کادیلاک

چرا کادیلاک به تولید پیشرانه 8 سیلندر بلک وینگ خاتمه داد؟

خاتمه تولید پیشرانه ۸ سیلندر بلک وینگ کادیلاک موجب ناراحتی خیل عظیمی از طرفداران شد اما دلیل این کار چه بود؟


با اینکه نیروگاه ۸ سیلندر خورجینی موسوم به بلک وینگ به مدت کوتاهی روی خط تولید قرار گرفت اما در همین زمان نسبتاً کوتاه نیز شهرت زیای به دست آورد و باعث شد برخی از قوی‌ترین خودروهای تاریخ کادیلاک پدیدار شوند. تولید پیشرانه بلک وینگ با انتخاب یوهان دی نیسچن مدیر اسبق آئودی به عنوان مدیر ارشد کادیلاک مصادف شد. مأموریت او بازگرداندن برند کادیلاک به وضعیت سابق خود یعنی “استاندارد جهان” و هم‌ردیف شدن آن با رقبای آلمانی یعنی بی ام و، مرسدس بنز و آئودی بود. پیشرانه ۸ سیلندر بلک وینگ را می‌توان یکی از بخش‌های کلیدی برنامه‌ریزی کادیلاک برای احیای شرکت دانست.

پس از سرمایه‌گذاری ۱۶ میلیون دلاری روی توسعه بلک وینگ، کادیلاک به تولید این نیروگاه ۵۵۰ اسب بخاری خاتمه داد. از جمله دلایل خاتمه تولید پیشرانه ۸ سیلندر بلک وینگ می‌توان به هزینه تولید بالا و کاربری محدود اشاره کرد هرچند همه موضوع به اینجا ختم نمی‌شود. فروش سدان ها رو به کاهش است و شاسی‌بلندها هر روز مشتریان بیشتری پیدا می‌کنند و به همین خاطر سدان های سطح بالا و فول سایزی همچون کادیلاک CT6-V مجهز به پیشرانه ۸ سیلندر بلک وینگ سرنوشت خوبی نداشته‌اند. کادیلاک به دنبال تولید یک شاسی‌بلند پرقدرت با همان پلتفرم امگا بود اما این خودرو هرگز تولید نشد و بنابراین برنامه‌های ادامه تولید بلک وینگ نیز به پایان رسید. از طرف دیگر صنعت خودرو با سرعت تمام در حال حرکت به سمت برقی سازی بود و کادیلاک هم استراتژی جدیدی را در پیش گرفته بود. با استفاده از پلتفرم منعطف اولتیوم جنرال موتورز، کادیلاک به آینده‌ای برقی فکر می‌کرد و بر همین اساس سبد محصولات جدیدی را در نظر گرفته بود. شرکت موردبحث با رونمایی از سلستیک ۳۴۰ هزار دلاری، یک شگفتی بزرگ را راهی دنیای خودرو کرد؛ اما در ادامه بیشتر به بررسی پیشرانه ۸ سیلندر بلک وینگ می‌پردازیم.

این پیشرانه ۴.۲ لیتری از طراحی کاملاً جدیدی برخوردار بود و از طراحی موجود جنرال موتورز یا کادیلاک استفاده نکرده بود. بلک وینگ از ۴ سوپاپ برای هر سیلندر بهره می‌برد و دو توربوی آن نیز بین سیلندرها قرار گرفته بودند تا طرح موسوم به هات وی را داشته باشند. با قدرت ۱۳۱ اسب بخار در هر لیتر پیشرانه، بلک وینگ واقعاً یک پیشرانه درون‌سوز پیشرفته بوده است. البته باید دانست یک مشکل واژه‌شناسی مهم و گیج‌کننده وجود دارد که به آن اشاره می‌کنیم. پیشرانه بلک وینگ موردبحث ما با کد LTA نیز شناخته می‌شود، کدی که در دو مدل فول سایز CT6 چهار چرخ محرک مدل ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بکار رفته است. این مدل‌ها CT6 پلاتینیم با ۵۰۰ اسب بخار قدرت و CT6-V با ۵۵۰ اسب بخار قدرت بوده‌اند. در مجموع ۸۰۰ دستگاه از پیشرانه ۸ سیلندر بلک وینگ کادیلاک تولید شد و بنابراین با یک محصول بسیار کمیاب روبرو هستیم. هزینه تولید هر پیشرانه بلک وینگ حدود ۲۰ هزار دلار تخمین زده شده است.

مدل‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ کادیلاک‌های مجهز به پیشرانه بلک وینگ را نباید با مدل‌های پرفورمنس CT4 کامپکت و CT5 میان سایز بلک وینگ اشتباه گرفت. این خودروها اگرچه پسوند بلک وینگ را یدک می‌کشند اما فاقد پیشرانه ۸ سیلندر بلک وینگ هستند. در واقع CT4-V از پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری توئین توربو با ۴۷۲ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند درحالی‌که CT5-V بلک وینگ به پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری سوپرشارژردار با ۶۶۸ اسب بخار قدرت مجهز است. هر دو مدل یاد شده دیفرانسیل عقب هستند و با گیربکس دستی نیز عرضه شده‌اند.

اما آیا نیروگاه دوست داشتنی کادیلاک بازخواهد گشت؟ احتمال چنین کاری بسیار کم است چراکه استانداردهای مصرف سوخت فعلی باعث شده بسیاری از خودروسازان بجای پیشرانه‌های ۸ سیلندر از نمونه‌های ۴ و ۶ سیلندر استفاده کنند. از طرف دیگر موضوع کاهش هزینه‌ها نیز وجود دارد که باعث می‌شود تولید پیشرانه بلک وینگ دیگر به صرفه نباشد. جنرال موتورز سرمایه زیادی را بر سر نمایش تکنولوژی سطح بالای خود از دست داد اما حداقل ۸۰۰ مشتری خوش‌شانس کادیلاک می‌توانند از جذاب‌ترین پیشرانه‌های درون‌سوز این شرکت لذت ببرند. البته خبرهایی مربوط به فروش پیشرانه بلک وینگ به یک شرکت ایتالیایی تولید کننده خودروهای خاص منتشر شده اما این اتفاق هرگز رخ نداده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

    1. Nismo

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1712 ديدگاه)

      به کل هشت سیلندرهای تویین توربو پراستهلاک آلمانی ترجیحش میدادم

      موافقم 11
      1. Taha Ayoobi

        ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (5682 ديدگاه)

        دقیقا👍👌👌

  1. (Ali(chevynova

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (7564 ديدگاه)

    کادیلاک یعنی موتور ۴۷۲
    یعنی موتور ۵۰۰ و ۵۰۱
    موتوری مثل ۴۷۲ با گشتاور ۷۲۰ نیوتن در سال ۱۹۷۰ و قدرت ۳۷۵ اسب نشون میده که کادیلاک از قدیم هم به پرفورمنس اهمیت میداده

    ماشالاه فلیتوود ۱۹۶۴
    ماشالاه کوپ دویل ۱۹۷۱
    ماشالاه الدورادو ۱۹۵۶
    ماشالاه استاندارد جهان

    موافقم 23
    مخالفم 27
    1. ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5718 ديدگاه)

      سلام داش خبری نیست ازت چخبر عیدت پیشاپیش مبارک

      موافقم 13
      مخالفم 2
  2. Cadillac-V

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    صنعت خودروسازی جهان داره به فنا می‌ره
    دیگه خودرو تبدیل شده به یه وسیله ای که تو رو از یه جا ببره یه جای دیگه ، همشم بخواطر استانداردای چرت و پرت که هم چلنجرو نابود کرد هم نیسان جی تی آر رو

    ولی بلک وینگ کار خودشو کرد ، با معرفی سدان CT5-V بلک وینگ نشون داد حتی از دو در AMG GT مرسدس هم میتونه سریع تر باشه. کم پیش میاد یه سدان بتونه از یه سوپر‌اسپرت سریع تر باشه اینم مدرکش
    https://www.pedal.ir/vision/lightning-lap-2025/
    کادیلاک نشون داد می‌تونه خیلی بهتر از رقباش مث مرسدس و بی ام و باشه و همین کافیه
    خسته نباشی کادیلاک

    موافقم 30
    مخالفم 22
    1. Mamad

      ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      هیچ دلیلی برای دیسلایک هایی که گرفتی نمی بینم واقعا

      موافقم 11
      مخالفم 12
      1. nima.jdm

        ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (846 ديدگاه)

        خودتم دیسلایک کردن😂

        موافقم 9
        مخالفم 2
        1. ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (5718 ديدگاه)

          اصلا معلوم نیست این کامنت که من میدم چرا اینهمه دیسلایک داره

          موافقم 5
          مخالفم 7
  3. آلبر کامو

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (330 ديدگاه)

    با هویت کادیلاک همخونی نداشت
    این ماشین آخری برقی lql اوج شکوه بود
    بزرگ و عریض و طویل
    باید بیشتر از اسپورت ساختن ماشین های مجلل بسازه

    موافقم 6
    مخالفم 5
  4. حمیدرضا

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (401 ديدگاه)
  5. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (443 ديدگاه)

    تنها دلیل کنار گذاشتن این انجین بی نظیر و زیبا به همراه پلتفرم بسیار پیشرفته و خاص اومگا خانم ماری بارا هستند.برنامه کدیلاک یه چیز شبیه به برنامه جنسیس بود با این تفاوت که اینجا کدیلاک قرار داشت و همین وی ۸ بی نظیر یه موردش هست.برنامه از این قرار بود.هر کدوم از سدانهاش میرفتن تو یه کلاس پایینتر از رقبا یعنی ct5 با سری۳ و سی کلاس روبه‌رو میشد از نظر قیمت ct6 با سری۵ و ای کلاس و رقیب است کلاس میشد یه لول بزرگتر ازش.همین ct6 با ابعاد مشابه است کلاس هموزن ای کلاسه.فکر کنید پول اتاق سری ۳ بدی سری۵ سوار بشی با همون وزن و این اتفاق تو شاسی بلندها هم میوفتاد.ولی ماری بارا همه چیز رو خراب کرد.xt6 که قرار بود ۵.۲ متر پلتفرم موتور طولی و نسخه وی۸ باشه شد یه کراس اوور محور جلو وی۶.حالا همون طرح رو دارن با برقیها ‌پیش میبرند.شما لیریک رو ببینید چقدر جذابه این قرار بود بنزینی باشه و رقیب پورشه کایین

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5682 ديدگاه)

      حیف شد

      موافقم 3
      مخالفم 2
    2. سوشیانت

      ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (3876 ديدگاه)

      ولی این ماشین از لحاظ تکنولوژی حرف های زیادی برای گفتن داشت
      https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.pedal.ir/cadillac/cadillac-rear-camera-mirror/&ved=2ahUKEwilzvj1yfiLAxX2-wIHHZSTATwQFnoECDAQAQ&usg=AOvVaw3UZ3s6U2-mXKoDVdL88pAY
      ولی خب سلستیک رسما تو یه کلاس دیگست

      موافقم 2
      مخالفم 2
  6. BMW is GOD

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (305 ديدگاه)

    یه سوال داشتم که مربوط به این مقاله نیست
    سوالم این بود که جی کلاس برقی که وزنش حدود ۳۶۰۰ کیلو هست تو اروپا فروش نمیره ؟؟؟؟؟؟ و اجازه تردد در اروپا رو نداره ؟؟؟؟؟؟

    (چون اگه اشتباه نکنم اروپا محدودیت وزن ۳۵۰۰ کیلو
    داره واسه همین خودروهایی که وزنشون بیشتر از ۳۵۰۰ کیلو هست اجازه تردد در اروپا رو ندارن)

    موافقم 5
    مخالفم 2
  7. ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5718 ديدگاه)

    چون استانتلیس بی nآMوS هست بدون هیچ دلیلی

    موافقم 2
    مخالفم 2
  8. KAIZEN

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (354 ديدگاه)

    واقعا حیف

    موافقم 0
    مخالفم 1
  9. nima.jdm

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (846 ديدگاه)

    با کادیلاک نکنید

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا