در دههٔ ۷۰، رولزرویس سیلور شادو، کادیلاک سویل و جگوار XJ12 بشدت بر سر کسب عنوان بهترین خودروی جهان باهم رقابت میکردند.
برای سالها، کادیلاک از دید اروپاییها تجسمی از زیادهروی بود و حتی رئیس طراحی جنرال موتورز «بیل میچل» هم به این موضوع اذعان داشت ولی کادیلاک با سویل، در مسیری کاملاً متفاوت گام برداشت. همچنین این سدان لوکس آمریکایی که یکی از مدعیان «بهترین ماشین جهان» بود و در کشورمان هم با نام کادیلاک ایران مونتاژ شد، در بازار بریتانیا هم عرضه شد. جنرال موتورز با کادیلاک سویل هدفی بلندپروازانه را دنبال میکرد که رقابت با رولزرویس بود و به همین دلیل، حتی در ظاهر سویل هم کمی حال و هوای رولزرویس دیده میشد.
طول معقول و بسیار کوتاهتر از سدانهای عظیم کادیلاک، طراحی ظریف و پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 بلوک کوچک، سویل را به رقیب مناسبی برای رولزرویس سیلور شادو تبدیل کرده بود که در آن سالها تازه مورد بهروزرسانی قرار گرفته بود. جنرال موتورز در سال ۱۹۷۷ برای بازار بریتانیا، ۱۵۰ دستگاه سهمیه سویل در نظر گرفته شده بود که برای اعمال تغییرات در اختیار شرکتی بنام L&H در غرب لندن قرار داده میشدند. ۶۰ ساعت طول میکشید تا این شرکت هر نمونه از سویل را با اعمال تغییراتی مثل تبدیل به فرمان راست، برای بریتانیاییها آماده کند. با این تغییرات، قیمت سویل فول آپشن در بریتانیا به ۱۴,۸۸۸ پوند میرسید و ظرف سه ماه به خریداران تحویل داده میشد.
کادیلاک سویل هنوز هم ۱۰ هزار پوند از رولزرویس سیلور شادو ارزانتر بود و ۱۵ ماه زمان انتظار کمتری برای تحویل داشت ولی بااینحال، بسیاری از خریداران رولزرویس، به هیچ برند دیگری روی خوش نشان نمیدادند. سیلور شادو که اولین بار در سال ۱۹۶۵ عرضه شد، مظهر کیفیت و سفارشیسازی بود. این خودرو آنقدر خاص و منحصربهفرد بود که سویل با تولید سالانه ۴۰ هزار دستگاه هرگز توان رقابت با آن را نداشت. به دلیل موفقیت این ماشین، رولزرویس زمانی که نسخهٔ بروز شدهٔ آن را با نام سیلور شادو II در اواخر سال ۱۹۷۶ معرفی کرد، به فرمول کلی خودرو دست نزد و صرفاً روی بهبود قابلیت رانندگی تمرکز کرد.
پیشرانهٔ تمام آلومینیومی پوشراد ۶.۷۵ لیتری V8 سیلور شادو بدون تغییر باقی ماند و همچنان در کنار گیربکس سه سرعته توربو هیدراماتیک جنرال موتورز قرار میگرفت. این موتور حدود ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. از سوی دیگر، سویل بر اساس پلتفرم شورلت کاپریس ساخته شده بود ولی برای افزایش استحکام خودرو، شاسی تقویت شده بود. زیر کاپوت کادیلاک هم مثل رولزرویس یک پیشرانهٔ V8 پوشراد قرار داشت که پیشینهٔ آن به دههٔ ۵۰ بازمیگشت ولی با حجم ۵.۷ لیتر، کوچکتر از موتور رقیب بریتانیایی بود. این موتور با وجود برخورداری از سیستم سوخترسانی انژکتوری، به خاطر قوانین آلایندگی سختگیرانهٔ آمریکا خفه شده بود و علیرغم حجم نسبتاً بالا، تنها ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد.
در سال ۱۹۷۷ اما یک خودروی دیگر هم مدعی تاجوتخت بهترین ماشین جهان بود: جگوار XJ12. مثل رولزرویس، این سدان بریتانیایی هم محصول دههٔ ۶۰ بود و در سال ۱۹۶۸ با سری ۱ به بازار آمد. خودروی حاضر در این جمع اما از سری ۲ است که بین سالهای ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۹ و عمدتاً در نسخهٔ کشیده عرضه میشد. جگوار هرچند کمترین حجم موتور را دارد (۵.۳ لیتر) ولی از چهار سیلندر بیشتر از سویل و شادو بهره میبرد. این موتور V12 با بلوک آلومینیومی و تک میل بادامک روی سرسیلندر، در سال ۱۹۷۲ برای XJ ارائه و در سال ۱۹۷۵، چهار کاربراتور آن با سیستم انژکتوری ساخت بوش جایگزین شد. موتور V12 جگوار در این نسخه ۲۸۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و انتقال نیرو مثل کادیلاک و رولزرویس، توسط گیربکس اتوماتیک جنرال موتورز صورت میگیرد.
رولزرویس با ۱۲۷ میلیمتر طول بیشتر از کادیلاک و ۱۵۲ میلیمتر بیشتر از جگوار، بزرگترین خودروی این جمع است. این خودرو با کارکرد تنها ۴۷ هزار کیلومتر، احساس شادابی و طراوت دارد. چوب گردو داشبورد را زینت بخشیده و شیفتر دنده روی ستون فرمان نصب شده است. به لطف ستونهای C پهن، سرنشینان عقب هم میتوانند حریم خصوصی بیشتری داشته باشند. وقتی از رولزرویس به داخل کادیلاک میرویم، تضادهای بزرگی دیده میشود. سویل آزمایشی ما از نمونههای مخصوص بازار بریتانیا نیست ولی بهجز فرمان چپ بودن، تفاوت دیگری با چیزی که برای خریداران بریتانیایی عرضه میشد ندارد.
در داخل کادیلاک، کیفیت متریال در حد رولزرویس نیست و بهاندازهٔ رقیب بریتانیایی لوکس احساس نمیشود ولی سویل این کاستی را با امکانات فراوان خود جبران میکند. چراغهای فیبر نوری که روی گلگیرهای جلو نصب شدهاند، به راننده سوختن چراغهای خودرو را نشان میدهند و سیستم تهویه اتوماتیک که در دههٔ ۷۰ ویژگی بسیار کمیابی بود در سویل وجود دارد. صندلیهای برقی، در صندوق سافت کلوز و چراغهای جلوی اتوماتیک نیز همگی به جذابیت این کادیلاک لوکس اضافه کردهاند. بااینحال، کیلومترشمار نواری و تریمهای چوب مصنوعی مرز واضحی بین این خودروی تولید انبوه آمریکا و محصول دستساز صنعتگران بریتانیا ترسیم میکند.
جگوار اما بین این دو قرار میگیرد. XJ با طول و عرض کمتر، در برابر سویل و شادو کوچک به نظر میرسد ولی طراحی اسپرتتری دارد که نقطهٔ مقابل رولزرویس است. جگوار در داخل بهترین ارگونومی را دارد ولی استفاده از دکمهها و سوئیچهای متعلق به خودروهای ارزانتر دههٔ ۷۰ بریتیش لیلاند نسبت به داشبورد شیک و منحصربهفرد XJ سری ۱ یک گام به عقب محسوب میشود. علاوه بر این، در جگوار با قیمتی بسیار کمتر از دو رقیب دیگر، همانطور که انتظار میرود لیست امکانات خیلی سخاوتمندانه نیست و بهعنوانمثال، خبری از کروز کنترل نیست. بااینحال، وقتی آن موتور نرم V12 روشن میشود همهٔ اینها را فراموش خواهید کرد.
جگوار سبکتر از چیزی احساس میشود که از خودرویی ۱.۹ تنی انتظار میرود و دقت و بازخورد فرمان آن از دو خودروی دیگر برتر است. XJ همچنین کنترل بدنهای را به نمایش میگذارد که رولزرویس و کادیلاک فقط میتوانند آرزوی آن را داشته باشند. به لطف موتور V12، سدان جگوار یک موشک دو تنی است و ظرف ۷.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد که حتی پس از ۵۰ سال هم قابلتوجه است. البته این موتور فاقد قدرت دور پایین دو خودروی V8 است ولی به لطف افزایش قدرت یکنواخت در دورهای بالا، روی جاده لذتبخش خواهد بود.
سیلور شادو اما با ۳۰۰ کیلوگرم وزن بیشتر، تمام ناهمواریهای مسیر را محو و سرنشینان را کاملاً از جاده جدا میکند یعنی دقیقاً همان چیزی که از یک رولزرویس انتظار میرود. البته در جادههای پیچدرپیچ، با افزایش سرعت حرکات بدنهٔ شادو زیاد میشود. با وجود این دو رقیب فوقالعاده، آیا کادیلاک هرگز میتواند به رقابت امیدوار باشد؟ اگر کیفیت داخلی را کنار بگذاریم، سویل برای رانندگی خودروی بهتری نسبت به رولزرویس است. راحتی سواری این ماشین استثنایی است و پیچها را با کنترل بدنهای که از یک خودروی آمریکایی انتظار نمیرود پشت سر میگذارد. پویایی سویل روی جاده شگفتانگیز است و حتی در برابر رولزرویس هم راحتی رانندگی چشمگیری را ارائه میکند.
نقطهضعف سویل اما در پرفورمنس ضعیف است زیرا ۱۲.۵ ثانیه طول میکشد تا از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و وقتی کیفیت داخلی را هم وارد ماجرا کنیم، دوباره کف ترازو به سمت رقبای بریتانیایی سنگینی خواهد کرد. بهطورکلی، از لحاظ ظرفت و تجمل داخلی و توانایی پیمایش کیلومترها مسافت، رولزرویس بهترین خودروی این جمع محسوب میشود اما در جذابیت رانندگی، امکانات و انحصار، کادیلاک واقعاً به رولزرویس نزدیک است. بااینحال، برتری کلی جگوار بهعنوان یک پکیج کامل، باعث میشود از دید ما بهترین خودروی این جمع و همینطور بهترین خودروی جهان در سال ۱۹۷۷ باشد.
مشخصات فنی
رولزرویس سیلور شادو | کادیلاک سویل | جگوار XJ12 | |
پیشرانه | ۶.۷۵ لیتری V8 | ۵.۷ لیتری V8 | ۵.۳ لیتری V12 |
قدرت | ۲۳۰ اسب بخار | ۱۸۰ اسب بخار | ۲۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر | ۳۷۰ نیوتن متر | ۴۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۳ سرعته اتوماتیک | ۳ سرعته اتوماتیک | ۳ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب | عقب |
طول | ۵,۱۹۴ میلیمتر | ۵,۱۷۹ میلیمتر | ۴,۹۴۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۲۳ میلیمتر | ۱,۸۲۳ میلیمتر | ۱,۷۷۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۵۱۷ میلیمتر | ۱,۳۸۹ میلیمتر | ۱,۳۷۱ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۰۴۸ میلیمتر | ۲,۹۰۳ میلیمتر | ۲,۸۶۵ میلیمتر |
وزن | ۲۲۰۰ کیلوگرم | ۱۹۲۵ کیلوگرم | ۱۸۹۵ کیلوگرم |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۱۰.۵ ثانیه | ۱۲.۳ ثانیه | ۷.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت | ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۱۷.۵ لیتر | ۱۷.۵ لیتر | ۱۵.۲ لیتر |
قیمت سال ۱۹۷۷ | ۲۴,۲۴۸ پوند | ۱۴,۸۸۸ پوند | ۹,۴۳۰ پوند |
۲۰ بهمن ۱۴۰۳کادیلاک ایران😭💔
Taha Ayoobi
۲۰ بهمن ۱۴۰۳ولی واقعا ما خیلی خوش شانسیم که سویل تو ایران داریم
شایان
۲۰ بهمن ۱۴۰۳خیلی ماشین های لوکسی هستند خدا رحمت کنه کسی که اجازه واردات اینارو میداد، هرچند اندک ولی آمریکایی…
هم قیمت یک دنا هست شاید هم کمتر منتهی چیزی که باعث میشه سمت این ماشین نرفت مخارج و اپشن هایی هست که اگر خراب بشن قطعاتشون به سختی گیرمیاد، 2 جفت قالپاق این ماشین 35 میلیونه ! البته قیمتی که دادم برای 1402 بود الان اطلاعی ندارم.
Taha Ayoobi
۲۰ بهمن ۱۴۰۳بله اون دلایل باعث میشه کسی نخره خیلی.
کلاسیک بازی عشق میخواد، هرچی عشق بیشتر، خرج کردن براش راحت تر
صامورایی
۲۰ بهمن ۱۴۰۳۱- رولزرویس بخاطر کابین باکیفیت و بی نظیرش. نماد جاودان اصالت و اشرافیت
۲- جگوار بخاطر لذت ناب رانندگی با ۱۲ سیلندر
۳- کادیلاک بخاطر هندلینگ مناسب
سوشیانت
۲۰ بهمن ۱۴۰۳کره اون زمان درگیر کشاورزی بود تا ماشین سازی 🤣
علی Shelby
۲۰ بهمن ۱۴۰۳سلاطین
از این مقاله قشنگا بود
ممنون از اقای دهقان
ممد ژانگولر
۲۰ بهمن ۱۴۰۳خداوکیلی کادیلاک ی چیز دیگه بود هم راحت و نرم بود هم مدرن و آپشنهای خاص . بخام قیاس کنم دقیقا مثل مرسدس بنز میباخ الان خودمونه
یا باید راحتی و آپشنهای مدرن میباخو بگیری یا عصا قورت بدی سوار رولزرویس بشی سیخ بشینی بگی چترم کجاست برام بیاوریدش.
Ali.d
۲۰ بهمن ۱۴۰۳کادیلاک پرچمش بالاس همیشه با اینکه نصف قیمت رولز رویس بوده💪💪💪
البته بماند که نسخه فلیت وود پرچمدار بوده و باید اون رو میاوردن برای این آزمایش در مقابل رولزرویس
و اینکه همشون عالی بودن در کل
صامورایی
۲۰ بهمن ۱۴۰۳کادیلاک امروزه کلا ۲ جا خریدار داره چین و امریکا. بازار اصلیش همون امریکائه اما رولزرویس در همه جای دنیا از چین تا خاورمیانه و افریقا و اروپا و امریکا نماد تجمل بوده و هست. ثروتمندان همیشه گزینه اول خودشونو به اروپاییای درجه یک مثل رولزرویس و بنتلی اختصاص میدن.
Taha Ayoobi
۲۰ بهمن ۱۴۰۳رولزرویس به جز چرم و چوب اضافه چیز دیگه ای نداره.
همونطور که توی متن هم دیدی تکنولوژی ها و امکانات کادیلاک رولزرویس رو میذاره توی جیبش.
اگه چرم و چوب دوست داری، بله رولزرویس خیلی خوبه.
amir
۲۰ بهمن ۱۴۰۳مشتی فک نمیکنی اگه صرفا چرم و چوب و نداشتن تکنولوژی بود الان باید قوائد فرق میکرد؟
Taha Ayoobi
۲۰ بهمن ۱۴۰۳حالا نه در اون حد، ولی رولزرویس همیشه به دست ساز بودن و تولید محدود بودن و اشرافیت زیاد که نتیجه همون مواد گرون قیمتی مثل چرم و چوب معروفه.
ولی از جهات دیگه مثل مقایسه بالا، از نظر آپشن جلوی کادیلاک کم میاره
90s culture
۲۰ بهمن ۱۴۰۳همون رولزرویس همه پلتفرم ها شو از بی ام و داره!
ولی با این حال هنر دست خودشو داره و کلاس کار خودش بی نظیر هست
مازیار
۲۰ بهمن ۱۴۰۳سه تا دلانگیز واقعی
اما اگه صحبت از بهترین خودروی جهان باشه دقیقا همون موقع یک شاهکار بیبدیل عرضه میشد که جاش تو این رقابت بشدت خالیه
MERCEDES BENZ 450 SEL 6.9
مازیار
۲۰ بهمن ۱۴۰۳اگه اون جگوار رو داشتم یکی از فانتزیام این بود کنار جاده توقف کنم و قیافه امدادگر خودرو رو بعد بالا بردن کاپوت ببینم
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/02/Luxury-Senans-14.jpg
تنر
۲۰ بهمن ۱۴۰۳طراحی جگوار هم از همشون بهتره
V8
۲۰ بهمن ۱۴۰۳کادیلاک هم ظاهر جذاب داره هم گشتاور مناسبی ایجاد میکنه
ظاهرش هم سادست هم جذاب
انتخابم کادیلاک
V8
۲۰ بهمن ۱۴۰۳ولی شتاب جگوار ☠️
datsun
۲۰ بهمن ۱۴۰۳تو اشرافیت و لوکس بودن هیچ چیز رو نمیشه با رولزرویس مقایسه کرد،
Taha Ayoobi
۲۰ بهمن ۱۴۰۳از نظر چرم و چوب اضافی بله
HR3
۲۰ بهمن ۱۴۰۳الانم فیدلیتی مونتاژ می کنن زیر گلگیرش پتو جاساز می کنن فوراً تو نره
Amir Machine
۲۰ بهمن ۱۴۰۳حالا فیدلیتی که خوبه
پارس خودروی امروز، جنرال موتورز ایران دیروز که زوتی ورشکسته و کوییک مونتاژ میکنه
Taha Ayoobi
۲۰ بهمن ۱۴۰۳فقط و فقط، کادیلاک
Vette
۲۰ بهمن ۱۴۰۳نقطه اشتراکشون اینه که
هر ۳ خودرو . گیربکس هایدرامتیک جنرال موتورز را دارن
این گیربکس حتی در فراری هم استفاده شد
کسرا
۲۰ بهمن ۱۴۰۳واقعا جگوار با اون فنی و قیمت خیلی ارزش بالاتری داره
من بودم اول با پول رولزرویس ۲،۳ تا جگوار میگرفتم
اگه نشد رولزرویس
آخرش کادیلاک
محمد
۲۰ بهمن ۱۴۰۳زمانی نه چندان دور پیشرفته ترین ماشین کادیلاک بعد کادیلاک دویل تو این آب و خاک مونتاژ میشد و برنامه این بود که به مرور زمان تولید قطعاتش هم در ایران انجام بشه و ایران قطب صادراتی خودرو های ایرانی و خارجی تولید ایران به تمام کشور های منطقه بشه و با افتخار لوگوی پارسی کادیلاک ایران پشت این ماشین شاهکار حک شده بود ……
و اما امروز ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ که این کامنت رو مینوسم ایران یکی از سیاه ترین دوران خودش رو میگذرونه و اقتصاد ، محیط زیست ، سیستم درمانی ، سیستم آموزشی ، زیرساخت ها ، اخلاق و….. تقریباً نابود شده ، لعنت به کشور های حسود و مردمی که خواسته و ناخواسته ایران زیبا ، باستانی و رو به پیشرفت مارو به خاک سیاه نشوندند و این جهنم رو برای نسل های بعدی ساختند…
حبیب لطفی
۲۰ بهمن ۱۴۰۳در کل 2600 دستگاه کادیلاک سویل در ایران فروخته شد که با جمعیت اون زمان یعنی نسبت 1 ماشین به 10000 نفر، آره خیلی خوب بود اون زمان جوان های امروزی فکر میکنن اون زمان پدر یک خانواده با درآمد معمولی کادیلاک سویل زیر پاش بوده پسر بزرگ کاپریس بروگهام داشته پسر کوچک بیوک سنچوری سوار میشده باغبان کاخ 3000 متریشون هم بلیزر کاستوم داشته برای مادر خانواده هم کادوی روز تولد دوج دارت میخریدن 😂
نمیدونه که معلم و کارمند در حسرت پیکان بودند چه برسه به کارگران و کشاورزان.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ بهمن ۱۴۰۳پدر من دقیقا زمانی که تازه استخدام شده بود و حقوق یک کارمند ساده داشت، تویوتا سلیکا خرید
با تحصیلات دیپلم البته
خیلی راحت میشه توان مالی حقوق بگیران مثل معلم ها در قدیم و جدید مقایسه کرد
سال 1357 حقوق ماهی 1500 تا 2 هزار تومان عادی بوده و قیمت یپکان صفر کیلومتر 25 تا 30 هزار تومان
البته ژیان هم 10-15 هزار تومان قیمت داشته
https://www.eghtesadonline.com/fa/news/824110/
JDM سابق
۲۰ بهمن ۱۴۰۳این سال ها دیگه شروع به فنا رفتن خودروسازی آمریکا بود تا اوایل دهه ۷۰ کم کمپانی ای میتونست باهاشون رقابت کنه
مهردادکمال
۲۰ بهمن ۱۴۰۳این سدان لوکس آمریکایی که یکی از مدعیان «بهترین ماشین جهان» بود و در کشورمان هم با نام کادیلاک ایران مونتاژ شد
خیلی حرفه خیلی….
Saman
۲۰ بهمن ۱۴۰۳کادیلاک همواره کوه تکنولوژی و نوآوری و بهترین لوکس ساز 😍
kh@sh@y@r
۲۰ بهمن ۱۴۰۳کادیلاک سویل فیس مردانه ای داره.
Ehsan
۲۰ بهمن ۱۴۰۳دقیقا نظر مازیار را میخواستم بنویسم،
450
SEL
6.9
W 116
البته این ۳ تا هم که حرفی باقی نمیذارن
سهیل گل آزاد
۲۰ بهمن ۱۴۰۳کادیلاک سویل قیمتش ۲۴۶ هزار تومان در اواسط دهه پنجاه بوده که بخوایم نسبت به ارزون ترین خودروی صفر اون زمان تناسب ببندیم حدود ۱۰ برابر قیمت پیکان دولوکس بوده درسته اون زمان هر کسی سوارش نمیشده ولی اونی که داشته کادیلاک سوار میشده اونم با نصیب شدن این حجم رفاه و امکانات برای اون موقع ولی الان ارزون ترین خودرو سواری صفر حدود چهارصد و هشتاد نود میلیونه بخوای ۱۰ برابر این قیمت ماشین بخری میشه ۴۸۰۰ یکی از گزینه های اصلیت چینی های لوکس بازار مثل اکستریم وی ایکسه با قیمت ۴۶۰۰ این قضیه خودش نشون دهنده اینه که تو این دهه ها انحصار تو بازار خودرویی ایران چقدر قوی شده یعنی با ۱۰ برابر قیمت ارزون ترین سواری صفر بازارم نمیتونی یه ماشین خفن و خاص بگیری ولی تو اکثر جاهای دنیا این قضیه الانشم پابرجاست اگه تو بازار جهانی ارزون ترین خودرو های صفر کیلومتر رو ۱۲ ۱۳ هزار دلار در نظر بگیریم با ۱۲۰ ۱۳۰ هزار دلار که معادل ۱۰ برابر قیمت ارزون ترین ماشین هاست میتونیم خیلی ماشین های خفن و خاصی بگیریم