دو شرکت مشهور جنرال موتورز و آندرتی برنامههای حضور در فرمول یک با برند کادیلاک را اعلام کردند. ظاهراً قرار است این همکاری به شکل یک تیم جدید فرمول یک وارد مراحل مهمتری شود.
آندرتی چند ماه پیش اعلام کرده بود در آینده به دنبال حضور در فرمول یک خواهد بود و بخش اعظم فصل ۲۰۲۲ را صرف صحبت درباره احتمال گسترش کسبوکار خود و تبدیل شدن به یکی از تیمهای حاضر در این رشته پرطرفدار ورزشی کرده بود. محمد بن سلایم رئیس فیا چند روز پیش در توییتر اعلام کرد از همکاران خود خواسته تا شروع به بررسی امکان گسترش فرمول یک و جلب نظر علاقهمندان احتمالی برای حضور در این رقابتها بکنند و بنابراین اولین قدم برای افزایش حضور تیمها در فرمول یک برداشته شده است.
جنرال موتورز و آندرتی در بیانیهای که دیروز منتشر شد برنامههای خود برای حضور در فرمول یک با تیمی کاملاً آمریکایی را در پاسخ به درخواست فیا برای پاسخ به علاقهمندی تیم کادیلاک و آندرتی اعلام کردند. مدیرعامل شرکت آندرتی گفته است:
ما به رشد شرکت آندرتی گلوبال و تیمهای مسابقهای خود ادامه میدهیم و همواره نگاهی به آینده داشتهایم. من حس میکنم کاملاً آمادگی حضور در فرمول یک را داریم و میتوانیم باعث ارزشمندتر شدن این مسابقات و افزایش هیجان بین طرفداران شویم
او ادامه میدهد:
من افتخار میکنم که جنرال موتورز، کادیلاک و آندرتی این هدف را دنبال میکنند. جنرال موتورز و ما میراث مهمی در علاقه به مسابقات داریم. ما هماکنون فرصت ترکیب کردن علاقه به موتور اسپرت و استفاده از نوآوریها برای خلق یک تیم آمریکایی واقعی برای فرمول یک را داریم.
این تیم جدید در ابتدا پیشرانه موردنیاز خود را از شرکت ثالث دریافت خواهد کرد اما هم کادیلاک و هم آندرتی میخواهند پشتیبانی فنی را به عنوان بخشی از همکاریهای یکدیگر داشته باشند. این تیم در مقر جدید آندرتی که هماکنون در حال احداث در ایندیاناست مستقر خواهد شد و از سال ۲۰۲۵ کار خود را شروع خواهد کرد. بخشی از کارها نیز در اروپا انجام خواهد شد. از زمان پیوستن تیم هاس به فرمول یک در سال ۲۰۱۶ تاکنون تیم جدید دیگری به این رشته ورزشی اضافه نشده اما گفته میشود برخی شرکتها علاقهمند به حضور در آن هستند.
هر تیم جدیدی که به دنبال رقابت در فرمول یک باشد باید ۲۰۰ میلیون دلار را به عنوان سپرده به فیا پرداخت کند تا این مبلغ صرف بخشهای مختلف این ورزش پرهزینه شود. از زمانی که آندرتی برای اولین بار درباره علاقهمندی خود به حضور در فرمول یک سخن گفته، آرزوی حضور یک راننده آمریکایی در این مسابقات یعنی کالتن هرتا نیز مطرح بوده است. هرتا هماکنون برای آندرتی در مسابقات ایندی مسابقه میدهد. از آندرتی درباره اینکه هنوز هم مشتاق حضور هرتا در فرمول یک است یا خیر پرسیده شده و او میگوید:
ما قطعاً برنامههایی برای نشاندن یک راننده آمریکایی روی صندلی خودروهای فرمول یک داریم. من فکر میکنیم همه شما میدانید که او کیست. کالتن هماکنون با ما برای مسابقات ایندی قرارداد دارد. ما میخواهیم مطمئن شویم که یک راننده آمریکایی در فرمول یک حضور پیدا میکند.
علاقه کادیلاک به فرمول یک در ادامه گسترش حضور این خودروساز در مسابقات خودرویی که شامل ورود به مسابقات قهرمانی استقامت جهان بوده صورت میپذیرد. مارک روس رئیس جنرال موتورز میگوید:
کادیلاک و فرمول یک با رشد جذابیت خود مواجه هستند. برند ما سابقه زیادی در موتور اسپرت داشته و افتخار میکنیم که فرصت نمایش خلاقیت و طراحی برندی آمریکایی در فرمول یک پیدا شده است.
Clean energy
۱۷ دی ۱۴۰۱بسم الله
یه گزینه دیگه واسه شوی نوا پیدا شد
احتمالا تا آخرین روز جرمون میده🤦♂️🤦♂️
ali(chevynova)
۱۷ دی ۱۴۰۱نگران نباش
حضور کادیلاک در مسابقات چیزه جدیدی نیست
البته که اصالت کادیلاک هر دقیقه باید گوشزد بشه
Clean energy
۱۷ دی ۱۴۰۱😂😂😂😂🤣
BMW/M-POWER
۱۷ دی ۱۴۰۱کدوم مسابقات؟؟نسکار و ایندی و کوکاکولا؟ اینا که اصلا در مقابل f1 شوخی به حساب میان
حالا کادیلاک با این اصالت نقشش توی بالاترین سطح موتور اسپرت یعنی f1 چی بوده؟اصلا قهرمانی داشته؟
نکنه ۸ بار قهرمانی مرسدس بنز کبیر و شکست بزرگان در f1 باید به تو هم گوشزد بشه تا بفهمی کی با اصالت تره؟
یاسر میرمحسنی
۲ بهمن ۱۴۰۱عزیزم قبل از اینکه بگی ایندی کار و نسکار کجا فرمول یک کجا تحقیق کن شوخی فرمول یکه درمقابل اونا نسکار سنگین ترین مسابقات اتوموبیل رانی جهان و ایندی کار دوبرابر فرمول یک قدمت داره . شما تازه طرفدار شدی خبر نداری اعتبار فرمول یک فراری نه مرسدس تازه به دوران رسیده. و در اخر هم اینکه خانواده اندرتی اعتبار موتور اسپرت هستن
BMW/M-POWER
۱۷ دی ۱۴۰۱@clean energy
مهم اعلام حضور نیست میدونی چی مهمه؟
این مهمه که وقتی جدول پرافتخار ترین تیم های f1 رو نگاه کنی ببینی جایگاهت کجاست،چند تا قهرمانی داری بعد ادعا کنی و از اصالت حرف بزنی
البته f1 بحثش به عنوان بالاترین سطح موتور اسپرت جداست
ali(chevynova)
۱۷ دی ۱۴۰۱احسنت
ali(chevynova)
۱۷ دی ۱۴۰۱((کادیلاک و فرمول یک با رشد جذابیت خود مواجه هستند. برند ما سابقه زیادی در موتور اسپرت داشته و افتخار میکنیم که فرصت نمایش خلاقیت و طراحی برندی آمریکایی در فرمول یک پیدا شده است.))
phonix
۱۷ دی ۱۴۰۱نسکار( قهرمانی کلی) یا ایندی500 یا دیتونا500 یا کوکاکولا( یه مسابقه 600 دوره هست که تو پیست کوکاکولا انجام میشه از بزرگترین ماسبقات جهانه)
؟
SLR _ 722
۱۷ دی ۱۴۰۱من فکر می کنم چون عمدتا هدف شرکت های آمریکایی فروش در خود آمریکا بوده ( به غیر از فورد ) به همین دلیل بیشتر توی نساکار و ایندی شرکت می کردند . شاید به همین دلیل بوده که از بین تمام خودرو سازان آمریکایی فورد بیشترین علاقه رو در پیروزی یک رقابت غیر آمریکایی نشون داده ( قضیه لمانز معروف ) چون در اروپا هم فروش خوبی داشته
اگر این نظریه درست باشه یعنی کادیلاک بطور جدی روی جهانی شدن داره فکر میکنه و میخواد از روش بنز و فراری در بازار یابی استفاده کنه
امیرحسین
۱۷ دی ۱۴۰۱علی جان زیاد از امریکاییا حمایت نکن مگه اونا دلشون میسوزه واسه ما انقد طرفداری میکنی ازشون امریکا ماشین سازن ولی با این طرز جلو رفتن جز اعصاب خورد کنی ندارن بعدشم طبق قانون ورود ماشین امریکایی به سرزمین اصلی ممنوعه پلاک نمیشن
سبحان
۱۷ دی ۱۴۰۱جنرال موتورز توی ایندی کار فعالیت داره
از طرفی با تیم های دیگه تو مسابقات استقامتی هم با اسم کادیلاک همکاری دارن یه تیم مهندسی و پشتیبانی دیگه هم یه اسم کوروت ریسینگ دارن
تیم آندرتی دقیقا کارش همینه که سرمایه جذب بکنه تیم ایجاد بکنه بستر همکاری رو آماده بکنه سرمایه هم جنرال موتورز داره حتی فکر میکنم میتونه ریخت پاش هم بکنه برای موفقیت
احتمالا هوندا که همکاری های خودش رو تو همه زمینه ها مخصوصا الکتریکی ها با جنرال موتورز افزایش داده
بخش تامین قطعات رو برای جنرال موتورز انجام بده
کلا نظر مثبتی برای این اتفاق دارم
Alan.r
۱۷ دی ۱۴۰۱همین مرسدس بنزی که جناب علی ازش به عنوان اتوبوس ساز و چینی یاد میکنن ۸ بار پیاپی قهرمان فرمول یک شد
این قهرمانی ها و حضور در مسابقات برای اروپایی ها عادیه
BMW/M-POWER
۱۷ دی ۱۴۰۱معمولا چیزی اگر کسی رو خیلی اذیت بکنه طرف در موردش زیاد حرف میزنه
اسم مرسدس بنز میاد بعضیا خیلی فشاری میشن
در ضمن اتوبوس خوبه حداقل باهاش آدمیزاد جابه جا میکنن نه مثل وانت های فورد و شورلت که باهاش سر زمین یونجه و علوفه و … بار میزنن
شورلت و کادیلاک و … تجربشون از موتور اسپرت همون در حد نسکار و مسابقات کوکاکولا بوده نه مرسدس بنزی که از قدیم یا تامین کننده ی انجین بوده یا خودش سومین تیم پر افتخار فرمول وانه
Porsche 911
۱۷ دی ۱۴۰۱بعد از اینکه چراغ سبز دادن به شرکت های مختلف برای ورود به فرمول یک جنرال موتورز هم دست به کار شده
ولی طرفدار های آمریکایی نباید خیلی خوش ذوق باشن
چون به این زودی ها موفقیتی براشون به دست نمیاد و سالیان سال تجربه نیازه
به طوری رییس بخش ریسینگ آئودی بعد از ورود به فرمول یک با سائوبر گفته بود که انتظار داریم اولین پیروزی خودمون رو در فصل ۲۰۲۷ بدست بیاریم
در عین حال فرمول یک برخلاف نسکار و ایندی کار پیچیده تر از اون چیزی هست که فکر میکنیم
اما یه مطلبی خوندم پیرو اینکه در صورت حضور و همکاری این دو برند هر دو راننده تیم آمریکایی خواهند بود
جنرال موتورز باید بدونه که اگه به دنبال موفقیت هست یا باید راننده های خودش رو پرورش بده و یا از راننده های بهتری استفاده بکنه
BMW/M-POWER
۱۷ دی ۱۴۰۱چیزی که برای بعضیا خاطرست واسه خیلیا شده آرزو
تجربه در موتور اسپرت؟؟؟ اهان مسابقات نسکار و ایندی و کوکاکولا؟
فرمول وان مثل اون مسابقاتی که اون بالا اسم بردم بچه بازی نیست
فرمول وان بالاترین سطح موتور اسپرته به غیر از تکنولوژی سال ها تجربه و زمان حضور میخواد
phonix
۱۷ دی ۱۴۰۱اینا هم بچه بازی نیستن و اتفاقا مسابقات خیلی پر طرفدار و سخت و فرسایشی هستن دور های بالا در یک مسیر با حداکثر توان
مهم اینجاس که کادیلاک توی اونا نیست یا اگه هست من تا حالا نشنیدم فورد و خود شولت هستن بقیه هم هستن حتی تویوتا هم هست ولی نشنیدم کادیلاک باشه .
اینکه هردو زیر مجموعه gm هستن هم ربطی نداره شولت که نمیاد مفت نتیجه جون کندناشو بده به بقیه
BMW/M-POWER
۱۷ دی ۱۴۰۱من درباره ی پرطرفدار بودن مسابقه حرف نزدم من سطح مسابقرو گفتم
امثال نسکار و ایندی و دیتونا و … در حد f1 نیستن و هیچ جای بحثی هم نداره
تکنولوژی ساخت خودرو های فرمول وان با بعضی جت های جنگنده برابری میکنه دربارش توی اینترنت مطلب هست
کافیه فقط قیمت و هزینه ی تولید اجزا و قطعات کوچیک آیرودینامیکی فرمول وان رو ببینی تا متوجه بشی
گاهی یک باله ی عقب تا 200 هزار دلار هزینه ی ساخت داره
مواد و متریال بکار رفته داخل محفظه ی بنزین ضد احتراق و ضد انفجار خودروی های فرمول وان و هزینه ی تولید فقط یک محفظه ی سوخت تا بیش از 500 هزار دلار هزینه میطلبه و …
phonix
۱۷ دی ۱۴۰۱تکنولوژی ساخت خودرو های فرمول وان با بعضی جت های جنگنده برابری میکنه دربارش توی اینترنت مطلب هست
اها لینک مطلب لطفا شاید با هواپیمای برادرانرایت بشه مقایسش کرد وگرنه با جت های مافوق صوت با میلیون ها قطعه خیر هزینه هر فروند جت جنگی که تازه به شکل تجاری به فروش میرسه و قیمتش تجاریه یه چیزی اطرافه 100 میلیون دلار به اعزای هر فروند هست کانادا اعلام کرده هر فروند اف 35 رو با قیمت 240 میلیون دلار خریداری کرده جناب چرا چیزی میگی که دربارش اطلاعاتی نداری؟
الان قطعات ایرودینامیک یه ماشین رو با قطعات ایرودینامیک یک هواپیما مقایسه کردی؟
ضمن اینکه ماشین های ناسکار هم لخت نیستن و تکنولوژی های خوبی داخلشون هست بعد یه طوری درباره فرمول یک حرف میزنی انگار شکافت اتمیه جهت اطلاعات صنعت خودرو سازی خیلی هم پیچیده و هایتک نیست با کمی سرمایه گذاری و گرفتن مهندس خوب که الا ماشالله تو امریکا براشون ریخته میتونن وارد مسابقات بشن .
فرمول یک صرفا مورد علاقس چون شکل ماشین هاش عجیب و جالبهو فضاییه و سرعتشون زیاد تازه نه اونم در حد 364.3 کیلومتر که بهترین سرعت ثبت شده بوده اگر هم میخوای بگی تکنولوژی اوردن باید بگم بقیه هم اوردن مثلا سیستم کنترل لغزش که از زمان اومدنش جون میلیون ها نفر رو نجات داده از مسابقات رالی اومده
بسه دیگه همین مونده بود فن مسابقات خودرویی پیدا کنیم از نظر مکانیکی p1 موستانگ ماله زمان جنگ جهانی پیچیدگیش اندازه ماشین های فرمول یکه
BMW/M-POWER
۱۸ دی ۱۴۰۱@phonix
کامنتم با لینک منتشر نمیشه متاسفانه چند بار تلاش کردم
متاسفانه یه جمله توی کامنتت بود که نشون داد هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداری و فقط خواستی یه چیزی بگی
“”فرمول یک صرفا مورد علاقس چون شکل ماشین هاش عجیب و جالبهو فضاییه و سرعتشون زیاد تازه نه اونم در حد ۳۶۴.۳ کیلومتر که بهترین سرعت ثبت شده بوده””
بزار از شتاب جانبی شروع کنم میانگین شتابی که به یه خلبان جت جنگنده وارد میشه 8 یا 9 g هست این مقدار برای ماشین فرمول وان توی ترمز گیری 5g توی شتاب گیری 3g و توی دور زدن 6g هست
این نزدیک ترین شتابیه که یه جسم چهار چرخ روی زمین میتونه در برابر یه جت جنگنده داشته باشه
متریال و جنس قطعات ایرودینامیکی ، سرعت سوار و جریان هوا روی سطح قطعات خودروهای فرمول وان دقیقااا با جت های جنگنده برابری میکنه مقاله ی های جالبی توی این زمینه هست میتونی سرچ کنی
سطح باله های این خودروها با فناوری و تکنولوژی مشابه جت ها جنگنده صیقلی میشه و جریان هوا کمترین مقاومت و اصطحکاک رو با سطح داره
کافیه توی اینترنت در مورد موضوعات advanced lightweight composite materials و Computation Fluid Dynamic (CFD) که بهش میگن CFD سطح بالا و قطعات آیرودینامیکی مشترکی که توی شتاب های جانبی بالا از جت های جنگنده الگو گرفته شده مثل بالچه های جلو و عقب و جانبی و اندازه وتربال(wind chord) شکل دیفیوزر ها که تنها توی خودروهای F1 به اون شکل دیده میشه و …
سیستم طراحی front to rear فقط بین خودرو های f1 و جت های جنگنده مشترکه این سیستم تایین میکنه که برای طراحی یه خودروی f1 دقیقا مثل یک جت جنگنده باید ماشین فقط و فقط از نوک بال جلو و (canards) و ورودی های هوای جلو طراحی بشه و بطور پیوسته به سمت عقب بره حالا این از کجا اومده؟
شبیه سازی شکافت هوا دقیقا بین f1 و جت جنگنده مشترکه یعنی قبل از طراحی کل ماشین هزاران ساعت فقط بال جلو و کاناردز تا انتهای end plate توی تونل باد و شبیه ساز fluid flow انجام میگیره اگر مطلوب بود بعد کم کم از ادامه ی بال جلو تا انتها خودرو طراحی میشه دقیقا مثل جت جنگنده این توی هیچ ماشین موتور اسپرت دیگه ای دیده نمیشه
بخاطر اینه میگم نسکار کنار f1 مثل شوخی میمونه
هر نوع تغییر یا ابدیتی که بخواد پیوستگی و شکل طراحی از سمت جلو به عقب رو بهم بزنه توسط قوانین f1 منع میشه شما هیچوقت در طول فصل نمیتونی شکل کلی باله ی جلو یک خودروی f1 رو تغییر بدی بخاطر همین تیم ها برای ابدیت دادن اینقدر به دردسر میفتن که امثال شخص شما بعد ابدیت هر تیم توی فصل اصلا نمیدونید ابدیت چی بوده چجوری انجام گرفته
میزان ساعتی که”” فقط نوک بال جلو “”یک خودروی f1 توی ansys fluent شبیه سازی میشه به بیش از هزاران ساعت میرسه
زمان شبیه سازی کل خودرو توی نرم افزار و تونل باد که دیگه بماند
در مورد سیستم کنترل لغزش؟؟؟؟؟؟؟
سیستم کنترل لغزش و ABS و … توی هیچ خودروی فرمولی وجود نداره و کاملا ممنوعه دوتا دلیل داره: 1.خودروهای f1 بی نیاز از این سیستم ها هستن 2.رانندگی مهارت محور
این سیستم ها بر خلاف اونچکه خیلیا فکر میکنن تکنولوژی بالایی ندارن
ماشین های فرمول وان بدون این سیستم ها از هر ماشینی دیرتر لیز میخورن و از هر ماشینی سریعتر می ایستن
تکنولوژی جای دیگست توی شاسی و تعلیقه توی متریال بدنه و لاستیکه توی تقسیم وزنه توی شکافت هواست
پدیده هایی مثل موج سواری به این اندازه و به این شکل قابل مشاهده!! و قانون ونتوری توی کدوم خودروی موتور اسپرت دیگه ای بوجود اومده و کشف شد؟
سیستم مشابه KERS(سیستم بازیافت انرژی جنبشی) توی کدوم خودروی موتور اسپرت دیگه وجود داره؟این فقط یه نمونشه
بخواهیم وارد راندمان موتوری و گیربکس خودرو های f1 بشیم که دیگه بحث طولانی میشه
پربازده ترین و کم اتلاف ترین موتور ها متعلق به f1 هستن حد نهایی یه موتور درونسوز
در مورد سرعت تو مستقیمی هم اصلا اهمیتی نداره چقدر باشه توان ماشین توی پیچیدن سر پیچ ها و ایجاد شتاب جانبی بیشتر خلاصه میشه مهندسی f1 خلاصه شده توی ایجاد بیشترین شتاب جانبی سر پیچ ها
همین الان سوپراهای تیون شده هستن 400 متر و 0 تا 390 کیلومتر رو توی محدوده ی 5 ثانیه میزنن پرفومنس توی خط مستقیم مهندسی انچنانی نمیخواد
البته اینکه تکنولوژی f1 دقیقا مثل جت جنگنده ی سطح بالا باشه اغراقه و شاید من هم اغراق کرده باشم ولی خواستم شباهت زیادشو بگم چون خیلیا اطلاعاتشون از f1 در حد صفره
از نظر ایرودینامیکی و جنس متریال سبک سازی شده بسیار شبیه جت های جنگنده هستن
قیمت میانگین یه ماشین f1 که بین 12 تا 25 میلیون دلار باشه فاصلشو با بقیه لول های موتور اسپرت نشون میده
توی سال 2018 مرسدس بنز و فراری بیش از 400 میلیون دلار برای ماشین های فصل خرج کردن این توی کدوم سطح دیگه ای از موتور اسپرت دیده میشه؟
در ضمن قیمت توسعه ی یه ماشین f1 بخاطر قوانین محدود هیچوقت به اندازه ی واقعیش از طرف تیمها اعلام نمیشه
Porsche 911
۱۸ دی ۱۴۰۱@phonix
چرا قضیه رو پیچیده میکنی
قبل از مقایسه این دو مسابقه باید بگم هدف اصلی که خودروساز ها براشون مسابقه میدن توی این دو سبک کاملا متفاوته
هدف مسابقه ای مثل نسکار دوام حداکثری یک خودرو هست که با فرمول یک که در درجه اول پرفورمنس اهمیت داره و در رتبه های بعدی پارامتر هایی مثل دوام و… قرار دارن زمین تا آسمون فرق داره
دیگه بین کسانی که کوچکترین اطلاعاتی درباره خودرو ها دارن این مشخص شده که فرمول یک بالاترین سطح موتور اسپرت جهان هست
حداقل برو یه نگاه به منابع مختلف درباره فرمول یک داشته باش که اینطوری ضایع نشی
اولا فرمول صرفا مورد علاقه نیست بلکه بالاترین سطح هست و از همون سالی که وارد عرصه مسابقات شده نامش بیش از همه سبک های مسابقه ای درخشیده
دوما من درک نمیکنم مقایسه نسکار رو با فرمول یک
باز اگه نسکار با لمانس مقایسه بشه منطقی تره چون هدف هر دو دوام هرچه بیشتر هست
(که البته لمانس بشدت سطحش بسیار بالاتره)
داخل فرمول راننده ها بعد از هر مسابقه ۲ الی ۳ کیلوگرم از وزنشون رو از دست میدن و یا آب بدنشون به کمترین حد ممکن میرسه
جاهایی انقدر تحت فشار هستن که داخل برخی پیچ ها باید ۵ برابر وزن خودشون رو تحمل کنن تا بدنشون خورد نشه
یا بعضی اوقات داخل پیچ های ۹۰ درجه بعد از کفی از شدت ترمز گیری اگر بدن آماده ای نداشته باشن ممکنه گردنشون خورد بشه
هر راننده حرفه ای فرمول یک مثل لوییس همیلتون روزانه ۸ ساعت تمرین باید داشته و راننده های عادی تر روزی ۴ تا ۵ ساعت تمرین داشته باشن
داخل کاندید ماشین های فرمولا وان دما تا ۵۰ درجه و یا حتی بالاتر هم میره
حالا با این اوصاف که همه این ها یک صدم سختی و عجایب فرمول یک نبود میشه به من بگی راننده نسکار به اندازه کدوم از اینا سختی میکشه؟
در ضمن فکر نکن چون آمریکا یکی از پیشرفته ترین کشور های دنیاست پس میتونه با اراده کردن مهندس فرمول یک بسازه اگه پیگیر اخبار بوده باشی سال ۲۰۲۶ که آئودی به همراه تیم سائوبر وارد فرمول یک میشه گفته بود که میخوایم برای اولین بار پاوریونیت رو در آلمان بسازیم (طعنه به مرسدس که مرکز تحقیقات و توسعه و ساخت خودرو هاش در انگلستان هست) که این ریسک بشدت بزرگیه چون دهه هاست که در آلمان توسعه خودروی فرمول یک انجام نشده
آمریکا هم به همین منوال
اگه قصد جی ام جدی هست که باید یا به فکر راه انداختن مرکز تحقیق و توسعه باشه که سال ها طول میکشه
و یا مثل اکثر برند ها خودرو های خودش رو انگلستان یا ایتالیا با مهندس های غیر آمریکایی بسازه
انگلستان و ایتالیا به دلیل وجود داشتن دانشگاه های موتور اسپرت بیشتر نسبت به بقیه سطح بالاتری دارن و اکثر تیم های فعلی مراکز شون در این دو کشور ساخته شده
phonix
۱۸ دی ۱۴۰۱کامنتی که میزارم در جواب هردوی شماس اولا این نشن میدی جناب عالی هیچی از حتی علم فیزیک هم نمیدونی که 6 جی رو با 9 جی یکی میکنی چون صرفا از نظر تو 3 عدد ریاضی باهم فاصله دارن بماند که شتابه وارده به یک خلبان حنگنده بیشتر از 9 جی هست و حتمی باید برای انجام پرواز رزمی لباس مخصوص بپوشند تا با وارد کردن فشار با پایین تنه از نرسیدن خون به مغز جلوگیری شه این اولین ( غالبا اونایی که میان میگن تو نمیدونی خودشون از همه بی اطلاع ترن)
دوم. من نگفتم فرمول یک بده من خودم نسکار نمیبینم ولی فرمول یک رو دنبال میکنم ضمن اینکه فرمول یک بالا ترین سطح مسابقات فیا نیست بالاترین سطح مسابقات خودرو های چرخ بازه
سوم . هر ماشینی برای کار خودش ساخته میشه یکی برای هندلینگ عالی و دوام فوقالعاده یکی هم برای پرفورمنس مشکل اینجاس که یک عده فکر میکنن میتونن همه چیز رو با هم مقایسه کنند و بر مبنای اون بگن بقیه بدن این کار بر به وضوح داره میگه نسکار اشغاله ( الان هم بیای بگی اینو نگفتم تاثیر نداره بالا تر چتت هست) منم جوابشو دادم اینکه تو حالا میخوای بیای چون شرکت مورد علاقت تو اون مسابقه نیست بکوبی تو سر مسابقه مشکل از طرف خودته
4. که میفرمایید بخاطر اینکه یک پیچ 5 برابر وزن خودش رو باید تحمل کنه پس تکنولوژی ساخت ماشین فرمول یک با جت برابره؟ ( فقط عمودی که یه چیزی گفته باشی نه داداش این حرفا چیه فرمول یک مهندسیش از شاتل فضایی هم سخت تره)
5. بر طبق قوانینی فیا جنس بدنه خودرو های مشخصه الیاژ ترکیبی کامپوزیت با نوار های فیبرکربن برای تقویتش حضرت با سواد جنس کامپوزیت جت های جنگی جز اسرار شرکت های سازنده هست و به بیرون دربارش اطلاع نمیدن صرفا میگن کامپوزیته که تازه اونم صرفا میدونیم بر مبنای المینوم و ترکیبی از تیتانیوم هست و بقیش رو صرفا سازنده میدونی الان با این حرفت کمر صنعت هوانوردی رو شکستی
6.ضمن اینکه بالچه جلویی رو اگر میخوای بچسبونی به جت جنگی باید بدونی اولا اسم اونا کانارده دوما برای هدایت دقیق تر روی جنگنده قرار میگیره اصلا هدف ایرودینامیک جت پرواز و هدف ایرودینامیک فرمول یک چسبندگیه پرفسور یکم از مغزت کاربکش عزیز
7. روی متنت نگاه کردم از واژه کانارد استفاده کردی :/ خیلی از هواپیما ها کانارد ندارن وجود کانارد در هواپیما های مدرن یه مدل مشکل طراحی و ناتوانی مهندسی هست :) که شما به عنوان المان فن باید بدونی که این مشکل رو المان ها اولین بار با هواپیمای بال پرنده برطرف کردن هواپیما هایی مثل j20 که از کانارد استفاده میکنند مشکل هدایت دارند بدون کانارد بعضی از هواپیما ها هم مثل تایفون و رافائل دنبال حلمشک مانور با بال دلتا رفتن دنبال کانارد وگرنه در حالت عادی کانارد نیاز نداشتند( الان بحث ناسکار رو کردی علمی که مچ منو بخوابونی؟)
8 . حداقل متن رو درست بخون بعد تایپ کن من گفتم یکی از خدمات رالی اوردن سیستم کنترل لغزش بوده دوما اینکه ماشین های فرمول یک زود وایمیسن و سخت لیز میخورن جادو نیست همین یک میلی کتر بالا تر داشتی درباره ایرودینامیک صحبت میکردی میدونی که ایرودینامیک فعال چیه انشالله
9. حد نهایی موتور های درون سوز :/ ایا میدانستید که موتور جت هم موتور احتراق داخلیس؟ نکنه فرمول یک پسوز هم داره:)
در اخر کاربر بی ام وه شما هم اغراق کردی و هم توهین نمیشه چون از یک سری مسابقه خوشت میاد بگی بقیه اخن و فقط این خوبه خیلی از تکنولوژی های موتور هایی مثل مگازیلا از همین نسکار اومده
و اما پورشه 911:
1. شما داری حرف های خودمو به من میزنی اخرش هم یک ضایع شدن میزاری ترکش؟ عجب اقا عجب فکر کنم یه نفره دیگه داشت یه سری مسابقه دیگه رو با ناسکار مقایسه میکرد ما شدیم ادم بده
2. شما احتمالا به عمرت مسابقه ناسکار ندیدی یکی از جالب ترین برداشت های این مسابقات دوربین کابین راننده هست همین برای اینکه نشون بده سختی میکشن بسه:) اومدی میگی چون اینا بیشتر سختی میکشن پس از همه بهتر هستن؟
یکی از دلایل حضور اکثر خودرو سازان در انگلستان نه ناتوانی بلکه مزایاس حضور در انگلستان سلطان به خصوص در خود قاره اروپا که هم فشرده هست و هم دسترسی به پیست به تونل های باد دسترسی به کارشناسان و تیم های مهندسی بیشتر از بقیه جا هاست
مثال از صنعت هوانوردی: زمانی که جنگنده رافائل نسخه ناو نشین تولید شد یک سری از مراحل تحقیقاتشو در امریکا سپری کرد چرا چون در امریکا ازمایشگاه های لازم برای برسی امکان فرود و نشست بر روی ناو هواپیما بر و شبیه ساز های لازم هست اینکه خلی از شرکت های موتور اسپرت در انگلستان شعبه دارن و اونجا هستن هم به همین دلیل هست بماند که تیم های مشاوره و… هم ممکنه دخیل باشن
ضمنا همه خودرو ها در خارج از کشورشون پاورپوینتشون تولید نمیشه همه انگلستان نیستن عده ای انگلستان هستن ضمن اینکه اتفاقا نیروی انسانی با سواد مهم ترین عامل در مسابقات تکنولوژی محوری مثل فرمول یکه تجربه رو میش با استخدام نفرات قدیمی تر که در اون صنعت فعالیت داشتن خرید
Porsche 911
۱۸ دی ۱۴۰۱کلی کامنت نوشتی ولی هیچ جواب رسمی و درخوری ندادی و فقط اومدی حرف های من رو با اون شخص دیگه قاطی کردی و سرهم کردی یچیزی گفتی
بنده نه ادعای دانایی ام میشه نه هیچ چیز دیگه ای
من دارم راننده های نسکار رو با رانندگان فرمول یک مقایسه میکنم
شما میای این بخش حرف من که دارم شتاب جانبی رو تعریف میکنم با اون حرفی که اوشون درباره حد مهندسی هوافضا و فرمول یک زدن پیوند میزنی
جواب درست بده تا جواب درست بگیری
منظور از سطح بالاتر بودن فرمول یک سختی کشیدن بیشتر راننده هاش نیست
بله من تا به حال نسکار ندیدم ولی از طرفی تاریخچه فرمول یک رو مطالعه کردم شما هم بی زحمت اگه عمرت رو پای نسکار گذاشتی ۲۰ دقیقه از وقت ارزشمندت رو بزار پای اطلاعات پیش پا افتاده فرمول یک
در ضمن
کسی نگفت نسکار بده
بلکه گفته شد که سطح نسکار و ایندی کار و… از فرمول یک بسیار پایین تره
phonix
۱۸ دی ۱۴۰۱من جواب دادم صرفا شما نمیخوای قبول کنی قبول نکن
تو عمرم بجز دو نفر ندیدم کسی تو بحث مجازی چیزی رو قبول کنه
من هم امریکایی فن نیستم که بخوام از امریکایی ها دفاع کنم چند بار هم تو سایت گفتم که از ماشین های امریکایی خوشم نمیاد . ولی هر وقت ببینم کسی حرف اشتباهی میزنه جواب میدم .
و مطئن باش من بیشتر از بیست دقیقه از وقتمو پای فرمول یک میزارم شما هم سعی کن چند دقیقه ای به بقیه چیز ها وقت بدی شاید دفعه بعد اینطوری شروع به هیت بقیه چیز ها نکنی .
خود فیا هم از هنگام نام بردن از فرمول یک اونو به عنوان بالاترین سطح خودرو های چرخ باز معرفی میکنه نه کل موتور اسپرت چون جهان این ماشین ها با جهان مثلا رالی خیلی تفاوت داره
انشالله به توان احترام گذاشتن به تمام عقاید و نظرات و فعالیت ها برسید از نظر من این بحث مخصوصا با این کامنت جناب عالی که از بالا به ماجرا نگاه میکنی و احساس میکنی با اصلا فرمول یک ندیدیدم و باهاش کاملا غریبه هستیم تمومه جهت اطلاع شما علاقه مند من به ماشین از عکس های تمام صفحه پوستر های فرمول یک بوده که به در و دیوار اتاقم میچسبوندم ولی مثل اینکه ما بیسوادیم و شما بلد
پیروز باشید
BMW/M-POWER
۱۸ دی ۱۴۰۱@phonix
نه دیگه نشد داداش شما بیشتر توی این کامنت داستان گفتی و اصلا جواب یک خط از کامنت منو ندادی ینی اصلا متوجه نشدی من چی گفتم
جنس متریال بکار گرفته شده در ماشین های f1 بطور دقیق قابل تشخیص نیست ولی شما خیلی راحت اومدی قشنگ اتم هاشم واسه ما شکافتی ،تولید این نوع متریال “های تک” هست و چیز زیادی هم توی اینترنت ازش نیست دقیقا مثل جت های جنگنده ولی نحوه ی تولید و فرایند ساخت این نوع متریال های با تکنولوژی “های تک “دقیقا مشابه هم هستن اون نوع کامپوزیتی و فیبر کربنی که شما توی سوپر اسپرت های بالارده میبینی با متریال توی f1 یکی نیست چرا اینو نمیفهمی؟؟؟قیمت یه باله یا بالچه ی کوچیک عقب ماشین فرمول بیش از 200 هزار دلار قیمتشه هم اندازه ی قیمت یه سوپر اسپرت
درباره ی متریال بکار رفته هیچ جای اینترنت نمیتونی مطلب پیدا کنی ولی در مورد نحوه و فرآیند و تکنولوژی این متریال های های تک میتونی مقاله بخونی
من توی کامنتم نوشتم حد نهایی یک موتور درونسوز بعد اومدی با موتور جت مقایسه میکنی؟من دارم در مورد یک موتور درونسوز پیستونی حرف میزنم نه یه موتور مبتنی بر توربین گازی مثل موتور جت!!!!موتور درونسوز پیستونی فرمول وان با موتورهای درونسوز دیگه مقایسه میشه نه با موتور جت هم موتور درونسوز f1 های تک هست هم موتور جت جنگنده ها میتونی اینو بفهمی؟
اصلا میدونی موتور جت چجوری کار میکنه؟موتوری که فلسفش بر پایه ی قانون سوم نیوتن هست و با نیروی thrust باعث حرکت میشه چه ربطی به موتور پیستونی داره؟
موتور فرمول وان w11 مرسدس بنز حد نهایی یک موتور درونسوز در تاریخه موتور اسپرته بزن توی یوتیوب و توضیحات تیم مهندسی خود مرسدس بنز رو ببین و گوش بده
من فلسفه ی طراحی ماشین فرمول وان رو گفتم که از بال جلو شروع میشه میره تا انتهای خودرو مشابه طراحی یه جت جنگنده اینجا از کانارد(dive plates) صحبت شده کی از کابردش حرف زد اومدی 10 خط داستان نوشتی؟
بعد اومدی اهمیت و کاربرد کانارد هارو توی جت جنگنده به من توضیح میدی؟؟برای همینه میگم کامنت منو نفهمیدی
البته این جمله ی شما که گفتی
“”فرمول یک صرفا مورد علاقس چون شکل ماشین هاش عجیب و جالبهو فضاییه و سرعتشون زیاد تازه نه اونم در حد ۳۶۴.۳ کیلومتر که بهترین سرعت ثبت شده بوده””
نشون میده کی اطلاعات لازم رو داره کی نداره
در آخر باز هم میگم امثال نسکار در حد فرمول وان نیستن و مثل بچه بازی میمونن
phonix
۱۸ دی ۱۴۰۱https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D9%84%DB%8C%D9%85%D8%B1_%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA_%D8%B4%D8%AF%D9%87_%D8%A8%D8%A7_%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D9%81_%DA%A9%D8%B1%D8%A8%D9%86
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%84_%DB%8C%DA%A9
انشالله برای نشون دادن اینکه داری اشتباه میگی کافی باشه
ضمن اینکه من گفتم کامپوزیته که میتونه از اکثر اتم های فلزی جهان باشه
من در باره کامپوزیت های نظامی در ساختار جت ها گفتم که تازه اونم مشخص نیست ولی پایش المینیوم هست و بهترین مکمل هم تیتانیوم هست ( این ماله صنعت هوانوردی هست جناب های تک)
شما گفتی موتور درون سوز منم گفتم موتور درون سوز که جت هم هست حالا اومدی مگی پیستونی :) تو چقدر زرنگی پسر
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1_%D8%AC%D8%AA
بجز خط اول بقیش هم میخوندی شاید جاهای دیگه بکارت میومد میتونی که بفهمی:)
برای ادم با فهم و کمالاتی مثل شما بحث با ما ( مثل بچه بازی ) هست .
پس بحث نکن عزیز کسی که به یک مسابقه حرفه ای موتور اسپرت میگه بچه بازی و اصلا هم درکی از اهداف نداره که نباید ادعایی هم داشته باشه .
از اون جایی که مقاله زبان اصلی میخونی اینارو از ویکی پدیای فارسی برات گذاشتم بخونی که بلکه از اون مقالات فوق العاده که لینکشون هم ندادی بهتر روت تاثیر بزاره حداقل ملت رو به نفهم فرض نکنی
پیروز و موفق باشی