در دنیای امروز، پیشرانههای درونسوز در حال کوچک و کوچکتر شدن هستند. استفاده از سیستمهای پرخوران بشدت همهگیر شده و پیشرانههای بزرگ در حال انقراض هستند؛ اما در دههٔ ۷۰ میلادی که خبری از توربوشارژر نبود، بسیاری از خودروها به پیشرانههای V12 مجهز بودند و غرش زیبای این موتورهای بزرگ در خیابانها طنینانداز میشد. البته هنوز هم موتورهای دوازده سیلندر بهصورت محدود در خودروهای سوپراسپرت و سوپرلوکس مورداستفاده قرار میگیرند.
شاید فکر کنید مثلاً پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 لامبورگینی اونتادور، موتور بسیار بزرگی است اما بد نیست بدانید که در دههٔ ۳۰ میلادی کادیلاک پیشرانهای حتی بزرگتر از این را در زیر کاپوت پرچمدار خود قرار میداد. این خودرو که کادیلاک V16 نام داشت، به پیشرانهٔ عظیم ۷.۴ لیتری شانزده سیلندر با زاویهٔ ۴۵ درجه مجهز بود. این پیشرانهٔ بزرگ ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور داشت و در هر صد کیلومتر ۲۹.۴ لیتر بنزین مصرف میکرد!
چنین قدرتی این روزها توسط پیشرانههای بسیار کوچکتر در خودروهای معمول و اقتصادی ارائه میشود اما در دههٔ ۳۰ میلادی که خودروها معمولاً قدرتی در حدود ۲۵ اسب بخار داشتند، قدرت ۱۸۰ اسب بخاری کادیلاک واقعاً چشمگیر بود. همچنین در آن دوران که نهایت سرعت خودروها به صد کیلومتر بر ساعت میرسید، حداکثر سرعت این خودرو ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده بود که البته با کمی شجاعت و فشار بیشتر روی پدال گاز، V16 میتوانست به سرعتی بیش از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت هم دست پیدا کند.
کادیلاک V16 بسته به مدلها و آپشنهای مختلف، در آن زمان با قیمتی بین ۵,۳۵۰ تا ۸,۷۵۰ دلار به فروش میرسید که معادل امروزی آن چیزی بین ۷۶ تا ۱۲۵ هزار دلار است. این ماشین تا سال ۱۹۴۰ به تولید رسید و بعدازآن کادیلاک پیشرانههای شانزده سیلندر را کنار گذاشت. البته در دههٔ ۸۰ میلادی و یکبار دیگر با کانسپت سیکستین در دههٔ ۲۰۰۰، کادیلاک تصمیم به احیای این موتورها گرفت اما نهایتاً هیچکدام از این تلاشها به خط تولید ختم نشدند.
امروزه پیدا کردن یک نمونهٔ تمیز و سالم از کادیلاک V16 بسیار دشوار است زیرا تعداد کمی از این خودرو تولید شده و همچنین نمونههای محدودی از آنها امروزه باقیماندهاند. بااینحال قرار است سال آینده یک دستگاه V16 مدل ۱۹۳۰ در حراجی RM Sotheby در آریزونا برای فروش گذاشته شود. از این خودرو اطلاعات بسیار کمی منتشر شده اما نمونهٔ بسیار سالمی به نظر میرسد. قیمت این کادیلاک V16 نیز فعلاً اعلام نشده است اما در حراجیهای قبلی نمونههای سالم و تمیز آن با قیمتهایی بیش از یک میلیون دلار به فروش رسیدهاند.
Elmiraj
۵ آذر ۱۳۹۷• یک سدان پرچمدار ۸۷۵۰ دلاری
• موتور ۱۶ سیلندر ۷.۴ لیتری
• قدرت ۱۸۰ اسب بخاری
• گشتاور ۴۳۰ نیوتون متری
• سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت
.
…..همه و همه شاهکارهای کادیلاک بودن در سال ۱۹۳۰ !!!!!! ( ۸۸ سال پیش ) ……
.
.
سال ۲۰۰۳ به یاد این اعجوبه کانسپت سوپر لوکس Sixteen طراحی شد ، با موتور ۱۶ سیلندر ۱۳.۶ لیتری ۱۰۰۰ اسب بخاری !!!!!! شاهکاری که در صورت تولید قیمت ۲ میلیون دلاری داشت !! ولی متاسفانه به دلیل هزینههای بسیار بالا هرگز به خط تولید راه نیافت ….
فرامرز
۵ آذر ۱۳۹۷البته تو قیمت این باید تورم رو هم حساب کرد که با یه سرچ ساده متوجه میشیم که تورم انباشته شده تو این نزدیک ۹۰ سال چیزی حدود ۱۴۰۰ درصد هست (تورم ایران تو ۴۰ سال گذشته بیش از ۴۰۰۰۰۰ درصد بوده) و در واقع ارزش این خودرو ۸۷۵۰ دلار نبوده بلکه ۱۲۲۵۰۰ دلار بوده که باز هم برای اون زمان گرون نبوده چون خودرو یه وسیله فوق لاکچری بوده و این مدل هم که دیگه پرچم دار کادیلاک بوده.
یانکی
۵ آذر ۱۳۹۷بزودی کدیلاک مرز تولی 1 ملیون رو رد میکنه.نکته اینه که 6 محصول در خط داره که تازه xt4 اضافه شده.با اضافه شدنxt6وct5وct6v و دیگر محصولات جهش بزرگی میکنه.
..::Majidio Lamborghini::..
۵ آذر ۱۳۹۷مشخصات فنیش خیلی شبیه بنز 500K Autobahn Kurier هست
هر دو از افسانه های صنعت خودروسازی در دهه ی 30 متولد شدن
فرقشون اینه بنز موتور 8 سیلندر خطی 5 لیتری داشت ، 160 اسب بخار ، 160 کیلومتر سقف سرعت و 28 لیتر در 100 کیلومتر مصرف سوخت
کادیلاک موتور 7/4 لیتری 16 سیلندر ، 180 اسب بخار و 160 کیلومتر سقف سرعت ، مصرف سوخت هم 29 لیتر
وزن کادیلاک 3000 کیلوگرم ، بنز 2700 کیلوگرم ، اختلاف وزن عمدتا به دلیل تفاوت در موتورها
500K الان با قیمت 1/5 میلیون دلار به فروش میرسه و کادیلاک حدود 1 میلیون دلار ، دلیل اصلی قیمت بالاتر بنز هم تولید محدودتره ، از کادیلاک 3000 دستگاه ساخته شد و بنز حدود 750 تا 500K و 540K تولید کرد
مانی
۵ آذر ۱۳۹۷خیلی جالبه که مرسدس هنوز بهترین ماشینها رو میسازه
اما متاسفانه کادیلاک با اوج فاصله زیادی داره و خیلی هم به فکر اوج گرفتن نیست
NAVID۰۰۹۸
۵ آذر ۱۳۹۷درسته مانی جان .
کادیلاک لیاقتش خیلی بیشتر از این هاست و به نظر من اگر زیر مجموعه یکی از شرکتهای بزرگ آلمانی میشد ، مطمئناً خیلی بیشتر از اون چیزی که فکرشم بکنین گُل میکرد .
چه شرکتهایی که با سوءمدریت ، نابود یا رنج میبرند .
جداً تنها شرکتی که تا حالا تونسته شکوه خودش را حفظ کنه ، مرسدس بنز بوده .
..::Majidio Lamborghini::..
۵ آذر ۱۳۹۷دهه ی 90 همه ی لوکس سازا با بحران مواجه شدن و اونهایی پیشرفت کردن که بهتر با دنیای جدید تطابق پیدا کردن
رمز موفقیت بنز یا بهتره بگیم دایملر همه کاره بودنشه ، از دوچرخه بگیر تا سکوی پرتاب راکت و توربین های آبی و گازی رو تولید میکنه ، هر بازاری که کساد بشه بنز چندین بازار دیگه در اختیار داره ، پرفروش ترین کامیون های بازار امریکا ساخته ی فریت لاینر هستن ، مینی باس های زرد رنگ مدرسه ، ماشین های اتش نشانی و .. که در فیلم های آمریکایی میبینیم اکثرا مال فریت لاینر هستن که زیرمجموعه ی دایملره !
دایملر علاوه بر فریت لاینر چندین زیرمجموعه ی دیگه هم در امریکا داره
BMW بحران دهه ی 90 رو با استفاده از تجربه ی لندروور و ساخت کراس اوور رد کرد
پورشه هم همینطور ، معرفی کیمن و کاین تونستن موفقیت پورشه رو تضمین کنن ، تویوتا در این زمان کمک بزرگی به پورشه کرد و پورشه تونست مدل های ارزان تری رو بسازه که مشتری داشته باشه.
آئودی و لکسوس از کمک فولکس و تویوتا استفاده کردن و با تولید محصولات به صرفه تونستن سوددهی بالایی داشته باشن
اما کادیلاک نتونست خوب خودش رو با قرن 21 وفق بده ، جنرال موتورز هم خودش درگیر بود و نتونست کمکش کنه ، همین که کادیلاک در سال 2000 یه کانسپت 16 سیلندر تنفس طبیعی و پرمصرف رو معرفی کرد خیلی چیزا رو نشون میده
کادیلاک مثل تقریبا همه ی عشق ماشین ها همون سبک دوست داشتنی و قدیمی خودش در قرن بیستم رو میپسندید ، در حالی که سلیقه ی مردم به سمت دیگری میرفت
Amir Machine
۵ آذر ۱۳۹۷درسته که این روزها کادیلاک هنوز هم در حد شکوه سابق نیست ولی اینطور هم نیست که هیچ تلاشی برای بهبود اوضاع نکرده باشه.
جنرال موتورز با تغییر مدیرعامل کادیلاک، برنامههای زیادی برای احیای این برند داره.
قدم اول تغییر شیوۀ نامگذاری محصولات و سروسامون دادن به سبد محصولات بود.
برنامۀ بلند مدت کادیلاک هم معرفی یه محصول جدید در هر شش ماه تا سال 2020 هست.
بتازگی کراساوور XT4 معرفی شده که با توجه به موفقیت مدل بزرگتر XT5، بهاحتمالزیاد XT4 هم فروش بالایی خواهد داشت.
مدلهای جدید XT6 و CT5 هم بزودی معرفی میشن و نسل جدید اسکالید هم در حال توسعه هست و گفته شده کاملاً نسبت به نسل فعلی ارتقاء پیدا خواهد کرد.
کادیلاک اخیراً موتور کاملاً جدید 4.2 لیتری V8 رو با مدل CT6 V-Sport معرفی کرده و در محصولات آینده هم مورداستفاده قرار میگیره.
بخش عملکردی V کادیلاک هم برنامههای زیادی برای آینده داره که مهمترین اونها ساخت XT4-V، اسکالید V و CT5-V هست.
در بحث فروش هم امسال فروش کادیلاک تو آمریکا افزایش خوبی داشته و تو چین هم چند ساله رکورد فروش خودش رو زده.
بنابراین کادیلاک در حال حاضر شرایط نسبتاً مناسبی داره و با تحقق برنامههای آینده مطمئناً به دوران اوج بازخواهد گشت.
..::Majidio Lamborghini::..
۵ آذر ۱۳۹۷چیزی که من گفتم بیشتر درباره ی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ بود
الان اوضاع کادیلاک خیلی خوب شده
emad1990
۶ آذر ۱۳۹۷تاریخچه ی جالبی بود مجید
Elmiraj
۵ آذر ۱۳۹۷مانی @
با یه نگاه به کانسپت Sixteen سال ۲۰۰۳ ( سالهای بحران) میشه گفت که اگر از بحث مالی فاکتور بگیریم ، بخش دیزاین GM به راحتی توانایی برگرداندن کادیلاک به سالهای اوج دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی رو داره ….
.
شاید هم سدان لوکس Escala در سال ۲۰۲۰ به خوبی می تونه این خلأ چند ساله رو پر کنه ، با قیمت پایه ۱۰۰ هزار دلاری …
در حال حاضر هیچکدام از سدان های لوکس قیمت پایه صد هزار دلاری ندارن .
Mercede kaviani
۵ آذر ۱۳۹۷با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
وتشکر از مطلب فوق العاده عالی شما در مورد کادیلاک وی سیکستبن
اگر امکان دارد در مورد مدل های کانسپت دهه 1980 و سال 2000 هم مطلب بگدارید
باتشکر مجدد دوستدار شما مرسده کاویانی
حمیدرضا
۵ آذر ۱۳۹۷برا خودش غولیه