یک برداشت ایتالیایی روی یک ماشین آمریکایی؛ Testudo یکی از بانفوذترین طراحیهای جورجتو جیوجیارو بود
نام | شورلت کورویر Testudo |
معرفی | نمایشگاه ژنو ۱۹۶۳ |
ترکیب | موتورعقب |
پیشرانه | ۲.۳ لیتری H6 هواخنک |
قدرت | ۸۱ اسب بخار |
گیربکس | ۴ سرعته دستی |
محور محرک | عقب |
چرا باید آنرا به یاد داشته باشیم؟
کورویر Testudo یکی از بانفوذترین کانسپتهای آن دوران بود که بهعنوان منبعی الهامبخش برای طراحی لامبورگینی میورا و سایر خودروهای تولیدی مهم مورداستفاده قرار گرفت.
چیزهای زیادی میتوان در مورد شورلت کورویر گفت. مثلاینکه این خودرو تنها ماشین تولید انبوه آمریکایی با پیشرانهٔ هواخنک نصبشده در عقب بود. همچنین این اولین خودروی جنرال موتورز با ساختار یکپارچه بود و پیشرانهٔ آن نیز ابتدا در یک پورشه ۳۶۵ مورد آزمایش قرار گرفت. نام کورویر هم با ترکیب نام کوروت و بلیر شکل گرفته بود. این خودروی موتورعقب طی دو نسل و در انواع مختلف سدان، کوپه، کابریولت، استیشن، ون و وانت تولید شد که نسخههای کوپه و کابریولت این خود با نام مونزا عرضه میشدند. البته کورویر به خاطر هندلینگ ضعیف هم مشهور شده بود.
اما امروز در مورد کورویر Testudo صحبت میکنیم. یک خودروی تک ساخت که زندگیاش ابتدا بهعنوان یک کورویر مونزا آغاز شد اما سپس توسط یک جوان بسیار بااستعداد بنام جورجتو جیوجیارو که در برتونه کار میکرد، به یک خودروی نمایشی منحصربهفرد تبدیل شد. این اولین خودرویی بود که آزادی کامل طراحی برای آن به جیوجیارو داده شده بود و برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۱۹۶۳ رونمایی گردید.
برای ساخت Testudo، شاسی کورویر کوتاه شد و یک بدنهٔ منحنی جدید بهطور کامل از نو برای آن طراحی شد. کورویر Testudo با چراغهای بازشونده، سقف شیشهای، درهای یکپارچه با سقف و چراغهای عقب باریک که درون سپر عقب تعبیه شده بودند، هرگز خودرویی عادی نبود. این خودروی جذاب و زیبا، به دلیل برخورداری از یک کاناپی که به سمت جلو باز میشد تا حدودی شبیه به لاکپشت به نظر میرسید.
با باز نمودن کاناپی، به فضای داخلی Testudo روبرو میشدیم که به همان اندازهٔ طراحی بیرونی جذاب بود. در اینجا یک غربیلک فرمان مستطیل شکل، دو صندلی تنگ دربرگیرندهٔ بدن و آمپرها و دکمههایی دیده میشدند که روی یک قطعهٔ بومرنگ شکل قرار گرفته بودند. هرچند کورویر Testudo هیچگاه به تولید نرسید اما استایل و طراحی آن بر لامبورگینی میورا و پورشه ۹۲۸ تأثیر داشت. علاوه بر این، دیگر خودروهای طراحیشده توسط برتونه مانند فراری دیتونا و آلفارومئو مونترال نیز الهاماتی از این کانسپت شورلت گرفتند.
تاریخچهٔ این کانسپت نیز بهاندازهٔ طراحیاش جذاب است. چند سال پس از نمایش Testudo در ژنو، این خودرو هنگام فیلمبرداری یک فیلم تبلیغاتی برای شرکت شل با یکی دیگر از تولیدات برتونه یعنی آلفارومئو Canguro تصادف کرد. سپس در اوایل دههٔ ۹۰ میلادی بهطور کامل بازسازی شده و به زندگی بازگشت. بعدازآن، کورویر Testudo در فستیوال پبل بیچ سال ۱۹۹۶ به نمایش درآمد و در سال ۲۰۱۱ نیز در یک حراجی به قیمت ۳۳۶ هزار یورو به فروش رسید.
منبع: Motor1
مهراب
۱۳ خرداد ۱۳۹۶خیلی خاصه
دوستان در مورد موتورH چیزی میدونید؟
یانکی
۱۳ خرداد ۱۳۹۶موتوره تخت رو در نظر بگیر 2 تا شو بزار رو هم و میل لنگاشون رو با واسته بهم وصل کن
حامد
۱۳ خرداد ۱۳۹۶ظاهرا اینجا منظور همون فلت هست.چون انجین شوی کورویر فلت بوده. یه کم H6 غریب به نظر میاد، باید دوتا 3 سیلندر روی هم باشه که نتیجتا انگار دو واحد 3 شعاعی روی هم قرار گرفته! نمی دونم ،شایدم من اشتباه میکنم.
امیر دهقان
۱۳ خرداد ۱۳۹۶منظور از موتور H شکل همون پیشرانههای تخت هست.
کلاً موتورهای تخت چه چهار سیلندر و چه بیشتر، با حرف H شناخته میشن. مثلاً اینجا H6 یعنی موتور شش سیلندر تخت
امپراتور لامبورگینی
۱۳ خرداد ۱۳۹۶موتور 2.3 لیتری 80 اسب بخار ….
خیلی کمه.
واقعا لاکپشته. هم از نظر ظاهر و هم قدرت موتور.
عباس جانسون
۴ مهر ۱۴۰۳سلطان مال تقریبا ۶۲ سال پیشه اون موقع مثل ۱۸۰ اسب بحار بود براشون ، اره میدونم ماشین های قوی تر هم بودن ولی این مثل تارایه خودمونه
Hemichan
۱۳ خرداد ۱۳۹۶چقد زیباس
تابلوی هنری که الهام بخش دیگران بوده
این پورشه 365 چه موتور ضعیفی داشته
” پیشرانهٔ آن نیز ابتدا در یک پورشه 365 مورد آزمایش قرار گرفت”
Ace
۱۳ خرداد ۱۳۹۶دوست عزیز از پورشه ی 365 برای آزمایش موتور این ماشین استفاده کردن
یعنی موتور 365 رو در آوردن و به جاش این موتور شاهکار 80 اسب بخاری رو قرار دادن !!!
اصلا پورشه 365 موتور 2.3 لیتری نداشت
قوی ترین موتور 365 یک 2 لیتری بود که با حجم 300 سی سی کمتر از این موتور ، 96 اسب بخار قدرت تولید می کرد. ???
Machine
۱۳ خرداد ۱۳۹۶فکر نمیکنم برای سال 1959 برای یه موتور تخت هواخنک، 81 اسب بخار، قدرتِ چندان کمی باشه.
(نسل اول کورویر سال 1959 معرفی شد که این ضعیفترین موتورش بود و تو این کانسپت هم از همین موتور استفاده شده).
PaRHaM
۱۳ خرداد ۱۳۹۶خیلی خوشگله واقعا!
همیشه طراحی هاشون ب روز بود و جلو تر از زمان خودشون?❤
حامد
۱۳ خرداد ۱۳۹۶چقدر زیباس. شبیه سفینه س.
Mahdi US CARS
۱۴ خرداد ۱۳۹۶این که شبیه سفینه هس
درش باز میکنی انگاری سوار سفینه میشی