دور چهاردهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال هم به پایان رسید و امروز آخرین دوئل آنرا برگزار میکنیم که مثل همیشه به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه فولکسواگن e-UP در برابر سیتروئن e-Mehari قرار گرفت. در این دوئل مجموعاً تعداد ۵۸۶ رأی به ثبت سید که فولکسواگن با دریافت ۴۰۹ عدد از آنها و کسب ۶۹ درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کرد. این در حالی است که سیتروئن موفق به دریافت تنها ۱۷۷ رأی شده است. حال امروز در سیزدهمین دوئل گروه خودروهای سبز، شورلت بولت و هیوندای کُنا الکتریکی باهم به رقابت پرداختهاند.
هوندا کلاریتی | تویوتا میرای | کیا سول EV | نیسان لیف |
هوندا کلاریتی | نیسان لیف | ||
تویوتا پریوس | هیوندای آیونیک | تویوتا پریوس پرایم | هیوندای آیونیک پلاگین |
تویوتا پریوس | تویوتا پریوس پرایم | ||
فیات 500E | رنو Zoe | لکسس CT | شورلت ولت |
رنو Zoe | شورلت ولت | ||
بامو i3 | مرسدس بنز B کلاس | هیوندای نکسو | تسلا مدل ۳ |
مرسدس بنز B کلاس | تسلا مدل ۳ | ||
فولکسواگن گلف GTE | کیا نیرو | هوندا کلاریتی الکتریکی | هیوندای آیونیک الکتریکی |
فولکسواگن گلف GTE | هوندا کلاریتی الکتریکی | ||
هوندا کلاریتی پلاگین | کیا نیرو پلاگین | فورد فوکوس الکتریک | فولکسواگن e-Golf |
؟ | فولکسواگن e-Golf | ||
سیتروئن e-Mehari | فولکسواگن e-UP | هیوندای کُنا الکتریکی | شورلت بولت |
فولکسواگن e-UP | ؟ |
شورلت بولت
شورلت که در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار با مدل ولت به بخش خودروهای پلاگینهیبریدی وارد شده بود، چند سال بعد تصمیم گرفت به بخش خودروهای تمام الکتریکی هم وارد شود. بدین منظور برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۵ یک هاچبک تمام الکتریکی کانسپت بنام بولت را رونمایی کرد. سپس یک سال بعد در ژانویهٔ ۲۰۱۶ نسخهٔ تولیدی این ماشین در نمایشگاه CES معرفی گردید. تولید بولت از نوامبر سال ۲۰۱۶ آغاز شده و با مدل ۲۰۱۷ به بازار آمد. این هاچبک الکتریکی آمریکایی افتخارات زیادی را هم کسب نموده که ازجملهٔ آنها میتوان به خودروی سال ۲۰۱۷ آمریکای شمالی و خودروی سال ۲۰۱۷ موتورترند اشاره کرد. بولت مجهز به یک موتور الکتریکی است که در جلوی آن نصب شده و نیروی خود را از طریق یک گیربکس تک سرعته به چرخهای جلو انتقال میدهد. این موتور ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد و برای تأمین انرژی موردنیاز آن یک پکیج باطری ۶۰ کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده است. این باطریها توسط الجی ساخته شدهاند. نسخهٔ ریبج شده یا همان تغییر برند دادهشدهٔ بولت نیز در اروپا با نام اوپل آمپرا عرضه میگردد. شورلت بولت طبق اعلام EPA میتواند با یکبار شارژ کامل باطریهایش مسافت ۳۸۰ کیلومتر را طی کند درحالیکه مصرف انرژی آن نیز ۱۷.۷ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر یا بهصورت معادل حدود ۲ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی است.
هیوندای کُنا الکتریکی
هیوندای با معرفی مدل کرتا در سال ۲۰۱۴ برای اولین بار به بخش کراساوورهای سابکامپکت وارد شد اما این خودرویی جهانی نبوده و صرفاً در بازارهای خاصی مانند چین و آمریکای جنوبی عرضه شد. سپس اما در ژوئن سال گذشته، هیوندای کراساوور سابکامپکت جدیدی را بنام کُنا معرفی نمود. این خودرو برخلاف کرتا کراساووری جهانی بوده و در بازارهای اروپایی و ایالاتمتحده عرضه میگردد. کُنا که بر روی پلتفرم مشترکی با هاچبک i20 ساخته شده، زبان طراحی جدیدی را برای کراساوورهای هیوندای ارائه کرده که چندی بعد در نسل جدید سانتافه هم بکار رفت. این کراساوور سابکامپکت کرهای در ابتدا با پیشرانههای درونسوز ارائه شد اما در همان زمان هیوندای وعده داد که بهزودی نسخهٔ الکتریکی آنرا هم معرفی خواهد کرد. بدین ترتیب چندی پیش نهایتاً سازندهٔ کرهای نسخهٔ تمام الکتریکی کُنا را معرفی نمود. این مدل در دو نسخهٔ مختلف پایه و دوربرد تولید میشود که اولی به پکیج باطری ۳۹ کیلووات ساعت و موتور الکتریکی ۱۳۵ اسب بخاری مجهز بوده و میتواند تا ۳۰۰ کیلومتر را با یکبار شارژ طی کند. نسخهٔ دوربرد اما از پکیج باطریهای بزرگتری با ظرفیت ۶۴ کیلووات ساعت سود میبرد و موتور الکتریکی آنهم ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۵ نیوتن متر گشتاور دارد. طبق تخمین EPA، نسخهٔ دوربرد کُنا میتواند با یکبار شارژ کامل مسافتی در حدود ۴۰۰ کیلومتر را طی کند. در دوئل ما هم به جهت هماهنگی با رقیب آمریکایی، نسخهٔ دوربرد شرکت کرده است.
مقایسۀ مشخصات فنی
شورلت بولت | هیوندای کُنا الکتریکی | |
پیشرانه | الکتریکی | الکتریکی |
قدرت | ۲۰۰ اسب بخار | ۲۰۴ اسب بخار |
گشتاور | ۳۶۰ نیوتن متر | ۳۹۵ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | تک سرعته |
محور محرک | جلو | جلو |
باطری | ۶۰ کیلووات ساعت | ۶۴ کیلووات ساعت |
مصرف انرژی | ۱۷.۷ کیلووات/صد کیلومتر | ۱۷.۹ کیلووات/صد کیلومتر |
بُرد | ۳۸۰ کیلومتر | ۴۰۰ کیلومتر |
شتاب صفرتاصد | ۶.۵ ثانیه | ۷.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۵۰ کیلومتر/ساعت | ۱۶۷ کیلومتر/ساعت |
طول | ۴.۱۶ متر | ۴.۱۸ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۰ متر | ۲.۶۰ متر |
وزن | ۱۶۱۲ کیلوگرم | ۱۶۰۰ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۴۸۱ لیتر | ۳۷۲ لیتر |
قیمت پایه | ۳۷,۷۸۰ دلار | حدود ۴۰ هزار دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=10000348]بدین ترتیب دور چهاردهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال هم به پایان رسید. به منظور انتشار سری مطالب نتایج دوئلها، وقفهای کوتاه خواهیم داشت و سپس آخرین دور از مرحلهٔ مقدرماتی رقابتها را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.
Radin
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷هیوندای مشخصات بهتری داره ولی یکم گرونتره ظاهرشم نسبت به خودرو های الکتریکیه دیگه بهتره را من هیوندائه
کیوان
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷شورلت دوست دارم اما دقت بکنی کنا بهتره
PaRHaM
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷قطعا بولت??
:::فرشاد:::
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷کنا خیلی انتخاب جذابتریه پرهام؛ خدایی خودت فرم بدنه بولت رو ببین، شبیه یه مینی ونه، اما کنا طراحی خیلی خوبی داره، شیکتره، خوش فرمتره، منطقیتر و جوونپسندتره، کیفیتشم بهتر از شورولت نباشه، بدترم نیست؛ تعصبت رو GM تمومی نداره :)
M
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷کنای الکتریکی کی معرفی شد من نفهمیدم،اگه اینطوری باشه ،هم از نظرطراحی هم از نظر برد الکتریکی خیلی خوبه،
خداکنه زیرساختاش تو ایران فراهم بشه
Stern des südens
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷بولت انتخاب بهتریه
محمدرضا
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷بولت طراحیه بدی داره به علاوه معلوم نیست هاتچ بکه یا شاسی بلند کونا ظهرش خیلی معقول تره
sunmartin
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷من خیلی شورولت دوستدارم بخصوص مدل کروز که زیباترین طراحی داره و یه چیزی تو مایه های سراتو 2018 و یک مقدار زیباتره بخصوص کهبین مدرنش اما الان رای به هیوندای دادم از طراحی که بهتر و سیستم های مولتی مدیاش و تاچ ویزارد صفحه نمایشش به گفته اتو کار اکسپرس یوسر فریندلی و کیفیت بهتری دلره چه از لحاظ قدرت و باطری و هزینه نگهداری کیا هیوندای در صدر ارزان ترین هزینه خودرو برای مالکان هستن پس من هیوندای با طراحی فضایی و شبیه کانسپت برنده میدونم هرچند که شورولت واقعا شرکتی فالی و هیچ ایرادی نمیشه بهش وارد دونست
امیر
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷هردو خوب
طراحی هیوندای جذاب تره
قیمت بولت هم معقول تر
(بولت)
Ali a
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷هیوندایکنا برای من جذابتره
Mercede kaviani
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
و تشکر بی کران از مطالب بسیار عالی سری رقابتهای اتوموبیل ها در تمام کلاس هان
طبق معمول انتخاب من شورولت بولت است زیبای قیمت بسیار مناسب و خاطرات خوش
گذشته در کنار برندهای امریکایی که داشتم شورلت لینکلن وکادیلاک
باتشکر مجدد دوستدار شما مرسده کاویانی
حمیدرضا
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷انتخاب من شوی به خاطر طراحی عالی نسبت به سن خودرو
m.m
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷کنا بهتره ب نظر من
این همیشه در حد و اندازه ی ؟؟mvmx 22? از لحاظ سایز و کلاس بندی رو میپرسم