در بازاری عظیم که به مدت تقریباً نیمقرن از وجود خودروهای عضلانی بیبهره بوده، به نظر میرسد که علاقه زیادی به مدلهای با اصالت امریکایی وجود داشته باشد. شورولت کامارو و فورد موستانگ با اینکه هنوز درصد بسیار کوچکی از فروش این خودروسازان را در چین تشکیل میدهند، امّا رشدی فراتر از حدّ انتظار را در این بازار نشان دادهاند؛ آن هم در شرایطی که قیمت پایه این خودروها، ۲ برابر آن چیزی است که در ایالات متحده وجود دارد. علاوه بر این، یک باشگاه «امریکن ماسل» در چین نیز تشکیل شده که در حدود ۸ هزار نفر عضو آن شدهاند.
در این رابطه، چند دلیل ساده میتوان برشمرد. نخست اینکه طبع و ذائقه مشتریان چینی دنیای اتومبیل رفتهرفته، شبیه به امریکاییها شده و خودروهای امریکایی تبدیل به یکی از خواستنیترین گزینهها در چین شدهاند. شاید به همین دلیل است که «بیوک» تبدیل به برند اول لوکس در این سرزمین شده است. با این حال، بیوک نمیتواند جایگاهی در میان جوانترها در جمعیت چین داشته باشد و اینجاست که «پونیکار»های امریکایی وارد عمل میشوند.
به نظر میرسد که همهچیز با «تبدیلشوندگان» یا ترانسفورمرز آغاز شده باشد. ترانسفورمز ساخته مایکل بِی، آنچنان محبوبیت در کشور چین پیدا کرد که شورولت در سال ۲۰۱۱، «کامارو» را در دسترس سازندگان این فیلم قرار داد تا طرفداران آن بتوانند به داشتن یک «بامبلبی» افتخار کنند. از طرف دیگر، فورد از سال ۲۰۱۵، به عنوان بخشی از برنامه موسوم به «وان فورد» برای جهانیسازی خط تولیدش، اقدام به فروش موستانگ در بازار چین کرده است.
موستانگ با وجود مدتزمان کمتری که در بازار چین حضور داشته، پیروزی قابلتوجهی در مقابل کامارو در این کشور بهدست آورده است. بیش از ۶۲۰۰ دستگاه موستانگ از سال ۲۰۱۵ تحویل مشتریان شده و این در حالی است که شورولت از سال ۲۰۱۱، تنها حدود ۲ هزار دستگاه کامارو را به دست مشتریان چینی رسانده است. در حال حاضر، موستانگ تنها با پیشرانه V-8 در بازار چین حضور دارد و نسل ششم کامارو که ماه گذشته وارد نمایندگیهای شورولت شده، فقط با یک پیشرانه چهار سیلندر توربو عرضه میشود.
آنچه هماکنون در بازار ماسلکارها در کشور چین جریان دارد، دقیقاً همانند چیزی است که قبلاً در ایالات متحده رخ داده است. این خودروها میخواهند مردم را به نمایشگاهها بکشانند تا به این وسیله، مشتریان احتمالی را نسبت به «برند» جذب کنند؛ مشابه حالتی که در دهه شصت میلادی، خریداران امریکایی به نمایندگیهای شورولت میرفتند تا یک شِوِل SS را نظاره کنند و در عین حال، با یک خودروی کاربردیتر مانند «نووا سدان» آنجا را ترک کنند. خودروهای عضلانی همیشه به عنوان وسیلهای برای ایجاد «وفاداری نسبت به برند» مطرح بودهاند و این همان نقشی است که در حال حاضر، در بازار چین برعهده دارند.
حمیدرضا
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶جالبه چینی ها هم از ماشین امریکایی خوششون میاد و با اینکه اونهمه مشکل با هم دارن جلو صادراتشوبه چین نمیگیرن بعدشم موستانگ واقعا یه عضلانی هست ولی کامارو موتورش خیلی کوچیک تر از اونه که حتی بهش پونی بگیم
Madjid911 GT2
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶.
شما به این عکس ها نگاه کن …
مگه میشه کسی از کامارو و ماستنگ خوشش نیاد؟❤❤
در مورد قسمت دوم کامنتت مفهوم ماسل کار دهه ی 1960 و 70 دیگه در مورد کامارو و ماستنگ صدق نمیکنه.
الان تنها ماسل کار واقعی دوج چلنجره ؛ مخصوصا دیمن که دقیقا همون چیزیه که عاشقان ماسل کار سالها در انتظارش بودند.
Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶شورلت باید سیاستش تو چین رو عوض کنه تا فروش بیشتری داشته باشه
باید تمام مدل هاشون رو برای فروش بزارن
اگه سلیقشون اینطوری میشه یه وقت میبینیم کامارو و موستانگ کپی میزنن
ولی جای دوج خالیه 3 تفنگدار با هم نیستن
(ali(CHEVY NOVA
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶منم موافقم مهدى جان
شورولت باىد یه سىاست درستى رو در چىن بکار ببره و تمام محصولاتش رو در چىن عرضه کنه
طبق گفته ى متن ماشىنهاى امرىکاىى در چىن بسىار محبوب هستن و همىن محبوبىت مىتونه بهشون در فروش بىشتر کمک کنه
Shelby
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ایول ماستنگ? کامارو حالا مونده برسه بهش
(ali(CHEVY NOVA
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶کى بود مىگفت ماشىن امرىکاىى فلانه
متن رو کامل بخونه وببىنه با اىنکه 2 برابر گرون تر از خود امریکا تو چىن فروش مىرن اما بازم خواهان دارن
طبق گفته ى متن مردم چىن هن علاقه ى زىارى به ماشىن امرىکاىى چىدا کردن
همىنو مىخواستم
یانکی
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶دادا اى6ینو بخون موستانگ از2015 تا الان 400000 دستگاه فروخته تو آلمان 90000 دستگاه
ب ام و سلطان
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶موستانگ در آلمان پنج هزار و هشتصد و سی و هفت دستگاه فروخه در سال 2015 و در 2016 کمتر از سه هزار دستگاه بود و کل فروش موستانگ در 2015 یکصد و بیست هزار دستگاه بوده با اینکه قیمتش از خیلی از ماشین ها کمتره ولی بازم فروشش اونقدر ناچیزه که در معادلات اصلا به چشم هم نمیاد دروغ میگید حداقل کوچیکترشو و بگید قابل باور باشه جناب یانکی
u.s army
۷ اردیبهشت ۱۳۹۶برو motor trans بگرد جوینده پیداش میشه
(ali(CHEVY NOVA
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶دوستان من الان رفتم تو قسمت مقاىسه فورد و تویوتا و دىدم که جمع خواستار تموم کردن بحثها شدن من هم از بحث کردن و کل کل کردن کوتاه مىام اما…….
اگه جو بخواد باز مثل سابق بشه و بحثهاى بى پاىه و اساس باز شروع بشه از دست من دلخور نشن چون من جواب مىدم امىدوارم دىگه جو به سمتى نره که بخواىىم با هم مجادله کنىم و هر کسى تو قسمتى که ماشىنى رو داره معرفى مىکنه خوشش نیومدبىاد و با توهىن بخواد بحثى فرساىشى راه بندازه
پس از همىن الان شروع کنىم به حفظ محىط دوستانه
Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ممنون داش علی
امیدوارم با خیال راحت تو پدال بیایم و بریم
باورت میشه تازه امروز اون متنی که فرستادی خوندمش
Ahmad
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶کلا این چینی های تازه به دوران رسیده اصلا قابل پیش بینی نیستند.
ولی به نظر من اگه اجازه ورود همه نوع خودرو باقیمت مناسب در کشور ما هم داده بشه، ما هم از چینی ها تشنه تر هستم و عاشق ماشین های آمریکایی.
رضا
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶نظر سنجی
فورد : لایک
جنرال موتورز: دیسلایک
آرش آمریکایی
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ینی چینم نشدیم
سهيل
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶۲۰۰۰ دستگاہ تو بازار یک و نیم میلیارد نفری فروخته اونوقت میگین علاقه مندی؟! پراید میبردن بیشتر میفروخت
Behrouz.anzali
۷ اردیبهشت ۱۳۹۶اگه تو ایران نمایندگی داشت .رکورد میزد بابت فروش تو خاورمیانه