اولین تجربه رانندگی با شورولت ترکس 2015
آخرین نسخه شورولت ترکس در سال 2013 توسط جنرال موتورز در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد. این بار کمپانی آمریکایی تصمیم گرفته است تا مدلی دیگر از ترکس را تحت عنوان Trax 2015 و قطعاً با تغییراتی که در آن لحاظ کرده است در بازارهای جهانی عرضه کند.
این پست در واقع اولین تجربه رانندگی با این خودرو را برای شما بازگو میکند. شورولت ترکس 2015 اصولاً برای بازار اروپا طراحی شده و در حال حاضر در کشورهای مکزیک و کانادا به فروش میرسد. به زودی نمونههای این خودرو به بازار امریکا خواهد رسید و باید ببینیم وضعیت رقابت کراس آورهای موجود در بازار از کیا سول و میتسوبیشی اوت لندر اسپرت گرفته تا نیسان جوک و ترکس 2015 به کجا خواهد کشید.
به نظر میرسد طراحی، برقراری ارتباط و کاربردی بودن کمی بیشتر از پویایی رانندگی برای جنرال موتورز اهمیت داشته است. این شورولت جوانپسند در اصل خواهرخوانده بیوک Encore است و شاسی و منبع تغذیه خود را از او قرض گرفته است. قیمت ترکس 2015 حدود 20 هزار دلار است که از مدل بزرگتر Equinox ارزانتر بوده و همرده جوک و اوتلندر اسپرت قرار میگیرد. بهای این خودرو از قیمت پایه 25 هزار و 85 دلاری بیوک Encore خیلی کمتر است.
در ترکس نیز مانند بیوک شما تنها یک انتخاب در مورد پیشرانه خودرو دارید و آن هم یک موتور 1.4 لیتر 4 سیلندر توربو شارژ با سیستم تزریق دریچهای است که میتواند گشتاوری معادل 200 نیوتن متر را در 1850 دور در دقیقه تولید کنند. زمانی که دور میللنگ به 4900 دور در دقیقه برسد بیشترین توان خودرو معادل 138 اسب بخار تولید خواهد شد. در این نقطه صداها کمی آزاردهنده و ناخوشایند میشود و 6500 دور در دقیقه خط قرمز ترکس 2015 محسوب میگردد.
با این وجود موتور به کار رفته در این خودرو که نمونه آن را در سدان ها و هاچ بکها سبکتر نیز شاهد هستیم به اندازه کافی مناسب است ولی توربو شارژ آن کمی مشکل دارد. متأسفانه 0 تا 100 ترکس 2015 در 9.2 ثانیه پر میشود که نه تنها انتظارات شما را بر آورده نخواهد کرد بلکه برای تنظیمات سریعترین و سبکترین دیفرانسیل جلو شرمآور است.
تنها سیستم انتقال موجود 6 سرعته 6T40 Hydra-Matic است که میتواند موقع دنده معکوس مؤثر باشد. کم و زیاد کردن دندهها میتواند از طریق سوئیچ قرار گرفته روی سطح کنسول تعویض رخ دهد که محل قرارگیری آن اصلاً مناسب نیست. دیفرانسیل جلوی ترکس 2015 کاملاً استاندارد است و از سیستم تمام چرخ متحرک نیز میتوان به صورت آپشن استفاده کرد. سیستم AWD باعث اضافه وزن خودرو میشود و تقریباً وزن آن را به 1587 کیلوگرم میرساند.
شاید همانطور که انتظار دارید سیستم هدایت و فرمان پذیری ترکس سفت باشد. با این وجود سیستم هدایت الکتریکی آن به کمک شما میآید و نه تنها بازخورد خوبی دارد بلکه باعث میشود رانندگی با این SUV کراس آور کوچک در جادههای پر دست و انداز و مارپیچ خیلی هم سخت نباشد. مسلماً ترکس با هدف این موضوع طراحی شده است که راننده و مسافرانش را به سادگی و سلامت آر نقطه A به نقطه B منتقل کند.
احتمالاً سرنشینان خودرو از فضای داخلی آن ابراز رضایت خواهند کرد. اندازه ترکس کوچک بوده و از نوک آن تا انتهای خودرو 4.28 متر است. اما ارتفاع آن برابر 1.67 و پهنای آن 1.78 متر خواهد بود. در نتیجه فضای کابین آن کاملاً جادار و کافی خواهد بود و 4 سرنشین داخل آن میتوانند احساس خوبی داشته باشند.
فضای صندوق در حالت استاندارد برابر 529 لیتر و در حالتی که تمامی صندلیها خوابیده باشد تا 1370 لیتر افزایش مییابد. طراحی ظاهری آن نیز همچنان خوب است و به یک دوبین نمایش عقب خودرو مجهز شده است.
مسافران داخل خودرو میتوانند از تمامی امکانات ارتباطی و اطلاعاتی استفاده کنند. بسته به نوع تریم، از تجهیزات ارتباطی داخل ترکس 2015 میتوان به شبکه 4G LTE، پورتهای USB، سیستم MyLink با صفحه نمایش بزرگ و سرویس Siri اشاره کرد. امکانات داخلی خودرو فضای ذخیره را چند برابر میکند.
فهرست تجهیزات استاندارد و آپشن های این خودرو نیز شگفتآور است اما یکی مشکلات آن بحث سبک طراحی یا همان استایل است. در خودروی آزمایش ما فضای داخلی کابین مملو از رنگ طوسی و پلاستیکهای سفت و سخت بود. اما یادمان باشد این یک شورولت است که هر طور شده باید خود را از بیوک جدا کند. به نظر میرسد این وضعیت داخلی در آینده مشکلساز شود. ولی جای شکرش باقیست که کابین ترکس از کابین بچگانه نیسان جوک خیلی بهتر است ولی در مقابل کیا سول جدید حرفی برای گفتن ندارد.
ترکس 2015 در تریم های LS، LT و LTZ عرضه میشود. همانطور که پیشتر اشاره کردیم قیمت این خودرو از 20 هزار دلار آغاز میشود. در کل ترکس خودروی راحتی است ولی نمیتواند رقبایی چون نیسان و کیا را کنار بزند. با این وجود از نظر قیمت و موارد دیگر به نظر میرسد که باید شاهد فروش مناسب این کراس آور امریکایی باشیم.
در پایان بد نیست ضمن بررسی جدول مشخصات این خودرو نظرات خود را نیز اعلام کنید.
مشخصات فنی:
بدنه:
- موتور جلو، دو دیفرانسیل، 5 درب واگن، 5 نفره
- ابعاد: 4.28 متر طول، 1.78 متر عرض، 1.67 متر ارتفاع، 2.56 متر فاصله محورهای جلو تا عقب
قیمت:
- مدل پایه: 19500 دلار
قوای محرکه:
- پیشرانه: موتور چهار سیلندر 1364 سی سی 16 سوپاپ سرسیلندر و بلوک آلومینیومی
- قدرت: 138 اسب بخار در 4900 دور بر دقیقه
- گشتاور: 200 نیوتن متر در 1850 دور بر دقیقه
- گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک
قابلیتها:
- شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت: 9.2 ثانیه
- شتاب صفر تا 160 کیلومتر بر ساعت: 34 ثانیه
- طی مسیر 400 متر: 17 ثانیه
- نهایت سرعت: 177 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت (EPA):
- شهر: 9.05 لیتر در صد کیلومتر
- بزرگراه: 6.92 لیتر در صد کیلومتر