کادیلاک که تاکنون به ساختن خودروهای بزرگ، سنگین، مجلل و پرمصرفی چون اسکالید شناخته میشد، با معرفی شاسیبلند لیریک برگی تازه از دفتر تاریخ خود را ورق زده است. این خودروی تماما برقی نخستین محصول این خودروساز در عصر جدید خواهد بود و از فناوری و پلفترم «اولتیوم» شرکت جنرالموتورز استفاده میکند.
لیریک از یک باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی سود میبرد؛ بنابراین نسخه تک دیفرانسیل آن با یکبار شارژ کامل تا ۵۰۰ کیلومتر همراه راننده خواهد بود. موتور برقی این شاسیبلند لوکس ۳۴۰ اسب بخار قدرت تولید و آن را به محور عقب یا هر چهار چرخ منتقل میکند. گستره مسافت قابلپیمایش نسخ دو دیفرانسیل این خودرو هنوز بهصورت رسمی اعلام نشده است اما انتظار میرود که این مقدار ممکن است کمی پایینتر از رقم یادشده باشد.
این شاسیبلند متوسط سهردیفه از نظر ابعادی بزرگتر از برادر بنزینی خود یعنی XT5 است اما کابین کوچکتری نسبتبه آن دارد. این کابین بر پایه کابین برادر بزرگتر، اسکالید، توسعه یافته و همانند سایر طرحهای رایج بازار از نمایشگری بزرگ در سرتاسر کابین سود میبرد. طراحی بخشهای دیگر کابین مانند فرمان نیز بهروز شده و حال به فناوریهای جدیدی چون «جنرالموتورز سوپر کروز» برای رانندگی بدون دخالت دست مجهز شده است.
فضای داخلی و فناوریهای لیریک چه حالوهوایی دارند؟
به آینده خوش آمدید. نمایشگر بزرگ و کشیده لیریک برخلاف نمونههای مشابه، برای مثال هایپراسکرین مرسدسبنز EQS، از چند نمایشگر کوچکتر تشکیل نشده که درون یک قالب باشند، بلکه خود یک نمایشگر OLED واقعا پهن و خمیده محسوب میشود که وظیفه سیستم اطلاعات سرگرمی و نمایشگر راننده را برعهده گرفته است. با وجود اینکه نحوه عملکرد آن با هایپراسکرین یکسان است اما یکپارچگی آن، باعث شده تا بهمراتب زیبا و جذابتر باشد.
سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو به سیستمعامل خودروی گوگل مجهز شده که تمام محیط کاربری این غول نرمافزاری را در اختیار راننده قرار میدهد. عملکرد این سیستم واقعا روان و مناسب است اما در مقام مقایسه با سیستمهای سایر شرکتها منیتوانیم به مورد خاصی اشاره کنیم. خوشبختانه کادیلاک برای تنظیم سیستم تهویه و… از کلیدهای فیزیکی بهره برده اما روی فرمان شاهد کلیدهای حساس به لمس هستیم. لیریک مانند دیگر خودروهای برقی به کنسول میانی شناور مجهزبه جالیوانی تجهیز شده است.
لیریک چه اندازهای است؟
ابعاد لیریک مانند سایر خودروهای برقی حاصل معماری متفاوت آن است بنابراین تناسبات مختص خود را دارد. برای نمونه طول بدنه آن را جایی بین لینکلن اویاتور و بامو X5 قرار میدهد اما به فاصله محوری طولانیتر از هر دو آنها مجهز شده و ارتفاع سواریاش نیز ۵ اینچ کمتر است. نتیجه این تفاوتها خلق یک شاسیبلند زیبا، جذاب و لوکس شده که قسمت بار و فضای سر عقب کوچکی دارد.
خوشبختانه فضای پا با مدلهای متوسط دیگری چون تسلا مدل Y برابر است که کافی به نظر میرسد. فضای شانه ردیف عقب جا را برای سه سرنشین باز میکند. با بازکردن صندلیهای ردیف سوم، فضای بار به ۷۹۲ لیتر میزسد که متاسفانه در مقایسه با شاسیبلندهای کوچک هم ناامیدکننده است. فضای بار لیریک را تنها میتوان با موستانگ مک-ای و کیا EV6 مقایسه کرد که در ردههای قیمتی بهمراتب پایینتری نسبتبه لیریک قرار دارند.
رنج، شارژ و مشخصات عملکردی لیریک چگونه است؟
همانگونه که پیشتر گفته شد، لیریک از باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی بهره میبرد. نسخه دیفرانسیل عقب این شاسیبلند ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۵ نیوتن متر گشتاور دارد. مسافت قابلپیمایش آن نیز براساس گزارش EPA برابر ۵۰۰ کیلومتر اعلام شده و از شارژ سریع ۱۹.۲ کیلووات ساعتی AC نیز پیشتیبانی میکند. این فناوری به راننده اجازه میدهد تا با استفاده از شارژر سطح ۲ خانگی خودرواش را برای پیمایش مسافتی ۸۳ کیلومتری آماده کند.
خبر رسمی درباره مشخصات چهارچرخ محرک این خودرو در دسترس نیست. با این همه، ظرفیت یدککشیدن بار برای این خودرو برابر ۱۵۷۵ کیلوگرم اعلام شده است. هر دو نمونه دو و چهار دیفرانسیل با نهایت نرخ ۱۹۰ کیلووات شارژ میشوند و با هر ۱۰ دقیقه شارژ، قادر به پیمایش ۱۲۱ کیلومتر خواهند بود.
راندمان لیریک چگونه است؟
تاکنون تنها فرصت بررسی نسخه دیفرانسیل عقب این خودرو را داشتیم که ۲۵۵۹ کیلوگرم وزن دارد. گشتاور لحظهای، خودرو را به حرکت در میآورد و به لطف بهرهوری از شتابگیری خطی و مناسب، نه حس عجله و نه حس تنبلی را به راننده منتقل نمیکند. لیریک هیچ مشکلی برای سریع رفتن ندارد اما با فشردن پدال گاز رانندهاش را وحشتزده نمیکند.
این خودرو به حالتهای رانندگی تور، اسپرت، برف/ یخ، و مود شخصی مجهز شده است. لیریک درکنار سیستم ترمز عادی به رانندگی تکپدالی هم مجهز شده که درحقیقت همان سیستم بازیاب انرژی ترمز به شمار میرود.
راندمان لیریک نرم، روان واقعا ساکت است. این سکوت خاص به لطف فنربندی مستقل عقب با میراگرهای وابسته به بسامد و سیستم فعال نویزگیر محقق شده که کابینی آرامشبخش را خلق کردهاند. فرمانپذیری این شاسیبلند ۲.۵ تنی دقیق است؛ به همین دلیل جهتدهی به کار دشوار محسوب نمیشود و بهراحتی میتوان برای سواری در جادههای تنگ کوهستانی روی آن حساب باز کرد. توزیع ۵۰:۵۰ کادیلاک و قرارگیری باتری در کف خودرو باعث کاهش ارتفاع مرکز ثقل خودرو شده و حسی خنثی و باثبات را به راننده منتقل میکند.
ویژگیهای امنیتی لیریک کدام است؟
کادیلاک جدیدترین محصولش را به بهترین سیستمهای امنیتی نظیر هشدار برخودر جلو، ترمز اضطراری خودکار، سیستم شناسایی عابرپیاده و دوچرخهسواران، هشدار برخورد در ترافیک با ترمز خودکار، هشدار نقطه کور، دستیار کمکفرمان گریزجو، دستیار نگهداری خودرو میان خطوط، کروزکنترل تطیبقی و دستیار سوپر کروز برای رانندگی بدون دخالت دست مجهز کرده است.
لیریک چه قیمتی دارد؟
نسخه دیفرانسیل عقب لیریک با قیمت پایه ۶۲,۹۹۰ دلار عرضه میشود. کادیلاک تصمیم گرفته تا نسخه چهاچرخ محرک این خودرو را دو هزار دلار گرانتر و با قیمت ۶۴,۹۹۰ دلار به فروش برساند که با توجه به پیشرفتهتر بودن این خودرو و تجهیزات مکانیکیاش، قیمتی منصفانه و وسوسهکننده به شمار میرود. دو نسخه تک و دو دیفرانسیل لیریک یک پک مشترک به نام «لوکس» دارند که امکانات یکسانی را در هر دو نسخه ارائه میکند.
از تجهیزات استاندارد این شاسیبلند در هر دو نسخه یادشده میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- رینگهای ۲۰ اینچی
- شیشه با روکش آکوستیک
- چراغهای LED
- دستیار سوپر کروز جنرالموتورز
- فناوریهای ایمنی یادشده در بخش قبل
- دوخت چرم
- سقف شیشهای
- صندلیهای جلو برقی ۸ حالته به همراه گرمکن، تهویه و ماساژ
- فرمان برقی تطبیقپذیر مجهزبه گرمکن
- تنظیمات ذخیرهسازی فرامین راننده
- نمایشگر LED بزرگ ۳۳ اینچی
- سیستم اطلاعات سرگرمی گوگل اندروید اتوموتیو
- اپل کارپلی
- اندروید اتو
- شارژر بیسیم تلفنهوشمند
- ۵ خروجی USB
- ۱۹ بلندگو ساخت AKG استودیو درکنار بلندگوهای پشتسری سرنشینان
- شوینده دوربین عقب (برای نسخه دیفرانسیل عقب)
- آپشن رینگهای ۲۲ اینچی (برای نسخه دیفرانسیل عقب)
همانگونه که متوجه شدید امکانات نسخه دیفرانسیل عقب مقداری بیشتر از نمونه دو دیفرانسیل آن است که کمی جای تعجب دارد.
در انتها باید گفت که لیریک با توانایی و امکانات خود احتمالا به یکی از موفقترین خودروهای لوکس بازار تبدیل خواهد شد. نظر شما درباره کادیلاک لیریک چیست؟ آیا این برند لوکس آمریکایی میتواند با معرفی محصولات برقی سطح بالای خود سرانجام به آرزویش برای پیروزی بر رقیبان آلمانی برسد؟!
بهراد
۲۶ شهریور ۱۴۰۱اینده به سبک کادیلاک ( البته فقط برقی متأسفانه)
viper2
۲۶ شهریور ۱۴۰۱این بیشتر کراس اووره تا شاسی بلند …
قاطر فروش
۲۶ شهریور ۱۴۰۱به خودی خود محشر بود تا اینکه قیمتش رو دیدم
آینده مال کادیلاکه
محمد
۲۶ شهریور ۱۴۰۱همه چیش خوبه فقط قدرتش نسبت به وزنش اگه بیشتر بود هیجان انگیز تر میشد البته احتمالا در آینده نسخه های قوی تر هم معرفی میشه شاید کادیلاک عمدا قدرتش رو کم کرده که فاصله مدل هاش رو بیشتر کنه
viper2
۲۶ شهریور ۱۴۰۱حالا حالیت شد خودروسازی امریکا و جنرال موتورز اعظم ینی چی؟ پس دیگه نبینم اسمشو کنار خودروسازای دیگه مخصوصا یه کشور که تازه داره ماشین میسازه بیاری .
بی خیال اسم
۲۶ شهریور ۱۴۰۱باشه داداش آروم تر😂
viper2
۲۶ شهریور ۱۴۰۱در جواب به قاطر فروش بود
Si
۲۶ شهریور ۱۴۰۱کادیلاک و دیگر هیچ
کادیلاک و بی ام و و بنز بزرگترین تاثیر های خودروسازی
بی خیال اسم
۲۶ شهریور ۱۴۰۱داداش شرکت های دیگه هم بودن تاثیر زیادی داشتن در خودروسازی
green
۲۶ شهریور ۱۴۰۱ایران خودرو سایپا بهمن
mahdi-es17
۲۶ شهریور ۱۴۰۱🤔یه ماشین عالی با طراحیش حال کردم اما جلو پنجرش💔 یکم کار داشت
VIPER
۲۶ شهریور ۱۴۰۱فضای بارش خدایی میکنه
کابینش و داشبوردش همه چی تمومه
از ماشین برقی اصلا خوشم نمیاد
ولی کدیلاک وآئودی تو یه دنیای دیگه هستن پرچمشون بالا
Erfan
۲۶ شهریور ۱۴۰۱پورشه تایکان هم جز ماشین های هست که با برقی شدن هنوز همون اصالت و حس قبلی رو داره
akrh78
۲۶ شهریور ۱۴۰۱طراحی بیرونیش اصلا پخته و زیبا نیست
مخصوصا عقبش که انگار خربزه کشیده و گرده
ali(chevynova)
۲۶ شهریور ۱۴۰۱کادیلاکه دیگه
بی خیال اسم
۲۶ شهریور ۱۴۰۱علی تو بیشتر کرایسلر رو دوست داری یا فورد و جنرال موتورز؟
از تو می پرسم که تعصبی ترین امریکن فن پدال هستی😂
green
۲۶ شهریور ۱۴۰۱حرف نداره
Erfan
۲۶ شهریور ۱۴۰۱۶۲هزار دلار برای این طراحی این دیزاین و این نام واقعا چیزی نیست
Royal Driver UK 70
۲۶ شهریور ۱۴۰۱از نظرم با این قیمت و کیفیت خوب این ماشین و کم دردسر بودنش خیلی ارزشمند و حقه. عالیه. اما بازم برقیه باید تا ۱۰ سال دیگه باهاشون کنار اومد دیگه عصر درونسوزها تموم شده. ربات های آینده هستن برقیا.
Amir
۲۶ شهریور ۱۴۰۱“متاسفانه با بازکردن صندلیهای ردیف سوم، فضای بار به ۷۹۲ لیتر کاهش پیدا میکند که در مقایسه با شاسیبلندهای کوچک هم ناامیدکننده است”
اشتباه تایپی نیست؟؟
zeg02
۲۶ شهریور ۱۴۰۱عشق فقط یک کلام
کادیلاک و والسلام
hitman
۲۶ شهریور ۱۴۰۱۶۲ هزار تا میدی
بعد سوار یه کادیلاک خفن میشی
چی از این بهتر👍
aliakbarkhoei
۲۶ شهریور ۱۴۰۱واقعا برا یه Cadillac 60 70 هزار تا عالیه.
اما کاش مثلا قیمت 4چرخش بجای 2000، 5000 بالاتر بود یا حتی بیشتر، اما امکانات بیشتری داشت. حداقل چندتا تریم داشت ای کاش.
مهدی
۲۶ شهریور ۱۴۰۱اگر هیچ سابقه ذهنی از کادیلاک نداشتم این ماشین زیبا و جذاب میشد تو ذهنم اما من به عنوان یه آمریکایی سوار قدیمی که عاشق کادیلاک های دهه ۶۰ هستم متاسفانه سالهاست حس خاصی نسبت به طراحی های کادیلاک ندارم اینم روش
فرهاد
۲۷ شهریور ۱۴۰۱آدم وقتی کادیلاک سویل عروسک سوار بشه یا یه دویل دهه ۵۰ یا فیلیت فود . دیگه حسی نمیمونه خرج ماشینایی دیگه بکنی . ادم قلبش تو اینجور ماشینا برای همیشه جا میمونه …
SRT
۲۷ شهریور ۱۴۰۱لیریک از همه نظر عالیه،اگه یه فرد با این بودجه تو امریکا بودم حتما از انتخابای اولم بود.
هاتف
۲۷ شهریور ۱۴۰۱قیمت پایه ۶۳ هزار دلار میشه XT6 فول آپشن گرفت که از همه لحاظ ازین سرتره