نهایتاً به آخرین قسمت از دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال رسیدیم که طبق معمول به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه شاهد رقابت دو خودروی هیدروژنی یعنی تویوتا میرای و هوندا کلاریتی بودیم. در این جدال مجموعاً تعداد ۱۲۴۰ رأی به ثبت رسیده است که کلاریتی توانست با دریافت ۹۳۵ عدد از آنها و کسب ۷۵ درصد از کل آرا پیروز گردد درحالیکه میرای تنها ۳۰۵ رأی دریافت کرده است. حال امروز در دوئل دیگری از گروه خودروهای سبز شاهد رقابت دو ماشین تمام الکتریکی آمریکایی یعنی شورولت بولت و تسلا مدل ۳ خواهیم بود.
هوندا کلاریتی | تویوتا میرای | کیا سول EV | نیسان لیف |
هوندا کلاریتی | ؟ | ||
تویوتا پریوس | هیوندای آیونیک | تویوتا پریوس پرایم | هیوندای آیونیک پلاگین |
تویوتا پریوس | تویوتا پریوس پرایم | ||
فیات 500E | رنو Zoe | لکسس CT | شورولت ولت |
رنو Zoe | شورولت ولت | ||
بامو i3 | مرسدس بنز B کلاس | شورولت بولت | تسلا مدل ۳ |
مرسدس بنز B کلاس | ؟ | ||
فولکسواگن گلف GTE | کیا نیرو | هوندا کلاریتی EV | هیوندای آیونیک EV |
فولکسواگن گلف GTE | ؟ | ||
هوندا کلاریتی پلاگین | کیا نیرو پلاگین | فورد فوکوس EV | فولکسواگن e-Golf |
؟ | ؟ |
شورولت که در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار با مدل ولت به بخش خودروهای پلاگینهیبریدی وارد شده بود، چند سال بعد تصمیم گرفت به بخش خودروهای تمام الکتریکی هم وارد شود. بدین منظور برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۵ یک هاچبک تمام الکتریکی کانسپت بنام بولت را رونمایی کرد. سپس یک سال بعد در ژانویهٔ ۲۰۱۶ نسخهٔ تولیدی این ماشین در نمایشگاه CES معرفی گردید. تولید بولت از نوامبر سال ۲۰۱۶ آغاز شده و با مدل ۲۰۱۷ به بازار آمد. این هاچبک الکتریکی آمریکایی افتخارات زیادی را هم کسب نموده که ازجملهٔ آنها میتوان به خودروی سال ۲۰۱۷ آمریکای شمالی و خودروی سال ۲۰۱۷ موتورترند اشاره کرد. بولت مجهز به یک موتور الکتریکی است که در جلوی آن نصب شده و نیروی خود را از طریق یک گیربکس تک سرعته به چرخهای جلو انتقال میدهد. این موتور ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد و برای تأمین انرژی موردنیاز آن یک پکیج باطری ۶۰ کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده است. این باطریها توسط الجی ساخته شدهاند. نسخهٔ ریبج شده یا همان تغییر برند داده شدهٔ بولت نیز در اروپا با نام اوپل آمپرا عرضه میگردد. شورولت بولت طبق اعلام EPA میتواند با یکبار شارژ کامل باطریهایش مسافت ۳۸۰ کیلومتر را طی کند درحالیکه مصرف انرژی آن نیز ۱۷.۷ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر یا بهصورت معادل حدود ۲ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی است.
تسلا ابتدا در سال ۲۰۱۲ با مدل S و سپس در سال ۲۰۱۵ با مدل X بهطورجدی به بخش خودروهای تمام الکتریکی وارد شد؛ اما این دو مدل، خودروهای لوکس و گرانقیمتی بودند که امکان خرید آنها برای قشر عمدهٔ جامعه وجود نداشت. به همین دلیل این شرکت آمریکایی در سال ۲۰۱۶ مدل کوچکتر و البته ارزانتر ۳ را معرفی کرد که نسبت به مدلهای S و X خودروی مردمیتری بوده و قیمت بسیار پایینتری داشت. به همین دلیل تسلا در روز رونمایی مدل ۳ تعداد ۳۲۵ هزار سفارش خرید برای آن دریافت نمود. تولید محدود این ماشین از اواسط سال ۲۰۱۷ آغاز شده و در ۲۸ جولای همان سال ۳۰ دستگاه از آن به اولین خریداران تحویل داده شد. تا پایان سال ۲۰۱۷ نیز تعداد ۱۷۷۲ دستگاه از مدل ۳ به خریداران تحویل داده شده است. مدل ۳ یک سدان فستبک میان سایز است که برخلاف شورولت بولت، موتور الکتریکی آن در عقب نصب شده است و نیروی آن هم توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخهای عقب منتقل میشود. این موتور الکتریکی ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۴۱۵ نیوتن متر گشتاور داشته و انرژی موردنیاز خود را هم از سوی یک پکیج باطری ۷۵ کیلووات ساعتی دریافت میکند. مدل ۳ در نسخهٔ پایه میتواند با یکبار شارژ کامل باطریها تا ۳۵۰ کیلومتر را طی کند اما بُرد نسخههای بالاتر آن به ۵۰۰ کیلومتر هم میرسد.
مشخصات فنی
شورولت بولت | تسلا مدل ۳ | |
ترکیب | موتور جلو | موتور عقب |
پیشرانه | الکتریکی | الکتریکی |
قدرت | ۲۰۰ اسب بخار | ۲۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۶۰ نیوتن متر | ۴۱۵ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | تک سرعته |
محور محرک | جلو | عقب |
باطری | ۶۰ کیلووات ساعت | ۵۰ کیلووات ساعت |
مصرف انرژی | ۱۷.۷ کیلووات/صد کیلومتر | ۱۶.۷ کیلووات/صد کیلومتر |
بُرد | ۳۸۰ کیلومتر | ۳۵۰ کیلومتر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۶.۳ ثانیه | ۵.۶ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۴.۹ ثانیه | ۱۳.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۵۰ کیلومتر/ساعت | ۲۱۰ کیلومتر/ساعت |
طول | ۴.۱۶ متر | ۴.۶۹ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۰ متر | ۲.۷۸ متر |
وزن | ۱۶۱۲ کیلوگرم | ۱۶۱۰ کیلوگرم |
توزیع وزن | ۵۶ به ۴۴ جلو/عقب | ۴۸ به ۵۲ جلو/عقب |
حجم صندوق بار | ۴۸۱ لیتر | ۴۱۳ لیتر |
قیمت پایه | ۳۷,۷۸۰ دلار | ۳۶,۰۰۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9925453]بدین ترتیب دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال هم به پایان رسید. همانند قبل پس از چند روز وقفه دور هشتم دوئلهای مرحلهٔ مقدماتی را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.
(Ali (Chevy nova
۵ بهمن ۱۳۹۶تسلا و شورولت بولت اصلا تو ىه کلاس نىستن
درسته که برقى هستن اما هرگز نمىتونن رقىب باشن چون تو ىه کلاس نىستن
عىن اىنکه دوج چارجر رو با شورولت سونىک رقىب بدونى
F۲۲RAPTOR
۵ بهمن ۱۳۹۶دقیا، این فقط به خاطر برقی بودنشه
جالبه نه
Mahdi CHEVROLET
۵ بهمن ۱۳۹۶در واقعیت تسلا شتاب ۴.۶ هم ثبت کرده اینم لینک
https://www.teslarati.com/tesla-model-0-60mph-1-4-mile-performance-test/
Mahdi CHEVROLET
۵ بهمن ۱۳۹۶پدال خیلی ناقلایی
با لینکم چیکار کردی
حذف رقیب میکنی
(Ali (Chevy nova
۵ بهمن ۱۳۹۶شورولت بولت سال پىش تونست برنده مقام خودروى سال رو بگىره ولى تو اىن رقابت تسلا بهتر عمل کرده
از خوبى هاى بولت
مىزان مصرف انرژى کم تره
برد بىشتره
حجم صندوق بىشتر
ولى محاسن تسلا بىشتر از بولت هستش
:::فرشاد:::
۵ بهمن ۱۳۹۶جدول رو بخون داداش، تسلا ۳ مصرف انرژیش کمتره، ۱۶.۷ کیلووات در مقابل ۱۷.۷ کیلووات در هر صد کیلومتر
Raha
۵ بهمن ۱۳۹۶کابین تسلا
Just bentley continental
۵ بهمن ۱۳۹۶پدال جان این چه نوع دوئلیه شورلت بولت یه هاچبکه
در حالی که تسلا یه سدان لوکس جمع و جوره.
اصلا تو یه کلاس نیستن
امیر دهقان
۵ بهمن ۱۳۹۶همانطور که در ابتدای برگزاری رقابتها گفتیم، تمامی خودروهای سبز اعم از هیبریدی، هیدروژنی و الکتریکی را در یک گروه قرار دادهایم و بنابرین گاهی ممکن است دو رقیب دوئلی از این گروه کاملاً در یک کلاس نباشند. اما بااینحال سعی شده تا حد امکان رقبا نزدیک به هم باشند کما اینکه در این دوئل هم همینطور است و شورلت بولت و تسلا مدل ۳ از لحاظ قیمت کاملاً باهم برابر هستند.
علاوه بر این، سایت کارانددرایور هم این دو ماشین را در یک سگمنت قرار داده و حتی تصاویر این دوئل هم از مقایسهای که موتورترند بین شورولت بولت، تسلا مدل ۳ و نیسان لیف برگزار کرده گرفته شده است که این نشان میدهد مقایسه این دو خودرو چندان هم اشتباه نیست چراکه در خودروهای الکتریکی چندان کلاس ابعادی خودروها مهم نیست و بیشتر میزان بُرد، قیمت و قدرت آنها اهمیت دارد.
بااینوجود به جهت هماهنگ و عادلانه شدن رقابتهای گروه خودروهای سبز، تسلا مدل S و مدل X را به گروههای دیگری انتقال دادهایم چون از لحاظ قیمت بههیچعنوان همسطح سایر خودروهای این گروه نبودند.
با سپاس از همراهی شما
F۲۲RAPTOR
۵ بهمن ۱۳۹۶خب تو این جور موارد مشخصه که کفه ترازو به سمت یکی از طرفین سنگینی میکنه
Amir
۵ بهمن ۱۳۹۶تسلا با اختلاف برندس
net
۵ بهمن ۱۳۹۶نکته منفی در مورد طراحی محصولات تسلا اینه که عقب ماشین کشیده نیست و عقبش مثل پراید۱۴۱ هست
Omid
۵ بهمن ۱۳۹۶احیانا شماهم از تسلا یا ولوو پیشنهاد همکاری نداشتی؟
آخه پراید و تسلا
حمیدرضا
۵ بهمن ۱۳۹۶شورلت چون آزمایشش رو پس داده ولی تسلا هنوز خیلی روی کاغذ هست
Ehsan
۵ بهمن ۱۳۹۶مشخصات تسلا اشتباه درج شده است مدل پایه که دارای برد 350 کیلومتر می باشد دارای باتری 50 کیلوووات ساعت و شتاب 5.6 ثانیه می باشد باتری 75 کیلووات ساعت دارای برد 500 کیلومتر است
F۲۲RAPTOR
۵ بهمن ۱۳۹۶تسلا
نماد ماشینای الکتریکیه
دوما بخاطر محور متحرک عقبش
Emad
۵ بهمن ۱۳۹۶هر زمان که تسلا به صورت انبوه سفارش هاشو داد اون زمان میشه در مورد بهتر بودنش نظر داد و الا رو کاغذ من اصن قیمتو میزنم ۱۰۰۰ دلار.
javad
۵ بهمن ۱۳۹۶اون تلوزیون چیه وسط داشبورد تسلا؟!؟!!??
سورنا
۵ بهمن ۱۳۹۶تسلا چون کارش فقط همینه باید هم برنده بشه
این داخل تسلا عجب چیزیه آینده تو فیلمارو آورده تو واقعیت ?
فرامرز
۵ بهمن ۱۳۹۶به بولت رای دادم چون هر وقت مشتری لازم نیست دو سه سال صبر کنه. همچنین چون ظرفیت تخفیف ایالتی واسه بولت تموم نشده میشه با خرید بولت 7500 دلار تخفیف گرفت درحالیکه تسلا واسه مشتری های جدید هیچ تخفیفی در بر نخواهد داشت (سفارش ها خیلی بیشتر از ظرفیت هست). ضمنا تسلا با آپشن های سفارشیش خیلی گرونتر از بولت میشه. اگه این چیزها براتون مهم نباشه تسلا 100 درصد گزینه جذابتری خواهد بود
Mercede kaviani
۵ بهمن ۱۳۹۶با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
وتشکر بی کران از این مطلب بسیاری عالی دوئل اتوموبیل های سبز
کار بسیار سختی است ولی تسلا را انتخاب کردم بخاطر سدان بودن وعلاقه من به فروم سدان
ببخشید یک سوال داشتم ایا موتورهای الکتریکی این اتوموبیل ها برای ساخت اتوموبیل هایبرید
می توان به عنوان جنراتور استفاده کرد
باتشکر از جواب وراهنمایی شما
دوستدار شما مرسده کاویانی
Saeed Boroomand
۵ بهمن ۱۳۹۶بله ، همین الان هم بولت رو بخصوص میشه بدون لمس ترمز دیسکی مگه در شرایط خاص بخوبی هدایت کرد. اما اگه این ماشین ها هیبرید شن کلا پلتفرم باید تغییر کنه.
me84
۵ بهمن ۱۳۹۶.
قطعا تسلا
Saeed Boroomand
۶ بهمن ۱۳۹۶خوبی تسلا اینه که بولت سال دیگه ارزون میشه !