بدون شک در بخش سدانهای پرفورمنس، ژرمنها پادشاهی میکنند و کمتر خودروسازی یارای رقابت با آنها را دارد؛ اما بااینوجود، هرازگاهی مدلهای پرفورمنسی از دیگر کشورها به قلمروی آلمانها وارد میشوند تا سهمی از این بازار برای خود دستوپا کنند. حال طی چند وقت اخیر نیز شاهد معرفی دو نمونه از این سدانهای پرفورمنس غیر آلمانی بودهایم که تقریباً بهطور همزمان و با مشخصاتی بسیار نزدیک به هم معرفی شدهاند و علاوه بر رقابت با ژرمنها باید به مصاف یکدیگر هم بروند. این خودروها کادیلاک CT4-V بلکوینگ و لکسس IS500 F Sport Performance هستند که قصد داریم در این مطلب آنها را باهم مقایسه کنیم.
بیرون
نه کادیلاک CT4 و نه لکسس IS هیچکدام سدانهای کاملاً جدیدی نیستند و در اصل فیسلیفتهایی کلی را تجربه کردهاند. CT4 که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد، اساساً یک فیسلیفت کلی و بزرگ از سدان قدیمی ATS محسوب میشود. البته این سدان آمریکایی تغییرات بزرگی را در ظاهر تجربه کرده و شباهت چندانی با سلف خود ندارد. از سوی دیگر، لکسس IS هم بهتازگی یک فیسلیفت نسبتاً کلی را تجربه کرده که سال گذشته معرفی شد؛ بنابراین در اینجا اساساً با خودروهایی طرف هستیم که پیشینهٔ آنها به سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ بازمیگردد. بااینحال هردو خودرو با تغییراتی بزرگ سعی کردهاند نمای مدرنتری پیدا کنند. در این نسخههای پرفورمنس نیز هردو سدان با ویژگیهایی مثل تزئینات مشکیرنگ، رینگهای جدید، اسپویلر عقب و چهار سر اگزوز، نمای تهاجمیتری پیدا کردهاند.
داخل
در داخل اوضاع متفاوت است زیرا کادیلاک CT4 نسبت به ATS یک بازطراحی کامل را تجربه کرده و حالا از کابینی بروز و مدرن بهره میبرد درحالیکه IS در داخل تغییر بزرگی نسبت به قبل از فیسلیفت نداشته و بهروزرسانی داخلی آن صرفاً به تغییراتی جزئی مثل دریچههای تهویهٔ جدید محدود میشود. به همین دلیل، IS در داخل در برابر رقبای مدرنی مثل همین CT4 حرف چندانی برای گفتن ندارد. این نسخهٔ IS500 F Sport نیز در داخل تفاوتی با نسخههای معمولی ندارد و صرفاً نشان F اسپرت روی غربیلک فرمان و پارکابیهای آن جای گرفته است. از سوی دیگر، CT4-V بلکوینگ با غربیلک فرمان اسپرت، تریم فیبر کربنی و صفحه آمپر با گرافیک خاص بلکوینگ، بیشتر از نسخههای ضعیفتر خود متمایز شده است.
زیر کاپوت
نکتهٔ جالب در مورد این دو سدان اسپرت جدید این است که هردو دقیقاً ۴۷۲ اسب بخار قدرت دارند، نه یکی کمتر و نه یکی بیشتر! اما موتورهایی که در دو خودرو این قدرت را تولید میکنند کاملاً باهم متفاوت هستند. CT4-V از همان پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری V6 توئین توربوی ATS-V استفاده میکند که البته ارتقاءهایی مثل نرمافزار جدید سیستم کنترل و بهبود ورودی هوا را تجربه کرده است. از سوی دیگر، در سینهٔ IS500 پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 آشنای لکسس قرار دارد که پیشازاین آنرا در مدلهای RC F و GS F دیده بودیم. این تفاوت در موتورها خود را در گشتاور بهخوبی نشان میدهد زیرا پیشرانهٔ تنفس طبیعی لکسس ۵۳۵ نیوتن متر گشتاور دارد درحالیکه موتور کوچکتر کادیلاک به لطف برخورداری از پرخوران ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. برای انتقال قدرت نیز کادیلاک یک گیربکس مدرن ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک را در نظر گرفته درحالیکه لکسس از همان گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک قبلی استفاده کرده است. البته گیربکس استاندارد کادیلاک یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی است که این روزها ویژگی بسیار کمیابی محسوب میشود. در هردو خودرو نیروی موتور صرفاً به چرخهای عقب منتقل میشود و برخلاف رقبای جدید آلمانی مثل بامو M3، خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک در هیچکدام نیست.
پرفورمنس و قیمت
با توجه به مشخصاتی که بیان شد، باید انتظار سدانهای سریعی را داشته باشیم و البته همینطور هم است. طبق گفتهٔ کادیلاک، CT4-V بلکوینگ ظرف تنها ۳.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد که کاملاً همسطح رقبایی مثل بامو M3 و مرسدس C63 است. لکسس اما برای IS500 F Sport Performance شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را ۴.۵ ثانیه اعلام کرده که عدد چندان قابلتوجهی برای یک سدان پرفورمنس ۴۷۰ اسب بخاری نیست و ۰.۷ ثانیه از رقیب آمریکایی کُندتر است. البته گفته شده در توسعهٔ این سدان ژاپنی هدف فقط رقابت در اعداد روی کاغذ نبوده و مهندسان به دنبال ارائهٔ تعادل، پالایش و اطمینانی بیشتر از هر زمان دیگر بودهاند. قیمت کادیلاک CT4-V بلکوینگ از ۶۰ هزار دلار آغاز میشود اما لکسس هنوز قیمت IS500 را اعلام نکرده است. بااینحال با توجه به قیمت ۶۷ هزار دلاری کوپهٔ RC F، قیمت این سدان اسپرت را میتوان چیزی در حدود ۶۵ هزار دلار پیشبینی کرد.
مشخصات فنی
کادیلاک CT4-V بلکوینگ | لکسس IS500 F Sport | |
پیشرانه | ۳.۶ لیتری V6 توئین توربو | ۵.۰ لیتری V8 تنفس طبیعی |
قدرت | ۴۷۲ اسب بخار | ۴۷۲ اسب بخار |
گشتاور | ۶۰۰ نیوتن متر | ۵۳۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۱۰ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۸ ثانیه | ۴.۵ ثانیه |
قیمت | ۶۰ هزار دلار | حدود ۶۵ هزار دلار |
Aryan kia
۷ اسفند ۱۳۹۹لکسوس خیلی بهتره
Reza.M
۷ اسفند ۱۳۹۹مساله اینه که روی لکسوس همون موتور و گیربکس و دیفرانسیل و حتی نرم افزار های یه دهه پیش لکسوس gs F نصب شده فقط روی یه بدنه کوچیک تر که ریشه های همون موتور هم به is F سال ۲۰۰۸ برمیگرده…ینی عملا هیچ کار خاصی نکرده!!!…حتی عرضه نصب یه سوپر چارجر یا توریو چارجر رو نداشته چون هنوز ترس ازین داره که مبادا به برگ برنده استهلاک کمش لطمه وارد شه…صرفا طراحی خیلی خوبی داره…ولی بازم قراره یه دهه دیگ همینو تولید کنن…
Ali
۷ اسفند ۱۳۹۹Reza.m نیازی به دلیل آوردن هم نبود چون مشخصه که کادیلاک از همه نظر بهتر از لکسسه هم داخل کابینش هم پرفورمنس و عملکردش هر مورد دیگه ای هم که باشه بازم میتونه برتریش روثابت کنه.
??Amin_sto??
۷ اسفند ۱۳۹۹انتخاب من لکسوس
لکسوس طراحیه مدرن تر و اسپرت تری داره بر خلاف کادیلاک که طراحیش ساده و قدیمی به نظر میرسه به خصوص پروفیل جانبی کادیلاک که واقعا هیچ ظرافتی درش دیده نمیشه اما توی لکسوس خطوط خیلی حرفه ای به کار رفته ، و موتور 5 لیتری v8 لکسوس خیلی هیجان انگیز تره و قطعا عملکردش هم خیلی بهتر از اون موتور کادیلاک هست
SRT
۷ اسفند ۱۳۹۹با اختلاف کادیلاک بهتره.
R@m!n
۷ اسفند ۱۳۹۹با اینکه عاشق جفتشونم ولی کادیلاک وحشی تره
ali (chevy nova)
۷ اسفند ۱۳۹۹کادیلاک با حجم کمتر قدرتش برابره و گشتاورش بالاتر و قیمتش کمتر
R@m!n
۷ اسفند ۱۳۹۹کابین مدرن تری هم داره. لکسوس تو بخش موتور و کابین یه خرده کم کاری کرد. اما ظاهر جفتشون خیره کنندس واقعا یه سر و گردن از آلمانیای جدید بالاترن.
Hadi
۷ اسفند ۱۳۹۹انتخابم لکسس هستش چون رخ بهتر و وحشی تری داره و V8 تنفس طبیعی 5 لیتری و مهندسی ناب ژاپنی داره ??…
کادیلاک هم واقعا خوبه و گشتاور و گیربکس دستیش خیلی خوبه…
IS F اصلی تو راهه این فعلاً دسر محسوب میشه یه دسر پر کالری!
sepehr
۷ اسفند ۱۳۹۹بله
چون توربو داره
R@m!n
۷ اسفند ۱۳۹۹کسی رو گردن تویوتا چاق نزاشته بود که توربو نزاره. موتور تنفس طبیعی با تمام مزایاش اینجاها بدجوری کم میاره. اینم بخاطر سیاست استهلاک حداقل ماشینای تویوتاست
Amir evolution
۷ اسفند ۱۳۹۹رخ لکسوس ارزش 5 هزار دلار بیشترو داره
ali (chevy nova)
۷ اسفند ۱۳۹۹کادیلاک انتخاب من هست
ツSAMURAIツ
۷ اسفند ۱۳۹۹کاش لکسوس یکم قدرت رو می برد بالاتر یا اینکه دو دیفرانسیل میزد که شتابش بهتر بشه
همه رقبا شتاب زیر ۴ دارن
میثم
۷ اسفند ۱۳۹۹رو همین موتور تنفس طبیعی لکسوس کارای افترمارکتی زیادی میشه کرد که براحتی و بدون تحمیل فشار و استهلاک به قدرتهای بالاتری رسید
کاملا کار درستی کرده که بصورت استاندارد موتور تنفس طبیعی با قدرت معقول روش گذاشته چون همین قدرت و پرفورمنس هم کاملا خوبه
sepehr
۷ اسفند ۱۳۹۹من شک ندارم لکسس میتونه شتاب ۴ ثانیه بگیره
چون آر سی اف ترک ادیشن با همین موتور و ستاپ و وزن بالاتر تونسته بود زیر ۴ بره
مهرداد كمال
۷ اسفند ۱۳۹۹خدایی اینا رو نخری بری سمت برقی ها و کراس اورها
Trx Taimaz
۷ اسفند ۱۳۹۹انتخاب من کادیلاک هست. نمای جلوی CT4 یه سر و گردن از نمای عقبش زیبا تر هست با چراغ های عقبش ارتباط برقرار نمیکنم با این وجود طراحیش رو خیلی بیشتر از IS دوست دارم.
نمیدونم چرا سطون آخر باید با شیب زیاد بیاد و به صندوق عقب برسه. با این سبک طراحی که تازگیا داره مد میشه و روی CT5 یا KIA K5 یا همین IS پیاده شده اصلا ارتباط برقرار نمیکنم. مثل اینکه به زور میخوان تیپ و استایل رسمی یک سدان رو اسپرت کنند.
میثم
۷ اسفند ۱۳۹۹شیب زیاد ستون عقب بخاطر مد و زیبایی نیست.
بخاطر کاهش ضریب آیرودینامیکه که روی مصرف سوخت و کاهش آلایندگی تاثیر مستقیم میذاره
Trx Taimaz
۷ اسفند ۱۳۹۹حتی اگر که دلیل این طراحی کاهش ضریب آیرودینامیکش هم باشه روی زیبایی یک ماشین سدان تاثیر بد میزاره و اونارو شبیه به ناچبک ها میکنه مثل این میمونه که با کت شلوارت کفش کتونی بپوشی و در توجیحش بگی باعث راحتی بیشتر پا میشه!
میثم
۷ اسفند ۱۳۹۹کت و شلوارو چه با کتونی چه با کفش رسمی بپوشی تاثیری رو محیط زیست نداره
مثالت ربطی به قضیه نداشت
Amir
۷ اسفند ۱۳۹۹کادیلاک رو انتخاب میکنم.شتاب بهتری داره در کنار قیمت پایین تر و کابین لوکس تر اما طراحی بیرون هر دو خوب هستن اما تو بخش طراحی داخلی هر دو از رقبای المانی عقب تر هستن
در کل کادیلاک این مدل عالی هست واقعا ??
Sina
۷ اسفند ۱۳۹۹قطعا از نظر اعداد CT4 برتره
اما اون موتور تنفس طبیعی ۵ لیتری اصلا شاهکاره
این موتور حجیم و تنفس طبیعیو با هیچی عوض نمیکنم
توی طراحی هر دو جلوشون زیباست اما نمای پشت کادیلاک زیبا نبود و میشه گفت لکسوس بهتره
البته طراحی داخلی کادیلاک برتره
ولی در کل بین این دو ، لکسوس رو اتتخاب میکنم
اما تو این کلاس آلپینا B3 که به نظرم تو این کلاس M3 واقعی ، این ماشینه
و عالیه
اما هم لکسوس و هم آلپینا به نظرم عالی عمل کردن
R@m!n
۷ اسفند ۱۳۹۹B3 که یه سدان کامپکت لوکس و خیلی متینه. اینا بچه شر محلشونن.
داستان آلپینا اصلا با سدان های پرفورمنس خیلی فرق می کنه. ب قول کلارکسون آلپینا بدرد یه تاجر مایه دار می خوره که ماشینش همیشه رو حالت کامفورته و فقط میخواد تو یه ماشین راحت بره سرکار و بیاد خونه
Sina
۸ اسفند ۱۳۹۹در واقعیت خیلی باهات موافقم اما آلپینا کارش اینه که همونطور که گفتی سدان آرومیه که بی سر و صدا مثل بقیه سدان های پرفورمنس عمل میکنه
ولی با این حال یه وقتی هم میتونه اسپرت باشه
Elmiraj
۷ اسفند ۱۳۹۹باید یک مجله معتبر دو تا را رو در روی هم قرار بده…
هر چند اونجا هم لکسوس شانسی نداره
یانکی
۷ اسفند ۱۳۹۹این دو سدان جدید کدیلاک تمام رقبا رو قیمه قیمه میکنن.با علاقه بسیار زیادی که به لکسوس با این موتور خوش صداش دارم ولی این کدیلاک خیلی وحشیه.دیونه صندلیهاشم تو کلاس خودش بی رقیبه
مهدی
۷ اسفند ۱۳۹۹اومدم دیدم هر دو ماشین 72 رای اوردن بعد تعجب کردم بعدش به یکی رای دادم شد 73 تا
خودروی که تهاجمی تر هست رو انتخاب کردم و ارز تره
کل کلمه رو نگفتم که نفهمید چه کلمه ایه هی هی
Benz309 1974
۷ اسفند ۱۳۹۹جفتشون عالین ولی من در این حالت فابریک کادیلاک رو بیشتر دوست دارم ولی لکسوس رو اگه تقویت کنی …….
علی
۷ اسفند ۱۳۹۹من طرفدار هیچ کدوم نیستم اما این که لکسوس به کم استحلاکبودن مینازه واقعا به خاطر اینه که نوربو نداره .
اگه توربو داشت ایا واقعا کم استحلاک بود؟؟!!
فرشاد
۷ اسفند ۱۳۹۹چون توربو نیست رای من لکسوس
Aryan kia
۷ اسفند ۱۳۹۹لکسوس خیلی بهتره سامورایی خشن رو ترجیح میدم که با خونسردی تمام از پس ۱۰ تا لات لوت آمریکایی برمیاد اونم از نوع جودوکارش ??? تازه مدل قوی تر لکسوس تو راهه
ولی فک میکنم که لکسوس مثل پورشه تو اعلام اعداد شتاب یکم محافظه کارانه گفته
RezaRs
۷ اسفند ۱۳۹۹من برام سخت شد حالا هردو قرمزززززززززز
اما کادیلاک به صرفه تر به نظر
Reza ar
۸ اسفند ۱۳۹۹لکسوس !!! چون هنوز اتمسفریک هست وکابینش با وجود قدیمی بودن هنوزم قشنگه
عقل میگه کادیلاک
قلب میگه لکسوس
🐺WOLF_ARIAN
۴ شهریور ۱۴۰۰اگه من باشم به عقلم گوش میدم :)
البته سلیقه ها متفاوته و من به سلیقه ات احترام میزارم
WOLF_ARIAN
۴ شهریور ۱۴۰۰من کادیلاک رو انتخاب میکنم.
به نظرم ظاهرش خیلی خشن تر از لکسوس عه ولی خب نمای جلوی لکسوس واقعا چشم نواز و خفنه.
توی بخش مشخصات فنی بازم کادیلاک با اختلاف خیلی کم برنده میشه البته هیچ جوره نمیشه از موتور وحشی لکسوس گذشت.
ولی اگه برای کسی حجم موتور مهم نباشه و فقط بخواد که پرفورمنس ماشینش بالاتر باشه کادیلاک براش بهتره. میرسیم به مهم ترین مزیت کادیلاک:قیمتش.قیمت کادیلاک ۵ هزار دلار از لکسوس پایین تره و نسبتا مشخصات بهتری نسب به لکسوس داره در نتیجه خریدار میتونه ۵ هزار دلار صرفه جویی کنه ولی ماشینی که میخره از نظر پرفورمنس قوی تر از لکسوس باشه.البته که لکسوس هم حرفی برای گفتن داره و نمیشه از اون موتور تنفس طبیعی قدرتمند و اون غرش زیبای موتور v8 گذشت
پ.ن:البته من به سلیقه دیگران کاملا احترام میزارم و قصد ام این نیست که سلیقه دیگران رو زیر سوال ببرم :)
car lover
۱۷ مرداد ۱۴۰۳انتخابم لکسس هست دلیل اصلیش هم موتور حجیم تر و 8 سیلندر و تنفس طبیعی، هرچند گیربکس کندی داره و گیربکسش اصلا به این 10 سرعته رعدآسای کادیلاک نمیرسه البته لکسس باید نسل جدید گیربکس خودش رو رو این ماشین نصب کنه. شتاب و گیربکس و قربانی میکنم و لکسس رو انتخاب میکنم. ولی واقعا جفتشون فوق العادن