در دومین قسمت از سری مطالب اولینها به سراغ یکی دیگر از قدیمیترین برندهای خودرویی دنیا یعنی کادیلاک رفتهایم. سازندهای که نامش همواره مترادف شکوه و راحتی بوده است. کادیلاک علاوه بر اینکه جزء قدیمیترین خودروسازان دنیا است، پس از بیوک دومین خودروسازی قدیمی آمریکا هم محسوب میشود. شاید جالب باشد بدانید که پیشینهٔ کادیلاک به مؤسس شرکت فورد یعنی هنری فورد بازمیگردد. وی پسازاینکه در اولین تلاش خود در سال ۱۹۰۰ جهت تأسیس شرکت تولید خودرو با نام «شرکت خودروسازی دیترویت» ناموفق بود، در نوامبر سال ۱۹۰۱ دومین شرکت تولید خودروی خود را با نام «شرکت هنری فورد» را تأسیس نمود که در اصل توسط سازماندهی مجدد شرکت قبلی شکلگرفته بود.
اما در ماه مارس سال ۱۹۰۲ هنری فورد در پی اختلاف با حامیان مالی خود و سرمایهگذاران شرکت همچون «ویلیام مورفی»، به همراه تنی چند از شرکای اصلی خود، شرکت هنری فورد را ترک کرد. در سوی دیگر «هنری مارتین لیلاند» یک مخترع، مهندس و کارآفرین حوزهٔ خودرو در آمریکا بود که بهعنوان مهندس در شرکت اولدزمبیل فعالیت میکرد. پسازاینکه هنری فورد و شریکانش شرکت را ترک کردند، ویلیام مورفی و همکارانش قبل از انحلال شرکت، از هنری لیلاند درخواست ارزیابی کارخانهٔ شرکت و تجهیزات و قالبهای آنرا نمودند تا پس از بررسی اوضاع و داراییها، شرکت را برای انحلال آماده نماید.
لیلاند پس از تکمیل ارزیابیهای خود، به مورفی و همکارانش اعلام نمود که انحلال این شرکت یک اشتباه است و بجای آن میتوان با ساماندهی مجدد آن، دوباره به تولید خودرو پرداخت. درنهایت لیلاند توانست سرمایهگذاران شرکت هنری فورد را جهت ادامهٔ فعالیت شرکت و تولید خودرو متقاعد کند. بدین ترتیب نام شرکت نیز بهافتخار «آنتونی لامت کادیلاک»، بنیانگذار شهر دیترویت، قطب خودروسازی ایالاتمتحده، کادیلاک گذاشته شد؛ بنابراین رسماً شرکت کادیلاک در ۲۲ آگوست سال ۱۹۰۲ یعنی ۹ سال قبل از شرکت شورلت تأسیس شد.
پسازاین مدیران شرکت هیچ زمانی را جهت تولید خودروی جدید از دست ندادند. لیلاند پیشنهاد داد که در خودروی جدید شرکت از موتور تک سیلندری در اصل برای اولدزمبیل طراحی کرده بود استفاده کنند؛ بنابراین مقدمات تولید خودروی جدید فراهم شد. این خودرو بر اساس طراحی هنری فورد مربوط به زمانی که در شرکت حضور داشت شکل گرفت و بهجز موتور، تغییر چندانی نسبت به قبل نداشت. به همین دلیل اولین خودروی کادیلاک عملاً با اولین خودروی فورد بنام مدل A یکسان بود زیرا هنری فورد پس از ترک دومین شرکت خود، شرکت جدیدی را با نام فورد تأسیس کرده و با استفاده از طرحهای قبلی خود، اولین خودروی شرکت فورد را با نام فورد مدل A در سال ۱۹۰۳ تولید نمود.
هنری لیلاند در کادیلاک بسیاری از اصول مدرن تولید خودرو در صنعت خودروسازی نوپای آن دوران را به کار بست و سرانجام در ۱۷ اکتبر سال ۱۹۰۲ اولین خودرو ساخت کادیلاک با نام کادیلاک مدل A تولید شد. این خودرو بیشتر شبیه یک درشکهٔ بدون اسب بود و همانطور که اشاره شد مجهز به یک موتور تک سیلندر طراحیشده توسط هنری لیلاند بود که ۱۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و در وسط خودرو نصب شده بود.
سپس در سال ۱۹۰۴ نمونهٔ بهسازی شدهٔ مدل A با نام مدل B ساخته شد. هردوی این خودرو در دو نمونهٔ دونفره و چهارنفره ساخته میشدند که نسخههای دونفره Runabout و نمونههای چهارنفره Tonneau نامیده میشدند؛ بنابراین اولین خودروهای کادیلاک با نامهای Runabout و Tonneau هم شناخته میشوند؛ اما پس از نامگذاری اولین خودروهای کادیلاک بنام مدل A و مدل B، این سبک نامگذاری، یعنی نامگذاری بر اساس حروف الفبای انگلیسی توسط کادیلاک ادامه یافت بهگونهای که تا سال ۱۹۰۸ از مدل C تا مدل T ساخته شدند.
اما در تاریخ ۲۹ جولای ۱۹۰۹، هنری لیلاند شرکت کادیلاک را درازای مبلغ ۴.۵ میلیون دلار به جنرال موتورز فروخت هرچند که خودش تا سال ۱۹۱۷ بهعنوان مدیر اجرایی در کادیلاک باقی ماند. بدین ترتیب روند رو به رشد کادیلاک آغاز شده و کمکم به برند لوکس جنرال موتورز تبدیل شد بهگونهای که در سالهای پس از جنگ جهانی دوم کادیلاک لوکسترین خودروهای دنیا را تولید میکرد که کمتر خودرویی در دنیا توان رقابت با آنها را داشت. همچنین این شرکت اختراعات و افتخارات فراوانی را هم در کارنامهٔ خود دارد.
کادیلاک اولین خودروسازی بود که در سال ۱۹۱۰ خودرویی را با اتاق کاملاً بسته تولید نمود. در سال ۱۹۱۲ اولین تولیدکنندهای بود که سیستمهای الکتریکی شامل روشنایی و استارت را در خودروها بکار گرفت. اختراع استارت الکتریکی یکی از بزرگترین افتخارات کادیلاک است که روشن کردن خودرو را بهراحتی و بدون نیاز به هندل فراهم نمود. این ویژگی بهصورت استاندارد در تمامی خودروهای ساخت کادیلاک ارائه میشد. همچنین کادیلاک با توسعه و استفاده از موتورهای V8، این موتورها را بهعنوان استانداردی برای صنعت خودروسازی آمریکا تعیین نمود.
تحول عظیم دیگری که توسط کادیلاک در صنعت خودروسازی اتفاق افتاد ساخت اولین سیستم تعویض دنده با استفاده از چرخدنده بود. همچنین کادیلاک در دهههای ۳۰ و ۴۰ میلادی نخستین موتورهای ۱۶ سیلندر و ۱۲ سیلندر دنیا را نیز تولید کرد. از دیگر ابداعات کادیلاک نیز میتوان به عرضهٔ نخستین خودروی لوکس دنیا با گیربکس اتوماتیک در سال ۱۹۴۱، ساخت سیستم تهویهٔ مطبوع خودکار در سال ۱۹۶۴، تولید نخستین خودروی مجهز به ایربگ دنیا در سال ۱۹۷۴ و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.
هرچند کادیلاک در دورانی (خصوصاً دههٔ ۸۰ میلادی) افول کرده و با تولید خودروهای غیرقابلتحملی چون سیمارون از دوران شکوه خود فاصله گرفت اما این برند لوکس آمریکایی در سالهای اخیر رویکرد خود را تغییر داده و در حال بازگشتن به روزهای اوج خود یعنی دورانی که در صدر لوکسسازان دنیا قرار داشت است. همچنین این شرکت در سالهای اخیر بیشترین رشد فروش را تجربه کرده است بهگونهای که در سال ۲۰۱۰ با فروش ۱۶۴ هزار دستگاه خودرو شاهد رشد ۳۵ درصدی نسبت به سال قبل بود. همچنین فروش جهانی کادیلاک در سال ۲۰۱۴ به ۲۶۳ هزار دستگاه و در سال ۲۰۱۵ به حدود ۲۸۰ هزار دستگاه افزایش یافت.
مجید
۱۶ شهریور ۱۳۹۵شکوه و اصالت و ابهت صفاتی هست که کادیلاک همیشه داشته و مدلاش ارزش کلاسیک بالایی دارن مخصوصا مدل الدورادو و فیلت وود.من سوار مدل سویل ساخت ایران شدم به معنای واقعی کلمه کشتی و فوقالعاده نرم تازه انژکتوری بود و یه سیستم داشت ک تشخیص میداد راننده الکل یا دود مصرف نکرده باشه!!!!!!!!!!!!!!ولی خط سوم فکر کنم اشتباه تایپی داره:
پس از بیوک دومین خودروساز قیمی آمریکا هم محسوب میشود
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ شهریور ۱۳۹۵دمت گرم
Parker
۱۶ شهریور ۱۳۹۵در درجه ی اول و آخر لامبو
بعدش پورشه
بعد بنز
بعد آئودی
بعد کادیلاک
بعد BMW
بعد پاگانی
بعد فراری
…
(ali (CHEVY NOVA
۱۶ شهریور ۱۳۹۵البته الدزموبیل از همه قدیمی تره و 1899 تاسیس شده
Pagerrari LaZonda
۱۶ شهریور ۱۳۹۵خدا کنه حالا که داره پرقدرت تر برمیگرده
سبک نام گذاری مدل هاشور عوض نکنه.
الدورادو
المیرا
و…..
برندهای محبوبم
فرراری
پاگانی
کادیلاک
……………..در درجه اول و بعد
لامبو
مکلارن
فورد
شورولت
مزراتی
بنز
کویینیگزگ
داج.
Pagerrari LaZonda
۱۶ شهریور ۱۳۹۵المیراژ
Ali.usa
۱۶ شهریور ۱۳۹۵کادیلاک واقعا عالی مخصوصن الان که داره باز گشت شکوه مندانه ای رو تجربه میکنه
مممممممممررررررسی کادیلاک
مممممممممررررررسی ابهتت
مممممممممررررررسی اصالتت
مممممممممررررررسی که شادمون کردی
و
تشکر ویژه از آقای امیر دهقانی که همیشه هوای کادیلاک و آمریکای باز ها رو داشته
امیر دهقان
۱۶ شهریور ۱۳۹۵سپاس از لطف و محبت شما
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ شهریور ۱۳۹۵واقعا ممنون اقای دهقان عزیز
(ali (CHEVY NOVA
۱۶ شهریور ۱۳۹۵ای وای پروردگارا
خدایا خداوندگارا
چقدر اصالت
چقدر زیبای
چقدر با پشتوانه
کادیلاک یه خودروساز نیست کادیلاک یک لوکس ساز نیست کادیلاک قلب خودروسازی امریکاس
کادیلاک تو قلب امریکایی بازاس
یه 2مصرع هین حالا برا کادیلاک خوندم که میگم
به هر بزمی به هر جمعی نظر کردم تو رادیدم
ز هر شهری ز هر کویی گذر کردم تو را دیدم
کادیلاک عشقی تو
(ali (CHEVY NOVA
۱۶ شهریور ۱۳۹۵میخوام چندتا از اختراعات کادیلاک رو بگم که به صنعت خودرو وارد کرد
اولین موتور 8 سیلندر جهان در دهه ی20 میلادی
اولین موتور 12 سیلندر جهان در دهه ی30 میلادی
اولین موتور 16 سیلندر جهان در دهه ی30 میلادی
اختراع اولین گیربکس اتوماتیک در دهه ی 1940
اولین شیشه نشکن جلو در 1927
اختراع استارتر برقی به جا هندل در دهه ی 1910
استفاده از اهن به جای چوب در سقف خودروها در دهه ی20 میلادی
و………………………… هزاران اختراع دیگه گوشه ای از افتخارات کادیلاک عزیزم هست
Parker
۱۶ شهریور ۱۳۹۵واقعا GM و کادیلاک صنعت اتومبیل سازی رو 50 سال جلو انداختن.
امير رحيم پور
۱۶ شهریور ۱۳۹۵کادیلاک برای کسایی که لوکس پسند و راحتی طلب هستن یه خودرو خوب میتونه باشه واسه این افراد سرعت و هندلینگ معنی نداره چون در این خودرو این دو وجود نداره ولی در کل ابهت و اصالت کادیلاک زبونزد دنیاس
من اگه خودم سوار همچین ماشینی بشم صددرصد حوصلم سر میره چون من سرعت و هندلینگ میخوام که ماشینایی مثل پورش و ایودی و … دارن
Parker
۱۶ شهریور ۱۳۹۵D-:
تا حالا سوار کادیلاک نشدی.
کادیلاک خودروهای بسیار سریعی میسازه.
سامان اذری
۱۶ شهریور ۱۳۹۵پارکر جان امیر از دوستان نزدیک بنده هستند و با اصرار بنده تو پدال عضو شدند
ایشون یکی از گرداننده پیست تبریز میباشند و خودشون سایت خودرویی دارند
از zl1 و کروت استینگری گرفته تا بی ام دبلیو ایک 6 رو همشو تست و ازشون گذارش تهیه کرده عکس و لینک گذارش هاشم همش موجود میباشد
Parker
۱۶ شهریور ۱۳۹۵آقا سامان
ضمن عرض خوشامد به دوستتون. با آرزوی موفقیت.
من تا حالا پشت ماشین آمریکایی جدید نشستم. همشون دهه ی 60 و 70.
Parker
۱۶ شهریور ۱۳۹۵اما حالا که این دوست عزیزمون اینقدر تجربه دارن توقع میره در مورد کادیلاک اظهار نظر درست تری داشته باشن.
فکر کنم تا حالا مدل های جدید کادیلاک رو تست نکردن.
Parker
۱۶ شهریور ۱۳۹۵همه میدونن سری 5 و سری 3 BMW نوعی سنگ محک حساب میشن و سری 5 یکی از سریع ترین خودروهای کلاس خودشه. چابکی و هندلینگ سری 3 و 5 معروفه
چند مقایسه اخیرا انجام شد که من نتیجشو بهت میگم بیین با حرفای ایشون که میگن کادیلاک کنده و دینامیک و هندلینگ خوب نداره و حئصله سر بره میخوره یا نه. ..
Parker
۱۶ شهریور ۱۳۹۵بی ام و M3 در برابر Cadillac ATS
M3
240 اسب بخار
345 نیوتن متر
250 کیلومتر سقف سرعت
0 تا صد 5.6 ثانیه
ATS
272 اسب بخار
353 نیوتن متر
261 کیلومتر سقف سرعت
0 تا صد 5.7 ثانیه
برنده: کادیلاک
Parker
۱۶ شهریور ۱۳۹۵BMW M5 در برابر Cadillac CTS
BMW M5
570 اسب بخار قدرت
680 نیوتن متر گشتاور
4.3 ثانیه از 0 تا 100
122 هزار دلار
Cadillac CTS
640 اسب قدرت
900 نیوتن متر گشتاور
3.7 ثانیه 0 تا 100
104 هزار دلار
برنده : کادیلاک
Parker
۱۶ شهریور ۱۳۹۵مشخصات کادیلاک ATS V
305 کیلومتر سقف سرعت
464 اسب قدرت
606 نیوتن گشتاور
3.8 ثانیه 0 تا 100
Parker
۱۶ شهریور ۱۳۹۵هر 3 مقایسه از اتواکسپرس و موتور ترند بودن.
برنده شون رو هم همونا تعیین کردن.
Parker
۱۶ شهریور ۱۳۹۵حالا به نظرت کادیلاک ماشین افراد راحت طلبه؟ ماشینی یدون هندلینگ و سرعت ؟
ایشون مثل خیلی از دوستان دیگه از جمله خود من همیشه پورشه و آئودی رو بهترین میدونن که بقیه هیچ وقت بهشون نمیرشن.
به نظرم این طرز تفکر درست نیست.
سامان اذری
۱۷ شهریور ۱۳۹۵ایشون نظر خودشون رو گفتند
منم فقط.چون شما گفتید تاحالا سوار کادیلاک شدید ؟؟؟
اون چند مورد رو بیان کردم
Xman
۱۶ شهریور ۱۳۹۵از اون کاد فلیت وود چنتایی دیدم. خیلی رخ داره!
امیر
۱۶ شهریور ۱۳۹۵تنها آمریکایی که توان رقابت با آلمانی ها رو داره،بقیه مرخصن
Nima
۱۶ شهریور ۱۳۹۵ببین امیر جان یکم اشتباه گرفتى مثل این که.
خودرو لوکس با لوکس مقایسه میشه و ارزون با ارزون.
کسى نمیاد شورولت رو با بنز مقایسه کنه.
شورولت با محصولات فلکس واگن مقایسه میشه مثل پاسات و …
ولى کادیلاک با بنز ، بى ام و ، پورشه ، آیودى مقایسه میشه.
البته اینم بگم توى دوران اوج آمریکایى ها کادیلاک تنها نبوده و لینکلن و خود کرایسلر هم بودن. الانم لینکلن خیییییلى پر قدرت با مدل کانتیننتال برگشته(میاد به زودى به بازار) نویگیتور جدید هم که همه دیدن و پسندی ن.توى کلاس هاى حاضر هم MKZ و … هم کاملا هم سطح رقباى آلمانى هستن.
کاملا قبول دارم توى دهه 80-90تا 2010 آمریکایى ها عقب بودن ولى الان هیچىىىىىى کم ندارن. قبلش هم که آرزوى بنز و بى ام و بوده که با کادیلاک مقایسه بشه
Parker
۱۶ شهریور ۱۳۹۵آقا امیر
اشتباه میکنی.
داد از تعصب. داد از جهان سوم.
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ شهریور ۱۳۹۵دقیقا
(ali (CHEVY NOVA
۱۶ شهریور ۱۳۹۵طرفدارهای المان بعضی ها شون همینطورن فقط یه بحث فرسایشی راه میندازن
امسال که امریکاییها همه جوره ترکوندن و یه سری از دوستان نمیتونن این واقعیت رو که امریکاییها به دوران موفقیتشون نزدیک شدن رو قبول کنن برا همین از این حرفها میزنند که به خیال خودشون امریکاییها نمیتونن موفق باشن
2 باره که همین سایت پدال نبرد کادیلاک و با بی ام و گذاشت و کادیلاک برد
قبل تر هم تست وایپر و 911 و کوروت بود که وایپر اول شد
دنیا داره یه چیز دیگه میگه بعد یه سری ها یه داستانهای میگن که خودشونم بهش باور ندارن
(ali (CHEVY NOVA
۱۶ شهریور ۱۳۹۵جناب امیر این حرف شماس
چرا بقیه مرخصن
کوروت مرخصه با 600 اسب قدرت؟؟؟
نویگیتور مرخصه با اون همه تجمل و زیبایی؟؟
کامارو مرخصه با 650 اسب قدرت و اون قیمت؟؟؟؟؟
دوج چارجر و چلنجر مرخصه با 707 اسب قدرت؟؟؟
هنوز که هنوزه المانی ها نتونستن نتونستن یه وانت مثل امریکایی ها بسازن
کجا کوپه های المانی اندازه موستانگ فروش دارند؟؟؟ ؟؟
یه کم منطقی صحبت کنید و الکی المانی ها رو گنده نکنید
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ شهریور ۱۳۹۵علی=فقط امریکا
امیر
۱۷ شهریور ۱۳۹۵دوست عزیز اینو بگم که من من هیچ.ماشینیو گنده نمیکنم فقط بررسی و مقایسه
اگه مایل باشین در مورد خودروهایی که.گفتین میتونیم بحث کنیم
یکم تخصصی تر
مرسی
جنوب
۱۶ شهریور ۱۳۹۵چه جالب
پس به احترام کادیلاک می ایستم….
(ali (CHEVY NOVA
۱۶ شهریور ۱۳۹۵منم به احترام امریکن کارز محبوب و پرفروش که با قیمت کم تر از رقباشون همیشه سربلند بیرون میان می ایستم
Reza.sh
۱۶ شهریور ۱۳۹۵خدایا دیگه از بنز با اصالت تر؟؟؟؟
اگر قرار باشه با فراری لامبو و سایر هم رقابت کنه میتونه
امیر
۱۷ شهریور ۱۳۹۵سلام دوستان ببینید من نمیگم که صنعت خودروسازی امریکا ضعیفه نه
من فقط خصوصیات بارز یه ماشینو میگم
من خودم عاشق خودروی چلنجرم که ماسل با اصالت امریکاییه
ولی درست نیست که چون من دوسش دارم مثلا بگم چلنجر هلکت بهترین ماشین دنیاس و به افرادی که اینو تکذیب کنن جبهه بگیرم
حرف بنده اینه که هر ماشینی هم خصوصیات خوب و هم بد داره
هیچ وقت هیچ ماشینیو بهترین ماشین ندونستم چون رقابت انقد زیاده که از هم دیگه سبقت میگیرن
احمد باقری
۱۷ شهریور ۱۳۹۵استارت الکتریکی خیلی باحال بود. کادیلاک، همیشه طراحی های پر ابهتی داشت.
حمیدرضا
۱۹ شهریور ۱۳۹۵شرکت های آمریکایی در دهه هشتاد به علت رویکرد بهتر و کیفیت بیشتر خودروهای ژاپنی کم کم بازارشون کم شد و بعد از اون با مدلای پرمصرف در دوره گرانی بنزین تا مرز ورشکستگی پیش رفتن ولی دولت اوباما با بسته نجات اقتصادی و ارائه راهکارهای درست تونست مجددا صنعت خودرو سازی آمریکا رو احیا کنه و با روند رشد فعلی به احتمال زیاد مجددا در دهه های آینده تبدیل به بزرگترین تولید کننده خودرو در جهان خواهند شد هرچند که الان هم شرکت های آمریکایی و زیر مجموعه هاشون جزو ده برند بزرگ هستن