کانسپت سولی یک کانورتیبل الکتریکی دستساز فوقالعاده مجلل است که بر اساس سلستیک ساخته شده و شکوه کادیلاک را نشان میدهد.
سلستیک که نزدیک به دو سال پیش معرفی شد، نشاندهندهٔ مسیر جدیدی برای کادیلاک بود. حال این برند آمریکایی با معرفی کانسپت سولی (Sollei) قصد دارد به حرکت خود در بخش فوق لوکس ادامه دهد. این کانسپت که بر اساس سلستیک ساخته شده، نمایش حد نهایی طراحی یک کانورتیبل الکتریکی دستساز است. در طراحی سولی از خورشید الهام گرفته شده ولی این کانورتیبل کانسپت از جلو تا ستونهای A کاملاً با سلستیک یکسان است.
بااینحال، از اینجا به بعد، همهچیز بهطور اختصاصی برای سولی طراحی شده است. برای شیشهٔ جلوی این خودرو قاب آلومینیومی با رنگ منحصربهفردی بنام آرورا در نظر گرفته شده که از این رنگ در سرتاسر خودرو استفاده شده است. درهای ۱۷۳ سانتیمتری این کانورتیبل تقریباً ۹۰ درجه باز میشوند تا ورود و خروج به صندلیهای عقب آسان شود. همچنین این درها فاقد دستگیره بوده و از طریق دکمه باز میشوند که در قسمت آلومینیومی روی درها تعبیه شده است تا خودرو نمایی شستهرفته و مینیمال داشته باشد.
سولی در عقب با نوار چراغ باریکی که به لوگوی کادیلاک وصل میشود، نمای کاملاً منحصربهفردی دارد. بدنهٔ زیبای این خودرو که روی رینگهای ۲۳ اینچی آلومینیومی قرار گرفته است، با رنگ کرمی چشمنوازی بنام مانیلا پوشیده شده که برای اولین بار در سال ۱۹۵۷ در خودروهای کادیلاک استفاده شد. همچنین برای این ماشین سقف پارچه مشکی در نظر گرفته شده است که با رنگ بدنه کنتراست جذابی را ایجاد خواهد کرد.
جایی که سولی واقعاً میدرخشد اما داخل است. در اینجا شاهد فضای خیرهکنندهای هستیم که نشان میدهد کادیلاک در پرچمداران فوق لوکس خود چه کارهایی از دستش برمیآید. هرچند در نگاه اول در اینجا نمایشگر منحنی ۵۵ اینچی جلبتوجه میکند اما ویژگی منحصربهفرد کابین این ماشین تریم چوبی آن است. برای این تریمها، صنعتگران کادیلاک از پنج روکش چوبی مختلف استفاده کردهاند، آنها را با دست برش دادهاند و هرکدام را بهصورت مجزا در جای خود نصب کردهاند. علاوه بر این، صندلیها هم با چرم ناپای نازک با رنگدانهٔ صورتی رنگینکمانی پوشیده شدهاند که جلوهٔ طلوع خورشید را ایجاد میکند. روی این صندلیها دوخت خاصی هم کار شده است.
سولی همچنین اولین کادیلاکی است که در آن از یک مادهٔ زیستی جدید و تجدید پذیر بنام Fine Mycelium استفاده شده است. این ماده در کفپوشها و جیب درها به کار رفته است. برای این خودرو یک کنسول مرکزی سراسری هم در نظر گرفته شده که با تریم چوبی تزئین شده و به محفظههای متعدد مجهز است. بین صندلیهای عقب هم یک یخچال نوشیدنی یکپارچه با در شیشهای برقی تعبیه شده و لیوانهای مخصوصی را در خود جای داده است. تکمیلکنندهٔ ویژگیهای داخلی جذاب سولی هم سیستم نورپردازی منحصربهفرد ۱۲۶ رنگ است.
کادیلاک تأکید کرده که سولی صرفاً یک کانسپت است و بنابراین، به نظر میرسد برنامهای برای تولید آن وجود نداشته باشد ولی از خاتمهٔ تولید آخرین خودروی کانورتیبل کادیلاک یعنی XLR حدود ۱۵ سال میگذرد و این شرکت اگر واقعاً میخواهد به استاندارد جهان تبدیل شود، به یک کانورتیبل دستساز خیرهکننده مثل سولی نیاز خواهد داشت خصوصاً با توجه به اینکه رولزرویس دیگر کانورتیبل تولید نمیکند.
مازیار
۲ مرداد ۱۴۰۳به به نمای بیرونی بسیار زیبا و چشم نواز و خیلی متناسب تر از سلستیک، اما داشبورد چندان جالب نیست
HELLO.BROTHERS
۲ مرداد ۱۴۰۳همه چی عالی،ولی داشبورد ماشین خیلی زشته،کمی خلاقیت هم خوب بود نه این که تلویزیون بزارید اونجا.
هراکلیوس
۲ مرداد ۱۴۰۳بخاطر حجاب راننده جریمه هم نمیشه اورین
net
۲ مرداد ۱۴۰۳ماشین روباز بی ام و سری ۸ زیباست
Mehdi TuRbO
۲ مرداد ۱۴۰۳کلا این شده ترند طراحی داخلی کادیلاک که تو شاسیم به کار برده که بسیار زشت دیگه خیلی اغراق کرده همینجوریش مانیتور بزرگ زشته این کل داشبورد مانیتور کرده تازه وسط کنسول کنار دنده که حالا بقیه یا کلا یه مانیتورند یا اونجا دیگه دکمه فیزیکی یا خالی اونجا را هم برداشته مانیتور گذاشته
یعنی اگه میتونست صندلی زیر پا بدنه اشم مانیتور میکرد 😂😂
amir
۲ مرداد ۱۴۰۳فک کن رو مانیتور میشستی🤣🤣
Mehdi TuRbO
۲ مرداد ۱۴۰۳تازه سنسور صدا و بو ام داشت 😂🤣
نانو
۲ مرداد ۱۴۰۳رنگش الهام گرفته از بستنی زعفرونی اکبر مشتیه
Mehdi TuRbO
۲ مرداد ۱۴۰۳حاج اکبر و برادران
این بردارانش خیلی مهم هیچ وقت جا ننداز
محمد
۲ مرداد ۱۴۰۳مشکل مشکی چی بود؟
Mercedes
۲ مرداد ۱۴۰۳تکراریه
همه محصولات غربی یا مشکیه یا سفید یا نقره ای
حال ادم بد میشه
چین و کره رو ببین
ادم حال میکنه
کاری به کیفیت ندارم
ولی واقعا جذابه
خوشگلن
متنوعن
ولی هرچی ماشین اروپایی امریکایی مشکی سفید نقره سرمه ای و همین رنگای قدیمی و خز
اتفاقا کادیلاک حرکت خوبی زده خوشم اومد
واسه همین کارا و جذابیتش هست که واسم با بقیه امریکایی ها کلا فرق داره (دوج هم عشقه)
از فورد و شورلت الان اصلا خوشم نمیاد
فکر کن اون شورلتی که کامارو میزد همه غش و ضعف میرفتن واسش الان تاهم میزنه بعد چند ماه قطعاتش غش و ضعف میره 😂 حیف
فورد هم تو پیکاپ و افرود بی نظیره ولی خب ماستنگ رو دیگه… شو دراورده ولی بازم از شورلت بهتره ولی بنظرم به کادیلاک نمیرسه (الان با یکی نیاد از دستاورد های یک قرن پیش شورلت و فورد بگه ، من ادم تو گذشته زندگی کردن نیستم ، ایرانم زمان کوروش جزو ابرقدرتها بود شاید پنجاه سال دیگه هم جزو ابرقدرت ها باشه ولی الان نیست ادمی نیستم به گذشته ببالم و ارزوی اینده بکشم ، تو حال زندگی میکنم ، الان شورلت ر…ده)
(Ali(chevynova
۲ مرداد ۱۴۰۳اصالت چه میکنه
انگار الدورادو ۱۹۵۴ هست که برگشته
ماشالاه ابهت و وقار
چقدر زیباست
این محصول راه گذشتگان پرافتخارش رو طی میکنه
ماشالاه کادیلاک همیشه امریکایی
مهدی
۲ مرداد ۱۴۰۳بی نظیر
shahriar
۲ مرداد ۱۴۰۳واقعا خیره کننده و متفاوت بود، حیفه که این کانسپت با این همه بازخورد مثبت تولید نشه
زیزیگولو
۲ مرداد ۱۴۰۳از یه سال گذشته تا الآن کادیلاک با مدلای جدیدش داره علاقهمندای به دنیای خودرو رو سوپرایز میکنه و همچنان هم ادامه داره 👍
DANI
۲ مرداد ۱۴۰۳واقعا خیره کنندست حیف که تولید نشه
(Ali(chevynova
۲ مرداد ۱۴۰۳کادیلاک بازم با نیم نگاهی به گذشته طلاییش ، یه طراحی رو اجرا کرده که واقعا ماشالاه داره
این استایل نشون میده که کادیلاک همچنان دنبال ریشه هاش میگرده و دنبال زنده کردن خاطرات الدورادوهای دهه ۵۰ که مثل الماس بودن هست
ماشالاه کادیلاک با ۱۲۲ سال قدمت
ماشالاه کادیلاک با اون حجم از اختراعات
ماشالاه کادیلاک هم همچنان امریکایی مونده
مازیار
۲ مرداد ۱۴۰۳نمای جانبی اون عالی از آب دراومده و کمتر کانورتیبلی تا این حد متناسب دیدم
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/cadillac-sollei-concept-4.jpg
Elmiraj
۲ مرداد ۱۴۰۳از اول هم فقط این سطح از تجمل و لاکچری بود که با برند کادیلاک همخوانی داشت …
اسپرت ها میبایست با نام بیوک و شورولت تولید میشدن.
سروش فرخ نژاد
۲ مرداد ۱۴۰۳آمریکا تمام تمرکز و توان خودش رو صرف ساخت سلاح و هواپیما و بحث هوا فضا کرده ، صنعت خودرو سازی رو هم داده دست اروپا ژاپن و …
سوشیانت
۲ مرداد ۱۴۰۳کادیلاک ۱۲۰ ساله که جزو لوکس ترین شرکت های خودروسازی جهانه بعد شما میفرمایید آمریکا صنعت خودرو رو داده دست اروپا و ژاپن؟! یکم مطالعه کنید
سروش فرخ نژاد
۲ مرداد ۱۴۰۳منظورم در 30 40 سال اخیر هستش.
سوشیانت
۲ مرداد ۱۴۰۳بهتر بود بگید دهه ۸۰ چون در باقی موارد همچنان کادیلاک با قدرت به تولید خودرو های لوکس ادامه میداد
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.pedal.ir/cadillac/tested-1994-cadillac-sedan-de-ville/&ved=2ahUKEwimvuT86byHAxW0a0EAHWtOAVMQFnoECBcQAQ&usg=AOvVaw1UdNye2pr5DGTsLgUaPXnz
این کادیلاک دویل مدل ۱۹۹۴ هست و نوشته شده که سروصدای داخلش از لکسوس و بنز هم کمتره یا مثلا نسل چهارم اسکالید که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد در مقایسه موتورترند تونست جی ال اس و لکسوس ال ایکس و qx80 و رنجرور رو شکست بده
froG-driVer
۲ مرداد ۱۴۰۳سلستیک تولید شد؟یا جمعش کردن؟
ALI.A.NLANSR
۲ مرداد ۱۴۰۳احساس میکنم الورادو قراره برگرده
اون از اون کوپه کانسپت که بعد از ۶ سال رونمایی شد اینم از این
BlackWing
۲ مرداد ۱۴۰۳پاییز امسال تاریخ تحویل اولین دستگاه سلستیکه ، جمع چرا کنن کلی هزینه و برنامه ریزی براش کردن
ناشناس
۲ مرداد ۱۴۰۳وای چه خوشگله مثل خرید چیز درست با اولویت برنامه خدایی سقف دارها واسه بهار خوبن من دوست دارم این نوع🤟🤟🔥🔥😘😘🐣🐣
JaMsHiD_R1988
۲ مرداد ۱۴۰۳خیلی قشنگیه خیلی
𝐀𝐥𝐢
۲ مرداد ۱۴۰۳با شکوه
Taha Ayoobi
۲ مرداد ۱۴۰۳چقدر چشم نوازه این ماشین.
الدورادو 1976 رو توش میبینم.
reza342
۲ مرداد ۱۴۰۳طرح تکراری و معمول
سوشیانت
۲ مرداد ۱۴۰۳این زبان طراحی جدید کادیلاکه اگر اینطوری بخوایم حساب کنیم که الان بی ام و هم از اونجایی که جلو پنجره همه ماشیناش تقریبا به یک شکل هست هم تکراری و معمول محسوب میشه
Gdm
۲ مرداد ۱۴۰۳آقااا به ما آلمانی بازا چه ربطی داره😂چرا هرکی هرچی میگه میپری به ما
سوشیانت
۲ مرداد ۱۴۰۳اتفاقا من به آلمانی ها تیکه ننداختم اینکه طراحی ماشین ها حفظ بشه بنظرم بسیار چیز خوبیه نمونش چراغ های گرد پورشه یا جلوپنجره بی ام و یا چراغ عقب اسکالید و…
تو کامنتم هم این رو نوشتم:اگر اینطوری بخوایم حساب کنیم یعنی اون شکلی رسما چیزی به اسم اصالت طراحی باقی نمیمونه و همه تکراری هستن! لطفا با دقت کامنت ها رو بخونید
BlackWing
۲ مرداد ۱۴۰۳فکر کنم کادیلاک ترجیح میده تکراری و شیک باشه تا اینکه زشت و مورد انتقاد شدید باشه مثل مستراحهایی که بیامو میسازه
Gdm
۲ مرداد ۱۴۰۳ولی این دیگه تیکه اس ها…
datsun
۲ مرداد ۱۴۰۳خیلی جذابه یاد آور ماشینهای کلاسیکه آمریکایه
رامتین
۲ مرداد ۱۴۰۳خیلی تلاش کرده شبیه بنتلی باشه ولی مشخصا از نظر طراحی اصلا نتونسته ریزه کاریهای بسیار اغواکننده بنتلی را در خودش قرار بده. واقعا شرکت خاصی هست بنتلی و انگلستان نشون داده در هر طیف و سگمنتی بهترین خودروها را ارائه میکنه. لوکس، اسپرت، گرندتور، خانوادگی و… مثلا مکلارنش اونقدر داره پیشرفت میکنه که از فراری هم در بعضی اوقات جلو زده.
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲ مرداد ۱۴۰۳میشه رقیب این رو به من نشون بدی بنتلی که اصلا چیزی برا عرضه نداره بعد مولسان که به نظر من بهترین بود تو زمانی که تولید میشد چیزی برای رقابت با سلستیک و سولی اسکالید نداره
مازیار
۲ مرداد ۱۴۰۳بنتلی های بکلار و بتور همکلاس این هستن
هرچند قیمت های میلیونی دارن و این هم یک کانسپت هست اما بهرحال همگی کانورتیبل فوق لوکس بحساب میان
امیر
۲ مرداد ۱۴۰۳جلوش عالیه اصالت میباره
ولی عقبش کپی شده از آواتار 🥸
Taha Ayoobi
۲ مرداد ۱۴۰۳😑
امیر
۴ مرداد ۱۴۰۳ناموسا کپیهه تعصب الکی رو بزارید کنار 😐 در کیفیت ماشین حرفی نیست ولی طراحیش کپیه چون آمریکایی مجازه کپی کنه؟🌚
یوسفی
۲ مرداد ۱۴۰۳شکوه و دلنواز…
MjM
۲ مرداد ۱۴۰۳تبلت های سراسری روی داشبورد کلا کنسله! چه روی یه ماشین کراس اور چینی باشه چه روی اس کلاس یا رولز رویس یا کادیلاک. زبان طراحی که به شخصه اصلا دوسش ندارم!
M power
۳ مرداد ۱۴۰۳باشه از فردا به بیمر میگیم ب سلیقه تو ماشین بسازهblackwing
M power
۳ مرداد ۱۴۰۳رخ ماشین بی نقصه
مزدک
۳ مرداد ۱۴۰۳نمای جلوش رو بر طبق زبان طراحی جدید کادیلاک، محترم در نظر میگیرم، هرچند سلیقه ی من متفاوت هست و اگر من میخواستم ورودی های هوای جلوی کادیلاک رو، در قالب یک یونیفورم ثابت طراحی کنم، بجای استفاده از فرم مثلثی بزرگ (که دیگه زیادی دستمالی شده و تکراریه)، دو شکل از انتخاب داشتم: اگر اصرار بر فرم مثلث باشه، مثلثی با وتر در جهت عکس این طرحی که اجرا شده، با ارجاع به الدورادو بروهام ۱۹۵۷. حتی از اون گل میخ زیبای روی سپرش هم در رأس مثلث استفاده می کردم.
ولی خودم ترجیح میدم از الدورادو بیاریتز ۱۹۵۹ استفاده کنم. از اون حفره های چراغ خطر و راهنمای جلو، که روی سپر، پایین جلو پنجره، و درست زیر چراغای اصلی قرار گرفتن. فرم بیضیشون رو کمی هندسی تر می کردم، به شکلی شبیه دو مستطیل با لبه های کرو. قطعا هم متفاوت تر میشد و هم با اصالت تر.
اما اصل مشکل در نمای کناری و پشت هست. در نمای بغل، عدم تناسب بین هنگ اور چرخ های جلو و عقب، در حد فاجعه ست. چرخ جلو تقریبا هنگ اور نداره! در حالی که در عقب بیش از یک متر فضای فنربندی نشده داریم، که معنای فنی ش میشه حرکت گهواره ای صندوق در پیچ ها، که مهم نیست، چون کادیلاکه! ولی از نظر بصری به شدت فرم رو به هم ریخته.
نکته ی بعدی نمای بغل، امتداد برجسته شده ی خط رکاب، بعد از پایان امتداد درهاست. تشکیل مثلث کنار حفره ی چرخ های عقب، اولا مناسب کلاس این ماشین، به عنوان گرند جی تی کابریولت سوپر لوکس نیست، و بیشتر به درد رده های اسپورت تر می خوره. اما مهم تر از اون، امتداد زاویه ی وتر اون مثلث هست، که هیچ مابه ازایی در دنباله ی گشتالتی ش، روی گلگیر و سپر عقب (یعنی بعد از حفره ی چرخ) نداره.
بزرگترین مشکل اما، ال ئی دی نواری جایگزین چراغ های اصلی عقب هست، که دنباله ی روی گلگیر عقبش، در بی حساب و کتاب ترین نقطه ی ممکن، و تحت بی منطق ترین زاویه ی برشی که امکان داشته، اجرا شده. یعنی اگر طراح، با چشم بسته، هر خط و زاویه ی دیگری رو برای تعریف نقطه ی صفر پایان چراغ ها روی گلگیر مشخص می کرد، می شد اون رو با یک دنباله در باقی خطوط طراحی هماهنگ در نظر گرفت، الا این خط و زاویه ای که الان مشخص کرده.
این ماشین هنوز از نظر طراحی کار داره، و کاملا نیاز به بازطراحی و رسوندن به تعادل داره. اما رنگش حرف نداره! واقعا بی نظیره این رنگ! همیشه! هرجا که اجرا شده…امیدوارم در نسخه ی اصلاح شده ی تولیدی استفاده بشه.
در مورد اینتریور دیزانش هم هیچی نمیگم، چون ارزش نقد جدی رو نداره.