سدان لوکسی که از نظرها محو شد
با ورود به قرن ۲۱ و بوجود آمدن تحول تکنولوژیکی در زمینه ساخت خودروهای شهری صاحبان خودرو با خرید مدل های بروز که از نظر آنان این خودروها دارای جدیدترین تکنولوژی برای راحتی، ایمنی و کاربردهای مختلف هستند، خودروهای ساخت قرن بیستم را وسایل نقلیه ای خارج از رده و بدون امکانات رفاهی و ایمنی و دارای تکنولوژی تاریخ گذشته می شمارند.
ولی مطالعه ای عمیق تر و موشکفانه تر درباره اتومبیل های ساخت دهه های ۷۰ و ۸۰ و حتی دهه ۶۰ میلادی این موضوع را مشخص می کند که تکنولوژی های بکار رفته در خودروهای امروزی مخصوصاً اتومبیل هایی که ما امروز در کشورمان هر روز شاهد گذر آنها از جلوی چشمانمان در خیابانها هستیم، تنها روکشی نو از فن آوری کار گرفته شده در ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته می باشد.
با شروع طرح جمع آوری خودروهای فرسوده از چند سال قبل در کشورمان به تدریج مشاهده اتومبیل های غول پیکر آمریکایی که اغلب نیز ۸ سیلندر می باشند ( و به اشتباه بیشتر آنها به پر مصرف بودن شهرت یافته اند) در خیابانها سخت و سخت تر شد.
و اما “کادیلاک سویل”
تو اتاق سویل چه خبره؟ با سوار شدن به این اتومبیل احساس خاصی شبیه سوار شدن به یک هواپیما به انسان دست می دهد. راحتی این مدل را در حد کمال باید دانست موتور پر قدرت ۸ سیلندر با جعبه دنده توربوهایدراماتیک و فرمان هیدرولیک آنرا در صنایع اتومبیل سازی جهان کم نظیر و راحت ترین مدل جنرال موتورز قرار داده است .
سویل یک اتومبیل کاملاً لوکس (به خصوص در زمان خود) می باشد که اول از همه مبلمان شیک و بسیا راحت آن، جای پای عالی در جلو و عقب، فضای باز داخل، کیفیت ساخت قطعات و طراحی لوکس آن به چشم می آید.
هر دو صندلی جلو برقی هستند صندلی سمت شگرد در ۲ حالت و صندلی راننده در ۶ حالت بصورت برقی قابل تنظیم هستند
بدین ترتیب سرنشینان جلو مخصوصاً راننده با داشتن فرمان هیدرولیک بسیار سبک و تسلط کامل بر روی صندلی خود و احساس راحتی بر روی آن می تواند از رانندگی لذت ببرد.
کادیلاک سویل مجهز به سیستم تهویه Climate Control می باشد. با این سیستم راننده می تواند به وسیله تنظیم آن بر روی درجه حرارت دلخواه (برای مثال ۲۰ درجه سانتی گراد) هوای داخل اتاق را به طور ثابت بر روی یک دما نگه دارد. این سیستم در هنگام بالا رفتن درجه حرارت اتاق از میزان مورد نظر کولر اتومبیل را به طور خودکار روشن کرده و در صورت پایین آمدن درجه حرارت بخاری را روشن می کند و پس از تنظیم شدن دما بر روی نقطه مورد نظر هر دو آنها خاموش خواهند شد. دریچه های ورود هوا نیز به وسیله یک پروگرمر مخصوص که از نیروی مکش موتور سود می جوید باز و بسته می شوند.
با باز کردن افتابگیر سمت شاگرد آینه ای وسط آن دیده می شود که در دو طرف آن چراغ های عمودی وجود دارد به اضافه یک ولوم برای اضافه یا کم کردن نور چراغ ها . بر روی دو ستون عقب این اتومبیل در داخل اتاق چراغ مطالعه انفرادی برای سرنشیان عقب تعبیه شده است که قابلیت چرخش دارند.
سه عدد فندک در اتاق سویل می توان یافت که ۲ عدد آن بر روی دسته آرنجی های عقب و یک عدد بر روی کنسول جلو می باشد. آماده شدن فندک ها با یک صدای پیانویی همراه است.
آرم کمپانی کادیلاک را در جای جای اتاق و بدنه می توان یافت. در جلوی کاپوت، روی قالپاق ها، روی چراغ های عقب، روی سر ستون های عقب در کنار چراغ مطالعه، روی سر ستون عقب روی بدنه و در قالب پشت آمپر.
در مواقع تاریکی شب به محض تماس دست با دستگیره در چراغ کوچکی در بالای دو جای قفل روشن و جای کلید را براحتی نمایان می کند و چراغ های داخل نیز روشن می گردند این عمل بعد از ۲۰ ثانیه متوقف می شود .
بر روی گلگیر های جلوی این اتومبیل مجموعه فیبر های نوری وجود دارد که با سه رنگ مختلف حالت روشن بودن چراغ های بزرگ و کوچک و چراغ راهنما را در صورتیکه راننده توجه نداشته باشد به نمایش می گذارد.
این سیستم همچنین برای چراغ های عقب هم وجود دارد با این تفاوت که فیبرهای نوری آن برروی لبه تریم داخلی شیشه عقب نصب شده اند و راننده در اینه به راحتی آن را خواهد دید.
همه شیشه های استفاده شده در سویل از نوع soft ray هستند که منعکس کننده نور خورشید هستند
کادیلاک در دهه هفتاد میلادی از سیستم سوخت رسانی کاربراتوری فراتر رفته و مجهز به انژکتور برقی شد. به همین خاطر هم در هنگام شروع کار موتور اول باید سوخت به انژکتور رسیده و بعد استارت زده شود. ولی اگر قبل از رسیدن سوخت به انژکتور استارت زده شود چراغ هشداری از قسمت بالای پشت آمپر راننده را از استارت زود هنگام آگاهی سازد.
این چراغ های مخفی روی لبه داشبورد در حالت عادی توجه کسی را جلب نمی کنند، ولی در هنگام لزوم روشن می شوند. از چراغ های دیگر روی این نوار می توان به چراغ اتمام آب شیشه شور، چراغ اتمام سوخت، چراغ اخطار باز بودن درب صندوق عقب، چراغ اخطار باز بودن درب ها، چراغ میزان مصرف سوخت، چراغ اعلام روشن بودن کمپرسور کمکهای بادی، چراغ دینام، چراغ فشار روغن، چراغ دزدگیر، چراغ ترمز، چراغ اخطار بالا رفتن درجه حرارت موتور و چراغ کمربند ایمنی اشاره کرد.
اینه های جانبی در سویل به وسیله یک جوی استیک به راحتی قابل تنظیم هستند.
کروز کنترل ،سیستم autronic eye ، سانروف برقی ،درب صندوق عقب برقی ،کمربند های ایمنی اتوماتیک قابل برگشت به داخل قاب، فرمان هیدرولیک ( با قابلیت تغییر نسبت چرخش در سرعت های گوناگون ) و قابلیت جمع شدن در تصادفات، رادیوی آ ام ـ اف ام مجهز به پخش کاست،انتن برقی رادیو و ساعت دیجیتال کوارتز نورانی مجموعه ایست از استاندارد های کادیلاک سویل.
سیستم دزدگیر الکترونیکی کادیلاک در مواقع خطر سرقت و یا شکستن شیشه ها با روشن و خاموش نمودن چراغهای اتومبیل و بوق ممتد اتومبیل را کاملا” بیمه می کند .
سیستم برف پاک کن این اتومبیل مجهز به کنترلر چند سرعته و یک تایمر می باشد. اگر راننده اقدام به پاک کردن شیشه با روش “واش” کند، به ترتیب یک بار آب بر روی شیشه ها پاشیده شده و بعد برف پاک کن یک بار شیشه ها را پاک خواهد کرد. این عمل ۳ بار تکرار شده و پس از آن برف پاک کن بدون آب سه بار شیشه ها را پاک کرده و خاموش خواهد شد.
پیشرانه و سیستم سوخت رسانی
پیشرانه سویل ۵/۷ لیتری ۸ سیلندر خورجینی می باشد که دارای قدرتی برابر با ۱۸۵ اسب بخار در ۴۴۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۲۷۰ پوند فوت می باشد. کورس پیستون آن ۹۸/۸۵ میلی متر ( ۳۸۵/۳ اینچ ) و قطر سیلندر : ۰۵/۱۰۳ میلی متر ( ۰۵۷/۴ اینچ ) می باشد. ضریب تراکم آن نیز ۸:۱ می باشد.
شتاب صفر تا ۱۰۰ آن در حدود ۱۰ ثانیه بوده که در سرعت بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر قدرت موتور بالای آن به آسانی قابل احساس می باشد.
پیشرانه سویل به دلیل بهره جستن از ضریب تراکم نسبتاً پایین مشکلی با انواع بنزین برای آن پیش نمی آید و این در حالیست که اتومبیل های آلمانی با دارا بودن ضریب تراکم بالا در هوایی با رطوبت نسبتاً زیاد و هوای سرد با مشکل مواجه می شوند.
نوع تغذیه آن نیز سیستم پاشش سوخت با کنترل الکترونیکی ساخت کمپانی Bendix آمریکا است .
انژکتور این اتومبیل در زمان خود شاهکار تکنولوژیکی به حساب می آمده. این انژکتور شامل سنسورهای موتور، ساسات برقی و مپ سنسور می باشد. سیستم جرقه زنی آن مگنتی وkw 70 می باشد. قطعات برقی به کار رفته در انژکتور با کیفیت بسیار بالا تولید شده و اصطکاک آنها بسیار کم می باشد. این نکته قابل ذکر است که آی سی های بکار رفته در این انژکتور آی سی های نظامی بوده و تا دمای ۱۰۵ درجه سانتیگراد می توانند مقاومت کنند.
سیستم انتقال قدرت
جعبه دنده این اتومبیل سری ۴۰۰ بوده که دلیل استفاده از آن گشتاور موتور و سنگینی اتاق می باشد. این گیربکس نسبت به مدل ۳۵۰ که بر روی اتومبیل هایی همچون بیوک اسکای لارک و شورولت بلیزر موجود است مقاوم تر بوده و دارای سیستم معکوس دنده برقی می باشد. این سیستم بر خلاف خودروهای معمول آمریکایی که عمل معکوس دنده در آنها به وسیله یک سیم انجام شده و در مرور زمان دچار مشکل در عملکرد صحیح می شوند، دارای یک میکرو سوئیچ در زیر پدال گاز و یک بُبین شیر هیدرولیک در گیربکس می باشد.
این گیربکس دارای ۳ دنده جلو و یک دنده عقب بوده و عمل تعویض دنده به دو صورت اتوماتیک و دستی (محدود کننده تعویض دنده) صورت می گیرد.
دیفرانسیل آن دارای سیستم کلاچ ضد هرزگردی بوده که نقش این سیستم در روزهای برفی به خوبی نمایان می شود. این دیفرانیسل ۳ تکه و دارای سه عدد چهار شاخه و یک قفل دیفرانسیل می باشد.
سیستم ترمز
کادیلاک سویل از سیستم ترمز دیسکی برای هر چهار چرخ خود بهره می برد. سیستم ترمز در جلو دارای دو دیسک ۱۲ اینچی با پره خنک کن در وسط دو دیسک بوده که در عقب نیز به همین منوال می باشد. مستر سیلندر سیستم ترمز دارای دو پیستون مجزا برای چرخ های جلو و عقب می باشد. مزیت این سیستم نیز چنین می باشد که در صورت قطع شدن شلنگ روغن چرخها (برای مثال چرخهای عقب) ترمزهای جلو به درستی عمل خواهند کرد و بر عکس . همچنین ترمزها مجهز به اخطار کننده صوتی هستند که در صورت تمام شدن لنت سوت اخطار می کشد
سیستم تعلیق
این اتومبیل مجهز به کمک های بادی در عقب و یک کمپرسور برقی در جلو می باشد. کمپانی به منظور عدم افت ارتفاع اتومبیل در قسمت عقب هنگامی که چند سرنشین روی صندلی عقب می نشینند اقدام به نصب یک سنسور اپتیکال بر روی بدنه و دیفرانسیل کرده است که با پایین آمدن ارتفاع در قسمت عقب این سنسور به کمپرسور برقی فرمان داده و کمک های عقب باد می شوند. بدین ترتیب ارتفاع اتومبیل تنظیم می شود.
تایر های کادیلاک سویل مجهز به نوار فولادی مطابق با مشخصات جنرال موتورز ( دور سفید ) ۲۱۵ R 15 با فاق ۷۰ میلیمتر می باشد.
صندوق عقب این خودرو بسیار جادار است و همه جای آن با نمد و موکت مخصوص پوشیده شده است که زیبایی خاصی به درون ان بخشیده
در گوشه سمت راست صندوق یک تایر مخصوص به عنوان زاپاس و پایه جک و کپسول اینفلوتر در قالب یک مجموعه در درون رینگ و در زیر پوششی پارچه ای مخفی شده اند
در قسمت انتهایی صندوق هم جک و اچار چرخ دیده میشود که بصورت افقی بالاتر از مجموعه رینگ و زاپاس قرار دارند
اما زاپاس خالی از باد است تا فضای زیادی را اشغال نکند
حتما با خودتان میگویید که زاپاس بدون باد به چه دردی میخورد!!
کمپانی سازنده یک کپسول اینفلوتر(حاوی باد) نیز در درون رینگ زاپاس قرار داده است تا در مواقع نیاز زاپاس خودرو را با این کپسول پر از باد کرد.
بدنه و طراحی بدنه کادیلاک سویل بر روی پلت فرم سری X کمپانی GM سوار بوده که این پلت فرم را می توان بر روی شورولت نوا مشاهده کرد. بدنه و شاسی این کادیلاک در هنگام طراحی به طور وسیعی مهندسی دوباره شده تا با مدل های قبلی خود تفاوت شایانی داشته باشد.
طراحان کمپانی در طراحی این مدل از نوع طراحی موجدار و زاویه دار استفاده کرده اند که این متد اساس طراحی کادیلاک در دهه بعدی بود.
در قسمت جلو یک جلو پنجره با جنس کروم در کنار چراغ های جلو چهار تایی مستطیل با چراغ های پارک و راهنما در زیر آنها ابهت خاصی به جلوه سویل بخشیده است.
چراغ های عقب سویل مربع شکل و کوچک بوده و در انتهای هر گوشه قرار گرفته اند.
کادیلاک سویل به دلیل مشخصه های فوق العاده در طراحی و امکانات و هم خوانی تمام اجزا و امکاناتش در زمان خود یکی از گران ترین مدل های تولیدی کادیلاک با قیمتی معادل ۴۷۹/۱۲ دلار بود که درخشش آن در بازار و استقبال وسیع آن توسط مردم آن را به یک اتومبیل محبوب در زمان خود تبدیل کرد، بطوری که بعدها اتومبیل هایی از سبک طراحی این مدل به صورت تقلیدی طراحی و ساخته شدند. از این اتومبیل ها می توان به Lincoln Versailler و دو مدل از کرایسلر یعنی Le Baron و Fifth avenue اشاره کرد.
سویل در زمینه ایمنی در مقابل تصادفات نمره خوبی را به دست آورده که این امر را می توان مدیون کمکهای روغنی سپرهای جلو و عقب و همچنین سپرهایی با جنس فولاد با وزن بیش از ۵۰ کیلوگرم آن دانست.
بطور کلی تجهیزات اضافی این مدل را سرآمد انواع اتومبیل های لوکس لیموزین قرار داده و همگی آنها برای حداقل استرس و فشار رانندگی طراحی شده آند .
در نهایت می توان گفت که Cadillac Seville یک شاهکار مهندسی در زمان خود بوده که تمامی نکات ریز و درشت در آن برای آسایش سرنشینان در هر موقعیت در نظر گرفته شده است.
مشخصات فنی :
موتور : ۸ سیلندر خورجینی ( V ) که زاویه ۹۰ درجه با یکدیگر دارند .
قطر سیلندر : ۰۵/۱۰۳ میلی متر ( ۰۵۷/۴ اینچ )
کورس پیستون : ۹۸/۸۵ میلی متر ( ۳۸۵/۳ اینچ )
حجم موتور : ۵/۷ لیتر ( ۳۵۰ اینچ مکعب )
ضریب تراکم : ۸ به یک
ترتیب احتراق سیلندر ها : ۱- ۸ – ۴ – ۳ – ۶ – ۵ – ۷ – ۲
طرز سوار شدن موتور به شاسی : اتصالات سه گانه لاستیک دار
سیستم سوخت : سیستم انژکسیون الکترونیکی مخصوص کادیلاک
نوع احتراق : دخول بنزین از طریق انژکتور الکترونیکی
انتقال : دو مرحله ای و زمان بندی شده ( دو مرحله در چهار سیلندر )
پمپ ها : دو پمپ برقی بنزین یکی سر راه و دیگری در باک بنزین
بنزین مورد نیاز : اکتان ۹۱ به بالا ( سوپر )
مخزن بنزین : ۷۹/۵ لیتر ( ۲۱ گالن )
سیستم برقی :
سیستم کنترل بنزین : بخارات حاصله از بنزین توسط دستگاهی جذب شده و دوباره در درون سیلندر ها می سوزد .
باطری : ۳۵۰۰ وات سر بسته با کنتاکت های جانبی ( ۸۰ آمپر )
آفتامات : ترانزیستوری که با دینام یک واحد کامل را تشکیل می دهد .
سیستم انتقال نیرو :
جعبه دنده : سری ۴۰۰ – سه سرعته توربو هایدروماتیک
میل گاردان : با پست تکی – شکل در جلو و اتصال ثابت در عقب
اکسل عقب : از نوع سالزبوری با دنده رینگی ۹/۲۱۵ میلی متری
نسبت نهایی چرخ دنده دیفرنسیال : ۰۸/۳ بر یک
فنر بندی :
فنر جلو : فنر لوله ای مجزا
فنر ها : لوله ای
میله تعادل : متصل
کمک فنرها : هیدرولیکی
فنر عقب : شاخه ای ( HX )
کنترل ارتفاع : تراز اتوماتیک
ابعاد :
فاصله مرکز چرخ های جلو : ۱۵۵۷ میلی متر ( ۳/۶۱ اینچ )
فاصله مرکز چرخ های عقب : ۱۵۰۰ میلی متر ( ۵۹ اینچ )
طول کلی : ۵۱۸۲ میلی متر ( ۲۰۴ اینچ )
فاصله دو اکسل عقب و جلو : ۲۹۰۳ میلی متر ( ۳/ ۱۱۴ اینچ )
عرض کلی : ۱۸۲۴ میلی متر ( ۸/ ۷۱ اینچ )
ارتفاع کلی : ۱۳۸۶ میلی متر ( ۷ / ۵۴ اینچ )
وزن ترانزیتی ( بدون وسایل ) : ۱۹۰۰ کیلو گرم ( ۴۱۹۰ پاوند )
نوشته و گردآوری : کامیار آزادوار
arya
۲۰ شهریور ۱۳۹۱وای چه قدر کادیلاک زیباست هنوز که هنوزه هر وقت سواره این ماشین میشم یک احساس غروره خاصی به من دست میده . شتابش واقعا لذت بخش. مصرفشم که به نوبه خودش خیلی عالی و کم نظیره. و حالا باید گفت مرگ بر امریکا………..و دیگر هیچ
galardo
۲۱ شهریور ۱۳۹۱ولى انصافا دارن خیلى به ما ظلم میکنن. الان که امکانات این ماشینو که هر روز از جلوم رد میشه, دیدم تا……….آتیش گرفتم
مسی
۲۱ شهریور ۱۳۹۱با دیدن این ماشین… تازه فهمیدم امکانات یعنی چی :-D
:-D دست ماکسیما رو از پشت بسته :-D
N.I.M.A
۲۰ شهریور ۱۳۹۱امکاناتش از پراید سال 91 هم بیشتره…
علی
۲۱ شهریور ۱۳۹۱امکاناتش از زانتیا و 206 و 405 و پرشیاو … خیلی از ماشین های امروزی ما بیشتره، پراید که جای خود داره
ایران،هرروز بدتر از دیروز
آرش
۲۱ شهریور ۱۳۹۱آقا من متنو نخوندم کامل اما میدونم یه سیستم این ماشین داره که تازگی ها هیوندای و کیا میزان رو مشیناشون اونم اینکه این 8 سیلندر وقتی میری تو جاده و سرعت میگیری و دیگه نیازی به قدرت نداری به مرور به 6 و 4 سیلندر کاهش پیدا میکنه و مصرف رو کم میکنه …یعنی نبوغ خودرو سازی بوده این…نبوغ..مهندسی یعنی این نه ایرانخودرو نه سایپا…
اسپید بکس
۲۲ شهریور ۱۳۹۱دوست عزیز این سیستم تو مدل کادیلاک Sixteen استفاده شده که موتور 16 سیلندر داره و نسبت به موقعیت می تونه از 8 یا 4 سیلندر خودش برای کاهش مصرف سوخت استفاده کنه
اینم کلیپ بررسیش (با اجازه ادمین) :
مسعود
۲۰ شهریور ۱۳۹۱واقعا توضیحات کامل و جامعی بود
galardo
۲۰ شهریور ۱۳۹۱(کادیلاک سویل, سدانى که زود فراموش شد ).یعنى چی مگه میشه اینو فراموش کرد. نه واقعا داریم ؟؟
american
۲۱ شهریور ۱۳۹۱بله درست میگی نمیشه این افسانه رو فراموش کرد
ولی اینجا منظورمون با مردم ایرانه که زود فراموشش کردن و رفتن سراغ تولیدات وطنی
ناصر
۲۱ شهریور ۱۳۹۱این ناصر جدید کیه؟آقا لطف کن یا اسمتو عوض کن یا یه پسوندی پیشوندی چیزی به اسمت اضافه کن که از همدیگه قابل تمیز دادن باشیم
ممنون
امیرعلی
۲۱ شهریور ۱۳۹۱باید ماشین باز باشی تا بتونی اینجور ماشینارو درک کنی
ali.af
۲۱ شهریور ۱۳۹۱ماشینی با تکنولوژی 2012 در 30 سال پیش.
من به هرکی میگم میخوام یه دونه از اینا بگیرم میگه دیونه ای یه مگان بگیری بهتر از اینه . اما اونا نمیفهمن من تو دلم چی میگذزه .
سایه
۲۱ شهریور ۱۳۹۱نیاز نیست ماشین باز باشی تا چنین ماشینایی رو درک کنی
فقط کافیه اونو با تمام ماشین های مونتاژ داخل الان مقایسه کنی میبینی که اصلا قابل مقیسه با این ۀشغال هانیست
حس میکنم میخوام از دست این مسئولام سکته بزنم
خاک تو سرتون کنن بی لیاقتا
P.D
۲۱ شهریور ۱۳۹۱واااای قبلا هم خوشم میومد ازش ولی نمیدونستم امکاناتش تا این حد بالاست واقعا جزء برترین ماشین های کلاسیکه. ممنون که از ماشین های قدیمی هم مطلب قرار میدین.
amin
۲۱ شهریور ۱۳۹۱بی خود نیست میگن جنس فقط آمریکایی به خدا اون وجدان کاری از خیلی ها بیشتره
آرش
۲۱ شهریور ۱۳۹۱خدا لعنت کنه این آمریکایی ها رو!!
امین
۲۱ شهریور ۱۳۹۱مگه سانروفم داره؟
american
۲۱ شهریور ۱۳۹۱بله نمونه های مونتاژ امریکا سانروف برقی دارن
این مطلب راجع به تمام سویل هاست
امین
۲۱ شهریور ۱۳۹۱کادیلاک هایی که من دیدم هیچ کدوم به این ماهی ( عکسایی که گذاشتین ) نبودند . به خصوص صندلی ها . اصلا همچین صندلی هایی ندیدم .
american
۲۱ شهریور ۱۳۹۱بله این صندلی ها مربوط به نمونه ی مونتاژ امریکاست که چرمیه
مال سویل های مونتاژ ایران جنسش نوعی پارچه ی مخصوصه
تو ایران هم کادیلاک های در این حد تمز رو دیدم ولی قیمت های بالایی دارن
کماندار
۲۶ شهریور ۱۳۹۱بله قیمتهای نزدیک به 30 ملیون تومان که به دلیل کمبود قطعات (در هر صورت ماشین قدیمیه) آدم ممکنه با شک به طرف خریدش بره یا اصلا نخره!
معین
۲۱ شهریور ۱۳۹۱حقیقتا کادیلاک خدای ماشیناست
american
۲۱ شهریور ۱۳۹۱این جمله رو باید طلا گرفت
کادیلاک خدای ماشینهاست
هادی
۱۷ بهمن ۱۳۹۷کادیلاک ماشین سلطنتی دنیاست – بزرگان جهان سوارش میشن لیموزین رو حتی از رو مدل سویل ساختن
آرش
۲۱ شهریور ۱۳۹۱بعد از کادیلاک کاپریس کلاسیک…….اگه تمیزش بود میخریدم
momo
۲۱ شهریور ۱۳۹۱باورم نمیشه این ماشین برای 30 سال پیشه. واقعا چی بوده اون موقع. مثل بنز اس الان بوده
mehrdad
۲۱ شهریور ۱۳۹۱اگه ما میگیم مرگ بر امریکا منظورمون مردم امریکا نیست.منظورمون سیاستشونه که میگن فقط خودشون ادمنو بقیه هویج.و این که مشکل کار ما که اشغال ترین تولید هارو مخصوصا تو ساخت ماشین داریم از نداشتن وجدان کاریه
ناصر 1
۲۱ شهریور ۱۳۹۱ممنون که نظر منو برداشتید.ماشاا… به این شجاعت. با این شجاعتی که آقای مدیر سایت و امثالهم دارند حق داریم هیچ وقت پیشرفت نکینم
رضا
۲۱ شهریور ۱۳۹۱سلام
آقایان مدیر ….. می فرمایند:
مدیران آن زمان ….. با کمپانی GM قرار داد بسته و خط تولید شورولت&آریا& رامبلر &کادیلاک&بیوک&انواع جیپ شهباز&آهو و… را با مصرف بالا در کشور تولید می کردند. ماشین های آن زمان با قدرت بالا& ایمنی و مصرف کم به نسبت حجم موتورشان دل هر ایرانی را شاد می کرده…
و حالا مدیران فعلی با کشور معظم فرانسه & کره و ژاپن قرارداد بسته و مثلا بروزترین خودروهای سواری را در داخل کشور تولید می نمائیم.
1-این وضعیت سوانح رانندگی در سال 90=37000 کشته
2-بدترین کیفیت و خدمات پس از فروش
3-با مشتری بعنوان یک بدهکار و یک خارجی یا بهتر بگویم یک حیوان برخورد می شود.
4-و…..
لطفا و لطفا خودتان قضاوت کنید…
آیا می ارزید
بهنام
۲۱ شهریور ۱۳۹۱سلام
بسیار ممنون از این متن زیبا و دلنشین.
شاسی این اتومبیل همانطوریکه در مقاله نیز آمده برای شورولت نوا (ایران) و بیوک ایران نیز استفاده شده است. یعنی در ایران از یک مدل شاسی برای مونتاژ هر سه استفاده می شد. و لذا هر سه این اتومبیلها در قسمت عقب کمی از محدودیت فضا برای سرنشینان رنج می برند که منجر به برخورد زانوها به پشتی صندلی جلو می شود. ولی سایر مشخصات اتومبیل فوق که در زمان خود الگویی برای راحتی بود بسیار عالیست.
نباید فرموش کرد که GM در ردیف اولین شرکتهایست که از سیستم سوخت رسانی انژکتوری و سیستم جرقه زنی الکترونیکی بهره برد.
(یادش همیشه گرامیست)
(لطفاً اگر مطلبی از پونتیاک بونویل مربوط به همان دوره ها دارید نیز ارائه فرمائید)
تشکر.
دانیال
۲۱ شهریور ۱۳۹۱سلام راستش من یکی از این کادیلاک رو دارم نمیدونم چه جوری میشه وصفش کرد به اون یه حس خاص دارم انگار یکی از اعضای خانواده من هست توی وجودش روح داره من کرم ماشین دارم امروز میخرم فردا میفروشم ولی از این یکی نمیشه گذشت
فرید
۲۱ شهریور ۱۳۹۱من این رو به سمند و پراید و 206 و ال نود امثالهم ترجیح میدهم البته اگه موتور و بدنش نو باشد.
رامین
۲۱ شهریور ۱۳۹۱واقعاکادیلاک دست دهمش می ارزه به ماشینهای ساخت داخلی !یادش بخیر.
اسپید بکس
۲۱ شهریور ۱۳۹۱بنده که این مطلب رو درج کردم تا قبل از خوندن مطلب تصور نمی کردم اتومبیلی در اون دهه با این همه امکانات تولید بشه که واقعا جای تعجب داره همچنین عنوانی انتخاب کردیم و همونطور یکی از دوستان فرمودن واقعا در بین ایرانی ها این خودرو زود فراموش شد چون واقعا یک اتومبیل ناب هستش همچنین لازم به ذکره نویسنده و گردآورنده این متن نیز خودشون مالک یک سویل در همین رنگ هستن که در حال بازسازی اون هستن (با قطعات تماما اصل و فابریک)
کیهان
۲۱ شهریور ۱۳۹۱یاد باد آن روزگاران یاد باد…………
sasan
۲۱ شهریور ۱۳۹۱36 سال پیش ایران همچین ماشینهایی رو مونتاج میکرده الالن با خودکفایی کامل کارمون رسیده به سرهم کردن ماشینهای چینی!!!!!!!!!
آرش
۲۱ شهریور ۱۳۹۱این ماشینیه که اگه الان تو ایران با قیمت فرضا 30 ملیون هم عرضه میشد ایرانخودرو سایپا باید درو میبستن!
ساسان
۲۲ شهریور ۱۳۹۱درسته که کادیلاک خودروساز پیشرفته هست ولی بنز و بی ام و هم خیلی از لحاظ خودروسازی حرف واسه گفتن داشتن و دارن و از لحاظ ایمنی و امکانات از کادیلاک کم نمیارن البته در خودروهای هم کلاسه خودشون و کادیکلاک طراحی بدنه خیلی با کلاسی داره ولی هنوزم در مقابل خودروسازهای اروپایی بازده موتورش پایین تره و مصرف بیشتری داره و قیمت جهانی خودروهاش هم نسبتا خیلی بالاتر از ماشینای اروپایی هست
american
۲۲ شهریور ۱۳۹۱لطفا حرف با مدرک بزنید!!
یه ماشین غیر امریکایی نام ببر که بتونه با سویل رقابت کنه
بنز و بی ام و در مقبل ماشینای امریکایی ماشین هم حساب نمیشن
هادی
۱۷ بهمن ۱۳۹۷افرین
عاشق سویل
۵ بهمن ۱۳۹۴آخه میشه حرف درست بزنی اون زمان که gm ماشین انژکتور میزد بنز و بی ام و همش کاربرات میزدن شیشه دستی برای آمریکا برقی اصن قابل قیاس نبودن……..
..
.
.
.حرفا میزنیا
alish
۲۲ شهریور ۱۳۹۱ماشین های قدیمی واقعا خیلی باحال هستن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Higuain
۲۳ شهریور ۱۳۹۱به نظر من مشکل اصلی کشور ما شرکتهای ایرانخودرو و یا سایپا نیستند. بلکه سیاستهای غلط و متحجر مسئولین هست که صنعت خودروسازی رو وارد باتلاق کرده. همین بیوک ایران یا کادیلاک سویل محصول کارخونه پارس خودروی سابق هستند! تولید یک موتور ایرانی بماند حداقل با یک برند معتبر خودروسازی ما تعامل و همکاری نداریم!! نشونش تو تفاوت پژو 405 GL سال 1371 با GLX سال 91 کاملا مشهوده.مسئولین کشور که به فکر رفاه و جون مردم خودشون هستند پس چرا یه مدیر دولتی و رده بالا ماشینهای مونتاژ ایران رو نمی شینند؟؟؟؟
Higuain
۲۳ شهریور ۱۳۹۱من با عنوان این مقاله که میگه کادیلاک سویل از نظرها محو شد مخالفم. کیفیت در هیچ زمان و مکان از خاطر مردم محو نخواهد شد. (بر عکس پراید که هر روز چندین ایرانی رو می فرسته به دیار باقی!!)