آیا کادیلاک سرانجام یک کانورتیبل جدید خواهد ساخت؟!
کادیلاک در زمینه طراحی خودروهای زیبا و خاص، تاریخچهای غنی دارد. از کوپه الدورادو گرفته تا سوپرخودروی کانسپت «Cien» که تقریبا همه طرفداران این برند، آرزو تولید آن را دارند. در گذر زمان، کادیلاک تعهد خاصی نسبتبه مدلهای کوپه و کانورتیبل داشته است که از این میان میتوان به الدورادو بیاریتز کانورتیبل ۱۹۵۹، XLR 2007 و کانسپت زیبای سیِل ۲۰۱۱ اشاره کرد.
در این میان، XLR آخرین کانورتیبل تولید انبوه این شرکت به شمار میرود که بهدلیل ضعف عملکرد نسبتبه رقبای همقیمتش از رده خارج شد. از آن زمان، کادیلاک رویایی تولید یک کانورتیبل جدید را رها نکرد و در سال ۲۰۱۱ مدل مفهومی سیِل (Ciel) را رونمایی کرد که در نوع خود شاهکار بود؛ اما هیچگاه وارد فاز تولید انبوه نشد.
درست یک روز پیش از سال نوی ۲۰۲۳ میلادی، صفحه اینستاگرام «generalmotorsdesign» که متعلقبه بخش طراحی جنرالموتورز است، یک اسکچ را منتشر کرد که نمای سهچهارم عقب یک کادیلاک کانورتیبل بود. با وجود اینکه طرحهایی که در این صفحه منتشر میشوند لزوما تولید نخواهد شد اما از آنجا که از تولید آخرین محصول کانورتیبل کادیلاک تقریبا ۱۱ سال میگذرد و پیشتر هم تلاشهایی را در این راستا انجام داده بود، گمانهزنیها برای تولید آن افزایش یافته است.
طراحی
اولین نکتهای که در این اسکچ توجه بیننده را به سوی خود میکشد، احتمالا سبک طراحی مینیمال و یکپارچه بدنه این خودرو است. طراح مشخصا با استفاده انحناهای کاملا یکپارچه، روان و ارگانیک تلاش در القای حس لوکسبودن را داشته و در این کار موفق هم شده است. در بخش کناری، بهجز خط شانه که با ظرافت خاصی از ابتدا تا انتهای بدنه کشید است، هیچ المان شکسته دیگری مشاهده نمیشود؛ همین مسئله ظاهری یکدست و دلپذیر را به اسکچ داده است.
تناسبات این اسکچ به بهترین و جذابترین شکل ممکن بهکاررفتهاند تا در خدمت ایجاد حس عضلانیبودن خودرو باشند. مشخصا با نگاهی به تاریخچه مدلهای کانورتیبل این شرکت، میتوان دید که کادیلاک تمامی کانورتیبلهایش را عضلانی ساخته و این سبک را بهنوعی به شاخصه اصلی این محصولات تبدیل کرده است.
بهجز رینگهای بزرگ و پیچیده، بریدگی طاق چرخ جلو و آینههای بسیار باریک، تنها خط پایین بدنه میماند که بهصورت کاملا هماهنگ با خط شانه طراحی شده و طرح قطره آب را برای نمای جانبی این کانورتیبل بینامونشان خلق میکند.
اگر به عقب خودرو نگاهی بیاندازیم، سپر بزرگ و دیفیوزر سیاهرنگی را میبینیم که مانند عضلات یک ورزشکار از زیر لباس مجلسیاش نمایان باشد. طراح سپر را مملو از شکستگی و در ادامه خطوط ارگانیک بدنه طراحی کرده و جلوه بصری خارقالعادهای خلق کرده است و بهسختی میتوان از آن خرده گرفت.
چراغهای باریک و عمودی بیرونزده که به ترند این روزهای خودروهای کانسپت بدل شدهاند، درکنار الگوی مشبک زیر آن که نهایتا به رنگ سیاه سپر ختم میشود، یک فضای سهبعدی را آفریده چشمان هر بینندهای را نوازش میکند. خط کرومی روی سپر که تمام طاق چرخ عقب را هم فرا گرفته؛ در امتداد بریدگی طاق چرخ جلو قرار دارد؛ این دقت به المانهای ساده و هماهنگی خطوط باعث عامپسندتر شدن طراحی خودرو میشود.
همانگونه که مشخص است، خبری از اگزوز خروجی در این خودرو نیست و تناسبات آن هم بهگونهای طراحی نشده که جایی برای یک موتور درونسوز در جلو یا عقب آن وجود داشته باشد؛ پس به این نتیجه میرسیم که این کانورتیبل یک خودروهای تمام برقی است.
قاعدتا یک خودروی بیسقف لوکس از کادیلاک باید فضای دلنشین را برای سرنشینانش فراهم کند. در همین راستا، طراح تصمیم گرفته برای ایجاد یک کنتراست مناسب با رنگ سبز زیبای بدنه، از رنگ کرمی آرام برای کابین استفاده کند. اگر کمی دقیقتر به کابین این کانورتیبل توجه کنیم، ردیف صندلی دوم را میبینیم که با انحنای خروجی بدنه و جایگاه ستون B، بهصورت یکپارچه طراحی شده است؛ بنابراین با یک خودرو ۲+۲ سروکار داریم.
با وجود اینکه صفحه جنرالموتورز تصاویر رندرهای دیگری را از این طرح منتشر نکرده است اما با کمی دقت در روند فرورفتگیها و برامدگیهای کناری بدنه متوجه میشویم که احتمالا اگر از بالا به این خودرو نگاه کنیم، با طرحواره یک ماهی و قطره آب مواجه خواهیم شد که الگوی بسیاری از طرحهای آیرودینامیک در صنعت خودرو هستند.
هنوز هیچ خبر رسمی مبتنیبر تولید یک کانورتیبل از سوی کادیلاک یا جنرالموتورز منتشر نشده است اما امید داریم که این لوکسساز آمریکایی پس از سالها انتظار و آرزو، بار دیگر دل را به دریا زده و چنین خودرویی را روانه بازار کند. نظر شما درباره این اسکچ و یک کادیلاک بیسقف تمام برقی چیست؟!
ali(chevynova)
۲۰ دی ۱۴۰۱اگه اصالتش اجازه بده خواهد ساخت
((کادیلاک در زمینه طراحی خودروهای زیبا و خاص، تاریخچهای غنی دارد))
نمونه های طراحی های بی مانند کادیلاک میشه به
الدورادو ۱۹۵۴
فلییت وود 1938
کوپ دویل ۱۹۶۶
فیتون ۱۹۳۲
و…….. نام برد
((در ضمن عکس الدورادو بیاریتز۱۹۵۹ رو با دقت ببینید))
TESLA
۲۰ دی ۱۴۰۱کادیلاک = اصالت ۱۲۱ ساله 😍🇺🇸🇺🇸🇺🇸🙌
ali(chevynova)
۲۰ دی ۱۴۰۱بله درسته
۱۲۱ سال پشتوانه
و ۱۲۱ سال همچنان آمریکایی
Dian
۲۰ دی ۱۴۰۱آدم از نگاه کردن به الدورادو سیر نمیشه
الحق که ماشین های کلاسیک زیباتر بودن
مخصوصا دهه ۵۰ تا ۸۰ میلادی
عاشق پدال
۲۱ دی ۱۴۰۱کسی که یه مقدار تاریخ کادیلاکو بدونه میبینه که ساخت کانورتیبل سابقه داشته و خیلیم ساخته
امروز اگه این جی ام لعنتی اجازه ساختشو بده میسازه
زمستانم
۲۰ دی ۱۴۰۱چرا اخه تو با همه فرق میکنی لامسگ چقدر خاص و محکم و اصیل و جنس خوبی تو (گریه)
گلاب
۲۰ دی ۱۴۰۱فک میکنم آمریکایی ها مثل دهه ۶۰ دوباره ماشین های گنده بسازن البته با موتور برقی چون دیگه آلایندگی مهم نیست
عاشق پدال
۲۱ دی ۱۴۰۱الایندگیشون به اندازه سمنده
مصرفشون اندازه سمنده
امیرحسین
۲۰ دی ۱۴۰۱برقی به ددرد نمیخوره
زمستانم
۲۰ دی ۱۴۰۱همین الان بعد از نظر شما ایمیل زدم و پروژه رو با چند میلیون دلار خسارت کلا تعطیل کردم بازم پوزش بابت تاخیر مهندس جان
VIPER
۲۰ دی ۱۴۰۱آقایون دیدگاههای شما هم بعد بیشتر از یه ساعت ثبت میشه یا من فقط اینجوریم؟
البته من به جناب اشتری درخواست رسیدگی دادم ولی متاسفانه جواب دریافت نکردم
DoctoR
۲۰ دی ۱۴۰۱من اصلن بعضی کامنت هام منتشر نمیشه معایب فنی تارا اتوماتیک رو گفتم انگار به نویسنده بر خورده بود چشماش ندیده بود برای همین منتشر نکرد
زمستانم
۲۰ دی ۱۴۰۱شایدم تاریک بوده چشماش ندیده میخواید با مجله تایمز هماهنگ کنم اونجا نظراتتون منتشر بشه؟
VIPER
۲۰ دی ۱۴۰۱گیر اوفتادیم به خدا
امیرحسین
۲۰ دی ۱۴۰۱به نظر من یا برقی نزنه یا سی تی ۵ رو کوپه کنه
زمستانم
۲۰ دی ۱۴۰۱اینم بهشون گوشزد کردم اب استخرم گرم شده بفرمایید قربان دوستان رو بیشتر از این منتظر نذارید الان میگم بیان رقص میله هم واستون اجرا کنن .
امیرحسین
۲۱ دی ۱۴۰۱زمستانم تو عاشق نبودی که درد دل عاشقا رو بفهمی
TESLA
۲۰ دی ۱۴۰۱خداکنه که بسازه مطمئنم استقبال زیادی ازش صورت میگیره ، اگر جنرال موتورز در نهایت چراغ سبز به تولید همچین محصولی بده : به احتمال زیاد در نما جلویی طراحی شبیه به سلستیک یا لیریک خواهد داشت ( چون این زبان طراحی الکتریکی های کادیلاک خواهد بود ) و در نما پشتی هم به احتمال زیاد همچین چیزی باشه که تو تصویر میبینید ، از لحاظ قوای محرکه احتمال میدم با سلستیک مشترک باشه ( یعنی همون حدود ۶۰۰ اسب قدرت ) با این تفاوت که به دلیل وزن کمتر نسبت به سلستیک قطعا در زمانی کمتر از ۳/۸ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر برساعت میرسه ، در کل امیدوارم در نهایت همچین جواهری تولید بشه 😍😍🇺🇸🇺🇸⚡️