در شرایطی که خودروسازانی مانند نیسان و هوندا استفاده از سیستم تغییر سرعت پیوسته را بسیار جدّی دنبال میکنند، ولی روند نامحسوس ارتباط بین پیشرانه خروجی از موتور و چرخها، گاهی باعث میشود که این تکنولوژی چندان موردتوجه علاقهمندان به هیجان در رانندگی قرار نگیرد. همچنین در بسیاری از مواقع مشاهده شده که آنچه در تخمینها برای مصرف سوخت خودروهای با سیستم CVT بیان میشود، مطابقت چندانی با شرایط واقعی ندارد.
اسپارک مدل ۲۰۱۳ با سیستم گیربکس دستی را درنظر بگیرید که با موتور ۱/۲ لیتری چهار سیلندر و ۸۴ اسببخاری خود، چقدر رانندگی لذتبخشی داشت؛ چیزی که حتی در مدل با سیستم گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک نیز چندان محسوس نبود. در همین حال گفته شورلت در مورد استفاده از یک سیستم جدید CVT در مدل ۲۰۱۴، تا قبل از انجام این تست امیدواری زیادی ایجاد کرده بود:به گونهای طراحی شده تا مصرف سوخت و شتابگیری بهینه گردد و لذت تجربه رانندگی با خودرو دوچندان شود.
بر این اساس، یک مدل اسپارک مجهز به سیستم CVT آزمایش شده تا درستی این گفته شورولت ثابت شود.
تغییر در سیستم جدید CVT کاملاً محسوس است و اسپارک مجهز به این سیستم، کاملاً چابکتر شده است. نسبت به اسپارک با گیربکس دستی، اسپارک CVT در مدتزمانی به اندازه ۰/۲ ثانیه کمتر به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. البته هنوز هم برای رسیدن به این سرعت، ۱۱ ثانیه کامل زمان نیاز دارد. ولی در هر صورت، بهبود عملکرد در اینجا اهمیت دارد. شاید یکی از موارد جالبتوجه در مورد این خودرو، طراحی منحصر به فرد در سیستم گیربکس جدید CVT است. شورلت این نوع جعبه دنده CVT را «دو مرحلهای» نامیده است. این نامگذاری به خاطر این است که در انتقال قدرت جدید، دو چرخدنده خورشیدی برای گرفتن خروجی به مجموعه «چرخدنده و تسمه» اضافه شدهاند. در نتیجه، سیستم میتواند گشتاور چرخدنده خروجی را به نسبت کمتر استفاده کرده و باعث شتابگیری سریعتر خودرو شود. همچنین در شرایط احتیاطی مانند شروع حرکت آرام در بزرگراه، این خروجی میتواند به چرخدنده خورشیدی بزرگتر منتقل گردد. فارغ از آن که کدام خروجی در CVT مورد استفاده قرار میگیرد، نسبت دنده در این سیستم بین ۲.۲۰:۱ و ۰.۵۵:۱ متغیر خواهد بود. ولی حدّ نهایی سیستم جدید ۳.۷۵:۱ است. استفاده از CVT جدید باعث شده مصرف سوخت اسپارک به طور متوسط در شهر و جاده حدوداً ۴۰۰ سیسی کاهش یابد. شورولت اسپارک CVT مدل ۲۰۱۴ در شهر ۷/۸ لیتر و در جاده ۶ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند. البته در تستی که انجام شد، این خودرو مصرف سوختی ترکیبی به میزان ۸/۷ لیتر نشان داد که شاید بیشتر ناشی از سبک رانندگی شخص تستکننده بود. در زمینه راحتی، سیستم CVT شرایط به مراتب آرامتری نسبت به سیستم اتوماتیک قدیمی دارد. با این سیستم میتوانید حداکثر استفاده را از پیشرانه اسپارک ببرید. با چسبیدن پدال گاز به کف، دور موتور که به صورت دیجیتالی نمایش داده میشود، به آخرین حدّ مجاز خود رسید و اینجاست که CVT نسبت مناسب انتقال قدرت را تنظیم میکند و خودرو رفتهرفته شتاب میگیرد. انتخاب چرخدنده خروجی بزرگتر نیز در این سیستم چندان محسوس نیست و در عینحال باعث میشود که سیستم CVT شرایط اتوماتیک نرمالتری به خود بگیرد و مانند برخی مدلها از خودروسازان دیگر، شرایطی مانند «دنده کاذب» نداشته باشد.- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۴ سرنشین، ۵ در هاچبک.
- قیمت مدل تست: ۱۷۲۱۰ دلار (قیمت پایه: ۱۴۳۰۵ دلار)
- نوع موتورDOHC 16-valve inline-4، بدنه فولادی و رویه آلومینیومی، انژکتور سوختمستقیم.
- گنجایش: ۱۲۴۹ سیسی.
- قدرت: ۸۴ اسب بخار در ۶۴۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۱۱۲/۵۳ نیوتنمتر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: تغییر سرعت پیوسته (CVT).
ابعاد:
- فاصله محوری: ۲/۳۷۵ متر.
- طول ماشین: ۳/۶۷۵ متر.
- عرض: ۱/۵۹۸ متر.
- ارتفاع: ۱/۵۴۹ متر.
- وزن کلی: ۱۰۶۶ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۱۱ ثانیه.
- صفر تا ۱۴۴/۸ کیلومتر بر ساعت: ۳۲ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۱۱/۲ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۸/۱ ثانیه با سرعت نهایی ۱۲۲/۳ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت دراگ) : ۱۶۵/۷ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۳/۹۵ متر.
مصرف سوخت:
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۷/۸۴ لیتر در شهر و ۶/۰۳ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۸/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
ALi
۱۱ مرداد ۱۳۹۳سلام، اگه میشه یکی از دوستان در مورد گیربکس cvt بیشتر توضیح بده ممنون
حسن
۱۲ مرداد ۱۳۹۳http://www.pedal.ir/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3%E2%80%8C-cvt/
http://www.pedal.ir/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4/%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%AA%D8%BA%DB%8C%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D9%88%D8%B3%D8%AA%D9%87-cvt/
آرش آمار
۱۲ مرداد ۱۳۹۳کلیپ انیمیشنی جالب و کوتاهی درباره طرز کارکرد CVT:
****************************************************
http://www.jatco.co.jp/ENGLISH/products/cvt/cvt8.html
آرش آمار
۱۲ مرداد ۱۳۹۳بزرگترین شرکت نوآور و تولیدکننده گیربکس CVT ، شرکت “جـاتــکو”ی ژاپن ، Jatco از زیرمجموعه های نیسان است.
این شرکت تامین کننده گیربکس اتومات برای نیسان ، رنـو ، میتسوبیشی ، اینفینیتی ، سوزوکی و سامسونگ موتورز است
در وبسایت این شرکت اطلاعات نسبتاً مفیدی در رابطه با گیربکس های CVT و فیلم خط تولید گیربکس قرار دارد…
___________________________________________
منبع: http://www.jatco.co.jp/ENGLISH/products/vehicle.html
احمدرضا
۱۱ مرداد ۱۳۹۳خوشمان آمد به به
مک میسل
۱۱ مرداد ۱۳۹۳ماشین خوبیه ولی مصرفش خیلی زیاده.به درد تهران میخوره بخاطر جا پارک های کم.ولی داخلشم زیاد چنگی به دل نمیزنه.
انزو
۱۲ مرداد ۱۳۹۳آقا من کاری به هیچ چیش ندارم ولی خداوکیلی این چ قیافه ایه؟!!
carbonado aventador
۱۲ مرداد ۱۳۹۳از نزدیک ببینی عاشقش می شی!!!!!
carbonado aventador
۱۱ مرداد ۱۳۹۳این کجا و ماتیز کجا!!!!
طراحی اش عالیه!
قدرتش خوبه!
به شخصه راحتی رو به شتاب و سریع بودن ترجیح می دم!!!!!
احسان فرج زاده
۱۲ مرداد ۱۳۹۳ماتیز=<فرقون(ماتیز کوچک تر یا مساوی فرقون)
پدال قربونت یه هفته اس هرچی میزارم میره واسه بازدید واسه همه اس یا فقط من؟ آخه من که چیز بدی نمیگم
vahid jinpachi
۱۲ مرداد ۱۳۹۳مشکلی نداره ….
منم یه مدت این مشکل رو داشتم ولی بعدا رفع شد….
carbonado aventador
۱۲ مرداد ۱۳۹۳احسان جان اگه مشکلی داری یه پیام خصوصی به سردبیر بده جوابت رو می ده!!!!!
ASTON MARTin
۱۱ مرداد ۱۳۹۳قیمتش هیچ جوره مناسب نیست با پولی که باید بالای این بره خب ماشینهای سدان دیگه ای هم هست
قیمت مینی جماعت نباید بالای 9 هزار دلار باشه وگرنه صرفا برای دخترهای آقازاده ای خوبه که بلد نیستن چطوری پول خرج کنن
زیگما
۱۱ مرداد ۱۳۹۳ماشین جذابیه
ولی هنوز هم داخلش پر از قطعات تزیینی رنگیه که من بدم میاد ازشون
hossein
۱۲ مرداد ۱۳۹۳دقیقا.اینکه تو ماشین همرنگ بدمه است آدمو یاد مینی بوس های قدیمی میندازه
hossein
۱۲ مرداد ۱۳۹۳دقیقا.اینکه تو ماشین همرنگ بدنه است آدمو یاد مینی بوس های قدیمی میندازه
Ahmad..F12
۱۱ مرداد ۱۳۹۳طراحی خوبی داره
ولی قدرتش و مصرف سوختش چنگی به دل نمیزنه
hosein
۱۲ مرداد ۱۳۹۳مصرف سوخت تیبا خیلی کم تر از اینه،5/5 توی جاده 6/5 توی شهر.من خودم دارم .ماشین نرم و خوبی هست.البته از لحاظ تکنولوژِ و رنگ و آب به این نمی رسه ولی این ماشین با این مشخصات به نظر من مصرف بالایی داره.
مجتبی (ساروی)
۱۱ مرداد ۱۳۹۳چرااینقدر مصرف سوختش بالاست؟
yasin
۱۱ مرداد ۱۳۹۳بابا جو پدال چرا جدیدا این قدر سنگین شده بشکنین کدورت هارو دوباره
یه پدال جدید درست کنین مث قدیما این چه وضعشه اخه من این جوری
دوست ندارم جو یه جوری از صمیمیت خارج شده و داره به سمت های نه
چندان خوبی کشیده می شه.بیاید با کامنتامون دوباره پدالو اباد کنین
میلاد جان زیگما جان وشاهین عزیز بیاید دوباره دست به دست هم بدید
و به روزای خوب تر قبل برگردیم. البته شخصا از سردبیر گلایه دارم وباعث
شده بود کم تر به سایت سربزنم اما کینه و کدورتو دور ریختم ودوباره
برگشتم ارادتمند همه شما مخصوصا شاهین عزیز که ارادت خاصی بهش
دارم یاسین فتوحی ببخشید اگه خسته شدید.
مک میسل
۱۱ مرداد ۱۳۹۳اقا یاسین تمام کدورت ها تموم شد و داریم پدال رو دوباره بر میگردونیم.
Ahmad..F12
۱۲ مرداد ۱۳۹۳یاسین جان طبق مذاکراتی که انجام شد همه چی حل شده و نتیجه موفقیت آمیز بوده
خواهشاً یاداوری نکن که هنوز جوش نخورده محکم…
باز الان تقّی به توقی می خوره همه چی خراب میشه
datsun
۱۱ مرداد ۱۳۹۳عالیه فقط یه کم مصرفش زیاده با این جثه
عباس
۱۲ مرداد ۱۳۹۳نمای جلوش واقعا زیباست!ولی قیمتش زیادی بالاست!!!!البته هر گرونی بی حکمت نیست(البته تو ایران این ضرب المثل بلا استفاده میباشد)
the stig
۱۲ مرداد ۱۳۹۳باید قبل کنیم شورلت تو ساخت ماشین های کوچک و شهری هیچ وقت به موفقیتش در ساخت خودروهای بزرگ مثل کامارو/کروت/سیلورادو و… نمیرسه.اکثر آمریکایی ها اینجورین!!!
aston martin
۱۲ مرداد ۱۳۹۳اصلا اینطور که میگی نیست
این خودرو تنها مینی ای بود که امنیت بسیار بالایی داشت !علاوه بر این فیات مینی های شاهکاری میزنه که هیچ کجای دنیا نظیرش رو نمیتونی پیدا کنی!
ولی با این حال قیمت اکثر مینی ها خیلی بالاتر از اون چیزیه که باید باشه!قیمت مینی باید مث اسمش مینی باشه
h112
۱۲ مرداد ۱۳۹۳این خودرو اینقدر کوچیکه که فک نکنم چیزی به نام صندق عقب داشته باشه،،قیمتش هم نسبت به فضایی که داره زیاده،،وزنش هم نسبت به حجم خودرو زیاده،،ولی در عوض جمع و جوره فک کنم یه 4تاییش تو حیاط خونه ما جا بشه،،
بنده خدا
۱۲ مرداد ۱۳۹۳سلام.مصرفش بالاست نسبت به رقبای کره ایش…البته بهتره بگم برادرای ناتنیش…چون الان i20مصرفش با موتور قویتر از این کمتره…
Trophy
۱۲ مرداد ۱۳۹۳داداش اسپارک با i10 هم سایز هستش و با اون مقایسه میشه نه با i20
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۲ مرداد ۱۳۹۳درود .
من هم با دوستان موافقم . قدرتش و مصرفش زیاد خوب نیست . ولی کلا همچین ماشینایی
در این سایز اصولا طراحیه خوبی ندارند .
vahid jinpachi
۱۲ مرداد ۱۳۹۳در کل ماشین خوب و قابل قبولیه….
سام
۱۲ مرداد ۱۳۹۳شبه بچه های کنجکاوه
عسگری
۱۲ مرداد ۱۳۹۳ای کاش هنوزم دوو تو ایران تولید میشد اونوقت میتونستیم ازتکنولوژی شورولت به صورت غیر مستقیم استفاده میکردیم کسی هم دلواپس نمیشد
vahid jinpachi
۱۲ مرداد ۱۳۹۳به نظرم که از i20 جدید خیلی بهتره….
adel
۱۲ مرداد ۱۳۹۳برای یک ماشین با این حجم موتور و وزن مصرف سوختش خیلی بالاست…
Ghost
۱۳ مرداد ۱۳۹۳من نمیدونم چرا ماها انقدر به مصرف سوخت گیر میدیم . ماشین آمریکایی یعنی بنزین بده سواری بگیر
خودم الان بیوک ایران دارم صدی 14 میسوزونه ولی سواری و راحتیش انقدر با آدم حال میده که اصلا به مصرفش فکر نمیکنم .
کسی که میره پراید میخره واسه مصرفش , بجاش بعدا پول صدها لیتر بنزینو باید بده بابت تعمیرش