بیش از بیست سال پیش، کادیلاک اولین نسل از اسیووی فول سایز خود بنام اسکالید را معرفی کرد که البته چیزی بیشتر از نسخهٔ ریبج شدهٔ جیامسی یوکان دنالی نبود اما اسکالید در نسلهای بعد به یک نماد آمریکایی تبدیل شد و توسط همه از رپرها گرفته تا مدیران تجاری مورد استقبال قرار گرفت. البته طی سالهای اخیر اسیووی پرچمدار کادیلاک بخشی از درخشش خود را از دست داده است زیرا دیگر برندهای لوکس بهآرامی وارد این بخش شدهاند. حال اما کادیلاک با یک اسکالید کاملاً جدید که بسیار لوکستر و متفاوتتر از سلف خود است، به میدان بازگشته است. این نسل همچنین از پیشرفتها و اصلاحات شورلت تاهو و جیامسی یوکان جدید هم بهره برده است.
طراحی بیرونی کاملاً جدید، بالغتر و مقتدر
اسکالید بیشتر به خاطر استایل گستاخانهٔ خود مشهور است اما در نسل پنجم این ویژگی کاملاً کمرنگ شده زیرا این نسل از طراحی کاملاً جدیدی برخوردار است که ردپای کراساوور XT6 در آن دیده میشود. درنتیجه حالا در بخش جلویی اسکالید جلوپنجرهٔ عمودی بسیار بزرگی جای گرفته که توسط چراغهای افقی احاطه شده است. البته ویژگی بارز طراحی کادیلاک یعنی چراغهای عمودی از بین نرفته و در این نسل به شکل دیلایتهای LED زیر چراغهای اصلی ظاهر شده است.
پروفیل جانبی اسکالید مدل ۲۰۲۱ اما بسیار به پسرعموهای خود یعنی تاهو و یوکان شبیه است و صرفاً رینگهای آلیاژی ۲۲ اینچی در آن استاندارد است. در بخش عقبی خودرو تغییرات بزرگتری رخ داده زیرا طراحان چراغهای عمودی را با گرافیک داخلی سهبعدی چندلایه طراحی کردهاند و سر اگزوزهای مستطیل شکلی هم از درون سپر بیرون آمدهاند. در همین حال، هرچند اسکالید خودرویی کاملاً لوکس و بزرگ است اما برای اولین بار در این نسل برای آن یک تیپ اسپرت هم ارائه شده است. در این تیپ، تریم کرومی تیپهای لاکچری و پریمیوم لاکچری با تریم مشکیرنگ جایگزین شده و جلوپنجره نیز طراحی متفاوتی دارد. تیپ بالا ردهٔ اسکالید نیز پلاتینوم نام دارد که از جزئیات داخلی و خارجی منحصربهفردی برخوردار است.
کابین مجلل، بشدت پیشرفته، پُر از تکنولوژی
در کابین نسل جدید اسکالید بیش از هر چیز صفحهنمایش خمیدهٔ ۳۸ اینچی OLED جلبتوجه میکند که تراکم پیکسلی آن دو برابر تلویزیونهای 4K است. البته این صفحهنمایش بزرگ به سه نمایشگر تقسیم شده است که شامل صفحه آمپر دیجیتالی ۱۴.۲ اینچی، نمایشگر ۱۶.۹ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و نمایشگری ۷.۲ اینچی بهعنوان مرکز اطلاعت راننده در سمت چپ غربیلک فرمان میشود.
اما ویژگیهای تکنولوژیک اسکالید جدید به همینجا ختم نمیشود زیرا کادیلاک پرچمدار جدید خود را به یک سیستم ناوبری واقعیت افزودهٔ جدید هم مجهز کرده است. این سیستم ویدئوی زنده را در صفحه آمپر نمایش میدهد و اطلاعات راهنمایی را در بالای آن به نمایش درمیآورد. این سیستم همچنین از قابلیت صوتی ویژهای هم برخوردار است که مثلاً وقتی به راننده میگوید به چپ بپیچید، صدا فقط از طریق بلندگوهای سمت چپ پخش میشود. ازجملهٔ دیگر تکنولوژیهای اسکالید جدید نیز میتوان به آینهٔ عقب دوربینی آشنای کادیلاک و یک سیستم دید در شب اشاره کرد که از مادونقرمز برای افزایش دید و همینطور تشخیص عابرین پیاده و حیوانات استفاده میکند.
علاوه بر این، اسکالید بهصورت استاندارد از یک سیستم دید اطراف هم برخوردار است که با استفاده از چهار دوربین، نمایی موسوم به چشم پرنده را از محیط اطراف خودرو ارائه میکند. همچنین خریداران میتوانند پکیج تریلر را هم سفارش دهند که شامل کنترلکنندهٔ ترمز تریلر، هشدار نقاط کور جانبی با دامنهٔ بیشتر و نُه دوربین مختلف برای دید اطراف میشود. برای اسکالید جدید سیستمهای صوتی جدید AKG در نظر گرفته شده که بهصورت پایه شامل ۱۹ بلندگو و یک سابووفر میشود اما امکان سفارش سیستم استودیو با ۳۶ بلندگو و سه آمپلیفایر هم وجود دارد. این سیستم سفارشی همچنین از ویژگیهای جالبی مثل تقویتکنندهٔ مکالمه هم برخوردار است که از میکروفون و بلندگوها برای بهبود مکالمه میان سرنشینان جلو و عقب استفاده میکند.
در همین حال، خریداران میتوانند سیستم اطلاعاتی-سرگرمی برای صندلیهای عقب را هم سفارش دهد که شامل دو نمایشگر لمسی ۱۲.۶ اینچی میشود. این نمایشگرها از فناوری بسیار پیشرفتهای برخوردار بوده و میتوانند برای پخش بازیها، موسیقی و ویدئو از طریق پورتهای HDMI و USB مورداستفاده قرار گیرند. امکان اتصال و ادغام این نمایشگرها با گوشیهای هوشمند هم وجود دارد و سرنشینان عقب از طریق آنها میتوانند به راننده پیشنهاد یک مقصد را بدهند. از تکنولوژیها که بگذریم، کابین اسکالید جدید از چرم پریمیوم، تریم چوبی و تزئینات فلزی مملو است و خریداران امکان انتخاب از بین هشت رنگ و تریم مختلف را خواهند داشت. نورپردازی داخلی و شبکه توری بلندگوها از جنس فولاد ضدزنگ هم از دیگر ویژگیهای داخلی برجستهٔ اسکالید مدل ۲۰۲۱ هستند.
به لطف پلتفرم کاملاً جدید و سیستم تعلیق عقب مستقل، نسل جدید اسکالید بسیار جادارتر از نسل قبلی شده است. در نسخهٔ استاندارد، فضای پای ردیف سوم صندلیها با ۴۰ درصد افزایش به ۸۸۶ میلیمتر رسیده و یکی از جادارترین ردیفهای سوم را در این کلاس ایجاد کرده است. فضای بار پشت صندلیهای ردیف سوم نیز با افزایشی ۶۸ درصدی به ۷۲۲ لیتر رسیده و در صورت خواباندن هردو ردیف صندلیهای عقب، فضای بار کلی خودرو به ۳۰۹۰ لیتر میرسد؛ اما کسانی که حتی از این هم فضای بیشتری میخواهند، نسخهٔ ESV قابل خریداری است که ۴۰۴ میلیمتر طول بیشتری نسبت به نسخهٔ استاندارد دارد. فضای پا در صندلیهای ردیف سوم این نسخه ۹۳۳ میلیمتر و فضای بار کلی آن ۳۵۸۵ لیتر است.
سیستم سوپر کروز و امکان رانندگی خودکار
همانطور که پیشازاین گفته شده بود، سیستم رانندگی نیمهخودکار کادیلاک یعنی سوپر کروز در اسکالید جدید ارائه میشود. این سیستم امکان رانندگی بدون دخالت دستان راننده را در بیش از ۳۲۰ هزار کیلومتر از بزرگراههای ایالاتمتحده و کانادا فراهم میکند. این امکان به لطف اطلاعات نقشهٔ LiDAR، GPS با دقت بالا، سیستم پیشرفتهٔ توجه راننده و شبکهای از دوربینها، رادارها و سنسورها فراهم شده است. البته هرچند سوپر کروز در محصولات کادیلاک چیز جدیدی نیست اما برند لوکس جنرال موتورز اخیراً برای آن یک آپدیت را ارائه کرده که امکان تغییر خط خودکار را فراهم میکند. به لطف این ویژگی، برای تغییر خط راننده فقط باید راهنما بزند و سپس اگر فاصلهٔ مناسبی بین خودروهای در حال تردد پیدا شود، اسکالید بهطور خودکار تغییر خط میدهد.
برای اولین بار، اسکالید دیزلی میشود
همانطور که انتظار میرفت، زیر کاپوت نسل جدید اسکالید همان پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 قبلی با ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۳ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است. هرچند شاید طرفداران به خاطر عدم ارائهٔ موتور ۴.۲ لیتری توئین توربوی بلکوینگ ناامید شده باشند اما همین پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری سنتی به زمانبندی متغیر سوپاپها، تکنولوژی توقف/حرکت و سیستم غیرفعالسازی سیلندرها مجهز شده است. به گفتهٔ کادیلاک، این ویژگیها موتور را قادر میسازد تعادلی بین پرفورمنس و کارایی برقرار کند؛ اما خبر پیشرانهای بزرگتر برای اسکالید مدل ۲۰۲۱ ارائهٔ یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر توربودیزل جدید با ۲۷۷ اسب بخار قدرت و ۶۲۳ نیوتن متر گشتاور است. انتقال نیروی هردوی این موتورها توسط یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد.
بهبود کیفیت سواری با سیستم تعلیق جدید
به لطف سیستم تعلیق مستقل عقب که در بالا اشاره شد، کیفیت سواری، کنترل و پاسخدهی فرمان نسل جدید اسکالید بهبود چشمگیری داشته است. این اسیووی لوکس همچنین از سیستم کنترل سواری مغناطیسی هم برخوردار است که برای ارائهٔ سواری راحت بهطور مداوم کمکفنرها را تنظیم میکند. علاوه بر این، امکان سفارش سیستم تعلیق بادی تطبیقی هم برای اسکالید جدید وجود دارد که با توجه به میزان وزن درون خودرو، بهطور خودکار ارتفاع را تنظیم میکند. این سیستم همچنین در سرعتهای بزرگراهی بهمنظور بهبود آئرودینامیک، بهطور خودکار ارتفاع خودرو را کاهش میدهد. برای سهولت در سوار پیاده شدن نیز با این سیستم میتوان ارتفاع ماشین را ۵۰ میلیمتر کاهش داد؛ و نهایتاً هنگام آفرود راننده میتواند ارتفاع تعلیق را افزایش دهد.
اما ویژگیهای آفرود اسکالید جدید صرفاً به این مورد محدود نمیشود و خریداران میتوانند برای آن یک دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی را هم سفارش دهند. این دیفرانسیل گشتاور را با بیشترین کشش به چرخهای عقب منتقل میکند که این ویژگی به حرکت خودرو در مسیرهای خشن و همینطور آبوهوای نامساعد کمک میکند. نسل جدید کادیلاک اسکالید در سهماههٔ سوم سال جاری به بازار عرضه میشود و قیمتگذاری آن طی ماههای آینده اعلام خواهد شد.
doubt
۱۷ بهمن ۱۳۹۸واااااو بالاخره اومد، هرچند دیر به به. دیشب موتوروان دیدم البته نه موشکافانه. انصافا خوب شده انصافا هیولاست. سفیدش خیلی نازه لعنتی. پکیج صفحه نمایش چقد خوب و متفاوته بازم به به!!!
چی میشد تابستون اینو میدیدیم تو خیابونای ایران آخه خدااا.
یانکی
۱۷ بهمن ۱۳۹۸با اختلاف زیباترین نمای داخل خودرو.
عرفان
۱۸ بهمن ۱۳۹۸دقیقا
بیرونش خیلی گانگستر نیست مثل نسل قبل اما داخلش انصافا زیباست، امضای آمریکایی داره
doubt
۱۷ بهمن ۱۳۹۸با سراگزوزا حال نکردم فقط!!
Reza.M
۱۷ بهمن ۱۳۹۸نمیتونم توصیفش کنم تو یه کلمه…کنار بی ام و x7 و بنز gls و لینکلن نویگیتور و رنجروور رقابته محشری میشه….لکسوس دیر جنبید موند جا…
امیر
۱۷ بهمن ۱۳۹۸تلاش کادیلاک نتیجش بسیار عالی شده!!!
فک نمیکردم اینقد خوب بزنه البته جلوش بنظرم باید بهتر میشد (مثل مدل قبلی ک ابهت داشت)
درکل عالیه اونم با کلی اپشن و تغییرات مثبت
رقیب بسیار قدری شده!
Behnam
۱۷ بهمن ۱۳۹۸از رو عکسها بخوام نظر شخصی خودمو بگم، نسل قبل خیلی بهتر بود از نظر ظاهر بیرونی
اون ابهت نسل قبلو اصلا نداره
Farzad
۱۷ بهمن ۱۳۹۸ای کاش به چراغ جلو ها دست نمیزدن ، ولی مگه میشه بازم عاشقش نبود ؟
تکنولوژی هاش برگی نمیزاره برا آدم ?
سامان اذری
۱۷ بهمن ۱۳۹۸من نسل قبلی رو بارها از نزدیک دیدم
اینم باس از نزدیک ببینم
ولی در کلا خیلی پیشرفت داشته ولی ب نظر من نمای جلویی نسل قبلی از این بهتر بود
عرفان
۱۸ بهمن ۱۳۹۸آفرین به تو ک بارها دیدی نسل قبلو
اینم باس ببینی
حتما نظرتو بگو
Mohammad
۱۷ بهمن ۱۳۹۸آدم لذت میبره از این همه تکنولوژی نویگیتورو قورت میده
Carbonado Aventador
۱۷ بهمن ۱۳۹۸مگه نسل جدید نویگیتور اومده که مقایسه میکنی؟
.
.
نسل قبلیش که جلو نویگیتور حرفی واسه گفتن نداشت..
.
باید منتظر نسل جدید نویگیتور موند تا با این مقایسهکرد!
دوتا عشق?
NAVID۰۰۹۸
۱۷ بهمن ۱۳۹۸به نظر من هم نویگیتور سرتره .
اما دوستان فقط یک لحظه و برای چند ثانیه خودتون را بگذارید جای راننده و احساس کنید پشت فرمان نشستید تو اتوبان آزادگان ، نصف شب ، جاده خلوت ، یه آهنگ سنتی از شجریان و یک دستتون هم روی کنسول وسط به صورت لَم داده و یک دست دیگر فرمان را گرفته بیخیال از همه دنیا ، ای خدا چه حالی میده یا منو بَکُش دفعه دیگه آمریکا به دنیایم بیار یا کلاً یه فکری به حال مسئولان اوسکولمون بکن و خلاصشون کن تا راحت بشیم از هرچی دایناسوره دروغگو اِ.
عرفان
۱۸ بهمن ۱۳۹۸داداش موافقم باهات اما فقط مسئولامون نیستن ک باید عوض شن
ما مردمم حسابی نیاز ب تغییر داریم
روندن بعضیامون با ی پراید یا پرشیا با شتاب 15 ثانیه ای انقد خطرناک و وحشیانس ک دیگه وای بحال شتاب 5 6 ثانیه ای
Ho3ein
۱۷ بهمن ۱۳۹۸به غیر از جلوش همه جاش عالیه، نسل قبلش ی لاتی بود واسه خودش واسه همین بود که رپرها انتخابش میکردن، الان انگار ی لاته نامی توبه کرده و سبیلاشو زده با کت و شلوار داره میگرده??
Farzad
۱۷ بهمن ۱۳۹۸???
عرفان
۱۸ بهمن ۱۳۹۸???
امیر
۱۷ بهمن ۱۳۹۸چراغ های افقی خیلی زیباترش کرده بسیار الان چهره بهتری داره داخلشم که بینظیر شده
Enzo
۱۷ بهمن ۱۳۹۸طراحیه بیرونی نسل قبل خیلی شیکتر بود .ماشینه به این بزرگی با اون جلوپنجره بعد چراغهای جلو رو دقت کنین اونقدر کوچیک!!!
آخه طراحیه اسکالید باید شبیه XT6 باشه.شما بهترین ماشین دنیا رو داشته باش در همه موارد .طراحیه بیرونیش جالب نباشه نمیرن سمتش
ممد ژانگولر
۱۷ بهمن ۱۳۹۸در زیبا بودن داخل و خارج ماشین شکی نیست . در دوست داشتنی بودن ماشین شکی نیست و خیلی چیزهای خوب دیگه . ولی وقتی فکر میکنم تسلا ماشینی زده خودران و کاملا برقی با اون همه قابلیت و امکانات و قدرت موتور و قیمت مناسب ، بقیه ماشینها حکایت اسباب بازی دارن و پولتو دور ریختی .
نیما
۱۷ بهمن ۱۳۹۸مدل جدید سورنتو از جلو شبیه این شده
OMID
۱۷ بهمن ۱۳۹۸چقد پیشرفته شده!
ظاهر جلوش عالی نشده ولی خوبه
بی طرف
۱۷ بهمن ۱۳۹۸تازه نویگیتور تو جاش افتاده بود…
نویگیتور سوسک میشه و بقیه باید برن کشکشون رو بسابن!!!!
البته نمای جلوش به اروپایی ها شبیه شده یعنی به زیبایی اهمیت داده شده تا خفنی ولی باید خفن میشد چون ابهت و خفنی نماد یه آمریکاییه.
Elmiraj
۱۷ بهمن ۱۳۹۸طراحی این نسل بر خلاف نسل پیشین در حالی که اسپرت شده ، ابهت عجیبی هم داره خصوصاً از نمای بغل که انگار می خواد به جاده حمله کنه…
این ماشین کوهی از تکنولوژی داره که رقبا را حسابی به چالش میکشونه ، بخصوص سیستم پیشرفته سوپر کروز که تمامی رقبا از داشتنش محروم اند…!!!
.
تنها ماشینی که می تونه این نسل اسکالید را به چالش بکشه جیپ گرند واگونیر خواهد بود .
Porsche & Mercedes
۱۷ بهمن ۱۳۹۸نه جلوی نسل جدید کادیلاک اسکالید بد شده
نه جلو پنجره بی ام و بد شده
و نه طراحی مرسدس
و نه خیلی از طراحیای دیگه ک بهشون ایراد میگیریم
فقط باید درک کنیم دارن رو به جلو حرکت میکنن
دارن در ب تغییرات واقعا بزرگ واسه نسل حال و بعدی خودرو میزنن
نمیشه ک تو سنت موند و فقط فیس لیفت داد
ب نظرم عالیه طراحیش..خیلی جذاب و تکنولوژیک تر و مدرن تره
Saman
۱۷ بهمن ۱۳۹۸امپراطور و پیشوای اعظم تشریف آوردن واقعن نمیشه بهتر از اینو تصور کرد… شاهکار کادیلاک…کلام اول و آخر
احمدرضا
۱۷ بهمن ۱۳۹۸خیلی خوب از پس بروز کردنش بر اومدن میشه گفت با ختلاف بهترین ماشینیه که به عنوان نماد یک برند جدید شده
sina
۱۷ بهمن ۱۳۹۸ooopsss!!!!!!
عجب چیزی شده
فقط کاش یکم ارتفاع چراغ های جلوش رو بیشتر میکرد
Mercede kaviani
۱۸ بهمن ۱۳۹۸با درود
وتشکر از مطلب عالی شما در مورد کادیلاک اسکلاید همراه ویدئوهای معرفی ان
مثل همیشه کادیلاک یک شاهکار دیگر در تمام زیمنه های تکنولوزی اتوموبیل را به دنیای اتوموبیل هدیه کرد
باتشکر مجدد مرسده اما کاویانی
امیر.عارف
۲۱ بهمن ۱۳۹۸تنها کلمه ای که تو ذهنم اومد اینه که فقط بگم عاشقتم