دهها سالها است که هیچ کادیلاک جدیدی نتوانسته حتی به رولزرویس نزدیک شود (شاید بهجز در اوایل دههٔ ۸۰ که هردو شرکت افتضاح بودند) اما جنرال موتورز امیدوار است بتواند با سدان تمام الکتریکی جدید کادیلاک سلستیک این شرایط را تغییر دهد و دوباره به شعار معروف این برند یعنی «استاندارد جهان» برسد. البته خودرویی که در اینجا میبینیم یک پروتوتایپ نمایشی است اما به نسخهٔ تولیدی که در اواخر سال ۲۰۲۳ یا اوایل ۲۰۲۴ به بازار خواهد آمد بسیار نزدیک است. سلستیک از چند جهت کاملاً با دیگر محصولات کادیلاک متفاوت خواهد بود.
اول اینکه انتظار میرود قیمت آن به حدود ۳۰۰ هزار دلار و حتی فراتر برسد که دو برابر بیشتر از قیمت گرانترین محصول کنونی کادیلاک یعنی اسکالید V خواهد بود و به محدودهٔ محصولات بنتلی و رولزرویس وارد خواهد شد. مورد بعدی هم اینکه سلستیک در کارخانههای معمولی جنرال موتورز تولید نخواهد شد بلکه بهصورت دستساز در مرکز فنی این شرکت در میشیگان تولید میشود که برای این کار ۸۱ میلیون دلار سرمایهگذاری در آن انجام گرفته است.
هرچند طراحی جلو و عقب سلستیک بسیار به کراساوور لیریک شبیه است اما به گفتهٔ کادیلاک، طراحان در این خودرو از محصولات ۵۰ سال نخست فعالیت کادیلاک مثل مدلهای V16 قبل از جنگ جهانی و همینطور الدورادو بروگام سال ۱۹۵۷ الهام گرفتهاند. به گفتهٔ مهندس ارشد کادیلاک، این مدلها اوج تجمل در دوران خودشان بودند و باعث شدند کادیلاک به استاندارد جهان تبدیل شود و حالا سلستیک هم میخواهد همین کار را انجام دهد.
هرچند از سلستیک بهعنوان یک سدان یاد میشود اما فرم کلی این خودرو با سدانهای سنتی بنتلی و رولزرویس بسیار متفاوت است زیرا در پرچمدار باشکوه کادیلاک از طرح فستبک با درب صندوق هاچبکی استفاده شده است. مهمترین ویژگیهای سلستیک اما در داخل آن دیده میشود زیرا در جلوی آن شاهد داشبوردی کاملاً دیجیتالی با یک نمایشگر منحنی ۵۵ اینچی هستیم. این صفحهنمایش بزرگ خود از چند نمایشگر تشکیل شده است که از تکنولوژی حفظ حریم خصوصی از طریق نوعی پردهٔ دیجیتالی بهره میبرد. این ویژگی مانع از دیدن نمایشگر سمت راست توسط راننده میشود و سرنشین جلو میتواند بدون نگرانی از حواسپرتی راننده فیلم تماشا کند.
علاوه بر این، برای سرنشینان عقب هم دو نمایشگر لمسی اختصاصی در نظر گرفته شده که به زیبایی بهصورت یکپارچه در پشتی صندلیهای جلو تعبیه شدهاند. به گفتهٔ کادیلاک، مجموعاً پنج نمایشگر مختلف در کابین سلستیک وجود دارد اما مهمتر از اینها، یک سقف شیشهای است که میتواند سطح نور را در چهار قسمت مختلف تنظیم کند. کادیلاک این را سقف شیشهای هوشمند مینامد که با استفاده از تکنولوژی ذرات معلق به هرکدام از چهار سرنشین این امکان را میدهد تا سطح نور ورودی را به میل خود تنظیم کنند. یکی دیگر از ویژگیهای قابلتوجه این سدان مجلل آمریکایی هم برخورداری از سیستم اولترا کروز خواهد بود که نسل بعدی تکنولوژی خودران جنرال موتورز است.
در حال حاضر اما کادیلاک هیچ اطلاعاتی در مورد مشخصات فنی سلستیک منتشر نکرده است و صرفاً میدانیم که این خودرو روی پلتفرم اولتیوم جنرال موتورز ساخته شده است و حداقل ۵۰۰ کیلومتر برد خواهد داشت. بااینحال، ازآنجاییکه سلستیک بهعنوان یک پرچمدار مجلل و دستساز برای رقابت با بنتلی و رولزرویس در نظر گرفته شده است قطعاً از قوای محرکهٔ بسیار قدرتمندی بهره خواهد برد. به گفتهٔ کادیلاک، جزئیات و مشخصات نسخهٔ تولیدی این خودرو اواخر امسال اعلام خواهد شد.
نظر شما در مورد کادیلاک سلستیک چیست؟ آیا در برابر رولزرویس و بنتلی شانسی خواهد داشت؟
meysam
۱ مرداد ۱۴۰۱شخصا اگه طراحی بخش عقبش تغییر کنه، به رولزرویس، بنتلی و مایباخ ترجیحش میدم.
ممکنه به پای اونا نرسه ولی همینکه روح کادیلاک درش دمیده شده برام کافیه
Mr Naftalin az roghan abad
۱ مرداد ۱۴۰۱ماشین مجلل نباید فضایی باشه یا داخلش تا ناموس مانیتور بذاری! والا فاز جدید برندا همش همینه مانیتور میزارن برقی میکنن چیه این کار. جنرال موتورز خیلی ….
Mr Naftalin az roghan abad
۱ مرداد ۱۴۰۱کادیلاک از اون چیزی که بوده فاصله گرفته… CT6 شرف داره به این.
کیانوش
۱ مرداد ۱۴۰۱بنظرم سدان های فوق لوکس باید طراحیشون کلاسیک بمونه رولزرویس و مرسدس اصالتشون رو حفظ کردن سری حفت خیلی رادیکالی شد اینم که تهش تهش شاید بتونه با سری هفت برقی رقابت کنه در حد مایباخ و بنتلی و هم نیست
میراحسان
۵ مرداد ۱۴۰۱خوب برخی از مشتریان خواستار اوج لوکسی با ظاهر و تکنولوژی های مدرن هستند و این خودرو با توجه به تولید محدود آن، مشتریان خاص و تکنوکرات خود را خواهد داشت، همانگونه که خودروهای رولزرویس و بنتلی با ظاهر کلاسیک مشتریان خود را دارند و یا مدلهای لوکس بنز و بی ام دبلیو با ظاهر بین خودروهای کلاسیک و مدرن،
Ali
۲ اسفند ۱۴۰۱آخه داداش ببین بنابی و مایباخ می توانند این خودرو بزنند ، ببین کدوم خودرو بنز و بنتلی از سقف شیشه ای هوشمند استفاده میکنه ، کدوم خودرو ی بنز و بنتلی از نمایشگر ۵۵ اینچ خمیده استفاده میکنه و… .
آخه تا کی تعصب !!!!!
من نمیگم مایباخ هم خوبه ، بنتلی هم خوبه و به نظر من هردو آنها بهترین هستند ولی آخه این خودرو رو ببین .
ریغو
۲ مرداد ۱۴۰۱خاک تو سر تو با فاز ۱۰ سال پیشت. اگه میخای تو مقاله ماشین آمریکایی این حرفا رو بزنی از سایت گمشو بیرون.
جناب ایکس
۳ مرداد ۱۴۰۱یکی از بهترین لوکس هایی که دیدم
میراحسان
۵ مرداد ۱۴۰۱خوب برخی از مشتریان خواستار اوج لوکسی با ظاهر و تکنولوژی های مدرن هستند و این خودرو با توجه به تولید محدود آن، مشتریان خاص و تکنوکرات خود را خواهد داشت، همانگونه که خودروهای رولزرویس و بنتلی با ظاهر کلاسیک مشتریان خود را دارند و یا مدلهای لوکس بنز و بی ام دبلیو با ظاهر بین خودروهای کلاسیک و مدرن،
iranarmy25789
۵ مرداد ۱۴۰۱سلام، واقعا زیبا هستش،طراحیش حرف نداره،واقعا هرچی بگه آدم کم گفته در مورد زیبایی این کادیلاک، بخصوص اینکه که قراره نسخه معدود درست بشه اونم با دست، مثل بوگاتی، صفحه نمایش 55 اینچی منحنی جلوی ماشین هستش که بجز این 4تا نمایشگر دیگم هستش یعنی کلا 5تا نمایشگر داره،سقف شیشه ای هوشمند که هر سرنشین بصورت جدا میتونه شدت تابش نور رو کنترل کنه دیگه ببینید چی هستش این خودرو، مشخصات فنی که گفته نشده ولی اونم مطمعنأ مشخصات قوی داره برای مقابله با خودروهایی مثل رولزرویس،و مطمعنم میتونه با خودروهایی مثل رولزرویس وبنتلی تقابل داشته باشه، دیگه هرچی باشه کادیلاک هستش، کمپانی که همه میشناسن،بله درسته به پای این 2تا شرکت که گفتیم نمیرسه ولی اطلاعات و تجربه خیلی بالایی داره ،البته هرکسی یه نظری داره و نظرشم محترمه،موفق باشید