کادیلاک

بهترین خودروهای V کادیلاک، از CT4 بلک‌وینگ تا اسکالید V

در این مطلب با مرور تاریخچهٔ مدل‌های سری V کادیلاک، با قوی‌ترین مدل‌های تاریخ این سری افسانه‌ای آشنا خواهیم شد.

سری V کادیلاک بیش از ۲۰ سال پیش معرفی شد و به‌سرعت خود را در بین خودروهای پرفورمنس بازار مطرح کرد. این سری، خودروهای اسپرت کادیلاک را به رقیب جدی مدل‌های مرسدس AMG و ب‌ام‌و M تبدیل کرد. چیزی که در سال ۲۰۰۳ با CTS-V آغاز شد، اکنون حتی به دنیای شاسی‌بلندهای الکتریکی هم کشیده شده است. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه با بهترین مدل‌های V کادیلاک بر اساس میزان قدرت آشنا شویم.

۱۰-کادیلاک XLR-V سال ۲۰۰۶

پیشرانه ۴.۴ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۴۴۳ اسب بخار
گشتاور ۵۶۰ نیوتن متر

در دههٔ ۲۰۰۰، کادیلاک اقدام به ساخت یک محصول پرچم‌دار با نام XLR کرد. این خودرو از پلت‌فرم کوروت C6 استفاده می‌کرد ولی در پیشرانه، تنظیمات تعلیق و کابین کاملاً متفاوت بود. این رودستر ابتدا با پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 نورث‌استار عرضه شد که تنها ۳۲۰ اسب بخار قدرت داشت ولی در سال ۲۰۰۶ کادیلاک نسخهٔ XLR-V را با موتور ۴.۴ لیتری سوپرشارژ نورث‌استار معرفی کرد که با ۴۴۳ اسب بخار قدرت، بسیار قوی‌تر بود. این نسخه که ظرف ۴.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید، توزیع وزن ۵۰-۵۰ داشت و از سیستم تعلیق تطبیقی بهره می‌برد. بااین‌وجود، XLR فروش مناسبی را تجربه نکرد و در کل دوران تولید تنها حدود ۱۵ هزار دستگاه فروخت.

۹-کادیلاک ATS-V سال ۲۰۱۵

پیشرانه ۳.۶ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۴۶۴ اسب بخار
گشتاور ۶۰۰ نیوتن متر

کادیلاک در اقدامی جسورانه، در اواخر سال ۲۰۱۴ برای رقابت با ب‌ام‌و M3 و مرسدس C63، نسخهٔ اسپرت ATS را معرفی کرد و حتی جالب اینکه ATS-V توانست از سلاطین آلمانی این سگمنت بهتر عمل کند. در سینهٔ این ماشین یک پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری V6 توئین توربو قرار داشت که با گیربکس‌های هشت سرعته اتوماتیک یا شش سرعته دستی تکمیل می‌شد. کادیلاک همچنین نسخهٔ کوپهٔ ATS-V را هم با وزن سبک‌تر و چابکی بیشتر تولید کرد.

۸-کادیلاک STS-V سال ۲۰۰۵

پیشرانه ۴.۴ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۴۷۰ اسب بخار
گشتاور ۵۹۵ نیوتن متر

STS-V یکی از مدل‌های کمتر شناخته شده سری V کادیلاک محسوب می‌شود زیرا این خودرو علیرغم افزایش ۱۵۰ اسب بخاری قدرت نسبت به STS معمولی، کمی کسل‌کننده بود. STS-V به پیشرانهٔ سوپرشارژ، سیستم تعلیق اسپرت، ترمزهای برمبو و لاستیک‌های پیرلی مجهز شده بود و می‌توانست ظرف ۴.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد ولی ازآنجایی‌که فقط با گیربکس اتوماتیک عرضه شد، نتوانست آن‌طور که انتظار می‌رفت در بازار موفق عمل کند.

۷-کادیلاک CT4-V بلک‌وینگ سال ۲۰۲۱

پیشرانه ۳.۶ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۴۶۴ اسب بخار
گشتاور ۶۰۰ نیوتن متر

وقتی کادیلاک سدان جدید CT4 را جایگزین ATS کرد، تصمیم گرفت مدل اسپرت V را در دو مدل تولید کند. CT4-V پایه از یک پیشرانهٔ ۲.۷ لیتری چهار سیلندر توربو با تنها ۳۲۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند ولی نسخهٔ قوی‌تر که با پسوند بلک‌وینگ شناخته می‌شود، به همان پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری V6 توئین توربوی ATS-V مجهز است که در اینجا خروجی کمی بالاتری دارد. به لطف این نیرو، CT4-V بلک‌وینگ در کمتر از ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این همچنین یکی از معدود سدان‌های اسپرت بازار آمریکا محسوب می‌شود که هنوز با گیربکس دستی قابل خریدار است.

۶-کادیلاک CT6-V سال ۲۰۱۸

پیشرانه ۴.۲ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۵۵۰ اسب بخار
گشتاور ۸۷۰ نیوتن متر

CT6-V کمترین تولید را بین تمام مدل‌های سری V کادیلاک داشت زیرا فقط در ۱,۵۰۰ دستگاه ساخته شد. این خودرو به یک پیشرانهٔ V8 کاملاً جدید مجهز شده بود که اولین پیشرانهٔ اختصاصی کادیلاک از زمان موتورهای نورث‌استار محسوب می‌شد. این موتور بلک‌وینگ نام داشت و آن‌قدر جذاب بود که کادیلاک بعداً از این نام برای مدل‌های پرچم‌دار سری V خود استفاده کرد. ۵۵۰ اسب بخار قدرت در کنار دیفرانسیل لغزش محدود و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب، CT6-V را به پکیج چشمگیری تبدیل کرده بود. همچنین این اولین مدل V چهارچرخ محرک محسوب می‌شد. متأسفانه اما تولید موتور بلک‌وینگ برای جنرال موتورز گران تمام می‌شد و درنتیجه CT6-V خیلی زود کنار گذاشته شد.

۵-کادیلاک CTS-V سال ۲۰۰۹

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۵۵۶ اسب بخار
گشتاور ۷۵۰ نیوتن متر

کادیلاک که از ناکامی مدل‌های V مجهز به موتورهای نورث‌استار درس گرفته بود، نسل دوم CTS-V را با یک پیشرانهٔ فوق‌العاده به بازار فرستاد. این موتور ۶.۲ لیتری سوپرشارژ که LSA نام داشت، بر اساس موتور LS9 کوروت C6 ZR1 ساخته شده بود و ۵۵۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. هرچند شاید این موتور پوشراد در سگمنت سدان‌های لوکس در برابر موتورهای مدرن DOHC رقبای آلمانی قدیمی به نظر می‌رسید ولی CTS-V را به یکی از بهترین سدان‌های اسپرت زمان خود تبدیل کرد. این خودرو در نسخه‌های کوپه و استیشن هم تولید شد.

۴-کادیلاک لیریک V سال ۲۰۲۵

پیشرانه الکتریکی دو موتوره
قدرت ۶۱۵ اسب بخار
گشتاور ۸۸۰ نیوتن متر

لیریک V خودرویی کاملاً متفاوت از دیگر مدل‌های این لیست است زیرا این اولین مدل V بدون پیشرانهٔ بنزینی محسوب می‌شود و شباهتی به دیگر مدل‌های V کادیلاک ندارد. بااین‌حال، لیریک V به لطف دو موتور الکتریکی که ۶۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند، ظرف تنها ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و سریع‌ترین کادیلاک V تاریخ محسوب می‌شود.

۳-کادیلاک CTS-V سال ۲۰۱۶

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۶۴۰ اسب بخار
گشتاور ۸۵۵ نیوتن متر

درحالی‌که نسل دوم CTS-V اعتبار کادیلاک را در بازار خودروهای پرفورمنس بسیار ارتقاء بخشید، نسل سوم هم همان مسیر را دنبال کرد و سراغ یکی دیگر از پیشرانه‌های ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ جنرال موتورز رفت. این موتور LT4 بود یعنی همان چیزی که در سینهٔ کامارو ZL1 و کوروت C7 Z06 قرار می‌گرفت. این موتور با ۶۴۰ اسب بخار قدرت، نسل دوم CTS-V را به قوی‌ترین کادیلاک تاریخ تا آن زمان تبدیل کرد. این همچنین اولین کادیلاکی بود که از سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت فراتر رفت.

۲-کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ سال ۲۰۲۱

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۶۶۸ اسب بخار
گشتاور ۸۹۵ نیوتن متر

CT5-V بلک‌وینگ جایگزین CTS-V محسوب می‌شود. در سینهٔ این ماشین همچنان همان موتور LT4 قرار گرفته است که حالا قدرت بیشتری برابر با ۶۶۸ اسب بخار تولید می‌کند ولی در دوران سدان‌های چهارچرخ محرک، در کادیلاک همچنان تمام این نیرو به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. علاوه بر این، برای CT5-V بلک‌وینگ در کنار گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک، یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی هم قابل انتخاب است که این ماشین را به یک سدان اسپرت سنتی واقعی تبدیل می‌کند. CT5-V بلک‌وینگ بسیار تحسین شده و حتی توانسته از رقبای آلمانی مثل مرسدس E63 و ب‌ام‌و M5 برتر عمل کند.

۱-کادیلاک اسکالید V سال ۲۰۲۲

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۶۸۲ اسب بخار
گشتاور ۸۸۵ نیوتن متر

اسکالید V اولین شاسی‌بلندی است که به نشان V کادیلاک مزین شد. زیر کاپوت این شاسی‌بلند بزرگ هم همان موتور ۶.۲ لیتری سوپرشارژ LT4 را می‌بینیم که با ۶۸۲ اسب بخار قدرت، کمی از CT5-V بلک‌وینگ قوی‌تر است و اسکالید V را به قوی‌ترین مدل V تاریخ کادیلاک تبدیل می‌کند. این شاسی‌بلند بزرگ و سنگین، به لطف نیروی عظیم پیشرانهٔ V8 خود در کمتر از ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد ولی با قیمت ۱۶۲ هزار دلار، با اختلاف گران‌ترین خودروی V برند لوکس جنرال موتورز محسوب می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. BlackWing

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1384 ديدگاه)

    یکی از یکی خفن تر
    مخصوصاً نسل دوم CTS-V که مدل استیشن با گیربکس دشتی داشت کلاً ۲۰۰۰ دستگاه از مدل استیشن ساخته شده و بسیار کمیابه.
    یکی از بهترین استیشن های تاریخه

    توی جزیره کیش هم چندین ساله که یک دستگاه ازش هست

    موافقم 7
    مخالفم 2
  2. Taha Ayoobi

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5253 ديدگاه)

    همه شون عالی
    بی نظیر هستن همه شون
    خودم کشته مرده XLR ام، بی نظیر این ماشین، موتور و فنی عالی، در کنار طراحی ماورائی.

    موافقم 7
    مخالفم 6
  3. Nismo

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1683 ديدگاه)

    شاهکاری پس از دیگری

    موافقم 13
    مخالفم 5
    1. علی جردن

      ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2116 ديدگاه)

      طراحی داخلی جاییکه از قدیم عاشق کابین های لوکس کادیلاک بودم چه در تسل های گذشته و چه نسل های جدید کابین کادیلاک اشرافیت داره

      موافقم 9
      مخالفم 1
  4. Taha Ayoobi

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5253 ديدگاه)

    دو تا چیز حیف شد،
    یکی توقف تولید XLR
    یکی موتور های بلک وینگ کادیلاک، اینکه کادیلاک موتور های شخصی داشته باشه خیلی خوبه.

    راستی من علت کنار رفتن بلک وینگ رو نمیدونم اگر لطف کنید بهم بگید🙏

    موافقم 6
    مخالفم 3
  5. Siyavash

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (988 ديدگاه)

    یکی از یکی بهتر..مخصوصا دوتا آخر..❤️‍🔥❤️‍🔥

    موافقم 2
    مخالفم 1
  6. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (397 ديدگاه)

    این ماشین واقعا با تمام رقبا فرق می‌کنه اصلا تو یه لیگ دیگه بازی میکنه

    موافقم 3
    مخالفم 3
  7. Ali

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    وای داشتم به cts_v فکر میکردم هیچوقت ظاهرش تکراری نمیشه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  8. R@min

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2137 ديدگاه)

    یکی از جذاب ترین رقابت های قرن جدید بین M5CS و CT5 بلک وینگ بود، دو تا محصول کم نقص و جذاب.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  9. Reza-a

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (459 ديدگاه)

    هنوز تیتر مقایسه کادیلاک سی تی اس – وی با بی ام و ام پنج رو تو مجله ماشین سال 88 یادمه: کادیلاک بی ام و را شکست داد
    برای من که عاشق ام پنج نسل ئی شصت بودم قبول این تیتر سخت بود اما بدون اینکه به روی خودم بیارم نسخه سدان سی تی اس – وی نسل دوم رو همیشه خیلی دوست داشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا