کادیلاک بهتازگی از کراساوور الکتریکی لیریک پردهبرداری کرده و همزمان از برنامههای خود برای کنار گذاشتن پیشرانههای درونسوز تا سال ۲۰۳۰ خبر داده است؛ اما لیریک اولین محصول الکتریکیشدهٔ کادیلاک نیست و این عنوان به کوپهٔ پلاگینهیبریدی ELR اختصاص دارد که به بهانهٔ تمام الکتریکی شدن کادیلاک قصد داریم در این مطلب نگاهی به آن داشته باشیم.
ELR که در اصل نسخهٔ تولیدی کانسپت کانورج بود، یک شورلت ولت گرانقیمت و زیبا محسوب میشد که سرنوشت خوبی پیدا نکرد. هرچند ارتباط این کوپهٔ لوکس با ولت غیرقابلانکار است اما ELR با دماغهای آئرودینامیک با جلوپنجرهٔ زاویهدار و چراغهای باریک در طرفین آن، خودروی بسیار جذابی بود. شیب زیاد شیشهٔ جلو، دستگیرهٔ مخفی درها و اسپویلر یکپارچهٔ عقب هم از دیگر ویژگیهای بیرونی این خودرو بودند که ضریب درگ آنرا به ۰.۳۰ رسانده بودند. ELR همچنین به رینگهای ۲۰ اینچی هم مجهز شده بود که با لاستیکهای مخصوص با مقاومت کمتر پوشیده شده بودند. در آینههای جانبی خودرو نیز نشانگرهایی تعبیه شده بود که هنگام شارژ شدن باطریها به رنگ سبز درمیآمدند.
کابین ۲+۲ این کوپهٔ هیبریدی یکی از بهترین کارهای کادیلاک بود زیرا با چرمهای باکیفیت، تریم چوبی و تزئینات کرومی پوشیده شده بود. علاوه بر این، خریداران از یک صفحه آمپر دیجیتالی ۸ اینچی، سیستم صوتی Bose با ۱۰ بلندگو و نمایشگر ۸ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم بهرهمند میشدند. در زمان معرفی ELR در سال ۲۰۱۳، کادیلاک باافتخار اظهار داشت که سیستم اطلاعاتی-سرگرمی این خودرو از پردازندهٔ سه هستهای لینوکس استفاده میکند. هرچند این ویژگی در عصر گوشیهای هوشمند هشت هستهای چندان چشمگیر نیست اما به گفتهٔ کادیلاک، ۳.۵ برابر قدرت پردازش بیشتری نسبت به سیستمهای اطلاعاتی-سرگرمی آن زمان داشت.
ELR همچنین به مجموعهٔ پیشرفتهای از سیستمهای کمکرانندهٔ آن زمان مثل کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد جلو، هشدار خروج از خط، هشدار نقطههای کور جانبی و هشدار عبور و مرور عقب هم مجهز بود. برای این خودرو یک سیستم هشدار عابر پیاده هم در نظر گرفته شده بود که توسط راننده فعال میشد و برای استفاده در چهارراهها طراحی شده بود.
این کوپهٔ شیک اما علیرغم استایل جذاب، هرگز خودروی اسپرتی نبود زیرا تنها ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت. این نیرو توسط یک موتور الکتریکی تولید میشد اما یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر هم بهعنوان افزایشدهندهٔ بُرد برای آن در نظر گرفته شده بود. با این نیرو، ELR در حالت افزایشدهندهٔ بُرد ظرف ۷.۸ ثانیه و در حالت الکتریکی ظرف ۸.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید درحالیکه نهایتاً حداکثر سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت بود.
ابن خودرو به یک پکیج باطری ۱۶.۵ کیلووات ساعتی مجهز بود که امکان پیمودن تنها ۶۰ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی فراهم میکرد اما به لطف پیشرانهٔ بنزینی، بُرد کلی خودرو به ۵۵۰ کیلومتر میرسید. در ELR چهار حالت رانندگی مختلف به نامهای اسپرت، تور، کوهستان و هولد تعبیه شده بود که دراینبین، حالت کوهستان برای استفاده در جادههای کوهستانی که ممکن است روی پرفورمنس خودرو تأثیر منفی بگذارد طراحی شده بود. در حالت هولد نیز از پیشرانهٔ بنزینی برای شارژ باطری استفاده میشد.
هرچند ELR خودروی جالبی بود اما با قیمت پایهٔ ۷۶ هزار دلار و حتی مشوق مالیاتی ۷,۵۰۰ دلاری هم نتوانست نظر خریداران را به خود جلب کند بهگونهای که در سال ۲۰۱۴ تنها ۱,۳۱۰ دستگاه از آن فروخته شده و کادیلاک مدل ۲۰۱۵ آنرا بهطور کامل حذف کرد. سپس ELR برای مدل ۲۰۱۶ با تنظیم مجدد سیستم تعلیق و قیمت کمتر ۶۶ هزار دلاری بازگشت. در این نسخهٔ جدید همچنین قوای محرکه هم ارتقاء پیدا کرده و حالا ۲۳۳ اسب بخار قدرت و ۵۰۶ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این افزایش نیرو، شتاب خودرو را ۱.۵ ثانیه بهبود بخشید اما فروش ELR هرگز بهتر نشد و به همین دلیل کمی بعد کادیلاک دوشاخهٔ آنرا از برق کشید.
مازیار
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰نشونه هایی از “کادیلاک” تو تمام محصولات این اصیل ترین خودروساز آمریکا دیده میشه و این باعث دلگرمی هست
Mr.t.e.s.l.a
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰کادیلاک
خدای اصالت و اولین لاکچری ساز جهان با انبوهی از نو آوری ها و اختراعاتی که وارد دنیای خودرو کرد…
این برند عشق خالصه❤️
یه مدتی بود از اصالت خودش یعنی نوآوری و تکنولوژیک بودن دور شده بود
ولی با ماشین های جدیدش داره برمیگرده به اون دوران…
با سلستیک اینو کاملا اثبات میکنه
سیاست های عالی جنرال موتور این برند رو دوباره به اوج برگردوند…
MOS
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰واقعا چه عادت زشتیه یه عده برای دیده شدن و جلب توجه کردن کامنت اول رو ریپلای میکنن
charger
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰یه پا پریوسه واسه خودش
ae86
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰نه نه نه اصلا باورم نمیشه مگه قحطی موتور بنزینی اومده که خودروساز ها تولید پیشرانه بنزینی رو کنار گذاشتن مگه گاز سی ان جی یا پروپان چه ایرادی داره این ماشین یکی از شاهکارهای طراحی کادیلاک هست تشکر از آقای دهقان
PHILIPP
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰چقدر اسمش شبیه محصولات مرسدس بنزه
مهرآیین
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰تا نام قشنگ پارس در این وادیست
در هر نفس و کلام یک تن باقیست
این نام خلیج تا ابد پارس ما
بر قلب سیاه تازیان چون داغیست
دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج پارس (شاخاب پارس) بر تو ایرانی شاد باد
Angus_812
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰کدوم خلیج؟
اون که دادنش چین خزر هم که برای روسیهس
مهرآیین جان توهم زدی
ایران؟
اینجا ایران نیست
اینجا چین و کره و روسیهس
نعمت اله آزموده
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰سالهای گذشته بود جای دوستانی که نبودند خالی در کنسرت نمایش سی اثر همایون شجریان عزیز بودیم در پایان کنسرت اثر ایران من رو اجرا کردند چقدر زیبا و چقدر ملی و وطن پرستانه
ای در رگانم خون وطن ای پرچمت ما را کفن
دور از تو بادا هرمن ایران من ایران من
ای داغ دیده باز گو بلخ و سمرقندت چه شد
صد ها جفا ای مادرم دیدی و مهرت کم نشد
از خون سربازان تو گلگون شده رویت وطن
ای سرو سبز بی خزان ای مهر تو در جان و تن
دریغا که در کنار سمرقند و بلخ و خوارزم باید نام خلیج پارس و دریا خزر هم بیاریم
مهرآیین
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰Angus_812
اینگونه واکنش نشان دادن شما نشان از نگرانی شما در مورد آینده وطنمان است و من به شما حق می دهم . مثل اینکه در این مملکت به بن بست رسیده ایم و مشکلات و مسائل هرگز حل نخواهد شد . ریشه خیلی از مشکلات و مصیبت ها و بدبختی ها و مسائل فرهنگی و زیست محیطی و خیلی چیزهای دیگر زیر سر اجداد اعراب سعودی در ۱۴۰۰ سال پیش است . ولی ما باید یک بار برای همیشه تمامش کنیم و آن را تغیر دهیم و خودمان را نجات بدهیم ……. نیازی به گفتن نیست که هزار و چهارصد سال پیش تازیان وحشی چی بر سر ایران و ایرانی آوردن ، و با آوردن فرهنگ بیابانیشان به سرزمین مهر و مردمی و نیکی و نیکخواهی چه زشتی ها و بدبختی ها و تبهکاریهایی که نیافریدن و چگونه روزگار ایران و ایرانی را سیاه کردند . طوری که بعد از از هزار و چهارصد سال هنوز نتوانستیم از چنگ این خرافات سیاه و از چنگ تازیان و تازی زادگان رهایی یابیم . هزار و چهارصد سال پیش با فرو افتادن درفش کاویانی و سوزانده شدن آن گذشته شکوهمند ایران هم به زیر زبانه های آتش رفت و به خاکستر نشست اما ایران از پا در نیامده و همیشه پا برجا مانده و درست مانند ققنوسی که دوباره از خاکستر متولد می شود ایران ما هم دوباره به روزهای اوج و شکوه خود باز می گردد . پس باید که ایران پرستان به یاری برخیرند .
محمد رستمی نژاد
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ببین مهر آیین جان
این مقدار عقب افتادگی از کشور های جهان اول و پیشرفته قابل جبران نیست اصلا
مهرآیین
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰محمد رستمی نژاد
دوست عزیز بگذارید با یک بیت شعر جواب شما را بدهم :
همت بلند دار که مردان روزگار***از همت بلند به جایی رسیده اند . دوست عزیز انرژی حیرت انگیزی در ایران وجود دارد . پتانسیل ایران برای رشد و توسعه حیرت انگیز است ولی ایران و ایرانی از داخل و خارج سرکوب می شود و اجازه رشد و نمو پیدا نمی کند و مطمئناً خود شما هم بسیاری از دلایل آن را می دانید . باید امیدوار بود . ایران در تاریخ چند هزار ساله خود فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته ولی پا برجا مانده و اصالت و فرهنگ خود را هم حفظ کرده است .
محمد حسین
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰با عرض سلام و تبریک بمناسبت روز ملی “خلیج فارس” (البته با کمی تاخیر).
لطفا برای بیان مطالب تاریخی خود منابع مشخصی ارایه فرمایید و از گفتن تاریخ بدون منبع اجتناب فرمایید با سپاس از شما
مهرآیین
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰محمد حسین
تاریخ تحریف شده مطالعه نکنید
abdi_mahdi
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰مهر ایین کدوم فرهنگ؟یه نگا بنداز واقعا ما اصالت و فرهنگ باستانیو حفظ کردیم؟!
محمد حسین
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰مهرآیین عزیز
تاریخ داستان نیست که با هر قسمت آن موافق بودید درست باشد و سایر بخش ها از نظر شما تحریف شده و نادرست. خود شما ادعایی تاریخی کرده اید و بنده نیز یک درخواست کوچک و کاملا منطقی از شما داشتم. اگر شما جوابی از روی واقعیت و درست به من بدهید مطمئن باشید که قانع شده و در صورت لزوم حتی از شما عذرخواهی میکنم.
سعی کنیم حق جو و حق طلب باشیم.
عارف
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰لطفا زبان غرب گداها نباشیم و خودمون با توجه به فکر عاقلانه ی خودمون تحلیل کنیم
یانکی
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰خلیج چین.دریای روسیه.
porsche
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰واقعا برای اولین بار باهات موافقم
Amirreza
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰چرا باید صدای زییای ال اف ای ، غرش بی رحمانه پاگانی و اینارو با صدای سشوار و جاروبرقی عوض کنم؟
نعمت اله آزموده
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰تاثیری که این ماشین ها روی گرمایش جهانی دارند ۱ صددم یه ماشین های اقتصادی هم نیست
۸۰ درصد بازارو گرفتن برای قشری اند که از رانندگی فقط جابه جایی رو می خوان باید مدل های پر فروش اول برقی شن مثلا تویوتا خوب بود با اسم کرولا که پرفروش ترینه وارد گود میشد و با خودرویی در سایز و قیمت کرولا و البته یاریس
محمد رستمی نژاد
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰چهعجب آقای آزموده شعر ننوشتین
net
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰طراحی بیرونی جالبی نداره