شورولت تاکنون ۱۰ میلیون دستگاه سابربان را در مرکز مونتاژ آرلینگتون جنرال موتورز تولید کرده است. این موضوع نشان میدهد که این SUV بزرگ چقدر محبوب بوده است. نسل دوازدهم این خودرو در سال ۲۰۱۵ معرفی شده و ادامه دهنده راه این خودرو از زمان معرفی آن در سال ۱۹۳۳ است. البته این خودرو برادران مشابهی با نشان هولدن استرالیا و GMC یوکان دارد.
در ادامه با هم به تماشای آلبوم تصویری سیر تکاملی این خودرو در نسلهای متفاوت آن مینشینیم.نسل اول شورولت سابربان در سال ۱۹۳۳ معرفی و در سال ۱۹۳۵ وارد بازار شد. این خودرو ظرفیت ۸ سرنشین داشت. فضای بار آن ۱.۹۱ متر طول داشت و موتوری شش سیلندر خطی با قدرت ۶۰ اسب بخار، آن را به حرکت در میآورد. جالب اینکه این خودرو تنها دو درب داشت و روی یک شاسی نیم تنی قرار گرفته بود. نسل دوم در سال ۱۹۳۷ وارد بازار شد و تا سال ۱۹۴۰ با یک طراحی به روز شده ساده و افزایش نیروی موتور به میزان ۷۹ اسب بخار، حضور داشت. نسل سوم در سال ۱۹۴۱ معرفی شد. در این هنگام تقریباً تولید تمام وسایل نقلیه غیر نظامی به علت ورود امریکا به جنگ جهانی دوم متوقف شده بود. بنابراین کارایی این خودروها در ارتش بیشتر مد نظر بود. نسل چهارم در سال ۱۹۴۷ معرفی شد. طراحیان به شکل قابل توجهی ارتقا یافته بود. موتور شش سیلندر آن نیز گشتاور ۲۳۶ نیوتن متر را در دور موتور ۱۲۰۰ ارائه میکرد که برای آن زمان، بسیار چشمگیر بود و قابلیت یدک کشی عالی برای آن به هعمراه میآورد. نسل پنجم با یک انقلاب در طراحی در سال ۱۹۵۵ معرفی شد. در این مدل برای اولین بار از موتور افسانهای V-8 بلوک کوچک جنرال موتورز همراه با انتقال نیرو به هر چهار چرخ استفاده شده بود. نسل ششم سابربن در سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۶ در مدلهای تک و دو دیفرانسیل و با موتورهای شش و هشت سیلندر با طراحی ظاهری ارتقا یافته در دسترس بود. نسل هفتم در سال ۱۹۶۷ با طراحی مجدد با آرایش سه درب منحصر به فرد که یک درب عقب اضافی در سمت سرنشین داشت و با پیکرهبندی آسان منطقه بار، یکی از خودروهای محبوب زمان خود مخصوصاً برای کاربری آمبولانس بود. نسل هشتم برای اولین بار با آرایش چهار درب و با تمرکز بر راحتی و امکانات داخلی در سال ۱۹۷۳ ارائه شد. این مدل مجهز به پیشرانه تزریق سوخت با کنترل الکترونیکی و سیستم انتقال نیروی چهار سرعته اوردرایو برای بهرهوری بیشتر بود. نسل نهم به سال ۱۹۹۲ برمیگردد که طراحی بهروز و استفاده از کامپوزیت، ترمزهای چهار چرخ دیسکی همراه با ضد قفل ABS و تعلیق مدرن برای سواری راحتتر را دربر داشت. نسل دهم در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ روانه بازار شد. طراحی ظاهری جدید، فضای بیشتر و پیشرانههای ۶.۰ لیتری و ۵.۳ لیتری بلوک کوچک و سیستم تعلیق ارتقا یافته از ویژگیهای این مدل بودند. نسل یازدهم سابربان، در سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ در بازار حضور داشت. طراحی آئرودینامیک تر و کارآمدی بالاتر در این خودرو بیشتر مدنظر قرار گرفته بود. نسل دوازدهم که آن را باید پیشرفتهترین و کاربردیترین سابربن تاریخ دانست در سال ۲۰۱۵ معرفی شد. این خودرو از فناوریهای پیشرفته، طراحی آئرودینامیک و موتور ۵.۳ لیتری با تزریق مستقیم سوخت بهره میگیرد.
حميد
۶ بهمن ۱۳۹۴مدل های اولش به نظر با حالتره
king 918
۶ بهمن ۱۳۹۴دوستان یه شاسی بلندی بود قدیما بعضی بش میگفتن اهو بیابان بعضی هم میگفتن سیمرغ همین
Chevrolet Suburban نبود ؟
حمید
۶ بهمن ۱۳۹۴سلام
نه دوست عزیز، اون جیپ واگونیر هست.
king 918
۶ بهمن ۱۳۹۴دمت گرم داداش واقعا نمیدونستم جیپ بوده ولی خیلی شبیه این بوده …..
BMW ///M
۶ بهمن ۱۳۹۴سابربن های سال ۷۳ و ۸۰ عاشق اون دوتا هستم و بنظرم زیباترین سابربن های تاریخ تولید این ماشین هست. و از نظر تکنولوژی و… ۱۰۰٪ مدل ۲۰۱۶ برتره.
ax1
۷ بهمن ۱۳۹۴تو GTA sanAndrias اگه درست نوشته باشم فکر کنم بودن، چقدر حال میداد
مهران
۶ بهمن ۱۳۹۴مدل 2016 ش واقعا عالی از اب در اومده و قابل قیاس با لندکروز و اسکالید
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۷ بهمن ۱۳۹۴تفاوت چندانی ک با اسکلید و یوکان نداره هر سه رو یه پلتفرمن
لندکروزر مخصوص افروده خب اینا توانایی افرودشون به مراتب خیلی کمتره تو محصولات تویوتا بهتره با سکویا قیاس بشه
بنتلی
۶ بهمن ۱۳۹۴ king918جان اگه اشتباه نکنم اون جیپ واگنر بود ک تو ایران بهش آهو میگفتن،اون سیمرغ هم اسم ی وانت جیپه ک دوتاشون هنوز تو شهرمون برا حمل داربست استفاده میشن و با وجود فشار زیادی ک بهشون میاد هنوز سرپان،در مورد سابرین هم باید بگم خیلی خوشم میاد ازش،خیلی باکلاس و خوشگل و بزرگه،اون دریچه ها و نمایشگر های روی سقفش هم خیلی باحاله،ی جورایی احترام ب عقبیا و مخصوصا ردیف سوم هس
king 918
۶ بهمن ۱۳۹۴مرسی داش :-) :-) :-) :-)
نه باریکلا نه باریکلا نه بارییکلا
احسان(احسان)
۶ بهمن ۱۳۹۴مشخصا نسل اخر رو به خاطر امکانات الکترونیکی و زیبایی چشمگیر بیشتر از همه دوس دارم
Archi KHAN
۶ بهمن ۱۳۹۴وارث یک دنیا عظمت …
رضا
۶ بهمن ۱۳۹۴یه سوال؛ چرا سایت زیر مجموعه های جنرال موتورز با آی پی ایران باز نمیشه فقط با شیلترشکن باز میشه کادیلاک و شورولت و بیوک و جمس یه صفحه خالی میاد که نوشته: Access Denied
You don’t have permission to access “http://www.cadillac.com/” on this server.
Reference #18.4c476c68.1453820680.15e00a8c
احمد باقری
۶ بهمن ۱۳۹۴دست خوش.
moein
۶ بهمن ۱۳۹۴حالا بیا سیر تکاملی پراید و خوانواده سمند رو نیگا کن
reza
۸ بهمن ۱۳۹۴ایا کسی اطلاعی داره که این ماشین قبل انقلاب به ایران وارد شد یا نه ؟
usa
۳۱ تیر ۱۳۹۷یدونه مدل 1980 قرمز دیدم
Adel.K
۲۵ دی ۱۳۹۷سلام، نسل ۷تا ۸ توی ایران وارد شد، اما از بلیزر کمترن، به این سایز معمولا super suv میگن که از فول سایز ها کمی بزرگترن و خاطر خواه های خودشون رو دارن. مدل ۷۵ تا ۸۲ میلادیش تک و توک هنوز سرپان
سیّدمحمّدزعفرانچی
۲۷ بهمن ۱۳۹۸اواخر بهمن نودوهشت من این مقاله را مطالعه کردم.