بی وای دی BYD

بی وای دی کنترل کامل جوینت ونچر با مرسدس بنز را به دست گرفت

با خروج مرسدس بنز از جوینت ونچر با بی وای دی، طرف چینی کنترل کامل شرکت دنزا را به دست گرفته است.


چندی پیش بود که برخی رسانه‌ها خبر از کنترل کامل برند دنزا توسط بی وای دی دادند و به نظر می‌رسد این خبر تائید شده است. با چنین تغییر و تحولاتی برند دنزا از یک جوینت ونچر مشترک مرسدس بنز و بی وای دی به شرکت خودروسازی مستقل تبدیل خواهد شد. دنزا اولین بار در سال ۲۰۱۱ و با همکاری دو طرف آلمانی و چینی تأسیس شد. هر طرف ۵۰ درصد سهام دنزا را در اختیار داشتند و سرمایه ثبتی آن نیز حدود ۱ میلیارد دلار بود.

در سال ۲۰۱۲ یک خودروی مفهومی توسط دنزا به نمایش درآمد و دو سال بعد نیز نسخه تولیدی این خودرو رونمایی شد. خودروی موردبحث ترکیبی عجیب از پلتفرم مرسدس بنز B کلاس و قوای محرکه بی وای دی e6 بود. نسخه‌های بعدی که با نام‌های دنزا ۴۰۰ و ۵۰۰ شناخته می‌شدند بهبودهای زیادی را تجربه کردند که مهم‌ترین آن‌ها در بخش شعاع حرکتی بود. البته محصول مشترک مرسدس بنز و بی وای دی چندان موفق نبود و در سال ۲۰۱۹ به تولید آن پایان داده شد. اما در ادامه خودروی جدید دنزا ایکس بر پایه بی وای دی تانگ رونمایی شد. برخلاف اولین محصول دنزا که فقط از قوای محرکه برقی استفاده می‌کرد، دنزا ایکس به دو صورت برقی و پلاگین هیبریدی ارائه شد. همچنین درحالی‌که به نظر می‌رسید ژرمن‌ها می‌خواستند ارتباط خود با اولین محصول دنزا را پنهان کنند اما اعلام شد دنزا ایکس توسط مرسدس بنز طراحی شده و در شوروم های این خودروساز نیز به فروش رسید.

اما بازهم دنزا ایکس علیرغم تلاش‌های دو طرف موفق ظاهر نشد. بی وای دی در سال ۲۰۲۱ سهم خود از این جوینت ونچر را به ۹۰ درصد افزایش داد و مرسدس بنز تنها سهم ۱۰ درصدی در آن داشت. از همین نقطه بود که مرسدس بنز فقط به عنوان یک سهامدار در جوینت ونچر حضور داشت و دیگر خبری از همکاری مشترک برای توسعه محصولات جدید نبود. به عنوان بخشی از برنامه‌های احیا و بازنگری در دنزا تولید مدل ایکس پایان یافت و در سال ۲۰۲۲ مینی ون جدید دنزا D9 با قوای محرکه پلاگین هیبریدی و برقی معرفی شد.

نکته جالب اینکه مینی ون موردبحث برخلاف سدان و شاسی‌بلند قبلی دنزا موفق ظاهر شد و همین روند تا سال ۲۰۲۳ ادامه داشت و دنزا کراس اورهای N7 و N8 را معرفی کرد. باید به این نکته اشاره کنیم که N8 نیز بر پایه بی وای دی تانگ شکل گرفته و از بسیاری جهات می‌توان آن را نسخه فیس لیفت شده از دنزا ایکس ناکام دانست. برند دنزا اوایل سال جاری میلادی دویست هزارمین خودروی تولیدی را به فروش رساند. دنزا هم‌اکنون در آستانه تحویل استیشن جدید Z9 GT قرار دارد و در آینده نزدیک سدان Z9 و شاسی‌بلند N9 را نیز عرضه خواهد کرد. قرار است ۱۰ محصول توسط دنزا تولید شوند و به تدریج در بازارهای جهانی نیز حضور یابند. وانگ چوانفو رئیس بی وای دی در مراسم آغاز پیش‌فروش دنزا Z9 GT اعلام کرد این برند ابتدا روی بازار چین تمرکز می‌کند. او خاطرنشان ساخت:

کودک بی وای دی و مرسدس بنز بر شانه غول‌های این صنعت بزرگ شده است.

البته همان‌طور که مشاهده شده، از زمان رها کردن دنزا توسط مرسدس بنز این برند به موفقیت بیشتری رسیده است. شاید حالا که تنها مالک دنزا بی وای دی است محدودیتی از بابت تولید و عرضه محصولات جدید وجود نداشته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. car lover

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1045 ديدگاه)

    قبل از اینکه دوستان امریکن فن چیزی بگن اشاره کنم:
    به تسخیر سهام جنرال موتور و فورد توسط چین و همچین کرایسلر توسط اروپا

    موافقم 25
    مخالفم 45
    1. Cert

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (147 ديدگاه)

      این گونه نیست

      موافقم 12
      مخالفم 3
    2. khashayar.

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (42 ديدگاه)

      سهامدارن اصلی جنرال موتور این شرکت ها هستند. لطفا تعصبی نظر ندید
      Largest shareholders include BlackRock Inc., Vanguard Group Inc, State Street Corp, Capital World Investors, VTSMX – Vanguard Total Stock Market Index Fund Investor Shares, Harris Associates L P, Arrowstreet Capital, Limited Partnership, Franklin Resources Inc, VFINX – Vanguard 500 Index Fund Investor Shares, and Geode Capital Management, Llc .

      که همشون امریکایی هستند

      موافقم 56
      مخالفم 8
      1. car lover

        ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1045 ديدگاه)

        بااوجون و وولینگ و سایک رو یاد رفت؟ یا کادیلاک چینی و شورلت چینی رو؟
        دلیل رفتار تعصبی من فقط پاسخی به رفتار تعصبی دیگر دوستانه

        موافقم 18
        مخالفم 49
        1. سوشیانت

          ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (3265 ديدگاه)

          دلیل رفتار تعصبی من فقط پاسخی به رفتار تعصبی دیگر دوستانه
          دانشمند اومدی زیر پست چینی راجب خودرو آمریکایی حرف میزنی و تازه کسی هم حرفی نزده😂
          این جمله هم نمیذارم فراموش کنی: لینکلن چینیه ولی بنز نه چون من میگم🤣

          موافقم 17
          مخالفم 13
        2. khashayar.

          ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (42 ديدگاه)

          سهام دارن بنز https://group.mercedes-benz.com/investors/share/shareholder-structure/
          —————————
          9.98 % Chinese BAIC Group
          9.69% جیلی
          5.57% Kuwait Investment Authority
          17.5% امریکا
          6.52% آلمان
          15.27% بقیه کشورهای اتحادیه اروپا
          نزدیک 30% هم متعلق به سرمایه گذارن خرده پاست
          ———————————————————————————
          همکاری و جوینت ونچر با سهامدار فرق میکنه. برفرض محال هم چین صاحب سهام شرکت های امریکایی باشه ! چه مشکلی پیش میاد؟؟ چینی ها آدم نیستند؟؟؟ حق پیشرفت و سرمایه گذاری ندارند ؟؟

          موافقم 21
          مخالفم 6
        3. قنداق

          ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (696 ديدگاه)

          از کجا می دونی رفتار تعصبیه ؟؟؟؟؟؟؟ علم غیب داری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

          موافقم 10
          مخالفم 2
        4. (Ali(chevynova

          ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (7261 ديدگاه)

          نرفتی مطالعه کنی سایک و وولینگ شریک جی ام تو چین هستن نه مالکش
          جیلی صاحب سهام بنزه
          سخته برات ولی بفهم تفاوتهاشون رو

          موافقم 13
          مخالفم 17
        5. car lover

          ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1045 ديدگاه)

          سوشیانت: تو یکی دیگه هیچی نگو که جای اعتراض نداری. جمله خوبی رو یادآوری کردی منم یادآوری کنم که بنز فقط حدود 10 درصد سهامش مال جیلیه و هیچ ماشینی هم با پلتفرم چینی نداره برخلاف فورد و لینکلن که تماما و به صورت 100 در 100 تحت اختیار چین هستن و با استفاده از پلتفرمها و قطعات اونا ماشین میسازن

          https://www.pedal.ir/lincoln/lincolns-best-selling-vehicle-is-a-chinese-import/

          از اونجایی که خیلی لینک بازی رو دوست داری این لینک رو تقدیمت میکنم👊🔥

          موافقم 2
          مخالفم 8
        6. car lover

          ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1045 ديدگاه)

          علی نوا: میبینم که دست پر با اکانت های فیکت برگشتی! ولی چرا داری فشار میخوری؟ دوج چینی و فورد چینی و لینکلن چینی و شورلت چینی و کادیلاک چینی هم نتیجه همین همکاری با چین هست درسته؟

          موافقم 2
          مخالفم 8
        7. سوشیانت

          ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (3265 ديدگاه)

          طبق معمول تیتر ها و مطالب بی ربط اینجا راجب پلتفرم حرف زده؟! حداقل خودت یه بار بخون که ضایع نشی اسم پلتفرم و طراحان لینکلن هم گفتم قبلا اگر میخوای ثابت کنی اسم بده وگرنه منم میتونم یه لینک بدم راجب رستوران بعد خودم بنویسم که با این لینک ثابت کردم که اصن آلمان صنعت خودروسازی نداره

      2. Ali

        ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (81 ديدگاه)

        تمام برند هایی که گفتید زیرمجموعه ونگارد هستن به شکل مستقیم و غیر مستقیم
        ینی اینکه میان برند های کوچیکو میخرن و به واسطه ی اونا سهام برند های بزرگو خریداری میکنن تا کله سرمایه به یک اسم برنگرده و کسی نپرسه این همه ثروت دسته ونگارد چیکار میکنه
        ولی اگر ی سرچ بزنید که میبینید ونگارد چه سرمایه ی بزرگی از اپل و گوگل گرفته تا شرکت های خودروسازی و نفتی داره

        1. B

          ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (765 ديدگاه)

          ۳ تا شرکت هولدینگ هستن که همه جا تقریبا سهام دارن برکشایر هاتاوی بلک راک و ونگارد
          هاتاوی بزرگترین هولدینگ جهانه

          موافقم 3
          مخالفم 1
        2. Cert

          ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (147 ديدگاه)

          جنرال موتورز هم سهام سایک موتورز را در چنگال خود دارد

          موافقم 2
          مخالفم 1
    3. Car love

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (701 ديدگاه)

      و همچنین تولید خودروهای برقی تویوتا با تکنولوژی و پلتفرم byd

      موافقم 8
      مخالفم 4
    4. پیام

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2080 ديدگاه)

      Car lover یه دونه از حرفات تا الان درست نبوده! میشینی فکر میکنی داستان میبافی!

      موافقم 17
      مخالفم 6
      1. car lover

        ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1045 ديدگاه)

        پیام تو یکی دیگه هیچی نگو که همه میشناسنت

    5. Ahmad

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (182 ديدگاه)

      بقیه امپراطوری های المان مثل فولکس واگن و بقیه شون به زودی توسط کمپانی های چینی خریداری میشن

      موافقم 6
      مخالفم 7
    6. Ali

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (81 ديدگاه)

      وقتی آمریکا قدر کرایسلر رو نمیدونه بهتره که اروپا بخرتش

      موافقم 7
      مخالفم 2
    7. amirkhanzadeh

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (434 ديدگاه)

      بیشتر آمریکا رو چین و اروپا هدایت می کنند خود بچه ها هم می دونند
      ولی نکته قابل فهم اینجاست که شرکت هاشون به غیر چند تا هنوز با سختی دارند با ورشکستگی مبارزه می کنند

  2. ممد ژانگولر

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3995 ديدگاه)

    چیزی نیست پیشامده پیش میاد . به فکر آینده خودمون باشیم بهتره

    1. کرگدن باواریا

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (773 ديدگاه)

      ایرانی مگه آینده داره که بشینه بش فکر هم کنه 🤦‍♂️

  3. ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (4794 ديدگاه)

    بنظرم بی وای دی ماشین های بی ریختی میزنه

    موافقم 4
    مخالفم 8
  4. سوشیانت

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3265 ديدگاه)

    خب از اونجایی که ان شرکت از ابتدا به صورت جوینت ونچر تاسیس شده و الان تازه بنز این شرکت رو ترک کرده از الان به بعد هر ماشینی تولید بشه دیگه چینی آلمانی نیست

    موافقم 3
    مخالفم 5
  5. jalopy

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (164 ديدگاه)

    شوی نوا چرا نیستی دلمون برات تنگ شد🥲

    موافقم 2
    مخالفم 3
  6. آرین صاحب جمعی

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1091 ديدگاه)

    خداروشکر راحت شدیم از دست این برند اشغال که طراحیش داشت به خود بنز هم سرایت میکرد

    موافقم 5
    مخالفم 7
  7. Mr wrong

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (270 ديدگاه)

    ملت هایی که مدل سال این برند ها رو :چه آمریکایی چ اروپایی دارن سوار میشن و لذتش میبرن ،اصن اهمیت نمیدن سهام دار این کیه مال اون کیه.اونوقت ملت ما که نهایت لو آپشن ترین مدل های یسری ازین برندا رو تو خیابون هاشون زیر پای ی عده رانت خوار بتونن تماشا کنن دارن سر سهامشون میزنن تو سرو کله همدیگه

  8. (Ali(chevynova

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (7261 ديدگاه)

    به به
    مبارکه

    موافقم 3
    مخالفم 5
  9. Mosafer

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (148 ديدگاه)

    واقعا مرسدس و بی ام و نمیتونن یه کمپانی کوچک رو با طراحی ساده و ارزون راهی بازار کنند مدیریتشون تو این زمینه افتضاحه مثل اسمارت و کرایسلر و مینی و رنجرور که قدیما دستشون بود

    موافقم 2
    مخالفم 1
  10. mmd@

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (192 ديدگاه)

    عجب داستانی از بی وای دی و بنز وجود دارد

  11. froG-driVer

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (955 ديدگاه)

    خیلی هم عالی.بهتر.

  12. بهنام

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (886 ديدگاه)

    بنظرم دولت های غربی هم برای مقابله با شرکت دولتی چینی بی وای دی اقدام خواهند کرد . اینهمه پیشرفت در مدت زمان کوتاه قطعاً پشتش حمایت های دولتی هست و کاسه ای زیر نیم کاسه اش .

    موافقم 1
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا