به پنجمین قسمت از دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال رسیدهایم و به سراغ گروه سدانهای بزرگ نیمه لوکس رفتهایم. در ششمین دوئل این گروه شاهد رقابت میان شورلت ایمپالا و تویوتا آوالون بودیم که طی آن مجموعاً تعداد ۱۷۹۳ رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل ایمپالا موفق به کسب ۹۶۴ رأی شد و بدین ترتیب با ۵۳ درصد از کل آراء پیروز رقابت لقب گرفت درحالیکه آوالون ۸۲۹ رأی دریافت کرده است. حال امروز در هفتمین و آخرین دوئل گروه سدانهای بزرگ نیمه لوکس، کادیلاک XTS و هیوندای آزرا در برابر یکدیگر قرار گرفتهاند.
بیوک لاکراس | کیا کادنزا | لکسس ES | رنو لتیتود |
بیوک لاکراس | لکسس ES | ||
نیسان ماکسیما | سیتروئن C6 | کرایسلر ۳۰۰ | فورد تاروس |
نیسان ماکسیما | کرایسلر ۳۰۰ | ||
تویوتا آوالون | شورلت ایمپالا | دوج چارجر | شورلت SS |
شورلت ایمپالا | دوج چارجر | ||
کادیلاک XTS | هیوندای آزرا | ||
؟ |
کادیلاک XTS
کادیلاک در سال ۲۰۰۵ سدان فول سایز DTS را بهعنوان جایگزین مدل دویل معرفی کرد. این خودرو که یک سدان لوکس دیفرانسیل جلو بود، پرچمدار کادیلاک محسوب میشد. در همین حال سدان دیگری بنام STS هم در سبد محصولات کادیلاک وجود داشت که در جایگاهی بین مدلهای CTS و DTS قرار میگرفت. سپس در نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۱۱ کادیلاک سدان فول سایز جدیدی بنام XTS را بهعنوان پرچمدار جدید خود معرفی کرد که جایگزین هردو سدان DTS و STS شد. البته XTS هم مانند DTS سدانی دیفرانسیل جلو است و بر روی پلتفرم اپسیلون II جنرال موتورز مشترک با دیگر سدانهای فول سایز این شرکت یعنی شورلت ایمپالا و بیوک لاکراس ساخته شده است. البته با معرفی سدان جدید و دیفرانسیل عقب CT6 در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۵ بهعنوان پرچمدار جدید کادیلاک، این عنوان از XTS گرفته شد اما بااینحال XTS همچنان در سبد محصولات کادیلاک حضور دارد و حتی بهتازگی فیسلیفتی را هم تجربه کرده است. این موضوع بدین خاطر است که با وجود عرضهٔ مدل دیفرانسیل عقب CT6 همچنان XTS فروش بالای خود را حفظ کرده و پرفروشترین سدان کادیلاک محسوب میشود بهنحویکه تا پایان ماه نوامبر امسال در ایالاتمتحده ۱۵ هزار دستگاه فروش داشته درحالیکه فروش CT6 در همین مدت تنها ۹۷۰۰ دستگاه بوده است. همچنین XTS هماکنون تنها سدان دیفرانسیل جلوی کادیلاک محسوب میشود. این سدان لوکس آمریکایی در زادگاهش تنها با یک پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری V6 در دو نسخهٔ تنفس طبیعی و توئین توربو عرضه میگردد که نسخهٔ تنفس طبیعی آن ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این مدل در حالت استاندارد بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه میگردد اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد. نسخهٔ توئین توربوی این موتور اما ۴۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور داشته و در مدل V Sport ارائه میگردد. این مدل بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است ولی ما جهت هماهنگی با رقیب کرهای نسخهٔ تنفس طبیعی XTS را برای این دوئل انتخاب کردهایم. XTS در چین نیز بازار پررونقی داشته و حتی در آنجا توسط جوینت ونچر جیام شانگهای به تولید هم میرسد. در این کشور علاوه بر پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری، یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو هم برای XTS ارائه میشود. انتقال نیروی تمامی این موتورها اما توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک انجام میگیرد.
هیوندای آزرا
شاید جالب باشد بدانید که آزرا یکی از قدیمیترین و باسابقهترین محصولات در حال تولید هیوندای محسوب میشود بهگونهای که نسل اول این سدان بزرگ کرهای برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ معرفی شده و تا سال ۱۹۹۲ به تولید رسید؛ اما این نسل در اصل نسخهٔ تغییر برند دادهشدهٔ نسل دوم میتسوبیشی Debonair بود. با معرفی نسل سوم میتسوبیشی دبونایر در سال ۱۹۹۲، هیوندای نیز بازهم نسخهٔ ریبج شدهٔ آنرا بهعنوان نسل دوم آزرا معرفی کرد؛ بنابراین دو نسل اول آزرا در اصل همان میتسوبیشی دبونایر بودند. سپس در سال ۱۹۹۸ میتسوبیشی بدون معرفی نسل جدید به تولید این سدان خود برای همیشه پایان داد و به همین دلیل هیوندای خود اقدام به ساخت نسل سوم آزرا کرده و آنرا در سال ۱۹۹۸ معرفی نمود. از این نسل به بعد آزرا در برخی بازارها با نام گرنجور عرضه گردید. سپس در سال ۲۰۰۵ نوبت به معرفی نسل پنجم این ماشین رسید که به کسورمان هم راه یافته و به خودروی محبوبی تبدیل شد. در نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۱۱ نیز هیوندای نسل پنجم آزرا را رونمایی کرد که این نسل هم به کشورمان راه یافت؛ اما سرانجام نسل پنجم آزرا نیز با تجربهٔ یک فیسلیفت نهایتاً سال گذشته به پایان راه رسیده و جای خود را به نسل ششم داد که برای اولین بار در اکتبر ۲۰۱۶ معرفی شد؛ اما هیوندای اعلام کرده که این نسل از آزرا در ایالاتمتحده عرضه نخواهد شد زیرا سوناتا و جنسیس G80 جای آنرا در این کشور پُر خواهند کرد؛ بنابراین آزرا برخلاف گذشته خودرویی جهانی نبوده و حتی در اروپا هم عرضه نمیگردد و صرفاً در بازارهای آسیایی مثل بازار داخلی کرهٔ جنوبی و خاورمیانه عرضه میشود. این نسل روی پلتفرم Y7 کیا هیوندای ساخته شده که با هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و کیا کادنزا مشترک است. این خودرو در طراحی نیز بهوضوح از محصولات جنسیس الهام گرفته است. آزرا هماکنون با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میشود که ما قویترین آنها را انتخاب کردهایم. این یک واحد ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی با ۲۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور است. تمامی مدلهای آزرا بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه شده و سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن ارائه نمیشود. هرچند نسل ششم آزرا در ایالاتمتحده عرضه نمیشود اما امسال همچنان نسل قبلی در این کشور حضور داشته ولی تا پایان ماه نوامبر تنها ۲۸۰۰ دستگاه فروش داشته است.
مشخصات فنی
کادیلاک XTS | هیوندای آزرا | |
پیشرانه | ۳.۶ لیتری V6 | ۳.۵ لیتری V6 |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | ۳۱۰ اسب بخار | ۲۹۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۶۰ نیوتن متر | ۳۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو/چهارچرخ | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۶.۷ ثانیه | ۷.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۲۳۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۰.۷ لیتر (ترکیبی) | ۱۰.۷ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۸۲۵ کیلوگرم | ۱۶۶۰ کیلوگرم |
طول | ۵.۱۰ متر | ۴.۹۳ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۸۳ متر | ۲.۸۵ متر |
حجم صندوق بار | ۵۱۰ لیتر | ۴۴۵ لیتر |
قیمت پایه | ۴۶,۳۹۵ دلار | ۳۴,۱۰۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9896829]
حامد
۲۲ آذر ۱۳۹۶با اینکه خیلی آزرا دوست دارم
ولی انتخابم کادیلاک بود
البته تفاوت قیمتیشون خیلی زیاده حدودا ۱۲ هزار دلاری میشه
آریا
۲۲ آذر ۱۳۹۶آخه این کجا و آن کجا…..
حامد
۲۲ آذر ۱۳۹۶هر دو با توجه به مبغلی که پرداخت میکنید ارزش بالایی دارن
کیان
۲۲ آذر ۱۳۹۶نمیخوام از ماشینهای کره ای بد بگم یا …
ولی نسلهای جدید و واقعا باید بپذیریم الگو برداری زیادی از بزرگان دارند
مثلا ازرای 2 نسل قبلتر که وارد کشور شد حداقل تو ظاهر کاملا مستقل و خوب بود
بالاخره من مطئنم در هر رقابتی که نخوای پول بدی برند با اصالت تر برندس
و هیچ اعتبار و اصالتیم بدون نتیجه بهتر نخواهد بود
orangotan
۲۲ آذر ۱۳۹۶کادیلاک رو دوست دارم اما اسم گذاری رو ماشیناشو نه
کادیلاک افسانه ای خوبه که اسمای خاص تری واس ماشیناش بزاره dts, sts, xts, cts ????
AK_007
۲۳ آذر ۱۳۹۶به نظر من اینجا دوتا مشکل وجود داره
آزرا نیمه لوکس نیس و سدان بیگ سایز معمولیه اگ لوکس بود میشد جنسیس
و دوم اینکه کادیلاک لوکسه, اصن اسم کادیلاک مساوی با لوکس بودنه ب قول دوستمون
Mehdi TuRbO
۲۳ آذر ۱۳۹۶طراحی نسل قبل ازرا خیلی بهتر عقب و جلو ماشین اصن همخوانی نداره طراحیشم چنگی به دل نمیزنه فکر نمیکنم لوکس باشه.
net
۲۳ آذر ۱۳۹۶زیباترین ماشین سدان نیمه لوکس جهان هیوندای گرنجور۲۰۱۷ نسل قبلی هست.از این مدل جدید ازرا بدم میاد و قیافه زشتی داره
حامد
۲۲ آذر ۱۳۹۶از نظر قیمت و ابعاد فک کنم جنسیس رقیب شایسته تری برای xts بود
به عبارت دیگه آزرا اصلا در حد xts نیست
KING 918 (محمدرضا)
۲۲ آذر ۱۳۹۶کادیلاک خیلی خاص تره
زیبا تره کابین زیبا تری داره
تهویه 4 نقطه ایی داره
قدرت بیشتری داره
سریع تره
قیمتش هم میتونست کمتر باشه
در کل ترازو به نفع کادیلاک
Mahdi Venom Demon
۲۲ آذر ۱۳۹۶(یه خبر برای دوستان همشهریم)
««همون طوری که بود کپی زدم و متن از خودم نیست»»
بزرگترین همایش خودرویی شهر شیراز. خودروهای لاکچری، اسپورت، کلاسیک، کفخواب، آمریکایی سواران، سیستم های صوتی،آفرود
مکان:شیراز، بلوار رازی، باشگاه برق
زمان:1396/9/24
ساعت:14لغایت 17
ورودی هر خودرو مبلغ 10000تومان
بوق زدن در همایش اکیدا ممنوع میباشد در صورت هرگونه اختلال وبوق زدن در همایش. خودرو توسط نیروی محترم انتظامی به پارکینگ منتقل میگردد.
آرش آمریکایی
۲۲ آذر ۱۳۹۶کاکو جونیم دمت گرم
akrh78
۲۲ آذر ۱۳۹۶میشه اومد نگا کرد که؟ بلیط و اینا داره؟
Mahdi Venom Demon
۲۲ آذر ۱۳۹۶akrh78
برای عموم ازاد و رایگان هست
هزینه برای به نمایش گذاشتن خودرو هست
که البته کسنل شد
Mahdi Venom Demon
۲۲ آذر ۱۳۹۶شرمنده دوستان
تازه دوستان هماهنگ کننده بهم خبر دادن به خاطر پیش بینی بارندگی کنسل شد و زمان جدیدشو بعدا خبر میدن
خیلی ازتون معذرت میخوام ، منم بی اطلاع بودم الان خبر دادن
امیر
۲۲ آذر ۱۳۹۶با اینکه به کادیلاک رای دادم ولی انصافا چه طراحی زیبایی داره ازرا .
امين
۲۲ آذر ۱۳۹۶به نظر من هیوندا تو شاسی کوتاهاش پس رفت شدید داشته سوناتا ۲۰۱۱ که اومد همه تو طراحیش مونده بودن اون زمان ولی جدیدش اتفاقی حداقل تو من ایجاد نکرد ازرا هم دقیق همین طور یا النترا اون طراحی های قشنگ داخل و بیرون البته شاسی بلند هاش موفق بودن توسان جدید این ها نظر شخصی منه
Mohamad
۲۲ آذر ۱۳۹۶چراغای آزرا شبیه بی ام و شده.
ارش
۲۲ آذر ۱۳۹۶خوب طبیعتا رایم کادیلاکه ولی آزرا واقعا به دلم چسبید.
سروش
۲۲ آذر ۱۳۹۶با پول کادیلاک میتونی ی ازرا بخری و ی دنا پلاس اشانتیون بگیری
پرسپولیس
۲۲ آذر ۱۳۹۶متاسفانه کره ای ها توی دوئل هاحسابی باختن منظور ازباختن رای دوستان بودبعدهم درمقابل کشورهای استخوان داری مثل آلمان امریکا وژاپن وایتالیا وانگلیس دیگراینکه فرانسوی ها مثل کره هم کم آوردن از دوئل های نخست تا حالا ثابت کرده
شاهين
۲۲ آذر ۱۳۹۶حالا چرا متاسفانه؟ مگه سهامدار کیا هیوندای هست اینجا کسی؟
بحث کل کل که نیست همه نظر شخصیشون رو میگن
علی
۲۳ آذر ۱۳۹۶عزیز تا جایی که میدونم فرانسویان نسبتا تو دوئل موفق بودن
:::فرشاد:::
۲۲ آذر ۱۳۹۶به جز قیمت، XTS از همه نظر برتره، زیباتره، شیکتره، قویتره، با پرستیژتره. . . دلیلی نمیبینم که بهش رای ندم.
hamid
۲۲ آذر ۱۳۹۶تنها و تنها نقطه ی مثبت ماشینای کره ای کیفیت حدودیشون نسبت به قیمتشونه. از هیچ نظر دیگه ای درحد مقایسه با هیچ ماشینی نیستن.
خداییش به قیافه ماشیناشون که نگا میکنی حالت از اینهمه کپی کاری بهم میخوره. هیچی از خودشون ندارن. هرچی تکنولوژی دارن از کشورای دیگه قرض کردن. ماشین چینی+مقداری کیفیت= ماشین کره ای
منکه حاضرم ده هزار دلار قرض بگیرم برم کادیلاک بخرم ولی کره ای سوار نشم.
حمیدرضا
۲۲ آذر ۱۳۹۶با اینکه کادیلاک از نظر فنی خیلی سرتره ولی طراحی ازرا خصوصا تو این نسل کاملا بین امریکا و اروپاست و انصافا از همه قبلیا دلنشین تره قیمتشم واقعا مناسب تره
با احترام فراوان برای کادیلاک رای من هیوندای
Hemichan
۲۲ آذر ۱۳۹۶فوهشه
ناسزاس
Abbas_us.c
۲۲ آذر ۱۳۹۶خاله زنکه!!!
amin
۲۲ آذر ۱۳۹۶هیچوقت یادم نمیره که کادیلاک یکی از خودروهاش رو برای تست نفوذ آب مدتی در یک آکواریوم به نمایش عموم گذاشته بود
حالا سوال اینجاست که آیا هیوندای هم حاضره همین کار رو انجام بده؟؟؟من که فکر نمیکنم
AK_007
۲۳ آذر ۱۳۹۶میتونی بهشون ایمیل کنی
mehran.Jy
۲۲ آذر ۱۳۹۶اینکه آزرا رو نیمه لوکس حساب کردین به خودتون مربوطه (برند هیوندای لوکس نیست اصلا. حالا هر مدلش که باشه)
ولی اینکه به کادیلاک گفتین نیمه لوکس اون دنیا باید جواب بدین.
اصلا یکی از تعاریف لوکس بودن خود اسم کادیلاکه
کیوان
۲۳ آذر ۱۳۹۶پیشرفت کره ای ها را در نظر گرفته بعد رای بدید تمام ماشینها ی طوری شبیه همند پس نگو کپی برداری ازرا سوار شو بعد هزلیات بگو
Reza
۲۳ آذر ۱۳۹۶مگه میشه یه آمریکایی رو با یه کره ای مقایسه کرد.
mazaher
۲۳ آذر ۱۳۹۶چراغهای جلویی و جلو پنجری کادیلاک زیباییش را دو چندان کرده.
محمد رضا
۱۷ دی ۱۳۹۶حقیقتش فقط نام (کادیلاااک) به تنهایی موضوع رو روشن میکنه.
(نظر شخصی من)
+خودرو رو نباید روی کاغذ مقایسه کرد.بلکه باید در عمل دید.
+(البته مقایسه دو خودرویی که هم قیمت نیستند کاری فوق العاده اشتباهه.)