زمانی که کادیلاک XT4 در سال ۲۰۱۸ به بازار آمد، خیلی جدی گرفته نشد. حال اما کادیلاک نسخهٔ فیسلیفت این خودرو را ارائه کرده و در ادامه خواهیم فهمید این بار در برابر رقبایی مثل بامو X1 و آئودی Q3 حرفی برای گفتن خواهد داشت یا نه.
کابین و راحتی
در کلاس کراساوورهای سابکامپکت لوکس، کادیلاک XT4، لندروور دیسکاوری اسپرت و مرسدس بنز GLB همگی بیش از ۴.۵ متر طول دارند اما دراینبین، کادیلاک بهترین استفاده را از ابعاد بزرگتر خود نسبت به دیگر خودروهای این کلاس برده و بیشترین فضای پا را ارائه میکند. علاوه بر این، صندلیها همگی راحت هستند و پشتیبانی خیلی خوبی را از بدن فراهم میکنند. برای صندلیهای جلو ماساژور هم قابل سفارش است که هرچند نباید انتظار عملکردی مشابه ماساژور مرسدس S کلاس را از آن داشت اما در رانندگیهای طولانی کاملاً خستگی را کاهش میدهد و با یک دکمه فعال میشود که یعنی نیازی به گشتن در نمایشگر لمسی ندارد.
پرفورمنس
زیر کاپوت هیچ تغییر قابلتوجهی صورت نگرفته و هنوز هم شاهد همان پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو و گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک هستیم. این پیشرانه همچنان ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که ارقام متوسطی برای این کلاس محسوب میشوند. البته با تغییراتی در کالیبراسیون، مصرف سوخت این موتور کمی کاهش پیدا کرده است. این تغییرات شتاب XT4 را هم اندکی بهبود بخشیده و حالا کراساوور کادیلاک ظرف ۷.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و ۴۰۰ متر را در ۱۵.۶ ثانیه طی میکند که البته هنوز هم یکدهم ثانیه با میانگین این کلاس فاصله دارد.
XT4 در ترمز گیری بهتر از شتاب گیری عمل میکند و بدون جیغ لاستیکها، بدون کاهش توان ترمزها و با احساس خوب پدال، از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۳۳.۲ متر به سکون میرسد که در این کلاس بهترین است. حالت رانندگی اسپرت تعویض دندههای گیربکس و استراتژی درگیری سامانهٔ چهارچرخ محرک دوکلاچه (یک کلاچ در هر نیم شافت عقب) را از نو تنظیم میکند تا پاسخگویی خودرو در پیچها را افزایش دهد. هرچند فعال کردن حالت اسپرت هیچ تأثیری روی شتاب خودرو ندارد اما XT4 را در رانندگیهای شهری بسیار پاسخگوتر میکند. صدای اگزوز نیز در این حالت بسیار هیجانانگیزتر میشود.
هنوز اندکی از سامانهٔ چهارچرخ محرک XT4 گلایه داریم زیرا این سیستم هنگام روشن کردن خودرو بهطور پیشفرض روی حالت محرک جلو قرار دارد و باید خودرو را در حالت تورینگ قرار داد تا نیرو به چرخهای عقب هم منتقل شود. البته میدانیم که این برنامهریزی باعث کاهش مصرف سوخت میشود. همچنین در حالتهای اسپرت و آفرود هم سامانهٔ چهارچرخ محرک فعال خواهد بود.
طراحی و تکنولوژی
نسخهٔ قبلی XT4 در این بخش چندان خوب نبود و نسخهٔ جدید باید بیشترین پیشرفتهای خود را در اینجا متمرکز کرده باشد. ارائهٔ نمایشگر بزرگ و منحنی ۳۳ با وضوح 9K بهصورت استاندارد تفاوت بزرگی را نسبت به قبل ایجاد کرده است و استفاده از آنهم آسان خواهد بود زیرا راننده میتواند از بین روشهای مختلف شامل لمس مستقیم نمایشگر، فرمان صوتی یا کنترلر دوار روی کنسول هرکدام را دوست دارد انتخاب کند. علاوه بر این، دوخت روی داشبورد، امکان انتخاب تریم داخلی دورنگ و عدم استفاده از پلاستیک خشک در بالای داشبورد هم از دیگر ویژگیهای داخلی مثبت XT4 فیسلیفت هستند و در کلاس سابکامپکت که حاشیهٔ سود پایینی دارد کمتر دیده میشوند.
قیمت
قیمت کادیلاک XT4 مدل ۲۰۲۴ از ۴۳,۱۹۰ دلار آغاز میشود درحالیکه نمونهٔ چهارچرخ محرک فول آپشن ما از تیپ اسپرت ۵۷,۲۱۵ دلار قیمت دارد. به نظر میرسد کراساوور کادیلاک با کابینی به پیشرفتگی بامو X1 جدید اما با کیفیت سواری بسیار بهتر، ارزش این رقم را داشته باشد. همچنین میتوان سراغ تیپ پایینتر پریمیوم لاکچری رفت که قیمت کمتری دارد خصوصاً با توجه به اینکه تیپ اسپرت آنقدرها هم اسپرت احساس نمیشود. بعلاوه، تریم کرومی جلوپنجره در تیپ پریمیوم لاکچری نمای جالبتری دارد سواری خودرو روی رینگهای ۱۸ اینچی حتی بهتر خواهد بود. این تیپ ۴۹ هزار دلار قیمت دارد و از دید ما، ارزش هر دلار از این رقم را خواهد داشت.
جمعبندی
جاداری و راحتی بالاتر از حد متوسط و بهبود قابلتوجه طراحی و تکنولوژی، جایگاه XT4 را در کلاس خود نسبت به نسخهٔ قبلی بسیار ارتقاء میدهد اما عملکرد متوسط پیشرانه، دینامیک شاسی معمولی و مصرف سوخت نهچندان پایین باعث میشود این خودرو نتواند به بهترین کراساوور کلاس خود تبدیل شود. بااینحال، پس از یک هفته رانندگی با XT4 متوجه شدیم که چطور فروش آن طی سال جاری در کلاس خود به رتبهٔ دوم رسیده است (پایینتر از بامو X1 در رتبهٔ اول و بالاتر از ولوو XC40 در رتبهٔ سوم).
نقاط قوت
متریال و تکنولوژی بالاتر از این کلاس
تأثیر مناسب حالت رانندگی اسپرت
ترمزهای عالی
نقاط ضعف
پدالهای تعویض دندهٔ تنبل
اوورهنگ کشیدهٔ جلو
شخصیت اسپرتی ناکافی تیپ اسپرت
مشخصات فنی
Cadillac XT4 2024 | |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۲۳۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۷۹ میلیمتر |
طول | ۴,۵۹۵ میلیمتر |
عرض | ۲,۱۲۱ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۲۸ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۷۹۳ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۷.۳ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۵.۶ ثانیه |
توقف از ۹۶ | ۳۳.۲ متر |
شتاب جانبی | ۰.۸۴ جی |
تایم پیست Figure 8 | ۲۶.۹ ثانیه |
مصرف سوخت | ۹.۴ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۴۵,۶۹۰ دلار |
قیمت تستشده | ۵۷,۲۱۵ دلار |
ممد ژانگولر
۲۷ آذر ۱۴۰۲الان یکی میخواد بالای ۵۰۰۰۰هزار دلار پول این عروسکو بده به نظرتون توسان جدید کارشو راه نمیندازه؟
با الباقی پولشم ی الونک تو شمال بخره با دکور کامل
ابوالفضل
۲۷ آذر ۱۴۰۲پرستیژ
amir
۲۷ آذر ۱۴۰۲مینی بوس دوس ندارم من یکی
(Ali(chevynova
۲۷ آذر ۱۴۰۲ماشالاه کادیلاک
چه عقبه ای پشت این برند هست
ماشالاه اصالتش
net
۲۷ آذر ۱۴۰۲چراغ جلو و چراغ عقب خیلی بد هست
amir
۲۷ آذر ۱۴۰۲تا علی نگفته خودم بگم
ماشالا اصالت ماشالا پشتوانه ماشالا ماشالا
رومانی>چین>فرانسه
۲۷ آذر ۱۴۰۲برای کسی که بخواد بخره مهمترین عامل راحتیه که کادیلاک تو این زمینه عالیه
blackwing
۲۷ آذر ۱۴۰۲کادیلاک معلومه که از مشتریها میخواد همین دو سه سال رو با این موتور ۲ لیتری طی کنن و بعدش نسل جدید با موتور الکتریکی رو وارد بازار کنه و بنزینیها جمع بشن و با خیال راحت بتونن از گشتاور آنی استفاده کنن و شتاب و پرفورمنس خوب ارائه بدن 🤷🏻♂️🤦🏻♂️
💀
۲۷ آذر ۱۴۰۲از قیافه کادیلاک ماشین خیلی خوشم میاد
M power
۲۸ آذر ۱۴۰۲قیافش عالیه.ولی تو پرفورمنس به BMWنمیرسه
امیر
۲۹ آذر ۱۴۰۲حاجی قیمتو……. به پول ما میشه 2,850,000,000 اینجا میشه با پولش یه اپتیما 2014 گرفت
دیمن
۲۹ آذر ۱۴۰۲هیچوقت اپتیمارو با کادیلاک مقایسه نکن،کادیلاک 50 ساله ماشین با کیفیت تولید میکنه
نا اسم
۲۷ بهمن ۱۴۰۲اپتیما رو با کادیلاک مقایسه نمیکنه عزیز من!! وضعیت اینور مرز و اونور مرز رو مقایسه میکنه!
ایرانی مفلوک
۲۹ آذر ۱۴۰۲خب دیگه.به حال خودمون گریه کنیم که باید با کگ و مک و مالاریا و چنگال منگال بگذرونیم! اینها هم خودرو وارداتی!!!!
نا اسم
۲۷ بهمن ۱۴۰۲درسته از داخلی آمریکایی ها خوشم نمیاد ولی این کادیلاک از 2018 به بعد عجب چیزایی میده بیرون آدم حظ میکنه