در قسمت دوم سری مطالب بدترین خودروهای اسپرت به سراغ کادیلاک XLR رفتهایم یعنی منحصربهفردترین خودروی تاریخ معاصر کادیلاک. خودرویی که بر اساس شورلت کوروت C6 ساخته شد و همهٔ ما بسیار آنرا دوست داریم.
چه خودرویی است؟
XLR خودروی اسپرت پرچمدار کادیلاک در دههٔ گذشته بود. یک رودستر کلاسیک دیفرانسیل عقب و با پیشرانهٔ بزرگ.
کی و کجا ساخته شد؟
تولید این خودرو در سال ۲۰۰۳ در کارخانهٔ کنتاکی کادیلاک آغاز شد. پس از شش سال حضور در بازار آخرین دستگاه XLR خط تولید را در ۳۱ مارس ۲۰۰۹ ترک کرد.
مشخصات فنی
کادیلاک XLR بر روی پلتفرم Y جنرال موتورز ساخته شد و دارای سیستم انتقال قدرت محور عقب، موتور V8 و تعلیق مستقل در هر چهارچرخ بود. بجای نصب گیربکس بهطور مستقیم به موتور نیز مهندسین کادیلاک تصمیم گرفتند آنرا بهصورت یکپارچه با دیفرانسیل در قسمت عقب نصب کنند. برای این خودرو دو موتور V8 مختلف ارائه میشد. یکی ۴.۸ لیتری تنفس طبیعی با ۳۲۰ اسب بخار قدرت و دیگری یک واحد ۴.۴ لیتری سوپرشارژ با ۴۴۳ اسب بخار قدرت. در طول چهار سال اول تولید، XLR با یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک عرضه شد اما در سال ۲۰۰۷ یک نمونهٔ جدیدتر شش سرعتهٔ اتوماتیک جایگزین گیربکس قبلی شد.
چرا بد است؟
خب اجازه دهید ابتدا با نقاط مثبت آن شروع کنیم. درحالیکه XLR روی پلتفرم کوروت ساخته شده بود اما ظاهر و استایل منحصربهفردی داشت و برخی میگویند زیباتر از کوروت بود. همچنین کادیلاک امکانات فراوانی را همچون گرمکن و سردکن صندلیها، سیستم ورود و خروج بدون کلید، سیستم ناوبری، رینگهای آلیاژی ۱۸ اینچی، صفحهنمایش ۷ اینچی و یک دستگاه پخش DVD بهصورت استاندارد برای XLR ارائه میکرد که حتی با استاندارهای امروزی هم جالبتوجه هستند.
اما… کادیلاک XLR بزرگتر و کندتر از کوروت بود. بله تنها سرعت مهم نیست اما زمانی که شما ۱۱۱ هزار دلار برای خرید مدل XLR-V بهعنوان بالاترین مدل پرداخت میکنید انتظار خودرویی سریع و واقعاً سریع را از آن دارید. مدل پرچمدار XLR از همان موتور V8 سوپرشارژ مدل STS-V استفاده میکرد اما بنا بر برخی دلایل، سدان مذکور قدرتمندتر از این رودستر بود و مسافت یکچهارم مایل یا ۴۰۰ متر را سریعتر طی میکرد. همچنین XLR-V در شتاب صفرتاصد و حداکثر سرعت هم پایینتر از کوروت قرار میگرفت.
البته XLR در زمان خودش خودروی بسیار جذابی بود اما سقف جمع شوندهٔ آنکه از آلومینیوم ساخته شده بود آنقدر به وزن XLR اضافه کرده بود که بهطور قابلتوجهی سنگینتر از شورلت کوروت شده بود حتی در نسخهٔ V بهگونهای که XLR با وزن ۱۷۴۰ کیلوگرم در برابر ۱۴۷۰ کیلوگرم وزن کوروت قرار میگرفت.
XLR حتی پس از فیسلیفت سال ۲۰۰۹ نیز همچنان بهعنوان خودرویی کاملاً نامطلوب باقی ماند. در ابتدا کادیلاک انتظار فروش بین ۵ تا ۷ هزار دستگاه در هرسال را داشت اما درواقع هرگز موفق به فروش بیش از ۳۷۳۰ دستگاه در سال نشد؛ اما در سالهای بعد وضعیت حتی از این هم بدتر شد بهطوریکه در سال آخر تولید یعنی سال ۲۰۰۹ تنها ۷۸۷ دستگاه XLR فروخته شد و نمونههای تولید شده نیز در انبار باقیمانده و در سالهای بعد فروخته شدند. در سال ۲۰۱۰ تعداد ۱۸۸ دستگاه و در سال ۲۰۱۱ درحالیکه دو سال از توقف تولید XLR میگذشت ۱۲ دستگاه دیگر از آن نیز فروخته شد. این خودرو بیشترین فروش را در سال ۲۰۰۵ تجربه کرد که در ۱۱۲ نمایندگی عرضه شده و همانطور که اشاره شد ۳۷۳۰ دستگاه از آن فروخته شد. درمجموع ۱۵,۴۶۰ دستگاه کادیلاک XLR در طول مدت تولید و دو سال بعدازآن بفروش رسید.
اما همه با این نظر موافق نیستند
همانطور که قبلاً گفتیم همهچیز سرعت و شتاب نیست و چیزی که در اینجا اهمیت دارد منحصربهفرد بودن است. مدل XLR-V با تنها ۲۳۹ دستگاه تولید در سال ۲۰۰۹ میتواند در آیندهٔ نزدیک به خودرویی کاملاً کلکسیونی تبدیل شود. البته میدانیم که XLR بهعنوان خودرویی اسپرت بسیار ناامیدکننده ظاهر شد اما نمیتوانید درک کنید که دیدن یک نمونهٔ تمیز آن در سال ۲۰۱۶ چقدر جذاب است. کادیلاک در حال حاضر خودروهای اسپرتی مشابه آن زمان تولید نمیکند و بنابراین XLR نمونهٔ بسیار خاصی است. البته مسلماً در حال حاضر خودروهای اسپرت ATS-V و CTS-V بسیار عالی هستند اما XLR در سال ۲۰۰۳ انقلابی در برند کادیلاک ایجاد کرد. احتمالاً کسی که یک XLR میخرد نمیخواهد از آن برای سریع رفتن استفاده کند بلکه آنرا به خاطر کمیابی، استایل خاص و اهمیتش در تاریخ برند کادیلاک خریداری میکند.
منبع: Motor1
مجید
۲۳ آبان ۱۳۹۵من پوسترش رو داشتم یکی از ماشین های رودستر با سقف فلزی فوق العاده زیباست ای کاش کادیلاک در آینده یه مدل عالی برای رقابت با بزرگان این کلاس بده ولی مثل مدل CTS-V قوی و مبارز!
ونوم
۲۳ آبان ۱۳۹۵فقط نویسنده از قیمتش نسبت به شتاب تونسته ایراد بنی اسراییلی بگیره خوب معلومه کادیلاک از کوروت لوکس تر وسنگین تره در ثانی اگه برا قیمت بالا بخوای شتاب بالا تحویل بگیری رولز رویس باید از سوپر اسپرت اوراکان سریعتر باشه
(ali (CHEVY NOVA
۲۳ آبان ۱۳۹۵ونوم جان دادا کجایی شما
ونوم
۲۳ آبان ۱۳۹۵در خدمتم داداش زیر سایه شما
(ali (CHEVY NOVA
۲۴ آبان ۱۳۹۵زیر سایه خدا باشی داداش
(ali (CHEVY NOVA
۲۳ آبان ۱۳۹۵xlr بدنش با کوروت درسته که یکی بود اما از کوروت سنگین تر بودش
یه نکته خوبی هم که درش بود موتور نورث استار اون بود که بسیار موتور خوبی بود
tv
۲۳ آبان ۱۳۹۵بابا بنی اسرائیل … ماشینی با 4.3 شتاب 0 تا 60 مایل و 10.4 برای 0تا100 مایل بر ساعت و سقف سرعت 155 مایل بر ساعتی ( 250 کیلومتر بر ساعت ) … خیلی کنده ؟! اونم برا سال 2005 … بابا بی خیال از ماشین آمریکایی خوشت نمیاد بگو دیگه چرا بهانه ی من در اوردی میذاری روش …
http://www.roadandtrack.com/new-cars/road-tests/reviews/a11930/cadillac-xlr-v/
Nima
۲۳ آبان ۱۳۹۵من همیشه عاشق XLR بودم و هستم. از چیزایى هست که همیشه میخواستم داشته باشمش.
شتاب و سرعتش هم کم نیس والا!!!!
فکر نمیکنم تاپ اسپید 300 (بدون محدود کننده) و شتاب 4.5ثانیه ماشین کندى باشه!!! تازه براى سال 2005
قیمت نمونه تمیز مدل 2009 هم الان: 75000دلاره که نشون میده چقدر خاصه این ماشین ولى میشه با 30-40هزار هم مدل هاى پایین ترش رو خرید.
GOD BLESS AMERICA
۲۳ آبان ۱۳۹۵موتور 440 اسبی 4.4 لیتری این ماشین خیلی سرزنده بود و صدای اگزوز در دورهای بالا مثل یک موتور کاملا حجیم 455 شنیده میشد.
هنوز طعم لذت هندلینگش تو بازی میدنایت کلاب رو یادمه.
از خودروهایی رویایی زندگیم محسوب میشه.
خدا قسمت کنه یه روزی بخریم.
(ali (CHEVY NOVA
۲۳ آبان ۱۳۹۵GOD BLESS AMERICA
داداش موتور455 یه چیز دیگس
اصلا صدای موتور 455 مثل هیچ چیز دیگه ای نیست
پونتیاک بود با این موتور که تو دور بالا روانی میکرد ادم رو
GOD BLESS AMERICA
۲۳ آبان ۱۳۹۵داش علی به کامنتها دقت کردی؟
همه XLR رو دوست دارند.
پرچمش بالاست.
(ali (CHEVY NOVA
۲۳ آبان ۱۳۹۵GOD BLESS AMERICA
بله
xlr ماشین بسیار خوبی بوده و هستش و دوستان هم همه نظرشون مثبت نسبت به این ماشین
Saman
۲۳ آبان ۱۳۹۵بسیار جذاب و خاص بودش ودر زمان تولیدش به راحتی لکسس sc رو شکست داده بود و رقیب بنز sl محسوب میشد ولی در این رده بنز sl بسیار جا افتاده و اصیل بود وگرنه xlr چیزی کم نداشت
PlymouthBarracuda
۲۳ آبان ۱۳۹۵داخل متن همش با corvette مقایسش کرده که اصلا این کار درست نیس…
این یک ماشین خیلی خاصه که لقب بدترین اصلا بش نمیچسبه!!!
حمیدرضا
۲۳ آبان ۱۳۹۵من طراحی جدید کادیلاک رو بیشتر دوست دارم تو دوره اغاز قرن بیستم ماشین های امریکایی خیلی خوش چهره نبودن اینم به نظر من خیلی خوش چهره به عنوان ماشین لوکس نیست
Pooyan
۲۴ آبان ۱۳۹۵جالبه! کامنتا همه مثبته تقریبا، نویسنده هم گفته خیلی خوبه ولی یکم گرونه، بعد سر تیتر مقاله هست “بدترین خودرو های اسپرت: کادیلاک XLR” !!!