شورولت کوروت جدید چگونه میتواند زیر ۳ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد؟! آیا جادوگری میکند؟ آیا مارک روس (مدیرعامل جنرال موتورز) روی سقف خودرو نشسته و روح کوروت را به پرواز درمیآورد؟ دلیل اینهمه تعجب ما از شتاب کوروت این است که خودروهای ۴۹۵ اسب بخاری نمیتوانند شتاب زیر ۳ ثانیه داشته باشند.
بیایید دو خودرو را در نظر بگیریم: نسل فعلی کوروت ZR1 و مک لارن 720S. شورولت کوروت ZR1 برای ثبت شتاب ۲.۹۵ ثانیهای به ۷۵۵ اسب بخار قدرت نیاز داشته درحالیکه سوپر اسپورت مشهور مک لارن نیز با قدرت ۷۱۰ اسبی خود شتاب ۲.۸ ثانیهای را بر جای میگذارد. خب پس کوروت پیشرانه وسط با بیش از ۲۰۰ اسب بخار قدرت کمتر چگونه چنین شتابی را ثبت میکند؟
جیسون فنسک از مجلهی Engineering Explained تحت تأثیر چنین عملکردی قرار گرفته و بنابراین تختهسیاه خود را آماده کرده تا دلیل سریع بودن نسل جدید کوروت را توضیح دهد.
بخش اعظم پرفورمنس کوروت C8 به طراحی هوشمندانهی گیربکس دوکلاچه کوروت و نسبتهای دندهی آن مربوط میشود. این گیربکس میتواند گشتاور ۶۳۷ نیوتون متری پیشرانهی کوروت را تحمل کرده و در دو دندهی اول تعویضهای بسیار سریعی را انجام دهد.
موضوع بعدی به لاستیکها مربوط میشود که از نوع پهن و چسبان میشلین پایلوت اسپورت 4S هستند. چرا این لاستیکها برای شتابگیری خوباند؟ اینجا باید کمی ریاضی کار کنیم. صادقانه باید گفت خیلی درگیر معادلات پیچیدهی ریاضی نمیشویم بنابراین اجازه میدهیم ویدئو به شما توضیح دهد که چرا ضریب اصطکاک لاستیکهای میشلین برای ایجاد شتاب گیری سریع کوروت کافی هستند. همچنین ساختار پیشرانه وسط کوروت هم روی پرفورمنس آن تأثیر گذاشته است. نصب پیشرانه در عقب به این معنی است که اکسل عقب بار بیشتری بر دوش دارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر دراینباره توصیه میکنیم حتماً ویدئوی منتشر شده را تماشا بفرمایید. حتی اگر از ریاضی متنفر هستید هم این ویدئو را ببینید چراکه ارزشش را دارد.
صفر تا صد
۸ مرداد ۱۳۹۸چرا بعضی جاها به جای شتاب 0 تا 100 مینویسن شتاب 0 تا 96 ؟؟؟؟؟
کیلومترشناس
۸ مرداد ۱۳۹۸چون 96 کیلومتر میشه 60 مایل
واحد کوفتی انگلیسی های با تعصب…
فرزام
۸ مرداد ۱۳۹۸شتاب ۰تا۶۰مایل برابر شتاب ۰ تا۹۶کیلومتر هستش
Elmiraj
۸ مرداد ۱۳۹۸دقیقا همون فرمولی که داج در دیمن بکار برد….
.
مورد بوده دیمن دیفرانسیل و خورد کرده…!!!!!!
امیر
۸ مرداد ۱۳۹۸چرا قیمه هارو ریختی تو ماستا؟!!
با دیمن ۵۵۰۰بار استارت درگ زدن و بجز تایر هیچ قطعه ای عوض نشده!!!
Elmiraj
۸ مرداد ۱۳۹۸در هیولا بودنش شکی نیست….ولی دیمن هم یکی از ساخته های دست بشره……
.
مگه میشه تا ابد هیچ مشکلی برای هیچکدام از دیمن ها پیش نیاد…!!!
(( فیلم خورد شدن دیفرانسیل یکی از دیمن ها در عین لانچ موجوده…))
یانکی
۸ مرداد ۱۳۹۸دف خورد نکرده یه واسطه که دف رو به شاسی بسته نیازمند تقویت بود که قطعه واسطه براش درست شد.به دلیل فشار وحشتناک شتاب اون واسطه میشکست.اونم 1ال2 مورد بود.با بستن قطعه جدید که خیلیم ساده و کوچیکه دیگه این اتفاق نمیوفته
مهدی ۹۱۱
۸ مرداد ۱۳۹۸در شتاب اول پورشه بعد لامبو پورشه ۹۱۱ توربو مدل ۲۰۱۰ با کمتر از ۵۰۰ اسب قدرت شتاب ۲/۸ داشت یا مدل gt3 مدل ۲۰۱۷ دف عقب شتاب ۳ داشت
حسن
۸ مرداد ۱۳۹۸تازه باید عشق پورشه ها متوجه بشن شتاب و موتور عقب چقد رابطه ی تنگاتنگی داره هرچند اونا 4 چرخ متحرکن در اکثر مدلا.
حالا این موتور وسطه و دوچرخ واقعا غوغا کرده.
دیمن یعنی درگ وطبق مجلات تا 5500 استارت از صفر را جواب میده .
L-H-P-TT
۸ مرداد ۱۳۹۸گیربکس و باز هم گیربکس ……
چقدر عملکرد گیربکس حیاتی هست واس خودرو ، واس همینه که عاشق گیربکسای پورشم …..❤❤❤
حسن
۸ مرداد ۱۳۹۸و صد البته چیزی که عیان است اینه که گیربکس مانع هرزگردیه چرخها نمیشه بلکه مقدار فشار ناشی از تقسیم وزن موتور بسته به محل قرار گیریه اونه که مانع هرز گردی و چسبندگیه هر چه بیشتر چرخهای متحرک به زمین میشه .
مهدی
۸ مرداد ۱۳۹۸یهو میاد در عمل میبینیم طرفا ۳.۶ ۳.۷ میزنه که عجیب هم نیست. کلا از بازی ها و بازی با اعداد تبلیغاتی هست باید یه تست جامع صورت بگیره ببینن رفتار شاسی و سیستم تعلیق و کیفیت سواری و کارکرد موتور گیربکس چجوریه
Elmiraj
۸ مرداد ۱۳۹۸C7 استینگری ۲۰۱۴ با ۴۵۵ اسب بخار شتاب صفر تا ۶۰ مایلش ۳.۸ ثانیه هست….!!!!
.
یعنی GM بعد پنج سال درجا زده…؟!؟!؟
مهدی
۹ مرداد ۱۳۹۸من حرفی رو شتاب ندارم اصلا پیشرفت رو تو شتاب ۰-۱۰۰ بیشتر نمیدونم حتی واسه یه سوپراسپرت. اول و آخر پیشرفت یعنی کیفیت سواری
عرفان
۸ مرداد ۱۳۹۸به خوبی نشون میده که 0 تا100 فقط به اسب بخار ربط نداره وبه نوع چرخ ها و عملکرد گیربکس و موقعیت قرارگیری پیشرانه هم ارتباط دارد
Omid622
۸ مرداد ۱۳۹۸عجیب تر از اینای که تو متن بهش اشاره شد
تنفس طبیعی بودن موتور که
همگی میدونید که شتاب
موتور توربو بهتر از تنفس طبیعیه
اما شورلت با کوروت جدید کلا معادلات رو بهم ریخت
ars
۸ مرداد ۱۳۹۸عزیز دل شتاب موتور توربو فقط در خودرو هایی بهتره که کارخانه سازنده بتونه با استفاده ازعلم کافی و بهره مندی از تکنولوژی لگ توربو رو بگیره وگرنه تا چند سال پیش اگه این حرف رو میزدی بهت میخندیدن بجز برای خودروهایی مثل فراری
مانی
۹ مرداد ۱۳۹۸اتفاقا شتاب موتورهای اتمسفریک بهتره چون پاسخ پدال گاز سریع تر هست و
مثل توربو لگ نداره
پورشه تو مدلGT3 دیفرانسیل عقب شتاب ۳ ثانیه یی داره
باید توجه کرد که موتور پورشه ۴لیتری هست اما کوروت بدلیل موتور حجیم ۶.۲
لیتری گشتاور خیلی زیادی دارهکه تاثیر مستقیم رو شتاب داره
(موتورهای اتمسفریک خودشون رو بترکونن از هر لیتر حجم 120نیوتون متر گشتاور بگیرن)