کادیلاک

کالید اسکالید؛ نگاهی به سرگذشت نماد شاسی‌بلندهای لوکس آمریکایی

خودروی مخوف مافیا و خواننده‌های محبوب چگونه به جایگاه امروزی‌اش رسید؟

نسل اول

نسخه اولیه کادیلاک اسکالید شباهت زیادی به خودروی باابهت مدرنی که از نام آن در ذهن داریم نداشت. این شاسی‌بلند که بر پایه جمس یوکان توسعه یافته بود، در سال ۱۹۹۹ رونمایی شد و یک سال بعد هم از خط تولید خارج شد. موتور بزرگ ۵.۷ لیتری V8 آن هم تنها ۲۲۵ اسب بخاری قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک جعبه‌دنده ۴ سرعتی به چرخ‌های عقب می‌فرستاد و نمی‌توانست مشتریان زیادی را به خرید آن ترغیب کند.

نسل دوم

نسل دوم اسکالید در سال ۲۰۰۲ دیده به جهان گشود. این مدل قبای سایر محصولات کادیلاک را بر تن داشت و می‌توانست واژه‌های مفاهیمی چون قدرت، لوکس‌بودن، استایل و تمایز را در ذهن بینندگان زنده کند. پیشرانه ۶ لیتری V8 این مدل، ۳۴۵ اسب بخار قدرت و ۵۱۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این نسل تازه بود که با عملکرد فنی بهتر، تجهیزات لوکس مانند صندلی‌های راحت تودوزی چرمی و توانایی یدک‌کشی ۳,۶۲۸ کیلوگرم وزن به شاسی‌بلند مشهور کادیلاک بدل شد.

نسل سوم

با فرارسیدن سال ۲۰۰۷، نسل بعدی اسکالید با تغییرات گسترده از راه رسید و آن تصویر زیبایی را که نسل دوم ساخته بود، به کمال رساند. حال افراد مشهور هم اسکالید سوار می‌شدند. صدای غرش اگزوزها، رنگ‌های متالیک بدنه، رینگ‌های بزرگ، صندلی‌های چرمی راحت و… به امضای اصلی اسکالید تبدیل شدند تا این شاسی‌بلند ۶.۲ لیتری V8 بتواند ۴۰۳ اسب بخار قدرت و ۵۶۵ نیوتن متر گشتاور خود را در اختیار گستره بیشتری از مشتریان قرار دهد.

نسل چهارم

سال ۲۰۱۵، چهره کادیلاک بار دیگر مدرن شد. نسل تازه اسکالید هم با این موج همراه شد و خود را به‌عنوان یک کشتی لوکس خیابانی معرفی کرد. این مدل تازه هر آنچه را که نسل قبل عرضه می‌کرد با خود به‌همراه داشت و موفق شد تا فناوری بیشتری را هم به مشتریانش عرضه کند. اسکالید دیگر راه متفاوت خود را می‌رفت و از مدل‌هایی چون شورولت سابربن و جمس یوکان جدا شده بود. پیشرانه قدرتمند ۶.۲ لیتری V8 این مدل توان تولید ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۳ نیوتن متر گشتاور را داشت و عملا یک هتل لوکس با قابلیت یدک‌کشی بالا به شمار می‌رفت.

نسل پنجم

نسل کنونی اسکالید در سال ۲۰۲۱ معرفی شد. مهندسان و طراحان کادیلاک از نظر فنی و طراحی تغییرات زیادی را در این مدل لحاظ کردند تا آن را به یک شاسی‌بلند فوق لوکس تبدیل کنند. زبان طراحی جدید این برند آمریکایی به طراحان اجازه داد تا به فرم‌پردازی یکدست و پخته‌تری دست پیدا کنند که هم ابعاد لوکس آن را به نمایش می‌گذاشت و هم روی قدرت زیادش تمرکز می‌کرد.

کابین نسل پنجم اسکالید را می‌توان بی‌شک لوکس‌ترین و مجهزترین کابین در میان تمام محصولات جنرال‌موتورز قلمداد کرد. فضای داخلی این خودرو از یک نمایشگر ۳۸ اینچی منحنی OLED،  انواع تجهیزات ایمنی و دستیارهای رانندگی مانند سیستم نیمه‌خودران «سوپرکروز» کادیلاک و… سود می‌برد.

تمام اجزای مکانیکی این نسل هم به‌روزرسانی شده بودند تا یکی از آخرین مدل‌های تمام بنزینی کادیلاک به‌بهترین شکل ممکن بدرخشد. سیستم فنربندی مستقل عقب، تعلیق تطبیق‌پذیر بادی مجهز به کنترل مغناطیسی، پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 با توان تولید ۴۲۰ اسب بخار قدرت ازجمله برگ‌‌های برنده این خودرو به شمار می‌روند. البته یک موتور ۳ لیتری توربوشارژ ۶ سیلندر خطی ۲۷۷ اسب بخاری هم برای اسکالید جدید عرضه شده است که می‌تواند خیال دوست‌داران محیط‌زیست را راحت کند!

وانت اسکالید EXT

کادیلاک با آغاز کار نسل دوم از نسخه وانت شاسی‌بلند لوکس خود هم رونمایی کرد. میراث این مدل به نسل سوم هم رسید و آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند تا یک مدل وانت از آن را هم روانه بازار کنند. به این ترتیب، مشتریان می‌توانستند در میان سال‌هایی ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ وانت اسکالید را هم خریداری کنند. هر چند این مدل از وانت فورد لاکس فروش بهتری داشت اما نهایتا از مسیر برادر خود، شورولت آوالانچ، جدا نشد و با قطع تولید آن خودرو، از خط تولید خارج شد.

میراثی که همچنان ادامه دارد

کادیلاک با آزمون و خطاهای گوناگون موفق شد شخصیتی متمایز را برای شاسی‌بلند لوکس خود تعریف کند. این خودرو در دوره‌ای خاص، تصویر رپرها و رئیس‌ مافیای بین‌المللی را در ذهن تداعی می‌کرد؛ حال به خودروی محبوب مشاهیر متمول تبدیل شده است و بازاری دارد که کمتر محصولاتی می‌توانند آن را تهدید کنند. هر چند اسکالید هم مانند بسیاری از مدل‌های مشهور صنعت خودرو برقی می‌شود اما همچنان همان محصولی است که می‌تواند همراه سفرهای طولانی باشد، هم قدرتش را با یدک‌کشی به نشان دهد و درعین‌حال، مقام اجتماعی مالکش را هم به رخ سایر خودروهای خیابان بکشد. نظر شما درباره کادیلاک اسکالید چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4395 ديدگاه)

    بهترین شاسی بلند جهان

    موافقم 11
    مخالفم 8
    1. هراکلیوس

      ۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (285 ديدگاه)

      GMC بهتره نباشه بدتر نیست

      موافقم 1
      مخالفم 4
    2. خشایار کیانی

      ۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (12 ديدگاه)

      *فول سایز

      موافقم 3
      مخالفم 3
    3. amir

      ۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (3602 ديدگاه)

      نسل دومشو تو nfs underground 2 اسپورت نکردی بفهمی عجب فانتزی میشد😂😂

      1. Taha Ayoobi

        ۳ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (4395 ديدگاه)

        به به ببین کی اینجاس
        امیر آقا
        چه خبرا

      2. ۳ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (4954 ديدگاه)

        ✔️نید فور اسپید اندرگراند ۲
        ❌Nfs undegrand 2
        پارسی زبان ماست
        آن را پاس بداریم🥰

    4. ۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4954 ديدگاه)

      عاشقشم من

  2. جرمی کلارکسون

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (987 ديدگاه)

    به کامیون بزنه کامیون چپ می‌کنه

    موافقم 6
    مخالفم 3
    1. BlackWing

      ۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1307 ديدگاه)

      نه داداش راست میکنه

      1. ۳ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (4954 ديدگاه)

        حالت الان من

    2. ۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4954 ديدگاه)

      عین 7x که اگه بزنه کامیون کامیون چپ میشه

  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1556 ديدگاه)

    شاه suv ها

    موافقم 2
    مخالفم 2
  4. Kiarash

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (537 ديدگاه)

    دوستان با ماشین آمریکایی مشکلی دارین چرا کامنت ها بیشترش دیسلایک هست درسته ۴ تا کامنته ولی ۳ تا آخر دیسلایکه

    موافقم 6
    مخالفم 2
  5. Kiarash

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (537 ديدگاه)

    من بهش شخصه نسل سومش رو از بقیه نسل هاش جذابتر و ساده تر می بینم و انتخابم نسل سومش هست

  6. hosen

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (713 ديدگاه)

    نسل به نسل زیبا تر و مخوف تر
    واقعا شاسی بلند رودستش نباشه

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا