پسر چموش آمریکایی به مصاف جنگندههای آلمانی میرود
کادیلاک ATS سدان لوکس کامپکتی است که بهعنوان جایگزین مدل ناموفق BLS در سال ۲۰۱۲ به بازار آمد. سپس کادیلاک نسخهٔ کوپهٔ آن را نیز برای رقابت مستقیم با کوپههای خوشنام آلمانی یعنی مرسدس بنز C کلاس کوپه، ب ام و سری ۴ و آئودی A5 در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۴ معرفی نمود.
حال نسخهٔ عملکرد بالا و اسپرت این کوپهٔ قلدر آمریکایی یعنی مدل V در مقابل ما قرار دارد. پس از یک هفته رانندگی با ATS-V Coupe 2016 چیزی که بیشتر از همه مرا به خود جذب کرد صدای فوقالعادهٔ اگزوز آن بود. صدایی خالص که برای بیدار کردن همسایهها کافی ست و مانند برخی خودروها بهصورت جعلی و ساختگی در داخل خودرو پخش نمیشود. وقتی پا را روی پدال گاز این پسرک چموش فشار میدهید چهار خروجی اگزوز آن واقعاً سمفونی مینوازند.
پس از رانندگی با ATS-V کوپه به پیشرو بودن آن پی بردم چراکه در هر جنبهای درخشان عمل میکند. بسیار سریع، چابک، زیرک، شیطان و فوقالعاده خوشتیپ. اینها تعدادی از ویژگیهای کوچکترین فرزند کادیلاک هستند. درنهایت باید گفت این کوپهٔ آمریکایی یک رقیب واقعی و شایسته برای همتایان آلمانیاش محسوب میشود.
محاسن
در سینهٔ ATS-V قلب ۳.۶ لیتری بای توربو V6 با ۴۶۴ اسب بخار قدرت و ۶۰۳ نیوتن متر گشتاور میتپد که ازلحاظ نیرو آن را بالاتر از ب ام و M3/M4 قرار میدهد. علاوه بر این کادیلاک احساس بهتری نسبت به رقیب آلمانی به انسان منتقل میکند و فرمان دقیق و شاسی متعادلی دارد و در سرپیچها از پایداری خوبی برخوردار است. تعلیق مغناطیسی جنرال موتورز یکی از بهترینهای دنیای خودرو بشمار میرود که در ATS-V هم موجب شگفتی ما شد. این سیستم موجب میشود که تنظیمات مجموعهٔ تعلیق سریعتر از پلک زدن شما تغییر کند و این یعنی خودرو همیشه بهترین تنظیمات را در مسیرهای گوناگونی همچون جادههای پیچدرپیچ و بزرگراهها اعمال میکند. بعلاوه لاستیکهای «میشلن پایلوت سوپر اسپرت» آن چسبندگی شگفتانگیزی دارند. این عوامل موجب میشود که ATS-V سرگرمکنندهتر از M4 باشد.
کادیلاک ATS-V فوقالعاده سریع به نظر میرسد حتی وقتیکه ایستاده است! شاید این به خاطر رنگ قرمز جذابش یا پکیج فیبر کربنی ۵ هزار دلاری آن (که شامل اسپلیتر جلو، دریچهٔ روی کاپوت، دیفیوزر عقب و اسپویلر همرنگ بدنه میشود) باشد. ولی درهرحال ما حتی بهعنوان یک بیننده طراحی ATS را واقعاً میپسندیم خصوصاً در نسخهٔ V.
معایب
من کاملاً با گیربکسهای اتوماتیک مخالفم چراکه هیچ ارتباط لذت بخشی را در تعامل با خودرو ارائه نمیدهند. این مشکل در گیربکس ۸ سرعتهٔ اتوماتیک ATS-V هم وجود دارد. به همین دلیل هرچند کادیلاک و در کل جنرال موتورز علاقهٔ زیادی به استفاده از گیربکس اتوماتیک دو کلاچه در محصولات خوددارند اما استفاده از گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی علاوه بر اینکه سرگرمکنندهتر است، موجب کاهش ۲ هزار دلاری قیمت خودرو هم میشود. پس سفارش ATS-V با این گیربکس عاقلانهتر است. هرچند این گیربکس چند دهم ثانیه در رساندن خودرو بهسرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت کندتر است اما در هنگام رانندگی هرگز متوجهٔ این اختلاف نخواهید شد.
هرچند ما به طراحی داخلی ATS-V کوپه بسیار علاقهمندیم و بهشخصه عاشق صندلیهای ریکاروی آن هستم اما در داخل کابین ترکیبی از مواد بیکیفیت به چشم میخورد. پلاستیک خشک، صندلیهای چرمی و روکش جیر روی فرمان هیچکدام احساس یک خودروی پریمیوم را به راننده منتقل نمیکنند. بعلاوه داخل خودرو بسیار قدیمی به نظر میرسد زیرا علیرغم اینکه در مدل CTS یک صفحه آمپر تمام دیجیتال بهصورت استاندارد وجود دارد اما گویی طراحی داخلی ATS متعلق به دو دهه قبل است. درصورتیکه کابین آئودی، مرسدس بنز، ب ام و و حتی لکسوس واقعاً منحصربهفرد به نظر میرسد. البته نباید فراموش کرد که قیمت یک دستگاه مرسدس بنز C63 AMG Coupe احتمالاً گرانتر از یک کادیلاک ATS-V Coupe خواهد بود (قیمت رسمی C63 کوپه هنوز اعلامنشده است) درحالیکه ATS-V کوپه مورد آزمایش ما که کاملترین تیپ این خودرو محسوب میشود چند صد دلار کمتر از ۸۰ هزار دلار قیمت دارد.
رقبا
مرسدس بنز C63 AMG Coupe با ۴۷۰ اسب بخار قدرت
ب ام و M4 با ۴۲۵ اسب بخار قدرت
آئودی RS5 با ۴۵۰ اسب بخار قدرت
لکسوس RC-F با ۴۶۷ اسب بخار قدرت
مشخصات فنیمدل | Cadillac ATS-V Coupe 2016 |
پیشرانه | ۳.۶ لیتری V6 بای توربو |
قدرت | ۴۶۴ اسب بخار |
گشتاور | ۶۰۳ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر | ۳.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۰۵ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۱۲.۳ لیتر در صد کیلومتر |
وزن | ۱۷۲۵ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۴ نفر |
حجم صندوق بار | ۲۹۴ لیتر |
قیمت پایه | ۶۲,۶۶۵ دلار |
قیمت نمونهٔ مورد آزمایش | ۷۹,۲۰۵ دلار |
منبع: motor1
amin
۳ خرداد ۱۳۹۵واقعا ماشین زیبا و جذابیه هم خارجی و هم داخلی (بجز اون صفحه کیلومتر شمارش که واقعا بی حوصلگی بخرج دادن برا طراحیش)
چند وقت پیش یه cts مشکی دیدم برا چند لحظه خشکم زد
واقعا زیبا و خاص،با همون نگاه اول عاشقش شدم@
بهنام طیبی
۳ خرداد ۱۳۹۵به نظرم همه چی این ماشین خوبه
هم قدرت-گشتاور-نوع گیریبکس-شتاب-مصرف سوخت و غیره کلا ازش خوشم اومد
شروین
۳ خرداد ۱۳۹۵بی نظیره :-)
معین
۳ خرداد ۱۳۹۵من کاملاً با گیربکسهای اتوماتیک مخالفم چراکه هیچ ارتباط لذت بخشی را در تعامل با خودرو ارائه نمیدهند
amin
۳ خرداد ۱۳۹۵معین جان وقتی ماشینم که دنده اتومات بود رو فروختم و یه ماشین دنده دستی گرفتم تا مدت ها عزا دار بودم و تو ترافیک خودمو فوش میدادم
Mehdi TuRbO
۳ خرداد ۱۳۹۵به نظر من شرکت سازنده باید هر دو رو بزنه حداقل دنده ایو سفارشی بزنه،متاسفانه 90 درصد خودروها (منظورم مدل ن تعداد) تو ایران اتوماتند ک بقیش همون پژو پراید،خب یکی اگ مثه من عشق دنده ای باشه و ی ماشین باکیفیت اسپورت خارجی بخواد باید چیکار کنه؟تازه تو بعضی خودروها تو ایران اختلاف اتومات دنده ایش 10 میلیونه.
علیرضا سی بی
۳ خرداد ۱۳۹۵من سر تعظیم فرود میارم…
من عین یه عاشق بغضم گرفت از پشت مانیتور..عجب چیزیه..
اصلا انگار ساخته شده یه عمر باهات باشه…
ممنون آقای دستگردی خیلی عالی بود هم متن هم ماشین
امیر دهقان دستگردی
۳ خرداد ۱۳۹۵از لطف شما ممنونم
sm
۳ خرداد ۱۳۹۵کادیلاک واقعا طراحی خیلی عالی داره همه ماشینش خوشگلن از ماشین های قدیمیش بگیر تا الان همشون خوشگل هستن
Mustang
۳ خرداد ۱۳۹۵با این که خیلی خیلی دوسش دارم ولی بهm4 و C63 ترجیحش نمیدم.چون اونام واسه خودشون دنیایین?
احسان(احسان سابق)
۳ خرداد ۱۳۹۵این کادیلاک عالیه اما اگر الان پول داشتم و خواستم ماشینی بخرم قطعا کادیلاک xt5 رو میخریدم
میثم
۳ خرداد ۱۳۹۵بدی ماشینهای آمریکایی استهلاک بالاشونه که این خرج تو ماشینهای ساخت آلمان کمتره
چیزی که خودم دیدم تویوتا بوده یعنی صاحبش فکر نکنم کارش به تعمیرگاه بکشه فقط تعویض روغن میخواد ژاپنی ها چطور تویوتا رو میسازن که خراب نمیشه !!!!
ali
۳ خرداد ۱۳۹۵کی اینو گفته؟؟؟ من و امثال من که این ماشینهارو داریم میدونیم
اینطور نیستند اونی هم که به قول شما استهلاکش زیاده مشکل اون ماشینه نه
بقیه که شما میگید شورولت من به جرات میگم که از یه هیوندا ازرا 2010 کم
استهلاک تره تازه مدلش 1979 میلادی با حجم موتور 4100 سی سی و6 سیلندره با یه گیربکس 3 دنده منوال و 1600 کیلو وزن
بله زمانی استهلاکش میره بالا که طرف همیشه تا خر خره ماشین میگازه و یه دو زاری
هم خرج ماشینش نمیکنه که خوب طبیعیه
در ضمن ماشینهای امریکای موتورشون دور پایین است و در دورهای بالا هم مصرفشون و هم استهلاکشون زیاد میشه و همین این فکر اشتباه رو به وجود میاره
Nima
۳ خرداد ۱۳۹۵داداشم دیگه همه میدونن BMW خرجاش چطوریه ماشالله
بنز هم که اینو همه براش میگن:
گرونترین بنز همون ارزون ترین بنزه(یعنى انقدر خرج میزاره رو دستت تا از پول یه بنز صفر بیشتر میشه) نمونش همین بنز هاى E240 و C240 که توى ایرانه، انقدر خرج براى صاحباشون داشتن که حاضرن با ضرر بفروشن(جز نمونه هاى آس و تمیز)
ولى کلا هر ماشینى درست استفاده کنى کم خرجه( من بیوک داشتم که تجربه اولین آمریکاییم بود و آگاهى کامل نداشتم که ماهى ۱ تومن خرج داشت برام. یه بار دینام یه بار کوفت یه بار… ولى از اون طرف یه کاپریس داشتم که کلا سالى ۱ تومن هم خرج نداشت. با هردو ماشین هم یه جور رفتار کردم)
ali
۳ خرداد ۱۳۹۵نیما جان داداش بعضی دوستان فقط یه چیز شنیدن
و همون رو کردن معیار وگرنه امثال من و شما که خودشون امریکایی دارن
میدونند چی به چی هستش بعضی دوستان یه کم هم فنی نیستن فقط
میخوان بگن اره المان بهتره حالا بهتره که بهتره چیکار کنم؟؟؟
فروش بالای امریکاییها همه حرفهای دوستان رو رد میکنه
خوبه 2 سال هم نشده المانیها شدن دوم تو دنیا ولی امریکاییها
77 سال اول بودند شما میخوایید تاریخ رو هم عوض کنید؟؟
یه موتور المانی معرفی کنید که90000000 میلیون ازش مثل350 شورولت ساخته شده باشه همه حرفاتون قبول
ali
۳ خرداد ۱۳۹۵تو رو خدا یکی جوابم رو بده منطقی و بدون دعوا
اگه المانها تو موتور سازی بهتر از امریکاییها هستن چرا یه موتور رو هر 2 سال یا کم تر یا بیشتر بهسازیش میکنند ولی امریکاییها از 1954 تا همین
الان موتور بلوک کوچک شورولت رو فقط برای بروز رسانیهای جزیی بازبینی و هیچ تغییری توش ندادند
میکنند و موتور بلوکش همون که سال1954 تولید شده
اینجا 2 تا نتیجه میگیریم
1. یا مردم دنیا که ماشین امریکایی میخرند در جهل هستند
2.یا المانیها اینجور که فففقققط در ایران میگن پیشرفته نیستند
و بازهم میگم یه موتور اروپایی یا اسیای بیارید که 62 سال بدون
تغییر وبا فروش90000000 میلیون بتونه با موتور350 شورولت
رقابت کنه یا علی
GHOST
۳ خرداد ۱۳۹۵شما ماشین آمریکایی دارین یا داشتین که با این اطمینان همچین حرفی میزنین ؟!
:|
Nima
۴ خرداد ۱۳۹۵من شخصا بیش از ۱۰ آمریکایى داشتم و از نمونه هاى جدید هم دوچ چارجر رو تست کردم
ali
۴ خرداد ۱۳۹۵بله دوست عزیزم من 2 تا شورولت داشتم و پدرم از 20 سال پیش
پیلیموت والیانت اما ببینم شما ماشین امریکایی داشتین که با اطمینان میگید
پر مصرفه؟
احمد باقری
۳ خرداد ۱۳۹۵کلا کادیلاک، خودروهایی با استایل بالا و پر ابهت تولید می کنه.
ali
۳ خرداد ۱۳۹۵ماشالاه به عزیز دل خودم کادیلاک که از 2009 به این ور داره
همون کادیلاک محبوب امریکایی بازا میشه و روح مدلهای بی نظیر دهه ی50و60و70
رو زنده میکنه دمش گرم
american cars ffffffffffffffoooooooooooooooooorrrrrrrrrrrrrrrr ever
k1 Cadillac
۳ خرداد ۱۳۹۵عاشق کادیلاکم.دقیقا تو مسیری افتاده که به دوران شکوهمندش برمیگرده.به امید اون روز و به امید روزی که شاهد حضور دوباره این ماشین و امثال آن در کشورمون باشیم…?