کادیلاک

کادیلاک فلیت‌وود بروگام مدل 1976، سدان 6 متری با پیشرانه 8.2 لیتری!

این کادیلاک فلیت‌وود بروگام مدل ۱۹۷۶ با کارکرد ۶۱ هزار کیلومتر و شرایط عالی، تنها ۱۶ هزار دلار قیمت دارد.

دههٔ ۶۰ و اوایل دههٔ ۷۰ دوران شکوه خودروهای آمریکایی بود و این ماشین‌ها طبق تفکر هرچه بزرگ‌تر بهتر ساخته می‌شدند. نقطهٔ اوج این تفکر را می‌توان در این کادیلاک فلیت‌وود بروگام مدل ۱۹۷۶ دید. این خودرو متعلق به آخرین سال پیش از آن است که جنرال موتورز دست به کوچک‌سازی محصولات خود بزند یعنی اقدامی که منجر به کاهش چندین سانتی‌متر از طول و چندین لیتر از حجم موتور خودروهای این شرکت شد. درواقع، این فلیت‌وود آخرین کادیلاک لوکس سنتی محسوب می‌شود.

مطمئناً از روی تصاویر و ویدئوها می‌توانید متوجه شوید که این خودرو چقدر بزرگ است ولی برای درک بهتر، چند عدد را ذکر می‌کنیم. این فلیت‌وود ۵,۹۳۶ میلی‌متر طول دارد و فاصلهٔ محوری آن ۳,۳۷۸ میلی‌متر است. این یعنی کادیلاک داستان ما به‌اندازهٔ یک رولزرویس فانتوم LWB امروزی طول دارد. زیر کاپوت این ماشین که طولی به‌اندازهٔ یک زمین فوتبال دارد نیز نیروگاه عظیمی پنهان شده است. این یک موتور ۸.۲ لیتری V8 است که پس از پیشرانهٔ V10 دوج وایپر، دومین موتور بزرگ تولیدی در تاریخ خودروسازی آمریکا محسوب می‌شود.

این موتور اما به دلیل نسبت تراکم پایین ۸.۵ برای مطابقت با بنزین بدون سرب، تجهیزات اولیه برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و لوله اگزوز تکی اجباری خودروهای جنرال موتورز، کاملاً خفه شده بود و تنها ۱۹۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. البته خوشبختانه این موتور عظیم همچنان گشتاور قابل‌توجه ۴۹۰ نیوتن متری تولید می‌کرد که از دور تنها ۲ هزار rpm در دسترس بود تا بتواند وزن ۲.۴ تنی ماشین را حرکت دهد. درنتیجه، هرچند فلیت‌وود به‌اندازهٔ بلک‌وینگ سریع نبود ولی ظرف ۱۲ تا ۱۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید که با توجه به محدودیت حداکثر سرعت روی ۹۰ کیلومتر بر ساعت در آن زمان، کافی به نظر می‌رسید. انتقال نیروی موتور به چرخ‌های عقب هم توسط یک گیربکس سه سرعته اتوماتیک با شیفتر روی ستون فرمان صورت می‌گرفت.

کادیلاک در آن سال‌ها صرفاً روی تجمل تمرکز داشت نه پرفورمنس و حتی فلیت‌وود را به درب صندوق سافت کلوز مجهز کرده بود که در قالب یک آپشن ۶۸ دلاری ارائه می‌شد. دیگر آپشن‌های سفارشی که در این نمونهٔ خاص دیده می‌شود هم تودوزی چرمی کامل و کروز کنترل است که قیمت پایهٔ ۱۰,۹۳۵ دلاری فلیت‌وود در سال ۱۹۷۶ را به ۱۲,۲۶۶ دلار رسانده بود. این رقم معادل ۶۸ هزار دلار امروز است که با توجه به قیمت پایهٔ ۸۸ هزار دلاری اسکالید مدل ۲۰۲۵ و قیمت ۳۰۰ هزار دلاری سلستیک به‌عنوان لوکس‌ترین خودروی حال حاضر کادیلاک، رقم مناسبی محسوب می‌شده است.

این فلیت‌وود بروگام جذاب که تنها ۶۱ هزار کیلومتر کار کرده و طی نزدیک به ۵۰ سال تنها سه دست گشته، برای حراج گذاشته شده و با قیمت ۱۶ هزار دلار فروخته شده است. به گفتهٔ فروشنده، کاپوت و صندوق‌عقب به دلیل رنگ‌پریدگی رنگ شده ولی داخل خودرو کاملاً فابریک است. وقتی نسل بعدی فلیت‌وود در سال ۱۹۷۷ معرفی شد، همه‌چیز بسیار تغییر کرد و کوچک‌تر شده بود. فاصلهٔ محوری در این مدل با کاهش ۳۰ سانتی‌متری به زیر ۳.۱ متر رسید و وزن خودرو حدود ۴۰۰ کیلوگرم کاهش پیدا کرد. هرچند فلیت‌وود کوچک‌شده از شکوه سابق خود فاصله گرفته بود اما در بازار موفقیت بزرگی را تجربه کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. حق

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    اگر به من بگن ۱۰ تا شاسی بلند چینی یا این خودروی آمریکایی من همین کادیلاک آمریکایی را انتخاب می‌کنم ، آدم از نبود پول کافی میره چینی می‌خره

    موافقم 43
    مخالفم 9
    1. Saeedfarshchian

      ۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (140 ديدگاه)

      حق👍

      موافقم 20
      مخالفم 5
    2. amir

      ۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3748 ديدگاه)

      فقط شکوه و ابهت

      موافقم 22
      مخالفم 4
    3. علیرضا

      ۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (6 ديدگاه)

      هنوز که هنوزه رو دست ماشینای آمریکایی نیومده مخصوصاً کادیلاک، شکوه و ابهت و عظمت و آرامش خالص

      موافقم 22
      مخالفم 9
    4. علی Shelby

      ۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (622 ديدگاه)

      ♥️♥️♥️♥️♥️

      موافقم 5
      مخالفم 3
    5. Taha Ayoobi

      ۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5141 ديدگاه)

      هر ماشینی که فکرشو بکنی رو بذارن کنار این، من اینو بر میدارم

      موافقم 11
      مخالفم 13
  2. Ali.d

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (100 ديدگاه)

    الله و اکبر 😱😱😱😎😎

    موافقم 17
    مخالفم 4
  3. Galant.VR4(JDM)

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1400 ديدگاه)

    کشتی جنگی یو‌اس‌اس فلیت‌وود
    چه ابهتی داره باهاش میشه از زندگی لذت برد
    کادیلاک همیشه ماشینای تودل‌برو خاصی تولید میکنه

    موافقم 24
    مخالفم 4
  4. nima.jdm

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (543 ديدگاه)

    اینو داشته باشی دیگه چی کم داری

    موافقم 18
    مخالفم 5
  5. Amirsh

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (222 ديدگاه)

    آمریکایی هایی که تو سالای بعد جنگ جهانی دوم و دهه ۵۰ و ۶۰ زندگی کردن (سفید پوست البته)، یکی از طلایی ترین سال هایی که تمدن بشری از لحاظ رفاه و کیفیت زندگی داشته رو تجربه کردن ، همه چی زیاد ، همه چی بزرگ ، همه چیز در جهت رفاه تنظیم شده بود ، حال می کردن حسابی

    موافقم 21
    مخالفم 3
    1. ۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5357 ديدگاه)

      اره فکرش کن اونموقع یه پسر نوجوون باشی بعد بابات با کادیلاک بیاد دنبالت بعد دخترای کلاس ببینن ولی اونا باباهاشون شورلت ارزون داشته باشه ولی شما کادیلاک😏
      چه حسی دست میده بعد با همون کادیلاک بری مخ بزنی
      اصلا عشق میکردن فقط حیف سفید بودن اگه دست من یا سیاها میوفتادن … میشدن

      موافقم 1
      مخالفم 5
    2. علیزاده

      ۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (315 ديدگاه)

      الان چشه

      1. ۴ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (5357 ديدگاه)

        چش نیست دماغه

  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1629 ديدگاه)

    نهایت ابهت

    موافقم 17
    مخالفم 2
  7. Cehx

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (216 ديدگاه)

    حقیقتا به 8.2 لیتر V8 موی تنم سیخ شد
    اصالت آمریکایی ها اینه
    امریکایی ها در ان سال ها دیوانه بودند
    دیوانه ی حجم
    واقعا دلتنگ این دیوانگی ها شدم

    موافقم 20
    مخالفم 4
  8. صامورایی

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (55 ديدگاه)

    امرکیاییا که دهه ۶۰ و ۷۰ اون همه قدرت در صنعت و مهندسی داشتند اگر یکم هم توجه به توسعه موتورهای کم حجم و کوچیکتر ۴ و ۶ سیلندر میکردند به احتمال زیاد درگیر دهه ۸۰ و ۹۰ کابوس وار نمیشدند که ژاپنیا بیان و یکه تازی کنند. میتونستند دهه ۸۰ و ۹۰ هم پیشتاز و در اوج باقی بمونند اما خیلی دیر به فکرش افتادند.

    موافقم 11
    مخالفم 8
    1. بهنام

      ۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (925 ديدگاه)

      صامورایی
      حالا تو چرا از قدرت گرفتن ژاپن تو دهه ی نود ناراحتی ؟ مگه الان چین و کره بی اصالت دور ورداشتن و دارن از نتیجه ی تلاشهای دیگران مفت بری میکنن حرفی زدی ؟

      موافقم 3
      مخالفم 5
      1. Cehx

        ۴ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (216 ديدگاه)

        ولش کن تو 53 تا کامنتش 40 تاش محتوای مسخره داشت که کلش حول محور تخریب ژاپنی ها و بالابردن کره ای بود
        ادمی که بیکار باشه همین میشه
        امیدوارم که درست بشه و چنین ادمایی که محیط سایت اموزنده و جامع پدال رو الوده می کنن نابود بشن

        موافقم 1
        مخالفم 3
        1. صامورایی

          ۴ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (55 ديدگاه)

          آدمایی که محیط سایت رو الوده میکنن نابود بشن ؟ چون عقیده شون برعکس توئه؟ کاملا مشخصع مشکلات جدی روانی داری که همچین حرفی میزنی.
          بعدشم در جایگاهی نیستی که حکم صادر کنی پس بیا پایین. همه این حرفات نشون دهنده وضعیت خراب خودته. هر کامنت بیشتری که میزاری بیشتر خود واقعیت رو نشون میدی،،

      2. صامورایی

        ۴ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (55 ديدگاه)

        چرا ناراحت باشم؟ خودت میگی دهه ۹۰. از اون سالها خیلی وقته گذشته. یه زمان نیسان و میتسوبیشی اون دوران یکه تازی میکردند اما الان کجان. منظورم اینه امریکا میشد همچنان دهه ۸۰ و ۹۰ در اوج بمونه و چه بسا بعضی برندهاش هنوزم زنده میموندند. اما نشد که بشه

        موافقم 3
        مخالفم 1
  9. Taha Ayoobi

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5141 ديدگاه)

    ابهت خالص
    شکوه خالص
    قدر اینو نمیدونن، این الان باید بالای 100 تا خرید و فروش بشه.
    کادیلاک واقعی اینه
    به خدای ماشین ها سلام کنید

    موافقم 6
    مخالفم 11
    1. 718

      ۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (53 ديدگاه)

      قیمتش بار دیگه نشون داد واقعیت با اون چیزی که خیال میکنی خیلی متفاوته

      موافقم 7
      مخالفم 3
    2. 718

      ۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (53 ديدگاه)

      خدای ماشینا ؟ اونم با ۱۶ هزاردلار برای تروتمیزش ؟😂
      حداقل این لقب خدای ماشینا رو برای سلستیک رزرو میکردی هروقت اومد بهش بگی. برای این ۱۶ هزاردلاری گفتی ؟ 😂

      موافقم 7
      مخالفم 3
      1. Taha Ayoobi

        ۴ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (5141 ديدگاه)

        میدونم برات سخته قبول کردن و بخاطر همین بحث قیمت رو وسط میکشی
        کلا جز قیمت چیز دیگه ای ندارید

        موافقم 3
        مخالفم 2
        1. 718

          ۴ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (53 ديدگاه)

          قیمت ماشین نشون دهنده ارزش اونه.خودروهای کلاسیک زیادی داریم که میلیونی ارزش دارند حتی نمونه آسیب دیده شون. و برعکسشم هست که عملا دو تن آهن پاره بیش نیستند. الان این ماشین اونم تمیز و کم کارش همش ۱۶ هزاردلاره نشون میده هیچ ارزش خاصی نداره. منتهی تو همین رو برای خودت خدای ماشینا کردی! حالا پذیرشش برای کی سخته دیگه قضاوت با بقیه :)

  10. Taha Ayoobi

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5141 ديدگاه)

    کادیلاک چراغ باریک میزد وقتی باریک مد نبود

    موافقم 6
    مخالفم 6
    1. nima.jdm

      ۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (543 ديدگاه)

      کادیلاک اصل

      موافقم 3
      مخالفم 3
  11. BlackWing

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1372 ديدگاه)

    بیوک الکترایی که من دارم مدل ۱۹۷۵ هست با طول ۵.۹۶ سانتی متر یعنی ۳ سانت از این کادیلاک کشیده تر با موتور ۴۵۵ بیگ بلاک ( ۷.۵ لیتری )

    موافقم 10
    مخالفم 6
  12. Saeed Jame

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (75 ديدگاه)

    تایتانیک روی خشکی چقدر ابهت و زیبایی و اصالت
    ماشالله😁

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا