بی وای دی BYD

معرفی رسمی بی وای دی دنزا N9 شاسی بلند پرچمدار چین

نسخه برقی این شاسی‌بلند نزدیک به ۱,۰۰۰ اسب بخار قدرت، سه موتور و دستیار هوشمند رانندگی دارد.

پس از آنکه شاسی‌بلند جدید بی‌وای‌دی در خیابان‌های انگلستان بدون پوشش استتار دیده شد، این شرکت تصمیم گرفت تا تصاویر رسمی شاسی‌بلند خود را منتشر کند. این مدل تازه که با نام دنزا N9 شناخته می‌شود، در حقیقت یک شاسی‌بلند سایز بزرگ خانوادگی است که برپایه پلتفرم «e-Platform 3.0» بی‌‍وای‌دی توسعه پیدا کرده و تا سال بعد به دست مشتریان می‌رسد. دنزا N9 برای رقابت با خودروهایی چون لی‌اوتو L9 و آیتو M9 با دو پیشرانه تمام برقی و هیبریدی وارد بازار خواهد شد.

خوشبختانه طراحی دنزا N9 در کمال پختگی و با توجه به اصول انجام شده است. نمای روبه‌روی این شاسی‌بلند بزرگ خطوط اضافه ندارد و موفق شده تا تصویری منطقی را ایجاد کند؛ تصویری که احتمالا در ذهن خریدار منطقی، بهتر جلوه خواهد کرد.

از جمله ویژگی‌هایی خاص این خودرو می‌توان به لوگوی زیبای دنزا در میان چراغ‌ها، دو نوار LED موازی نور روز، لیدار سقفی و کاپوت یکدست اشاره کرد. در نمای جانبی هم با خودرویی نسبتا جعبه‌ای و جدی طرف هستیم که در تلاش است خود را بزرگ نشان دهد. استفاده از بریدگی میان طاق چرخ جلو و پنل درها، ستون‌ها سیاه‌رنگ، رینگ‌های بزرگ و برآمدگی روی طاق چرخ‌ها روش بی‌وای‌دی برای ایجاد حس یادشده هستند.

نمای عقب دنزا N9 هم در نهایت سادگی و شکیل طراحی شده است. فرم جعبه‌ای سقف ما را به یاد شاسی‌بلند ریویان می‌اندازد. این بخش عاری از شلوغی‌های اضافه است و نشان می‌دهد که طراحان در مدیریت فضای بزرگ موفق عمل کرده‌اند.

نسخه برقی دنزا N9 قدرتش را از سه موتور برقی بی‌وای‌دی با نام «ییشافنگ» می‌گیرد که شامل موتور آسنکرون AC در محور جلو و دو موتور سنکرون مغناطیس‌دائم در محور عقب می‌شود. این الکتروموتورها به‌ترتیب ۳۰۸ و ۳۲۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند؛ به این ترتیب، قدرت خروجی دنزا N9 برقی برابر ۹۵۲ اسب بخار خواهد بود که برای خودرویی در این کلاس، خارق‌العاده محسوب می‌شود. بی‌وای‌دی اعلام کرده که دو موتور محور عقب توانایی عملکرد مستقل را هم دارند. این شاسی‌بلند ۵.۳ متری چینی به کابینی هوشمند مجهز خواهد شد که شامل دستیارهای رانندگی، یخچال داخلی و سیستم‌ تهویه‌مطبوع پیشرفته می‌شود.

زیربرند دنزا چند ماه پیش اعلام کرد که برنامه دارد تا ۳ سال آینده از ۸ مدل تازه رونمایی کند که شامل سه شاسی‌بلند N7، N8 و N9، مدل D9 و مینی‌ون بالارده و سه دستگاه سدان خواهد شد. دنزا در ماه گذشته میلادی ۱۰,۲۹۹ خودرو به فروش رساند که مجموعه خودروهای فروخته شده‌اش را به بیش از ۹۰ هزار دستگاه می‌رساند. نظر شما درباره این برند چیست؟ آیا شاسی‌بلندهای چینی سرانجام با مدل‌های مطرحی چون فولکس‌واگن، تسلا و… رقابت خواهند کرد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2007 ديدگاه)

    هزار اسب بخار واسه شاسی بلند
    این حجم از اسب بخار واسه رقبا هنوز قفله

    موافقم 13
    مخالفم 12
    1. Kiarash

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (275 ديدگاه)

      ماشین برقی معلومه راحت ازش ۱۰۰۰ اسب بخار گرفتن ولی چین فکردی توخواب هاش هم میتونه بنزینی ۱۰۰۰ اسب بخار بسازه آخه و از همه جالب‌تر ماشین واقعی ماشینی هست که طراحیش عین یخچال نباشه و برقی هم نباشه همین امروز خبر پیکاپ شلبی ۹۰۰ اسب بخار قدرت بود ولی برقی نبود که اون موتور با زحمت ساخته شده حتی

      موافقم 8
      مخالفم 11
      1. JaMsHiD-B

        ۲۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2554 ديدگاه)

        عزیز رنجروور و فورد همینو میزد تا صبح به به و چه چه میکردی

        موافقم 13
        مخالفم 3
    2. amir

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3555 ديدگاه)

      اگه یادت باشه بی وای دی یانگ وانگ یو ۸ قدرتش از اینم بیشتر بکد ولی کارش مگه به کجا کشید؟

      موافقم 4
      مخالفم 2
    3. amirkhanzadeh

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (740 ديدگاه)

      شبیه جعبه شده
      قدرت خوبه ولی چرا شبیه جعبه طراحیش کردند؟
      مثل طراحی سایبرتراک بدرد نخور شده

      موافقم 2
      مخالفم 1
  2. Puriya

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (566 ديدگاه)

    چخبره ۱۰۰۰ اسب چرا انقدر افراطی کار میکنن
    به جای این کارا یکم رو کیفیت ماشیناشون کار کنن

    موافقم 9
    مخالفم 12
    1. علی جردن

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2007 ديدگاه)

      تحمل فشار ۱۰۰۰ اسب بخاری کیفیت بالایی می خواد وگرنه خودرو ناشی از فشار بالا ازهم متلاشی میشه و پودر میشه

      موافقم 7
      مخالفم 9
    2. محمد

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1169 ديدگاه)

      وقتی بهانه ای نمونده برات:

      موافقم 9
      مخالفم 2
    3. Galant.VR4(JDM)

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (967 ديدگاه)

      کیفیت چینی ها برخلاف برند های داخل کشور خیلی عالی و قابل قبوله جدا از اون همه دارن افراطی کار میکنن دنیا به ۱۰۰۰ اسب نیازی نداره هنوز ملت ضرر های دوران کرونا و … روشون فشار اورده که اروپایی ها پیگیر مدل های پیشت محور و قدرت های زیاد هستند
      زمانی میشه گفت این BYD زیادروی کرده که سبد محصولاتش خالی باشه و بیاد یه پروژه احمقانه مثل اینو توسعه بده برعکس اروپایی ها که کلا کاراشون احمقانه‌س

      موافقم 3
      مخالفم 1
  3. Kiarash

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (275 ديدگاه)

    بنظرم طراحی رنجروور رو از بغلش میشه حس کرد ولی رنجروور کجا و این کجا

    موافقم 7
    مخالفم 7
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1467 ديدگاه)

    فقط از طراحی رینگش خوشم اومد

    موافقم 3
    مخالفم 2
  5. علی منصوری

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (116 ديدگاه)

    بی وای دی ی برند باکیفیت چین تو زمینه ماشینهای برقی، فروش بالای جهانی و کلی آمار خوب و نوآوری ، خدایی پشت ۱۰۰۰ اسب باید ی مهندسی خوبم باشه، دوستان خواهشاً تعصبی چون ساخت چین هیت ندین… باید بپذیریم چین داره پیشرفت میکنه

    موافقم 8
    مخالفم 4
    1. Kiarash

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (275 ديدگاه)

      من قبول دارم چین داره پیشرفت میکنه و واقعا داره اتفاق میوفته و افتاده ولی من خودم دوتا برنده رو هم قبول هم خوشم میاد هاوال و هونگچی این دوتا برند واقعا جزو چینی های خیلی خوب هستن و امیدوارم حداقل چینی های خوب وارد کشور یا مونتاژ بشه نه برند های بی نام و نشون اتفاقا یکی از فامیل های ما فاو بسترن B30 داشت واقعا راضی بود و منم باهاش رانندگی کردم ماشین خوبی بود البته گروه بهمن هم همیشه ماشین خوبی وارد کشور کرده

      موافقم 6
      مخالفم 1
  6. Kiarash

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (275 ديدگاه)

    من ولی واقعا هیچوقت نمی تونم با ماشین های برقی کنار بیام چه چینی باشه چه اروپایی و آمریکایی

    موافقم 3
    مخالفم 3
  7. 🥇M🏆Bavaria///👑

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (572 ديدگاه)

    طرفدار چین نیستم، ولی واقعا بین خیلی از برندهای چینی، byd داره بیشتر از همه میدرخشه.
    حالا الانم که پرچمدار تمام شاسی بلندهای چینی رو ساخته و بازم خودش و به رقبا ثابت کرد…

    موافقم 1
    مخالفم 1
  8. Galant.VR4(JDM)

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (967 ديدگاه)

    ای‌کاش چین توی درونسوز ها چندین مدل پرچمدار هم تولید کنه یا حداقلش همکاری با برند های کره ‌ای و ژاپنی که تخصص دارن توی درونسور ها میتونه روند روبه‌جلویی رو تجربه کنه و به موفقیت برسه
    طراحی اینم خوبه انگار فرمش کمی شبیه لکسوس شده من حس میکنم قدرت و امکانات قابل توجه‌هم داره
    به نظر من پرکردن تمام جای خالی در سبد محصولات یکی از نقاط مثبت چین و مخصوصا BYD هستش

  9. Mosafer

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (170 ديدگاه)

    از نظر طراحی چین تا سه سال دیگه همردیف ژاپن و کره میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا