کادیلاک SRX در سال ۲۰۰۴ بهعنوان یک کراس اوور/SUV متوسط لوکس و برای رقابت با بزرگانی جون مرسدس بنز ML و ب ام و X5 به بازار آمد. نسل دوم این خودرو در سال ۲۰۰۹ معرفیشده و با مدل ۲۰۱۰ عرضه شد. این نسل ۱۲ سانتیمتر کوتاهتر از نسل قبلی شده و بر روی پلت فرم دیفرانسیل جلوی Theta جنرال موتورز شکلگرفته بود. درحالیکه نسل اول از پلت فرم دیفرانسیل عقب Sigma جنرال موتورز استفاده میکرد. درهرحال STX به موفقترین محصول کادیلاک تبدیل شد بهگونهای که از سال ۲۰۱۰ به بعد پرفروشترین خودروی کادیلاک در ایالاتمتحده محسوب میشود. این کراس اوور لوکس در آخرین سال فروشش یعنی سال ۲۰۱۵ موفق به فروش حدود ۱۰۰ دستگاه در سراسر جهان شد.
حال جنرال موتورز بهتازگی از جانشین این کراس اوور محبوب بانام XT5 پردهبرداری کرده است. XT5 اولین کراس اوور کادیلاک است که بانام سری XT به بازار میآید. درحالیکه دومین محصول کادیلاک پس از CT6 بشمار میرود که از شیوهٔ نامگذاری جدید این شرکت استفاده میکند و کادیلاک امید زیادی به موفقیت آن دارد. XT5 همانند SRX نسل دوم بر روی پلت فرم دیفرانسیل جلو شکلگرفته و در دو گزینهٔ دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ متحرک قابل خریداری است. شاسی جدید بکار رفته در این خودرو موجب شده که در حدود ۱۳۰ کیلوگرم سبکتر از نسل قبلی شود. طراحی XT5 را میتوان تکاملیافتهٔ SRX دانست. چراکه در عین اینکه کلیت طراحی SRX را حفظ کرده، مدرنتر و زیباتر شده است و بیشتر یک SRX پالایششده را برای بیننده تداعی میکند. در جلو چراغها متفاوت از گذشته شده و جلوپنجره بزرگتر شده است و در عقب نیز چراغهای بومرنگ شکلی طراحیشدهاند که قبلاً مشابه آنها را در مدلهای ELR و CT6 دیده بودیم.
هرچند طراحی خارجیِ XT5، کادیلاک بود آن را فریاد میزند اما وقتی پا به داخل خودرو میگذارید بیشتر با یک طراحی آلمانی مواجه میشوید. طراحی داشبورد که طبق شیوهٔ طراحی داخلی جدید کادیلاک شکلگرفته کاملاً جلبتوجه میکند. صفحهنمایش آن در مقایسه با رقبایی چون ولوو XC90 بیشازحد کوچک است و منوهایی بههمریخته و شلوغ دارد اما از وضوح خوبی برخوردار است. اگر با طراحی داخلی مدل جدید CT6 آشنایی داشته باشید، در XT5 هم همان نوع طراحی، رنگ و کیفیت را مشاهده میکنید و به نظر میرسد کادیلاک به هدف خود که جلب خریداران SUVهای لوکس همکلاس از شرکتهایی چون آئودی، ب ام و، لکسوس و مرسدس بنز به سمت XT5 است موفق عمل کرده است.
از مبحث طراحی خارجی و داخل که بگذریم به بخش مشخصات فنی و قوای محرکه میرسیم. XT5 فعلاً برای ایالاتمتحده تنها با یک موتور ۳.۶ لیتری V6 تنفس طبیعی با ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۷ نیوتن متر گشتاور عرضه میشود که انتقال نیروی آن توسط گیربکس هشت سرعته اتوماتیک انجام میگیرد. هرچند ۳۱۰ اسب بخار قدرت برای رقابت با بسیاری از SUVهای لوکس متوسط کافی به نظر میرسد اما در برابر رقبای اسپرت خود حرفی برای گفتن ندارد. البته کادیلاک میتواند با بهکارگیری پیشرانه ۳ لیتری V6 دو توربو ۴۰۰ اسب بخاری متعلق به CT6 در XT5 این نقص را جبران کند. XT5 برای عرضه در بازار چین به موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ با ۲۵۸ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است. هردوی این موتورها بهصورت دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ متحرک قابل سفارش هستند. رانندگی با XT5 بیروح و بی هیجان است و ترمزها نیز حالتی اسفنجی دارند؛ اما با انتخاب حالت رانندگی اسپرت و همینطور سفارش سامانهٔ چهارچرخ متحرک، هیجان به رانندگی افزوده میگردد؛ هرچند که تأخیری قابلتوجه از زمانی که یک حالت رانندگی را انتخاب میکنید تا زمانی که خودرو آن را اجرا میکند وجود دارد. به دلیل قدرت نسبتاً کم پیشرانه برای یک کراس اوور متوسط، همواره مجبور بودیم بر پیشرانه فشار وارد آورده و آرزو کنیم که کاش XT5 قدرتمندتر بود. بازار SUVهای لوکس متوسط بسیار رقابتی است و حریفان قدرتمندی چون آئودی Q5، ب ام و X3 ، مرسدس بنز GLC و بهتازگی جاگوار F-Pace در آن حضور دارند درحالیکه لینکلن MKX و لکسوس RX از رقبای مستقیم XT5 بشمار میروند. هرچند XT5 با کروز کنترل فعال، سامانههای ایمنی زیاد و امکانات لوکسی مانند آینهٔ داخلی مبتنی بر دوربین، مجهزتر از لینکلن MKX است و انتخاب بهتری نسبت به آن محسوب میشود اما بهسختی میتوان عملکردی اسپرت از آن انتظار داشت.
40 هزار دلار . یکم از مفت گرونتره . عاشق چراغای جلوشم . کادیلاک یاد گرفته باید چیکار کنه . فقط میتونم بگم خوش به حال صاحابشون . امیدوارم مدل 2 لیتر توربوش به منطقه آزاد بیاد . البته اگه دلالا بذارن اون قیمت پایه حفظ بشه.
من تنها یک مشکل با کادیلاک دارم اونم کنار گذاشتن اسمهای باشکوه خودش و استفاده از سیستم حروف و عدد هستش به نظرم جالب نیست حتی لینکلن هم بعد چند وقت داره دوباره اسمها را به سیستم خودش برمیگردونه که فعلا با کانتیننتال شروع کرده امیدوارم کادیلاک هم همین کار بکنه
ای جانم وقتی یک خبری در باره کادیلاک در این سایت گذاشته میشه هم من و هم خود پدال روح تازه ای میگیریم. برای من خودرو سازی در کادیلاک خلاصه میشه . استاندارد جهاااان.
چند وقت پیش همین جمله رو پدال گذاشت که: کادیلاک قبلا استاندارد جهانى بود و الان هم داره توى همون راه قدم برمیداره دور نیس اصلا نیس کادیلاک بازم بهترین شرکت خودرو ساز دنیا میشه.
عجب چیزیه، یکی از یکی بهتر، زیباتر و استخوان دار تر. ابهت بالایی داره. مدتی است که کادیلاک داره خیلی خوب کار می کنه. همین روند رو ادامه بده، میتونه به یکی ازبهترینها، مثل قدیم تبدیل بشه.
علیرضا سی بی
۲۳ فروردین ۱۳۹۵دوستان فقط به مصرف سوختش نگاه کنید…..12.38 اونم تو شهر
بعد استاندارد ایران همچنان استاندارد لانه شیطان رو قبول نداره.
armin
۲۳ فروردین ۱۳۹۵فکر کنم پشت تیوولی رو از رو این زدن …
Lord Cezar
۲۳ فروردین ۱۳۹۵40 هزار دلار . یکم از مفت گرونتره .
عاشق چراغای جلوشم . کادیلاک یاد گرفته باید چیکار کنه .
فقط میتونم بگم خوش به حال صاحابشون .
امیدوارم مدل 2 لیتر توربوش به منطقه آزاد بیاد . البته اگه دلالا بذارن اون قیمت پایه حفظ بشه.
جواد
۲۳ فروردین ۱۳۹۵من تنها یک مشکل با کادیلاک دارم اونم کنار گذاشتن اسمهای باشکوه خودش و استفاده از سیستم حروف و عدد هستش به نظرم جالب نیست حتی لینکلن هم بعد چند وقت داره دوباره اسمها را به سیستم خودش برمیگردونه که فعلا با کانتیننتال شروع کرده امیدوارم کادیلاک هم همین کار بکنه
Zodiac
۲۳ فروردین ۱۳۹۵واقعا با ابهت وزیباست قیمت بسار خوبیم داره
امیدوارم کادیلاک به چایگاه واقعی ولایق گذشتش هر چی زودتر برگرده.دیدن اینجور ماشینهای با ابهتی روح ادم جلا میده
AliZeus
۲۳ فروردین ۱۳۹۵همه چیز عالی، زیبا و توامان با ابهت همیشگی کادیلاک…فقط بنظرم کابینش می تونست کمی بهتر و شلوغ تر باشه…ضمنا کادیلاک فقط مشکی :)
moein
۲۳ فروردین ۱۳۹۵واقعا هم جانشین شایسته ایه
آفرین به ***
asa
۲۳ فروردین ۱۳۹۵ای جانم وقتی یک خبری در باره کادیلاک در این سایت گذاشته میشه هم من و هم خود پدال روح تازه ای میگیریم. برای من خودرو سازی در کادیلاک خلاصه میشه . استاندارد جهاااان.
Nima
۲۳ فروردین ۱۳۹۵چند وقت پیش همین جمله رو پدال گذاشت که:
کادیلاک قبلا استاندارد جهانى بود و الان هم داره توى همون راه قدم برمیداره
دور نیس اصلا نیس
کادیلاک بازم بهترین شرکت خودرو ساز دنیا میشه.
احسان(احسان سابق)
۲۳ فروردین ۱۳۹۵واقعا کراس اوور خوشکلیه.کادیلاک در زمینه طراحی این ماشین کمتر از شاهکار عمل نکرده
Hamid
۲۳ فروردین ۱۳۹۵310 اسب کمه؟
ارمان
۲۳ فروردین ۱۳۹۵توش خوبه؟ به نظرم گزینهای بهتر زیادی هست
اما خوب کایلاکم خاص تودشه
احمد باقری
۲۴ فروردین ۱۳۹۵عجب چیزیه، یکی از یکی بهتر، زیباتر و استخوان دار تر. ابهت بالایی داره. مدتی است که کادیلاک داره خیلی خوب کار می کنه. همین روند رو ادامه بده، میتونه به یکی ازبهترینها، مثل قدیم تبدیل بشه.
بهنام طیبی
۲۴ فروردین ۱۳۹۵چه خودروساز توپی خداییش. به این زیبایی قیمتش هم عالیه
علیرضا4225
۲۴ فروردین ۱۳۹۵کادیلاک= اصالت؛ شایستگی؛پرستیژ
erfan
۲۴ فروردین ۱۳۹۵من که رقباشو انتخاب میکنم. rx جدید رو به این ترجیح میدم. یا benz glc تا وقتی بنز هست کی میاد اینو بگیره