در دههٔ ۷۰، رولزرویس سیلور شادو، کادیلاک سویل و جگوار XJ12 بشدت بر سر کسب عنوان بهترین خودروی جهان باهم رقابت میکردند.
برای سالها، کادیلاک از دید اروپاییها تجسمی از زیادهروی بود و حتی رئیس طراحی جنرال موتورز «بیل میچل» هم به این موضوع اذعان داشت ولی کادیلاک با سویل، در مسیری کاملاً متفاوت گام برداشت. همچنین این سدان لوکس آمریکایی که یکی از مدعیان «بهترین ماشین جهان» بود و در کشورمان هم با نام کادیلاک ایران مونتاژ شد، در بازار بریتانیا هم عرضه شد. جنرال موتورز با کادیلاک سویل هدفی بلندپروازانه را دنبال میکرد که رقابت با رولزرویس بود و به همین دلیل، حتی در ظاهر سویل هم کمی حال و هوای رولزرویس دیده میشد.
طول معقول و بسیار کوتاهتر از سدانهای عظیم کادیلاک، طراحی ظریف و پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 بلوک کوچک، سویل را به رقیب مناسبی برای رولزرویس سیلور شادو تبدیل کرده بود که در آن سالها تازه مورد بهروزرسانی قرار گرفته بود. جنرال موتورز در سال ۱۹۷۷ برای بازار بریتانیا، ۱۵۰ دستگاه سهمیه سویل در نظر گرفته شده بود که برای اعمال تغییرات در اختیار شرکتی بنام L&H در غرب لندن قرار داده میشدند. ۶۰ ساعت طول میکشید تا این شرکت هر نمونه از سویل را با اعمال تغییراتی مثل تبدیل به فرمان راست، برای بریتانیاییها آماده کند. با این تغییرات، قیمت سویل فول آپشن در بریتانیا به ۱۴,۸۸۸ پوند میرسید و ظرف سه ماه به خریداران تحویل داده میشد.
کادیلاک سویل هنوز هم ۱۰ هزار پوند از رولزرویس سیلور شادو ارزانتر بود و ۱۵ ماه زمان انتظار کمتری برای تحویل داشت ولی بااینحال، بسیاری از خریداران رولزرویس، به هیچ برند دیگری روی خوش نشان نمیدادند. سیلور شادو که اولین بار در سال ۱۹۶۵ عرضه شد، مظهر کیفیت و سفارشیسازی بود. این خودرو آنقدر خاص و منحصربهفرد بود که سویل با تولید سالانه ۴۰ هزار دستگاه هرگز توان رقابت با آن را نداشت. به دلیل موفقیت این ماشین، رولزرویس زمانی که نسخهٔ بروز شدهٔ آن را با نام سیلور شادو II در اواخر سال ۱۹۷۶ معرفی کرد، به فرمول کلی خودرو دست نزد و صرفاً روی بهبود قابلیت رانندگی تمرکز کرد.
پیشرانهٔ تمام آلومینیومی پوشراد ۶.۷۵ لیتری V8 سیلور شادو بدون تغییر باقی ماند و همچنان در کنار گیربکس سه سرعته توربو هیدراماتیک جنرال موتورز قرار میگرفت. این موتور حدود ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. از سوی دیگر، سویل بر اساس پلتفرم شورلت کاپریس ساخته شده بود ولی برای افزایش استحکام خودرو، شاسی تقویت شده بود. زیر کاپوت کادیلاک هم مثل رولزرویس یک پیشرانهٔ V8 پوشراد قرار داشت که پیشینهٔ آن به دههٔ ۵۰ بازمیگشت ولی با حجم ۵.۷ لیتر، کوچکتر از موتور رقیب بریتانیایی بود. این موتور با وجود برخورداری از سیستم سوخترسانی انژکتوری، به خاطر قوانین آلایندگی سختگیرانهٔ آمریکا خفه شده بود و علیرغم حجم نسبتاً بالا، تنها ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد.
در سال ۱۹۷۷ اما یک خودروی دیگر هم مدعی تاجوتخت بهترین ماشین جهان بود: جگوار XJ12. مثل رولزرویس، این سدان بریتانیایی هم محصول دههٔ ۶۰ بود و در سال ۱۹۶۸ با سری ۱ به بازار آمد. خودروی حاضر در این جمع اما از سری ۲ است که بین سالهای ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۹ و عمدتاً در نسخهٔ کشیده عرضه میشد. جگوار هرچند کمترین حجم موتور را دارد (۵.۳ لیتر) ولی از چهار سیلندر بیشتر از سویل و شادو بهره میبرد. این موتور V12 با بلوک آلومینیومی و تک میل بادامک روی سرسیلندر، در سال ۱۹۷۲ برای XJ ارائه و در سال ۱۹۷۵، چهار کاربراتور آن با سیستم انژکتوری ساخت بوش جایگزین شد. موتور V12 جگوار در این نسخه ۲۸۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و انتقال نیرو مثل کادیلاک و رولزرویس، توسط گیربکس اتوماتیک جنرال موتورز صورت میگیرد.
رولزرویس با ۱۲۷ میلیمتر طول بیشتر از کادیلاک و ۱۵۲ میلیمتر بیشتر از جگوار، بزرگترین خودروی این جمع است. این خودرو با کارکرد تنها ۴۷ هزار کیلومتر، احساس شادابی و طراوت دارد. چوب گردو داشبورد را زینت بخشیده و شیفتر دنده روی ستون فرمان نصب شده است. به لطف ستونهای C پهن، سرنشینان عقب هم میتوانند حریم خصوصی بیشتری داشته باشند. وقتی از رولزرویس به داخل کادیلاک میرویم، تضادهای بزرگی دیده میشود. سویل آزمایشی ما از نمونههای مخصوص بازار بریتانیا نیست ولی بهجز فرمان چپ بودن، تفاوت دیگری با چیزی که برای خریداران بریتانیایی عرضه میشد ندارد.
در داخل کادیلاک، کیفیت متریال در حد رولزرویس نیست و بهاندازهٔ رقیب بریتانیایی لوکس احساس نمیشود ولی سویل این کاستی را با امکانات فراوان خود جبران میکند. چراغهای فیبر نوری که روی گلگیرهای جلو نصب شدهاند، به راننده سوختن چراغهای خودرو را نشان میدهند و سیستم تهویه اتوماتیک که در دههٔ ۷۰ ویژگی بسیار کمیابی بود در سویل وجود دارد. صندلیهای برقی، در صندوق سافت کلوز و چراغهای جلوی اتوماتیک نیز همگی به جذابیت این کادیلاک لوکس اضافه کردهاند. بااینحال، کیلومترشمار نواری و تریمهای چوب مصنوعی مرز واضحی بین این خودروی تولید انبوه آمریکا و محصول دستساز صنعتگران بریتانیا ترسیم میکند.
جگوار اما بین این دو قرار میگیرد. XJ با طول و عرض کمتر، در برابر سویل و شادو کوچک به نظر میرسد ولی طراحی اسپرتتری دارد که نقطهٔ مقابل رولزرویس است. جگوار در داخل بهترین ارگونومی را دارد ولی استفاده از دکمهها و سوئیچهای متعلق به خودروهای ارزانتر دههٔ ۷۰ بریتیش لیلاند نسبت به داشبورد شیک و منحصربهفرد XJ سری ۱ یک گام به عقب محسوب میشود. علاوه بر این، در جگوار با قیمتی بسیار کمتر از دو رقیب دیگر، همانطور که انتظار میرود لیست امکانات خیلی سخاوتمندانه نیست و بهعنوانمثال، خبری از کروز کنترل نیست. بااینحال، وقتی آن موتور نرم V12 روشن میشود همهٔ اینها را فراموش خواهید کرد.
جگوار سبکتر از چیزی احساس میشود که از خودرویی ۱.۹ تنی انتظار میرود و دقت و بازخورد فرمان آن از دو خودروی دیگر برتر است. XJ همچنین کنترل بدنهای را به نمایش میگذارد که رولزرویس و کادیلاک فقط میتوانند آرزوی آن را داشته باشند. به لطف موتور V12، سدان جگوار یک موشک دو تنی است و ظرف ۷.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد که حتی پس از ۵۰ سال هم قابلتوجه است. البته این موتور فاقد قدرت دور پایین دو خودروی V8 است ولی به لطف افزایش قدرت یکنواخت در دورهای بالا، روی جاده لذتبخش خواهد بود.
سیلور شادو اما با ۳۰۰ کیلوگرم وزن بیشتر، تمام ناهمواریهای مسیر را محو و سرنشینان را کاملاً از جاده جدا میکند یعنی دقیقاً همان چیزی که از یک رولزرویس انتظار میرود. البته در جادههای پیچدرپیچ، با افزایش سرعت حرکات بدنهٔ شادو زیاد میشود. با وجود این دو رقیب فوقالعاده، آیا کادیلاک هرگز میتواند به رقابت امیدوار باشد؟ اگر کیفیت داخلی را کنار بگذاریم، سویل برای رانندگی خودروی بهتری نسبت به رولزرویس است. راحتی سواری این ماشین استثنایی است و پیچها را با کنترل بدنهای که از یک خودروی آمریکایی انتظار نمیرود پشت سر میگذارد. پویایی سویل روی جاده شگفتانگیز است و حتی در برابر رولزرویس هم راحتی رانندگی چشمگیری را ارائه میکند.
نقطهضعف سویل اما در پرفورمنس ضعیف است زیرا ۱۲.۵ ثانیه طول میکشد تا از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و وقتی کیفیت داخلی را هم وارد ماجرا کنیم، دوباره کف ترازو به سمت رقبای بریتانیایی سنگینی خواهد کرد. بهطورکلی، از لحاظ ظرفت و تجمل داخلی و توانایی پیمایش کیلومترها مسافت، رولزرویس بهترین خودروی این جمع محسوب میشود اما در جذابیت رانندگی، امکانات و انحصار، کادیلاک واقعاً به رولزرویس نزدیک است. بااینحال، برتری کلی جگوار بهعنوان یک پکیج کامل، باعث میشود از دید ما بهترین خودروی این جمع و همینطور بهترین خودروی جهان در سال ۱۹۷۷ باشد.
مشخصات فنی
رولزرویس سیلور شادو | کادیلاک سویل | جگوار XJ12 | |
پیشرانه | ۶.۷۵ لیتری V8 | ۵.۷ لیتری V8 | ۵.۳ لیتری V12 |
قدرت | ۲۳۰ اسب بخار | ۱۸۰ اسب بخار | ۲۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر | ۳۷۰ نیوتن متر | ۴۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۳ سرعته اتوماتیک | ۳ سرعته اتوماتیک | ۳ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب | عقب |
طول | ۵,۱۹۴ میلیمتر | ۵,۱۷۹ میلیمتر | ۴,۹۴۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۲۳ میلیمتر | ۱,۸۲۳ میلیمتر | ۱,۷۷۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۵۱۷ میلیمتر | ۱,۳۸۹ میلیمتر | ۱,۳۷۱ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۰۴۸ میلیمتر | ۲,۹۰۳ میلیمتر | ۲,۸۶۵ میلیمتر |
وزن | ۲۲۰۰ کیلوگرم | ۱۹۲۵ کیلوگرم | ۱۸۹۵ کیلوگرم |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۱۰.۵ ثانیه | ۱۲.۳ ثانیه | ۷.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت | ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۱۷.۵ لیتر | ۱۷.۵ لیتر | ۱۵.۲ لیتر |
قیمت سال ۱۹۷۷ | ۲۴,۲۴۸ پوند | ۱۴,۸۸۸ پوند | ۹,۴۳۰ پوند |
۲۰ بهمن ۱۴۰۳کادیلاک ایران😭💔
Taha Ayoobi
۲۰ بهمن ۱۴۰۳ولی واقعا ما خیلی خوش شانسیم که سویل تو ایران داریم
شایان
۲۰ بهمن ۱۴۰۳خیلی ماشین های لوکسی هستند خدا رحمت کنه کسی که اجازه واردات اینارو میداد، هرچند اندک ولی آمریکایی…
هم قیمت یک دنا هست شاید هم کمتر منتهی چیزی که باعث میشه سمت این ماشین نرفت مخارج و اپشن هایی هست که اگر خراب بشن قطعاتشون به سختی گیرمیاد، 2 جفت قالپاق این ماشین 35 میلیونه ! البته قیمتی که دادم برای 1402 بود الان اطلاعی ندارم.
Taha Ayoobi
۲۰ بهمن ۱۴۰۳بله اون دلایل باعث میشه کسی نخره خیلی.
کلاسیک بازی عشق میخواد، هرچی عشق بیشتر، خرج کردن براش راحت تر
گاس فرینگ
۲۰ بهمن ۱۴۰۳مدل های کلکسیونی و سرپاش تا نزدیک های ۳ میلیارد من دیدم قیمت گذاشتن
Taha Ayoobi
۲۱ بهمن ۱۴۰۳3 فکر کنم خیلی زیاد باشه،
مدل های که زیر پا باشه و بدون خرج باشه نهایت 1.5 پیدا بشه.
کادیلاک جک
۲۳ بهمن ۱۴۰۳واردات؟؟؟ تو ایران تولید میشد گ.اگو
nima.jdm
۱۵ اسفند ۱۴۰۳اره خدایی
صامورایی
۲۰ بهمن ۱۴۰۳۱- رولزرویس بخاطر کابین باکیفیت و بی نظیرش. نماد جاودان اصالت و اشرافیت
۲- جگوار بخاطر لذت ناب رانندگی با ۱۲ سیلندر
۳- کادیلاک بخاطر هندلینگ مناسب
سوشیانت
۲۰ بهمن ۱۴۰۳کره اون زمان درگیر کشاورزی بود تا ماشین سازی 🤣
صامورایی
۲۰ بهمن ۱۴۰۳اسپم میدونی یعنی چی
سوشیانت
۲۱ بهمن ۱۴۰۳خب یه دوست عزیزی اومده اکانت فیک من رو زده😁
صامورایی
۲۱ بهمن ۱۴۰۳یادش بخیر. اون زمان تو کره کیا گاری تولید میکرد. من پوسترهاش رو چسبونده بودم به دیوار اتاقم. هنوز هم البته خیلی فرقی با اون زمان نکرته ولی من هنوز طرفدار گاری هستم.
یوسف
۲۱ بهمن ۱۴۰۳دوستان فقط لذت ببرید و بیهوده دنبال کی بهتره نباشید….. حیف نیست که این جواهر ها رو رتبه بندی کنیم…………
در واقع این سه خودرو در کنار هم به عشق یک خودرو باز کلاسیک، معنی می بخشند……
علی Shelby
۲۰ بهمن ۱۴۰۳سلاطین
از این مقاله قشنگا بود
ممنون از اقای دهقان
ممد ژانگولر
۲۰ بهمن ۱۴۰۳خداوکیلی کادیلاک ی چیز دیگه بود هم راحت و نرم بود هم مدرن و آپشنهای خاص . بخام قیاس کنم دقیقا مثل مرسدس بنز میباخ الان خودمونه
یا باید راحتی و آپشنهای مدرن میباخو بگیری یا عصا قورت بدی سوار رولزرویس بشی سیخ بشینی بگی چترم کجاست برام بیاوریدش.
Ali.d
۲۰ بهمن ۱۴۰۳کادیلاک پرچمش بالاس همیشه با اینکه نصف قیمت رولز رویس بوده💪💪💪
البته بماند که نسخه فلیت وود پرچمدار بوده و باید اون رو میاوردن برای این آزمایش در مقابل رولزرویس
و اینکه همشون عالی بودن در کل
صامورایی
۲۰ بهمن ۱۴۰۳کادیلاک امروزه کلا ۲ جا خریدار داره چین و امریکا. بازار اصلیش همون امریکائه اما رولزرویس در همه جای دنیا از چین تا خاورمیانه و افریقا و اروپا و امریکا نماد تجمل بوده و هست. ثروتمندان همیشه گزینه اول خودشونو به اروپاییای درجه یک مثل رولزرویس و بنتلی اختصاص میدن.
Taha Ayoobi
۲۰ بهمن ۱۴۰۳رولزرویس به جز چرم و چوب اضافه چیز دیگه ای نداره.
همونطور که توی متن هم دیدی تکنولوژی ها و امکانات کادیلاک رولزرویس رو میذاره توی جیبش.
اگه چرم و چوب دوست داری، بله رولزرویس خیلی خوبه.
amir
۲۰ بهمن ۱۴۰۳مشتی فک نمیکنی اگه صرفا چرم و چوب و نداشتن تکنولوژی بود الان باید قوائد فرق میکرد؟
Taha Ayoobi
۲۰ بهمن ۱۴۰۳حالا نه در اون حد، ولی رولزرویس همیشه به دست ساز بودن و تولید محدود بودن و اشرافیت زیاد که نتیجه همون مواد گرون قیمتی مثل چرم و چوب معروفه.
ولی از جهات دیگه مثل مقایسه بالا، از نظر آپشن جلوی کادیلاک کم میاره
مازیار
۲۱ بهمن ۱۴۰۳طاها میدونی چرا تو کابین رولزرویس و جگوار چوب طبیعی استفاده شده و کادیلاک چوب مصنوعی؟
مزدک
۲۱ بهمن ۱۴۰۳شما کدوم مدل رولزرویس رو سوار شدی (هرچند به روی خودمون نمیاریم که حتی کادیلاک ایران رو هم سوار نشدی؛ ولی باشه… فلانی شما هم کادیلاک سوار بوده از اول، و شما توی سویل بزرگ شدی!)؟؟؟
بنده افتخار داشتم که از سال ۸۱ تا ۸۶ (که احتمالا شما همون حدودا متولد شدی!)، کارشناس موزه ی خودرو بودم، و لذت سوار شدن و رسیدگی شخصی به بدنه و اتاق، و حتی مستندنگاری تمام کارهای فنی انجام شده روی ماشین های موزه رو؛ در اون بازه ی زمانی (مثل تعمیر کامل انجین پنج لیتری دوازده سیلندر چهارصد اسبی فراری ۵۰۰ سوپر فست، که استاد ساسان خاکباز به حرفه ای ترین شکل ممکن به انجام رسوندن) داشتم.
آنچه که آدم در رولزرویس های واقعی تولید انگلستان (نه بی ام و های سری ۷ کاور شده ی امروزی)، به ویژه سری های فانتوم (و به شکل خاص فانتوم ۴!) حس می کنه، احساس مطلق و قطعی سوار شدن بر بهترین ماشین ساخته شده تا اون زمان هست. منظورم از ماشین لزوما معنای متداول و عام اون نیست. بهترین بودن رو هم؛ قطعا با توجه به کلاس (یا به اصطلاح امروزی؛ سگمنت)، و از منظر کیفی و شخصیت خاص و احساس بی رقیب بودن عرض می کنم، وگرنه! قطعا در هر کلاسی از اتاق های مختلف خودرو، نمونه های مشابهی با همین حس برتری و بی رقیب بودن وجود داره!
این حس ویژه ی برتری رو هم قطعا در قیاس با هم رده های خودش، مثل مرسدس بنزهای آدناور و سری ۳۰۰ (W186 و W188), حتی W100 یا اصطلاحا اتاق ۶۰۰ بسیار عزیز و محترم می گم، که تجربه ی سواری همه رو داشتم، چه در بین مدل های موجود در موزه، و چه با لطف کلکسیونرهای محترم و بزرگواری که به موزه رفت و آمد داشتن و در نمایشگاه های دوره ای، که اون زمان اغلب در کاخ/موزه ی سعدآباد برگزار می کردیم.
با اینکه شخصا عاشق کادیلاک های دهه های پنجاه، شصت و بعضا هفتاد میلادی هستم، و تجربه ی سواری دویل های ۵۹ و ۶۱، و الدورادوی جاودانی ۶۰ (که به نظر من زیباترین ساخته ی تمام دوران کادیلاک هست!) رو هم داشتم، ولی این ماشین ها هم در رده ای نیستن که شما بتونید در دنیای واقعی، با رولزرویس مقایسه شون کنید!
اگر دنبال آپشن اضافی، به عنوان نقطه قوت یک ماشین هستید، پیشنهاد می کنم که بجای کادیلاک سویل عزیز، تشریف ببرید سراغ آریزو ۸ و هونگچی! چون خیلی آپشن های بیشتری دارن…
سوشیانت
۲۱ بهمن ۱۴۰۳مازیار جان نگران نباش کادیلاک هم سابقه تولید ماشین دست ساز رو داشته و الان هم دست ساز تولید میکنه در ضمن اگر تعصب اجازه بده اینجا رولز رویی فقط تو کیفیت برتری داره ولی کادیلاک امکانات بیشتر و سواری نرم تر داره
در جواب به مزدک شما برو الدورادو بروگهام ۱۹۵۷ رو ببین رولز رویس در برابرش مثل یه شوخی میمونه البته خب از کسی که کادیلاک رو با چینی ها مقایسه میکنه بیشتر از این انتظار نمیره
Taha Ayoobi
۲۱ بهمن ۱۴۰۳مازیار تا جایی که من میدونم چوب طبیعی دوام بیشتری داره نسبت به مصنوعی و صد البته گرون تر هست.
مزدک،
این همه گفتید، درست، ولی آخرش چی رو با چی مقایسه میکنید؟
من میخواستم درست بحثو ادامه بدم ولی وقتی پاراگراف آخر رو دیدم منصرف شدم،
به جای سویل برم دنبال آریزو 8 و هونگچی؟
اصلا چه ربطی داشت؟ اونوقت سویل که برای 40 سال پیشه چرا باید با ماشین امروزی مقایسه بشه؟
جا داره بگم سویل یه آپشنایی داره که اونا هنوز ندارن.
مازیار
۲۱ بهمن ۱۴۰۳نه اتفاقا چوب مصنوعی دوام بیشتری داره یعنی میتونه از ترکیباتی تشکیل بشه که دوام بیشتری داشته باشه اما چوب طبیعی محدودیت داره البته به این معنی نیست که دوام لازم رو نداره اما اونکه بادوام تره چوب مصنوعی هست اما خوب قطعا چوب طبیعی چیز دیگریست
مسئله اینه که اغلب ما _ اولیش خودم _ بدون اطلاع کافی راجع به موضوعی اظهار نظر میکنیم. نمونه بارزش کامنتهای مقاله اون رولزرویس و ساعت توی داشبوردش.
چوب طبیعی بکار رفته در کابین خودرو با چوبی که کم و بیش توی خونه و فروشگاه میبینیم فرق داره. اون چوب از زمانی که یه موجود زنده بوده تا به داشبورد خودرو یک پروسه طولانی _ دستکم سه سال فقط برای خشک شدن _ و پرکار رو گذرونده و تا به پای کار نرسیده هیچکسی نمیدونه به اندازه چندتا چوب داشبورد باید دور ریخته بشه تا یک داشبورد ایدهآل بدست بیاد. به این پرداخت و روغنکاری چوب رو هم اضافه کن که برای قطعه مهمی مثل داشبورد خودرو که همیشه جلوی چشمه کاری بسیار ظریف حساس و پرهزینه هست. درسته امثال رولزرویس انجام میدن و چند برابر پولش رو از مشتری میگیرن اما موضوع فلسفه کلی ساخت یک کالای پرمیوم هست.
حالا در مقابل چوب مصنوعی:
پنل هایی مثلا به ابعاد ۱۲۰ در ۲۴۰ سانت که هر کدوم به فرض برای ۲۰ تا داشبورد کافیه. اگه مثلا سالی ۴۰ هزار تیراژ اون خودرو باشه ۲۰۰ پنل تهیه میشه و تمام.
حالا این راجع به داشبورد بود همینطور راجع به سایر قطعات یک خودرو بخون برو تا تهش
خلاصه کلام اینکه فلسفه ساخت یک کالای لوکس و گرون کاملا متفاوته
Taha Ayoobi
۲۱ بهمن ۱۴۰۳بله خب دقیقا همینه،
این چیزاس که رولزرویس رو میکنه رولزرویس
90s culture
۲۰ بهمن ۱۴۰۳همون رولزرویس همه پلتفرم ها شو از بی ام و داره!
ولی با این حال هنر دست خودشو داره و کلاس کار خودش بی نظیر هست
صامورایی
۲۰ بهمن ۱۴۰۳خو داشته باشه.کادیلاک هم پلتفرم خیلی از مدلاش با محصولات ارزون تر جی ام یکیه. اما اصالت و ارزش برند، شخصی سازی، هنری که در خودروهاش بکار میره همه اینا اوج توانمندی رولزرویسه.
کادیلاک از مسیر اولیه خودش خارج شد و از یه کمپانی رقیب رولز، رسید به ساختن امثال سیمارون که شباهتی با گذشته کادیلاک نداشت. اما رولز از همون اول نوک قله ایستاد حتی به قیمت بحران های مالی. نیومد جایگاه خودشو خراب کنه ،.،
Taha Ayoobi
۲۱ بهمن ۱۴۰۳رولزرویس سه چهار دور افتاد دست این و اون، اگه به خودش بود که الان ورشکست شده بود.
مازیار
۲۰ بهمن ۱۴۰۳سه تا دلانگیز واقعی
اما اگه صحبت از بهترین خودروی جهان باشه دقیقا همون موقع یک شاهکار بیبدیل عرضه میشد که جاش تو این رقابت بشدت خالیه
MERCEDES BENZ 450 SEL 6.9
مازیار
۲۰ بهمن ۱۴۰۳اگه اون جگوار رو داشتم یکی از فانتزیام این بود کنار جاده توقف کنم و قیافه امدادگر خودرو رو بعد بالا بردن کاپوت ببینم
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/02/Luxury-Senans-14.jpg
تنر
۲۰ بهمن ۱۴۰۳طراحی جگوار هم از همشون بهتره
V8
۲۰ بهمن ۱۴۰۳کادیلاک هم ظاهر جذاب داره هم گشتاور مناسبی ایجاد میکنه
ظاهرش هم سادست هم جذاب
انتخابم کادیلاک
V8
۲۰ بهمن ۱۴۰۳ولی شتاب جگوار ☠️
datsun
۲۰ بهمن ۱۴۰۳تو اشرافیت و لوکس بودن هیچ چیز رو نمیشه با رولزرویس مقایسه کرد،
Taha Ayoobi
۲۰ بهمن ۱۴۰۳از نظر چرم و چوب اضافی بله
froG-driVer
۲۱ بهمن ۱۴۰۳مشتی رولزرویس بدبخت چیکار کرده اینجوری هیت میدید؟؟!!
Taha Ayoobi
۲۱ بهمن ۱۴۰۳هیت چیه بابا رولزرویس واقعا لوکسه
nima.jdm
۱۵ اسفند ۱۴۰۳دقیقا فقط چرم و چوب اضافیه😂
datsun
۲۱ بهمن ۱۴۰۳از هر لحاظ
HR3
۲۰ بهمن ۱۴۰۳الانم فیدلیتی مونتاژ می کنن زیر گلگیرش پتو جاساز می کنن فوراً تو نره
Amir Machine
۲۰ بهمن ۱۴۰۳حالا فیدلیتی که خوبه
پارس خودروی امروز، جنرال موتورز ایران دیروز که زوتی ورشکسته و کوییک مونتاژ میکنه
Taha Ayoobi
۲۰ بهمن ۱۴۰۳فقط و فقط، کادیلاک
Vette
۲۰ بهمن ۱۴۰۳نقطه اشتراکشون اینه که
هر ۳ خودرو . گیربکس هایدرامتیک جنرال موتورز را دارن
این گیربکس حتی در فراری هم استفاده شد
90s culture
۲۰ بهمن ۱۴۰۳یکی از نوآوریهایی که جنرال موتورز به صنعت خودرو سازی کرد تولید گیربکس اتومات و اجازه فروش آن به دیگر شرکت ها بود!
برند رولزرویس از اون برند اولی های بود که خودرو برای قشر ثروتمند جامعه تولید می کرد ولی بخاطر وجود سیستم کلاچ و دنده فوق العاده سنگین و سخت، مجبور به استخدام راننده توانمند و وارد بودند، و این به یک سنت در بین مالکین شد….
کسرا
۲۰ بهمن ۱۴۰۳واقعا جگوار با اون فنی و قیمت خیلی ارزش بالاتری داره
من بودم اول با پول رولزرویس ۲،۳ تا جگوار میگرفتم
اگه نشد رولزرویس
آخرش کادیلاک
محمد
۲۰ بهمن ۱۴۰۳زمانی نه چندان دور پیشرفته ترین ماشین کادیلاک بعد کادیلاک دویل تو این آب و خاک مونتاژ میشد و برنامه این بود که به مرور زمان تولید قطعاتش هم در ایران انجام بشه و ایران قطب صادراتی خودرو های ایرانی و خارجی تولید ایران به تمام کشور های منطقه بشه و با افتخار لوگوی پارسی کادیلاک ایران پشت این ماشین شاهکار حک شده بود ……
و اما امروز ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ که این کامنت رو مینوسم ایران یکی از سیاه ترین دوران خودش رو میگذرونه و اقتصاد ، محیط زیست ، سیستم درمانی ، سیستم آموزشی ، زیرساخت ها ، اخلاق و….. تقریباً نابود شده ، لعنت به کشور های حسود و مردمی که خواسته و ناخواسته ایران زیبا ، باستانی و رو به پیشرفت مارو به خاک سیاه نشوندند و این جهنم رو برای نسل های بعدی ساختند…
حبیب لطفی
۲۰ بهمن ۱۴۰۳در کل 2600 دستگاه کادیلاک سویل در ایران فروخته شد که با جمعیت اون زمان یعنی نسبت 1 ماشین به 10000 نفر، آره خیلی خوب بود اون زمان جوان های امروزی فکر میکنن اون زمان پدر یک خانواده با درآمد معمولی کادیلاک سویل زیر پاش بوده پسر بزرگ کاپریس بروگهام داشته پسر کوچک بیوک سنچوری سوار میشده باغبان کاخ 3000 متریشون هم بلیزر کاستوم داشته برای مادر خانواده هم کادوی روز تولد دوج دارت میخریدن 😂
نمیدونه که معلم و کارمند در حسرت پیکان بودند چه برسه به کارگران و کشاورزان.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ بهمن ۱۴۰۳پدر من دقیقا زمانی که تازه استخدام شده بود و حقوق یک کارمند ساده داشت، تویوتا سلیکا خرید
با تحصیلات دیپلم البته
خیلی راحت میشه توان مالی حقوق بگیران مثل معلم ها در قدیم و جدید مقایسه کرد
سال 1357 حقوق ماهی 1500 تا 2 هزار تومان عادی بوده و قیمت یپکان صفر کیلومتر 25 تا 30 هزار تومان
البته ژیان هم 10-15 هزار تومان قیمت داشته
https://www.eghtesadonline.com/fa/news/824110/
منصور
۲۱ بهمن ۱۴۰۳جناب اشتری، در دام مغلطه حذف زمان امثال ایشون نیفتید! از امثال افرادی مانند این کاربر عزیز بعید نیست بشنوید که مظفرالدین شاه قاجار از نادرشاه افشار حاکم بهتری بوده چون اولین خودرو به وسیله شاه قاجار وارد ایران شده ، نه شاه افشار! بهترین پاسخ برای چنین ادمهایی مقایسه جایگاه علمی و صنعتی و اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای همرده ای مانند کره و ترکیه و مالزی و… در آن زمان با جایگاه امروزشان است . پاسخ ساده تر هم مقایسه قدرت خرید مردم بر اساس کالاهایی که ارزش نسبتا” پایداری دارند(مانند طلا و زمین)در آن زمان با امروز است.
پی نوشت: در مدتی که این کامنت رو می نوشتم قیمت سکه طلا حدود یک میلیون تومان گران شد
منصور
۲۱ بهمن ۱۴۰۳جوان های امروزی فکر نمیکنن پدرانشان در ناز و نعمت زندگی می کرده اند بلکه فکر می کنند “اگه اون روند ادامه پیدا میکرد” زیر پای خودشون معقول ترین خودرو ها بود و در خانه هایی مناسب زندگی می گردند.مغلطه مقایسه دو وضعیت با حذف “فاکتور زمان” تا حدود زیادی موثر بوده(مثلا میشه دوران محمدعلیشاه قاجار را بهتر از زمان داریوش هخامنشی معرفی کرد چون در زمان محمدعلیشاه تلگراف و ماشین دودی بوده ولی در دوران هخامنشی نبوده) ولی این مغلطه امروزه یک کم نخ نما شده
JDM سابق
۲۰ بهمن ۱۴۰۳این سال ها دیگه شروع به فنا رفتن خودروسازی آمریکا بود تا اوایل دهه ۷۰ کم کمپانی ای میتونست باهاشون رقابت کنه
مهردادکمال
۲۰ بهمن ۱۴۰۳این سدان لوکس آمریکایی که یکی از مدعیان «بهترین ماشین جهان» بود و در کشورمان هم با نام کادیلاک ایران مونتاژ شد
خیلی حرفه خیلی….
Saman
۲۰ بهمن ۱۴۰۳کادیلاک همواره کوه تکنولوژی و نوآوری و بهترین لوکس ساز 😍
kh@sh@y@r
۲۰ بهمن ۱۴۰۳کادیلاک سویل فیس مردانه ای داره.
Ehsan
۲۰ بهمن ۱۴۰۳دقیقا نظر مازیار را میخواستم بنویسم،
450
SEL
6.9
W 116
البته این ۳ تا هم که حرفی باقی نمیذارن
سهیل گل آزاد
۲۰ بهمن ۱۴۰۳کادیلاک سویل قیمتش ۲۴۶ هزار تومان در اواسط دهه پنجاه بوده که بخوایم نسبت به ارزون ترین خودروی صفر اون زمان تناسب ببندیم حدود ۱۰ برابر قیمت پیکان دولوکس بوده درسته اون زمان هر کسی سوارش نمیشده ولی اونی که داشته کادیلاک سوار میشده اونم با نصیب شدن این حجم رفاه و امکانات برای اون موقع ولی الان ارزون ترین خودرو سواری صفر حدود چهارصد و هشتاد نود میلیونه بخوای ۱۰ برابر این قیمت ماشین بخری میشه ۴۸۰۰ یکی از گزینه های اصلیت چینی های لوکس بازار مثل اکستریم وی ایکسه با قیمت ۴۶۰۰ این قضیه خودش نشون دهنده اینه که تو این دهه ها انحصار تو بازار خودرویی ایران چقدر قوی شده یعنی با ۱۰ برابر قیمت ارزون ترین سواری صفر بازارم نمیتونی یه ماشین خفن و خاص بگیری ولی تو اکثر جاهای دنیا این قضیه الانشم پابرجاست اگه تو بازار جهانی ارزون ترین خودرو های صفر کیلومتر رو ۱۲ ۱۳ هزار دلار در نظر بگیریم با ۱۲۰ ۱۳۰ هزار دلار که معادل ۱۰ برابر قیمت ارزون ترین ماشین هاست میتونیم خیلی ماشین های خفن و خاصی بگیریم
علی جردن
۲۰ بهمن ۱۴۰۳جگوار V12
چی بهتر ازینکه یه کلاسیک ۱۲ سیلندری داشته باشی اونم دف عقب اوففف
علی جردن
۲۰ بهمن ۱۴۰۳می خوام گریه کنم وقتی میبینم قیمتش زیر ۱۰ هزار پونده
یعنی هم قیمت پژو۲۰۷ چهارسیلندر ایرانیزه😭
حسام
۲۱ بهمن ۱۴۰۳علی تو که مخالف دست دومی، تو معتقدی رانا پلاس صفر کیلومتر از کلاسیک V12 بهتره 🤣
علی جردن
۲۱ بهمن ۱۴۰۳حسام گل گفتی هنوزم روی حرفم هستم اما حساب موتور ۱۲ سیلندر جداست (!)
عمرا بتونی با ۱ میلیارد تومن ۱۲ سیلندر صفر یا حتی کم کار بخری یا حتی پر کار 🤣
Behi
۲۰ بهمن ۱۴۰۳زیبایی کادیلاک برای بنده محسور کننده هستش! این حد از زیبایی برای ۵۰ سال پیش دیوانهکننده هستش.
دو ماشین مورد علاقه من یکی سویل و دیگری کوروت سی۲ هستش.
جعفر میکاییلی
۲۰ بهمن ۱۴۰۳چقدر خوش شانس بودم که تونستیم هر 3 این ماشینها رو سوار بشیم، افسوس که خیلی از مدلهای دیگه رو که با یه تصمیم اشتباه مالکهاشون به خاطر اینکه دولت اسم خودروی فرسوده و اسقاط روشون گذاشت به سرعت بردن تحویل دادن به لسم اسقاطی،،چه جواهراتی تو این پروژه از بین رفت
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۰ بهمن ۱۴۰۳ای داد از این همه بی داد.وقتی که ما تنها کشور دنیا بودیم که کدیلاک مونتاژ میکردیم.
کاظم پیران هریس
۲۱ بهمن ۱۴۰۳وزن کادیلاک متغیر است شوفر ماهر نباشد حادثه رخ میدهد نسبت سوخت به اکسیژن در جاگوار نباید رعایت شود که با اندکی تخطی اسراف نمیشود سر سیلندر باید استات را دارا باشد وگرنه واشرها خواهد پرید مهم ابتدا کارکرد آمپرهاست چون شبیه ایستگاه قطبی است با لزوم عدم حذف آمپرهای لایتغیر سیاهی لشکر
کادیلاک برتر است.
کاظم پیران هریس
۲۱ بهمن ۱۴۰۳وقتی احمقی بنام استاد صافکار و شاسی کش
به جای اینکه از زیر با سوراخی کوچک کاپوت جلوی قفل با سیم بریده را باز کند تمام رخ جلوی اتومبیل را کج میکند باید هم مردم اش افتخار کند که حق توحش نصیبش شده از ممالک لوکس
علےجردن
۲۱ بهمن ۱۴۰۳با احترام به ملکه و طرفداران انگلستان می خوام نظرمو بگم رولزرویس ۸ سیلندر کنسله…خداروشکر که در حال حاظر رولزرویس زیر ۱۲ نمی سازه
تصور یه رولزرویس ۸ سیلندر وحشتناکه
Taha Ayoobi
۲۱ بهمن ۱۴۰۳چرا؟
NIKAN-JAAAAAAAAAAG
۲۱ بهمن ۱۴۰۳هی با خودم میگم جگوار،یه نگا میندازم به رولزرویس نظرم عوض میشه.از اون طرف کادیلاک چشمک میزنه بهم،نمیشه انتخاب کرد نمیشه.
مزدک
۲۱ بهمن ۱۴۰۳خدایا رحم کن!!!
طرف می گه کادیلاک از رولزرویس نرمتره! آره برادر نرمتره، شما درست می گی… فقط فکر کنم اون ماشینی که به جای رولزرویس بهت قالب کردن، چینی/کره ای یی؛ چیزی بوده! شما یه چیزایی شنیدی. احتمالا یک سری رفیق آمریکایی باز نداری؟ خیلی پای حرفشون نشین! اگر نشستی هم؛ خیلی پیگیرشون نشو؛ چون تخیلاتشون با واقعیات دنیای خودرو، از زمین تا آسمون فرق داره!
کادیلاک الدورادو بروهامی هم که فرمودید، بنده عرض کردم که مدل ۶۰ اون ماشین (Eldorado Biarritz) رو سوار شدم (از مجموعه ی خاندان مظفریان). ولی با تمام ارادتی که بهش دارم، قابل مقایسه با رولزرویس های سری فانتوم که هیچ! حتی مدل های پایه ی رولزرویس (مثل سیلور شدو و کورنیش) نیست، چون کادیلاک (به غیر از فاصله ی سال های ۱۹۵۷ تا ۵۸ میلادی)، اصلا در اون کلاس ماشینی نداره.
احتمالا ماشین مورد نظر جنابعالی 1957–58 Cadillac Eldorado Brougham (7059X) بوده، که اتاقش توسط پینین فارینای ایتالیا طراحی و تولید می شد، و در مجموع ۷۰۴ دستگاه ازش تولید شد (۴۰۰: ۱۹۵۷ و ۳۰۴: ۱۹۵۸)، اون هم با قیمت ۱۳۰۷۴ دلار، که از رولزرویس سیلور کلود همسال خودش گرونتر بود! کل فوق لوکس سازی کادیلاک، که اون هم به لطف و مرحمت ایتالیایی ها انجام شد، خلاصه شد در همون ۷۰۴ دستگاه، و زمانی که آمریکایی ها دیدن نمی تونن تولید ماشینی در حد مدل های پایه ی رولزرویس (نه فانتوم ها!) رو ادامه بدن، چون پول توش نبود، برگشتن سراغ همون خط تولید سابق، و دوباره ماشین های تولید انبوه (اون زمان عالی شون) رو، با قیمت های منطقی، و برای رقابت منطقی در سطح خودشون، تولید کردن. البته اگر بازار سطح فوق لوکس اون دوران، می پذیرفت که به جای رولزرویس، سوار کادیلاک بشه، قطعا صرفه ی اقتصادی تولید اون نوع اتاق برای جی ام مسجل می شد، و همون روند رو ادامه می داد، ولی بازار نپذیرفت، چون کادیلاک رولزرویس نبود… (گفتم که؛ فقط یه چیزایی شنیدی!)
سوشیانت عزیز! شما الان با همون سلستیک و لیریک و بقیه ی شاهکارهای جدید صنایع الکترونیکی جی ام و شرکا حال کن… خودتو به اون راه نزن! منظور منو از مقایسه ی بین سویل و ماشین های چینی خوب فهمیدی، ولی نمی خوای به روی مبارک بیاری، چون همچنان تعصب کودکانه ی آمریکایی بازی (یا هر بازی دیگه ای!) رو داری!
مازیار
۲۱ بهمن ۱۴۰۳مزدک
خیلی جدی نگیر
اونی که به رولزرویس میگه شوخی همونه که به فراری و مکلارن میگه لات کوچه خلوت
به قول جان لنون let it be
Taha Ayoobi
۲۱ بهمن ۱۴۰۳خیلی دوست دارم نظر تونو در مورد گیربکس ماشین های بالا بدونم
مزدک
۲۲ بهمن ۱۴۰۳بعد از اختراع دنده سیاره ای، توسط مهندسان آلمانی و فرانسوی، گیربکس اتوماتیک از اون شرایط اولیه ای که داشت (مثل گیربکس دو سرعته ای که آمریکایی ها در ۱۹۰۴ ساختن، و به دلیل ناتوانی در کنترل نیرو، استهلاک شدیدا بالایی داشت) خلاص شد. بعدتر مبدل گشتاور، که بر پایه ی نظریه ی تحلیلی اعداد لئونارد اویلر تکامل پیدا کرد، تقریبا تمام مشکلات اصلی گیربکس های اتوماتیک رو حل کرد.
اما گیربکس هایدراماتیک، که روی این سه ماشین (و بسیاری از مدل های اتوماتیک از برندهای مختلف، تا قبل از متداول شدن استفاده از گیربکس های اتوماتیک، بخاطر رفع نواقص اونها توسط شرکت هایی مثل ZF، فلندر، بونفینیولی، هانسن، گتراگ، ریکاردو و…) استفاده شده، در سال ۱۹۳۲ میلادی، توسط دو برادر مکانیک برزیلی و در کشور خودشون ثبت اختراع شد. اما چند سال بعد، جنرال موتورز همون طرح رو، حتی بدون تغییر خاصی، به نام خودش به ثبت جهانی رسوند، که منجر به درگیری حقوقی بین جی ام و برادران برزیلی شد (البته که نتیجه ی چنین دعوایی از پیش معلوم هست!). به هر حال؛ از اون به بعد جنرال موتورز بر پایه ی اون طرح، گیربکس های اتوماتیک خودش رو تکامل داد، و تا سال ها، به شکل تقریبا بی رقیب، در چندین نسل و مدل مختلف، روی خودروهای زیرمجموعه ی خودش، و ماشین های بسیاری از خریداران خارجی دیگه، که دنبال یک محصول جواب پس داده بودن، مورد استفاده قرار داد.
آمریکا اولین کشوری بود، که استفاده از گیربکس اتوماتیک، در اونجا به امر متداولی تبدیل شد. اروپایی ها تا نیمه ی دوم دهه ی شصت میلادی، کمتر سراغی از گیربکس اتوماتیک گرفتن! چون مسابقات اتومبیل رانی اصلی دنیا، که در اون زمان، یکی از مهمترین زمینه های تبلیغات فروش خودروهای اروپایی بود، در قاره ی سبز برقرار بودن، و ماشین های مسابقه، تنها با گیربکس دستی ساخته می شدن. خریدار اروپایی که دوست داشت خودش رو مثل قهرمان مسابقات اتومبیل رانی تصور کنه، بیشتر دنبال گیربکس منوال بود.
کم کم با وارد شدن خودروهای آمریکایی به اروپا، اندک لوکس سوارهای قاره ی سبز، با مزایای گیربکس های اتوماتیک آشنا شدن، و از کمپانی های خودروسازی خودشون، درخواست کردن که مدل های لوکس شون رو، به شکل اتوماتیک تولید کنن. اما به دلیل تولید محدود خودروهای لوکس در اروپا، طراحی و تولید یک گیربکس اتوماتیک از پایه، برای اغلب کمپانی های اروپایی، که بعد از جنگ های جهانی، در شرایط اقتصادی مناسبی نبودن، به صرفه نبود. به همین دلیل، دنبال خرید یک نمونه ی آماده، و همونطور که گفتم، جواب پس داده بودن، و چه گیربکسی بهتر از هایدراماتیک، با اون تیراژ تولید آمریکایی، و اصلاحاتی که به مرور زمان روش انجام شده بود؟
البته کمپانی هایی مثل مرسدس بنز، یا حتی بریتیش لیلاند (که اون زمان شرایط اسفناک دهه های بعد رو نداشت!)، توان مالی و فنی تولید گیربکس های اتوماتیک خودشون رو داشتن، و با کمک گرفتن از کمپانی های معتبر گیربکس سازی اروپایی، مثل: ماگ، رنک، هنسن و گتراگ و ZF آلمان، یا روسی و بونفیلیولی ایتالیا، شروع به تحقیق، طراحی، ساخت و توسعه ی بهترین گیربکس های اتوماتیک جهان کردن، که نتیجه ی تلاش اونها به جایی رسید، که امروز تقاضای بازار برای گیربکس اتوماتیک، بسیار بیش از گیربکس های دستی شده.
بله! گیربکس هایدراماتیک برای اون دوران بسیار مناسب، و از نظر صرفه جویی در زمان و هزینه، فوقالعاده به صرفه بود. اما قطعا امروز بهترین گیربکس های اتوماتیک جهان رو شرکت های اروپایی مثل ZF و گتراگ و ریکاردو و… تولید می کنن. هرچند گیربکس سازان آمریکایی مثل: فالک، وسترن، ترمک و… هم، گیربکس های بسیار خوبی تولید می کنن، اما برتری تکنولوژی، و قدرت تعیین کنندگی مسیر پیشرفت آینده ی این بازار، امروز قطعا در اختیار اروپایی هاست.
حالا اگر بخوام جواب پرسشی که مطرح کردی رو بدم، باید هم ظاهر خود سؤال رو پاسخ بدم (که در حد توان ناچیزم انجام شد!)، و هم باید به اون اصطلاحا تیکه ای! که در پس ظاهر پرسش ت هست جواب بدم! پاسخ دومی رو در قالب یکی از مصادیق مشابه موردی که در لفافه بیان کردی خواهم داد:
می دونی چرا جگوار چراغ های عقب ابر خودروی XJ220 رو، از ام جی روور مترو، که یک هاچبک اقتصادی بسیار معمولی بود قرض گرفته؟ چون می خواست هزینه ای که باید بابت طراحی و تولید یک چراغ عقب اختصاصی به هدر بده، اون هم برای ماشینی که قرار بود تنها ۲۸۱ دستگاه ازش تولید بشه رو، به افزایش کیفیت فنی اون شاهکار اختصاص بده، تا حتی برای چند ماه هم که شده، سریع ترین ابرخودروی جهان رو بسازه، که امشب هم مالکان خوش شانس ش، با خیال آسوده خواهند خوابید، چون فردا، ارزش ماشین شون باز هم افزایش پیدا خواهد کرد…
راستی! کسی این وسط خبری از ام جی روور مترو داره؟ یادتون میاد چه شکلی بود؟ اصلا کسی تا حالا روور مترو دیده؟
مازیار
۲۲ بهمن ۱۴۰۳دوست عزیز مزدک
ضمن تشکر بابت توضیحات شما
در صورت امکان لطفا بیشتر کامنت بگذارید
جای کامنتهای امثال شما در این روزهای بخش کامنتها بشدت خالیه
Taha Ayoobi
۲۳ بهمن ۱۴۰۳خیلی توضیحات عالی بود واقعا، بسیار استفاده کردم.
فقط یه چیزی، یعنی گیربکس یه بخشیه که هزینه کردن براش هدر دادنه پوله؟
حسین دهمرد
۲۱ بهمن ۱۴۰۳جگوار یه زمانی چه جواهراتی میزد
سامان اذری
۲۲ بهمن ۱۴۰۳لوکس ترین و لاکچری ترین ماشین ساخت بشر فقط رولزرویس
اونایی که از نزدیک دیدن میدونن که هیچ چی رولز رویس نمیشه
نه بنتلی نه کادیلاک و نه میباخ
nima.jdm
۱۵ اسفند ۱۴۰۳والا با این همه هزینه ای که داره میگیره همینم انتظار میره ازش ، چیز عجیبی نیست