شورولت مدل پایهی استینگری را به عنوان یک کوروت “اساسی” معرفی کرده است، خودرویی که بسیاری از مردم میتوانند آن را بخرند و به کار بسیاری از رانندگان میآید. پس از برآورده کردن احتیاجات این طیف، شورولت به نسخهی Z06 به عنوان یک مدل “حد نهایی” فکر کرد. نسخهای که قدرت و سرعت زیادی داشته و به راحتی میتواند در جاده به تاختوتاز بپردازد؛ اما این کوروت گرند اسپورت جدید یک نسخهی “اصیل” است. همانند نسخههای گرند اسپورت C4 و C6 نسلهای پیشین، این مدل جدید کوروتی است که تغییرات زیادی داشته و دربارهی اسپورت بودن تأمل بیشتری را به خرج داده است.
شاید یک نام مستعار مناسب برای این نسخه “Z06 لایت ” باشد. شما تمام خوبیهای مربوط به هندلینگ و ترمز مدل Z06 را در این خودرو مییابید اما اذیت کردن لاستیکها با پیشرانهی سوپرشارژر ۶۵۰ اسب بخاری وجود ندارد. قدرت پیشرانه ۴۶۰ اسب بخار بوده که از قلب آهنین ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری LT1 بیرون میآید. گرند اسپورت در مدت زمان ۳.۶ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسیده و مسافت ۴۰۰ متر را نیز در ۱۱.۸ ثانیه طی میکند. هندلینگ بالا و عبور از پیچها نیز همانند سرعت در خط مستقیم از اولویتهای این کوروت هستند. دستورالعمل ساخت این خودرو با کیت بدنهی عریضتر نسبت به استینگری آغاز میشود. این کیت بدنه برای پذیرا شدن لاستیکها و رینگهای فربهتر عریضتر بوده به علاوه اینکه ورودیهای هوای بیشتری برای خنک نگه داشتن پیشرانه، ترمزها و دیفرانسیل دارد. ترمزهای ساخت برمبو با ۶ پیستون در کالیپرهای جلو نیروی بالایی برای توقف ایجاد میکنند. سیستم تعلیق نیز بازنگری شده و دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی نیز دوباره برنامه ریزی شده است. شورولت میگوید این خودرو در سر پیچها میتواند شتاب جانبی ۱.۰۵ جی داشته باشد که در مقایسه با شتاب جانبی ۱.۰۳ جی استینگری عادی و با پکیج پرفورمنس Z51 بهتر است.
برای اولین بار این خودرو با پکیج Z07 متعلق به کوروت Z06 نیز قابل سفارش است. این پکیج لاستیکهای چسبندهتر، ترمزهای جلویی ۱۵.۵ اینچی کربن سرامیکی و بال و اسپلیتر جلوی جدید را به خودرو اضافه میکند. با این کار شتاب جانبی به ۱.۲ جی رسیده که رقمی باورنکردنی برای یک خودروی خیابانی است.
تنها بخشی از Z06 که در این خودرو قابل سفارش نیست پکیج احساسبرانگیز آئرودینامیک است. مهندس ارشد اجرایی شورولت Juechter میگوید: “هنوز هم بال و اسپلیتر پکیج Z07 در سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت نیروی داون فورس ۸۴.۸ کیلوگرمی تولید میکند.”
تصور میشود در راههای عمومی اثرات این بهبودها به فوریت مشهود نشود. همانند پیشرانهی موجود در هر کوروت استینگری C7 دیگر، تحویل قدرت پیشرانهی ۸ سیلندر و غرش سیستم اگزوز آن بر هر چیز دیگری غالب است. سیستم فرمان فوقسریع این خودرو از کوروت خودرویی چابک ساخته است. با قرار دادن خودرو در حالت اسپورت شاهد سفتتر شدن سیستم تعلیق کنترل سواری مگنتیک خودرو هستیم که بدون اذیت کردن ما باعث کاهش تکانهای بدنه میشود. البته احساس مربوط به پیست برای این نوع خودرو بسیار ناراحت است؛ اما در حالت Tour، سواری خودرو آرام و راحت است و شاید بتوان کیفیت سواری آن را با یک سدان جمعوجور مقایسه کرد.
با رانندگی بیشتر شاهد واضحتر شدن مزیتهای این خودرو هستیم. ترمزها به خوبی خودرو را متوقف میکنند و با چندین بار استفاده از آنها خللی در عملکردشان به وجود نمیآید. لاستیکهای میشلین پایلوت سوپر اسپورت چسبندگی فوقالعاده زیادی را ایجاد میکنند و شما را ترغیب میکنند تا سیستم کنترل کشش را در جادههای عمومی خاموش کنید. اندکی ناهنجاری نیز در سیستم تعلیق در راههای ناهموار مشاهده میشود.
گرند اسپورت در پیست نیز شایستگیهای خود را نشان میدهد. من در کوپهای با گیربکس ۷ سرعته دستی و پکیج Z07 قرار گرفتهام، یک ترکیب فوقالعاده برای خریدارانی که میخواهند پیست را به آتش بکشند.
پس از طی هر دور پیست من پدال ترمز را در سر پیچها سفتتر فشار داده و زودتر بر پدال گاز پا گذاشتم. در بخش انتهایی خودرو چسبندگی بالایی وجود دارد. من مجبورم تا برای فشردن پدال ترمز صبر کنم و خودم را مجبور میکنم تا زودتر شتاب بگیرم.
کوروت گرند اسپورت واقعاً خودروی سرسختی است. دمای پیست در روز آزمایش واقعاً بالا بود اما برخلاف رانندهها که کلافه شده بودند گرند اسپورت همچنان سرحال به نظر میرسید. برای اینکه خودرو با دمای بالا کنار بیاید مهندسان شورولت از روغن با گرانروی بیشتر استفاده کرده و از روغن ترمز DOT 4 با تحمل دمای بالاتر سود بردهاند. فشار باد لاستیکها نیز روی ۲۸ psi تنظیم شدهاند. این تنظیمات در همهی نمایندگیهای شورولت انجام شده و تأثیری روی گارانتی خودرو ندارند.
آیا نقطه ضعفی وجود دارد؟ شورولت انتظار دارد که مصرف سوخت شهری/بزرگراهی خودرو ۱۴.۷/۹.۴ لیتر در هر صد کیلومتر باشد که بیشتر از مصرف کوروت معمولی با گیربکس دستی است. البته استفاده از کیت بدنهی کم ارتفاعتر و لاستیکهای پهنتر باعث شده تا خودرو را نتوان به کارواش اتوماتیک برد. البته که این موارد برای خودرویی چون گرند اسپورت مسائل کوچکی هستند.
با بهای آغازی ۶۶۴۴۵ دلاری (۷۰۴۴۵ دلار برای کانورتیبل)، کوروت گرند اسپورت ارزش در برای بهای پرداختی باورنکردنیای را ارائه میدهد. هیچ خودروی دیگر نمیتواند چنین ارزشی را پیشنهاد دهد. این خودرو با چنین مشخصاتی در مرتبهای مابین کوروت Z51 460 اسب بخاری و Z06 650 اسب بخاری قرار میگیرد. گرند اسپورت در برابر برخی خودروهای اسپورت مشابه نیز دست بالاتر را از نظر قیمتی و ارزش میگیرد. برای مثال پورشه ۹۱۱ کررا S و جگوار اف تایپ R به ترتیب بهای آغازی ۱۰۴۴۵۰ و ۱۰۶۳۹۵ دلاری دارند.
گرند اسپورت در پیست در بهترین حالت خود قرار دارد. رینگهای ۱۹/۲۰ اینچی خودرو، جزئیات آئرودینامیکی خودرو و نوارهای متضاد سفارشی جلوهای بینظیر به این خودرو دادهاند. این خودرو برخلاف نسل قبلی خود هم به فرم کوپه و هم کانورتیبل در دسترس بوده و گیربکس اتوماتیک نیز قابل سفارش است.
برای کسی که به هیجان و لذت رانندگی بیشتر از قدرت خام ارزش میدهد گرند اسپورت همانی است که میخواهد. این خودرو در بحث عملکرد رانندگی میدرخشد اما در شهر نیز میتواند نسبتاً متمدن باشد. این خودرو خلوص و توازن خودروهای اسپورت اصیل اروپایی گرانقیمت را دارد به علاوه اینکه یک آمریکایی تمامعیار است. اگر یک کوروت سریع میخواهید، این همانی است که به دردتان میخورد.
مشخصات شورولت کوروت گرند اسپورت
پیشرانه: 8 سیلندر ۶.۲ لیتری
قدرت/گشتاور: 460 اسب بخار/۶۳۰ نیوتون متر
گیربکس: 7 سرعته دستی،۸ سرعته اتوماتیک
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: 3.۶ ثانیه (نمونه اتوماتیک)
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی: 14.۷/۹.۴ لیتر در هر صد کیلومتر
وزن خالص: 1555 کیلوگرم (کوپه)
بهای پایه: 66445 دلار (کوپه)
منبع: motor1
uss zumwalt DDG-1000
۱۳ مرداد ۱۳۹۵قیمت 66445 دلار میشه 232557500 تومن
پیشرانه و قدرت و شتابش هم عالیه
مصرف سوختش هم بلاخره خودرو امریکایی باید بنزین بخوره
ali
۱۳ مرداد ۱۳۹۵خیلی ممنون بابت تبدیل واحدات راحتمون میکنی :)
uss zumwalt DDG-1000
۱۳ مرداد ۱۳۹۵فدات علی جون
My world BMW
۱۳ مرداد ۱۳۹۵معرکه اس !!!
CORVETTE Z06
۱۳ مرداد ۱۳۹۵یعنی فقط آرزوم اینکه بعد از خدمت یک گذرموقتشو بیارم.خدایا یعنی میشه….!!!!!
احمد باقری
۱۳ مرداد ۱۳۹۵از همه نظر عالیه، این رنگ زرد هم خیلی جذابش کرده.
titan
۱۳ مرداد ۱۳۹۵من تو کلانتری 20 تبریز راننده بودم یه دونه کوروت سفید ارس پلاک تازه اومده بود مدارکش همراهش نبود بردیمش کلانتری از در ورودی کلانتری رد نشد کفش میخورد به بست در دلمون نیومد بیخیالش شدیم ماشینو برد اما ماشین باابهتی بود مخصوصا اون سه تا اگزوزش با صدای خیلی خوف
محمد امین
۲۸ مرداد ۱۳۹۶جسارتا اگزوز های عقبش 4 تاییه
حمید
۱۳ مرداد ۱۳۹۵تو کروتها این اخری طراحی خوبی داره قیمتش هم مناسبه
ولی من هر چه فکر میکنم نمی دونم کجا میشه سوارش شد
great britain
۱۳ مرداد ۱۳۹۵من معمولا اینجور جملات رو نمیگم ولی:
جگوار اف تایپ svr:لایک
کوروت گرند اسپورت دیسلایک(البته نه خیلی یکم دیسلایک!!)
مشخصات svr:
قیمت:110 هزار پوند
پیشرانه: 8 سیلندر 5 لیتری سوپرشارژر
قدرت/گشتاور: 568 اسب بخار/700 نیوتون متر
گیربکس: 8 سرعته ی اتوماتیک، چهارچرخ محرک
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 3.5 ثانیه
حداکثر سرعت: 322 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 9.4 لیتر در هر صد کیلومتر(اینا رو همش کپی کردم از بخش پدال در مورد svr یه موقع فکر نکنید خودم نوشتم)
کوروت هم که بالا نوشته و لی من اینجا کپی میکنم مقایسه بهتر بشه.
پیشرانه: 8 سیلندر 6.2 لیتری
قدرت/گشتاور: 460 اسب بخار/630 نیوتون متر
گیربکس: 7 سرعته دستی،8 سرعته اتوماتیک
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 3.6 ثانیه (نمونه اتوماتیک)
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی: 14.7/9.4 لیتر در هر صد کیلومتر
وزن خالص: 1555 کیلوگرم (کوپه)
بهای پایه: 66445 دلار (کوپه)
فقط حداکثر سرعته گرند اسپورت چقدره؟
ferrari
۱۳ مرداد ۱۳۹۵جگوار اف تایپ svr ماشین فوقالعاده لوکس و زیباییه ولی اگه قرارباشه با کوروت مقایسه بشه بهتره با مدل z06 باشه که یه سرو کردن از نظر فنی بالاتر از اف تایپ svr هستش.
rrr
۱۳ مرداد ۱۳۹۵البته اف تایپ دو برابر کوروت قیمت داره، بدون در نظز گرفت قیمت قطعا اف تایپ، ولی در محدوده قیمتی کوروت و حتی بالاتر واقعا کوروت بی رقیبه
سعید
۱۳ مرداد ۱۳۹۵مصرف زیاد ماشینای آمریکایی یه افسانه قدیمیه که الان دیگه اعتبار نداره، این ماشین نسبت به سمند و پارس لگن حدود ۴ برابر حجم و ۵ برابر قدرت تولیدی داره در صورتی که مصرفش فقط حدود ۳۰ درصد بیشتره، پیدا کنید پرتقال فروش را!!!
great britain
۱۳ مرداد ۱۳۹۵این کلیپه قدیمی رو کسایی نگاه کنن که عاشقه جگوار هستن و منتظرن این شرکت یه سوپرکار جدید بده بیرون.c-x75
http://www.aparat.com/v/SZq6k
ALIREZA034
۱۳ مرداد ۱۳۹۵یکی از اشکالاتی که اکثر امریکایی ها در این کلاس دارن خشک بودنشونه که کوروت اینم بر طرف کرده .بقول دوستان خیلی دوست داشتنیه.
سعید
۱۳ مرداد ۱۳۹۵وحشی دوست داشتنی
ali
۱۳ مرداد ۱۳۹۵کوروت افسانه ای ماندگار برای تمام دوران
ای جونم امریکن کارز
Porsche
۱۳ مرداد ۱۳۹۵سالهای قبل ماشین های امریکایی به نسبت اروبائی ها کیفیت بایین تری داشتند از نظر متریال به کار رفته ،همجنین بازده موتور کمتری داشتند
ولی واقعا خودشونو تکون دادند مخصوصا فورد که با ارائه موتورای اکو بوست واقعا یه جهش کرده
ولی کوروت هر جور باشه من قبولش دارم
به سختی ماشینی با این قدرت و لذت رانندکی و استایل تو این رنج قیمت بیدا میشه
911@
۱۳ مرداد ۱۳۹۵یه خودروی اسپرت همه چی تمومه.
PlymouthBarracuda
۱۳ مرداد ۱۳۹۵فوق العادس این ماشین….
به قیمتش نگاه کنید
saeid
۱۴ مرداد ۱۳۹۵این ماشین رو فقط باید بشینی ساعت ها نگاش کنی و اون صدای موتورش رو گوش کنی
از وقتی این نسل کوروت معرفی ، من همه جا گفتم بهترین ماشین دنیاست تو کلاس خودش از همه لحاظ
(ظاهری ، فنی و قیمت)
این ماشین رو هر جای دیگه می ساختش راحت 200 هزار قیمت می خورد
uss zumwalt DDG-1000
۱۴ مرداد ۱۳۹۵اسم کامنتو عوض کردی عجب چیزی گذاشتی
علی"عضو انجمن حمایت از لگن سازان ایرانی"
۱۴ مرداد ۱۳۹۵خخخخخ اره به نظرم جالب اومد
پوریا
۱۳ دی ۱۳۹۶سلام دوستان بنظر شما ماشین گذر موقت بگیرم ک مد نظرم همین گرند اسپورته یا ماشینی ک پلاک ملی میشه؟
قیمت گذر این ماشین 561میلیون میشه