دو آمریکایی قدرتمند رو درروی یکدیگر قرارگرفتهاند. دو اسطوره با کوله باری از تجربه که هریک سعی دارد برتری خود را بر دیگری اثبات کند. در این آزمون به دنبال پیدا کردن برترین خودروی اسپرت امریکا از بین دو نمونه از قدرتمندترین آنها یعنی فورد موستانگ شلبی GT350 و شورلت کوروت Z51 هستیم. هرچند سرعت در خودروهای اسپرت معیار مهمی محسوب میشود اما مهمترین عامل برتری ازنظر ما، لذت و هیجان رانندگی است.
هرچند برادر کوچکتر کوروت یعنی کامارو رقیب مستقیم موستانگ محسوب میشود اما کامارو برای رقابت با نسخه قدرتمند شلبی GT350 در این جدال نفسگیر ترجیح داد میدان را در اختیار برادر بزرگتر خود بگذارد. کوروت شرکتکننده در آزمون مجهز به بسته عملکردی Z51 است و چون تعامل راننده با خودرو و لذت بردن از رانندگی در این آزمون برای ما اهمیت بالایی دارد، گیربکس ۷ سرعته دستی کوروت را انتخاب کردیم. قیمت پایه کوروت Z51 61.395 دلار است اما اگر تمامی آپشن های انتخابی آن را سفارش دهید این رقم به ۷۰.۸۳۰ دلار افزایش میابد. ولی درصورتیکه فقط آپشن های اساسی و مهم را انتخاب کنید میتوانید بهراحتی حدود ۷ هزار دلار از این مبلغ را کاهش دهید. در سوی دیگر موستانگ شلبی GT350 قرار دارد که حتی باوجوداینکه بیش از ۱۴۰ کیلوگرم سنگینتر و حدود ۱۳ سانتیمتر کشیدهتر از کوروت است، اما کاملاً توانایی رقابت با آن را دارد. موستانگ مورد آزمایش ما مجهز به پکیج اختیاری Track است که عملکرد و چسبندگی آن را افزایش میدهد؛ زیرا ما میخواستیم GT350 بتواند در جادههای پیچدرپیچ پا بهپای کوروت حرکت کند و همچنین لاستیکهای آن نیز ازلحاظ چسبندگی و طول عمر تقریباً همسان با کوروت باشد. قیمت شلبی GT350 با سفارش آپشن ها به ۵۶.۹۷۰ دلار میرسد که به میزان قابلتوجهی کمتر از قیمت کوروت Z51 است. کوروت با مرکز ثقل پایینتر، تقسیم وزن جلو و عقب بهتر و لاستیکهای با چسبندگی بالا، خصوصاً در پیچها پایداری بهتری نسبت به شلبی GT350 دارد. پیشرانه V8 حجیم ۶.۲ لیتری آن نیز گشتاور زیادی در محدوده وسیعی از دور موتور تولید میکند بدون آنکه نیاز به افزایش دور موتور باشد. تمامی این موارد موجب شد تا کوروت یک دور پیست ۴ کیلومتری را ۱.۳ ثانیه سریعتر از GT350 طی کند. دیگر شاخصههای عملکردی کوروت یعنی شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر بر ساعت زیر ۴ ثانیه و توقف از سرعت ۱۱۲ کیلومتر در ۴۵.۷ متر نیز بسیار چشمگیر است چراکه این ارقام در چند سال گذشته فقط در سوپر اسپرتهای میلیون دلاری قابلدسترسی بود. گشتاور بالا، حرکت در دنده ۷ بهصورت ساکت و آرام و مصرف سوخت مناسب نیز از دیگر ویژگیهای مثبت کوروت بشمار میرود. اما کوروت کمی بیشازاندازه ساکت و آرام است و فرمان آن نیز بسیار ناامیدکننده است. چراکه عملکردی بدون جذابیت داشته و اطلاعات سطح مسیر را بهدرستی منتقل نمیکند. این امر موجب کاهش اعتمادبهنفس راننده میشود درحالیکه عملکرد فرمان GT350 بسیار بهتر از کوروت است. نکته منفی دیگر کوروت عملکرد نامناسب شیفتر تعویض دنده آن است زیرا هیچ حس مثبتی از تعامل با خودرو در راننده ایجاد نمیکند و بدتر از آن احتمال اشتباه جا زدن دندهها نیز زیاد است چراکه به دلیل تعداد زیاد دندهها فاصله بین آنها کم است و مثلاً هنگام تعویض دنده از ۴ به ۵ ناگهان حس میکنید قدرت و کشش خودرو کاهشیافته است و متوجه میشوید که دنده اشتباهاً به ۷ تعویض شده است! اما در ساخت شلبی GT350 قطعاً آزادی بیشتری وجود داشته است زیرا ساخت خودرویی که قرار است فقط در حدود هزار دستگاه از آن فروخته شود بسیار راحتتر از ساخت خودرویی تولید انبوه با ساخت دهها هزار دستگاه است. GT350 با پیشرانه V8 5.2 لیتری خود بسیار باشکوه است. ۵۲۶ اسب بخار قدرت این هیولا در ۷۵۰۰ rpm به دست میآید و در این زمان صدای کنسرت اگزوزها از عقب به همراه سمفونی زیبای موتور V8 از جلو، راننده را به اوج لذت و هیجان میرساند. عملکرد گیربکس ۶ سرعته دستی آن نیز در هماهنگی کامل با پیشرانه است. هرچند شلبی GT350 برای توقف از سرعت ۱۱۲ کیلومتر به ۶.۵ متر مسافت بیشتری نسبت به کوروت نیاز دارد اما عملکرد پدال ترمز آن بهتر از کوروت است. شتاب صفرتا ۹۶ این فرزند چموش شلبی ۴.۳ ثانیه و زمان طی مسافت ۴/۱ مایل آن ۱۲.۵ ثانیه است. هرچند این ارقام ضعیفتر از کوروت است اما این امر نقطهضعفی برای GT350 محسوب نمیشود چراکه این خودرو فقط برای لذت رانندگی ساختهشده است نه برای شرکت در مسابقات درگ. در آغاز حرکت به دلیل وجود گشتاور بالا هرزگردی چرخها بسیار زیاد است و حتی اگر با دور موتور بالا شروع به حرکت کنید پس از چندی لاستیکها نابود خواهند شد و دقیقاً به همین دلیل است که شتاب صفرتا ۶۰ مایل شلبی GT350 فقط یکدهم ثانیه کمتر از موستانگ GT با حدود ۱۰۰ اسب بخار قدرت کمتر است. در پایان میتوان گفت اگر به دنبال لذت ناب رانندگی هستید و علاقه به تعامل و ارتباط با خودرو دارید قطعاً باید شلبی GT350 را انتخاب کنید چراکه میتوانید با مبلغی بسیار کمتر، لذت رانندگی یک پورشه ۹۱۱ GT3 را با آن تجربه کنید. به همین دلیل انتخاب ما نیز در میان این دو اسپرت قدرتمند آمریکایی موستانگ شلبی GT350 است. هرچند که این انتخاب چیزی از ارزشهای کوروت اصیل کم نمیکند.شورلت کوروت Z51 | فورد موستانگ شلبی GT350 | |
قیمت پایه | ۶۱.۳۹۵ دلار | ۴۹.۹۹۵ دلار |
قیمت نمونه مورد آزمایش | ۷۰.۸۳۰ دلار | ۵۶.۹۷۰ دلار |
طول | ۴.۴۹ متر | ۴.۷۸ متر |
عرض | ۱.۸۷ متر | ۱.۹۲ متر |
ارتفاع | ۱.۲۳ متر | ۱.۳۸ متر |
فاصله بین دو محور | ۲.۷۱ متر | ۲.۷۲ متر |
پیشرانه | V8 16 سوپاپ ۶.۲ لیتری | V8 32 سوپاپ ۵.۲ لیتری |
قدرت | ۴۶۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ rpm | ۵۲۶ اسب بخار در ۷۵۰۰ rpm |
گشتاور | ۶۳۰ نیوتنمتر در ۴۶۰۰ rpm | ۵۸۱ نیوتنمتر در ۴۷۵۰ rpm |
گیربکس | ۷ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفر تا ۶۰ مایل | ۳.۹ ثانیه | ۴.۳ ثانیه |
زمان طی مسافت ۴/۱ مایل | ۱۲.۲ ثانیه | ۱۲.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۹۱ کیلومتر در ساعت | ۲۸۱ کیلومتر در ساعت |
وزن خالص | ۱۵۶۵ کیلوگرم | ۱۷۱۹ کیلوگرم |
حجم مخزن سوخت | ۷۰ لیتر | ۶۰ لیتر |
مصرف سوخت ترکیبی | ۱۳.۶ لیتر در صد کیلومتر | ۱۶.۵ لیتر در صد کیلومتر |
Mohammad
۴ اسفند ۱۳۹۴افعی + + + + + +
کوروت – – – – – –
@@سرباز وطن@@
۴ اسفند ۱۳۹۴درود بر همگی…سیرتشون(موتور های این دو تا ماشین)رو می پسندم…سپاس.
Hamid
۵ اسفند ۱۳۹۴اون عکس اولی رو که دیدم بعد از 3 ثانیه از رو رفتم. اصلن نمیشه با ماستنگ چشم تو چشم شد.
سامان اذری
۴ اسفند ۱۳۹۴با اینکه
کارگر تو امریکا حقوق خیلی بالایی دریافت ولی خداییش قیمتهاشون خیلی پایینه
shahab
۴ اسفند ۱۳۹۴زنده باد ماسل های امریکایی
Hitler
۵ اسفند ۱۳۹۴تو جدول به اشتباه نوشتین وی هشت 16سوپاپه.لطفا اصلاح کنین
امیر دهقانی
۵ اسفند ۱۳۹۴نه دوست عزیز اشتباه نیست. پیشرانه کوروت از نوع OHV و با دو سوپاپ در هر سیلندر هست که جمعاً میشه 16 سوپاپ
Sajjad
۴ اسفند ۱۳۹۴من یک تست از هد تو هد دیدم تو اون شتاب ۳.۸ ثانیه ای گرفتن از شلبی تازه لانچشم خوب نبود و دم ماشین رو لغزوند یکم
Aria
۴ اسفند ۱۳۹۴شتاب 3.8 ثانیه مال gt 350 R بوده حتما…تو این تست gt 350 هست که شتابش 4.3 ثانیس
king 918
۴ اسفند ۱۳۹۴بدون شک کوروت ///////////////////
x
۴ اسفند ۱۳۹۴فقط موستانگ واقعا اصالت داره .
هژبر
۴ اسفند ۱۳۹۴جدا اصالتش از 911 بیشتره
Archi KHAN
۵ اسفند ۱۳۹۴در مورد بحث اصل و اصالت ، باید از نظرات دوست عزیزمون استاد بی بدیل اصالت شناسی و طراحی های نوین با رویکرد بر شناخت دوره های هر طرح استفاده کنیم.
جناب احمِد خان …
mohsen
۵ اسفند ۱۳۹۴what??
قیمت مدل خفن اینا فکر کنم از مدل و پایه ی 911کمتره
مصرف سوخت و ببین مصرف سوخت ترکیبی 13.6 لیتر در صد کیلومتر 16.5 لیتر در صد کیلومتر (این تو اروپا مهم تر از خیلی چیزای دیگس)
برو 911 رو هم ببین
عملکردم یه مقایسه بکن
Hamid
۴ اسفند ۱۳۹۴چلنجر هلکت جفتشون رو قورت میده
البته شلبی gt350 هم احترامش واجبه.
Hamid
۶ اسفند ۱۳۹۴این دوستانی که دچار جهل مرکب هستند و دیسلایک دادن این ویدیو رو ببینن.
http://as11.asset.aparat.com/aparat-video/8211cc5a60f796c9120c1aa234f149522975799-360p__19294.mp4
البته امیدی بهبودشون نیست.
احسان آرسنالی
۴ اسفند ۱۳۹۴اگه کوروت و موستانگ رو لز نزدیک ببینید میفهمید که کوروت از نظر زیبایی و استایل خیلی فراتر از موستانگ هست.
3 ماه پیش این دوتا رو تو تبریز دیدیم کوروت خیلی شاختره کلی موستانگ مثل خودروی مصرفی میمونه گرچه خودم آرزو دارم یه روز یه موستانگ داشته باشم.
moein
۴ اسفند ۱۳۹۴خیلی برام سواله با این صندلی های گود چطوری رو ماشین تسلت دارن
علی
۴ اسفند ۱۳۹۴بنظرم خیلی مغرضانه شلبی رو ب کوروت ترجیح دادن
از طرفی خیلی بهتر بود اگه کامارو Z28 رو میاوردن
احمد باقری
۴ اسفند ۱۳۹۴هر دو عالی هستند، هر دو یه جورایی خاص هستند.
فرزاد
۴ اسفند ۱۳۹۴این وسط نویسند میخواست بکوبه تو سر کوروت و شلبی رو بیاره بالا
جاداره از همین جا بهش بگم که خواننده ها
خودشون میدونن کدوم بهتره ….شما هم وقتی مطلب مینویسی بی طرف باش
امیر دهقانی
۴ اسفند ۱۳۹۴اگه منظور شما یعنی مترجم این متن یعنی بنده هست باید بگم که من صرفاً متن رو ترجمه کردم و این مطلب نوشته من نیست. این متن صرفاً برگردان فارسی متن مقایسه کار اند درایور هست و شما هم اگه ایرادی درش میبینی باید به نویسندگان کار اند درایور بگیری نه به مترجم. و این درحالیه که من خودم از طرفداران سفت و سخت محصولات جنرال موتورز هستم اما در ترجمه متون هیچگاه علایق و سلایق شخصیم رو منعکس نمیکنم.
احسان(احسان)
۴ اسفند ۱۳۹۴دوتاشون خیلی قوی هستن اما باید موستانگ با کامارو مقایسه بشه.کوروت اسپرته و موستانگ پونی کار
امیرحسین
۴ اسفند ۱۳۹۴نظر دادن در مورد کوروت و شلبی تنها بر اساس سلیقه هست,نه فقط این دو بلکه انتخاب کامارو z28 و چلنچر هلکت هم تنها به سلیقه مربوط میشه وگرنه انتخاب بر اساس معیارهای فنی و عملکردی بین ماسل کارها رسماً کار آدم رو به امین آباد میکشونه
usa &japan
۴ اسفند ۱۳۹۴عاشق این ماسل کار های امریکایی ام
عاشق فورد موستانگم بخاطر صدای اگزوز خوفناکش
کوروت هم که واقعا شبیه به سوپر اسپرت ها میمونه و خیلی خشنه
saeid
۴ اسفند ۱۳۹۴این ماشینهای آمریکایی واقعا خاص و تک هستند. کوروت مصرفش خیلی خوبه با اون موتور هیولاش . مصرفش با ماشینهای تولید داخل تقریبا یکیه.
فقط انگلیش
۴ اسفند ۱۳۹۴خودروهای امریکایی کیفیت ساختشون-امکاناتشون-هندلینگشون-قدرت موتورشون-گشتاورشون-سیستم تعلیقشون-فنربندیشون-نرمیشون-محکمیشون-چسبندگیشون وهمه چیزشون ازخودروهای انگلیشی خیلی پایینتره
Hamid
۵ اسفند ۱۳۹۴من معمولن دیسلایک نمیدم اما به محض اینکه متنتو خوندم اعصاب سمپاتیکم به صورت خودجوش دستور دیسلایک صادر کردن. شرمنده
usa &japan
۵ اسفند ۱۳۹۴فقط انگلیش ……..باشه هر چی تو بگی حالا برو بگیر بخواب
کیوان
۵ اسفند ۱۳۹۴دوست عزیز شما برو با ماشین اسباب بازی انگلیسیت حال کن کسانی که باید بفهمن ماشین آمریکایی چی هست میدون احتیاج نیست شما نظر بدیدکه یک اسباب بازی انگلیسی با ماشینهای آمریکایی مقایسه کنید
GT500
۵ اسفند ۱۳۹۴هر دو هم خیلی وحشی اند هم خیالی با حال اند و از همه مهم تر هر دو با اصالت اند.
به قول شاعر:
«هر دو جان سوزند»
فقط انگلند
۱۶ اسفند ۱۳۹۴ماشین امریکایی به پلاستیک زدگی معروفن-به سوءامکانات معروفن-هندلینگشون صفره-همیشه فرمان پذیریشون مشکل داشته-صدای موتورشون ففففررروووو -غغغغغرررروووو-ددددرررررووووو اینم ازصدای مسخره موتورشون به همین دلیله ضعف قیمت دارن وقیمت اسباب بازی رو دارن الان کوروت می شه گفت یک خودرو کامل وسوپر اسپورت امریکاییه ولی فقط شتاب داره ولی استون مارتین امکانات یه رولزرویس رو داره کیفیت یه بنتلی رو داره شتاب همه مدلاش زیر پنج ثانیه هستش بدون توربو و گیربکس دوکلاجه که این خودش از استهلاک موتور کم می کنه وبا توجه به این که موتور دوازده سیلندر دارن بازم استهلاک کم تر می شه وماشین نرم تره بعد تکنولوژی یه پورشه رو داره و…درسرعت 260کیلومتر برساعت وزن کوروت 200کیلوگرمه ولی در همون سرعت وزن استون مارتین بین450 تا500کیلوگرمه درهمین سرعت وزن یه بنزsl65 بیشتر از 420کیلوگرمه واین یعنی نرم نرم وبدون مشکل در هر مانوری- من قصد بد نام کردن خودرو امریکایی رو ندارم و فقط خواستم یه مقایسه تخصصی و واقعی که ازرش واقعی خودرو رومشخص می کنه رو براتون شرح بدم پس به خودرو انگلیسی نگید اسباب بازی چون اسباب بازیه واقعی خودرو امریکاییه