ما شورلت کوروت را با پیشرانههای V8 میشناسیم اما زمانی قرار بود این سوپراسپرت نمادین آمریکایی به موتور دوازده سیلندر مجهز شود. داستان ازاینقرار است که وقتی دوج وایپر با پیشرانهٔ عظیم V10 در نمایشگاه دیترویت ۱۹۸۹ رونمایی شد، جنرال موتورز احساس خطر کرد زیرا این افعی آمریکایی میتوانست رقیب خطرناکی برای کوروت باشد؛ بنابراین شورلت که نمیخواست قافیه را به این رقیب تازهوارد ببازد، در اوایل دههٔ ۹۰ تحقیق در مورد ایدهٔ تجهیز کوروت به پیشرانهٔ V12 را آغاز کرد.
این پروژه تا ساخت یک پروتوتایپ بر اساس کوروت C4 پیش رفت و شورلت آنرا کوروت ZR-12 نام گذاشت. پیشرانهٔ این کوروت V12 از شرکت صنایع رایان فالکنر گرفته شد که اقدام به ساخت موتورهای دریایی بر اساس پیشرانههای جنرال موتورز میکرد. این موتور که در وسایل نقلیهٔ دریایی مورداستفاده قرار میگرفت، ۹.۸ لیتر حجم داشت و کاملاً نیازهای جنرال موتورز را برآورده میکرد؛ اما برای اینکه این نیروگاه بزرگ بتواند زیر کاپوت کوروت C4 جای گیرد، مهندسان ۲۰ سانتیمتر به طول شاسی آن (در حدفاصل چرخهای جلو تا کابین) اضافه کردند.
اما افزایش طول شاسی و جایگزینی موتور بزرگتر V12 با V8 تنها ۴۵ کیلوگرم به وزن کوروت C4 اضافه کرد. این نیروگاه حجیم ۶۸۶ اسب بخار قدرت و ۹۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که اعداد فوقالعادهای برای یک پیشرانهٔ تنفس طبیعی آنهم در دههٔ ۹۰ محسوب میشدند. تعدادی معدودی از نشریات فرصت آزمایش کوروت ZR-12 را پیدا کردند که یکی از آنها موتور ترند بود. این نشریه در مارس ۱۹۹۳ کوروت V12 را آزمایش کرد و تایم ۱۱.۶ ثانیه را در مسافت ۴۰۰ متر با آن به ثبت رساند. این در حالی است که دوج تایم ۴۰۰ متر وایپر ۱۹۹۳ را ۱۲.۹ ثانیه اعلام کرده بود.
اما با همهٔ اینها، کوروت ZR-12 ناکام ماند و هیچگاه به تولید نرسید. دلیل اصلی رها کردن این پروژه هزینه بود زیرا طبق گفتهها، قیمت این کوروت دوازده سیلندر حدود ۴۵ هزار دلار (معادل ۷۰ تا ۸۰ هزار دلار امروز) تمام میشد که حتی امروزه هم رقم زیادی است چه رسد به سال ۱۹۹۳. علاوه بر این، به گفتهٔ نشریاتی که با کوروت ZR-12 رانندگی کردند، ظاهراً خودرو بیشازحد داغ میشده و رانندگی چندان خوبی هم نداشته که این احتمالاً به دلیل افزایش فاصلهٔ محوری آن بوده است. به این دلایل، پروژهٔ کوروت دوازده سیلندر بهراحتی قابلاجرا نبود و بنابراین کنار گذاشته شد. تنها پروتوتایپ کوروت ZR-12 هماکنون در موزهٔ ملی کوروت نگهداری میشود.
[دانلود ویدئو]
MASIHA
۱۴ مهر ۱۳۹۹فقط وایپر
فوق العادس
البته از ۱۲ سیلندر این هم نمیشه گذشت
M.A.S
۱۴ مهر ۱۳۹۹واقعا وایپر یه افسانه هستش
ای کاش کرایسلر نسل جدیدشو بیرون بده
با یه سیستم گیربکس جدید (دستی اما کار آمد تر)
و همچنین موتور ماگنوم V10 که اینبار بتونه 850 اسب تولید کنه
واقعا 850 اسب حتی نزدیک به حداکثر توانایی هاشم نیست
علت تاکیدم روی این قدرت شتاب خوبه چون گیربکس دستیه
و همچنین عدم وجود کشش کم تو یه نسخه هیولا مثل ACR
فک کنم یه تغییرات کوچیک تو سیستم فرمون
و همین قدرت 850 اسبی اونو دوباره تبدیل به هیولای رکوردشکن پیست کنه
nikzad
۱۴ مهر ۱۳۹۹اگر تولید میشد به چه غولی تبدیل میشد و تا چندین سال بعد هم حرفش زده میشد.حجمش نزدیک ده لیتره و معلوم نبود صدی چقدر میرفت!!!
Mf1
۱۵ مهر ۱۳۹۹nikzad یه سوال داشتم ازت میخواستم بدونم مکلارن ۷۶۵ lt در کدوم بازی تجربه کردی
nikzad
۱۵ مهر ۱۳۹۹بازی فورزا هورایزون البته نسخه مکلارن ۷۲۰
کافر مقدس
۱۴ مهر ۱۳۹۹هیچی از کیلومتر دیجیتالی و دیگر آپشن های دیجیتالی به خصوص ش نگفته فقط از انجین یاد کرده!
ارشیاSVJ
۱۴ مهر ۱۳۹۹راست میگه اصلا به نمایشگر دیجیتالیش دقت کردن.
شبیه نمایشگر و امپر رونتون هستن!
عجب صدایی هم داره.
NISSAN GTR SOLTAN
۱۴ مهر ۱۳۹۹کوروت فقط C6
امیر
۱۴ مهر ۱۳۹۹هنوزم کوروت با اون سطح از سابقه و تکنولوژی و مهندسی نتونسته به وایپر برسه…البته نسل جدید در نمونه های قوی تر قطعا پیشی میگیره
ارشیاSVJ
۱۴ مهر ۱۳۹۹چرا این تنفس طبیعی های امریکایی انقد گشتاور دارن؟
چجوریه؟
به خاطر حجم بالای موتورشون؟
OMID
۱۴ مهر ۱۳۹۹به خاطر پوش راد بودن کورس یا همون بور پیستونشون زیاده و به خاطر همین گشتاور بیشتری میدن
عیب پوش راد بودن دور پایینتر موتور و در نتیجه قدرت کمتره
مزایاش حجم موتور بیشتر در حجم کلی برابر و مرکز ثقل پایینتر سادهتر و ارزونتر بودن هست
" Swedish Arrogant Tiger "
۱۴ مهر ۱۳۹۹البته چیزی که در مورد کم شدن
بیشینه دور مجاز و افزایش گشتاور گفتید از
ویژگی های بیشتر بودن استروک هست.
منظور از پوش راد بودن رو متوجه نشدم!
OMID
۱۴ مهر ۱۳۹۹اره ببخشید من بور رو قاطی کردم با استروک
انجین های پوش راد میل سوپاپ ندارن به جاش راد یا همون میله سوپاپ هارو باز و بسته میکنه و توی انجین های آمریکایی دیده میشه
اگر سرچ کنید اطلاعاتش هست
امیر دهقان
۱۴ مهر ۱۳۹۹موتور پوشراد به همون موتورهای با سیستم سوپاپ OHV گفته میشه
در این نوع موتور، میل بادامک بجای اینکه روی موتور باشه، پایین و در کنار موتور قرار میگیره و از طریق اسپُکهایی سوپاپها رو باز و بسته میکنه
برای مثال، موتور پیکان هم از همین نوع OHV هست
موتورهای پوشراد سنتی و قدیمی هستن و الان بجز جنرالموتورز و کرایسلر توسط خودروساز دیگهای استفاده نمیشن
ارشیاSVJ
۱۴ مهر ۱۳۹۹ممنون بابت توضیحات هردوشما???
" Swedish Arrogant Tiger "
۱۴ مهر ۱۳۹۹بله پوش راد که همون میل تایپیت خودمونه که در اصل همون موتور ohv میشه.
فکر میکردم منظورتون چیز دیگه ای باشه از اشاره به پوش راد و پیستون در کنار هم.
امیر
۱۴ مهر ۱۳۹۹عجب قدرتی اون هم در اون زمان اون هم تنفس طبیعی
" Swedish Arrogant Tiger "
۱۴ مهر ۱۳۹۹گرم شدن موتور به این عظیمی و با این حجم با توجه به نداشتن ورودی هوای کافی بنظر منطقیه.
مهدی
۱۴ مهر ۱۳۹۹سه دهه کارمندهای جنرال موتور مست میکردن و میرفتن سر کار
زیزیگولو
۱۴ مهر ۱۳۹۹شورلت یه همچین پروژه ای رو چرا الآن عملی نمیکنه؟ میتونه هایپرکار شورلت باشه همچین پروژه ای
Hadi
۱۵ مهر ۱۳۹۹کوروت فقط نسل c1 و c2 ?
زیزیگولو
۱۵ مهر ۱۳۹۹به نظر من c8 جدید
فری
۱۵ مهر ۱۳۹۹ferrari Testarossa
یاس ی
۱۵ مهر ۱۳۹۹لعنتی عجب پشت آمپر زیبایی داشت. سوای بحث رانندگی عجب چیز خوفی بود.