بی وای دی BYD

بررسی بی وای دی سی لاین 7 رقیب واقعی برای تسلا مدل Y؟

محصولات بدون آلایندگی بی وای دی از جمله سی لاین ۷ در سال‌های اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده‌اند اما آیا این خودرو می‌تواند رقیبی شایسته برای تسلا باشد؟
بی وای دی سی لاین 7

سی لاین ۷ شاسی‌بلند بزرگ و خانوادگی است که از تکنولوژی باتری تیغه‌ای بسیار خوب بی وای دی سود می‌برد. علاوه بر این با ورود به کابین خودرو شاهد سیستم اطلاعات سرگرمی خوب آن خواهید شد هرچند این سؤال پیش می‌آید که فاکتورهای یاد شده می‌توانند باعث برتری این خودرو در مقایسه با رقبای شاخصی همچون تسلا مدل Y، فورد کاپری، اشکودا انیاک، پژو ۳۰۰۸ برقی، هیوندای آیونیک ۵ و کیا EV6 شوند؟

بی وای دی سی لاین ۷ جدیدترین عضو خانواده محصولات اوشن این برند چینی است. سی لاین از همان پلتفرم سی لاین سدان استفاده می‌کند اما طول ۴.۸ متری و شکل شاسی‌بلند کوپه مانند دارد و بیشتر روی خانواده‌های بزرگ‌تر تمرکز کرده است. چینی‌ها دو باتری را برای خودروی خود در نظر گرفته‌اند که هر دو توان پیمایش نزدیک به ۴۸۰ کیلومتر را فراهم می‌سازند. خریداران می‌توانند مدل تک موتوره دیفرانسیل عقب را با پرفورمنس مطلوب انتخاب کنند. همچنین نسخه پرچم‌دار دو موتوره و چهار چرخ محرک با قدرت فراتر از ۵۰۰ اسب بخار و صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۵ ثانیه‌ای هم وجود دارد.

البته خبری از پیکربندی هفت نفره کابین نیست و عدد ۷ در نام سی لاین کاملاً باعث سردرگمی می‌شود و شاید هم علت به‌کارگیری آن علاقه خودروسازان به نشان دادن بزرگی خودروهای خود با اعداد بزرگ‌تر است. برخی برندها چنین کاری را انجام داده‌اند و اعداد کوچک‌تر را نیز برای خودروهای کوچک‌تر خود بکار برده‌اند. البته اینجا باید به بی وای دی آتو ۳ به عنوان هاچبک خانوادگی کوچک نیز اشاره کنیم که همین ساختار نام‌گذاری را نشان می‌دهد؛ اما نمی‌دانیم چرا در نام سدان سیل و هاچبک دلفین اصلاً عددی بکار نرفته و شاید چینی‌ها این موضوع را فراموش کرده‌اند!

یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت بی وای دی تکنولوژی باتری بسیار خوبش است. این برند باتری‌ها و تقریباً اکثر قطعات دیگر محصولاتش را در تأسیسات خود می‌سازد و باتری تیغه‌ای آن نیز دارای مواد لیتیوم آهن فسفات به همراه سلول‌هایی است که بجای آرایش استوانه‌ای یا مستطیلی آرایش تیغه مانند و طویل دارند. این باتری فاقد کبالت بوده و بنابراین برای محیط‌زیست بهتر است و همچنین باعث بهبود استحکام ساختاری خودرو و افزایش ایمنی آن در تصادفات می‌شود. در واقع می‌توان گفت باتری تیغه‌ای بی وای دی تکنولوژی‌ای است که جواب خود را پس داده و از چند سال قبل در خودروهای گوناگون بکار می‌رود؛ بنابراین نیازی نیست که خریداران درباره عدم وجود آگاهی از تکنولوژی آن نگران باشند. سی لاین ۷ با باتری ۸۲.۵ کیلووات ساعتی عرضه می‌شود که در مدل دیفرانسیل عقب با قدرت ۳۰۱ اسب بخار و صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶.۷ ثانیه‌ای نصب شده و توان پیمایش ۴۸۲ کیلومتر را فراهم می‌کند. همین باتری برای نسخه چهار چرخ محرک سی لاین ۷ عرضه شده تا توان پیمایش خودرو به حدود ۴۵۵ کیلومتر برسد.

در کنار آن باتری بزرگ‌تر ۹۱.۳ کیلووات ساعتی نیز ارائه می‌شود که البته فقط مختص مدل فول چهار چرخ محرک اکسلنس است و باعث می‌شود شعاع حرکتی خودرو به ۵۰۲ کیلومتر افزایش یابد. البته این مدل از دو موتور برقی با قدرت مجموع ۵۲۳ اسب بخار استفاده کرده و در عرض ۴.۵ ثانیه از سکون به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. مدل‌های دارای باتری کوچک‌تر با حداکثر قدرت شارژ ۱۵۰ کیلووات ارائه شده‌اند که با رقبایی همچون اشکودا انیاک و فورد کاپری در یک سطح است؛ اما باتری بزرگ‌تر توان شارژ بیشتر ۲۳۰ کیلوواتی داشته و می‌تواند حتی برتر از کیا و هیوندای باشد. باتری خودروهای کره‌ای در عرض ۳۰ دقیقه از شارژ ۱۰ به ۸۰ درصد می‌رسد درحالی‌که این زمان برای بی وای دی حدود ۲۵ دقیقه است.

ما نمی‌توانیم درباره توان پیمایش واقعی این خودرو صحبت کنیم زیرا زمان تست خودرو بسیار محدود بوده اما باید به این نکته اشاره کنیم که خودروهای دیگر با قیمت مشابه سی لاین ۷ توان پیمایش بالاتری را ارائه می‌کنند. برای مثال، نسخه برد بلند تسلا مدل Y با یک‌بار شارژ مسافت ۶۰۰ کیلومتری را طی می‌کند. البته محصول بی وای دی دارای ویژگی شارژ خودرو به وسایل دیگر نیز هست که با باتری آن می‌توان وسایلی از جمله وسایل خانه را شارژ کرد. همچنین سی لاین ۷ به‌صورت استاندارد از پمپ گرما برای بهبود کارایی خودرو در فصل زمستان بهره می‌برد.

شاسی‌بلند موردبحث بسیار جادار است و در بخش جلو از فضای بار ۵۸ لیتری سود می‌برد که می‌توان کابل‌های شارژ و وسایل دیگر را در آن قرار داد. همچنین فضای بار ۵۲۰ لیتری نیز وجود دارد که پاسخگوی نیازهای خانواده‌هاست. بی وای دی می‌گوید در خود کابین ۲۰ فضای ذخیره‌ای وجود دارد که کاملاً مفید خواهند بود. وقتی وارد کابین شوید شاهد کیفیت ساخت و فینیش مطلوبی خواهید بود که باعث می‌شود سی لاین ۷ حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. حس متریال بکار رفته خوب است و طراحی کلی مناسبی را نیز شاهد هستیم.

در کابین خودرو نمایشگر بزرگ و چرخشی وجود دارد که در اکثر محصولات این برند دیده می‌شود. اگرچه این نمایشگر در حالت پانورامیک بدون مشکل کار می‌کند اما در حالت پرتره وضعیت بهتری خواهد داشت. استفاده از نمایشگر و تجهیزات آن نیز نسبتاً راحت صورت می‌گیرد و کنترل صوتی نیز به‌طور سورپرایز کننده‌ای پاسخگوست. اگرچه ما دکمه‌های فیزیکی سیستم تهویه را دوست داریم اما واقعیت این است که تنظیمات لمسی داخل نمایشگر هم مشکلی ندارند و خریدار به زودی به آن‌ها عادت خواهد کرد. از دیگر تجهیزات خودرو می‌توان به اپل کارپلی و اندروید اتو، ناوبری با ویژگی جست‌وجوی محل شارژرها، به‌روزرسانی از راه دور، رادیو دیجیتال و بلوتوث اشاره کرد.

سواری خودرو قطعاً راحت‌تر از تسلا مدل Y است اما تکان‌های زیادی در بدنه دیده می‌شود و حس و حالت شناور بودن سواری مشهود است. این موضوع می‌تواند برای سرنشینانی که به حرکات زیاد داخل خودرو حساس هستند مشکل‌ساز باشد. فرمان خودرو قابل پیش‌بینی بوده و سنگینی مطلوبی دارد هرچند نباید انتظار عملکرد شگفت‌انگیزی را داشته باشید. پرفورمنس خودرو هیچ کمبودی ندارد و این موضوع به ویژه در مدل فول اکسلنس دیده می‌شود. البته مدل کم‌توان‌تر هم در عرض ۶.۷ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و این عملکرد نیز پاسخگوی اکثر خریداران خواهد بود.

هنوز قیمت بی وای دی سی لاین ۷ در بریتانیا مشخص نشده اما تخمین زده می‌شود قیمت آن از حدود ۶۰ هزار دلار شروع شده و به حدود ۶۹ هزار دلار برسد. با این قیمت شما مالک خودرویی با تجهیزات استاندارد فراوان خواهید شد. حتی مدل پایه کامفورت نیز دارای صندلی‌های جلوی گرم و سرد شونده، صندلی‌های عقب گرم شونده، ورود بدون کلید، رینگ‌های ۱۹ اینچی، سانروف پانورامیک و… است و در مدل فول تجهیزاتی همچون هدآپ دیسپلی رنگی و چرم ناپا به خودرو افزوده می‌شود.

همه محصولات بی وای دی دارای گارانتی ۶ ساله یا ۱۵۰ هزار کیلومتری هستند و باتری نیز به مدت ۸ سال و ۲۰۰ هزار کیلومتر گارانتی شده است. درصورتی‌که سلامت باتری در طول مدت گارانتی به زیر ۷۰ درصد برسد شرکت آن را تعویض خواهد کرد. در نهایت باید گفت بی وای دی سی لاین ۷ یک شاسی‌بلند خانوادگی مطلوب است که البته این خوب بودن در مقایسه با رقبا تا حدی رنگ می‌بازد. با وجود خودروهای خوبی همچون اشکودا انیاک و تسلا مدل Y، چینی‌ها باید محصولی واقعاً احساس‌برانگیز ارائه نمایند. اگر این شرکت بتواند فروش لیزینگی و اقساطی خوبی را ارائه نماید احتمالاً خواهد توانست خودش را مطرح کند هرچند در مقابله با برندهای مطرح بازار کار سختی خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. hosen

    ۱۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (805 ديدگاه)

    بی وای دی محصولاتش حرف ندارن
    ولی فکر نکنم به تسلا برسه

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. ممد ژانگولر

      ۱۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4159 ديدگاه)

      ماشین خوبیه خداوکیلی .میمونه ظاهرش که صلیغه ایی و زود دموده میشه . تسلا نسبت به این بی روح تره ولی بجاش سی پی یو و نرم افزار خیلی پیشرفته ایی داره . در کل پشت برقی بشینید دیگه پیاده نمیشید فوق العادن الخصوص polstar سوئدی که زیر مجموعه ولووعه.

      موافقم 1
      مخالفم 3
  2. مردیم از خوشی

    ۱۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1469 ديدگاه)

    تنها برند چینی که دوست دارم تو ایران ببینم

    موافقم 12
    مخالفم 2
  3. Sina_carshow

    ۱۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (297 ديدگاه)

    طبق تجربه شخصیم این ماشین به اصطلاح bounce زیادی داره جوری که روی یک دست انداز بری یه بار دیگه وقتی ردش کردی تورو میپرونه هوا
    درکل ماشین خیلی خوبیه یه رقیب بزرگ
    حالا جز سودی که بی وای دی میگیره برا خودرو های صادراتی اروپا اونا هم تعرفه میزارن روش
    وگرنه این خودرو تو محدوده قیمتی ۳۵ هزار دلاری کشور چین عملن تک و بی رقیب هستش

    موافقم 10
    مخالفم 2
  4. Kiarash

    ۱۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (643 ديدگاه)

    طراحی جذابی داره
    و بنظرم اگه این ماشین هیبریدی بود خیلی بهتر بود
    و چینی ها بد رقیبی دارن واسه اروپایی ها و آمریکایی ها میشن

    موافقم 5
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا