پس از ۷ سال حضور در بازار، دومین نسل کادیلاک SRX با برادر تماماً جدید خود یعنی XT5 جایگزین شده است. علاوه بر نام جدید، این کراس اوور میدسایز زبان طراحی جدید، شاسی سبکتر و قوای محرکهی بهبود یافته را به نمایش میگذارد. پس از تستهای مربوط به پیست این خودرو، ما چند روزی پشت فرمان تاپترین تریم این خودرو سپری کردیم تا ببینیم که چند مرده حلاج است.
کادیلاک XT5 مدل ۲۰۱۷ از پیشرانهای ۶ سیلندر و ۳.۶ لیتری با تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت استفاده میکند که توانایی تولید ۳۱۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۷۰۰ و ۳۶۷ نیوتنمتر گشتاور در دور موتور ۵۰۰۰ را دارد (مدلهای مربوط به بازار چین از پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژدار استفاده میکنند). کادیلاک همچنین از گیربکس ۸ سرعته ی اتوماتیک ساخت کمپانی مشهور آیسین استفاده میکند.در خط درگ، این خودروی چهارچرخ محرک در مدتزمان ۶.۵ ثانیه به تندی ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۵.۱ ثانیه و با سرعت ۱۴۹ کیلومتر بر ساعت طی میکند. ذکر این نکته ضروری است که XT5 در مدل تورینگ (دیفرانسیل جلو) سریعتر از مدل چهارچرخ محرک عمل میکند. مدل چهارچرخ محرک در انتقال قدرت به چرخها مردد است. این زمان سریعتر بودن در حدود نیم ثانیه است. در مقام مقایسه، کادیلاک SRX 2012 دیفرانسیل جلو با پیشرانهی ۳.۶ لیتری قبلی (۳۰۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۹ نیوتنمتر گشتاور) و گیربکس ۶ سرعته ی اتوماتیک در زمان ۶.۶ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و مسافت ۴۰۰ متر را نیز در ۱۵.۲ ثانیه و با سرعت ۱۴۸.۸ کیلومتر بر ساعت طی میکند. هرچند که خودروی جدید تنها ۰.۱ ثانیه در هر دو مقوله سریعتر است اما این را هم باید گفت که این مدل فول آپشن چهارچرخ محرک ۱۹۶۵ کیلوگرم وزن دارد که فقط ۷ کیلو سنگینتر از نسل قبل است. کادیلاک جدید از کالیپرهای ترمز دو پیستونه در جلو و تک پیستونه در عقب استفاده میکند و به ترتیب دیسکهای ۱۳.۶ و ۱۲.۴ اینچی را به همراه دارند. با این سیستم ترمز، XT5 در ۳۳.۸ متری متوقف میشود درحالیکه مدل قبلی عملکرد ضعیفتری داشته و در ۳۶.۸ متری متوقف میشود. سیستم جدید کنترل دامپینگ پیوستهی کادیلاک بهصورت استاندارد در مدل پلاتینیوم وجود دارد و در دیگر تریم ها با رینگهای ۲۰ اینچی بهصورت آپشنال عرضه میشود. شاسی سبکتر، سیستم تعلیق بازنگری شده و ترمزهای ارتقا یافته نیز به بهبود هندلینگ کمک شایانی کردهاند. سیستم چهارچرخ محرک نیز به کشش خودرو کمک میکند. ویژگی پیشرفتهی کلاچ دوگانه که بهصورت استاندارد در تریم پلاتینیوم وجود دارد بهصورت مداوم و اتوماتیک کشش خودرو را بسته به شرایط سطح جاده تنظیم میکند. کادیلاک میگوید که نوع طراحی خودرو میتواند تا ۱۰۰ درصد از گشتاور در دسترس را به اکسلهای جلو یا عقب انتقال دهد و دیفرانسیل عقب که بهصورت الکترونیکی کنترل میشود هم میتواند همهی گشتاور را به چرخهای کناری منتقل نماید.
در حالت اسپورت (چهارچرخ محرک)، کادیلاک XT5 2017 میتواند تست فیگور اِیت را در زمان ۲۷.۱ ثانیه و شتاب جانبی متوسط ۰.۶۵ جی به پایان رساند که در مقایسه با زمان ۲۷.۵ ثانیهای و شتاب جانبی ۰.۶۰ جی مدل قبلی دیفرانسیل جلو، بهبود خوبی محسوب میشود. هر دو خودرو شتاب جانبی متوسط ۰.۸۲ را بر جای میگذارند.
نسل جدید در حالت اسپورت سریعتر است زیرا بهتر میتواند پیچها را طی کند. خیلی بهتر نه، اما بهتر.
دومین نسل SRX مخلوطی از پلتفرم اپسیلون ۲ و تتای جنرال موتورز را دارد؛ اما نسل جدید روی شاسی جدید C1XX سوار شده است. شاسی جدید از معماری جدید E2XX این خودروساز مشتق شده که آن هم جایگزین اپسیلون ۲ شده است. نه تنها جنرال موتورز ادعا میکند که XT5 126 کیلوگرم سبکتر از SRX با تمامی تجهیزات است بلکه این مدل جدید از برخی رقبای نامدار خود نیز وزن کمتری دارد. این خودرو ۴۵ کیلوگرم سبکتر از آئودی Q5 است و همچنین بیش از ۲۹۴ کیلوگرم سبکوزنتر از مرسدس بنز GLE میباشد.
با وجود وزن کمتر، XT5 از فاصلهی بیشتری بین محورها برخوردار است. این خودرو از فاصلهی ۲۸۵ سانتیمتری بین محورها برخوردار است که نسبت به فاصلهی ۲۸۰ سانتی مدل قبلی افزایش نشان میدهد. علیرغم طول و پهنای کمتر نسل جدید، ابعاد افزایشیافتهی بین چرخها فضای داخل کابین XT5 را جادارتر از SRX کردهاند. بیشترین این افزایش به فضای پاها مربوط میشود. صندلیهای عقب نیز به منظور افزایش راحتی سرنشینان، بیش از قبل حرکت میکنند.
نمای ظاهری خودرو با رنگ مشکی متالیک توسط صندلیهای چرمی زیبا تکمیلشدهاند. ویژگیهای لوکس استاندارد تریم پلاتینیوم دربردارندهی صندلیهای جلوی سرد و گرم شونده، صندلیهای با حرکت در ۸ جهت به همراه حافظه و صندلیهای عقب و غربیلک فرمان گرم شونده است.
سیستم اطلاعات سرگرمی CUE نیز از صفحهنمایش ۸ اینچی لمسی و رنگی استفاده میکند که سیستم ناوبری را هم به همراه دارد. همچنین سیستم صوتی Bose با ۱۴ بلندگو، رادیو XM، اپل کارپلی و سیستم آن استار با اینترنت 4G LTE از دیگر ویژگیهای سیستم اطلاعات سرگرمی هستند. از دیگر تجهیزات لوکس خودرو میتوان به فرمان تلسکوپی و جمع شونده، تهویهی هوای سه ناحیهای، شارژ بیسیم، هدآپ دیسپلی و غیره اشاره کرد.
در خارج خودرو میتوان چراغهای LED هوشمند با نوارهای روشنایی روز، سقف پانورامیک، درب عقب برقی و رینگهای ۲۰ اینچی ۱۲ پره را مشاهده نمود.
مدلهای پلاتینیوم با طیف کاملی از تکنولوژیهای ایمنی فعال عرضه میشوند که ازجملهی آنها میتوان هشدار برخورد جلو، تشخیص عابران پیاده، نشاندهندهی فاصله با خودروی جلویی، ترمز اضطراری خودکار، هشدار نقاط کور کناری و هشدار تغییر لاین، هشدار خروج از خط، دوربین دید عقب، دید اطراف، دستیار پارک جلو و عقب و هشدار ترافیک عقب اشاره کرد.
و البته صندلی هشدار ایمنی جنرال موتورز را فراموش نکنید که در مواجهی خودرو با مشکل و مانع بهصورت خودکار میلرزد. این لرزش در هماهنگی با فلاشرها و پس از هشدارهای صوتی عمل میکند. این زمانی است که سرنشینان از مهارتهای کم رانندگی شما آگاه نیستند. باید خاطرنشان ساخت که تکنولوژیهای ایمنی فعالی XT5 در مقایسه با خودروهایی نظیر شورلت اکونکس و جی ام سی ترین از حساسیت و فعالیت کمتری برخوردار است.
نهتنها کادیلاک XT5 2017 تماماً جدید یک جایگزین ارزشمند برای پرفروشترین مدل کادیلاک است، بلکه این شاسیبلند جدید هیچ مشکلی در برابر رقبای اروپایی و ژاپنی خود ندارد.
مشخصات کادیلاک XT5 AWD 3.6 (Platinum) 2017
قیمت پایه: ۶۳۴۹۵ دلار
قیمت در هنگام تست: ۶۳۸۴۵ دلار
مشخصات کلی خودرو: پیشرانه در جلو، چهارچرخ محرک،۵ سرنشینه،۴ درب شاسی بلند
پیشرانه: ۳.۶ لیتری/۳۱۰ اسب بخار قدرت/۳۶۷ نیوتن متر گشتاور/۶ سیلندر ۲۴ سوپاپ
گیربکس: ۸ سرعته ی اتوماتیک
وزن خالص: ۱۹۶۵ کیلوگرم
طول/عرض/ارتفاع: ۴.۸۱/۱.۹۰/۱.۶۷ متر
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۶.۵ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر: ۱۵.۱ ثانیه با سرعت ۱۴۹ کیلومتر بر ساعت
شتاب جانبی: ۰.۸۲ جی (متوسط)
مصرف سوخت (شهر/بزرگراه/ترکیبی): ۱۳.۰۶/۹.۰۴/۱۱.۲ لیتر در هر صد کیلومتر
بهنام طیبی
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵قیمت دلار: 63845 به تومن: 217073000
مصرف سوختی خوبی داره چون هم وزن بالا داره هم شاسی بلند
قدرت موتور هم خوب و مشخصات فنی خوبیه
moein
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵این خودرو ساخت همون کشوریه که …
مام به دلایل دل بخاهی خودروی این کشورو وارد کردیم با منطق خودشون ولی وسط راه …
در مورد این خودرو هم زبایی و کیفیت و اطمینان از سرو روش می باره دیگه نیازی به نظر بنده حقیر در مورد این شاه کار هنری کشور متخاسم نیست
ارادت
بهنام طیبی
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵فدایی داری معین عزیز
Nima
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵خدایا اینا همه سیستم ایمنى!!!
یعنى تصادف هم میکنن با این؟
مدلهای پلاتینیوم با طیف کاملی از تکنولوژیهای ایمنی فعال عرضه میشوند که ازجملهی آنها میتوان هشدار برخورد جلو، تشخیص عابران پیاده، نشاندهندهی فاصله با خودروی جلویی، ترمز اضطراری خودکار، هشدار نقاط کور کناری و هشدار تغییر لاین، هشدار خروج از خط، دوربین دید عقب، دید اطراف، دستیار پارک جلو و عقب و هشدار ترافیک عقب اشاره کرد. تازه همون ارزشه هم داره براى راننده و فلاشر
باش تصادف کنه کسى شق القمر کرده.
حسن
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵این که بیشتر معرفی مشخصات فنی خودرو بود تا تجربه رانندگی .
احسان(احسان سابق)
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵دوباره امریکایی ها کیفیت زبانزد گذشته رو بدست اوردن.خیلی راحت میشه گفت زیباترین شاسی بلند متوسط دنیا همین ماشینه.گرچه نام های قدیمی کادیلاک خیلی زیباتر بود اما این ماشین کاملا ارزش خریداری کردن رو داره
احسان
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵طراحی داخلیش واقعا زیباست
احمد باقری
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵عجب چیزیه، هم طراحیش خیلی خوبه و هم امکاناتش، حیف که نمیشه داشت.
امير علي
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵با این قیمت میشه x5خرید
tv
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵تنها کراس اوریه که تو این سایز تناسب ظاهری داره … بقیه انگار یه چیزی کم دارن و خیلی هاشون حالتی پیدا کردنکه خانما بیشتر میپسندن تا مردا …
mohsen
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵یه المانیو مخصوا بی ام وه رو با چیز دیگه مقایسه نکن اینا ماشینن اون بی ام وه هست
مایکوباکتریوم توبرکلوسیز
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵خیلی خوبه منتهی موجودی به نام ن*** مانع این میشه که از اینا سوارشیم?
هر چقدر فکر میکنم نمیفهمم آخه چراااااا؟!
asa
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵چه زیبا طراحی شده . واقعا قشنگ ترین کراس اور دنیاست . فقط نمیدونم چرا مردم امریکا اینقدر نامردن. کمپانی مثل کادیلاک این چنین سعی میکنه که بهترین باشه و واقعا از رقیب های اروپاییش هم بهتره . ولی بازم نمی فهمم که چرا اون مردم حتی اگه خوششونم نیاد از این شرکت بزرگ هموطنشون پشتیبانی نمی کنند و داره هنوز افت فروش میده . واقعا کادیلاک حق داره به دوران شکوهش برگرده . اخه ببینید لعنتی چه ماشینایی میسازه ادم نمیتونه از دیدنش به وجد نیاد .
ZL1
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵من خودم عاشقشم ولی داداش اگه بهتر بود فروششم بیشتر میشد
بهرام
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵اوه اوه اوه عجب ابهتی، عجب جذبه ای ، عجب رخی … ظاهر کاملا متناسب + داخل فوق العاده … آدم دلش میخواد تو بازی Need for speed سوارش بشه . والا ماها که تو خیالاتمونم نمیتونیم سوارش بشیم
حالا یکی
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵آقای asa کادیلاک داره چوب بی توجهی به خواسته.ها و حقوق مصرف کنندگانش رو در سالهای گذشته میخوره . اونها معتقد بودن ما کادیلاک هستیم و نیازی به توجه به انتقادها و کم و کاستیهای محصولاتمون نداریم ما بزرگیم و قدرتمند و بازار دست ماست همون کاری که سایپا و ایرانخودرو الان دارن میکن
ali
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵معلومه چون اسم کادیلاک روشه و همین کافیه که خوب باشه
امین
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵قیمت پایه اش $38995 هست نه ۶۳….