با خروج مرسدس بنز از جوینت ونچر با بی وای دی، طرف چینی کنترل کامل شرکت دنزا را به دست گرفته است.
چندی پیش بود که برخی رسانهها خبر از کنترل کامل برند دنزا توسط بی وای دی دادند و به نظر میرسد این خبر تائید شده است. با چنین تغییر و تحولاتی برند دنزا از یک جوینت ونچر مشترک مرسدس بنز و بی وای دی به شرکت خودروسازی مستقل تبدیل خواهد شد. دنزا اولین بار در سال ۲۰۱۱ و با همکاری دو طرف آلمانی و چینی تأسیس شد. هر طرف ۵۰ درصد سهام دنزا را در اختیار داشتند و سرمایه ثبتی آن نیز حدود ۱ میلیارد دلار بود.
در سال ۲۰۱۲ یک خودروی مفهومی توسط دنزا به نمایش درآمد و دو سال بعد نیز نسخه تولیدی این خودرو رونمایی شد. خودروی موردبحث ترکیبی عجیب از پلتفرم مرسدس بنز B کلاس و قوای محرکه بی وای دی e6 بود. نسخههای بعدی که با نامهای دنزا ۴۰۰ و ۵۰۰ شناخته میشدند بهبودهای زیادی را تجربه کردند که مهمترین آنها در بخش شعاع حرکتی بود. البته محصول مشترک مرسدس بنز و بی وای دی چندان موفق نبود و در سال ۲۰۱۹ به تولید آن پایان داده شد. اما در ادامه خودروی جدید دنزا ایکس بر پایه بی وای دی تانگ رونمایی شد. برخلاف اولین محصول دنزا که فقط از قوای محرکه برقی استفاده میکرد، دنزا ایکس به دو صورت برقی و پلاگین هیبریدی ارائه شد. همچنین درحالیکه به نظر میرسید ژرمنها میخواستند ارتباط خود با اولین محصول دنزا را پنهان کنند اما اعلام شد دنزا ایکس توسط مرسدس بنز طراحی شده و در شوروم های این خودروساز نیز به فروش رسید.
اما بازهم دنزا ایکس علیرغم تلاشهای دو طرف موفق ظاهر نشد. بی وای دی در سال ۲۰۲۱ سهم خود از این جوینت ونچر را به ۹۰ درصد افزایش داد و مرسدس بنز تنها سهم ۱۰ درصدی در آن داشت. از همین نقطه بود که مرسدس بنز فقط به عنوان یک سهامدار در جوینت ونچر حضور داشت و دیگر خبری از همکاری مشترک برای توسعه محصولات جدید نبود. به عنوان بخشی از برنامههای احیا و بازنگری در دنزا تولید مدل ایکس پایان یافت و در سال ۲۰۲۲ مینی ون جدید دنزا D9 با قوای محرکه پلاگین هیبریدی و برقی معرفی شد.
نکته جالب اینکه مینی ون موردبحث برخلاف سدان و شاسیبلند قبلی دنزا موفق ظاهر شد و همین روند تا سال ۲۰۲۳ ادامه داشت و دنزا کراس اورهای N7 و N8 را معرفی کرد. باید به این نکته اشاره کنیم که N8 نیز بر پایه بی وای دی تانگ شکل گرفته و از بسیاری جهات میتوان آن را نسخه فیس لیفت شده از دنزا ایکس ناکام دانست. برند دنزا اوایل سال جاری میلادی دویست هزارمین خودروی تولیدی را به فروش رساند. دنزا هماکنون در آستانه تحویل استیشن جدید Z9 GT قرار دارد و در آینده نزدیک سدان Z9 و شاسیبلند N9 را نیز عرضه خواهد کرد. قرار است ۱۰ محصول توسط دنزا تولید شوند و به تدریج در بازارهای جهانی نیز حضور یابند. وانگ چوانفو رئیس بی وای دی در مراسم آغاز پیشفروش دنزا Z9 GT اعلام کرد این برند ابتدا روی بازار چین تمرکز میکند. او خاطرنشان ساخت:
کودک بی وای دی و مرسدس بنز بر شانه غولهای این صنعت بزرگ شده است.
البته همانطور که مشاهده شده، از زمان رها کردن دنزا توسط مرسدس بنز این برند به موفقیت بیشتری رسیده است. شاید حالا که تنها مالک دنزا بی وای دی است محدودیتی از بابت تولید و عرضه محصولات جدید وجود نداشته باشد.
car lover
۲۸ شهریور ۱۴۰۳قبل از اینکه دوستان امریکن فن چیزی بگن اشاره کنم:
به تسخیر سهام جنرال موتور و فورد توسط چین و همچین کرایسلر توسط اروپا
Cert
۲۸ شهریور ۱۴۰۳این گونه نیست
khashayar.
۲۸ شهریور ۱۴۰۳سهامدارن اصلی جنرال موتور این شرکت ها هستند. لطفا تعصبی نظر ندید
Largest shareholders include BlackRock Inc., Vanguard Group Inc, State Street Corp, Capital World Investors, VTSMX – Vanguard Total Stock Market Index Fund Investor Shares, Harris Associates L P, Arrowstreet Capital, Limited Partnership, Franklin Resources Inc, VFINX – Vanguard 500 Index Fund Investor Shares, and Geode Capital Management, Llc .
که همشون امریکایی هستند
car lover
۲۸ شهریور ۱۴۰۳بااوجون و وولینگ و سایک رو یاد رفت؟ یا کادیلاک چینی و شورلت چینی رو؟
دلیل رفتار تعصبی من فقط پاسخی به رفتار تعصبی دیگر دوستانه
سوشیانت
۲۸ شهریور ۱۴۰۳دلیل رفتار تعصبی من فقط پاسخی به رفتار تعصبی دیگر دوستانه
دانشمند اومدی زیر پست چینی راجب خودرو آمریکایی حرف میزنی و تازه کسی هم حرفی نزده😂
این جمله هم نمیذارم فراموش کنی: لینکلن چینیه ولی بنز نه چون من میگم🤣
khashayar.
۲۸ شهریور ۱۴۰۳سهام دارن بنز https://group.mercedes-benz.com/investors/share/shareholder-structure/
—————————
9.98 % Chinese BAIC Group
9.69% جیلی
5.57% Kuwait Investment Authority
17.5% امریکا
6.52% آلمان
15.27% بقیه کشورهای اتحادیه اروپا
نزدیک 30% هم متعلق به سرمایه گذارن خرده پاست
———————————————————————————
همکاری و جوینت ونچر با سهامدار فرق میکنه. برفرض محال هم چین صاحب سهام شرکت های امریکایی باشه ! چه مشکلی پیش میاد؟؟ چینی ها آدم نیستند؟؟؟ حق پیشرفت و سرمایه گذاری ندارند ؟؟
قنداق
۲۸ شهریور ۱۴۰۳از کجا می دونی رفتار تعصبیه ؟؟؟؟؟؟؟ علم غیب داری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
(Ali(chevynova
۲۸ شهریور ۱۴۰۳نرفتی مطالعه کنی سایک و وولینگ شریک جی ام تو چین هستن نه مالکش
جیلی صاحب سهام بنزه
سخته برات ولی بفهم تفاوتهاشون رو
car lover
۲۸ شهریور ۱۴۰۳سوشیانت: تو یکی دیگه هیچی نگو که جای اعتراض نداری. جمله خوبی رو یادآوری کردی منم یادآوری کنم که بنز فقط حدود 10 درصد سهامش مال جیلیه و هیچ ماشینی هم با پلتفرم چینی نداره برخلاف فورد و لینکلن که تماما و به صورت 100 در 100 تحت اختیار چین هستن و با استفاده از پلتفرمها و قطعات اونا ماشین میسازن
https://www.pedal.ir/lincoln/lincolns-best-selling-vehicle-is-a-chinese-import/
از اونجایی که خیلی لینک بازی رو دوست داری این لینک رو تقدیمت میکنم👊🔥
car lover
۲۸ شهریور ۱۴۰۳علی نوا: میبینم که دست پر با اکانت های فیکت برگشتی! ولی چرا داری فشار میخوری؟ دوج چینی و فورد چینی و لینکلن چینی و شورلت چینی و کادیلاک چینی هم نتیجه همین همکاری با چین هست درسته؟
سوشیانت
۲۹ شهریور ۱۴۰۳طبق معمول تیتر ها و مطالب بی ربط اینجا راجب پلتفرم حرف زده؟! حداقل خودت یه بار بخون که ضایع نشی اسم پلتفرم و طراحان لینکلن هم گفتم قبلا اگر میخوای ثابت کنی اسم بده وگرنه منم میتونم یه لینک بدم راجب رستوران بعد خودم بنویسم که با این لینک ثابت کردم که اصن آلمان صنعت خودروسازی نداره
car lover
۲۹ شهریور ۱۴۰۳سوشیانت: لینکلن چینیه و این عین واقعیته. هیچ جوری نمیتونی خلافش رو ثابت کنی. تمام قطعات و پلتفرمهای لینکلن چینی هست و اونجا ساخته میشه. چون نمیتونی خلاف این رو ثابت کنی و ماست مالی هم نمیتونی بکنی رو آوردی به طنز گفتن و بحث عوض کردن.
سوشیانت
۳۰ شهریور ۱۴۰۳طبق لینک هایی که فرستادی خودت ثابت کردی که چینی نیست مونتاژ چانگان طراحی فورد، پلتفرم فورد اسکیپ اینا محتویات لینک های خودت بود😂
Ali
۲۸ شهریور ۱۴۰۳تمام برند هایی که گفتید زیرمجموعه ونگارد هستن به شکل مستقیم و غیر مستقیم
ینی اینکه میان برند های کوچیکو میخرن و به واسطه ی اونا سهام برند های بزرگو خریداری میکنن تا کله سرمایه به یک اسم برنگرده و کسی نپرسه این همه ثروت دسته ونگارد چیکار میکنه
ولی اگر ی سرچ بزنید که میبینید ونگارد چه سرمایه ی بزرگی از اپل و گوگل گرفته تا شرکت های خودروسازی و نفتی داره
B
۲۸ شهریور ۱۴۰۳۳ تا شرکت هولدینگ هستن که همه جا تقریبا سهام دارن برکشایر هاتاوی بلک راک و ونگارد
هاتاوی بزرگترین هولدینگ جهانه
Cert
۲۸ شهریور ۱۴۰۳جنرال موتورز هم سهام سایک موتورز را در چنگال خود دارد
Car love
۲۸ شهریور ۱۴۰۳و همچنین تولید خودروهای برقی تویوتا با تکنولوژی و پلتفرم byd
پیام
۲۸ شهریور ۱۴۰۳Car lover یه دونه از حرفات تا الان درست نبوده! میشینی فکر میکنی داستان میبافی!
car lover
۲۸ شهریور ۱۴۰۳پیام تو یکی دیگه هیچی نگو که همه میشناسنت
Ahmad
۲۸ شهریور ۱۴۰۳بقیه امپراطوری های المان مثل فولکس واگن و بقیه شون به زودی توسط کمپانی های چینی خریداری میشن
Ali
۲۸ شهریور ۱۴۰۳وقتی آمریکا قدر کرایسلر رو نمیدونه بهتره که اروپا بخرتش
amirkhanzadeh
۲۹ شهریور ۱۴۰۳بیشتر آمریکا رو چین و اروپا هدایت می کنند خود بچه ها هم می دونند
ولی نکته قابل فهم اینجاست که شرکت هاشون به غیر چند تا هنوز با سختی دارند با ورشکستگی مبارزه می کنند
ممد ژانگولر
۲۸ شهریور ۱۴۰۳چیزی نیست پیشامده پیش میاد . به فکر آینده خودمون باشیم بهتره
کرگدن باواریا
۲۹ شهریور ۱۴۰۳ایرانی مگه آینده داره که بشینه بش فکر هم کنه 🤦♂️
۲۸ شهریور ۱۴۰۳بنظرم بی وای دی ماشین های بی ریختی میزنه
سوشیانت
۲۸ شهریور ۱۴۰۳خب از اونجایی که ان شرکت از ابتدا به صورت جوینت ونچر تاسیس شده و الان تازه بنز این شرکت رو ترک کرده از الان به بعد هر ماشینی تولید بشه دیگه چینی آلمانی نیست
jalopy
۲۸ شهریور ۱۴۰۳شوی نوا چرا نیستی دلمون برات تنگ شد🥲
آرین صاحب جمعی
۲۸ شهریور ۱۴۰۳خداروشکر راحت شدیم از دست این برند اشغال که طراحیش داشت به خود بنز هم سرایت میکرد
Mr wrong
۲۸ شهریور ۱۴۰۳ملت هایی که مدل سال این برند ها رو :چه آمریکایی چ اروپایی دارن سوار میشن و لذتش میبرن ،اصن اهمیت نمیدن سهام دار این کیه مال اون کیه.اونوقت ملت ما که نهایت لو آپشن ترین مدل های یسری ازین برندا رو تو خیابون هاشون زیر پای ی عده رانت خوار بتونن تماشا کنن دارن سر سهامشون میزنن تو سرو کله همدیگه
حسن
۳ مهر ۱۴۰۳حرف دلم مرا زدی حوصله تایپ ونوشتن را نداشتم مجبورم کردی بنویسم و سپاسگزارم که واقع نگری تا …..
(Ali(chevynova
۲۸ شهریور ۱۴۰۳به به
مبارکه
Mosafer
۲۸ شهریور ۱۴۰۳واقعا مرسدس و بی ام و نمیتونن یه کمپانی کوچک رو با طراحی ساده و ارزون راهی بازار کنند مدیریتشون تو این زمینه افتضاحه مثل اسمارت و کرایسلر و مینی و رنجرور که قدیما دستشون بود
mmd@
۲۸ شهریور ۱۴۰۳عجب داستانی از بی وای دی و بنز وجود دارد
froG-driVer
۲۸ شهریور ۱۴۰۳خیلی هم عالی.بهتر.
بهنام
۲۸ شهریور ۱۴۰۳بنظرم دولت های غربی هم برای مقابله با شرکت دولتی چینی بی وای دی اقدام خواهند کرد . اینهمه پیشرفت در مدت زمان کوتاه قطعاً پشتش حمایت های دولتی هست و کاسه ای زیر نیم کاسه اش .
USA
۳ مهر ۱۴۰۳هر موقع خواستید در باره صنعت خودروسازی آمریکا ،اروپا ،حرف بزنید یکم تحقیق کنید . یک ماشین چینی نام ببرید که طراحی صفر تا صد شو خود چین انجام داده باشه کلن دارن کپی میکنند . طراحی داخلی کپی بیرون کپی .