نسل جدید اسیوویهای فول سایز جنرال موتورز یعنی شورلت تاهو و سابربن، جیامسی یوکان و کادیلاک اسکالید تقریباً بهطور همزمان معرفی و به بازار آمدهاند تا در بازار پررونق شاسیبلندها همچنان به موفقیت اسلاف خود ادامه دهند. خبر بزرگ در مورد این غولهای آمریکایی در زیر پوست آنها پنهان شده زیرا مهندسان جنرال موتورز سرانجام آنها را به سیستم تعلیق مستقل عقب مجهز کردهاند. این سیستم تعلیق مستقل به فضای کمتری نسبت به تعلیق صلب نیاز دارد و امکان پایینتر بردن کف خودرو را فراهم میکند. علاوه بر این، شورلت فاصلهٔ محوری تاهوی جدید را ۱۲۴ میلیمتر و طول کلی آنرا ۱۷۰ میلیمتر افزایش داده است.
در تاهوهای قبلی، سرنشینان ردیف سوم نزدیک به کف خودرو روی صندلیهایی به سبک صندلیهای ساحلی مینشستند اما این تغییرات در نسل جدید موجب شده برای اولین بار ردیف سوم تاهو به مکانی عالی برای نشستن تبدیل شود. در این ردیف، فضای پا ۲۵۴ میلیمتر افزایش یافته و حالا بزرگسالان بیش از پنج دقیقه میتوانند در صندلیهای ردیف سوم دوام بیاورند! همچنین صندلیهای ردیف دوم علاوه بر اینکه به سمت جلو حرکت میکنند و تا میشوند تا دسترسی آسانی به ردیف سوم فراهم گردد، بهصورت کشویی به سمت جلو و عقب هم قابل تنظیم هستند که این میتواند به فضای پای ردیف سوم اضافه کرده یا از آن بکاهد. این طراحی هوشمندانهای است که ردیف سوم تاهو را بسیار بهتر کرده است.
ازجملهٔ دیگر ویژگیهای کاربردی و خوب تاهو نیز میتوان به پنج پورت USB-C و شیشهٔ عقب اشاره کرد که بهصورت مستقل از درب صندوق باز میشود، چیزی که در شاسیبلندهای امروزی در حال انقراض است. با باز کردن این شیشه میتوان وسایل کوچک را داخل صندوق قرار داد و در صورت نیاز به حمل اشیاء دراز مثل نردبان، فضای بار ۷۰۸ لیتری پشت ردیف سوم را به حداکثر میرساند. به گفتهٔ جنرال موتورز، این فضای بار ۲۸۰ لیتر بیشتر از نسل قبلی شده است.
نسل جدید تاهو برخلاف برادر پیکاپ خود، سیلورادو، در داخل هم بسیار پیشرفت کرده است. در اینجا یک نمایشگر بزرگ ۱۰.۲ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در بالای داشبورد قرار گرفته و شیفتر دنده که قبلاً در ستون فرمان قرار داشت حالا با دکمههایی در سمت راست صفحه آمپر جایگزین شده است. برای محفظهٔ اشیاء روی کنسول مرکزی خودرو نیز یک درب جمعشونده طراحی شده اما عجیب اینکه دکمهٔ کنترل آن روی سقف نصب شده است. ارگونومی دیگر قسمتهای کابین اما بهتر است و شورلت تعدادی از کنترلهای فیزیکی مثل دکمهها و سوئیچها را به صفحهنمایش لمسی منتقل کرده است. در کابین تاهوی جدید همچنان پلاستیکهای ناخوشایند وجود دارد اما برای پیدا کردن آنها واقعاً باید ریزبین باشید زیرا کیفیت متریال قسمتهای قابلمشاهده و قابللمس خوب بوده و با قیمت ۷۶ هزار دلاری مدل Z71 مورد آزمایش ما متناسب است.
احتمالاً از دیدن برچسب قیمت تاهو شوکه شدهاید زیرا این مبلغ برای خرید بامو X7 و مرسدس GLS پایه کافی است اما باید بدانید که قیمت پایهایترین تیپ تاهو یعنی LS محرک عقب از کمی بیش از ۵۰ هزار دلار آغاز میشود درحالیکه نمونهٔ مورد آزمایش ما از تیپ آفرودی Z71 با پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V8، گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک و گیربکس کمکی دو سرعته است. این تیپ در بیرون هم به سپر جلوی ویژه با صفحهٔ محافظ مجهز است که از قطعات زیرین محافظت میکند.
فنرهای بادی Z71 ما بخشی از پکیج آفرود ۲۴۵۰ دلاری است که کمکهای مغناطیسی را هم به همراه دارد. با این کمکفنرها، سواری خودرو از سفتی و کنترلی که از یک اسیووی بدنه روی شاسی با تمایل به آفرود انتظار میرود برخوردار است و سرنشینان را به اندازهٔ کافی تکان میدهد تا یادآوری کند که بین آنها و سرعتگیرها، قطعات آفرودی قرار دارد. فنرهای بادی در بالاترین سطح خود میتوانند فاصلهٔ خودرو از سطح زمین را از ۲۰۳ میلیمتر تا حداکثر ۲۵۴ میلیمتر افزایش دهند.
پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری ۳۵۵ اسب بخاری آشنای جنرال موتورز برای حمل وزن ۲۶۶۰ کیلوگرمی تاهو Z71 کافی است. البته کافی در اینجا به معنای زمان ۷.۵ ثانیه برای شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت است. انتظار داریم پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری ۴۲۰ اسب بخاری تیپ «های کانتری» این زمان را دو ثانیه کمتر کند و غیر از تیپ Z71، دیگر تیپهای تاهو شامل LS، RST، LT و پریمر نیز باید با همین موتور ۵.۳ لیتری سریعتر باشند. پیشرانهٔ شش سیلندر خطی دیزلی جنرال موتورز نیز از اوایل سال آینده برای تاهو قابل سفارش خواهد بود. البته در این موتور دیزلی، در ازای مصرف سوخت بهتر، شتاب قربانی میشود.
طبق اعلام EPA، تاهوی جدید با پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری بهطور ترکیبی در هر صد کیلومتر ۱۳ لیتر بنزین مصرف میکند که ۰.۸ لیتر بهتر از نسل قبلی است و مطمئناً بخشی از این کاهش مصرف به دلیل استفاده از سیستم پیچیدهتر غیرفعالسازی سیلندرها است. هنگام رانندگی با تاهو Z71 نکتهٔ قابلتوجه این است که لاستیکهای گودیر رانگلر تریلرانر آن صدایی که از تایرهای آفرود انتظار میرود را تولید نمیکند. به همین دلیل، هنگام رانندگی با سرعت بالا بجای صدای بلند تایر و جاده، غرش موتور صدای غالب است. در آزمایش میزان سروصدا در سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، در کابین تاهو مثل یک خودروی لوکس، ۶۶ دسیبل صدا ثبت شد. همچنین ترمزها هم موجب اعتمادبهنفس راننده میشوند زیرا از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت خودرو را در ۵۶ متر متوقف میکنند.
بهطورکلی، در نسل جدید شورلت تاهو ویژگیهای مثبت زیادی وجود دارد. با سیستم تعلیق بادی، کمکفنرهای مغناطیسی و تعلیق مستقل عقب، سواری آن بسیار بهتر از نسل قبلی است و درعینحال در تیپ Z71 قابلیتهای آفرود قابلتوجهی دارد. صندلیهای ردیف سوم آن کاملاً بهتر از قبل است، در حجم صندوق بار بالاتر از رقیب اصلی خود یعنی فورد اکسپیدیشن قرار میگیرد، از لحاظ یدک کشی با حداکثر ظرفیت ۳.۶ تن، نسبت به ظرفیت بکسل ۳ تنی نسل قبلی افزایش قابلتوجهی داشته است و نهایتاً پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V8 آن هنوز هم توانایی رقابت با موتورهای مدرن توربو را دارد.
مشخصات فنی
Chevrolet Tahoe Z71 2021 | |
پیشرانه | ۵.۳ لیتری V8 |
قدرت | ۳۵۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۱۰ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۷.۵ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۵.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۳.۰ لیتر ترکیبی |
طول | ۵,۳۵۲ میلیمتر |
عرض | ۲,۰۵۷ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۹۲۸ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۰۷۱ میلیمتر |
وزن | ۲۶۶۰ کیلوگرم |
ظرفیت بکسل | ۳.۶ تن |
حجم صندوق بار | ۷۰۸ لیتر |
قیمت پایه | ۶۰,۴۹۵ دلار |
قیمت تستشده | ۷۶,۱۷۵ دلار |
JDM
۲۸ مهر ۱۳۹۹چه لاتی شده به به?
فردا هم جی ام سی هامر 1000 اسب بخاری پیکاپ و اس یو وی رونمایی میشن??
مدافع حقوق موتور احتراق داخلی
۲۸ مهر ۱۳۹۹ایوللل
JDM
۲۸ مهر ۱۳۹۹داداش برقیه???
سهند
۲۸ مهر ۱۳۹۹نظر سنجی
بی ام و x7 : لایک?
کادیلاک اسکالید: دیسلایک?
Audi s8
۲۸ مهر ۱۳۹۹حداکثر سرعتش کمه ولی ماشین خوبیه
رامین
۳۰ مهر ۱۳۹۹حدود 230 کمه برو پرایدتو سوار شو 120 بیشتر نری
Aria
۲۸ مهر ۱۳۹۹اونوقت یسری به لندکروز میگن سلطان
لندکروز گاردون این هم نیست
محمد
۲۸ مهر ۱۳۹۹من دوسال پیش نسل قبل شورلت تاهو رو توی عراق دیدم کنارش یه لندکروز پارک کرده بود دقیقا ابعادش دوبرابر لندکروز بود و لندکروزی ک ایرانیا بهش میگن حضرت دربرابر تاهو جوجه ای بیش نبود لامصب خیلی باابهته و جذابه
Aria
۲۸ مهر ۱۳۹۹اصلاح میکنم حضرت
زیزیگولو
۲۸ مهر ۱۳۹۹کمپانی شورولت تو طول سالای فعالیتش تو صنعت خودروسازی مدلای مشهور زیادی رو به بازار خودروی جهان معرفیو عرضه کرده که یکی از شناخته شده ترین اونا همین شورلت تاهو هستش که واقعا خیلیم شبیه به برادر خودش شورلت سابربان هستش مخصوصاً وقتی این دوتا ماشینو از نمای روبرو نگاه کنیم متوجه میشیم، شورلت تاهو یکی از مدلای فول سایز کمپانی شورلته که
با نگاه به این ماشین اولین حسی که به آدم دست میده حس قدرتو ایمنی هستش …. ماشینی با موتور قویو طراحیو بدنه ایمن و یکی مزیتای این شاسی بلند ابعاد بزرگش هستش و یه خوبی ابعاد بزرگش اینه که مالک ماشین دیگه درگیری ذهنی در مورد خرتو پرتای عقب ماشین نداره و میتونه انواع وسایل حتی وسایل خیلی بزرگو با خود وش حمل کنه و هر وسیله ی اضافه ای رو بدون فکر کردن به کمبود جا بزاره عقب ماشین
REZA
۲۸ مهر ۱۳۹۹عشقه دیگه ادم چی بگه
Mohammad
۲۸ مهر ۱۳۹۹من نسل قبلیشو از نزدیک دیدم واقعا یه غول بی شاخ و دم بود?
خدای ابهت
Hadi
۲۸ مهر ۱۳۹۹البته واسه امریکا میشه فردا…
با اختلاف هفت و نیم ساعته به وقت تهران میشه ۳:۳۰ نصف شب چهارشنبه…
بشدت منتظرشم…
Hadi
۲۸ مهر ۱۳۹۹خیلی قلدره…
کافر مقدس
۲۸ مهر ۱۳۹۹ستون سی و کلا جلوپنجره ش و دماغ ش خیلی لاته
Malt hill
۲۸ مهر ۱۳۹۹مژده
«عرضه قریب الوقوع یواز هانتر، سهمخواهی روسها از بازار خودرو ایران»
اگه توی خیابون ببینمش علاوه بر اون قراضه هرچیز دیگه ای رو هم ببینم به آتیش می کشم.
مهدی
۲۸ مهر ۱۳۹۹زیاد سخت نگیر کم کم باید به خودروی روسی عادت کرد ارباب هر چی میگه باید بگیم چشم
امین
۲۸ مهر ۱۳۹۹نه اینکه یکی بد باشه ولی
یوکان: لایک?
سابربن و تاهو: دیسلایک?
AMG_73///
۲۸ مهر ۱۳۹۹تو این کلاس فقط یوکان AT4 و DENALI
یه غولین برا خودشون
محمد
۲۸ مهر ۱۳۹۹فقط میخوام بدونم اون ۴تا لندکروز در سال رو چه نوع انسان هایی تو آمریکا میخرن با شتاب ۱۱ثانیه و…
Elmiraj
۲۸ مهر ۱۳۹۹عرب ها ، روس ها و ایرانی های مقیم آمریکا….
.
همین به قول تو چهار تا را هم سال دیگه جمع میکنن میرن…
محمد
۲۸ مهر ۱۳۹۹اتفاقا ایرانیا ماشین شناسن حدود ۲سال واردات امریکایی تو منطقه اروند آزاد شد تا تونستن ماسل کار وارد کردن اگرم میدونستن ممنوع میشه بیشتر وارد میکردن.ایرانیا دستشون به شورولت نمیرسه وگرنه تویوتا نمیخرن
Dr.Ahmadreza2002
۲۸ مهر ۱۳۹۹این آمریکاییها هم این اواخر حسابی رشد کردن بخصوص تو قیمت ها دیگه دارن ب قلمرو آلمانیا وارد میشن
منظورم این نیس
کادیلاک و لینکلن رو میگم
" Swedish Arrogant Tiger "
۲۸ مهر ۱۳۹۹آمریکایی بود و اکسل یکپارچه اش.
از رو ماستانگ برداشتن حالا هم از رو فول سایز ها
حیف شد.
مسعود
۲۸ مهر ۱۳۹۹همینو دو روز دیگه چینیا از رو ظاهرش اسکی میرن با کیفیتی ماورا طبیعی و یه پیشرانه کهکشانی ۱.۵ لیتری روش میذارن با مصرف سوخت صدی 11 لیتر و یک عده به به و چه چه کنان سر به دشت و بیابان و کوه و کمر میگذارن! :| :| :| :|
اقا ماشین چینی خیلی خوبه ولی فقط واس مایی که تا حالا ماشین واقعی ندیدیم یا حداقل فقط از بیرون دیدیم :|
پارسا عشق ماشین
۲۸ مهر ۱۳۹۹بی نظیر
MaF
۲۸ مهر ۱۳۹۹فک نکنم کسی تو یه همچین ماشینی شتاب بخاد
تیپ دیزلیش مصرف سوخت بهتری داره
Ho3in
۲۸ مهر ۱۳۹۹قبلا گفتم بازممیگم اونایی که امریکایی دارن میگن ماشین سگ جون خوبیه و اصلا صاحبشو تنها نمیزاره
اما همین که به جزئیات توجه نمیکنن و
طراحی هاشون تیز وتهاجمی ندارن
بلکه طراحی هاشون قلدر و خفنه
میثم
۲۸ مهر ۱۳۹۹من اینو با موتور دیزلی قطعا و حتما به لوکسهای آلمانی حتی گرونتر ترجیح میدم
حسین دهمرد
۲۸ مهر ۱۳۹۹فاصله ی خودرو از زمین رو از کدوم قسمت حساب میکنن؟ چون ارتفاعش تو جلو و عقب متفاوته.
MaF
۲۸ مهر ۱۳۹۹از بالاترین قسمتش فک کنم
AMG_73///
۲۸ مهر ۱۳۹۹چ قلدره لامصب غولیه برا خودش
AMG_73///
۲۸ مهر ۱۳۹۹ولی یوکان AT4 خیلی خیلی ازین بهتره
ظاهر قلدر تری داره
MR.JJ
۲۸ مهر ۱۳۹۹طراحی خودرو ها طوری شده که در اولین نگاه میگی نسل قبلی کجا و این کجا
ولی بعد از مدتی که عادت می کنی به طراحیش عاشق میشی دقیقا مثل تاهو و یوکان و حتی اسکالید جدید
رامین
۳۰ مهر ۱۳۹۹حدود 230 کمه برو پرایدتو سوار شو 120 بیشتر نری