کومودور یکی از قدیمیترین خودروهای ساخت استرالیا است که توسط زیرمجموعهٔ استرالیایی جنرال موتورز یعنی هولدن تولید میشود. این خودرو یک سدان دیفرانسیل عقب است که تولید آن از سال ۱۹۷۸ آغاز گردیده است. البته نسخههای وانت و استیشن کومودور هم تولید میشوند. هولدن کومودور در ایالاتمتحده هم توسط برند پونتیاک و بانام G8 عرضه میشد؛ اما با تعطیل شدن برند پونتیاک در سال ۲۰۰۹، جنرال موتورز تصمیم گرفت کومودور را توسط برند شورولت در ایالاتمتحده عرضه کند.
بدین ترتیب نسل چهارم هولدن کومودور در اواخر سال ۲۰۱۳ در ایالاتمتحده بانام شورولت SS و جهت پر کردن جای پونتیاک G8 عرضه گردید. SS اولین سدان دیفرانسیل عقب V8 شورولت پس از ۱۸ سال و بعد از توقف تولید نسل چهارم کاپریس و نسل هفتم ایمپالا محسوب میشد. SS ازلحاظ کلاس و اندازه بین مدلهای مالیبو و ایمپالا قرار میگیرد و هماکنون تنها سدان دیفرانسیل عقب شورولت بشمار میرود. آنهم در دورانی که نسل سدانهای دیفرانسیل عقب رو به انقراض است.
پسازاینکه شورولت طیف وسیعی از ارتقائات و بهروزرسانیها را بر روی SS در سال ۲۰۱۵ انجام داد، برای سال ۲۰۱۶ نیز آن را مورد فیس لیفت قرار داد تا ظاهر SS هم بهروز گردد. احتمالاً این آخرین بهروزرسانی شورولت SS خواهد بود زیرا جنرال موتورز قصد پایان دادن به تولیدات خود در استرالیا را داشته و در سال ۲۰۱۷ تولید هولدن کومودور متوقف خواهد شد؛ بنابراین احتمالاً باید بهزودی با تنها سدان دیفرانسیل عقب شورولت که پس از ۱۸ سال وقفه بازگشته بود، خداحافظی کنیم.
این سرنوشتی غمانگیز برای خودرویی است که طرفداران زیادی در ایالاتمتحده پیداکرده است؛ اما هنوز هیچ خبر رسمیای در رابطه بااینکه بعد از سال ۲۰۱۷ برای شورولت SS چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا جایگزینی خواهد داشت یا نه اعلامنشده است. البته هنوز هم امیدهایی وجود دارد که جنرال موتورز جایگزین شایستهای برای SS دیفرانسیل عقب معرفی کند؛ اما تا زمانی که جزئیات بیشتری دربارهٔ این موضوع منتشر شود، بهتر است نگاه دقیقتری داشته باشیم به جدیدترین نسخهٔ شورولت SS.
بیرون
فیس لیفت SS جزئی بوده و تغییرات ظاهری آن نسبت به گذشته خفیف است. مهمترین تغییر در قسمت جلویی، تجدیدنظر در سپر است که مجهز به چراغهای روشنایی در روزی شده که با کروم احاطهشدهاند، کانالهای هوای عمودی در لبهٔ بیرونی تعبیهشدهاند و بخش مرکزی سپر نیز دوباره طراحیشده است. هرچند جلوپنجرهٔ عظیم مشکیرنگ هنوز هم در جلوی خودرو دیده میشود اما بهصورت لانهزنبوری طراحیشده و دورتادور آن را خطوط کرومی ضخیمتری احاطه کرده است. لوگوی SS نیز بر روی سپر نصبشده و روی کاپوت نیز منافذ ورود هوا تعبیهشده است.
قابلیت نورپردازی جدید به چراغهای جلو افزودهشده است که البته برای متوجه شدن تفاوت باید کاملاً به خودرو نزدیک شوید. تغییرات جانبی و عقبی هم شامل رینگهای آلومینیومی جدید ۱۹ اینچی و استفاده از چهار سر اگزوز میشود که موجب افزایش ویژگیهای اسپرتی ظاهر SS جدید شدهاند. درنهایت برای SS جدید یک رنگ آبی جدید نیز قابل سفارش است.
درون
برخلاف بیرون، داخل خودرو تقریباً بدون تغییر باقیمانده است. بااینحال در داخل خودرو با طراحی اسپرت و درجهیکی مواجه هستیم. داشبورد با مواد نرم و باکیفیت ساختهشده درحالیکه صندلیها با روکش چرم پوشیده شده و بهصورت برقی در ۸ جهت قابل تنظیم هستند. همچنین با استفاده از صفحهنمایش لمسی میتوان از سیستم ارتباطی-سرگرمی MyLink شورولت استفاده کرد که شامل خدمات OnStar جنرال موتورز و اینترنت 4G LTE میشود. شورولت SS جدید به نمایشگر سربالا و سیستم صوتی با ۹ بلندگو نیز مجهز شده است.
قوای محرکه
در قسمت پیشرانه نیز شاهد هیچگونه تغییری نیستیم چراکه موتور SS همچنان بهاندازهٔ کافی قدرتمند هست. بنابراین SS 2016 با همان پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی LS3 عرضه میشود که ۴۱۵ اسب بخار قدرت و ۵۶۲ نیوتن متر قدرت داشته و متعلق به نسل قبلی کوروت یعنی C6 است. نیروی این پیشرانه از طریق یک گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده از طریق پدالهای پشت فرمان و یا یک گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب انتقال میابد. البته گیربکس دوم در سال گذشته بهعنوان یک آپشن ارائه شد. شوی SS با تکیهبر موتور نیرومند خود میتواند ظرف ۴.۷ ثانیه از صفر بهسرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد.
باوجود عدم افزایش قدرت، اما سیستم اگزوز دوحالته صدای کمتری در دور موتور پایین تولید میکند. شورولت SS از ابتدای عرضه در سال ۲۰۱۴ بهصورت استاندارد مجهز به نسل سوم مجموعهٔ تعلیق مغناطیسی بود که موجب بهبود هندلینگ بدون قربانی کردن راحتی میشود. این سیستم با استفاده از کویل الکترومغناطیسی، بهطور دائم و در هر ۱۰ تا ۱۵ میلیثانیه مجموعهٔ تعلیق خودرو را با کنترل مایع درون دمپرها با شرایط جاده سازگار میکند. این در حالی است که نسل سوم این سیستم با استفاده از دو کویل، ۴۰ درصد سریعتر عمل میکند. قدرت ترمز گیری و توقف SS نیز به لطف استفاده از ترمزهای عملکرد بالای برمبو چهار پیستونه با دیسکهای ۱۴ اینچی در جلو و ۱۴.۲ اینچی در عقب بسیار عالی است. مصرف سوخت SS نیز برای سال ۲۰۱۶ بدون تغییر باقیمانده است بهگونهای که این خودرو با گیربکس اتوماتیک در هر صد کیلومتر در شهر ۱۶.۸، در جاده ۱۱.۲ و بهصورت ترکیبی ۱۳.۸ لیتر بنزین مصرف میکند.
ایمنی
شورولت SS بهصورت استاندارد با ۸ ایربگ و مجموعهای از سیستمهای ایمنی و کمکراننده عرضه میشود. این سدان دیفرانسیل عقب به سیستم هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خط و جلوگیری از برخورد روبهجلو مجهز شده است. همچنین سیستم StabiliTrak نیز به راننده کمک میکند که خودرو را همواره در بهترین حالت حفظ کند. این سیستم در مواقع موردنیاز با استفاده از ترمز و تنظیم گشتاور، خودرو را بر روی سطح مسیر حفظ کرده و از منحرف شدن آن جلوگیری میکند. سامانهٔ OnStar نیز ویژگی دیگری است که در صورت وقوع تصادف اطلاعات را بهصورت خودکار برای مرکز OnStar جنرال موتورز ارسال میکند. سپس با استفاده از GPS محل خودرو را گزارش نموده و درخواست کمک میکند.
قیمت
شاید فکر کنید خودرویی بااینهمه تجهیزات، امکانات و پیشرانهٔ V8 قدرتمند باید قیمت بالایی داشته باشد اما اینطور نیست چراکه قیمت SS 2016 نسبت به قبل تغییرات چندانی نداشته و همچنان با قیمت معقول و قابلدسترس ۴۵,۷۴۵ دلار عرضه میشود.
رقبا
دوج چارجر R/T
دوج چارجر رقیب مستقیم شورولت SS بشمار میرود. این خودرو در سال ۲۰۱۵ مورد فیس لیفت قرار گرفت و چهرهای جدید و فضای داخلی بروز شدهای عرضه میگردد. بااینحال باوجود ظاهر باز طراحیشده اما تغییری در قوای محرکهٔ چارجر ایجاد نشده و این یعنی چارجر R/T همچنان با همان پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 همی با ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۵۳۵ نیوتن متر گشتاور عرضه میشود. بااینکه چارجر R/T، ۴۵ اسب بخار قدرت کمتری از شورولت SS دارد اما نباید فراموش کرد که قیمت آن در حدود ۱۳ هزار دلار کمتر از رقیب خود است. البته نسخهٔ SRT چارجر هم با قدرتی نزدیک به ۴۰۰ اسب بخار موجود است که با قیمت ۴۵ هزار دلاری خود بهطور کامل روبروی SS قرار میگیرد.
فورد تاروس SHO
شورولت SS از سوی فورد نیز با رقیبی بنام تاروس SHO مواجه است. البته برخلاف چارجر و SS، تاروس دیفرانسیل جلو بوده، فاقد موتور V8 است و فقط با پیشرانهٔ V6 عرضه میشود. بااینحال تاروس SHO کمتوان نیست و موتور ۳.۵ لیتری توئین توربوی آن ۳۶۵ اسب بخار قدرت و ۴۷۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. بهویژه که تاروس وزن کمتری هم از دو رقیب دیگر دارد. تا آنجایی که اطلاع داریم، تاروس مصرف سوختی معادل ۹.۴ لیتر در هر صد کیلومتر در جاده دارد که آن را برتر از SS و تا حدود همتراز با چارجر قرار میدهد. بااینحال هنوز از مصرف مدل ارتقاءیافتهٔ ۲۰۱۵ این خودرو اطلاعی نداریم. قیمت تاروس SHO نیز از رقم معقول ۳۹,۹۸۰ دلار آغاز میشود که هرچند از چارجر گرانتر است اما هنوز هم ارزانتر از SS است.
نتیجه
هرچند شورولت SS به قدرتمندی کوروت C7 استینگری و یا نسل ششم کامارو SS نیست اما قطعاً یکی از جذابترین خودروهایی است که میتوان در حال حاضر در ایالاتمتحده خریداری کرد. شورولت SS در دورانی که سدانهای دیفرانسیل عقب کنار رفته و نمونههای دیفرانسیل جلو جای آنها را گرفتهاند، تبدیل بهگونهای نادر در میان خودروهای حال حاضر ایالاتمتحده شده است. عرضهٔ شورولت SS پاسخ جنرال موتورز به تمام کسانی بود که شکایت داشتند که چرا هولدن کومودور در ایالاتمتحده عرضه نمیشود؛ بنابراین امیدواریم تولید آن تا چندین سال حداقل در ایالاتمتحده ادامه داشته باشد.
نقاط مثبت: طراحی قسمت جلویی جدید، موتور قدرتمند، تجهیزات پیشرفته و گیربکس دستی
نقاط منفی: کندتر از شورولت کامارو SS بوده و مصرف سوخت نسبتاً بالایی دارد
مشخصات فنی
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 LS3 |
قدرت | ۴۱۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۶۲ نیوتن متر |
تعداد سوپاپ | ۲ سوپاپ در هر سیلندر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب |
طول/عرض/ارتفاع | ۴.۹۶/۱.۹/۱.۴۷ متر |
فاصلهٔ بین دو محور | ۳.۹۱ متر |
شتاب صفرتا ۹۶ | ۴.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۶۵ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | ۱۳.۸ لیتر |
قیمت | ۴۵ هزار دلار |
فورد
۱۵ تیر ۱۳۹۵شتابش واقعا فوق العاده س گرگی در لباس میش
Aston Martin
۱۵ تیر ۱۳۹۵همه،چیز عالی مصرف سوخت افتضاح.. مخصوصا برا یه سدان
چخبره
یو اس اس اینترپرایز
۱۶ تیر ۱۳۹۵استون مارتین عزیز شما قدرت موتورش هم بررسی کن
415 اسب بخار انتظار داری مصرف سوختش چقدر باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
والا 405 و پرشیا ما که 100 اسب بخار هستن صدی 9 الی 11 لیتر مصرف سوخت دارن
ASTON MARTIN
۱۶ تیر ۱۳۹۵عزیز این یه ماشین سدانه 16 لیتر برا یه سدان زیاده
450 اسب هم اونقدری نیست که بخواد 16 لیتر بسوزونه. خودروهای قدرتمند دیگه ایم هسن که با قدرت های بالا مصرف سوخت معقولی دارن
تازه برا اونا قابل توجیه تره د ارم از کوپه ها حرف میزنم
شما وقتی 405 با اینا قیاس میکنی من دیگ چی بگم
یو اس اس اینترپرایز
۱۶ تیر ۱۳۹۵16 لیتر نیست و 13.8 لیتر
من 405 با قدرت کمش مثال زدم شما فقط تفسیر کردن بلدی؟؟؟؟؟؟؟؟
مثلا مازراتی و پانامرا مصرف سوختش چقدر؟؟؟؟؟؟؟؟
فرامرز
۱۵ تیر ۱۳۹۵شتابش در مقایسه با ب ام و ام۲ که با ۵۰ اسب بخار کمتر تقریباْ یک ثانیه زودتر از این به ۶۰ مایل بر ساعت میرسه زیاد جالب نیست. قدرت موتورش هم به ازای هر لیتر ۱۳۰ اسب بخار هست. مصرفش هم که بطور قابل ملاحظه ای بالاتره! البته شاید بگید ام۲ از این کوچکتره ولی وزن خالص ام۲ حدود ۱۵۷۰ کیلو هست و از این فقط ۵۰ کیلو سبکتره و فقط ۵ هزار دلار از این گرونتره (قیمت شوی اس اس تو آمریکا از ۴۷ هزار دلار شروع میشه نه ۴۵ هزار)
http://www.caranddriver.com/bmw/m2
یو اس اس اینترپرایز
۱۵ تیر ۱۳۹۵مشخصات فنی خوبی داره
Behzad power active
۱۵ تیر ۱۳۹۵نمای جلوش یکم به ذوق میزنه. چراغاش باریکتر می شد بهتر بود. البته نظر من کسی اینجوریه…
احسان(احسان سابق)
۱۵ تیر ۱۳۹۵تازه مصرف سوختش کمی بیشتر از سمند پسر خالمه
ПР
۱۵ تیر ۱۳۹۵موتر 6.2 لیتری 415 اسب بخاری با شتاب 5 ثانیه و حداکثر سرعت 265 کیلومتر در ساعت؟؟مصرف 13.8؟و طراحی که مال دهه ی پیشه.مثلا 2005 2006.
آریا
۱۵ تیر ۱۳۹۵به نظر من دوران سدان های دیفرانسیل عقب داره تموم میشه مخصوصا تو ماشینای معمولی واسه استفاده های روزمره حتی لوکس سازا هم دارن به سمت ماشینای دیفرانسیل جلو متمایل میشن به خاطر راندمان بیشتر ومصرف سوخت کمتر دیفرانسیل جلو.
ولی وقتی حرف از قابلیت های اسپرتی باشه خودرو های دیفرانسیل جلو میرن قایم میشن
دانیال
۱۵ تیر ۱۳۹۵من اگه ایرانی نبودم داج میخریدم.ینی میتونستم بخرم:|
ali a.j.g
۱۵ تیر ۱۳۹۵تشکر فراوان از آقا امیر
امیر دهقان دستگردی
۱۵ تیر ۱۳۹۵ممنون لطف دارین
مجید
۱۵ تیر ۱۳۹۵ماشین های آمریکایی اگر دیفرانسیل عقب نباشن اصلا نوستالژی ندارن ماشین خوبیه ولی ای کاش موتورش DOHC بود و با دو تا شمع تو هر سیلندر به اضافه سیستم غیر فعالسازی سیلندر GM اون وقت بی رقیب میشد چون مصرف سوختش خیلی کمتر میشد و قدرتش بیشتر و بهینه تر امیدوارم تولیدش ادامه داشته باشه ولی ارتقا فنی داشته باشه
ali
۱۵ تیر ۱۳۹۵ای ولا امریکاییها هنوز هم اون خاطرات خوب رو نگه داشتم
دف عقب بودن. صدای دیوانه کننده موتور. حجم زیاد موتور و گشتاور بالا
ای ولا امریکا
ali
۱۵ تیر ۱۳۹۵بالاترین لذت تو یه ماشین دف عقب بودن است این حرفو دوستان امریکایی باز خوب میدونند
برن اوت اوج عشق و حال با یه هیولای دف عقب امریکایی هست
Elemento
۱۵ تیر ۱۳۹۵یعنی جی ام میخواد هولدن رو بفروشه؟
آرش
۱۶ تیر ۱۳۹۵آقای آمریکایی
احمد باقری
۱۶ تیر ۱۳۹۵با این همه امکانات، قیمتش واقعا مناسبه.