بی وای دی BYD

اولین تجربه رانندگی با وانت بی وای دی شارک؛ تلاش تحسین‌برانگیز چینی‌ها!

بررسی تخصصی وانت پیکاپ بی وای دی شارک نشان می‌دهد اگرچه این خودرو عالی نیست اما به عنوان اولین تلاش در این کلاس خوب ظاهر شده است.


زمان بررسی این موضوع فرا رسیده است: آیا وانت‌های چینی خوب هستند؟ آیا خودروسازان آمریکایی باید نگران وانت‌های چینی باشند؟ آیا آمریکایی‌ها به زودی پشت فرمان چنین خودروهایی خواهند نشست؟ ما تمامی این سؤالات را در اولین بررسی تخصصی بی وای دی شارک ۲۰۲۵ پاسخ داده‌ایم. برای اولین بار فرصت بررسی تخصصی شارک در تگزاس آمریکا فراهم شده هرچند که این خودرو فعلاً در آمریکا عرضه نخواهد شد. وانت پیکاپ بی وای دی شارک ۲۰۲۵ یک محصول میان سایز است که فاصله بین محوری ۳۲۵۸ میلی‌متری آن ۸۸ میلی‌متر کوتاه‌تر از تویوتا تاکوما ۲۰۲۴ خواهد بود. طول خودروی موردبحث هم به ۵۴۵۵ میلی‌متر می‌رسد که اندکی بیشتر از وانت تویوتاست. شارک یک وانت دو کابین چهار نفره است و گاهی اوقات از آن با نام شارک ۶ یاد می‌شود که به احتمال تولید نسخه‌های دیگر در آینده نیز اشاره دارد. پسوند DMO در نام شارک هم مخفف دوال مود آفرود است.

شارک از استایل جعبه‌ای استفاده می‌کند و در نمای جلو ما را به یاد فورد F-150 و در بخش عقب به یاد فولکس‌واگن آماروک می‌اندازد. سیستم چهار چرخ محرک نیز به لطف استفاده از دو موتور برقی فراهم شده است. البته ما با یک خودروی برقی مجهز به سیستم افزایش دهنده توان پیمایش روبرو هستیم، خودرویی که از ژنراتور بنزینی سود می‌برد. پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوی شارک به عنوان ژنراتور عمل می‌کند و زمانی که شارژ باتری کمتر از ۷۰ درصد باشد وارد مدار می‌شود تا از باتری ۲۹.۶ کیلووات ساعتی و دو موتور برقی را پشتیبانی کند. بی وای دی قدرت کل این مجموعه را ۴۳۵ اسب بخار اعلام کرده اما برخی منابع به خروجی نزدیک به ۴۵۰ اسب بخار اشاره داشته‌اند.

چینی‌ها می‌گویند وانت یاد شده در حالت برقی توان پیمایش حدود ۹۵ کیلومتر خواهد داشت اما کل شعاع حرکتی آن با باتری شارژ و باک پر به ۸۳۷ کیلومتر می‌رسد. مالکان مجبور نخواهند بود وانت موردبحث را در سفرهای جاده‌ای شارژ کنند هرچند امکان شارژ باتری با شارژرهای مختلف وجود خواهد داشت. ما چندین تست صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت را انجام دادیم و شارک زمان ۵.۶ ثانیه را ثبت کرد که برای هر وانتی بسیار سریع خواهد بود. البته شارک ۶ خودروی سبک‌وزنی نیست و وزنش به ۳۴۹۲ کیلوگرم می‌رسد. البته فعلاً ظرفیت بار رسمی خودرو اعلام نشده هرچند حداکثر ظرفیت یدک کشی آن ۲۴۹۵ کیلوگرم اعلام شده است که آن را در رده‌ای پایین‌تر نسبت به وانت‌های میان سایز بازار آمریکا قرار می‌دهد. برای مثال ظرفیت یدک کشی تویوتا تاکوما و فورد رنجر حدود ۲۹۴۸ و ۳۴۰۲ کیلوگرم است. این رقم برای شورولت کلرادو و جیب گلادیاتور حدود ۳۴۹۲ کیلوگرم است.

نوبت به بررسی کابین وانت پیکاپ بی وای دی شارک می‌رسد که از دیگر خودروها کپی نشده و کیفیت و طرح کلی آن خوب به نظر می‌رسد. فضای کابین جادار است و ما بدون مشکل پشت فرمان قرار گرفتیم. از نظر تکنولوژی نیز شارک در سطح بالایی قرار دارد و ما در طول تست‌ها هیچ خطای نرم‌افزاری را مشاهده نکردیم.

البته سیستم تعلیق و ترمزها نیازمند بررسی دوباره هستند و تجربه رانندگی خودرو خیلی خوب نبود. فنرهای سیستم تعلیق مستقل شارک نسبتاً خشک عمل می‌کند و باعث می‌شود خودرو بالا و پایین بپرد. ترمزها نیز در حالت تک پدال خیلی گیرا نیستند. وانت موردبحث در کشور مکزیک با قیمت معادل ۴۷ هزار دلار خریداری شده هرچند امکان سفارش آن در آمریکا مهیا نیست چراکه خودروهای چینی فعلاً با تعرفه ۱۰۰ درصدی مواجه هستند. اگر بی وای دی کارخانه‌ای در مکزیک تأسیس کرده و تولید شارک را شروع کند شاید این وانت در بازار آمریکا نیز عرضه شود. البته چینی‌ها باید شبکه نمایندگی و خدمات پس از فروش را نیز تأسیس نمایند. به این مورد باید چالش شکست دادن برندهای مطرح آمریکایی را نیز افزود. شاید چنین کاری ۱۰ سال و یا بیشتر زمان ببرد. در مجموع باید گفت چینی‌ها به عنوان اولین تلاش وانت پیکاپ بسیار خوبی تولید کرده‌اند اما هنوز جای کار زیادی برای رقابت با بهترین‌های این بازار وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. javad-bmw

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (219 ديدگاه)

    خداوند کپی کاران را دوست ندارد.
    آخه اینقدر سختی میکشید و یه ماشین میسازید ، لااقل یه طراحی منحصر به برند خودتون رو داشته باشید نه که کپی کنید، چین تو طراحی اینقدر پیشرفت کرده ، این کاراشون دیگه توجیهی نداره.

    موافقم 37
    مخالفم 17
    1. Absurd Hero

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (308 ديدگاه)

      باید کاربر net رو بعنوان طراح استخدام کنن

      موافقم 18
      مخالفم 6
    2. جمشید

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (440 ديدگاه)

      GMC سیرای مناطق محروم

      موافقم 14
      مخالفم 5
      1. Mr wrong

        ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (337 ديدگاه)

        خدایی دگ این مناطق محروم رو زخم کردین

        1. حسین

          ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (403 ديدگاه)

          وقتی چیز دیگه ای برای گفتن نیست

    3. MehdiTurbo

      ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2372 ديدگاه)

      حالا اینکه بعد اینا همه سال با اون طراحی هایی که زدند کپی نبوده و منحصر به فرد بوده چین باز کپی زده هیچی
      اینکه بی وای دی این کار کرده خیلی جای تعجب داره
      بی وای دی شرکت بزرگیه و اتفاقا طرح هایی که زد جز اولین چینی هایی بود که کپی نبود و حالا که یه اعتباری بدست اورده داره وجه چهره برند خودش خراب میکنه واقعا بی وای دی جز دو سه شرکت چینی که خوب بودند از لحاظ طراحی کیفیت حتی تولید موتور ولی با این کار اعتبار چهره خودشو خراب میکنه کل چین فقط دو سه تا خودرو سازی داره که یه ذره با کره و ژاپن فاصله دارند و یه لول پایین ترند و میشه گفت خودرو ساز خوبند یکیش همین بی وای دی

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. باشو

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (48 ديدگاه)

        چین رو چسبوندی نزدیک ژاپن خود آمریکایی‌اش از ژاپن عقبتر هستش بعد تو چین رو آوردی یک پله ای ژاپن انصافت رو شکر

    4. علی Shelby

      ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (540 ديدگاه)

      از همون چراغ های کپی شون که مال اف ۱۵۰ معلومه چقدر تحسین برانگیز هست

      موافقم 1
      مخالفم 2
  2. هراکلیوس

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (281 ديدگاه)

    یه موقع فکر نکنید از روی یه ماشین دیگه کپی کرده

    موافقم 12
    مخالفم 5
    1. Taha Ayoobi

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4379 ديدگاه)

      وا کپی چیه
      معلومه که فورد از رو این کپی کرده

      موافقم 6
      مخالفم 2
  3. ناتو

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (184 ديدگاه)

    این عدد ۱۵۰۰ مثل اینکه تو چین مقدسه

    موافقم 13
    مخالفم 4
    1. ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4943 ديدگاه)

      بله درسته

      موافقم 1
      مخالفم 2
  4. Sina_carshow

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (253 ديدگاه)

    برا شروع واقعا وانت خوبیه
    قطعا تو مکزیک هم یه تهدید حساب میشه برا وانتای رقبا و تو بدترین حالت یک گزینه دیگه برا خرید هستش که میشه بهش فکر کرد به لطف پرفورمنسی که داره و کیفیت ساخت و مصرف سوخت خوبش مخصوصا اینکه مشکل اصلی وانتای برقی رو نداره و رنج خیلی زیادی میده که برا بازار آمریکا و مکزیک خیلی مهمه این قضیه

  5. Saeed Boroomand

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (540 ديدگاه)

    تراک پلاگین هایبرید آینده ی تراک هاست حداقل توی میان مدت. یکی از مسکلات ماسین های برقی این هست که با افزودن وزن و یه یدک بهشون رنجشون خیلی کم میشه. مثلا سایبر تراک رنجش به راحتی میتونه نصف بشه. این مشکل بزرگیه برای زاننده ای که میخواید سیصد مایل رانندگی کنه و به مقصد برسه. و چون عملا همه ی تراک ها بخشی از عمرشون رو مسیر های طولانی تر رو طی میکنن این اظطراب باهاشون خواهد بود. راه حل استفاده از باتری های یزرگ تر از دویست کیلو وات ساعت هست یا پلاگین. که اولی گرونه و سنگین.

  6. PARSA

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    نمیدونستم کپی کردن ودزدی طرح تحسین برانگیزه

    موافقم 4
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا