کمی بیشتر به طراحی دوجنسیتی شورولت بولت دقت کنید، و شما خودرویی را خواهید یافت که چیزی بیشتر از یک خودروی صرفاً الکترونیکی میباشد. اگر تاکنون در مورد آن نشنیدهاید، این یک خودروی الکتریکی میباشد که نیروی خود را از باتریهایش میگیرد و از سوختهای فسیلی برای بردن شما از خانه به محل کار و بالعکس استفاده نمیکند. اینطور نگاه نکنید، به لطف باتریهای قدرتمند خودرو، شورولت بولت میتواند با یک بار شارژ کامل مسافتی معادل ۳۲۰ کیلومتر را طی کند.
فضای تقریباً زیادی نیز داخل کابین این خودرو برای سرنشینها و همچنین وسایل آنها در صندوق وجود دارد، بولت آمده که همه را راضی نگاه دارد! ما این مورد آخر را در یک سواری ۸۰ کیلومتر در یک شورولت بولت همراه با مهندس ارشد تیم طراحی و توسعهٔ این خودرو، جاش تاول متوجه شدیم، وی در این سفر نسبتاً کوتاه پاسخ گوی سیلی از سؤالات ما در مورد این خودرو بود. پا را روی پدال گاز فشار دهید و خواهید دید که انتخاب اسم بولت برای این خودرو چندان هم بیراه نیست. شورولت میگوید که این خودرو زیر ۷ ثانیه میتواند سرعت خود را از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت افزایش دهد، که سریعتر از هر مدل خودروی کاملاً الکتریکی دیگری است که ما تست کردهایم، البته بهجز بامو i۳ و تسلا رودستر، مدل اس و مدل ایکس! هرچند در تجربهای که ما با این خودرو داشتیم، صفر تا صد ۷ ثانیهای کمی محافظهکارانه به نظر میرسد و شورولت بولت سریعتر از این حرفهاست. پدال سمت راست که پایین میآید، این هاچبک دیفرانسیل جلو مثل یک گلوله به حرکت درمیآید و بهشدت شتاب میگیرد. با ۳۶۰ نیوتنمتر گشتاوری که از همان ابتدای حرکت تقریباً در اختیار خودرو قرار دارد، شورولت بولت در شتابگیری سریع به مشکلی برنمیخورد. با ابعادی که تقریباً مشابه فولکس واگن بیتل است، بولت فضایی کافی برای سرنشینها و وسایل آنها و همچنین برای باتریهایی که قرار است با یک بار شارژ تا ۳۲۰ کیلومتر نیروی مورد نیاز خودرو را تأمین نمایند.
طبق ادعای تاوِل، نیروی ۲۰۰ اسب بخاری موتور در برخی مواقع باید کمی کاهش پیدا کند تا گشتاور فرمان را بتواند کم کند. درحالیکه از کنار یک تریلر در نزدیکیهای کارخانه جنرالموتورز در میلفورد عبور میکنیم، ما دقیقاً چیزی را که وی در مورد آن صحبت میکرد را احساس کردیم. آنهایی که میگویند خودروهای الکتریکی نمیتوانند شتاب بالایی داشته باشند، قطعاً وقتی پشت فرمان این خودرو قرار بگیرند نظرشان عوض خواهد شد.
ازآنجاییکه تا زمان ورود بولت به خط تولید و آغاز فروش آن زمان زیادی باقی مانده است تاوِل و تیم او هنوز هم تستها و آزمایشهای زیادی را روی این خودرو دارند انجام میدهند، ولی آنچه واضح است، وی از کار تیم خود بسیار راضی و خشنود میباشد. این مهندس ۳۷ ساله رقابتهای آماتور خود را در سن ۵ سالگی در دنیای دوچرخههای BMX آغاز کرد و تا به امروز که در رقابتهای SCCA فورد شرکت میکند دست از رقابت برنداشته است. داشتن یک روحیهٔ مسابقهای بالا شاید دلیل آن بوده که چرا وی نخواسته برای کاهش ضربههای فرمان از گشتاور خودرو بکاهد، و این که چرا هر حرکت بولت در جاده کاملاً مدیریت شده و قابل پیشبینی میباشد. تایرهای قوی A/S ۲۱۵/۵۰R-۱۷ میشلن بسیاری از ناهمواریهای جاده را جذب کرده و به کابین انتقال نمیدهد و همین موضوع کمک شایانی به ارائهٔ یک سواری نرم و لذتبخش میکند.
این خودرو با وزن خالص ۱۶۳۲ کیلوگرمی که حدوداً ۵۶ درصد آن بر روی تایرهای جلو است، طبق ادعای تاول این تایرهای سیمی وظیفهٔ بسیار سنگینی دارند، ولی بدون شک بهخوبی از پس آن برخواهند آمد. سیستم فرمان الکتریکی رک و پینیون خودرو بسیار سفت بوده، پاسخگویی سریعی دارد و بهخوبی بالانس شده است. طراحی فرمانی که بتواند راحتی و آسایش مورد درخواست رانندگان شهری و دینامیک و پویایی قوی مورد انتظار رانندگان علاقهمند را ارائه دهد بههیچوجه کار راحتی نیست، ولی تاول و تیم او به خاطر رسیدن به یک بالانس بین این دو وضعیت سزاوار تمجید هستند.
بدون شک، وی کمک زیادی نیز برای این که آخرین پروژهٔ خودروی الکتریکی جنرالموتورز، پس از EV۱ در دههٔ ۹۰ میلادی، دو نسل از ولت و همچنین خودروی الکتریکی اسپارک خودرویی موفق باشد در اختیار داشته است. پس از همکاری طولانیمدت جنرالموتورز با کمپانی OnStar از سال ۲۰۰۷، آنها ۵ سال پیش قراردادی را گروه ال جی کره برای طراحی و مهندسی خودروهای الکتریکی منعقد کردند. برند ال جی که ازنظر درآمد سالیانه تقریباً شرکتی به بزرگی جنرالموتورز میباشد، در حال حاضر یکی از بهترین کمپانیهای دنیا در زمینههای مواد شیمیایی، ارتباطات و الکترونیک محسوب میشود، بنابراین تخصص آنها بهخوبی مهارتهای ساخت خودرو و همچنین فروش خودروی جنرالموتورز را کامل میکند.
زمانی که رئیس جنرالموتورز اعلام کرد که پک باتری تقریباً ۲۳ درصد هزینهٔ قیمت اولیهٔ ۳۷۵۰۰ دلاری بولت را تشکیل میدهد، بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که شک دارند این سرمایهگذاری بتواند برای گروه خودروسازی GM سودی دربر داشته باشد. حدس ما: میزان یارانههای ارائه شده از سوی دولتها به خاطر بدون آلایندگی بودن خودرو از میزان ضرر به ازای هر دستگاه خودرو بیشتر خواهد بود.
موتور الکترومغناطیسی ۲۰۰ اسب بخاری بولت یک مرکز توخالی دارد که شفت یک سو میتواند مستقیماً از دیفرانسیل به چرخ جلوی سمت راست وصل شود. پک باتری ۶۰ کیلووات ساعتی و ۴۳۵ کیلوگرمی بولت از ۲۸۸ سلول در یک جعبهٔ ۱۰ فوت مربعی قرار گرفته است در کف خودرو جای دارد. سلولهای منشور شکل ۳.۹x۱۵.۳x۰.۵ اینچی در داخل ۱۰ ماژول جای گرفتهاند که چهار عدد از آنها در زیر صندلیهای عقب قرار دارند. چهار رام محافظ، بدنههای سیستم خنککننده و قسمت پایینی فولادی پک همه از باتریها در مقابل آسیبهای احتمالی محافظت میکنند. در کل، پک باتریهای بولت سه برابر بیشتر از انرژی شورولت ولت نیرو ارائه میکنند و نکتهٔ جالب اینجاست که این افزایش میزان انرژی بههیچوجه تأثیر بدی روی طراحی داخلی خودرو نگذاشته است.
طی مراحل اولیهٔ طراحی و توسعهٔ بولت، جنرالموتورز از مشتریان احتمالی این خودرو درخواست کرد تا نظرات خود را در مورد این که چه نوع خودرویی میخواهند داشته باشند اعلام کنند. بیشترین رأی مردم تقریباً قابل پیشبینی بود: کراس آور! همین موضع هم بدون شک تأثیر خود را روی ترکیب کلی این خودروی الکتریکی گذاشت. شاید بتوان گفت که شورولت بولت یک کراس آور کوچک میباشد. سیستم چهار چرخ پیشران در مدلهای اولیه ارائه نخواهد شد، و ما حدس میزنیم به دلیل اندازه و محل قرارگیری پک باتریها GM اصلاً چنین قصدی برای بولت نداشته باشد. ابعاد طول و عرض بولت تقریباً آن را در جایگاهی بین مدل شورولت اسپارک و شورولت سونیک قرار میدهد. افزایش سه تا ۴ اینچی ارتفاع خودرو فضای بیشتر از کافی را برای پک باتری در کف خودرو ایجاد میکند: فضای سرنشین در این خودرو حدوداً ۹۴ فوت مکعب میباشد و ۱۷ فوت مکعب نیز فضای بار در پشت صندلیهای ردیف عقب قرار گرفته است. هر دوی این اعداد چند فوت مکعب بیشتر از شورولت سونیک میباشد.
اعداد را اگر کاملاً کنار بگذاریم، هنگام سوار شدن به شورولت بولت احساس میکنید که این خودرو بسیار جادار است و فضای کافی در اختیار سرنشینان قرار گرفته است. سوار شدن به صندلیهای جلو به خاطر طراحی خاص خودرو کمی زحمت زیادی میخواهد. صندلیهای ردیف عقب ارتفاع زیادی داشته و از فضای پای کافی برخوردار است. درحالیکه سه کمربند در صندلیهای ردیف عقب وجود دارد، عرض کافی نیز برای جای دادن سه نفر کودک در ردیف پشت ارائه شده است. دو نفر بزرگسال با باز شدن کنسول مرکزی عقب بهراحتی میتوانند روی صندلیهای ردیف عقب بنشینند. پشتسریهای صندلیهای ردیف جلو بهگونهای طراحی شدهاند که فضای زانوی سرنشینان ردیف عقب به حداکثر ممکن خود برسد.
بخشهای الکتریکی داخلی: شاسی و سیستم پیشرانهٔ بولت طراحی جنرالموتورز را با مهندسی ال جی ترکیب کرده است. جای دادن باتریها در کف خودرو فضا را برای جای دادن ۵ سرنشین در این خودرو ایجاد نموده است.
داشبورد زیبای بولت یک صفحه نمایش ۱۰.۲ اینچی لمسی در قسمت مرکزی خود دارد و یک صفحه کیلومتر الکترونیکی ۸ اینچی در پشت فرمان اطلاعات حیاتی خودرو را در اختیار راننده قرار میدهد. حتی وقتی که خودرو در حال حرکت است، آینهٔ داخلی خودرو میتواند یک تصویر دوربین عریض از پشت خودرو به منظور بهبود دید عقب پخش نماید. یک سیستم ارتباط ۴G LTE و Wi-Fi ساخت شرکت OnStar امکان ارتباط با دنیای خارج را در نهایت سرعت فراهم میآورد. امکانات و تجهیزاتی مانند اندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و یک سیستم نویگیشن در این خودروی الکتریکی عرضه شده است، ولی شورولت هنوز اعلام نکرد که کدام یک از این امکانات در کدام تریمها به صورت استاندارد و یا آپشن عرضه خواهند شد. هنوز خیلی زود است تا در مورد کیفیت مواد اولیهٔ به کار رفته در کابین و همچنین تزئینات آن بخواهیم صحبت کنیم، زیرا این بخشها هنوز تغییرات زیادی را به خود خواهد دید.
این عدد را با سیستم سوپرشارژر تسلا مقایسه کنید که آن هم جریان مستقیم بوده و انرژی مورد نیاز برای طی مسافت ۳۳۷ کیلومتری را در فقط ۴۰ دقیقه فراهم میکند. اوایل امسال، تسلا ۲۵۳ ایستگاه شارژ سریع در سراسر ایالاتمتحدهٔ آمریکا داشت، در مقابل، تعداد ایستگاههای شارژ سریع SAE شورولت به ۳۸۷ عدد در جایجای آمریکا میرسید. درحالیکه این یک برد برای شورولت به نظر میرسد، پیشبینی این که کدام یک برگ برنده را ازنظر زیربنایی در اختیار خواهد داشت. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم کی تسلا مدل ۳ و شورولت بولت وارد بازار خواهند شد.
طبق اعلام تاول، تولید و تحویل اولین سری از شورولت بولت ها قبل از پایان امسال آغاز خواهد شد، که این امر بدون شک یک فرصت عالی برای شورولت در رقابت با تسلا مدل ۳ که هنوز تاریخ ورود به بازار دقیق آن مشخص نیست خواهد بود. آیا شورولت بولت کابوس شبهای ایلان ماسک خواهد بود؟ یا حدوداً ۴۰۰۰۰۰ مشتری که برای تسلا مدل ۳ ثبتنام کردهاند ثابت خواهند کرد که مدل ۳ خودرویی موفقتر است؟ هر موقع پاسخ این سؤال را بدانیم باز برای شما مطلب خواهم نوشت!
(ali (CHEVY NOVA
۲۱ آبان ۱۳۹۵اون شورولتی رو که من میشناسم بولت نیست
شورولت نماد یک خودروساز قلدر و لات هستش درسته که بولت رو ساخته یا سونیک رو اما هنوز که هنوزه مدلهای اصلی شورولت هیولاهای مثل کوروت و کامارو و سیلورادو هستش
خصوصیات یه شورولت اصیل اینهاس که میگم و دوستان امریکایی باز متوجه میشن
شورولت باید 8 سیلندر باشه
شورولت باید 6 متر طول و 2 متر عرض داشته باشه
شورولت باید هنگام گاز خالی دادن موتورش مثل یه شیر نعره بکشه
شورولت باید راحت بگسوات کنه و لاستیک دود کنه
شورولت باید ایمپالای 1974 باشه با اون فیس خوفناکش
این خصوصیات یه شورولت اصیل هست البته بازم هست ولی فعلا همین کافیه
اگه یک شورولت این خصوصیات رو نداشت مطمعن باشید شورولت اصیلی نیست
دوستار همیشگی امریکن کارز بخصوص شوی که من باشم نظرم این بود حالا ببینم رفقای امریکایی باز چی میگن
(ali (CHEVY NOVA
۲۱ آبان ۱۳۹۵دوستان یه نکته مهم رو بگم
شاید یه سری بگن دیگه دوره ی ماشین گنده تموم شده رفته که 100 در 100 اشتباس
ببینید در دهه ی 60 و70 زمانی که بنزین زیاد و ارزون بود امریکاییها در کنار هیولاهای 6 متری 8 سیلندر شون ماشین کم مصرف هم تولید میکردند
مثلا شورولا در کنار ایمپالا مدل کوروایر رو هم میساخته که کم مصرف و کوچیک بوده ((امریکایی بازها کوروایر رو میشناسن))
یا فورد در کنار مدل گالاکسی مدل ماوریک رو میساخته که بازم کم مصرف بوده
از این مدلهای کم مصرف باز هم هست در دهه ی 60 و 70
پس فکر نکنید اگه شورولت بولت یا سونیک رو داره میسازه دیگه دوره ی ماشینهای مردونه و لات تموم شده نخیر هر کدوم یه بخش بازار رو ساپورت میکنه
KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
۲۱ آبان ۱۳۹۵علی جان 6 متر خیلی زیاد نیست ؟؟؟؟
به عنوان مثال میگم کامارو و فورد موستانگ فقط 4.7 متر طول دارن ….
شاید منظورت از شورلت های خیلی قدیمیه ……
(ali (CHEVY NOVA
۲۱ آبان ۱۳۹۵KING 918 ( سلطان اشتوتگارت) داداش گلمی شما اره 6 متر
شورولت های ایمپالا در 1969 تا 1976 5.7 متر طول داشتن
لینکلن کانتیننتال 1972 در نوع کوپش 5.8 متر طول داره که زمانی که دیدمش خشکم زد
کرایسلر امپریال 1973 نزدیک 6 متره
و……..خیلی ماشین دیگه
موستانگ و کامارو ماشینهای اسپورتی بودن
مثلا ایمپالای 59 که از نزدیک دیدم بدون اغراق 2 برابر شورولت نواست و صندوق عقبش بزرگ تر از محفظه موتور شوی نواست
KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
۲۱ آبان ۱۳۹۵اره الان رفتم عکس هاشونو دیدم واقعا جالب بود
مرسی …. :-)
علی
۲۱ آبان ۱۳۹۵یا مثلا کادیلاک الدورادو?
نوید جهرمی
۲۲ آبان ۱۳۹۵البته علی جون فک کنم با این وضعیتی که داره پیش میره و ماشینای خودران که بیان دیگه اینا فقط بشن خاطره. ماشینا دیگه مهم نباشه چ برند و چه شکلی داشته باشن. من یکی که دوست ندارم توی اونجور دنیایی زندگی کنم.
Scuderia Italia
۲۱ آبان ۱۳۹۵.
من این ماشین رو یک شورلت اصیل میدونم و به موفقیتش خیلی خوشبین هستم.
شورلت ، یعنی به روز بودن و هماهنگی با خواست مردم دنیا. شورلت و همه ی خودروسازان دنیا برای تعالی و موفقیت باید پا به پای نیاز ها و خواست مشتری حرکت کنن.
در دنیای امروز بخصوص کشور هایی مثل هند و ژاپن که بازار های مهمی برای خودرو هستن و اتفاقا هر دو هم محدودیت طول در نظر گرفتن، ساخت ماشین های 6 متری دیگه هوشمندانه نیست .
.
موتور های الکتریکی روز به روز محبوب تر میشن و موتور های 8 سیلندر و عرض 2 متر برای یک خودروی شهری اصلا جالب به نظر نمیرسن.
من به عنوان یک طرفدار خودروی امریکایی ، کاملا ازین خودرو راضیم.
براش موفقیت آرزو میکنم.
جاش در بازار ما خیلی خالیه
در ترافیک وحشتناک مرکز شهر یک خودروی برقی که گرما ی کمتری تولید میکنه و هوای شهر را آلوده نمیکند و کوچیک و همه جا رو هست خیلی لذت بخش خواهد بود.
.
حیف که این ماشین یا اسمارت فورتوو یا ب ام و i3 ، فقط در عکس ها دیده میشن.
درد و بلای بولت بخوره تو سر سایپا 111…
(ali (CHEVY NOVA
۲۱ آبان ۱۳۹۵دوستانی که قبلا خودروسازان امریکایی رو با ایرانی مقایسه میکردند و میگفتن رقابت شورولت و بی ام و برا شرکت بی ام و تحقیر کنندس لطفا نگند که طرفدار خودروسازان امریکایی اند که این حرف توهین به مخاطب هستش
منظور من دوستان تو یه برهه از تاریخ موندن نیستش یه مثال بود که گفتم اخر ((حرف من رو امریکایی بازها متوجه میشن)) من مخاطبم اونایی هست که امریکایی باز واقعی هستند
در امریکا به علت مهندسی سازی و اصولی بودن معابر ماشینهای بزرگ هیچ مشگلی ندارند کما اینکه وانتها و شاسی بلندهای امریکایی فول سایز 6 متر هم طولشون هست مثل f450 فورد در 2016 و سابربن که اونم نزدیک 6 متر هست
همین الان شورولت در کوروت 2016 موتور 8 سیلندر با 6.2 لیتر حجم طراحی کرده که با وجود 8 تا سیلندر و حجم بالا مصرفش فقط 9 لیتر در 100 کیلومتر هست و الایندگی پایینی داره پس موتور حجیم 8 سیلندر میتونه کم مصرف هم باشه
Scuderia Italia
۲۱ آبان ۱۳۹۵الکی مثلا الان ما قهریم که زیر کامنت های هم جواب نمیدیم 😂😂😂
.
طرفداری و عشق من به خودروهای امریکایی ما امسال و پارسال و سال قبلش ! نیست
از وقتی طفل ! کوچکی بودم و از همسایگان پزشک بازنشسته شورلت شول داشتن (داستانش رو قبلا گفتم ) و در خیابون ها کامارو و کادیلاک و بیوک میدیم عاشقشون شدم و هستم. بیش از اندازه عاشق خودروی امریکایی هستم.
.
اما طرفداری و علاقه ی من به خودروهای امریکایی به معنای موافقت با شما و جانبداری از شما نیست.
.
چون شما و من و خیلی از دوستان فقط یک طرفدار ساده ایم. فوقش مشتری چند دستگاه ازین خودروها هم بودیم.
به عبارت دیگه من و شما مترادف با خودروی آلمانی و امریکایی نیستیم.
.
من عاشق خودروی امریکایی هستم اما با شما اختلاف نظر دارم.
وقتی با شما مخالفت یا بحث میکنم ، مخالفت من با شماست نه با ماشین امریکایی.
________________________________________________________________________
در ضمن هیچ وقت نگفتم رقابت “” شورلت “” و BMW برای BMW تحقیر کنندست.
اگر این جمله رو از من پیدا کردی بگو تا دیگه هیچ وقت کامنت نذارم.
اکر پیدا نکردی باید خجالت بکشی .
در اون مقاله اشتباه نوشته بود 1LE دیفرانسیل جلو هست.
من گفتم رقابت 1LE [که فکر میکردم FWD هست] با یک خودروی دیفرانسیل عقب مثل M4 برای BMW تحقیر کنندست.
ولی بعد مقاله اصلاح شد و فهمیدم شورلت سنت شکنی نکرده و هنوز کامارو دیف عقبه.
منم چندین بار حرفم رو پس گرفتم و عذرخواهی کردم.
همه میدونن من چقدر به آئودی علاقه دارم.
اما میگم که مقایسه ی Audi TTR ( دیف جلو ) با M4 در پیست برای BMW تحقیر کنندست.
چون TTR اصلا ماشین پیست نیست
__________________________________________________________________________
احمد باقری
۲۱ آبان ۱۳۹۵خیلی عالی کار کرده، همکاری خیلی خوبی هم دارن.
احسان(احسان سابق)
۲۱ آبان ۱۳۹۵علی نوا سوار عزیز. درسته که شورولت های قدیمی ابهت زیادی داشتن و دارن و خواهند داشت اما چندین نسل گذشته و بروز نشدن خودروهای امریکایی در سال 2008 خودش رو نشون داد. من خودم عاشق امریکا و امریکایی هستم اما دیگه اون نسل تموم شده و صد در صد خودروهای جدید امریکایی بهتر از گذشته شده مثل همین بولت
حمیدرضا
۲۱ آبان ۱۳۹۵شورولت به احتمال بسیار زیاد در اینده خواهد تونست معادلات بازار امریکا رو به نفع خود ایالات متحده تغییر بده بازاری که توسط کره و ژاپن قبضه شده جنرال موتورز اگر سرمایه گذاری درست و مدیریت هوشمندانه ای که تو این چند سال بهش رسیده رو ادامه بده حتما برندهای اصیلی مثل شورولت کادیلاک و بیوک موفق تر خواهند شد
Bavaria
۲۱ آبان ۱۳۹۵خوشحالم که کم کم خودرو های الکتریکی دارن جون میگیرن،آرزومه کشور ماهم با ی سیاست درست ازش بهرمند بشه
البته بعید میدونم
هرمز
۲۱ آبان ۱۳۹۵آلمان سال ۲۰۳۰ تولید اتوموبیلهای درون سوز رو ممنوع میکنه و برنامه تولید ماشینهای خودران در دستور کاره که کلا اشتباهات انسانی در تصادفات به صفر برسه ،
دوستان ماشین باز تسلیت تسلیت،
البته ما تو ایران فرغون بازی میکنیم
سعید
۲۲ آبان ۱۳۹۵برد مسافتیش خیلی خوبه
قیافشم جالبه
نوید جهرمی
۲۲ آبان ۱۳۹۵با تشکر از جناب نهدیان. خیلی مقاله جامع و روانی بود.
———
جنرال موتورز فقط مونده که یه ماشین هیدروژنی برای تولید معرفی کنه.امسال هم با بیویک خوب درخشید.
فورد و جی ام خوب دارن فعالیت میکنن ولی کرایسلر انگار نه انگار. حرصمو در میاره.کاش یه تکون ب خودش میداد که لاقل به اصل خودش برگرده، بزرگ شه و از زیر پرچم فیات دربیاد(شراکت با زیر پرچم بودن فرق داره) اگر همین جیپ نبود که فاتحش خونده شده بود.
omid
۲۳ آبان ۱۳۹۵طراحی کانسپتش یه چیز دیگه بود. کاش بیشتر از اون مدل الهام میگرفت.