کادیلاک سرانجام CTS-V جدیدش را برای رقابت در کلاس سوپر سدان به بازار فرستاد، خودرویی که پیش از این اطلاعات فنی و مشخصات آن منتشر شده بود اما اکنون فرصتی برای اولین تجربه رانندگی با این کوروت ۴ درب آن هم در پیست مسابقه بهدستآمده است.
Road America نام یکی از محبوبترین پیستهای اتومبیلرانی در کشور امریکاست. این پیست دارای ۶.۴ کیلومتر طول و ۱۴ پیچ میباشد که تنها خودروهای سریع میتوانند در آن به سرعتی بالای ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنند، بنابراین برای به چالش کشیدن تواناییهای CTS-V جدید به نظر مکان مناسبی میآید. در زیر کاپوت فیبر کربنی این خودرو پیشرانهٔ ۸ سیلندر و سوپرشارژر دار LT4 به حجم ۶.۲ لیتر قرار گرفته که آن را از سوپر خودرویی به نام کوروت Z06 به عاریت گرفته است. البته این پیشرانه برای انجام وظیفه در کادیلاک تغییرات بسیار مختصری به خود دیده است. نخستین تغییر مربوط به تغییر سیستم روانکاری یا روغنکاری از گونه کارتر خشک در کوروت به حالت کارتر تر در کادیلاک است و تغییر دیگر در مورد سیستم تنفس این پیشرانه است بهعلاوه اینکه سیستم اگزوز هم اندکی حالت شهری به خود گرفته. این تغییرات باعث کاهش ۱۰ اسببخاری قدرت نسبت به کوروت شده بهطوریکه این پیشرانه در این خودرو ۶۴۰ اسببخار قدرت تولید میکند. این قدرت از طریق یک جعبهدنده ۸ سرعته خودکار و با قابلیت تعویض دنده توسط اهرمهای پشت فرمان به یک دیفرانسیل با کنترل الکترونیکی (که در هر لحظه تعیین میکند که چه میزان از گشتاور ۸۵۵ نیوتنمتری پیشرانه به هر کدام از چرخهای عقب تخصیص داده شود) منتقل میشود. استفاده از سیستم انتقال نیرو به چهار چرخ (AWD) راهی بدیهی برای مهار این قدرت زیاد است ولی کادیلاک استدلال میکند که این کار ۱۰۰ کیلوگرم دیگر به وزن خودرو افزوده و مهمتر از آن این است که این بار به قسمت جلو خودرو اضافه میشود و تقسیم وزن آن را از حالت متعادل ۵۰/۵۰ خارج میکند. علاوه بر تمام اینها واکنش فرمان نیز تحت تأثیر قرار میگیرد. این خودرو همچنین از سامانهٔ تراکشن کنترلی موسوم به PTM بهره میبرد که دقیقاً مشابه آن چیزی است که در کوروت Z06 وجود دارد. این سامانه قابلیت تنظیم در ۵ حالت مختلف از حالت PTM1 برای شرایط لغزنده و با بیشترین اعمال کنترل تا حالت PTM5 که حالتی است برای پیست مسابقه و کمترین دخالت در کنترل خودرو را دارا است. کادیلاک شتاب ۰ تا ۹۷ کیلومتر در ساعت این خودرو را ۳.۷ ثانیه و زمان طی ۴۰۰ متر را ۱۱.۶ ثانیه با ۲۰۳ کیلومتر بر ساعت سرعت اعلام کرده است. همچنین حداکثر سرعت خیرهکنندهٔ این خودرو با وجود محدودیت آئرودینامیکی بیش از ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت است.این آمار در تستی که از خودرو به عمل آوردیم ۳.۸ ثانیه برای شتاب ۰ تا ۹۷ کیلومتر و ۱۱.۹ ثانیه با سرعت ۱۹۶ کیلومتر بر ساعت در شتاب ۴۰۰ متر به دست آمد که دلیل آن مشخصاً میتواند به اکتان بنزین مربوط شود. عدد اکتان بنزین مورد استفاده در تست ۹۱ بود ولی کادیلاک در میشیگان از بنزین با اکتان ۹۳ استفاده میکند. اما وضعیت این خودرو از نظر چابکی و چسبندگی چگونه است؟ این خودرو میتواند شتاب جانبی تحسینبرانگیزی برابر ۱.۰۱ g را تحمل کند تا عنوان سلطان خودروهای اسپرت را از آن خود کند. البته این سدان ۱۸۶۳ کیلوگرمی این کار را با وقار و دقت بینظیری انجام میدهد. در تست مسیری به شکل ۸ انگلیسی (Figure-8) نسل جدید CTS-V زمانی معادل ۲۴.۲ ثانیه کسب کرد که با آخرین مدل پورشه موتور وسط کیمن S برابری میکند، اما مهمتر از آن این است که این مسیر را ۰.۱ ثانیه سریعتر از M5 کامپتیشن پکیج و خودروی AWD مرسدس E63 S AMG طی میکند. توقف از سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت بدون هیچ ایرادی تنها در ۳۰ متر انجام میپذیرد ضمن اینکه این توانایی در صورت تکرار چندبارهٔ عمل ترمز گیری از دست نرفته و همچنان جلبتوجه میکند. سیستم تعلیق CTS-V جدید از نوع مکفرسون در جلو و چند اتصالی در عقب است که این مجموعه با آخرین نوع کمکفنرهای مغناطیسی با سریعترین واکنش همراهی میشود. این خودرو از ضربهگیرهای تطبیقپذیر با مسیر در قالب سیستم کنترل سواری مغناطیسی با ۳ حالت مختلف برای کسب حداکثر کارایی بهره میبرد. این سیستم با اسکن کردن سطح مسیر و سنجش میزان پستیوبلندی آن، عملکرد کمکفنرها را مطابق با کیفیت سطح مسیر تنظیم میکند. اما وظیفه توقف این هیولای کادیلاک مستقیماً بر عهدهٔ دیسکهای ترمز غولپیکر این خودرو است که کالیپرهای برمبوی آن در جلو دارای ۶ پیستون و در عقب ۴ پیستون میباشد. شاید این دیسکها از نوع کربن سرامیکی که بامو برای اضافه کردن آن به M5 از شما ۸۱۰۰ دلار پول بیشتر طلب میکند نباشند ولی به نظر هیچ ایرادی ندارند چونکه بسیار نیرومند هستند و حتی پس از پشت سر گذاشتن یک روز پر کار و سنگین در پیست هیچ نشانهای از ضعف و کاستی در خود نشان ندادند. البته در این میان نباید نقش لاستیکهای فوقالعاده آن که از نوع میشلن پایلوت سوپر اسپرت است را از یاد برد. لاستیکهایی که مشابه آن را در خودروهای سوپر اسپرت میتوانید بیابید و اندازه آنها ۲۶۵/۳۵-۱۹ در جلو و ۲۹۵/۳۰-۱۹
در عقب است. ویژگی جذاب دیگری که در این خودرو جلبتوجه میکند صدای پرطنین پیشرانه و سیستم اگزوز با سوپاپهای فعال خودروست. این سوپاپها بسته به حالت رانندگی انتخاب شده مسیر خروج دود را تغییر میدهند بهطوریکه در حالت رانندگی تور (Tour mode) کاملاً بسته میشوند ولی در حالتهای رانندگی Sport و Track برای دستیابی به حداکثر عملکرد کاملاً باز شده و صدای جذابتر و گیرایی را تولید میکنند. اما نوآوری دیگری که تحت عنوان یک آپشن ۱۳۰۰ دلاری در CTS-V جدید در دسترس خریداران قرار میگیرد ویژگی الکترونیکی است به نام PDR یا ثبت اطلاعات عملکرد. کادیلاک با ترکیب کردن سامانههای فیلمبرداری و تلهمتری (فاصلهسنجی) امکان ثبت اطلاعات عملکرد خودرو را در پیست و خارج از پیست با استفاده از دوربینی HD که پشت آینه وسط قرار گرفته به اضافه یک فاصلهسنج فراهم کرده است. این اطلاعات بر روی یک حافظه SD ذخیره میشود که میتوان بعداً به بازبینی رانندگی و عملکرد خود پرداخت و یا آن را در فضای مجازی به اشتراک گذاشت. تا اینجا فقط به بررسی فنی و عملکرد خودرو پرداخته شد اما اگر فکر کنید که CTS-V صرفاً خودرویی است برای مسابقه و سرعت باید بگوییم که برخلاف نظر شما کادیلاک تمامی ویژگیهای یک خودروی لوکس را در این خودرو بهدرستی ایجاد کرده است. درواقع برگ برندهٔ کادیلاک برای به رخ کشیدن CTS-V، گذشته از قدرت فوقالعادهٔ آن شخصیت دوگانهٔ این خودرو است. بهگونهای که با فشار سادهٔ یک دکمه میتوانید آن روی شخصیتی کادیلاک را نیز ببینید.
کافی است حالت رانندگی را بر روی تور (Tour) تنظیم کنید و به کروز در بزرگراه یا گردش در حومه شهر بپردازید، در این حالت ممکن است شما این خودرو را با یک CTS معمولی اشتباه بگیرید خصوصاً اینکه این خودرو میتواند در طی یک رانندگی اقتصادی نیمی از سیلندرهای خود را غیر فعال کند و تبدیل به یک خودروی چهار سیلندر شود.
با این تفاسیر کادیلاک مصرف این خودرو را ۱۶.۸ لیتر در مسیرهای شهری و ۱۱.۲ در بزرگراه اعلام کرده است. یقیناً همه سطح بالایی از لوکس بودن را از این خودرو انتظار دارند و خوشبختانه تمام ویژگیها و امکانات مطلوب CTS معمولی در این نسخه هم یافت میشوند که به معنی اینترنت 4G LTE به همراه وای فای، شارژ بیسیم گوشیهای هوشمند، سامانهٔ پارک خودکار، دوربینهای دید اطراف (راهکار خوبی است برای جلوگیری از مالیدن و خراشیده شدن تریم فیبر کربن بدنه)، تریم فیبر کربن واقعی و آلومینیوم برای داخل کابین و لیست کاملی از سیستمهای ایمنی فعال مانند سیستم کمکی حفظ خودرو در خط جاده (lane keep assist). صندلیهای چرمی استاندارد این خودرو قابلیت تنظیم در ۲۰ جهت را دارا هستند. اگرچه با پرداخت ۲۳۰۰ دلار شما صندلیهای اسپرت ریکارو را دریافت میکنید که در ۱۸ جهت قابل تنظیم هستند و در ضمن اندکی تنگتر از حد معمول به نظر میرسند که اگر شما هم به لغزیدن حتی در صندلیهای اسپرت علاقهای ندارید این آپشن نظر شما را کاملاً برآورده میکند.
باید گفت درست همانند کوروت Z06 (که قلب خود را برای دستیابی به این هدف به کادیلاک بخشیده) CTS-V جدید دارای عملکردی عالی، راحتی غیرقابلانکار و قیمتی است که از هر چیزی در کلاس خودش ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار ارزانتر است.
علیرضا
۱۶ مرداد ۱۳۹۴دوستان یه سوال : چرا فیبر کربنایی که منصوری میزنه ظاهرش ماته ولی بقیه مث همین مدل کادیلاک ظاهر درخشانی دارند؟؟ انگار یه روکش درخشان (مث شیشه دارن). چرا؟؟
erfan
۱۶ مرداد ۱۳۹۴دوست عزیزی که منو میکوبی. اولاً ادب داشته باش. دوماً من به سایت کاری ندارم. از کجا معلوم اون سایت طرفداره کادیلاک نیستو بر ضدِ بنز نیست؟ از کجا معلوم؟ شما این متنو بخون. تابلوءِ داره آلمانو میکوبه. در ضمن کامنت من پُر از تعصب بود. چون کامنت تو پر از تعصب بود….
e63amg رو میبینی روحت به پرواز در میاد. اتاق بنز و بدنه اون ۱۰۰ برابر این زیبایی داره نمیدونم چرا بنزو میکوبی
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۱۶ مرداد ۱۳۹۴عرفان جان این لینک مطلب
http://www.motortrend.com/roadtests/sedans/1507_2016_cadillac_cts_v_first_drive_review/
سایت Motor Trend بسیار معروفه نمیدونم شما چطور اون رو طرفدار یک برند خاص میدونید.
درگ های جهانی رو همیشه این سایت برگزار میکنه.
اگه سایت Autocar بود یا autoweek و … شاید میشد گفت طرفداری کرده اما تو سایت های خودرویی Car and Driver و Motor Trend هیچ حرفی نیست.میتونید تحقیق کنید.
خوشحال میشم برام توضیح بدید چطور باید حرف شما رو پذیرفت چون تنها سلیقتون رو مطرح کردید.
سوارش که نشدید،به سایت هم که کاری ندارید(!!!!!!!!!!!!!) چرخ بنز و ب ام و رو هم که با 1000 تای این عوض نمیکنید.خب برادر من مشخصه که بسیاری افراد از جمله بنده به هیچ وجه من الوجوه فرمایش شما رو نمیپذیرن.دروغ میگم؟؟؟
سارا
۱۶ مرداد ۱۳۹۴جاداره اینجا بگم که :
خدایا همه ی مریضای اسلام رو شفا بده !
erfan
۱۶ مرداد ۱۳۹۴تو سایت اصلی زده صفر تا صد ۳.۸ اینجا زده ۳.۷
دوست عزیز این چیش بهتر از
E63 AMG S 4matic هست؟
صفر تا صد بنز ۳/۶ هست
بنز از یه انجین ۵.۵ لیتری با دو توربو شارژر ۵۸۵ اسب کشیده بیرون
اما این با ۶.۲ لیتر و سوپر شارژ ۶۴۰ اسب کشیده بیرون. همه میدونیم سوپر شارژر قوی تره تا توربو شارژر پس باید بیشتر قدرت میگرفت کادیلاک ازین موتور.
بنز با گیرباکس ۷ سرعته شده ۳/۶ این با ۸ سرعته شده ۳/۸
بنز با وزن ۱۸۷۰ کیلو و ۵۸۵ اسب و گیر باکس ۷ سرعته صفر تا صد ۳/۶
کادیلاک با وزن ۱۸۶۳ قدرت۶۴۰ اسب
گیرباکس ۸ سرعته شده ۳/۸
الان همه متوجه شدن تکنولوژی بنز چقدر بالاتره. امریکا فقط بلده قدرت موتورو الکی ببره بالا که اونم مقداره زیادیش هرز میره با این سیستم انتقال قدرتش ههههه…
حالا شما بگو چیش سرتره
حالا متعصب تویی نه من
http://www.m.mercedes-amg.com/home.php?lang=eng#/e63s.php?lang=eng
اینم لینک برو ببین مشخصات e63
amg s 4matic
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۱۶ مرداد ۱۳۹۴شما متن رو درست نخوندی.اینجا ذکر شده کمپانی گفته 3.7 و اندازه گیری ما 3.8 بوده و این اندازه گیری به دلیل اوکتان بنزین بوده.
ضمن اینکه مرسدس از توربوی دوقلو استفاده میکنه و بستگی هم داره توربو ی به کار رفته کوچک باشه یا بزرگ.سوپرشارژر هم حتماً نباید قدرت بیشتری تولید کنه برادر من.
تو این سگمنت خودرویی معمولاً شتاب ملاک اصلی نیست و عملکرد در پیست فوق العاده مهم تره که طبق متن این خودرو 0.1 ثانیه از بنز و ب ام و سریع تر بوده و این رقم حتی اگه صدم ثانیه هم باشه در دنیای خودروسازی مهمه.
تاپ اسپیدش هم که بیشتره 322 کیلومتر در ساعته در حالی که E63 AMG S 4 matic رو بنده تو خیلی سایت ها نسخه ی لیمیتدش رو دیدم نوشته 186 مایل بر ساعت.فکر نکنم بدون محدودیت، زیاد از این رقم بالاتر بره.
قیمت CTS V هم که در مقابل بنز واقعاً جای تأمل داره.
شما میگی قدرتش هرز میره با انتقال قدرتش.گیربکس این خودرو 8L90 هست از گیربکس PDK پورشه هم عملکرد بهتری داشته بعد شما از انتقال قدرتش هم ایراد میگیری.جالبه!!!
در کل بنده دیگه حرفی ندارم.
شما هم قبول نداری نظرت اینه.
والسلام نامه تمام.
ایمان
۱۷ مرداد ۱۳۹۴آقا عرفان عزیز همه چیز یک ماشین که توی تایم صفر تا صد خلاصه نمیشه که شما فقط رو این موضوع تاکید داری. این صفر تا صد کمتر بنز نتیجه سیستم AWD این ماشین هست که فقط در سرعت های پایین به کمک این ماشین میاد و اگه به متن دقت کرده باشی دلیل عدم استفاده کادیلاک از این سیستم و نقاط ضعف اون رو گفته. مطمئنا اگه کادیلاک تو این مدل از AWD استفاده می کرد با توجه به وزن کمتر و قدرت بیشتری که شما اشاره کردی زمان صفر تا صدی خیلی کمتر از مرسدس بدست می آورد.
اما در مورد نسبت قدرت به حجم موتور متاسفانه جوی در این سایت حاکم شده که هر انجینی که قدرت بیشتری در واحد حجم تولید کنه بهتر شناخته میشه. بله دانش و تکنولوژی ساخت بالاتر باعث تولید قدرت بیشتر میشه ولی خیلی پارامترهای مهم دیگه هم در این مسئله دخیل هستند.راندمان. آلایندگی. کارایی .قابلیت اطمینان و …
مطمئنا هم بنز و هم کادیلاک می تونستن قدرت خیلی بیشتری از این پیشرانه ها بگیرند(هنسی 1000 اسب از همین موتور 6.2 لیتری قدرت میگیرد آیا این دو خودروساز در حد یک تیونر دانش و مهندسی ندارند؟)
سهیل
۱۰ بهمن ۱۳۹۴داداش بروببین نوشته رو 10اسب کاهش داشته گشتاورش خیلی بیشتره تازه پول برندشو نمیگیره از خریدار
ارمان
۱۷ مرداد ۱۳۹۴طراحی داخلیش تاثیر گذار بود
Hamid...Audi
۱۷ مرداد ۱۳۹۴عالیه…یکی از ماشین های همه چیز تموم
هیچ ایرادی نمیشه ازش گرفت و بدون شک تو این سگمنت بهترینه ولی در مورد رقباش باید بگم که احتمالا موتور ترند یه خورده متعصبانه بررسی کرده.
رده بندی سایت کار اند درایور تو سگمنت Premium Sports Sedans به این صورته:
1. Cadillac CTS-V قیمت پایه 70895 دلار
2.Audi S6 قیمت پایه 76425 دلار
3. Mercedes-Benz E63 AMG 4MATIC قیمت پایه 94525 دلار
4.Jaguar XFR / XFR-S قیمت پایه 84545 دلار
5.BMW M5 قیمت پایه 94595 دلار
Ferrari
۱۷ مرداد ۱۳۹۴اتومبیل بی نظیریه من خیلی خوشم اومد ازش. ضمنا آقا عرفان سوپرشارژ به هیچ وجه قوی تر از توربو شارژ نیست چون سوپر شارژ نیروی خودشو از میل لنگ میگیره ولی توربو از اگزوز ماشین. به همین دلیل دور سوپرشارژر خیلی کمتر از توربو شارژه. سوپرشارژر در حدود 50000 دور در دقیقه دوران داره در بهترین حالت اما دور توربوشارژ بیش از 200هزار دور در دقیقه هستش و هوای بیشتری رو با فشاربالاتر تولید میکنه. اینم بگم که کادیلاک از یه سوپرشارژ استفاده کرده.
فریا
۱۸ مرداد ۱۳۹۴ههــه چقد بــِ بعضیا فشـار اومده
حاجی تو قیافه سوپر رو از توربو تشخیص نمـــیدی ، میخوای راندمانــشونو مقایــسه کنی ؟ :D
0-60 با 0.1 ثانیه بـــ نفع مرسدس ؛ 0-100 با 0.5 ثانیه بـــ نفع کــادی . فقط باید بگم کــِ lol
درگشون تماشاییه :-)