کادیلاک

Voyage، کانسپت فراموش‌شدهٔ کادیلاک

کادیلاک در سال ۱۹۸۸ از یک خودروی کانسپت فوق‌العاده با نام Voyage رونمایی کرد که در آن بسیاری از تکنولوژی‌های پیشرفتهٔ روز بکار رفته بود و طراحی آینده‌نگرانه‌ای داشت. این کانسپت که یک سدان فوق‌العاده کشیده و لوکس بود، به حجم زیادی از تکنولوژی‌های آن دوران مجهز شده بود که رانندگی را بسیار راحت‌تر می‌کرد. برخی از ویژگی‌های کادیلاک وویج حتی هنوز هم قابل‌توجه هستند. مانند طراحی صاف و آئرودینامیک آن‌ که موجب می‌شد به ضریب آئرودینامیک ۰.۲۸ دست یابد. این رقم برای یک سدان بزرگ ۵.۴ متری حتی با استانداردهای امروزی هم خارق‌العاده است (برای مقایسه بد نیست بدانید ضریب آئرودینامیک مرسدس بنز CLA که آئرودینامیک‌ترین سدان حال حاضر دنیا بشمار می‌رود ۰.۲۲ است). چراغ‌های جلوی مخفی، شیب زیاد شیشهٔ جلو، اسپویلر سپر جلو که در سرعت‌های بالا به‌طور خودکار از زیر سپر بیرون می‌آمد و گلگیرهای نیمه پوشیده از مواردی بودند که موجب دستیابی وویج به چنین ضریب آئرودینامیکی می‌شدند.

Cadillac Voyage 1988 Concept
Cadillac Voyage 1988 Concept
Cadillac Voyage 1988 Concept
Cadillac Voyage 1988 Concept
در این خودرو برای بهبود دید، از شیشهٔ یک‌تکهٔ بزرگی استفاده‌شده بود که از شیشهٔ جلو شروع‌شده و درست تا بالای چراغ‌های عقب ادامه داشت؛ یعنی سقف خودرو به‌طور کامل از شیشه ساخته‌شده بود و شیشهٔ جلو بااتصال به شیشهٔ سقف به شیشهٔ عقب می‌رسید. چراغ‌های عقب به‌صورت یک نوار باریک و کشیده طراحی‌شده بودند که در آن‌ها به‌طور کامل از لامپ‌های LED استفاده‌شده بود. به دلیل طول زیاد خودرو، یک دوربین دید عقب بر روی آن نصب‌شده بود که تصویر پشت خودرو را روی یک صفحه‌نمایش در داخل ماشین بنمایش درمی‌آورد. به جهت حفظ آئرودینامیک فوق‌العادهٔ خودرو، برف‌پاک‌کن‌ها در زیر یک پوشش در قسمت پایینی شیشهٔ جلو پنهان‌شده بودند. همچنین برای همین منظور (حفظ آئرودینامیک) در وویج دستگیرهٔ درهای معمولی بکار نرفته بود و بجای آن از یک سیستم ورود بدون کلید استفاده‌شده بود که با واردکردن یک کد عمل می‌کرد.

Cadillac Voyage 1988 Concept
فضای داخلی این کانسپت نیز فوق‌العاده راحت و لوکس طراحی‌شده بود به‌طوری‌که در آن از صندلی‌های بسیار راحت استفاده‌شده بود که مجهز به ماساژور، گرم‌کن و سردکن بودند. صندلی راننده هم به‌صورت برقی در بیش از ۲۰ جهت قابل تنظیم بود که راننده را قادر می‌ساخت موقعیت ایده آل خود را تنظیم کند. برای جلوگیری از حواس‌پرتی راننده، در تلفن خودرو از یک سیستم تشخیص صدا استفاده‌شده بود و ماشین حتی به سیستم ناوبری هم مجهز شده بود که قادر به انتخاب بهترین مسیر و نمایش آن بر روی صفحه‌نمایش رنگی داخل خودرو بود. همهٔ این موارد برای دههٔ ۸۰ میلادی در یک‌کلام خارق‌العاده است و نشان می‌دهد که کادیلاک در آن دوران چقدر جلوتر از زمان بوده است.

Cadillac-Voyage-1988-Concept-02

Cadillac-Voyage-1988-Concept-01

Cadillac-Voyage-1988-Concept-03
برای نیرو بخشیدن به این سدان لوکس ۵.۴ متری از یک پیشرانهٔ ۴.۵ لیتری V8 با ۲۷۵ اسب بخار قدرت استفاده‌شده بود که نیروی آن توسط یک گیربکس ۴ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شد. در آن زمان کادیلاک اعلام کرده بود که وویج می‌تواند به سرعتی بیش از ۲۰۰ مایل در ساعت (۳۲۲ کیلومتر در ساعت) دست پیدا کند و درواقع بر روی این سرعت به‌صورت الکترونیکی محدودشده بود. قدرت موتور به‌صورت استاندارد به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد اما هرگاه سنسورها تشخیص می‌دادند که چرخ‌های عقب دچار لغزش شده و خودرو ناپایدار است، به‌طور خودکار نیرو به هر چهارچرخ انتقال میافت. یک سال پس از معرفی Voyage، کادیلاک نمونهٔ دو در کوپهٔ آن را نیز معرفی نمود که Solitaire نام داشت و مجهز به یک موتور ۶.۶ لیتری V12 با ۴۳۰ اسب بخار بود؛ اما هردوی این خودروها نمونهٔ مفهومی بودند که هیچ‌گاه بتولید انبوه نرسیدند و فقط برای نمایش توانایی‌های کادیلاک و در رأس آن جنرال موتورز از آن‌ها استفاده شد.

1988-cadillac-voyage-concept
منبع: motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. مایکوباکتریوم توبرکلوسیز

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (137 ديدگاه)

    فعلا تعجب کردم?
    کامنتم نمیاد!

    1. امین

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (9 ديدگاه)

      کنکوری هستی شما؟
      ا

      1. مایکوباکتریوم توبرکلوسیز

        ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (137 ديدگاه)

        خیر
        ولی به کنکوری ها تدریس میکنم

    2. Nima

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1659 ديدگاه)

      وقتى گفتم و پدال تایید کرد که تا چند وقت پیش کادیلاک استاندارد خودروسازى بود و بقیه شبیه اون براى امثال اینا بود. ولى متاسفانه بم از روى ناآگاهى دیس لایک دادین.

      1. Hitler

        ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (499 ديدگاه)

        نیما شعار کادیلاک در دهه هفتاد و هشتاد میلادی استاندارد جهان بود.این جمله شما نیس چیزیه که کادیلاک خودش باور داشت.
        و من هم به اون باور دارم.

    3. فورد

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (891 ديدگاه)

      اینو بدین دست مدیر عامل سایپا اگه فهمید درش چه جوری باز میشه من تا 100 سال اینده فقط پراید سوار میشم

  2. mohammad

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (304 ديدگاه)

    کادیلاک یه زمانی واقعا توی اوج بود و بی ام و بنز رو پشت سر خودش داشت ولی یکدفعگی بدحور عقب افتاد و افت کرد ،هر چند که الان با اصلاح مدیریتی داره تلاش میکنه به روزهای اوج خودش برگرده
    کادیلاک واقعا از اون کمپانی هایی هست که از پیشرفتش خوشحال میشم

  3. asa

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (569 ديدگاه)

    وای خدا !!!¡!!!!!!! طراحی رو نگا !!!!! اون زمان ۳۲۰ تا فکر کنم موشک بوده اونم برای‌ یک سدان که تازه محدود هم شده . واقعا برای امریکا ناراحتم که چی بودو چی شد بخاطر اون مشکل های اقتصادیش . البته صد هزار بار شکر که دوباره داره بر میگرده
    و لی هنوزم من برای کادیلاک بشدت نارحتم که همینجور افت فروش میده . نگاه‌ کنید چی میساخته قبلا . الکی نیست که محبوب ترینو مورد علاقه ترین کمپانی منه.

  4. tv

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (225 ديدگاه)

    کل ماشینهای لاکچری یه طرف کادیلاک ( مخصوصا الدورادو 1970 ) یه طرف …

  5. great britain

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2854 ديدگاه)

    از زمانه خودش جلوتر بوده.این یعنی صنعت.
    الان باز یه عده متعصب میان میگن آمریکا هرچی داره از آلمانه ناز نازی!!!!! داره.
    که ما هم میخندیم.

    1. ali

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (7368 ديدگاه)

      امریکا قبل از جنگ دوم جهانی هم یکی از کشورهای پرقدرت در
      هر زمینه به ویزه ماشین بوده این حرفها دیگه خریدار نداره

  6. احمد باقری

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    عجب ماشین محشری بوده، حیف که فقط مفهومی بود، البته همین ها هم برای پیشرفت های بعدی کمپانی، نقش ویژه ای داشتن.

  7. بهنام طیبی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    لذت سواری داره این.اوف

  8. amir.z

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (175 ديدگاه)

    پس کادیلاک اون موقع تسلا الان بوده…..اخه الانم تسلا از تکنولوژی های خیلی پیشرفته ای تو ماشین هاش استفاده میکنه

  9. Mostafa. Sh

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (49 ديدگاه)

    کادیلاک واقعا شاخه، تکنولوژی که کادیلاک تو دهه 80 داشته الان تو کلاس s بنز داره استفاده میشه،

  10. یاسین

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    جناب دستگردی عالیه!یه حسی بهم میگه که اگه یه کنکاش از تسلا صورت بگیره!بلاشک رد و پای کادیلاک هم مشاهده خواهد گردید!جانم ببین چیکار کرده من یه لحظه فک کردم کاپریسه تا نگو الگوی کاپریس شده!چه حالی میده رانندگی با این تو جنگلا و مراتع سرسبز!1988 از ال ای دی استفاده کرده!!!!!!!که بقیه شاید 10سال هم نیست که ازش استفاده می کنن.می دونم باور کردنش برا بعضی ها سخته ولی این کادیلاک الگوی تمام شایستگی و بایستگی های خودروسازی دیگه هست!زنده باد کادی!

    1. امیر دهقان دستگردی

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (737 ديدگاه)

      لطف دارین

  11. امیر

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    شبیه کاپریس تخمه مرغی بوده یکمی

  12. علي رضا

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (229 ديدگاه)

    عجب چیزیههه….
    واقعا جالب بود ممنون آقای دستگردی

    1. امیر دهقان دستگردی

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (737 ديدگاه)

      خواهش میکنم علی رضا جان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا