و تپسی شکل گرفته‌اند اما نتوانسته‌اند به این دو شرکت برسند.

مسیر رو به جلوی اسنپ و تپسی نیز با مشکلاتی همراه بوده است. از مشکلات مربوط به رعایت قوانین کشور گرفته تا حفظ امنیت مسافر و حریم شخصی و… جزو این موارد بوده‌اند اما قاعدتاً چنین مشکلات معدودی نمی‌تواند هدف اصلی تاکسی‌های اینترنتی که همان ارائه حمل‌ونقل ارزان و سریع است را به حاشیه براند.

اسنپ یا تپسی؟

اسنپ یا تپسی

همان‌طور که گفتیم این دو شرکت رقیب اصلی یکدیگر در زمینه حمل‌ونقل مسافر محسوب می‌شوند و به همین خاطر همواره مقایسه بین آن‌ها صورت می‌گیرد. از نظر آماری باید گفت اسنپ از بابت تعداد دانلود در فضای مجازی و تعداد کاربر بسیار برتر از تپسی ظاهر می‌شود. از نظر شهرت و معروفیت در شهرهای کوچک‌تر نیز اسنپ بیشتر سر زبان‌ها افتاده است اما از نظر خود اپلیکیشن و کاربری آن تفاوت چندانی بین اسنپ و تپسی وجود ندارد. باید به این نکته مهم اشاره کرد که اسنپ به یک سوپر اپلیکیشن تبدیل شده و در جدیدترین نسخه آن شاهد قابلیت‌های متنوع همچون سفارش غذا، حمل بار و پیک و… خواهید بود. تپسی میزان کمیسیون خود از سفرها را ۱۵ درصد اعلام کرده است درحالی‌که کمیسیون اسنپ در برخی شهرها ۱۵ درصد و در برخی دیگر نیز ۲۰ درصد است. این نکته را در نظر بگیرید که اکثر افراد تاکسی‌های اینترنتی در کشور را با نام اسنپ می‌شناسند و در واقع نام این شرکت سر زبان‌ها افتاده است و طبیعی خواهد بود که میزان سرویس‌های آن بیشتر باشد. همچنین با نظاره بر شهرها و فعالیت‌ها می‌توان فهمید اسنپ در شهرهای کوچک‌تر نیز شهرت بیشتری دارد و به همین خاطر میزان سفرهای آن نیز بیشتر خواهد بود. تپسی نیز اخیراً در شهرهای کوچک‌تر فعال شده است و تبلیغات محیطی آن را می‌توان در این شهرها مشاهده کرد.

درآمد اسنپ و تپسی

اسنپ یا تپسی

یکی از قابلیت‌های خوب تاکسی‌های اینترنتی برای راننده انعطاف‌پذیری آن است. شما هر ساعتی از روز که بخواهید می‌توانید فعالیت کنید و درآمد شما نیز به فاکتورهای متنوعی بستگی خواهد داشت. تعداد ساعات فعال، شلوغی یا خلوتی مسیر، رضایت مشتریان و… همگی جزو مواردی هستند که می‌توانند روی درآمد راننده تأثیر بگذارند اما بر اساس تحقیق میدانی و مصاحبه با چندین راننده می‌توان گفت درصورتی‌که فعالیت متوسطی داشته باشید در روز درآمدی خواهید داشت که به عنوان شغل دوم بد نیست و می‌توانید با آن برخی هزینه‌های زندگی را پوشش دهید.

البته هستند افرادی که اسنپ یا تپسی را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کرده‌اند و درآمد بالاتری دارند. همان‌طور که گفتیم معیار درآمد در تاکسی‌های اینترنتی به فاکتورهای متنوعی بستگی دارد؛ مثلاً در ساعت‌های اولیه صبح یا عصر می‌توان سرویس‌های بیشتری را انتخاب کرد چراکه در این ساعات کارمندان رفت‌وآمد دارند. اگر ترافیک خلوت باشد و مسیرها نیز پیچیدگی‌های زیادی نداشته باشند شاید در یک ساعت بتوانید بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان کار کنید که البته این درآمد ناخالص شماست و باید از آن هزینه‌های جانبی را نیز کسر کنید.

در حالت خوش‌بینانه می‌توانید روی درآمد حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی در بعد از ظهر یک روز با ترافیک روان و مسیرهای مناسب حساب کنید ولی این میزان درآمد قطعی نخواهد بود. این را در نظر داشته باشید که درآمد تاکسی‌های اینترنتی نوسان زیادی دارد و همانند درآمد کارمندی نیست که همواره مبلغ مشخصی بوده و سر ماه دریافت می‌کنند. شاید در عرض چند ساعت سفرهای بسیار سرراست با هزینه مناسب را انتخاب کنید و شاید هم سفرهایی با ترافیک زیاد پیش بیاید؛ اما در هر صورت جیبتان خالی نخواهد ماند ولی بازهم باید گفت بهتر است به تاکسی‌های اینترنتی به عنوان شغل دوم نگاه کنید تا دغدغه کمتری از بابت درآمد، استهلاک خودرو، خستگی جسمی و روحی و… داشته باشید.

توصیه ما این است که در زمان حضور در اسنپ یا تپسی دیدی واقع‌بینانه یا حتی بدبینانه به درآمد خود داشته باشید تا پس از گذشت چند ماه سرخورده نشوید چراکه هزینه‌های جانبی و استهلاک این کار بالاست و شاید نتواند انتظارات اولیه شما را برآورده کند.

فعالیت پیک موتوری در اسنپ نیز یکی از گزینه‌های جانبی است که نسبت به خودرو خطرات بیشتری دارد اما هزینه‌های آن بسیار کمتر است و می‌توانید درآمد مشابهی را تجربه کنید. اسنپ فود نیز یک قابلیت دیگر است که به شما امکان فعالیت در یک محدوده مشخص را می‌دهد. اگر هم وانت‌بار داشته باشید می‌توانید در بخش اسنپ بار فعالیت کنید هرچند به نظر می‌رسد میزان درآمد در این بخش محدودتر خواهد بود.

مزایای اسنپ و تپسی

اسنپ یا تپسی

منعطف بودن ساعات کاری یکی از اصلی‌ترین دلایل حضور افراد در این برنامه است. آن‌طور که گفته شد بسیاری از افراد به خاطر کسب درآمد بیشتر به دنبال یک شغل دوم هستند و اسنپ و تپسی می‌توانند درآمدی تضمین شده را در هر ساعت از شبانه‌روز برای کاربر به همراه داشته باشند. دیگر مزیت این برنامه‌های موبایلی فعالیت در مکان‌های دلخواه است و اجباری وجود ندارد. در واقع محل کار شما خودروی شما خواهد بود و می‌توانید مسیرهای دلخواه را انتخاب کنید.

تاکسی‌های اینترنتی علاوه بر واریز هزینه حمل مسافر تسهیلات دیگری را نیز برای رانندگان در نظر گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به تسهیلات دوگانه‌سوز کردن خودروها، تخفیف بیمه و قطعات یدکی و… اشاره کرد. اسنپ و تپسی حتی خدمات درمانی و رفاهی را نیز ارائه می‌کنند.

برای مثال اسنپ در بخش خدمات خودرویی خود با برخی فروشگاه‌ها و تعمیرگاه‌ها قراردادهایی در خصوص ارائه تخفیف برای رانندگان خود عقد کرده است. از جمله این تسهیلات می‌توان به خرید روغن‌موتور، تعمیر خودروها با تخفیف، خرید لوازم جانبی، باتری و حتی گوشی موبایل اشاره کرد. همین خدمات را تپسی نیز ارائه می‌کند. البته باید میزان مفید بودن چنین طرح‌هایی را به‌صورت دقیق‌تر از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی پرس‌وجو کرد.

در بخش خدمات رفاهی نیز اسنپ و تپسی طرح‌های اقساطی خرید وسایل مختلف همچون گوشی‌های هوشمند، لباس و استفاده از استخرها با تخفیف را ارائه کرده‌اند. این دو شرکت در بخش خدمات درمانی نیز با برخی کلینیک‌ها همکاری می‌کنند تا خدمات پزشکی را با تخفیف به رانندگان خود عرضه کنند. تپسی چندی پیش با همکاری بانک‌ها تسهیلات قرض‌الحسنه محدودی را نیز در برخی شهرها ارائه می‌کرد هرچند مبلغ آن بالا نبود.

معایب اسنپ و تپسی

تاکسی اینترنتی

فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی نیز مشکلات خاص خود را دارد. همانند تاکسی‌های سنتی، در اسنپ یا تپسی نیز با مشکلات بدنی ناشی از نشستن طولانی‌مدت پشت فرمان روبرو خواهید شد به همین خاطر اگر می‌خواهید تندرستی خود را حفظ کنید حتماً پس از چند ساعت رانندگی، چنددقیقه‌ای را استراحت کنید. مورد بعدی به رانندگی در هوای گرم یا سرد مربوط می‌شود که واقعاً کلافه کننده خواهد بود. یکی از معضلات فعالیت در تابستان‌ها به کولر مربوط می‌شود. در گرمای شدید مسافر از راننده خواهد خواست کولر را روشن کنید در غیر این صورت نمره کمی به شما خواهد داد. از طرف دیگر کولر در درازمدت می‌تواند هزینه‌های نگهداری، استهلاک و مصرف سوخت خودروی شما را بیشتر کند.

دیگر عیب این برنامه‌های موبایلی به ترافیک شدید در برخی ساعات مربوط می‌شود که کلافه کننده خواهد بود. مشکل دیگر نیز به برخی مسافرین مربوط می‌شود که رفتارهایی دور از ادب با راننده دارند و گاها حتی منجر به شکایت نیز می‌شود. امتیازدهی به راننده می‌تواند یک نکته مثبت و یا منفی در نظر گرفته شود. اغلب اوقات کاربران آدرس درستی را اعلام نخواهند کرد و شما در شهرهای بزرگ با مشکلات زیادی در یافتن محل دقیق مسافران مواجه خواهید شد. این امر می‌تواند منجر به کاهش امتیاز شما و هدر دادن انرژی و هزینه بالای خودرو باشد اما در آخر شما هستید که امتیاز پایینی دریافت می‌کنید و هرچقدر نیز حق داشته باشید معمولاً مسافر چنین مواردی را قبول نخواهد کرد. همین بگومگوها با مسافران می‌تواند تبدیل به یک جنگ اعصاب و استرس شدید شود. در نهایت باید به قطعات یدکی گران نیز اشاره کنیم که در صورت خرابی خودرو هزینه زیادی را روی دوش راننده خواهند گذاشت.

نکته مهم دیگر عدم وجود رابطه کارفرمایی و کارگری تاکسی‌های اینترنتی با رانندگان است و به این ترتیب خبری از بیمه تأمین اجتماعی نخواهد بود چراکه این شرکت‌ها رانندگان را کارمند خود نمی‌دانند. البته رانندگان می‌توانند خودشان را بیمه خویش‌فرما کنند که با توجه به توضیحات اسنپ، میزان درصد پرداختی رانندگان چند درصدی کمتر از حالت عادی خواهد بود. هرچند باید توجه داشته باشید حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کنید بخش قابل‌توجهی از درآمد شما را به خود اختصاص خواهد داد و از این نظر شاید درآمد اسنپ و تپسی به اندازه‌ای که انتظار دارید نرسد.

یکی از مهم‌ترین معایب و یا به عبارتی اشکالاتی که رانندگان تاکسی‌های اینترنتی مطرح می‌کنند به موضوع کمیسیون ارتباط دارد. تاکنون گلایه‌ها و شکایت‌های زیادی از سوی رانندگان در خصوص کمیسیون بالای اسنپ و تپسی گزارش شده است که در زمان شروع به کار باید این موضوع را نیز مدنظر داشته باشید. سال‌های اولیه آغاز به کار این اپلیکیشن‌ها حتی کمیسیونی گرفته نمی‌شد ولی رفته‌رفته میزان کمیسیون افزایش یافت و حالا به ۱۵ تا ۲۰ درصد رسیده است. میزان کمیسیون بالا در کنار هزینه‌های سرسام‌آور تعمیرات خودرو و تأمین قطعات جانبی شاید برخی افراد را از فکر فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی منصرف کند. درهرحال این شما هستید که باید تصمیم نهایی را بگیرید.

جمع‌بندی

به‌صورت کلی باید گفت فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی را می‌توان یک گزینه ایده آل برای افرادی دانست که به دنبال درآمد بیشتر هستند و به این شغل به عنوان شغل دوم و جانبی نگاه می‌کنند. فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی می‌تواند نکات مثبت و منفی زیادی داشته باشد. اگرچه حضور در تاکسی‌های اینترنتی شغل پر استرسی خواهد بود اما همیشه درآمد خواهد داشت و بی مسافر نخواهید ماند. در واقع می‌توان از درآمد در این شغل مطمئن بود اما اینکه انتظار درآمد بالایی را داشته باشید واقع‌بینانه نخواهد بود مخصوصاً اینکه هزینه‌های جانبی بسیار خواهد بود.

برخی افراد معتقدند کار در شرکت‌ها و دریافت درآمد ماهانه بهتر از کار کردن در اسنپ یا تپسی است چراکه فرد جایگاه بهتری دارد و از نظر مشکلات جسمی و روحی نیز تا حد زیادی وضعیت بهتری خواهد داشت. از طرف دیگر تاکسی‌های اینترنتی انعطاف‌پذیری بالایی دارند و در واقع شما رئیس خودتان خواهید بود. همچنین درآمد شما همیشه تضمین خواهد شد. حالا این شما هستید که باید تمامی قطعات این پازل را کنار هم بچینید تا ببینید آیا می‌توانید در این شغل حضور پیدا کنید یا خیر.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۹۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸۰ دیدگاه‌ها

  1. بابک

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من خودم بازنشسته ام ازفرت بیکاری وتوخونه نموندن وضمناًدرآمد کم بازنشستگی بعد ۵ سال به اسنپ روآوردم وخدایش ماشین وخودآدم ووقتش وسرمایه اش که ماشین و وجودش بفنا میره افسوس به این وضعیت که درست شدنی نیست که هیچ بدترهم میشه فقط کاش اونایکه سرکارن منظورم دولتمردامون یه اندک وجدان وشرف داشتن به سر مردم این بلارونمیاوردن چون مطمئنم که تفاس پس خواهند داد دنیا اینجوریها هم نیست، من باورم اینه حالا شاید خیلی باورنداشته باشن ولی ازقدیم گفتن ازمکافات عمل قافل نشو یاحق.

    موافقم 282
    مخالفم 6
    1. محمد

      ۱۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      متاسفانه فرهنگ ما ایرانی ها همینه
      مسابقه غر زنی شروع شد هرکس خودشو بدبخت تر و فقیر تر نشون بده برنده است از تو فامیل بگیر تا اینترنت
      اگر از طلا فروشی های بازار تهرانم بپرسی وضعت چجوره شروع می‌کنه به ناله کردن طوری که دلت میخواد یه صدقه بهش کمک کنی
      کمی هم مثبت اندیش قانع و شکر گذار باشیم

      موافقم 71
      مخالفم 50
      1. میلاذ

        ۲۸ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        شکر گذاره چی باشیم؟از اینکه داریم از گرسنگی میمیریم؟یا از اینکه دارن حقمونو میخورن؟یا شکر گذاره این باشیم صبح تا شب جون . سرمایمونو گرفتیم کف دستمون بخاطره دو هزار خیابونو متر میکنیم که از گرسنکی نمیریم؟دقیقا شکر گذاره چی باشیم؟

        موافقم 29
        مخالفم 8
  2. تحت پیگرد

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (359 ديدگاه)

    یعنی یه تعداد جوون مستعد که میتونن با استفاده از علوم مهندسی و طراحی یه سیستم پایدار و پاک و ارزان ودر دسترس حمل و نقل عمومی برای آینده طراحی کنند باید از سر بدبختی بشینن پشت ماشین های غیر ایمن وجونشون رو بگیرن کف دستشون و صبح تا شب دنده صد من یه غاز عوض کنن و به محیط زیست و آیندگان آسیب بزنن آخر شب هم 400 یا 500 تومن کار کنن که نصف بیشترش پول سوخت و پورسانت و اصطلاک و کوفت زهر و مار تازه اگه تصادف نکنه جریمه نشه و گرنه همش رو باید بده بره بعد وقتی میبینی توی آمریکا کف حقوقشون به پول ما نزدیک 100 میلیون تو ماهه آدم واقعا هرچی نگاه میکنه هیچ عدالتی تو این مملکت نیست ما هممون نفرین شده ایم

    موافقم 268
    مخالفم 12
    1. محمد

      ۱۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      اگر آمریکا درآمدش زیاده هزینه زندگی هم وحشتناکه
      شما تو ایران نشستی خبر نداری
      یه بنده خدایی رفته بود همین تاکسی اینترنتی شده بود ساعات کار بالا و خرج فراوان آخرش فرار کرد اومد همینح

      موافقم 16
      مخالفم 97
      1. M

        ۶ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        شما از قیمت ها اطلاعی دارید ؟ قیمت ها دقیقا مثل ایرانه ولی حقوقشون از ایران بیشتره

        موافقم 46
        مخالفم 9
        1. اکبر

          ۲۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (15 ديدگاه)

          درستش هزینه ها ۲ تا ۴ برابر ولی درامد ۱۰ برابر

          موافقم 14
          مخالفم 3
      2. سهیل

        ۲۰ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        نه برادر من.هرکی بهت گفته دروغ گفته.اونجا و خیلی کشورهای دیگه تاکسی جز مشاغل پر درآمد محسوب میشه.خیلیا میرن اونجا ماشین رنت میکنن واسه همین تاکسی اینترنتی،که تو ایران اسمش حمالی رایگان هست

        موافقم 15
        مخالفم 1
  3. حسن

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام درمیان مقالات متعددی که درباره این موضوع واین حرفه نگارش شده بود شاید این مقاله منصفانه ترین مقاله ای بود که نویسنده نوشته بود من بعنوان یک راننده تاکسی اینترنتی که ازاینکار امرارمعاش میکنم صمیمانه ازنویسنده سپاسگزارم

    موافقم 117
    مخالفم 19
  4. حمید

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من هم با نظر دوستمون موافقم…
    خیلی تحقیق کردم تا به این نتیجه رسیدم که ما ایرانیها نفرین شده ایم!!
    هر کار و شغلی که در ایران شروع به فعالیت میکنه آخرش ختم میشه به فساد و تبانی و دزدی و سر مردم کلاه گذاشتن!!
    انگار خدا هم دیگه بیخیال ما ایرانیها شده…

    موافقم 124
    مخالفم 19
    1. محمد

      ۲ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خدا بیخیال ما نشده، دل های ماست که مرده،
      هر وقت ایرانی جماعت فلز خرابش درست کرد، ایران هم درست میشه

      موافقم 11
      مخالفم 4
  5. ناصری

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    ای کاش ماکسیم را هم معرفی می کردید
    ماکسیم خوبیش اینه بین شهری کار می کنی و دیگه ترافیک نداری
    البته باید عاشق سفر باشی
    هم سفر کنی هم پول در بیاری
    الان در تمام استان ها نمایندگی داره و اکثر شهرستان ها و معمولا رفت و برگشت مسافر دارید
    اگر ماشین گاز سوز باشه درامدتون بیشتره

    موافقم 64
    مخالفم 11
    1. یاس

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اون که از همه اینها چرت تره،کلا این نوع فعالیتها در مملکت ما به نوعی به حمالی مفت دادن تعبیر میشه

      موافقم 23
      مخالفم 3
  6. جواد

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از شما نگارنده محترم سپاسگزارم که بدون غرض و بطور عادلانه بررسی کردید و این جای تعجب است چرا که تا به امروز ندیده بودم نویسنده بیطرفانه در این مورد مطلب بنویسد تمام یا از دید یک مسافری که خودشان هستند و روزانه استفاده کننده هستند به مسئله نگاه میکنندو یا بطور رسمی جیره خور اسنپ هستند و با دریچه سبز و سرخ نشان دادن قصد سود جوی از یک عده انسان مستأصل گرفتار جویا کار رو به استعمار بکشانند

    موافقم 64
    مخالفم 4
  7. م ک

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین داغون میشه کمسیون بالا کرایه های 4سال پیش مشکلات اپلیکیشن خسارت نمی‌دن ولی سریع خسارت کم میکنم دزد دزد دزد هستن بنزین و کم کردن ولی 6ماهه تو نوبت گاز هستم هرماه 600 تومان بنزین کم میریزن دردیه دیگه جای این که کمک حال راننده باشند هرروز یه قانون مزخرف می‌زارن یه چیزی کم کنند ازراننده

    موافقم 104
    مخالفم 5
  8. خلیل

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.من دوسال راننده اسنپ بودم وتمام قوانین اسنپ روهم رعایت میکردم.بااین وضع ومشکلات اقتصادی وتورم باهربدبختی ماشینم و خرج وتعمیر میکردم تا مسافر رضایت کامل داشته باشه همیشه هم امتیازم بالاترین بود.ولی یروزنمیدونم وتاحالانفهمیدم به چه دلیل مسدود شدم.هرچی پیگیرشدم فقط میگفتن مراجع ذیصلاح شمارو ردصلاحیت کرده.میپرسم خب چرا؟به چه دلیل؟میگن توسیستم چیزی ودلیلی ثبت نشده..حالا خدایش شما قضاوت کنید منکه تنها منبع درآمدم فقط همین اسنپ بود.وخداروشکرتواین دوسال هیچگونه بحث وشکایتی هم نداشتم.همونموقه کاری هم درآمدآنچنانی نداشتم چه برسه که حالا کلا مسدودشدم وفعالیتی ندارم.چجوری میتونم کسب درآمدکنم؟؟؟یاحق

    موافقم 84
    مخالفم 3
    1. وحید

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست‌من سلام دقیقا عین وضعیت‌منو داری و ابرازهمدردی میکنم باهات.ولی من همون موقع ثبت نام تپسی روهم ثبت‌نام کردم و بعد مسدودشدن دراسنپ رفتم تپسی هرچند ب اسنپ نمیرسه‌ولی کاچی بهتر از هیچیه.ب شما هم توصیه تپسی رودارم البته ک احتمالا شماهم همینکار روکردی.یاحق

      موافقم 26
      مخالفم 2
  9. داونه

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مزخرف ترین شغل اسنپه 5سال کار کردم ماشینم داغون شد به لطف اسنپ یه مشت گدا گشنه تونستن سوار ماشین دربست بشن .جالبه بی فرهنگا حتی یه سلامم به ادم نمیکنن فکر میکنن راننده پدرشونی.من الان چند ماهه خطی کار میکنم هم بهتره هم دیگه کمیسون نمیدم

    موافقم 132
    مخالفم 9
    1. شایان

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      با سلام
      آره واقعا با یه مبلغ ناچیز دربست میگیرن هزار جور اورد ناشتا هم میدن

      موافقم 40
      مخالفم 2
  10. عباس

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سه ساعت تو گرما، ترافیک، استهلاک هر آنچه کار کرده بودم، یه هندوانه و دو تا طالبی گرفتم،
    یعنی پول ایران شده پهن، و بی ارزش،

    موافقم 72
    مخالفم 2
  11. سلطانی

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام چندوقتی هستش من توتپسی کارمیکنم واقعا آدم نمی دونه چی بگه بارفتارمسافرها واخلاقهای نامناسبشون به پشتیبانی زنگ به زنه همش طرفدارمسافرومی گیرن راننده بدبخت براشون مهم نیست یاامتیازشوکم میکنن یادرخواستهای سفرشوکم میکنن پول ازجیبت که نمی دی بابا دراثرواگسن کرونا دوزدوم من چندوقتی مریض بودم وبه پشتیبانی تپسی پیام دادم علت این چندوقت مریض بودم شهردادم واینا عوضی کمک کنن بدترامتیازم آوردن پایین واقعا متاسفم چی میشه باهم خوب باشیم هوای همدیگروداشته باشیم نه نان بری کنیم تاکی میخواهی اینجوری ادامه بدیم چوب خدا صدا نداره گربگیره دعوا نداره .

    موافقم 35
    مخالفم 1
  12. حسین

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام صبح زیباتون بخیر،ای کاش دوست عزیز ی که این متن ها رو می‌نوشت یک کمی درباره اون بنده خدا یی که شروع توکار اسنپ میگه اون شرکت حقشو پایمال نکنه بدونه که هم خودشون بهتر میدونن چقدر این بندخدا تواین خیابان های دربه داغون چقدر اصطلاک ماشین درمیاد وقتی کمیسیون بالاکرایه پایین هزینه‌های ماشین اینقدر گرون جطورمیشه کارکردبااین اسنپ وتپسی اسنپ به فکرجیب خودشه نه به فکر کنه راننده بدبخت هرچی اگه دربیاره باید توشکم ماشین واسنپ میریزم حالا خودتون غزاوت کنیدایابااین شرایط میشه کارکرد

    موافقم 26
    مخالفم 2
  13. مهدی

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کمیسیون بسیار بالا و غیر منصفانه هستش.کرایه ها هم نسبت به پارسال تغییری نداشته!!!تاکسی مرسی بیشتر بهش میاد

    موافقم 37
    1. یاس

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دقیقا همون تاکسی مرسیه،با این تفاوت که جای مرسیش،باید فحشم بخوری و به عبارتی راننده شخصی باباشونم باشی

      موافقم 23
      مخالفم 1
  14. سفیر تپسی

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود بر شما. تشکر مینمایم از نویسنده خوب مقاله. و ایکاش این قبیل مقالات و نکته ها باعث بشه مدیران این دو شرکت اندکی بخود بیایند و اصلاحات واقعی به نفع راننده که همه جوره داره میبازه، بنمایند و واقعا مسافرانی که خودخواهانه به مبدا میرسی و بعهز چند دقیقه بهشون زنگ میزنی و جواب نمی‌دهند و در آخر خودت باید لغو سفر بزنی و از طرف شرکت هم جریمه بشی و اونهایی که به عناوین مختلف کرایه را میپیچانند هم وجدانشان بیدار بشه و… سپاسگذارم پاینده باشید که برای اولین بار یک مقاله درست خواندیم. مسولان ترا بخدا بداد مردم برسید. کمرمان شکست زیر اینهمه گرونی و کرایه های دو سال پیش.

    موافقم 16
    مخالفم 2
  15. علی

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اسنپ و تپسی شغل نیستن. سرگرمی هستن. پس ادم جای دیگه سرش گرم شه بهتر از اینه ماشینشو بندازه زیر پای اونی که تو عمرش ماشین نداشته وکلی هم منت بذاره.

    موافقم 37
    مخالفم 2
  16. رضا صادقی

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    درآمد به ریال هزینه به دلار
    کل تعریف من از کارکردن در اسنپ و تپسی

    موافقم 27
    مخالفم 1
  17. یک راننده

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام، اسنپ زمانی که آمد کمترین کرایه تو تاکسی تلفنی تا مسیر 5 کیلومتر 5,000 تومان بود ولی اسنپ کرایه ی خودش زد 2,000 تومان و برای تبلیغ به مسافر زمانی که درخواست اسنپ میکرد 500 تومان تخفیف میداد و کرایه مسافر رو میزد 1,500تومان و به پای راننده 2,000 تومانی حساب میکرد و کمیسیونه خودشو که 15٪ بود از 2,000 کم میکرد که میشود 300 تومان و 200 تومان هم اسنپ از جیبش میداد با 1,500 مسافر داده بیشه 1,700 تومان وقتی اسنپ به مسافر تخفیف میده چرا موقعه کمیسیون حساب کردن تخفیف که داده بود رو برای راننده اضافه میکرد اون قدر قیمت رو پایین نگهداشت تا تمام آژانسها تعطیل شد بعد قیمت رفت رو 6,000 تومان و همین جور نم نم رفت الان بین 10,000 تا 15,000تومانه،
    در ضمن هیچ خبر دارید اسنپ به راحتی میتونه تمام گوشیهای کاربرشو چک کنه به همه چیه گوشی دسترسی داره خودتون اجازه دادید
    آره، فدایی داریی.

    موافقم 30
    مخالفم 3
  18. علی

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان و همکاران گرامی اسنپ وتبسی خسته نباشید. دروحله اول میگن 15درصد مالیت مسافر کم میشه میشه 21درصد حالات آخر کارکرد حساب کن خالص کارکرد رابایید منهای ده هزار تومان میشه چراوچرا سه میلیون ضبدر ده ههززارر تومان چچقدر میشه براحتی میخورند هیچ کس متوجه نیست حال خودم تاظهر نزدیک 300 هزار تومان کار میکنم چقدر کمیسیون با اون ده هزار چقدر دست منو میگیره یعنی از 4قسمت یک قسمت خرج مخارجکم کنی پس انداز نداری از قدیم
    گفتن یه چرخ میدود.برای سه چرخ دیگر ببخشید سرتان درداوردو. فردا بنزین گران شود چکار میکنید گاز مایع خیلی بهتر از گاز بااد. ههواست آرزوی موفقیت برای شما دارم کمی فکر کنید وبییندیشید چاره کار چیست

    موافقم 11
  19. حسین دهمرد

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2647 ديدگاه)

    بالاخره اصل راه اندازی این تاکسی اینترنتی کار درستیه ولی عیب زیاد داره.
    مهمترین عیب مسافران بیشعور و عدم فرهنگ سازیه. روزی هفت هشت تا مسافر نادان به تورم میخورن که یا تا به مبدا میرسی لغو میکنن یا مبدا رو اشتباه میزنن یا مقصد رو تازه طلبکارم هستن که تو از رو اون نگا نکن. اونجایی برو که مسافر میگه. ولی واقعا آدم حسابی هم کم نیستن بینشون ولی یه مسافر نادان روزتو خراب میکنه.
    من حدود دو هفته کار کردم قیدشو زدم. حیف ماشینم.
    سیصد تومن دست دومش میارزه. همینو میفروشم یه جا رو اجاره میکنم

    موافقم 21
    مخالفم 2
  20. وحیدراد

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام اسنپ چرا راننده هارو بیمه تامین اجتماعی نمی کنه.ازاین ورم اسنپ میگن ۳۰درصد کرایه هارفته بالا.کجاکرایه رفته بالا.

  21. مکابیز

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ما راننده ها مقصریم ک با این کرایه های 4 سال پیش هنوز کار میکنیم ، فقط سه روز اعتصاب کنیم درست میشه

    موافقم 16
    مخالفم 1
  22. مهدی

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    من بعد 10 سال کارمندی و پشت میز نشینی بیکار شدم و به ناچار رفتم سراغ اسنپ
    از 6 صبح تا 9 شب میشد روزی 700 تا 1100 هم کار کردم .
    ولی در نهایت بعد 2 ماه ماشینم که خیلی هم سلامت و مدل بالا هم بود به خرج افتاد از دیسک و صفحه گرفته تا دیسک و لنت ترمز جلوبنده و در نهایت با مسافر تو تونل نیایش واشر سر سیلندر سوزوندم که نزدیک 20 میلیون تو این 2 ماه خرج ماشین کردم .
    دوستان عزیزان من گوش کنید .
    اسنپ کار نیست شغل نیست حتا پاره وقت هم ضرره . خسارته .
    برید یه تخصص یاد بگیرید .
    من همین کارو کردم به کارهای فنی علاقه داشتم و رفتم کلاس تعمیر نصب کولر گازی و پکیج ثبت نام کردم 4 تومن هزینه کلاسهام شد یه مقدار ابزار هم داشتم یه مقدار هم کم کم خریدم .
    تعمیرات و نصب تصفیه آب هم به صورت تجربی یاد گرفته بودم و رفتم حدود 5 تومن لوازمش خریدم یه ساک خریدم ریختم توش یه آگهی دادم روزی تقریبا یه نصب یا تعمیر و سرویس میخورد حدود ماهی 15 تومن فقط از تصفیه آب در آمد دارم .
    پکیج حداقل برا یه تعمیر و سرویس 500 تا 800 تو 1 ساعت در آمد دارم .

    کولر گازی اگر بازارخوب باشه بوده روزی که 8 تومن کار کردم .
    من خیلی سختی کشیدم خیلی تلاش کردم شبا تا 2 میشستم درباره تعمیرات فایل و فیلم آموزشی میدیدم و در نهایت رسیدم به اینجا .
    دوستان شده برید مجانی کار کنید برید یه کار فنی یاد بگیرید .

    خدا به همراهتون

    موافقم 66
    مخالفم 1
  23. محمد

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا متاسفم واسه خودم که ۸ ماه وقت و ماشینم رو گذاشتم در خدمت اسنپ ، ۳ کیلومتر پیمایش میکنی تا مبدا ولی مسافر سفر رو کنسل میکنه ، به پشتیبان میگی ، میگه بررسی میشه اگه واجد شرایط هزینه کنسلی باشین ، بهتون پرداخت میشه و از بالای ۵۰ مورد پیش اومده، هیچوقت واجد نشدیم ، چرا اکثر مسافرها زمان پیاده شدن از ماشین درب ماشین رو محکم میکوبن؟؟ ۸۰ میلیون درآمدم از اسنپ بود ، تقریبا ۴۰ میلیون واسه خود ماشین هزینه شد ، با مدرک لیسانس مهندسی نفت باید تو این مملکت بی سر و ته این مدل کار کنید ، بنده از امروز آخرین مسافر رو رسوندم و با امتیاز بالای ۴.۸ ، برنامه رو حذف کردم و ماشین بیچارمو از مستهلک شدن بیشتر نجات دادم ، خداحافظ همگی

    موافقم 7
    مخالفم 0
  24. فرهاد الهی

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اسنپ به نظرم راننده هارو خیلی فدای کاربرا کرده، یه خبر توی بانک اقتصاد بود کلا درباره خوبی های امنیت سفر واسه کاربرای اسنپ، ولی تا جایی که من میدونم خبری از گزینه ای واسه امنیت راننده ها نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا