گرند اسپرت پرفروشترین نسخهٔ کوروت است، پس از رانندگی با این خودرو علت این امر را کاملاً فهمیدیم
شورولت کوروت گرند اسپرت ۲۰۱۷ دقیقاً همان چیزی است که انتظارش را داشتیم. هنگامیکه با این خودرو روبرو شدیم فهمیدیم که گرند اسپرت چیزی بیشتر از یک تریم سفارشی معمولی است. بااینکه ما مدتها است در انتظار کوروت موتور وسط هستیم ولی کوروت گرند اسپرت ۲۰۱۷ یکی از برترین کوروت های تاریخ است.
بازار فروش خودروهای اسپرت بیثباتتر از بسیاری از انواع دیگر خودروها است؛ زیرا هنگامیکه یک خودروی اسپرت جدید معرفی میشود در ابتدا فروش بالایی دارد که قطعاً برای کوروت C7 استینگری هم همینطور بود. اما پسازآن و با گذشت چند سال بهطورمعمول فروش آنها کم میشود. به همین دلیل سازندگان خودروهای اسپرت پس از چندی نمونههای ویژه و قویتری از آنها را عرضه میکنند تا فروش دوباره افزایش یابد؛ اما کوروت با سابقهٔ طولانی و درخشان خود لزوماً مشمول این قاعده نمیشود چراکه این خودرو همچنان بهاندازهٔ کافی خصوصیات اصیل و آمریکایی خود را حفظ کرده که پس چندی بازار خریدش دچار تزلزل نشده و خریداران را مجاب به خریدنش کند؛ اما عرضهٔ یک نسخهٔ بروز شده و اسپرت پس از گذشت چند سال از عرضهٔ خودروی اولیه هرگز ایدهٔ بدی نیست. به همین دلیل شورولت هم بیکار ننشسته و با عرضهٔ مدلهای جدید Z06 و گرند اسپرت قصد دارد کوروت را همواره در صدر نگه دارد.
این معجون خاص شورولت، از همان پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی LT1 کوروت استینگری استفاده میکند اما سیستم اگزوز دوحالته که در استینگری بهعنوان یک آپشن قابل سفارش است، در گرند اسپرت بهصورت استاندارد وجود دارد. بعلاوه پکیج Z51 نیز در این خودرو بهصورت استاندارد ارائه میشود. گرند اسپرت ۲۰۱۷ همانند استینگری دارای همان قدرت ۴۶۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ rpm و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور در ۴۶۰۰ rpm است اما به نظر ما این قدرت برای یک رانندگی لذتبخش کافی ست.
البته اگر به قدرتی بیش از این نیاز دارید میتوانید سراغ مدل Z06 با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژر بروید که ۶۵۰ اسب بخار قدرت دارد. کوروت Z06 تنها خودروی دنیا است که با قیمتی زیر ۱۰۰ هزار دلار قدرتی ۶۰۰/۷۰۰ اسب بخاری را به شما ارائه میدهد اما آیا میتوان بهطور کامل از همهٔ ۶۵۰ اسب بخار در خیابان حتی برای یکلحظهٔ زودگذر استفاده کرد؟ اگر قصد چنین کاری را دارید باید زندان بعدازآن را هم در نظر بگیرید.
گرند اسپرت یکی از کاملترین اعضای خانوادهٔ کوروت است و با دو گیربکس ۷ سرعته دستی و یا ۸ سرعته اتوماتیک عرضه میشود. بااینکه کوروت گرند اسپرت با ۱.۹۶ متر عرض تنها حدود ۹ سانتیمتر عریضتر از کوروت استاندارد است اما به نظر ۱۵ سانتیمتر… ۳۰ سانتیمتر … نه یک متر عریضتر میرسد. گرند اسپرت بهطور طبیعی دقیقاً به عریضی Z06 است و از کیت اسپرت بدنه و مجموعهٔ تعلیق آن استفاده میکند. گرند اسپرت با لاستیکهای Michelin Pilot Sport Cup با ابعاد ۱۹ اینچ و ۲۸۵ در جلو و ۲۰ اینچ و ۳۳۵ در عقب همچون یک کروکدیل به زمین چسبیده است. این لاستیکها به همراه ترمزهای کربن سرامیکی بزرگ (۱۵.۵ اینچ در جلو ۱۵.۳ اینچ در عقب) بخشی از پکیج سفارشی Z07 است که البته در کوروت Z06 هم همینطور است.
سیستم تعلیق گرند اسپرت بهگونهای تنظیمشده که ازلحاظ راحت-تهاجمی بودن بین استینگری و Z06 قرار میگیرد. البته هر کوروتی که به تعلیق مغناطیسی مجهز باشد (که در گرند اسپرت بهصورت استاندارد عرضه میشود) دارای طیف گستردهای از شخصیتهای رانندگی است بهطوریکه اگر مدلهای Z51، گرند اسپرت و Z06 کوروت را ازلحاظ هندلینگ باهم مقایسه کنید از بسیاری از جهات شبیه به هم عمل میکنند. کوروت گرند اسپرت ۲۰۱۷ با پیشرانهٔ سرکش ۶.۲ لیتری خود، یک ماشین بسیار سریع و درعینحال مطیع و رام است و شورولت ادعا میکند که این هیولا با لاستیکهای میشلن پایلوت در یک مسیر خشک میتواند تا شتاب جانبی ۱.۲۰ جی را تحمل کند.
البته این یک ادعای بیاساس نیست چراکه ما در یک مسیر گلآلود با کوروت Z06 توانستیم به عدد ۱.۱۹ جی دست پیدا کنیم. البته میتوانید با عدم سفارش پکیج Z07، کوروت گرند اسپرت را با لاستیکهای استاندارد و ترمزهای کوچکتر چدنی تحویل بگیرید. البته اگر به خاطر قیمت کمتر از ترمزهای سرامیک کربنی صرفنظر کردید چندان نگران نباشید چراکه ترمزهای معمولی گرند اسپرت هم بهخوبی عمل میکنند. همانند دیگر کوروت ها در گرند اسپرت هم میتوانید سیستمهای مختلف خودرو را در انواع گوناگون و با توجه به علاقه و سلیقهٔ خود تنظیم کنید. بهعنوانمثال اگزوز آن در دو حالت ساکت و پر سروصدا قابل تنظیم است؛ اما در کل کوروت گرند اسپرت کمی تهاجمیتر و پر ارتعاشتر از کوروت استینگری استاندارد است.
بااینکه گرند اسپرت آئرودینامیک بهتری از استینگری دارد اما نمیتواند به حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر در ساعتی استینگری دست پیدا کند. دلیل این امر این است که گرند اسپرت با ۱۵۵۵ کیلوگرم وزن، حدود ۶۰ کیلوگرم سنگینتر از استینگری است. بااینحال شورولت کوروت گرند اسپرت اتوماتیک با پکیج Z07 به دلیل افزایش کشش عقب خودرو، در شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر در ساعت یکدهم ثانیه سریعتر از کوروت استینگری اتوماتیک است.
در کل کوروت گرند اسپرت یک استینگری باقابلیتهای بسیار بهتر و یک Z06 بدون قدرت زیاد و غیرکاربردی احساس میشود و این یعنی تمامی آن چیزی که از یک کوروت مدرن انتظار داریم. تجهیزات کامل، قدرت معقول و قیمت مناسب. قیمت پایهٔ کوروت گرند اسپرت ۶۶,۴۴۵ دلار است که حدود ۱۰ هزار دلار بیشتر از قیمت پایهٔ کوروت استینگری، تقریباً ۵ هزار دلار بیشتر از ارزانترین کوروت Z51 و حدود ۱۵ هزار دلار کمتر از نسخهٔ پایهٔ Z06 است. قیمت نسخهٔ کانورتیبل گرند اسپرت نیز از ۷۰,۴۴۵ دلار آغاز میشود. با این قیمت معقول و منطقی انتظار میرود که کوروت گرند اسپرت ۲۰۱۷ یکبار دیگر سود و فروش فراوانی را برای شورولت به ارمغان بیاورد.
جدول مشخصات فنی
ترکیب | موتورجلو/محورعقب/دودر تارگا |
ظرفیت سرنشین | ۲ نفر |
قیمت پایه | ۶۶,۴۴۵ دلار |
قیمت مورد آزمایش | ۷۰,۴۴۵ دلار |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 |
قدرت | ۴۶۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ rpm |
گشتاور | ۶۳۰ نیوتن متر در ۴۶۰۰ rpm |
گیربکس | ۷ سرعته دستی/۸ سرعته اتوماتیک |
فاصلۀ بین دو محور | ۲.۷۱ متر |
طول/عرض/ارتفاع | ۴.۵۲/۱.۹۶/۱.۲۳ متر |
وزن خالص | ۱۵۵۵ کیلوگرم |
شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر | ۳.۷ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۱.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۸۰ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۱۱.۷ لیتر در صد کیلومتر |
بهنام
۲ تیر ۱۳۹۵یکی از بهترین گزینه ها تو کلاس خودش
با هزینه معقول تر
کوروت واقعا خاصه با این پکیج های که ارائه میده سطح قیمتی و عملکرد گسترده ای داره
تقریبا میشه گفت هرچقدر پول بدی کوروت بهتری تحویل میگیری
البته این خاصیت کل ماشین های امریکاییه
elemento
۲ تیر ۱۳۹۵عالیه عالی. دور موتور که میره بالا با اون غرش وحشتناکش مرد میطلبه که بیاد پشتش بشینه.
واپیر… کوروت… چلنجر… به معنای واقعی لذت رانندگی هستن… دوست دارم همیشه در اوج ببینمشون.
یو اس اس اینترپرایز
۲ تیر ۱۳۹۵مشخصات فنی خوبی داره.واقعا خوشگل
محمد حسین
۲ تیر ۱۳۹۵با اینکه زیاد با ماشین های آمریکایی سازگارنیستم اما ازبین همه ی اون ها کوروت و فورد F150 رو ستایش می کنم ….. شاهکارن
king 918
۲ تیر ۱۳۹۵یعنی این ماشین نماد قیمت مناسبه چه طور بگم به صرفه ترین ماشین جهان
ارزش در برابر خرید این ماشین اگر از صفر تا 10 در نظر بگیریم این ماشین 20
انگار که یه کیلو طلا رو 50 هزار تومن بخری ………..
نقاط قوت ..همه چی تمام
نقاط ضعف …نگرد نداره داش
Nima
۲ تیر ۱۳۹۵این کوروت هم مثل بقیه یه شاهکار واقعى
و من همچنان منتظر کوروت ZR1 با توان حدودى 800 اسب بخار هستم.
اى کاش به زودى بیاد.
یه نکته خیلی خوب که کوروت توى این نسلش داره این هست که تقسیم وزنش دقیقا 50/50 هست. که به همین دلیل میتونه این شتاب جانبى بالا رو تحمل کنه
مهراب
۲ تیر ۱۳۹۵این یعنی احترام به خریدار
آرش آمریکایی
۲ تیر ۱۳۹۵میدونی آدم وقتی از یه چیزی گرفته هس
یا دلخوره یا روحیه نداره
فقط کافیه سوار این ماشین بشه و گاز بده تا حالش بیاد سر جاش
کوروتو عشقه
ali
۲ تیر ۱۳۹۵جونه دلم شوی بابا ایولا
یه قلدر با اصالت با اون موتور6.2 لیتری شاخش چه ها که نمیکنه
زنده باد هیولا سازان امریکایی که اینطور طرفدارای سینه چاکشون رو دیوونه میکنند
moein
۲ تیر ۱۳۹۵کروت به نظرم یه آمریکایی با کلاسه که کت و شلوار شیک با کراوات زده نه مثل برادراش یه شلوار چم بپوشه ( تازه کالجم رفته ) !!!
خیلی هم شیک و مجلسی
ASTON
۲ تیر ۱۳۹۵خدایی تک تک هر دلاری که خریدار میده حلال جنرال موتورز
اونوقت یک عده تو ایران خودرو و سایپا نشستن دم از حلال و حروم میزنن ادعای مسلمونیشون هم گوش فلک رو کر کرده
احمد باقری
۲ تیر ۱۳۹۵ماشین معرکه ای هست.
asa
۲ تیر ۱۳۹۵این کوروت دیگه ته صنعته. قیمتشو در نظر بگیری به صد تا p1هم میرزه.
saeid
۲ تیر ۱۳۹۵فقط میشه گفت دمت گرم شورولت با این طراحی فوق العاده و با قیمتی عالی . این یعنی شاهکاره آمریکایی
هر برند دیگه ای بغیر از برندهای آمریکایی همچین ماشینی میساخت راحت 200 هزار روش قیمت میزاشت.
Sajjad Ahmadi
۳ تیر ۱۳۹۵به صرفه و عالی و با اصالت
پارسا فرهيخته
۳ تیر ۱۳۹۵عالیه۰۰۰ کلا خیلی با شوورلت حال می کنم